راهنمای خرید سمپاش پشت تراکتوری

راهنمای خرید سمپاش پشت تراکتوری

راهنمای خرید سمپاش : هنگام مراقبت از باغ و محصولات زراعی و باغی عوامل زیادی وجود دارند که باید آنها را در نظر بگیریم. گیاهان نیاز به محافظت در برابر برخی عوامل بیماری زا مانند قارچ ها و باکتری ها دارند. به همین دلیل، سمپاش ها در میان ابزارهای کشاورزی از اهمیت خاصی برخوردار می باشند.

ما با نوشتن این مقاله سعی کرده ایم تا ابهامات شما را روشن کنیم و به شما در انتخاب بهترین سمپاش کمک کنیم. دراین مقاله ما در مورد بهترین سمپاش های موجود در بازار صحبت خواهیم کرد تا شما بتوانید با خیالی آسوده تصمیم خود را درمورد خرید بهترین سمپاش از لحاظ کارآیی و نیاز خود بگیرید.

قبل از خرید سمپاش پشت تراکتوری سه فاکتور بسیار مهم وجود دارد: ظرفیت، کیفیت و قیمت

که در ادامه به توضیح این سه مبحث می پردازیم.

ظرفیت:

برای پوشش باغ یا زمین زراعی خود ابتدا مهم  است ظرفیت سمپاش را بررسی کنید تا استفاده از آن برایتان راحت تر شود.

کیفیت و قیمت:

در مورد قیمت، هرچه کیفیت و ظرفیت سمپاش بزرگتر باشد مسلما قیمت نیز افزایش می یابد. اما همیشه لازم نیست بزرگترین و قدرتمندترین سمپاش موجود در بازار را داشته باشیم و باید روی اندازه باغ یا زمین زراعی خود تمرکز کنیم و سمپاش مناسب کار خود را پیدا کنیم.

راهنمای خرید سمپاش
راهنمای خرید سمپاش پشت تراکتوری

اصول اولیه ی سمپاشی

(راهنمای خرید سمپاش) در ابتدا باید بدانیم که سموم نباتی به ۴ شکل مصرف می شوند:

1 به صورت خالص که تکنیکال نیز نامیده می شود.

2  به صورت گرانول پاشی

3 به صورت گرد پاشی

4 به شکل امولیسیون به کمک حلال ها (مثلاً آب)

این سموم به کمک دستگاه سمپاش که این قابلیت را داراست که این محلول ها را با شکستن ذرات به  قطرات سمی تبدیل می کند، به صورت یکسان و یکنواخت روی گیاهان هدف اسپری می شود.

سمپاش ها بر اساس نوع فعالیت کشاورزی به دو دسته ی سمپاش زراعی و سمپاش باغی قسیم می شوند.

 بر اساس ساختار نیز به دو دسته ی  سمپاش دستی و مکانیزه  طبقه بندی می شوند.

 برای شروع انتخاب سمپاش ابتدا باید با انواع آنها آشنا شد که می توان سمپاش ها را به دو دسته ذیل به همراه زیر مجموعه های آنها تقسیم نمود.

سمپاش های زراعی

(راهنمای خرید سمپاش) این سمپاش ها برای سمپاشی در مزارع مورد استفاده قرار می گیرند که عموما سمپاشی آنها به دو دسته علف کش و حشره کش تقسیم می شود که این امر با تعویض نازل و سم میسر می شود.

 سمپاش های زراعی شامل موارد ذیل می شود:

 1 –سمپاش اتومایزر پشتی

 2-سمپاش های میکرونر پشتی

 3 –سمپاش های پشت تراکتوری

 4 –سمپاش توربولاینر یا توربین زراعی

سمپاش های باغی

(راهنمای خرید سمپاش)  این سمپاش ها جهت رفع آفات مختلف در باغ ها و درختان آن ها می باشد که شامل موارد ذیل می شود.

 1 – سمپاش تلمبه ای

 2 – سمپاش موتوری کوله ای

 3 – سمپاش موتوری مخزن دار (فرغونی)

 4 –سمپاش زنبه ای

 5- سمپاش های پشت تراکتوری

 6- سمپاش اتومایزر (توربین باغی)


 همان طورکه پیش تر نیز گفته شد برای انتخاب و خرید سمپاش مناسب باید به شرایط و موارد فوق توجه شود و متناسب با نیاز خود و زمین، بهترین سمپاش را انتخاب نمود.

سمپاش های پشت تراکتوری

(راهنمای خرید سمپاش) در باغ هایی با متراژ وسیع که قابلیت ورود و تردد تراکتور به داخل زمین را دارا می باشد از سمپاش های پشت تراکتوری استفاده می نماییم که مخزن های آن ها با گنجایش بیش از 200 لیتر در دسترس می باشند که روی شاسی نصب می شوند. این شاسی ها به دو صورت سوارشونده و یا کششی توسط تراکتور حمل می شود و برای محرک پمپ سمپاش از گشتاور PTO  تراکتور استفاده می کنیم.

 برای سمپاشی درختان به واسطه سمپاش های پشت تراکتوری از شلنگ و لانس استفاده می کنیم در بالاترین فشار می توان تا 13 متر را سمپاشی نمود و به واسطه وجود حجم زیاد سم که باعث رفت و آمد کمتر می شود می توان مساحت بیشتری را در طی روز سمپاشی نمود.

سمپاش های پشت تراکتوری به دو دسته سمپاش پشت تراکتوری بوم دار و سمپاش پشت تراکتوری لانس دار تقسیم می شوند.

سمپاش پشت تراکتوری بوم دار:

(راهنمای خرید سمپاش) سمپاش پشت تراکتوری بوم دار برای سمپاشی در مزارع طراحی شده است که سمپاش پشت تراکتوری بوم دار در کشور ما معمولا با مخزن دارای ظرفیت 400لیتری و بوم 8 متری ساخته می شود البته قابل ذکر است عرض بوم مورد استفاده در این نوع سمپاش در زمین های وسیع و همسطح شده به 60 متر نیز می رسد اما در کشور ما که زمین های زراعی عمدتا کوچک و تسطیح نشده می باشند نمی توان طول بوم را خیلی افزایش داد.

سمپاش پشت تراکتوری بوم دار برای متصل شدن به تراکتور به اتصال سه نقطه تراکتور متصل می شودو معمولا بر روی یک شاسی مستقر می گردد. مخزن استفاده شده در این نوع سمپاش ها معمولا از جنس پلاستیک یا فلز ضد زنگ ساخته می شود و در انواع پلاستیکی مایع درون مخزن به خوبی مشخص می باشد و حجم مایع مصرف شده معلوم می گردد.

ظرفیت مخزن در انواع مختلف سمپاش های پشت تراکتوری متفاوت است ولی معمولا بین 150تا 800 لیتر می باشد اما تا ظرفیت 2000 لیتر نیز می توان گنجایش را افزایش داد.

سمپاش بوم دار

ویژگی های سمپاش پشت تراکتوری بوم دار:

_ مناسب جهت پاشش انواع سموم شیمیایی و کودهای مایع در مزارع

_دارای مخزن پلی اتیلن مقاوم در برابر انواع سموم شیمیایی در ظرفیت های 400 لیتری و 600 لیتری و 800 لیتری

_دارای بوم مستحکم و سبک، طرح هلدر آلمان با نازلهای ساخت ایتالیا و صافی نازل سوپاپ دار(ضد چکه) ایتالیایی

_با قابلیت تنظیم ارتفاع پاشش بین 30الی 120 سانتیمتر با عرض کاری 8 و 10 و 12 و 16 متر

_مجهز به پمپ پیستونی و دیافراگمی ساخت کشور ایتالیا

_دارای سیستم همزن هیدرولیک

_قابل نصب روی انواع تراکتورهای موجود در کشور

_دارای ضمانت و خدمات پس از فروش

مواردی که میتوان به سفارش مشتری تغییر داد:

_مخزن شستشوی سیستم و مخزن شستشوی دست

_شلنگ جمع کن

_سیستم همزن هیدرولیک مجزا از سیستم برگشت

در سمپاش های پشت تراکتوری بومدار در هر نوبت سمپاشی چیزی حدود  ۸ تا ۱۳ درصد از محصول زیر چرخ های تراکتور له شده و ضایعات محصول بخصوص در مبارزه با آفت سن گندم بسیار بالا و چشمگیر می باشد، در نتیجه کشاورزان به ناچار سمپاش های لانس دار را ترجیح می دهند.

سمپاش پشت تراکتوری لانس دار:

(راهنمای خرید سمپاش) سمپاش پشت تراکتوری لانس دار برای عملیات سمپاشی و مبارزه با انواع آفات و بیماری ها در محصولات باغی و زراعی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مهمترین کاربردهای دستگاه سمپاش پشت تراکتوری لانس دار، شستشو و ضدعفونی کردن دامداری ها و مرغداری ها می باشد. دستگاه سمپاش پشت تراکتوری لانس دار، می تواند مانع له شدن و کاهش تلفات گیاهان، به مقدار قابل توجهی شود. سمپاش های پشت تراکتوری لانس دار در دو مدل سمپاش پشت تراکتوری لانس دار سوارشونده و سمپاش پشت تراکتوری لانس دار کششی طراحی و تولید شده اند..

  • سمپاش پشت تراکتوری لانس دار سوار شونده 200 لیتری
  • سمپاش پشت تراکتوری لانس دار سوار شونده 400 لیتری
  • سمپاش پشت تراکتوری لانس دار سوار شونده 600 لیتری
  • سمپاش پشت تراکتوری لانس دار کششی 1000 لیتری
  • سمپاش پشت تراکتوری لانس دار کششی 1500 لیتری
  • سمپاش پشت تراکتوری لانس دار کششی 2000 لیتری

مشخصات فنی سمپاش پشت تراکتوری لانس دار

(راهنمای خرید سمپاش) دستگاه سمپاش پشت تراکتوری لانس دار، از ادوات کشاورزی محسوب می شود که به صورت سوار شونده و کششی تولید شده اند و سمپاش سوار شونده شامل مخزن هایی با گنجایش 200، 400، 600 و 800 لیتری و نوع سمپاش کششی آن دارای مخازنی با اندازه های 1000، 1500 و 2000 لیتری می باشد. در سمپاش لانسدار، به کمک شلنگ می توانید عمل پاشش را انجام دهید و در مناطقی که امکان انتقال دستگاه سخت و یا غیر ممکن است، سم پاش پشت تراکتوری لانس دار بسیار کارآمد می باشد. لازم به ذکر است خرید سمپاش پشتی تراکتوری لانس دار برای کشاورزان و باغداران مقرون به صرفه می باشد.

انواع سمپاش پشت تراکتوری لانس دار:

سمپاش های پشت تراکتوری لانس دار همانگونه که گفته شد در دو نوع کششی و سوارشونده عرضه می شوند که در ادامه به بررسی هرکدام می پردازیم.

سمپاش لانس دار

سمپاش های پشت تراکتوری لانس دار سوارشونده

(راهنمای خرید سمپاش) سمپاش لانس دار سوار شونده به سمپاش هایی گفته می شود که به کمک ابزارهایی مانند لانس وشلنگ عملیات پاشش سم را انجام می دهند. سمپاش های تراکتوری لانس دار سوارشونده برای محیط هایی که امکان سمپاشی در آن ها نیست و یا دشوار است کاربرد بسیار زیادی دارند. همین امر باعث کاهش هدر رفتن سموم در باغات و مزارع به میزان چشم گیری شده است.

سمپاش پشت تراکتوری لانس دار سوار شونده 200 لیتری

نوع پمپپمپ برتولینی 530
شاسیچرخدار و با رنگ الکترواستاتیک
نوع شلنگنمره 8.5
طول شلنگ (متر)50
حجم مخزن (لیتر)200
همزندارد
 

سمپاش پشت تراکتوری لانس دار سوار شونده 400 لیتری

نوع پمپپمپ پیستونی 100پمپ پیستونی 80پمپ پیستونی 45
دبی پمپ (لیتر بر دقیقه)1008045
فشار (بار)605040
جنس مخزنپلی اتیلن
نوع شلنگنمره 8.5
طول شلنگ (متر)50
شاسیرنگ الکترواستاتیک

سمپاش پشت تراکتوری لانس دار سوار شونده 600 لیتری

نوع پمپپمپ پیستونی 100پمپ پیستونی 80پمپ پیستونی 45
دبی پمپ (لیتر بر دقیقه)1008045
فشار (بار)605040
جنس مخزنپلی اتیلن
نوع شلنگنمره 8.5
طول شلنگ (متر)50
شاسیرنگ الکترواستاتیک

مزایای سمپاش تراکتوری لانس دار سوار شونده

  • دارای مخزن 3 تکه بوده که شامل مخزن اصلی، شستشوی دست و مدار سمپاش می باشد. سمپاش پشت تراکتوری لانس دار سوار شونده با توجه به درخواست مشتری قابل تنظیم است.
  • مجهز به همزن هیدرولیکی می باشد.
  • دارای پر کن که به صورت مکشی کار می کند و از آلودگی محیط جلوگیری می نماید.
  • مجهز به شلنگ جمع کن قرقره ای می باشد.

سمپاش های پشت تراکتوری لانس دار کششی

سمپاش های کششی لانس دار برای سمپاشی درختان و باغات مورد استفاده قرار می گیرد که در ظرفیت های مختلف 1000، 1500 و 2000 لیتری موجود هستند. اصولا سمپاش های کششی لانس دار دارای چرخ بوده که به دنباله ی تراکتور وصل شده و با حرکت تراکتور دنبال آن کشیده می شوند و عملیات سمپاشی را انجام می دهند. سمپاش لانس دار کششی، مجهز به سیستم پر کن و فیلتر سوپاپ دار بوده، همچنین از پمپ دیافراگمی و جنس بدنه پلی اتیلن تشکیل شده است. این سمپاش دارای مخزن شستشوی دست نیز می باشد.

سمپاش پشت تراکتوری لانس دار کششی 1000 لیتری

سمپاش پشت تراکتوری لانس دار کششی 1000 لیتری، مجهز به سه نوع پمپ بریتولینی، کومت و پیستونی است. سمپاش های کششی دارای مخزن های 1000 لیتری از جنس پلی اتیلن و گالوانیزه هستند.

نوع پمپپمپ برتولینی 530پمپ کومت C 71پمپ پیستونی
دبی (لیتر در دقیقه)5171120
جنس مخزنپلی اتیلنپلی اتیلن یا گالوانیزهپلی اتیلن یا گالوانیزه
همزندارد
لانسدارد
حجم مخزن (لیتر)1000
نوع شلنگنمره 8.5
طول شلنگ (متر)50

سمپاش پشت تراکتوری لانس دار کششی 1500 لیتری

سمپاش پشت تراکتوری لانس دار کششی 1500 لیتری امکان سمپاشی چند ردیفه را به باغداران و کشاورزان می دهد. این سمپاش کششی از دو جنس مخزن گالوانیزه یا پلی اتیلن تشکیل شده است که با سه مدل پمپ در بازار ارائه می گردد

نوع پمپپمپ کومت C 71پمپ برتولینیپمپ پیستونی
دبی (لیتر در دقیقه)7151120
فشار (بار)40
جنس مخزنپلی اتیلن یا گالوانیزه
نوع شلنگنمره 8.5
طول شلنگ (متر)50

سمپاش پشت تراکتوری لانس دار کششی 2000 لیتری

سمپاش پشت تراکتوری لانس دار کششی 2000 لیتری، برای سمپاشی در اراضی وسیع کاربرد دارد. این دسته از سمپاش ها، به صورت اتصال یک نقطه به تراکتور وصل می شوند و غالبا سمپاش های پشت تراکتوری لانس دار کششی به منظور مبارزه با آفات و انواع بیماری های گیاهی طراحی شده است. دستگاه های سمپاش پشت تراکتوری لانسدار کششی کمک زیادی در جهت افزایش راندمان سمپاشی و صرفه جویی در میزان سم می کند.

نوع پمپپمپ کومت C 71پمپ برتولینیپمپ پیستونی
دبی (لیتر در دقیقه)7151120
فشار (بار)40 بار
جنس مخزنپلی اتیلنی یا گالوانیزه
نوع شلنگنمره 8.5
طول شلنگ (متر)50

سمپاش پشت تراکتوری لانس دار دست دوم

سمپاش تراکتوری لانس دار دست دوم شاید از نظر قیمت بصرفه باشد ولی کارایی سمپاش های نو را ندارد و ممکن است در مدت زمان کوتاهی دچار مشکل شود و به علت استهلاک زیاد دستگاه های سمپاش دست دوم، کارشناسان فنی ما استفاده از محصولات جدید و کارآمد را پیشنهاد می دهند.

ویژگی های یک سمپاش خوب:

(خرید سمپاش) یک سمپاش خوب، ویژگی های متفاوتی دارد. در این بخش به مهم ترین آن ها خواهیم پرداخت.

  • عملکرد مناسب: سمپاش های دستی دارای تلمبه اند که باید تلمبه ی آن ها ، کارکرد مناسبی داشته باشد. همچنین در مدل هایی که موتوری هستند و با موتور کار می کنند، موتور آنها باید قدرت بالایی داشته باشد به طوری که بتواند بهترین عملکرد را ایجاد کند.
  • قدرت و ظرفیت مناسب: یک سمپاش خوب باید ظرفیت مناسبی داشته باشد. اگر ظرفیت آن کم باشد باید پس از هر سم پاشی در منطقه ای کوچک، باز مخزن را پر کنید. این کار علاوه بر گرفتن وقت و انرژی باعث می شود، طی هر بار پر کردن مقداری از سم روی زمین ریخته شود که از لحاظ اقتصادی هم به صرفه نیست.
  • نوع پاشش دستگاهاین ویژگی از اهمیت به سزایی برخوردار است. یک سمپاش خوب باید از قدرت پاشش خوبی برخوردار باشد. به گونه ای که سم را به خوبی و به شکل یکشان در محیط اطراف اسپری نماید. این موضوع سبب افزایش بازدهی محصولات می شود.

 

آشنایی با نازل ها :

مهم ترین قسمت سمپاش که محلول سم به صورت قطره های تحت فشار از آن خارج می شود نازل است. در اثر معیوب بودن، پاشش محلول به صورت غیر یکنواخت پخش می گردد. که اغلب سبب ۱۰ برابر تفاوت در میزان ماده‌ شیمیایی واقعی به کار برده شده می‌شود.

 

سرویس و نگهداری سمپاش ها

(راهنمای خرید سمپاش) – بعد از اتمام کار سمپاشی، باقیمانده محلول را ازمخزن تخلیه نمایید. محلول باقیمانده را برای مدت کوتاهی (کمتر از یک هفته) می توان در ظروف مناسب نگهداری و سپس مصرف نمود. مخزن را چندبار با آب تمیز بشویید و چندبار تلمبه یا پمپ را با آب تمیز به کار بیاندازید. تا محلول سم داخل پمپ، شیلنگ ها و افشانک هم تخلیه گردد.

– اگر برای مدت طولانی از سمپاش استفاده نمی شود، کلیه اجزاء را تا حد امکان باز کرده و خشک نمایید.

– در صورت لزوم و احساس کاهش فشار و دبی سمپاش، تلمبه و پمپ صافی ها را بازدید و شست وشو دهید.

– برای شستن کلیه قطعات سمپاش میتوان از آب داغ ٨٠ درجه و پاک کننده های  معمولی استفاده کرد.

–  نشتی اتصالات را برطرف نمایید.

– در هنگام جمع کردن شیلنگ های طویل دقت شود که خم نشده و نشکند.

– قسمت های متحرک در تلمبه های دستی باید همیشه گریسکاری شده باشد. روغن پمپ پیستونی در سمپاش  رخدار بازدید و در صورت لزوم آن را تعویض نموده و از کار کردن شیر فشار شکن اطمینان حاصل گردد.

– برای سرویس ونگهداری قسمت موتور طبق دستورالعمل های موجود هر موتور عمل شود.

جمع بندی :

(راهنمای خرید سمپاش) امروزه سمپاشی یک از مراحل مهم در حفظ گیاهان از آفات و افزایش بهره وری محصولات است. در این مطلب به چگونگی سمپاشی و انواع مختلف سمپاش اشاره کردیم. قابلیت ها و ویژگی های آن ها را بررسی کردیم. در نتیجه با ارزیابی و مطالعه امکانات هر نوع سمپاش، بهتر می توانید در تهیه دستگاه مناسب خود اقدام نمایید. سمپاشی اصول و قواعدی دارد که در صورت رعایت نکردن نه تنها کارایی لازم را ندارد. بلکه می تواند به زمین، محصولات و حتی کاربری که از سمپاش استفاده می کند، آسیب برساند.

نوشته های مشابه

‫20 دیدگاه ها

    1. هنگام مراقبت از باغ و محصولات زراعی و باغی عوامل زیادی وجود دارند که باید آنها را در نظر بگیریم. گیاهان نیاز به محافظت در برابر برخی عوامل بیماری زا مانند قارچ ها و باکتری ها دارند. به همین دلیل، سمپاش ها در میان ابزارهای کشاورزی از اهمیت خاصی برخوردار می باشند.

    1. 1 به صورت خالص که تکنیکال نیز نامیده می شود.
      2 به صورت گرانول پاشی
      3 به صورت گرد پاشی
      4 به شکل امولیسیون به کمک حلال ها (مثلاً آب)

    1. این سموم به کمک دستگاه سمپاش که این قابلیت را داراست که این محلول ها را با شکستن ذرات به قطرات سمی تبدیل می کند، به صورت یکسان و یکنواخت روی گیاهان هدف اسپری می شود.

    1. سمپاش ها بر اساس نوع فعالیت کشاورزی به دو دسته ی سمپاش زراعی و سمپاش باغی قسیم می شوند.
      بر اساس ساختار نیز به دو دسته ی سمپاش دستی و مکانیزه طبقه بندی می شوند.

    1. ظرفیت مخزن در انواع مختلف سمپاش های پشت تراکتوری متفاوت است ولی معمولا بین 150تا 800 لیتر می باشد اما تا ظرفیت 2000 لیتر نیز می توان گنجایش را افزایش داد.

    1. _مجهز به پمپ پیستونی و دیافراگمی ساخت کشور ایتالیا
      _دارای سیستم همزن هیدرولیک
      _قابل نصب روی انواع تراکتورهای موجود در کشور
      _دارای ضمانت و خدمات پس از فروش

    1. • دارای مخزن 3 تکه بوده که شامل مخزن اصلی، شستشوی دست و مدار سمپاش می باشد. سمپاش پشت تراکتوری لانس دار سوار شونده با توجه به درخواست مشتری قابل تنظیم است.
      • مجهز به همزن هیدرولیکی می باشد.
      • دارای پر کن که به صورت مکشی کار می کند و از آلودگی محیط جلوگیری می نماید.
      • مجهز به شلنگ جمع کن قرقره ای می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *