انواع خط تولید لیوان (2 نوع)

[supsystic-slider id=1 position=”center”]

انواع خط تولید لیوان یکبار مصرف

  • لیوان کاغذی
  • لیوان گیاهی
  • لیوان پلاستکی نیمه شفاف  ( نیمه فرمینگ)
  • لیوان پلاستیکی شفاف( ترموفرمینگ)
  • لیوان یکبار مصرف آلمینیومی
  • لیوان یکبار مصرف سفید رنگ

انواع خط تولید لیوان کاغذی چیست؟

لیوان کاغذی، لیوانی یکبار مصرف است که در ساخت آن از کاغذ استفاده می‌شود. بیشترین کاربرد لیوان کاغذی جهت مصرف انواع نوشیدنی‌ها است، به همین دلیل برای جلوگیری از نشت مایعات و همچنین خیس شدن لیوان، کاغذ استروک هم‌سایز لیوان روی آن دوخت می‌خورد

کاربرد لیوان کاغذی

در سال‌های اخیر استفاده از انواع لیوان، به ویژه لیوان‌های یکبار مصرف رو به افزایش بوده است. در ابتدا این لیوان، از جنس پلاستیک تولید می‌شدند

، اما رفته رفته لیوان‌های کاغذی نیز تولید و عرضه شدند. در این میان استفاده از لیوان‌های کاغذی نسبت به سایر مدل‌ها‌ با اقبال ویژه‌ای مواجه شد. با توجه به کاربرد لیوان کاغذی و سلامت بیشتر آن برای انسان، این محصول در بسیاری از مکان‌ها، مانند: ادارات، مدارس، بیمارستان‌ها و… مورد استفاده قرار گرفت.

این لیوان‌ها نسبت به سایر لیوان‌های پلاستیکی و معمولی مزایای بیشتری دارند. در این مقاله از بلاگ بایدا به معرفی کامل لیوان کاغذی و کاربرد آن پرداخته و مزایای آن را بررسی خواهیم کرد.

انواع خط تولید لیوان

به دلیل نبود تنوع در تولید انواع طرح‌ها و سایزهای لیوان‌ کاغذی، در ابتدا استفاده محدودی از این محصول می‌شد و صرفاً برای نوشیدن مایعات سرد و گرم مورد استفاده قرار می‌گرفت،

اما به مرور زمان کاربرد لیوان کاغذی افزایش یافت و از آن، نه تنها برای سرو نوشیدنی‌های سرد و گرم مانند قهوه یا چای استفاده شد،

بلکه برای سرو مواد غذایی، مانند بستنی و … نیز مورد استفاده قرار گرفت؛ تا جایی که امروزه در هر دفتر، رستوران، فست‌فود، رویداد ورزشی بزرگ، جشنواره موسیقی و… شاهد استفاده گسترده از لیوان‌های کاغذی هستیم. در یک نگاه کلی، کاربرد لیوان کاغذی شامل موارد ذیل است:

  • قابل استفاده برای انواع آب سردکن‌ها
  • قابل استفاده برای پاپ کورن و ذرت مکزیکی
  • قابل استفاده برای سیب‌زمینی
  • قابل استفاده برای مصرف نوشیدنی‌های مختلف (گرم و سرد)
  • و…

مزایای انواع لیوان کاغذی

در بررسی علل محبوبیت و استفاده گسترده و جهانی از لیوان‌های کاغذی، می‌توان به مزایای آن اشاره کرد. مزیت‌های این نوع از لیوان‌های یکبار مصرف در مقایسه با دیگر انواع و جنس‌های آن بسیار زیاد است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مزایای لیوان کاغذی اشاره می‌کنیم

سازگاری با محیط زیست در کاربرد انوع لیوان کاغذی

همان‌طور که اشاره شد، این لیوان‌ها از کاغذ ساخته شده‌اند. بازیافت کاغذ سریع و آسان است و به راحتی تجزیه می‌شود.

 قابلیت بازیافت

از مهم‌ترین مزایای لیوان کاغذی، قابلیت بازیافت آن است؛ به این شکل که با استفاده از آب و دستگاه‌های مخصوص، خمیری از کاغذهای بازیافتی تولید شده و در تولید مجدد لیوان و لیوان کاغذی از آن استفاده می‌شود.

زیست تجزیه‌پذیر

لیوان‌های کاغذی یکبار مصرف به ‌دلیل خاصیت تجزیه‌پذیری که دارند، جزو تمیزترین محصولات هستند. کاغذ از درختان و همچنین از پلیمرهای گیاهی مثل خمیر باگاس ساخته می‌شود و به طور معمول عاری از هر گونه ماده سمی و شیمیایی است.

 تنوع فراوان

انواع لیوان‌ های کاغذی را می‌توان در اندازه‌ها و اشکال مختلف تولید کرد. همچنین امکان ایجاد طرح‌ها و رنگ‌های مختلف روی انواع استروک لیوان کاغذی که دور آن دوخت می‌خورد، وجود دارد.

ایمنی و اطمینان

انواع لیوان کاغذی گلاسه و لیوان کاغذی مات تولید شده با خمیر باگاس در مقایسه با دیگر لیوان‌های یکبار مصرف ایمنی بیشتری دارد، زیرا این کاغذ با هیچ یک از مواد مصرفی و غذایی واکنش شیمیایی نمی‌دهد. بنابراین، اگر در مصرف انواع نوشیدنی‌های گرم یا سرد و مواد غذایی مختلف از لیوان‌های کاغذی استفاده کنید، کاملاً بی‌خطر خواهد بود.

وزن سبک

افراد ترجیح می‌دهند از لیوان‌های کاغذی استفاده کنند، زیرا وزن سبکی دارد و بدون تحمل وزن زیاد قابل حمل هستند.

تفاوت انواع خط تولید لیوان کاغذی با پلاستیکی

لیوان کاغذی و پلاستیکی، دو جزء لیوان یکبار مصرف بوده و بعد از هر بار استفاده دور انداخته می‌شوند. کارایی و کاربرد کلی هر دو لیوان کاغذی و پلاستیکی یکی است،

اما در عین حال تفاوت‌های زیادی نیز بین آن‌ها وجود دارد. با توجه به رواج روزافزون استفاده از این نوع لیوان، بهتر است با کاربردها و ویژگی‌های هر یک آشنا شوید. در ادامه به مهم‌ترین تفاوت‌های موجود میان لیوان یکبار مصرف از جنس کاغذ و پلاستیک خواهیم پرداخت.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، یکی از مهم‌ترین فاکتورها در تولید و استفاده از لیوان‌های یکبار مصرف، توجه به قابلیت تجزیه‌پذیری آن‌ها است.

در این خصوص درباره لیوان‌های کاغذی نگرانی کمتری وجود دارد، زیرا به راحتی تجزیه می‌شوند. اما نگرانی اصلی درباره لیوان‌های پلاستیکی است. جنس پلاستیک تجزیه‌پذیر نبوده و سالیان سال بدون کوچک‌ترین تغییر در طبیعت باقی می‌مانند.

بیشتر بخوانیدبهترین جنس لیوان کاغذی

لیوان‌های کاغذی دوام بیشتری داشته و در نتیجه، کیفیت مواد غذایی داخل خود را حفظ می‌کنند. این در حالی است که توصیه‌های فراوانی در پرهیز از نوشیدن مایعات مختلف در لیوان‌های پلاستیکی وجود دارد،

زیرا با توجه‌ به مواد به کار رفته در ساخت این نوع لیوان، در اثر استفاده از آن‌ها به ویژه برای موادغذایی داغ، بسیاری از مواد شیمیایی، سمی و سرطان‌زا وارد نوشیدنی و سپس بدن شما می‌شود. لذا توصیه می‌شود از مصرف نوشیدنی‌های گرم در لیوان‌های پلاستیکی اجتناب کنید.

انواع تولید لیوان کاغذی

  • تولید لیوان کاغذی چای دار و دمنوش
  • تولید لیوان کاغدی قهوه

تولید انواع لیوان کاغذی چای دار و دمنوش دار و کافی فیلتر دار دو و سه جداره

تولید لیوان کاغذی چای دار و دمنوش دار و لیوان کاغذی ساده دو و سه جداره در مجموعه باریزان انجام می شود.

خرید کاسه یکبارمصرف کاغذی و پیش دستی  و دیس کاغذی و پاکت کاغذی سطل کنتاکی در مرکز فروش یکبارمصرف باریزان ب قیمت عمده صورت می گیرد. طعم های لیوان چای دار شامل چای سیاه ، چای زنجبیل ، چای هل ، چای دارچین ، چای زعفران ، چای آرامش ، چای آویشن ، دمنوش به لیمو ، چای نعنا ، دمنوش گل سرخ ، کافی میکس ، دمنوش گل گاو زبان ، چای سبز ، چای ترش ، دمنوش بابونه ، چای بهارنارنج به همراه دستگیره لیوان تولید می شود.

لیوان کاغذی چای دار

مشخصات انواع لیوان کاغذی چای دار

  • در بسته های 10 عددی شیک بسته بندی می شود که قابل تغییر بر اساس نیاز مشتری می باشد
  • در کارتن های 400 عددی بسته بندی می شود که مطابق نیاز مشتری تغییر می کند
  • دارای فیلتر مخصوص باکیفیت و جنس کاغذ لیوان درجه یک گلاسه می باشد
  • دستگیره پلاستیکی برای نگه داری لیوان دارد
  • پک های اختصاصی به همراه دستگیره و نبات عرضه می شود

طعم های انواع لیوان کاغذی چای دار و دمنوش دار

  • چای سیاه
  • چای زنجبیل
  • چای هل
  • چای دارچین
  • چای زعفران
  • چای آویشن
  • دمنوش به لیمو
  • چای نعنا
  • دمنوش گل سرخ
  • کافی میکس
  • دمنوش گل گاو زبان
  • چای سبز
  • چای ترش
  • دمنوش بابونه
  • چای بهارنارنج
  • ….

صادرات و چاپ اختصاصی طعم مورد نظر شما

طعم هایی که مد نظر شماست می تواند در داخل لیوان پر شود گر تیراژ عمده باشد که برای اینکار باید طعم مورد نظر بر روی لیوان چاپ شود که برای اینکار نیاز به هماهنگی با مدیریت تولید و فروش دارد. صادرات انواع مختلف لیوان دمنوش دار و چای دار انجام می پذیرد.

انواع مختلف لیوان کاغذی

لیوان کاغذی انواع مختلف دارد که برای اطلاع از مشخصات هر کدام شامل عکس ، بسته بندی ، طرح و مدل و … کافی است بر روی لینک آن کلیک نمائید.

لیوان کاغذی شامل لیوان تک جداره کاغذی ، لیوان دوجداره کاغذی ، لیوان سه جداره کاغذی ، لیوان وافل کاغذی ، لیوان سیب زمینی کاغذی ، لیوان پاپکرن کاغذی و لیوان دسته دار کاغذی ، لیوان چای دار کاغذی ، لیوان دمنوش دار کاغذی ، لیوان کافی دار کاغذی و لیوان فیلتردار کاغذی و … می باشد.

سایر انواع لیوان و محصولات یکبارمصرف کاغذی

لیوان و محصولات کاغذی دارای تنوع می باشد که برای اطلاع از جزئیات هر کدام شامل طرح ، بسته بندی ، عکس ، سایز و … به لینک آبی رنگ مراجعه نمائید. لیوان کاغذی شامل کاسه کاغذی ، سطل کاغذی ، سطل کنتاکی ، سطل سوخاری ، پیش دستی کاغذی ، بشقاب کاغذی دیس کاغذی ، پاکت ساندویچ ، کاغذ بستنی قیفی ، کاغذ ساندویچ ، کاغذ بستنی قیفی و کپسول کاغذی و … است.

انواع لیوان کاغذی قهوه بیرون بر

لیوان قهوه بیرون بر گزینه بسیار مهمی برای سرو انواع نوشیدنی های سرد و گرم در کافی شاپ ها ، رستوران ها و نمایشگاه ها می باشد .
در فصل زمستان بسیاری از افراد تمایل به نوشیدن مایعات گرم همچون انواع قهوه را دارند چرا که با توجه به سرد شدن هوا نوشیدن یک لیوان چای ، نسکافه یا قهوه لذت دلچسبی را به همراه دارد .

همچنین در بسیاری از کافه های شهر انواع نوشیدنی و کیک های مختلف سرو می گردد . از همین رو بسیاری از افراد مایل هستند تا دورهمی های دوستانه و خانوادگی خود را در این محیط ها برگزار کنند.

یکی از موارد پر مصرف در کافه ها و رستوران ها لیوان های کاغذی می باشند که هم در داخل و هم در بیرون به صورت دلیوری انواع نوشیدنی مورد استفاده قرار می گیرند.

امروزه انواع لیوان های کاغذی با ابعاد و مدل های مختلف تولید می گردند که در ادامه سعی بر آن داریم که شما را با انواع آن آشنا نماییم تا بتوانید بهترین گزینه را با تصمیم گیری خود داشته باشید .

انواع خط تولید لیوان قهوه بیرون بر و لیوان نوشیدنی بر اساس ضخامت

  • انواع لیوان کاغذی تک جداره
  • انواع لیوان کاغذی دوجداره
  • انواع لیوان کاغذی سه جداره

 

انواع خط تولید لیوان( کاغذی تک جداره)

همان طور هم که از نامش مشخص است این لیوان ها فقط از یک لایه کاغذ تولید می شوند و عموما برای مایعات سرد و خنک مورد استفاده قرار می گیرند .

البته در سال های اخیر گزینه مطلوبی برای پذیرایی چای در مراسمات مذهبی ، جشن ها ، همایش ها و سایر مناسبت ها شده اند.

این مدل از لیوان ها به دو صورت عمومی و اختصاصی تولید می شوند . مدل های عمومی بیشتر برای مراسم های خاص توسط هیئت ها ، مدارس ، مساجد و دانشگاه ها یا برای مصارف شخصی خانواده ها مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع خط تولید لیوان( لیوان کاغذی دوجداره)

لیوان های بیرون بر دو جداره یکی از پر مصرف ترین لیوان های کاغذی می باشند که اصولا برای مایعات و نوشیدنی های گرم همچون قهوه استفاده می شوند .
این مدل از لیوان ها نیز به دو صورت عمومی و اختصاصی تولید می گردند.

این لیوان ها به دو صورت کرکره ای و صاف تولید می شوند .در ایران مدل کرکره ای نسبت به مدل های صاف رایج تر می باشند .

مدل های کرکره ای معمولا به صورت خطوط اریب البته موازی می باشند در حالی که مدل های با کرکره های عمودی موازی هم تولید می شوند .

در این مدل از لیوان ها به دلیل دو لایه بودن کاغذ مصرفی ، گرما به راحتی حفظ می شود و در هنگام استفاده دست افراد به راحتی نمی سوزد .
اساسا این نوع از لیوان نوشیدنی بیرون بر با درب پلاستیکی که بر روی آن قرار می گیرد استفاده راحت و آسانی را برای مصرف کننده به ارمغان آورده است چرا که درب های پلاستیکی این محصول علاوه بر محافظت از ورود هر گونه آلودگی یا اشیای خارجی به نوشیدنی شما این امکان را برای شما فراهم می سازند تا با آرامش خاطر بیشتری نوشیدنی مورد علاقه خو را بنوشید .

استفاده از کاغذ در لیوان ها باعث گردیده است که شما به راحتی بتوانید طرح اختصاصی و مورد نظر خود را چاپ نمایید . از آن جایی که چاپ بر روی انواع لیوان های دلیوری کاغذی به صورت افست توسط دستگاه های اتوماتیک انجام می پذیرد

انواع خط تولید لیوان( کاغذی سه جداره)

این مدل از لیوان ها نیز به صورت کرکره ای یا صاف در سایز های مختلف تولید می گردند . با بهره گیری از سه لایه مقوا در این محصول ، این لیوان را به عنوان محصولی بی رقیب میتوان نام برد .

این کار علاوه بر اینکه باعث مقاومت و استحکام لیوان شده است باعث شده است عایق حرارتی این محصول بیشتر شود و نوشیدنی ها گرم باقی بمانند.

لیوان بیرون بر سه جداره یکی  از بهترین گزینه ها برای دلیوری مایعات و نوشیدنی های گرم می باشد

انواع خط تولید لیوان(الیوان بیرون بر کاغذی ۹۰ سی سی)

بسیاری از کارخانجات نوشیدنی و آبمیوه برای معرفی محصول خود به عموم مردم از این نوع لیوان ها به عنوان تست در فروشگاه ها و نمایشگاه ها استفاده می کنند.

همچنین در برخی از رستوران ها به منظور افزایش اشتهای مشتریان از انواع آب میوه های مختلف و ترش مثل آب انار در هنگام بدو ورود به رستوران استفاده می نمایند.

در نتیجه این لیوان ها گزینه مناسبی می باشند . این لیوان ها عموما تک جداره می باشند.

انواع خط تولید لیوان(لیوان بیرون بر کاغذی ۱۱۰ سی سی)

نام دیگر این لیوان ، لیوان اسپرسو می باشد که بیشتر به صورت دوجداره تولید می شوند و امکان قرار گرفتن درب برروی این لیوان ها وجود دارد.
از این محصول برای نوشیدنی های گرم استفاده می شود.

لیوان بیرون بر کاغذی ۱۲۰ سی سی

لیوان هایی با حجم ۱۲۰ سی سی که به دبل اسپرسو معروف هستند و به صورت دوجداره با درب تولید می گردند.

انواع خط تولید لیوان(لیوان بیرون بر کاغذی ۲۲۰ سی سی)

هر ۳ مدل از لیوان های نوشیدنی تک جداره ، دو جداره و سه جداره را این سایز میتوان تولید نمود.
از نمونه محصولات تک جداره این سایز به عنوان لیوان های چایی ، لیوان های فست فود و … استفاده می گردد.
لیوان های دوجداره و سه جداره ۲۲۰ سی سی برای مایعات و نوشیدنی های گرم تولید می گردد.

انواع خط تولید لیوان(لیوان بیرون بر کاغذی ۳۶۰ سی سی)

این سایز نیز مربوط به هر ۳ مدل می باشد و مدل های تک جداره بیشتر برای نوشیدنی های خنک مورد استفاده قرار می گیرد.
از این سایز بیشتر برای سرو نوشیدنی ها با حجم بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

یک لیوان بیرون بر نوشیدنی خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

آنچه در ارزیابی کیفیت لیوان های بیرون بر مورد توجه همگان می باشد نوع متریال مورد استفاده در ساخت و تولید آن می باشد . اما منظور از متریال چیست؟

۱- استفاده از مرکب های گیاهی در چاپ لیوان ها بسیار حائز اهمیت است چرا که درصورتی که از مرکب بی کیفیت استفاده شود مایعات مخصوصا نوشیدنی ها گرم بوی نامطلوبی را به خود بگیرند .

۲-همچنین یکی از موارد مهم جلوگیری از نشت مایعات به بیرون لیوان می باشد انواع لیوان می بایست به گونه ای تولید شوند که کلیه حجم نوشیدنی را به راحتی حفظ نمایند تا احتمال سوختن دست و کثیف شدن لباس افراد به صفر برسد .

۳-درب لیوان باید به گونه ای طراحی شود که بر روی لیوان محکم قرار گیرد و این رضایت خاطر را به مشتری بدهد که درب لیوان به صورت شل بر روی لیوان قرار نگرفته است.

۴-چاپ برروی بر روی انواع لیوان های بیرون بر به صورت تمتم رنگی انجام می شود و شما به راحتی می توانید طرح دلخواه خود را با برند اختصاصی چاپ نمایید .

مزایای استفاده از انواع خط تولید لیوان بیرون بر قهوه

۱- قابلیت تجزیه پذیری لیوان های کاغذی نسبت به لیوان های پلاستیکی
۲- مقاومت در برابر گرما و حرارت مایعات
۳- این محصولات کاملا بهداشتی می باشند و خطری متوجه سلامت انسان نمی کنند .

جنس مورد استفاده در ساخت انواع لیوان های بیرون بر

لیوان های تولیدی بسته به سلیقه مشتری در ۳ جنس کرافت ، گلاسه و تحریر (سفید) تولید می شوند .
کرافت که رنگی نخودی دارد مورد توجه بسیاری از افراد می باشد که با چاپ های تک رنگ مشکی ظاهری بسار شکیل پیدا می کند.

دررابطه با گلاسه ظاهر براق و تمام رنگی آن نظر بسیار از افراد را به خود جلب می کند.

تحریر یا همان سفید حالت مات را به لیوان می دهد .

تولید انواع لیوان قهوه بیرون بر

تولید لیوان های کاغذی شامل طراحی ، چاپ ، لیوان سازی می باشد.
طراحی توسط طراحان حرفه ای شرکت یا در صورت تمایل خود افراد انجام می شود . بسیاری از افراد تمایل به داشتن لیوانی فقط با چاپ لوگو خود می باشند در صورتی که برخی دیگر مایل می باشند

از المان های مخصوص نوشیدنی در طراحی لیوان آن ها استفاده شوند.

چاپ به صورت افست  توسط مرکب های گیاهی انجام می شود .
پس از چاپ لیوان سازی محصول توسط دستگاه های اتوماتیک انجام می شود .
در نهایت لیوان ها بسته بندی می شوند و برای ارسال آماده می شوند.

نحوه سفارش انواع لیوان بیرون بر کاغذی

کلیه سفارش های اختصاص لیوان های کاغذی از ۱۰۰۰ عدد به بالا می باشد.

به منظور سفارش انواع لیوان شما با تماس با مجموعه پرنیان می توانید سفارش خود را ثبت نمایید و کلیه سوالات خود را از کارشناس ما بپرسید .

پس از ثبت سفارش طراحان در صورت اینکه لوگوی برند خود را داشته باشد با ارسال آن طراحی لیوان شما توسط طراحان مجرب شرکت انجام می شود.
در غیر این صورت طراحان مجموعه لوگوی شما را مطابق با زمینه فعالیتتان و سلیقه شما طراحی می کنند و سپس مار طراحی لیوان های بیرون بر انجام می گیرد.

دستگاه تولید انواع لیوان یکبار مصرف گیاهی

دستگاه تولید لیوان یکبار مصرف گیاهی و بطور کلی خط تولید لیوانگیاهی شامل ماشین آلات تولید ورق و دستگاه ترموفرمینگ می شود.

قیمت دستگاه ترموفرمینگ پایین تر از دستگاه تولید ورق می باشد. برای کاهش هزینه ها خرید دستگاه ترموفرمینگ لیوان یکبار مصرف را توصیه می کنیم.

برای تاسیس کارخانه لیوان یکبار مصرف گیاهی نیاز به دستگاه های زیر می باشد:

  • دستگاه ورق ساز انواع لیوان یکبار مصرف
  • دستگاه پرس انواع لیوان یکبار مصرف یا دستگاه ترموفرمینگ انواع لیوان یکبار مصرف
  • دستگاه استکر
  • تجهیزات جانبی

قیمت دستگاه تولید انواع لیوان یکبار مصرف گیاهی در مقایسه با خط تولید لیوان یکبار مصرف آلومینیومی و خط تولید انواع لیوان یکبار مصرف کاغذی بالاتر است. اما میزان تولید و سود آوری آن نیز بهتر می باشد

دستگاه تولید لیوان یکبار مصرف گیاهی فروش بسیار خوبی را در دو سال اخیر تجربه کرده است. قیمت این دستگاه ها نیز وابسته به میزان خرید کارخانه داران در بازار و نوع دستگاه و ابزارهای استفاده شده در خط تولید می باشد.

انواع لیوان یکبار مصرف گیاهی یکی از لیوانی هستند که این روزها مصرف بسیار بالایی پیدا کرده اند. بیشترین وجه تمایز آنها، گیاهی بودن لیوان است؛ بطوری که امکان تجزیه شدن در محیط زیست را دارند و آسیبی به آن نمی رسانند.

از طرفی کمبود تولیدکنندگان در این عرصه، سبب شده تا خیلی از فعالان حوزه صنعت تصمیم بگیرند در تولید لیوان گیاهی نیز وارد شوند. از این رو فروش دستگاه تولید لیوان یکبار مصرف گیاهی نیز بالطبع بازار خوبی را تجربه خواهد کرد.

اما بد نیست بدانیم که برای تولید این لیوان، به چه ابزارهایی نیازمندیم؟ در واقع دستگاه تولید لیوان یکبار مصرف شامل چه ابزارها و ادواتی است؟ در ادامه خط تولید آنها را مورد بررسی قرار می دهیم.

انواع دستگاه تولید انواع لیوان یکبار مصرف گیاهی

در همین ابتدا بد نیست بدانید که خط تولید لیوان یکبار مصرف گیاهی و پلاستیکی دقیقا شبیه بهم هستند. تنها کافیست مواد اولیه مورد استفاده برای تولید لیوان مشخص شوند.

اولین دستگاه تولید لیوان یکبار مصرف گیاهی، دستگاه ورق ساز می باشد. از این دستگاه می توان برای تبدیل مواد اولیه (نشاسته و پلی پروپیلن) به ورق استفاده می شود.

دستگاه بعدی که دستگاه ترموفرمینگ نام دارد، ورق های آماده شده را براساس قالب نصب شده به ظرف مورد نظر تبدیل می نماید. در واقع در این دستگاه تعیین می کنیم که چه ظرفی می خواهیم بسازیم.

دستگاه بعدی نیز دستگاه استکر یا جمع کننده می باشد. این دستگاه ظرف را جمع کرده و به شکل نهایی بدل می کند. لذا وجودش در خط تولید به نوعی الزامی است.

فروش دستگاه انواع لیوان یکبار مصرف با قیمت ویژه

علاوه بر ۳ مدل دستگاه تولید لیوان یکبار مصرف گیاهی که ذکر کردیم، دستگاه های دیگری نیز ممکن است در خط تولید استفاده شود.

البته این ابزار الزامی نیستند و براساس نیاز تولیدکننده ممکن است اضافه یا حذف شوند. لذا طبیعی است که نتوان یک قیمت واحد برای خط تولید و دستگاه تولید لیوان یکبار مصرف گیاهی نعیین نمود.

خط تولید لیوان نیمه شفاف ( نیمه فرمینگ)

در خط تولید انواع لیوان پلاستیکی یکبار مصرف از سیستم نیمه وکیوم فرمینگ و ترموفرمینگ استفاده می شود . هزینه استفاده از دستگاه در سیستم نیمه وکیوم فرمینگ نسبت به ترموفرمینگ به دلیل آن که خط تولید در یک دستگاه با تکنولوژی ساده انجام می شود،

بسیار مقرون به صرفه بوده و در تولید لیوان یکبار مصرف پلاستیکی از آن استفاده می شود .

سیستم نیمه وکیوم فرمینگ

کلیه عملیات وکیوم فرمینگ در سیستم نیمه وکیوم فرمینگ در یک دستگاه صورت می گیرد. عملیات سیستم به این صورت است که به ترتیب مواد اولیه در قسمتی از خط تولید ذوب و به ورق گرم تبدیل می شود ( مواد اولیه به صورت گرانول پتروشیمی در خط تولید سیستم نیمه وکیوم فرمینگ که اکسترودر نام دارد وارد می شود ).

پیش از سرد شدن ورق به قسمت پرس وارد شده ( با توجه به امکانات و نوع دستگاه ، ورق بدون یکنواخت شدن و نورد به قسمت پرس وارد می شود ) و زیر قالب عملیات تولید لیوان انجام می گیرد. سیستم نیمه وکیوم فرمینگ در تولید انواع لیوان یکبار مصرف به نام نیمه فرمینگ نیز استفاده می شود .

سیستم ترموفرمینگ ( وکیوم فرمینگ ) سیستمی جدید و با کیفیت در خط تولید لیوان یکبار مصرف می باشد .در خط تولید ترموفرمینگ برخلاف سیستم نیمه فرمینگ از دو دستگاه استفاده می شود . در این سیستم دستگاه اول خط تولید ورق را بر عهده دارد به این صورت که مواد اولیه که گرانول نام دارد به صورت رول به ورق تبدیل می شوند .

دستگاه دوم که پرس ترموفرمینگ نام دارد ، ورق آماده تولید را با عبور از کوره و رساندن به درجه حرارت مورد نظر برای شکل دهی به این قسمت وارد شده و در زیر قالب تولید لیوان یکبار مصرف انجام می شود .

از مزیت های مهم استفاده از سیستم ترموفرمینگ نسبت به سیستم نیمه فرمینگ می توان به تولید لیوان پلاستیکی از انواع مواد پلیمری چون پی وی سی PVC ، پلی پروپلین PP ،پلی اتیلن PE ، وپت PET ، گیاهی اشاره کرد .

در سیستم نیمه فرمینگ با توجه به مراحل مختلف تولید ، تنها از مواد پلی استایرن برای تولید لیوان یکبار مصرف استفاده می شود .

اما در سیستم ترموفرمینگ به صورت کلی از مواد پروپلین PP برای مواد اولیه استفاده می شود که نسبت به مواد پلی استایرن سرطان زا نمی باشد .

با تحقیقات صورت گرفته، محقق ها به این نتیجه رسیده اند که مواد پلی استایرن موجود در لیوان یکبار مصرف بر اثر داغ شدن مواد سرطان زایی را به داخل مایعات داغ آزاد می کنند که بسیار برای بدن انسان مضر می باشد . اما در سیستم ترموفرمینگ به دلیل استفاده از مواد پروپلین تمام مضرات عنوان شده در تولید لیوان یکبار مصرف سیستم نیمه وکیوم فرمینگ حذف شده است .

تفاوت های سیستم نیمه فرمینگ و ترموفرمینگ

ورق مورد استفاده در سیستم نیمه فرمینگ برای تولید لیوان پلاستیکی بدون نورد و یکنواخت شدن با ظرفیتی محدود تولید شده و مورد استفاده قرار می گیرد

اما در سیستم ترموفرمینگ به دلیل تولید رول ورق تولیدی و نورد شدن آن در دستگاه دیگر و هم چنین به دلیل ظرفیت نامحدود رول های مورد استفاده برای تولید ، لیوان را با تیراژی 3 الی 4 برابر بیش تر از سیستم نیمه فرمینگ می توان تولید کرد .از دیگر تفاوت های سیستم ترموفرمینگ نسبت به سیستم نیمه فرمینگ کیفیت و وزن یکسان لیوان تولیدی در سیستم ترموفرمینگ می باشد که این امر موجب می شود

که با اعتماد بیش تر تولید کننده از دستگاه لیوان جمع کن اتوماتیک استفاده کند .

 این مسئله هم موضوع بهداشت در بسته بندی لیوان را به دلیل عدم تماس با دست رعایت می کند و هم چنین کاهش نیروی انسانی برای تولید لیوان را به همراه خواهد داشت .

اما در سیستم نیمه وکیوم فرمینگ جهت کنترل کیفی ظورف تولیدی از نیروی انسانی برای جمع آوری لیوان ها امری ضروری بوده که استفاده می شود . با توجه به این که در خط تولید لیوان سیستم ترموفرمینگ از دو دستگاه کجزا استفاده می شود

و دستگاه اول مواد گرانول را به ورق پلاستیکی تبدیل می کند و دستگاه دوم وظیفه تولید لیوان از ورق های پلاستیکی را دارد لذا می توان رول تولیدی را به صورت مجزا و به عنوان محصول فروش برای مصارف بسته بندی دیگر به سایر کارخانجات بسته بندی استفاده کرد که این امر برای سیستم نیمه فرمینگ امکان پذیر نخواهد بود.

خط تولید انواع لیوان شفاف (ترمو فرمینگ)

لیوان یکبار مصرف شفاف جزء جدا نشدنی از زندگی انسان‌های حال حاضر شده است به این صورت که ما به صورت روزانه از آن در امور روزانه استفاده می‌کنیم. شرکت‌های مختلفی هم در زمینه تولید این نوع از لیوان‌ها فعال هستند که خریدار با توجه به نوع نیاز و همچنین استاندارد و کیفیت محصول بایستی خرید کند. البته باید توجه داشت که سفارش عمده‌ی آن به صرفه نیز خواهد بود

انواع لیوان‌های پلاستیکی از جمله لیوان‌های پر مصرف در دنیا است که از پلاستیک ساخته شده است و خود آن نیز در انواع مختلف است‌.

این نول انواع لیوان‌ها در مقاومت‌های مختلف هستند و بیشتر برای نوشیدنی‌های سرد مناسب هستند بنابراین بهترین انتخاب برای مهمانی‌ها و سایر جاهایی است که نیاز به لیوان برای نوشیدنی خنک است. چون این نوع از لیوان‌ها از نظر قیمت نیز نسبت به سایرین ارزان‌تر است.

پس اگر بخواهیم به مزایای انواع لیوان‌های یکبار مصرف شفاف اشاره کنیم به طور خلاصه شامل موارد زیر است:

  • اولاً شفاف هستند که نشان از استفاده از مواد اولیه نو در آن‌ها است.
  • متناسب با انواع نیازهای خریداران است.
  • کاملاً بهداشتی است
  • به سادگی قابل تولید و بعد از تولید قابل بازیافت است.
  • منتاسب با انواع نیازها از مقاومت‌های متفاوت مختلف برخوردار است.

خط تولید لیوان آلمینیومی

دستگاه انواع لیوان آلومینیومی یكبار مصرف – مدل FLT

این مدل ،خط تولید لیوان یكبار مصرف آلومینیومی مدل جدید میباشد ، كه توسط مهندسین شركت فن یاب بروز رسانی شده است و با دارا بودن میز بزرگتر از مدل های قبلی ، امكان نصب قالب دو كویت ظرفهای بزرگتر از قالب تك پرس را هم دارا میباشد. توضیحات بیشتر .

 دستگاه انواع لیوان آلومینیومی یكبار مصرف – مدل FST

خط تولید لیوان یكبار مصرف آلومینیومی دارای ماشین پرس٤٥ تن با ميز كوچكتر میباشد . توضیحات بیشتر راجع به مشخصات دستگاه تولید لیوان آلومینیومی یكبارمصرف FST

دستگاه انواع لیوان یكبار مصرف آلومینیومی – دارای جمع كن اتوماتیك

یكی از اجزایی كه به تكمیل شدن خط تولید لیوان یكبار مصرف آلومینیومی كمك میكند ، دستگاه استیكر و یا جمع كن اتوماتیك لیوان یكبار مصرف آلومینیومی میباشد . طراحی منحصربفرد دستكاه جمع كن اتوماتیك كه به دستگاه لیوان یكبار مصرف آلومینیومی متصل میشود ، توسط مهندسین با تجربه شركت فن یاب انجام شده است ، سرعت تولید و آسودگی تولید را افزایش میدهد

شخصات اصلی خط تولید لیوان یکبار مصرف آلومینیومی مدل
حداکثر 120 عدد در دقیقهظرفیت تولید
8 تنوزن دستگاه
سه فاز 32 آمپربرق مصرفی
6 الی 8 آمپرمصرف برق
دو پرسی دو کویتی – سینی تک کویتی – کبابی دو کویتی- خورشتی 4 کویتیحداکثر قالب انتخابی
یکساله بی قید و شرط حتی قالب و لوازم برقیگارانتی
ده ساله اجرا کمتر از 24 ساعتخدمات بعد از فروش
استیکر ( جمع کن و دسته کن ظرف) – ضایعات جمع کن – مچاله کن ضایعاتلوازم جانبی انتخابی
GB-17120-1997     JB3350-1993        GB/T8176-1997     GB13887-92استاندارد و ایمنی
8 طول – 3 متر ارتفاع – 5 متر عرضابعاد خط
مشخصات اصلی پرس
63 تنتوان نامی
40 الی 75 ضرب در دقیقهسرعت ضرب
250 میلیمترکورس پرس
430 میلیمترحداکثر ارتفاع بسته شو قالب
1000 در 1000 میلیمترسایز میز
7.5 کیلووات
مشخصات اصلی رول بازکن
600 میلیمترحداکثر عرض رول
1000 میلیمترحداکثر قطر رول
65 کیلو نیوتنقدرت ترمز
0.75 کیلوواتقدرت موتور
مشخصات اصلی فیدر
600 میلیمترحداکثر عرض فویل
750 واتتوان موتور سروو
1500 میلیمتر بر ثانیهحداکثر سرعت
0

انواع خط تولید لیوان سفید رنگ

درطول 50 سال اخیر، استفاده ازمحصولات پلاستیک در بسته بندی انواع مواد غذایی و نوشیدنی ها و یا به شکل ظروف یکبار مصرف، افزایش چشمگیر داشته است، بطوریکه عصر حاضررا ، عصر پلاستیک نامیده اند. پلاستیک هایی که برای تماس با مواد غذایی ، به کار می روند ،

عمدتاً از منابع نفتی استخراح می گردند. به طور کلی پلاستیک‌ها، پلیمرهایی هستند که از مواد اولیه‌ای به نام مونومر ساخته شده اند.

مونومرها موادی سمی بوده و برای سلامت انسان مضر هستند و پلیمرها خنثی بوده و مشکلی ندارند، اما اشکال کار اینجاست که معمولاً در فرایند تهیه پلیمرها مقداری مونومرها قابل جدا شدن باقی می‌ماند. به همین دلیل اگراز ظروف یکبار مصرف نامر غوب ویا نامناسب جهت نگهداری مواد غذایی استفاده شودف احتمال مهاجرت این مونومرها سمی به ماده غذایی وجود دارد .

بنابرین در استفاده از پلاستیک‌ها به عنوان ظروف غذا باید بسیار احتیاط کرده و ازهرنوع پلاستیکی جهت مواد غذایی استفاده نشود.

نکته مهم دیگر در استفاده از ظروف یک بار مصرف به نوع رنگی این ظروف مربوط می‌شود که استفاده از آنها احتیاط بیشتری را می‌طلبد، چرا که اصولاً جنس یک بار مصرف‌ها به گونه‌ای است که توانایی نگهداری رنگ را ندارند و هنگام تماس با چای یا غذای داغ رنگ موجود حل شده و لایه ای از آن همراه غذا وارد بدن می‌شود. در هنگام استفاده از ظروف یک بار مصرف باید به علامت اختصاری که در کف ظرف حک شده است،

توجه کرد.چون در صورت استفاده نادرست از این محصولات مشکلات زیاد بهداشتی در اثرمهاجرت منومرهای شیمیایی از ظروف یکبار مصرف به ماده غذایی مشکلات فراوانی مانند: انواع اختلالات گوارشی و ریوی، وهمچنین سرطان و سایر بیماری‌های غیر‌واگیر برای مصرف کننده بوجود خواهد آورد

علامت اختصاری وکاربرد ظروف یکبار مصرف:ظروف یکبار مصرف که در کف آنها علامت اختصاری(ps)جنس ظروف پلی استایرن بوده برای نوشیدنیهای خنک ودمای کمتر از 40درجه بکار می برند ولی جهت بسته بندی مواد غذایی با دمای بالاتر از 65 مناسب نبوده وهمچنین بسته بندی مواد غذایی چرب مانند کره ، مارگارین و … در انواع ظروف پلی استایرن ممنوع می باشد

علامت اختصاری ظروف پلی اتیلنی (PE)، پروپیلینی(PP) ، پلی استایرنی فوم‌دار (EPS) و ظروف پلی استایرنی سفید رنگ (HIPS)نشان داده‌می‌شوند برای بسته بندی و نگهداری محصولات لبنی، روغن و سرکه و مواد غذایی گرم و مرطوب بکار می رونداما برای نگهداری غذاهای داغ مثل آش و غیره مناسب نیستند.

استفاده از ظروف پلی استایرنی شفاف(GPPS) تنها برای نوشیدنی های سرد مناسب است و برای مواد غذایی داغ مثل چای و قهوه مناسب نمی باشد.

ظروف‌ یک‌بار مصرف پلی ونیل کلراید (PVC) در بسته‌بندی مواد غذایی مانند گوشت مرغ و ماهی و بسته‌بندی کپسول‌های دارویی، آدامس به کار می‌روند.

بسته‌بندی با این نوع ظروف در مورد مواد خشک زیان چندانی ندارد، اما برای مواد غذایی مرطوب که امکان مهاجرت مونومر آزاد به داخل مواد غذایی و سپس بدن بسیار محتمل است نا مناسب می باشند.

نکته‌ای که کارشناسان به تازگی نسبت به آن هشدار می‌دهند این است که در ایران پی‌وی‌سی‌های استاندارد (food grade) برای بسته‌بندی مواد غذایی و بهداشتی تولید نمی‌شود و از نوع صنعتی این مواد، بدون توجه به مضراتشان، در صنایع غذایی و بهداشتی استفاده می‌شود.
در شرایطی که در تمام دنیا استفاده از پی‌وی‌سی‌ صنعتی برای مصارف غذایی و بسته‌بندی به طور کامل منسوخ شده است و حتی اخیرا برای لوازم منزل و اسباب‌بازی نیز این محدودیت در جهان به وجود آمده، به گفته کارشناسان، در ایران به ‌رغم نظارت وزارت بهداشت، همچنان به دلیل صرفه‌های اقتصادی، گروهی از تولیدکنندگان همچنان از موادی استفاده می‌کنند که تاثیر آنها بر سلامت مردم در درازمدت آشکار می‌شود.

براساس دستور العملهای موجود بسته بندی مواد غذایی خشک و تر در زمان پر نمودن و نگهداری مواد غذایی یا حمل و نقل آن در انواع ظروف PVC ممنوع می باشد. بطور کلی ظروف یک بار مصرف بی‌رنگ و شفاف فقط برای اغذیه و نوشیدنی‌های سرد مناسب هستند

و نباید برای نوشیدنی‌ها و غذاهای داغ استفاده شوند. همچنین ظروف یک بار مصرف سفید رنگ و فوم دار برای مواد غذایی سرد، گرم و مرطوب مناسب هستند، ولی برای مواد غذایی داغ نباید استفاده شوند .مثلاً برای پیتزایی که در دمای 140 درجه سانتیگراد طبخ می‌شود، توصیه نمی‌شود.

ظروف یکبار مصرف شفاف در بسیاری از ارگانها و یا مراسم های مذهبی استفاده می شوند از پلی استالین تشکیل شده است

ظروف یکبار مصرف فومی سفیدرنگ که در بسیاری از رستورانها و ارگانهای اداری مورد استفاده قرار می گیرند مقاومت بیشتری نسبت به ظروف پلی استالین شفاف دارند و تا دمای 70 تا 80 درجه مواد سمی و مونومری آنها تجزیه نمی شود اما چنانچه غذای داغی با دمای بالاتر از 70 تا 80 درجه در این ظروف نگهداری شود و یا اینکه زمان نگهداری غذا در این ظروف بیشتر از 4 ساعت باشد اثرات سمی این مواد وارد مواد غذایی شده و بر سلامت انسانها تاثیر می گذارد.

ظروف یکبار مصرفی که از مواد دست دوم تهیه می شوند بیشترین اثر را بر سلامت انسانها دارند افزود: این ظروف از ظاهرشان که معمولا شکننده هستند و یا در آنها ضایعات، دانه های سیاه رنگ یا مواد رنگی دیده می شود ، قابل تشخیص هستند .

مهمترین ویژگی این ظروف قیمت بسیار ارزان آنهاست که مردم باید بدانند این قیمت ارزان را در آینده با هزینه های هنگفت درمانی بایستی جبران کنند

در میان تمام انواع ظروف یک بار مصرف از بطری‌های آب آشامیدنی به عنوان پرمصرف ترین انواع این ظروف نام برد. بطری‌هایی که در ماه‌های گرم سال حتی اگر حاوی آب معدنی نباشند،

به طور مرتب از آب شهری پُر شده و درون یخچال قرار می‌گیرند تا آب خنک مصرفی خانواده را تامین کنند که با فریز کردن بطری های آب باعث شکسته شدن پلیمرها به مونومرهای سمی خواهد شد و در درازمدت عوارض سرطانزایی چنین اقداماتی در دستگاههای گوارشی و مغز نمود پیدا می کند.

ظروف یکبار مصرف با منشاء گیاهیاین ظروف به دو دسته تقسیم می شوند که دسته اول صد در درصد تخریب پذیر بوده و مواد اولیه آنها منشاء غذایی داشته و از موادی مانند پروتئین ها و ساکارین ها تولید شده و قابل خوردن نیز هستند

اما این ظروف در ایران تولید نمی شود اما دسته دوم که 30 تا 70 درصد تخریب پذیر هستند قابلیت خورده شدن ندارند و منشاء آنها غالبا مواد نشاسته ای است. از جمله مزایای استفاده از پلیمر گیاهی میتوان سازگاری با محیط زیست، عاری بودن از هرگونه خطرات مضر مواد پلاستیکی پس از تماس با غذای داغ، تهیه شدن از مواد اولیه تجدیدپذیر، عدم وابستگی به مواد نفتی، مصرف انرژی کمتر در فرایند تولید را از مزایای اصلی ظروف یکبار مصرف پلیمری و گیاهی دانست.

این ظروف از نشاسته ذرت ساخته شده و به راحتی قابل تجزیه در محیط و یا حتی قابل بازیافت برای خوراک دام هستند. دانش امروز مشخص کرده است مضرات استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی ایجاد خستگی، ناراحتی اعصاب، کم شدن پلاکت­ها و هموگلوبین­های خون و حتی سرطان زایی آنهاست.

به نحوی که پلاستیکی نفتی در انواع مختلف خود به 300 الی 500 سال زمان برای برگشت به طبیعت نیاز دارد، اما ظروف گیاهی حداکثر طی 6 ماه تجزیه و بدون هیچ ضرری به طبیعت بازمی گردند و حاصلخیزی دوباره را در خاک ایجاد می­کنند. فناوری تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی در اختیار چهار کشور آلمان، انگلیس، آمریکا و ایتالیا بود.

اما ایران نیز توانست پس از تحقیقات فراوان بعنوان پنجمین کشور پیشرو این فناوری را در جهان به دست آورد یاهی

ولی این ظروف اگر در معرض نور ، گرما و یا رطوبت در درازمدت کپک می زنند بنابراین برای استفاد ه طولانی مدت در مجاورت چنین غذاهایی مناسب نیستند

در هنگام استفاده از ظروف یکبار مصرف به موارد زیر توجه شود:

  1. در هنگام خرید مواد غذایی توجه شود که از پلاستیک رنگی و بازیافتی استفاده نشود.
  2. ماد غذایی داغ در ظروف یکبار مصرف پلاستیکی نگهداری نشود.
  3. از بطری آب معدنی بصورت مکرراستفاده نشود.
  4. از ظروف یکبار مصرف و پلاستیکی هایی استفاده شود که توسط کارخانجات معتبر ودارای مشخصات کامل و پروانه ساخت معتبر یا مجوز ورود از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تولید شده است.

انواع خط تولید لیوان شیشه ای

انواع لیوان‌‌ها از نظر جنس انواع مختلفی دارند. از لیوان پلاستیکی، استیل، رویی، مسی گرفته تا بلور، شیشه، سفال، سرامیک و غیره که در این میان لیوان‌های شیشه‌ای، اعم از شفاف یا لیوان‌های یخی (مات)، یکی از پرکاربردترین لیوان‌ها هستند.

لیوان‌های شیشه‌ای از نظر ظاهر، کیفیت و کارایی تفاوت‌هایی دارند. از این‌گونه لیوان‌ها در خانه‌ها، سازمان‌ها و پذیرایی از مهمان‌ها در وعده‌های مختلف ناهار، شام، عصرانه و غیره نیز استفاده می‌شود.

لیوان‌های شیشه‌ای معمولا به صورت تکی به فروش نمی‌روند و دسته‌های شش‌تایی از لیوان‌ها در مغازه‌ها قابل عرضه است. بااین‌حال، در میان انواع لیوان‌های شیشه‌ای، ماگ‌های شیشه‌ای یخی و ماگ‌های شیشه‌ای معمولی را می‌توان به صورت تکی تهیه و استفاده کرد.

همین امر باعث شده تا این دسته از لیوان‌ها در میان شرکت‌های تبلیغاتی بیشتر مورد توجه قرار گرفته شود و از آن‌ها برای اهداف بازاریابی سازمان‌ها و کسب‌وکارها و درج لوگو و برند به‌عنوان هدایای تبلیغاتی پرمصرف استفاده شود.

به همین دلیل، لازم است قبل از ورود به دنیای متنوعی از لیوان‌های شیشه‌ای و انتخاب بین آن‌ها، با انواعی از لیوان‌های شیشه‌ای آشنا شوید و از تفاوت میان آن‌ها آگاه باشید تا در هنگام انتخاب بتوانید لیوان مدنظرتان را متناسب با معیارها و اهداف خودتان انتخاب کنید.

به طور کلی، کاپ (فنجان)، گلس (لیوان) و ماگ ازجمله ظروف و لیوان‌های شیشه‌ای هستند که برای نوشیدن انواع مایعات کاربرد دارند. اما جالب است بدانید هرکدام از این ظروف برای نوشیدنی‌های خاصی مصرف می‌شوند و کاربردهای متفاوتی دارند که در ادامه درباره هرکدام به توضیحاتی خواهیم پرداخت

انواع خط تولید لیوان شیشه ای

·         انواع لیوان شیشه‌ای (گلس)

·         انواع لیوان گیلاس شامپاین (Champagne Glass)

·          انواع لیوان بلند (Highball Glass)

·         انواع لیوان جام (Goblet Glass)

·         انواع لیوان گیلاس لیکوئر (Liqueur Glass)

·         انواع لیوان هوریکین یا گیلاس طوفان (Hurricane Glass)

·        انواع لیوان گیلاس کوکتل یا مارتینی (Cocktail Glass

·          انواع لیوان اشاباغچه

·        انواع لیوان راک (Rock Glass)

·         انواع لیوان ماگ‌های شیشه‌ای (معمولی و یخی)

·         انواع لیوان کاپ یا فنجان

·         انواع لیوان ماگ

·          انواع لیوان لاروسا

·        انواع لیوان گمین

قیمت انواع خط تولید لیوان‌های شیشه‌ای

شاید در بسیاری از خریدهای روزانه خود متوجه این امر شده باشید که هرچه به دنبال کیفیت بالاتر می‌روید، لازم است بودجه بیشتری برای آن اختصاص دهید. لیوان‌های شیشه‌ای نیز از این قضیه مستثنی نیستند و بسته به اینکه در چه کشوری تولید شده‌اند و از چه متریالی برای ساخت آن‌ها استفاده شده، قیمت‌‌های متنوعی دارند.

به همین جهت، لازم است در ابتدا بودجه مدنظر خود را برای خرید این دسته از ظروف در نظر داشته باشید. سپس، در میان انواع تولیدات داخلی و خارجی و از میان تمام برندهای موجود در بازار به دنبال مناسب‌ترین نوع لیوان باشید.

نحوه تشخیص انواع خط تولید لیوان شیشه‌ای مرغوب

به طور معمول، لیوان‌هایی که از کیفیت بالاتری برخوردارند، دارای شفافیت و ظرافت بیشتری هستند و هیچ ماتی، کدری، حباب و ناهمواری را هنگام بررسی کردن آن نخواهید یافت.

این‌گونه لیوان‌‌ها در برابر سرما و گرما بسیار مقاوم‌اند و در بسیاری از موارد بر اثر افتادن بر روی زمین نیز نمی‌‌شکنند.

بنابراین، بدیهی است که لیوان‌‌های نامرغوب به هیچ عنوان شفافیت، زیبایی، ظرافت و کیفیت لیوان‌های باکیفیت و مرغوب را ندارند و با یک نگاه سطحی و مقایسه‌ای می‌توان تفاوت بین دو لیوان را متوجه شد.

برای تشخیص لیوان مرغوب از نامرغوب می‌بایست کمی حوصله به خرج دهید و از نبود برجستگی و تورفتگی، نداشتن ماتی، کدری، یکنواخت نبودن، نداشتن ترک و لب‌پریدگی و غیره اطمینان حاصل کنید. حتی زمانی که قصد تهیه لیوان بلور باکیفیت و اصل دارید نیز می‌بایست به این نکات توجه داشته باشید. چراکه ممکن است این‌گونه لیوان‌‌ها بر اثر حمل‌ونقل نامناسب دچار ترک، ضربه و لب‌‌پریدگی شده باشند

اگر قصد دارید از لیوان مورد نظر برای نوشیدنی‌های گرم استفاده کنید، بهتر است به دنبال نوع دسته‌دار آن باشید تا در هنگام استفاده راحت و آسوده باشید.

همچنین، لازم است لیوانی تهیه شود که از نوع مرغوب و نشکن باشد تا در هنگام تغییر دما و داغ شدن ترک نخورد و دچار شکستگی نشود.

اما اگر قصد دارید از لیوان شیشه‌ای برای مصارف معمولی و در هنگام ناهار و شام استفاده کنید،

بهتر است از لیوان‌های بدون دسته استفاده کنید و در صورت علاقه‌مندی، از انواع لیوان‌های تزئین‌شده و تراشکاری‌شده خریداری کنید. این‌گونه لیوان‌ها در چیدمان سفره و در هنگام سرو بسیار زیبا و شکیل هستند.

همچنین، اگر قصد دارید برای کارمندان سازمان خود یا سازمان‌های همکار هدیه تبلیغاتی تهیه کنید، بهتر است ماگ‌های مات تبلیغاتی، یا به اصطلاح ماگ یخی، تهیه کنید. ماگ‌های مات یا یخی به دلیل نوع ساختار و ظاهر خود بسیار شکیل و همه‌پسند هستند و برای مصارف شخصی و روزانه بسیار کاربردی‌اند.

·         لیوان شیشه‌ای (گلس)

Glass، که به‌معنای لیوان است، به لیوان‌هایی گفته می‌شود که شیشه‌ای‌اند و مخصوص نوشیدن آب، شربت و به طور کلی سرو انواع نوشیدنی‌های سرد هستند. لیوان‌های شیشه‌ای گلس در اندازه‌ها و مدل‌های مختلف، اعم از دسته‌دار یا بی‌دسته، قابل تهیه و استفاده هستند. برخی از مهم‌ترین و پرکاربردترین لیوان‌های شیشه‌ای، یا به عبارتی گلس، عبارت‌اند از:

·         گیلاس شامپاین (Champagne Glass)

گیلاس شامپاین لیوانی با پایه بلند و کاسه باریک است که در اکثر مواقع برای نوشیدنی‌های گازدار مورد استفاده قرار می‌گیرد. باریک بودن این نوع لیوان باعث می‌شود بتوان روی یک سینی تعداد زیادی گیلاس برای سرو در مهمانی‌ها قرار داد.

·         لیوان بلند (Highball Glass)

از این نوع لیوان‌ها برای نوشیدنی‌های ساده، شفاف و نوشیدنی‌های گازدار استفاده می‌شود. این نوع لیوان‌ها در اکثر خانه‌های خانواده‌های ایرانی دیده می‌شود. لیوان‌های بلند با نقش‌ونگارها و حکاکی‌های بسیار شیک، قابل استفاده برای خانواده یا مهمانی‌ها هستند.

·         جام (Goblet Glass)

جام‌های شیشه‌ای از قدیمی‌ترین گیلاس‌های نوشیدنی‌های سرد هستند که حجم بالایی از نوشیدنی در آن‌ها جای می‌گیرد.

·         گیلاس لیکوئر (Liqueur Glass)

گیلاس لیکوئر یک لیوان شیشه‌ای و رشته‌ای بلند است که برای نوشیدنی‌های لیکوئر و نوشیدنی‌های سنگین مناسب است و ظرفیت آن بین 1 تا 3 اونس است. این لیوان‌ها نه‌تنها برای سرو نوشیدنی؛ بلکه به عنوان بخشی از دکوراسیون منازل، کافی شاپ‌ها و رستوران‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

·         هوریکین یا گیلاس طوفان (Hurricane Glass)

این نوع لیوان شیشه‌ای دارای ظرفیت 20 اونسی است و برای انواع نوشیدنی‌های مخلوط با یخ همچون انواع اسموتی‌های تابستانه مناسب است.

·         گیلاس کوکتل یا مارتینی (Cocktail Glass)

گیلاس کوکتل یک لیوان شیشه‌ای است که کاسه مخروطی و پایه بلندی دارد و برای سرو انواع نوشیدنی سرد مناسب است. پایه یا ساقه بلند این نوع لیوان باعث می‌شود حرارت نوشیدنی به دست کمتر منتقل شود.

·         راک (Rock Glass)

راک، لیوانی شیشه‌ای با قد کوتاه و دیواره‌های ضخیم است که قابلیت نگهداری طولانی‌مدت یخ را دارد. به این نوع لیوان شیشه‌ای

Old-Fashioned نیز گفته می‌شود. این نوع لیوان‌ها در اکثر رستوران‌ها دیده می‌شوند.

·         ماگ‌های شیشه‌ای (معمولی و یخی)

  • به طور کلی، ماگ‌ها نوعی فنجان برای سرو انواع نوشیدنی‌های گرم هستند که حجم و گنجایش بالایی را در خود جای داده‌اند و برای استفاده روزمره بسیار راحت و کاربردی‌اند. دسته‌های تعبیه‌شده در ماگ‌ها راحتی استفاده از آن‌ها را دوچندان کرده است. ماگ‌ها از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها ماگ شیشه‌ای (ماگ‌های معمولی و ماگ یخی)، ماگ سرامیکی، ماگ فلزی و ماگ چوبی است.
  • هرکدام از ماگ‌ها در مکان‌های مختلف قابل استفاده‌اند. بااین‌حال، ماگ‌های شیشه‌ای، امروزه یکی از پرکاربردترین ماگ‌ها در میان جوانان و کارمندان‌ هستند. لذا، سازمان‌ها جهت تبلیغات شرکتی و هدایای خود از این نوع ماگ‌ها استفاده می‌کنند. ماگ‌های شیشه‌ای قابلیت مات‌شوندگی دارند که در این حالت به آن‌ها ماگ یخی یا ماگ مات گفته می‌شود.
  • حجم یک ماگ معمولا بین 350 تا 500 میلی‌لیتر است که تقریبا دو برابر یک فنجان چای است. طراحی ماگ کاملا غیررسمی است و از آن‌ها در مهمانی‌ها استفاده نمی‌شود. ماگ‌ها به عنوان یک وسیله شخصی بسیار پرکاربرد و محبوب به حساب می‌آیند
  • لیوان لاروسا:

استکان دسته دار انتخاب مناسبی برای نوشیدنی‌های داغ خواهد بود. همچنین استکان‌های دسته‌دار، ظاهر شیک‌تری دارند و برای مهمانی‌ها انتخاب مناسبی‌تری خواهند بود. بسته شش عددی استکان‌های لاروسا ظاهر زیبایی دارند و برای استفاده‌های روزانه و حتی مهمانی‌ها انتخاب مناسبی خواهد بود.

این استکان‌ها شیشه‌ای هستند و مقاومت خوبی برای نگه‌داری نوشیدنی‌ها داغ دارند. وزن هر کدام از این استکان‌ها ۲۵۰ گرم است و وزن کلی بسته‌بندی هم به ۱۶۲۵ گرم رسیده است. هر کدام از این استکان‌ها در ابعاد ۱۰٫۵ در ۷ در ۸٫۵ سانتی‌متر ساخته شده‌اند.

  • لیوان گمین

لیوان بلور گمین کد ۲۵ بسته ۶ عددی با طراحی ساده و زیبایی که دارد، قطعا در اولین نگاه، شما را شیفته‌ خود می‌کند. این مدل بهترین گزینه برای مهمانی‌ها و حتی مصرف روزانه است. این لیوان در نهایت سادگی طراحی زیبایی دارد که می‌توان در همه جا از آن استفاده کرد. لیوان گمین از مواد اولیه‌ی بسیار مرغوبی ساخته شده است و هیچ‌گونه ناخالصی و ضایعه‌ای در سطح آن مشاهده نخواهید کرد.

به‌همین دلیل تغییری در رنگ و ظاهر نوشیدنی رخ نمی‌دهد. گاهی به‌دلیل استفاده از محصولات فاقد کیفیت، احساس خوبی در هنگام نوشیدن آب، شربت، چای و سایر نوشیدنی‌ها ندارید.

شاید فکر کنید این ست با داشتن جنسی از شیشه با ظروف کریستال قابل‌مقایسه نیست؛ ولی با اطمینان می‌توان گفت که این لیوان با توجه به قیمتش، از نظر کیفیت چیزی از ظروف کریستال کم ندارد. با توجه به بدنه‌ نسبتا ضخیم این محصول، با اطمینان می‌توانید در طول روز از آن استفاده کنید. این ست ۲۵۵ گرم وزن داشته و در ۶ عدد به بازار عرضه می‌شود.

·         کاپ یا فنجان

Cup (به معنی فنجان) است که برای صرف چای، قهوه و نوشیدنی‌های گرم مناسب است. کاپ‌ها از لیوان و ماگ کوچک‌ترند و برای مهمان‌های خانوادگی یا پذیرایی در جلسات سازمانی بسیار مناسب‌اند. کاپ‌های شیشه‌ای امروزه کاربردهای مختلفی دارند و بسیار زیبا هستند. کاپ‌ها نیز در اندازه و شکل‌های مختلف تولید و عرضه می‌شوند.

  • لیوان پاشاباغچه

لیوان «پاشاباغچه» سری «بیسترو» یکی از محصولات کم‌نظیر تولید شده از این برند بوده که بهترین گزینه برای سرو انواع نوشیدنی و حتی دسرهای لذیذ است. برای سرو انواع گلاسه و موس‌هایی که بعد از غذا برای مهمان سرو می‌کنید می‌توانید از این ست لیوان پایه‌دار استفاده کنید. حتی انواع ژله‌های ترکیبی را در این لیوان‌ها ریخته و داخل یخچال قرار دهید تا سفت شود. نوشابه‌های متنوع و شربت‌های خوش‌رنگ در این ست لیوان، رنگ و بویی متفاوت به میز سرو می‌بخشند.

برای کافی‌شاپ و رستوران‌ها هم می‌توان این لیوان‌های زیبا را مورد استفاده قرار داد. همان‌طور که در تصویر می‌بینید، دورتادور لبه‌های لیوان‌ها یک نوار طلایی وجود دارد که ممکن است در صورت شست‌وشو با ماشین ظرف‌شویی پاک شود و زیبایی آن‌ها از بین رود. درنتیجه بهتر است این ست را با دست بشویید. بعد از شستن نیز با استفاده از یک دستمال نرم خشک کنید تا لکی روی دیواره باقی نماند.

  • ماگ
  • ماگ یا لیوان سرامیکی چیست؟
    ماگ یا لیوان سرامیکی،  نوعی فنجان است که معمولا برای نوشیدن انواع نوشیدنی های گرم مانند قهوه، شکلات داغ، سوپ یا چای استفاده می شود. از آنجا که ابعاد آن  نسبتا بزرگ بوده و دارای حجم حدود ۳۵۰ سی سی می باشد که حتی حجم مایع آن از لیوان های استاندارد ۲۵۰ سی سی نیز بیشتر است،
  • به آن لیوان سرامیکی گفته می شود. جنس این لیوان ها سفالی یا شیشه ای است و روی آن با روکش های مختلف از جنس سرامیک یا پی وی سی پوشیده شده است.
  • ماگ ها دارای دسته های بزرگتری نسبت به دسته های لیوا ن های معمولی هستند و مصرف کننده راحت تر می تواند استفاده کند. در حال حاضر لیوان وماگ سرامیکی بیگ ماگ big mug مورد توجه بسیاری از علاقمندان ماگ می باشد.
  • انواع ظروف مخصوص نوشیدنی های گرم چه هستند؟
     فنجان که در انواع جنس های چینی، سرامیکی و شیشه ای وجود دارد. فنجان‌ها معمولاً بین ۶۰ تا ۹۰ میلی لیتر گنجایش دارند  و بعضی از فنجان های شیر خوری حجم مایع داخل آن ۱۵۰ سی سی می باشد.
  • قهوه های تلخ قابل نوشیدن در حجم زیاد نیستند و برای نوشیدن آنها از فنجان استفاده می شود.
    هم چنین فنجان ها مناسب برای کسانی است که به مقدار کم و به تعداد دفعات زیاد در روز بخواهند قهوه میل کنند. فنجان هم چنین مناسب برای پذیرایی های سازمان ها و مهمانی های خانوادگی می باشد.
     لیوان های شیشه ای بسته به استانداردهای کشورهای مختلف حجمی از حدود ۲۳۰ تا ۲۵۰ سی سی دارند که برای نوشیدنی های مختلف گرم یا سرد کاربرد دارد و در ایران که در نوبت های مختلف روز چای می نوشند از لیوان های با حجم کمتر و حدود نصف لیوان استاندارد استفاده می کنند.
     ماگ یا لیوان سرامیکی با حجم حدود ۳۵۰ سی سی درمیان نسل حاضر، طرفداران بیشتری دارد. یکی از دلایل آن طولانی بودن ساعت کار و انجام کار پشت میزهای کار و در حال نشسته است.
    کاربرد ماگ یا لیوان سرامیکی در کجاست؟
    ماگ یا لیوان سرامیکی را مصرف کننده برای نوشیدنی های گرم مثل نسکافه، قهوه، چای، شیرکاکائو و انواع نوشیدنی گرم مطلوب خود استفاده می کند. به دلیل حجم زیاد مایعات در میان کارمندان، دانشجویان و کسانی که مجبور به نشستن پشت میز در ساعات طولانی دارند، طرفداران زیادی دارد.
    لیوان های سرامیکی با طرح ها و رنگ های متفاوت و زیبا، به عنوان لوازم تزیینی روی میز کار و یا دکورهای دیواری نیز کاربرد دارد. باتوجه به انواع مختلف ماگ ها، هر مصرف کننده می تواند
  • در محیط های کاری شلوغ، ماگ یا لیوان سرامیکی خود را کاملا شخصی سازی کرده و برای صرف نوشیدنی گرم و مطبوع خود از آن استفاده نماید.
    تاریخچه استفاده از ماگ یا لیوان سرامیکی چیست؟
    جالب است بدانید که درزمان های دور نیز از ماگ استفاده می شده است.
  • در عصر باستان ماگ ها از جنس های مواد قابل دسترس آن زمان مثل چوب ، استخوان و گل ساخته میشدند و مورد استفاده قرار میگرفتند. در اولین کافی شاپ که توسط کیوا هان،  در سال ۱۴۷۵ در قسطنطنیه افتتاح شد، از ماگ های چوبی استفاده کرد. در حدود سال ۶۰۰ میلادی، چینی ها  ماده پرسلین را کشف کردند و در ساخت انواع ظروف از جنس چینی استفاده کردند
  • و از آن  پس چینی و سرامیک به عنوان یکی از مواد مورد نظر برای لیوان، استفاده شده است. در عصر قدیم، استفاده از ماگ یا لیوان سرامیکی به گستردگی امروز نبوده و برای موارد خاص مثل قهوه خانه  ها یا جشن ها استفاده میشده است. ولی بر خلاف گذشته امروزه مورد توجه روزافزونی قرار گرفته اند.

انواع خط تولید لیوان (ماگ)

  • ماگ چوبی
  • ماگ سفالی
  • ماگ فلزی
  • ماگ سرامیکی
  • ماگ مسافرتی
  •  

ماگ چوبی:
ماگ های چوبی تقریبا از اولین نوع ماگ هایی بوده که از گذشته های دور و در اغلب نقاط جهان مورد استفاده قرار میگرفتند زیرا به راحتی قابل ساختن با دست بودند و بنابراین بیشتر مردم می توانستند از آنها استفاده کنند. این ماگ ها به خصوص در کشورهایی که دارای درختانی با جنس های مرغوب بودند مورد استفاده بیشتری بود.

به دلیل آنکه چوب ماندگاری خیلی زیاد ندارد از دوران گذشته از ماگ های جنس چوبی اثری برجای نمانده است. امروزه فرایند تولید ماگ های چوبی کاملا متفاوت شده است و در کارخانه ها قابل ساخت می باشد. چوب درخت عناب در حال حاضر بهترین نوع چوب جهت ساخت ماگ های چوبی می باشد.

انواع لیوان ماگ

ماگ سفالی:
در گذشته ماگ های سفالی، کاملا دست ساز بوده و توسط خمیرخاک رس ساخته میشد ولی بعدها با پیشرفت صنعت از چرخ های سفالگری در ساخت آنها استفاده گردید.

تاریخ ساخت اولین ماگ های سفالی به مانند ماگ های چوبی مشخص نیست ولی از آثار بدست آمده،

باستان شناسان احتمال میدهند حدود ۶۵۰۰ سال قبل از میلاد استفاده از چنین ماگ هایی در تمدن های مختلف تا حدود زیادی مرسوم بوده است. ابتدا بدنه ماگ را با طرح مورد نظر می ساختند و سپس دسته ها را ساخته و به یکدیگر متصل می کردند.

این روش هنوز درکارگاه های هنری دست ساز بکار می رود.

یک نمونه از قدیمی ترین ماگ سفالی پیدا شده از گذشته مربوط به حدود ۵ هزار سال قبل از میلاد بوده که در یونان پیدا شده است. امروزه ساخت انواع ماگ یا لیوان سرامیکی مرهون استفاده از تجربه گذشتگان در ساخت ماگ های سفالی می باشد.

از سفالگری در ایران باستان اطلاعات زیادی در دست نیست.

ولی طبق کاوشهای اخیر مرکز تحقیقات باستان‌شناسی ایران، یکی از مهم‌ترین نوآوری‌ها در فناوری سفالگری و سرامیک که شامل ظروف سفالی لعاب دار و ماگ یا لیوان سرامیکی می‌باشد، در دوران مادها و هخامنشیان در بین سال های  ۷۲۸ تا ۳۳۰ سال پیش از میلاد استفاده شده اند.

ماگ فلزی:
تاریخ ساخت این نوع از لیوان های فلزی،  نیز به چندهزار سال قبل از میلاد مسیح می رسد. در زمان های گذشته لبه بسیار ضخیم این لیوان ها باعث می شد که برای نوشیدن مناسب نباشند. بعد از انقلاب صنعتی و پیشرفت صنعت ساخت لوازمات فلزی،  ماگ های فلزی نیز به روش صنعتی ساخته شدند.

لیوان های فلزی صنعتی ساخته ظاهری ساده و لبه های نازک داشتند. اما به دلیل انتقال گرما توسط این لیوان های فلزی ،که نوشیدن مایعات داغ را سخت و حتی غیر ممکن میکرد،

تولید این نوع ماگ ها بسیار کم بوده و در میان مصرف کنندگان طرفدار زیادی نداشت. اولین ماگ فلزی به دست آمده مربوط به ۲۵۰۰ سال پیش در چین می باشد.

ماگ یا لیوان سرامیکی:
حدود ۶۰۰ سال قبل از میلاد، چینی ها توانستند مواد پرسلن (جنس تشکیل دهنده ظروف چینی) را اختراع کنند. با اختراع این مواد کم کم ماگ های سرامیکی جای خود را بین مردم باز کردند. این جنس باعث میشد که نوشیدن نوشیدنی های گرم و سرد در آن ها راحت باشد.

علاوه بر ماگ ها این جنس برای ساخت ظروف بسیاری دیگری نیز بکار گرفته شده و هر روز بر فراگیری این جنس بین مردم افزوده شده است. ماگ های سرامیکی نیز به دلیل طرح های زیبایی که روی آنها استفاده میشد ، کم کم جای بسیاری از ظروف را برای نوشیدن انواع مایعات گرفته اند.

ماگ های مسافرتی:
ماگ های مسافرتی (که در دهه ۱۹۸۰ معرفی شده اند) دارای بدنه عایق حرارتی هستند که برای حمل مایعات گرم یا سرد استفاده می شوند.

لیوان مسافرتی همانند فلاسک های حمل مایعات، معمولا توسط در پوش محکمی به خوبی محافظت شده و از امکان ریختن یا نشتی آن کاملا جلوگیری شده است. محتویات آن در طول حمل و نقل می تواند بدون ریخته شدن مصرف شود

.
ماگ های تزیینی:
از ماگ ها، اغلب به عنوان یک شیء در زمینه های هنری یا تبلیغاتی نیزاستفاده می شود؛ از برخی از انواع ماگ یا لیوان سرامیکی به جای لیوان نوشیدنی،  به عنوان شیء تزیینی در دکوراسیون ، استفاده می شوند. این ماگ ها در اشکال مختلف و با طرح ها و رنگ های متنوع ساخته می شوند.

چاپ انواع طرح ها و نوشته ها، جذابیت خاصی را برای آنها فراهم می آورد.

صنعت چاپ چه کمکی در افزایش استفاده از ماگ یا لیوان سرامیکی داشته است؟
با پیدایش دستگاه های چاپ روی ظروف ، ماگ ها نیز مورد توجه قرار گرفتند و برای جذب مصرف کنندگان از طرح ها، تصاویر و نوشته های مختلف روی آنها استفاده شد.
همزمان با پیشرفت و گسترش تکنولوژی صنعت چاپ، گوناگونی طرح های زیبا روی ماگ ها و لیوان های سرامیکی نیز پیشرفت های قابل توجهی را پیدا کرد. امروزه چاپ بر روی لیوان ها از محبوب ترین تکنیک ها در تنوع بخشی به دکوراسیون است.

درحال حاضر نیز بسیاری از سازمان ها ، ادارات و شرکت ها ، برای برند سازی و تبلیغات خود به طور گسترده ای از انواع ماگ ها به عنوان هدایای تبلیغاتی کسب و کار خود استفاده میکنند.

 

.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *