مقایسه لوازم یدکی تراکتورو10نوع آن

شیارزن :

شیارزن ها قابلیت حفر شیار برای قرار دادن لوله از قطر 50 میلی متر تا 200 میلی متر دارای جک های محکم وبادوام وبا6 ماه ضمانت

نصب آسان وقابلیت عوض کردن وشیارزن باباکت آسانی کاربری {سیستم کنترل آسان}.

الوارگیر:

الوارگیرکاربرد زیادی دربخش های مختلف ازجمله کشاورزی .ساختمانی وراهسازی دارد .وظیفه لوله والوارگیر برای جابه جای اجسام مدوری مانند انواع الوار ولوله. تنه .کنده درختان بزرگ وکوچک و……است .

/مقایسه لوازم یدکی تراکتور

در مقایسه لوازم یدکی تراکتور:

یکی از ماشین آلاتی که با کارای زیاد در صنایع دامداری. کشاورزی .معدن و…..است تریلی پشت تراکتور است .تریلر تراکتور برای منتقل کردن محصولات کشاورزی در زمان جابه جای وحمل در صنعت معدن ومواد معدنی .ورفع نیاز شهرسازی وراهسازی ودر واقع تمامی صنایع که مورد نیاز است مورد استفاده قرار میگیرد . تریلی پشت تراکتور انواع مختلفی دارد.و ابعاد وحجم متر مکعب واگن قدرت سیستم هیدرولیک .وزن وکارایی آنها باهم تفاوت دارد .

درمقایسه لوازم یدکی تراکتور کابین :

یکی از مهمترین اجزاء در تراکتور اتاق یا کابین تراکتور است .که فضای داخلی کابین شامل سیستم صوتی می باشد. که توجه ویژه ای به آن شده واین پنل ضبط از با کیفیت ترین برندهای بازار است.که هم سیدی وهم فلش خور است .وهمچنین دوعدد باند پر قدرت در دوسمت سقف کابین است که باعث می شود فضای آرامش بخش در کابین ایجاد شود.

6انبر دورانی تراکتور :

درمقایسه لوازم یدکی تراکتور انبردورانی قابلیت گیرش اجسام ازقطر8سانتی مترتاقطر نیم متروقابلیت دوران 180 درجه.به وسیله هیدرموتورجک های قدرتمند وبادوام با6ماه ضمانت قابلیت عوض کردن انبر باباکت معمولی .

برف روب تراکتوری :

درمقایسه لوازم یدکی تراکتور دستگاه برف روب از چهار قسمت و در کنارهم تشکیل شده است .که هرکدام بر اثر برخورد با موانع به صورت جدا از هم عمل میکند واز موانع عبور میکند .دستگاه برف روب قابلیت محافظت کردن ازتیغه دم بیل در برخورد با موانع با قطعات پلی اورتان رادارد .

دستگاه برف روب قابلیت حرکت کردن به چار جهت توسط سه جک هیدرولیک که دوتا جک تیغه تا30 درجه به چپ وراست ویک جک دستگاه را به بالا وپایین جهت راهپیمایی وعملیات حمایت میکند .قابلیت برف روب تراکتور باز وبست سریع وآسان بیل است .رنگ دستگاه برف روب :کلیه دستگاه های برف روب ابتدا سندبلاست شده است.

پس از آن آستری سرنجی مخصوصی پاشیده میشود.که رنگ صنعتی خاصی برروی آن ودردهانه برف روب از رنگ ضد سایش مخصوصی جهت جلوگیری از سایش رنگ توسط دستگاه ایرلس با ضخامت 200میکرون پاشیده میشود .شیلنگهای هیدرولیک :درمقایسه لوازم یدکی تراکتور تمامی شیلنگ های هیدرولیک اروپایی است .

درمقایسه لوازم یدکی تراکتور سیستم کنترل برف روب :در داخل کابین راننده حرکت دستگاه به چهار جهت توسط یک عدد شیر هیدرولیک قابل کنترل می باشددستگاه برف روب قابلیت انعطاف پـزیری در عبور از موانع تا ارتفاع 15 سانتی متر را دارد .دستگاه برف روب به وزن 600کیلوگرم به ارتفاع 75سانتی متر وبه طول 250سانتی متر است.

سوپاپ تراکتور:

در مقایسه لوازم یدکی تراکتور مقاومت سوپاپ تراکتور :

سوپاپ ها با سرعت قابل ملاحظه ای در داخل گیت سوپاپ بالا وپایین می شود ودر این حال وظیفه بستن ورودی دود یا هوا را در بالای محفظه احتراق دارد .در مقایسه لوازم یدکی تراکتور مقاومت سوپاپ بسیار اهمیت دارد.به دلیل اینکه وظیفه حساسی دارد .

وظیفه سوپاپ بازوبسته کردن ورودی های دود وهوا به محفظه احتراق است و هرسیلندر ممکن است یک یا دو ورودی وخروجی دودو هوا را داشته باشد.که به ازای هر ورودی خروجی سوپاپ دود هواداریم سوپاپ توسط گینت سوپاپ وخارسوپاپ در محل اصلی خود قرار میگیرد.

دینام تراکتور کشاورزی:
تراکتورها مانند تمام وسایل نقلیه دارای سیستم برق و باتری است و برای برای شارژ باتری آن از قطعه‌ای به نام دینام استفاده می‌شود. که هم شارژ باتری و هم برق سایر قطعات الکترونیکی تراکتور را نیز تامین می‌کند. د از مهم‌ترین لوازم یدکی تراکتور دینام بوده.به این دلیل که در صورت عدم وجود آن شارژ باتری تراکتور تمام می‌شود و نمی‌توان از این ماشین استفاده کرد.

سیلندر تراکتور:
همانگونه که می‌دانید احتراق سوخت در موتورهای احتراق داخلی در محفظه‌ای به نام سیلندر رخ خواهد داد و در صورتی که خرابی جزئی در این قطعه زخ دهد، عملکرد تراکتور دچار مشکل می‌شود به همین دلیل در صورت آسیب دیدگی باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به تعویض آن اقدام کرد.

گردگیر کمک تراکتور:
با توجه به اینکه از تراکتورها در شرایط بسیار سخت محیطی استفاده می‌شود، قطعات حساس این وسیله مانند کمک فنرها ممکن است دچار آسیب شود و به این دلیل برای محافظت از این قطعات در برابر شرایط محیطی از گردگیرهای لاستیکی استفاده می‌کنند. تا از ورود گل و گرد و غبار به داخل کمک فنرهای تراکتور جلوگیری شود.

باک گازوئیل تراکتور:
در مقایسه لوازم یدکی تراکتور همان‌طور که می‌دانید موتور تراکتور با استفاده از سوخت گازوئیل کار می‌کند و به این دلیل باک مخصوصی برای این سوخت در نظر گرفته شده که در صورتی که این قطعه از تراکتور دچار خرابی یا نشتی بشود، سوخت رسانی به موتور تراکتور به درستی انجام نمی‌شود و کشاورزان نمی‌توانند از تراکتور به درستی استفاده کنند. در صورتی که باک تراکتور دچار مشکل شود، باید در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به تعویض آن اقدام شود.

موتورهای دیزل مانند موتورهای احتراق داخلی بر مبناهای مختلفی قابل طبقه‌بندی اند. به عنوان مثال می‌توان موتورهای دیزل را بر حسب مقدار دفعات احتراق در هر دور گردش میل لنگ به موتورهای دیزل دوزمانه و یا موتورهای دیزل چهارزمانه تقسیم‌بندی نموده و یا بر حسب قدرت تولیدی که به شکل اسب بخار بیان می‌گردد. یا بر حسب تعداد سیلندر و یا شکل قرارگیری سیلندرها که بر این اساس به دو نوع موتورهای خطی و موتورهای V یا خورجینی تقسیم بندی می‌کردند و …

دیسک کلاچ از مهمترین قطعات یدکی تراکتور:

از مهمترین قطعات یدکی تراکتوردیسک کلاچ یا صفحه کلاچ می باشد زیرا بدون صفحه کلاچ امکان تعویض دنده در تراکتور فراهم نبوده و به همین دلیل است که این قطعه از اهمیت بالایی برخوردارمی باشد .صفحه کلاچ از قطعات مصرفی تراکتور بوده است که پس از مدت زمانی باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد .

ساختمان:

در مقایسه لوازم یدکی تراکتور ساختار موتورهای دیزل نه تنها در سیستم تغذیه و تنظیم سوخت با موتورهای اشتعال جرقه‌ای تفاوت دارد. بنابراین ساختارهای بسیارشبیه میان این موتورها وجود دارد و تنها تفاوت ساختمانی آنها قطعات زیر است بلکه در موتورهای دیزل وجود دارد و در سایر موتورهای احتراق داخلی وجود ندارد.

پمپ انژکتور: وظیفه تنظیم میزان سوخت و تامین فشار لازم جهت پاشش سوخت را بر عهده دارد.

انژکتورها : باعث پودر شدن سوخت و گازبندی اتاقک احتراق می‌شوند.

فیلتر های سوخت : باعث جداسازی مواد اضافی و خارجی از سوخت می‌شوند.

لوله‌های انتقال سوخت : می‌بایست غیرقابل اشباع بوده و در برابر فشار پایداری نمایند.

توربو شارژر : باعث افزایش هوای ورودی به سیلندر می‌شوند.

مقایسه لوازم یدکی تراکتورونکات مهم در تهیه قطعات يدکی تراکتور:

از اين تجهيزات برای کشيدن و حمل ساير وسايل و تجهیزاتی که نياز به قدرت و توان بالايی دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. وکاربرد بیشتر اين تجهيزات در زمینه های کشاورزی است. تراکتورها بسته به نوع عملکردشان ، در مدل های مختلفی مانند صنعتی و راهسازی، کشاورزی و غيره…. می شوند. تراکتورها نيز مانند دیگر تجهيزات بر اثر استفاده زیاد و گذشت زمان استهلاک و خراب شده و براي فعاليت مجدد، نيازمند تعمير يا عوض کردن قطعات می باشند.

تهیه قطعات يدکی تراکتور ها بر همين اساس توسط شرکت سازنده تراکتور و يا دیگر شرکت های تهیه لوازم یدکی تراکتور ساخته و عرضه می شوند.تعمير و نگهداری دوره ای تراکتورها نقش مهمی در عمر بیشتر تراکتورها خواهد داشت .و تعمير به موقع و عوض کردن قطعات، عمر مفيد آنها را قطعا افزايش خواهد داد.

چگونه تراکتور مناسبی را انتخاب نماییم؟


عملیات کشاورزی و باغبانی، معمولا طاقت فرسا و پر دردسر هستند.اما گاهی استفاده از ادوات و ماشین‌آلات اشتباه، هزینه بالایی را به باغدار و کشاورز تحمیل می‌کند.و با خرابی‌های متناوب و تعمیرات بسیار، هزینه های کار را نیز افزایش می‌دهد. شاید بتوان بیان کرد که انتخاب صحیح ماشین‌آلات برای زمین‌های بزرگ، به علت، سودآوری بیشتر زمین و تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر در ماشین‌آلات بزرگ و وجود تحقیقات زیادی در این زمینه، آسانتر می‌نماید.

سهولت در تهیه قطعات يدکی تراکتور:

در مقایسه لوازم یدکی تراکتور در بسیاری از موردها شاید به دنبال تعمیر و یا عوض کردن قطعه ای باشید و نتوانید آن قطعه یدکی مناسب را پیدا کنید ، بنابراین همیشه در هنگام تهیه یک تراکتور به در دسترس بودن برای تهیه لوازم یدکی تراکتور هم دقت کنید .این مورد فقط برای تراکتور نیست ؛ درمقایسه لوازم یدکی تراکتور خیلی از لوازم یا حتی خودوری شخصی هم ممکن هست این مشکل روی دهد که مثلا برای تعمیر تلویزیون خود به یک تعمیرگاه مراجعه کنید.و او به شما بگوید که بنا بر دلیلی قطعه یدکی برای تعمیر تلویزیون شما در بازار پیدا نیست.

بنابراین قبل از خرید نسبت به تهیه قطعات يدکی تراکتور و در دسترس بودن آن بسیار بیشتر تحقیقات نماییددرمقایسه لوازم یدکی ازمعیارهای انتخاب تراکتورعملیات‌های مختلف کشاورزی نیازبه مدل های تراکتور مناسب است.تـا کار به موقع و بصرفه به پایان برسد.

از طرف دیگر، کشاورزان معمولا نمی‌توانند مدل‌های مختلف را تهیه کنند پس الزام انتخاب و خرید مناسب‌ترین تراکتور که تقریبا تمام کار کشاورز را انجام دهد،یکی از واجب ترین معیار ها است.برای انتخاب یک تراکتور مناسب باید چند معیار فنی مختلف را در نظر گرفت و بهترین مدل را انتخاب کرد.

وسیله های نورد نیاز مورد نیاز:

در بسیاری از عملیات باغبانی و کشاورزی، امکان نیاز به ادوات جلو و اهرم های پشت تراکتور وجود دارد. پس انتخاب تراکتوری با امکان نصب تجهیزات کنترلی در قسمت جلو و پشت تراکتور مهم می باشد.همچنین توجه به تعداد خروجی های هیدرولیک و تطابق آن با نیاز کاری، از دیگر فاکتورهایی است که باید حتما مورد توجه قرارگیرد. در صورتی که از تجهیزات سنگین در باغ و زمین های کشاورزی استفاده می‌شود، و ظرفیت بالابری با وزن دستگاه باید همخوانی داشته باشد.

در مقایسه لوازم یدکی تراکتور آیا توان تراکتور برای کار مورد نظر مناسب است؟


یکی از اشتباهات متداول در انتخاب تراکتور، انتخاب حداکثر توان ممکن است. این اشتباه، موجب اتلاف هزینه و انرژی مصرفی به میزان زیادی می شود . همواره بین نوع کاربرد و حداکثرتوان تراکتور انتخابی ،تعادل برقرار میکند و در این زمینه مطالب قبلی را مطالعه نموده و با کشاورزان باتجربه مشورت کنید. همچنین در صورتی که تنوع کاری مختلفی دارید، از تراکتور هایی با امکان تعیین محدوده بالاتری از سرعت در دنده‌های مختلف بهره ببرید.

در مقایسه لوازم یدکی تراکتور آیا کار با این مدل تراکتور راحت است؟

از جمله مورد ارزیابی مقایسه لوازم یدکی تراکتور راحت کارکردن با تراکتور، فاصله مناسب (داشبورد) جلوی تراکتور و صندلی کشاورز و راننده است به طوری که کاربر برای دسترسی به فرمان، دنده‌ها، پدال‌هاو مشاهده عقربه‌های نشانگر نیازی به خم شدن و تغییر وضعیت بدن نداشته باشد.

اصول ساخت تراکتور:

در مقایسه لوازم یدکی تراکتور اصول ساخت تراکتورها گاهی اوقات مشابه دیگر خودروهای می باشد با اين تفاوت که از استحکام و توانایی بيشتری برخوردار هستند.سوخت مورد نیازبرای تراکتورها بنزين، گاز مايع و گازوئيل است.تراکتورها دارای سيستم مجزا اما یکپارچه مي باشند. که قادرند اين سوخت ها را به انرژی مورد نياز مبدل کنند. اين سيستم ها عبارت است از سيستم موتورو انتقال نيرو، هيدروليکی، کنترل بار، فرمانگيری و توان دهی می باشند.

درمقایسه لوازم یدکی تراکتورپیستون می تواند از دو متریال ساخته بشود که چدن و فولاد و آلومینیوم می باشد. ومعمولا برای ماشین های سنگین مانند تراکتور از پیستون با متریال چدن و فولاد استفاده می شود. زیرا نیازمند به شتاب اولیه و سرعت نمی باشد. در اتومبیل ها معمولا پیستون از آلومینیوم ساخته می شود زیرا شتاب و سرعت در این نوع از ماشین ها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

درمقایسه لوازم یدکی تراکتور لقی پیستون یعنی چه؟


در واقع لقی پیستون به فاصله ی بین پیستون و جدار سیلندر می گویند .نکته ای که در خصوص پیستون های چدنی (که در موتور تراکتور استفاده می شود) باید گفت این مورد می باشد. که این نوع از پیستون را گاهی اوقات با یک فلز مخصوص یا فلز قلع روکش داده می شود.تا بدین وسیله جلای صاف تر و مقاومت بهتری در مقابل فرسودگی و مصطحلک شدن ایجاد نماید.

درمقایسه لوازم یدکی تراکتور در مورد پیستون های آلیاژ آلومینیوم باید بدانیم که این نوع از پیستون دارای عیب مهمی می باشد.یعنی دارای ضریب انبساط بالا است (اگر ضریب انبساط ماده ای بالا باشد در هنگام گرم شدن نیازمندبه فضای بیشتری برای انبساط می باشدبنابراین لقی در این نوع از پیستون می بایست بیشتر از پیستون های چدنی می باشد.

درمقایسه لوازم یدکی تراکتور با توجه به موارد مذکور برای جلوگیری از انبساط پیستون برخی از راهکارها به روش زیر انجام می شود:

روش 1 : در این روش مقطع بدنه ی پیستون را به صورت بیضی می سازند.

روش 2 : یکی دیگر از راه های کنترل انبساط حرارتی از طریق تقویت و یا دو فلز کردن بخشی از پیستون که در معرض حرارت بیشتری قرار دارد انجام می گیرد.

روش 3 : به منظور کنترل انبساط حرارتی بر روی بدنه ی پیستون شکاف هایی افقی و عمودی و همچنین فرورفتگی هایی ایجاد می شود.

روش 4 : یکی دیگر از راههای جلوگیری از انتقال حرارت و در نتیجه عدم انتقال حرارت از سر سیلندر به پیستون ایجاد سد حرارتی می باشد.

سد حرارتی شامل ایجاد شیاری می شود که در نزدیکی سر پیستون می باشد .ودر نتیجه حرارت ایجاد شده از سر پیستون به بدنه کمتر منتقل می شود.

در مقایسه لوازم یدکی تراکتور اگر بخواهیم قسمت های اصلی پیستون را نام ببریم: باید بگوییم که پیستون شامل 1. سر یا تاج 2. شیارهای رینگ 3. تکیه گاه ها یا سطوح 4. بدنه یا دامن 5. سوراخ انگشتی می شود که تمام این اجزا در شکل زیر نمایش داده شده است.

تقسیم بندی تراکتورها:

در مقایسه لوازم یدکی تراکتور کاربرد انواع تراکتور در کشاورزی مکانیزه مدرن امروزه و با بازده بالا، امری ضروری به شمار می‌رود. تراکتورهای همه کاره، باغبانی، چمن زنی، چرخ زنجیری، شاسی بلند، بارکن، دستی، تریلر و غیره تقسیم می‌شوند.شرکت کولیس، آماده عرضه انواع قطعات یدکی تراکتور با نازلترین قیمت‌ها می‌باشد.

دسته بندی تراکتور براساس نحوه کاربردآن:

تراکتورهای همه کاره (معمولی) ، تراکتورهای چرخ زنجیری ، تراکتورهای شاسی بلند ، تراکتورهای باغبانی ، تراکتورهای چمن زنی، تراکتورهای حمل تنه درخت از جنگل ، تراکتورهای بارکن یا بیل مکانیکی ، تراکتورهای دستی (تیلر) ،انواع تراکتورهای چهار چرخ محرک.

تقسیم بندی تراکتور براساس دیفرانسیل:

تراکتور تک دیفرانسیل.
تراکتور دو دیفرانسیل.

در مقایسه لوازم یدکی تراکتور تراکتورها بر اساس خاصیت کششی به دو دسته طبقه بندی می‌شوند.

تراکتورهای زنجیری و تراکتورهای زنجیری به تراکتورهای خدماتی:

تراکتورهای ردیف کار، تراکتورهای صنعتی، باغی، دو چرخ، نیم شاسی و با شاسی دسته بندی می‌شوند.تراکتورهای چرخ دار: تراکتورهای چرخ‌دار به تراکتورهای سه چرخ، تراکتورهای چهار چرخ و تراکتورهای سنگین تقسیم می‌شوند.می‌توانید برای تهیه انواع لوازم یدکی تراکتور لوازم موردنیاز خود را از شرکت کولیس فراهم نمایید.

در مقایسه لوازم یدکی تراکتور اجزای اصلی تراکتور:

موتور (تامین توان مکانیکی تراکتور).
جعبه دنده (تبدیل نسبت سرعت و گشتاور در انتقال قدرت).
دیفرانسیل (تقسیم قدرت دورانی بین دو چرخ).
فرمان هیدرولیکی (سوپاپ فرمان، مخزن ، پمپ هیدرولیکی و جک دوطرفه فرمان هیدرولیکی و اهرم‌های انتقال قدرت).
سیستم سوخت رسانی (پمپ سوخت).
سیستم هوا رسانی (مانیفولد ورودی ، شمع گرمکن ، صافی).
سیستم برق رسانی (باتری ، دینام ، استارت ، وایر).

اهرم‌ها و مکانیزم‌های کنترل تراکتور:

اهرم کلاچ ، ترمز دستی و ترمزها ، دنده کمکی ، پدال گاز و اهرم گاز دستی ، پدال قفل دیفرانسیل ، اهرم‌های کنترل بازوهای هیدرولیکی درمقایسه لوازم یدکی لوازم سمپاشی مهمترین تجهیزات کشاورزی است و نیاز هر کشاورز و باغبانی خواهند بود. در واقع درمقایسه لوازم یدکی تراکتور این دستگاه به گونه ای می باشد که می تواند به واسطه انواع سموم جامد و مایع سطح مزرعه را مورد سم پاشی قرار دهد.

در مقایسه لوازم یدکی تراکتور در صورتی که از موتور الکتریکی برای سم پاش استفاده شود.به آن دستگاه سمپاش پشت تراکتوری می گویند.که می تواند یکی از بهترین ماشین آلات کشاورزی در زمینه ضدعفونی و پاکسازی باشد.تا اینکه محصولات کشاورزی با بهترین نتیجه‌ حاصل شود.

این مدل از سم پاش ها دارای قدرت پاشش بسیار قوی بوده و سبب می شود تا نیاز به میزان مصرف کود کمتر شود. در مقایسه لوازم یدکی تراکتور بررسی ها نشان می دهد. که در بین ادوات کشاورزی، سمپاش های پیشرفته می توانند سرعت سمپاشی را تا ۷ برابر بیشتر کنند.

درمقایسه لوازم یدکی تراکتور کمباین:


یکی از ادوات کشاورزی که به نوبه خود چندین وظیفه را به عهده دارد.عده ای فکر می کنند که از کمباین تنها برای درو کردن استفاده می شود.اما این تصور اشتباه است و درو یکی از کاربردهای کمباین می باشد. از دیگر کاربردهای کمباین می توان به کوبیدن و همینطور جداسازی دانه از ساقه گیاه اشاره کرد. کمباین یکی از ماشین آلات کشاورزی بسیار پر مصرف است.

درمقایسه لوازم یدکی تراکتور یکی دیگر از مدل های دو چرخ تریلر ها وجود دارند که مشهور به کولتیواتوراست.این دستگاه برای خاک ورزشی استفاده می شود و مخصوص زمین های شالیزار و همینطور مرطوب است. در واقع در زمین هایی که رطوبت زیادی دارد. وقتی از تراکتورهای ۴ چرخ استفاده می شود، خاک ها فشرده می شوند و در نهایت رشد گیاه دچار مشکل می شود.در مجموعه تریلرها در دو سبک دیزلی و بنزینی طراحی شده است.

نوع دیزلی این محصول برای فعالیت های سنگین استفاده می شود. و نوع بنزینی نیز به صورتی است که برای کارهای سبک گزینه خوبی است و زمین های کوچک را مورد پوشش قرار میدهد. درمقایسه لوازم یدکی تراکتور برای تامین توان مورد نیاز تراکتور از یک موتور بخار استفاده می شود.این موتور بخار برای اینکه کار کند به مقدار زیادی آب و ذغال سنگ نیاز دارد.

این تراکتورهای اولیه بسیار بزرگ اند و نیاز به مراقبت و نگهداری زیادی دارد.بطوری که گاهی برای به حرکت درآوردن و استفاده از یک تراکتور ، موتور بخار به 15 نفر کارگر نیاز بود. این مدل های اولیه تراکتور دارای چرخهای بسیار بزرگ فلزی بوده که می تواند وزن بسیار زیاد تراکتور را تحمل کند.البته فلزی بودن چرخهای تراکتور باعث کاهش سرعت ماشین می شد. بنابراین در نمونه های بعدی و مدرن‌تر از چرخهای لاستیکی استفاده شده .

سیر تکاملی تراکتورها با اختراع موتورهای درون سوز روند سریعتری را پیدا کرد.و البته در کنار این اختراع که باعث اضافه شدن توان تراکتورها شد متعلقات و مکانیسم های پیچیده نیز مختص تراکتورها طراحی و استفاده شده ،که نتیجه آن ساخت تراکتورهای بسیار مدرن و همه کاره در حال حاضر است.


ساختمان تراکتور:

تراکتورهای امروزی همگی به موتورهای درون سوز که از سوخت های فسیلی (بنزین ، گازوئیل ، گاز مایع) استفاده می کنند. مجهز هستند.در مقایسه لوازم یدکی تراکتور موتورهای این تراکتورها برای تولید توان از سوزاندن این سوخت‌ها استفاده می کنند. این ماشین ها (تراکتورها) دارای یک سری سیستم های مجزا ولی متصل به همدیگر می‌باشند .که باعث می‌شود انرژی ذخیره شده.

در سوخت‌های فسیلی به انرژی مفیدی که کار انجام می‌دهد، تبدیل شود.تراکتورهای کشاورزی انواع مختلفی دارد .اندازه آنها از تراکتورهای دوچرخ کوچک گرفته که دارای 10 اسب بخار قدرت می‌باشند.

درمقایسه لوازم یدکی تراکتور:

تراکتورهای بزرگ کمرشکن 8 چرخ که دارای بیش از 500 است بخار قدرت می‌باشد ،و تغییر می‌کند.این گوناگونی و تنوع زیاد تراکتورها به خاطر گوناگونی و تنوع زیاد کارهایی است.که به کمک این وسیله انجام می شود.بر این اساس تراکتورها را بر مبنای نحوه کاربرد طبقه بندی می‌کنند. در ادامه طبقه بندی تراکتورها را ذکر می‌کنیم.

کاربردهای تراکتور:

برای بکارگیری و استفاده نیروی ایجاد شده توسط تراکتور یک سری پیش بینی‌ها در نحوه ساخت این وسیله انجام شده .مثلا در پشت این وسیله جاهایی تعبیه شده است که بتوان وسایل مربوط به کشاورزی مثل گاو آهن یا دیسک را به آنجا متصل کرد و کشید.از تراکتورها برای کارهای دیگر نظیر حمل و نقل نیز استفاده می شود.حتی اگر هیچ باری هم به تراکتور متصل نباشد، حداقل این وسیله می‌تواند خود راننده را جابجا کند.

وسیله کشنده:

وسایلی مثل گاو آهن ها ، دیسک های سنگین و غیره به مالبند تراکتور قلاب شده و بوسیله آن کشیده می شوند.

تامین کننده حرکت دورانی:

برخی از ماشینهایی که به تراکتور وصل می شوند.خود دارای قسمت‌های متحرک داخلی است که برای تامین نیروی مورد نیاز آنها به تراکتور متکی می باشند. مثل: کمباین های کششی ، دروگرها و چاپرها.

راه اندازی ماشینهای ثابت:

گاهی برای تامین توان مورد نیاز ماشین های ثابت از قبیل ، پمپ‌های آبیاری ، ژنراتورهای برق ، خرمنکوب‌ها و غیره از تراکتور استفاده می شود.

استفاده به عنوان بیل مکانیکی یا جرثقیل:

چنانچه تجهیزات لازم به یک تراکتور اضافه شود،می‌تواند به عنوان بیل مکانیکی یا جرثقیل از آن استفاده شود.

در مقایسه لوازم یدکی تراکتور کاربردهای تراکتور:

کاربردهای تراکتور را در قالب سه نوع توان تولیدی و ساختار آن به شرح زیر توضیح داد:
1- وسیله کشنده. وسایلی چون لندلولر(ماله)، غلتک ها، دیسک های سنگین و غیره به مالبند ثابت تراکتور قلاب شده و به وسیله آن کشیده می شوند.
2- تامین حرکت دورانی.

میل گردان ماشین هایی چون دروگرها و چاپرها به محور تواندهی متصل می شوندتا حرکت دورانی قطعات آن تامین گردد.در حالی که خود ماشین ها به اتصال سه نقطه یا قلاب مالبند تراکنور بسته می شود.
3- راه اندازی ماشین های ثابت مثل آسیاب ها، پمپ های آبیاری، مولدهای برق، خرمنکوب ها و غیره به وسیله تسمه فلکه یا محور تواندهی.
4- راه اندازی وسایلی چون بذر کارها، کود پاش افشان ها و بعضی از جاروها به وسیله محور تواندهی چرخ گرد.

در مقایسه لوازم یدکی تراکتورسرعت دورانی:

بعضی از قطعات این ماشین ها مثلاً موضع بذر کارها، صفحه دوار کودافشان و انگشتی های جارو باید متناسب با سرعت پیش روی تراکتور باشد.
5- تنظیم خودکار کشش ادوات در خاک و ارتفاع ماشین ها از سطح زمین به وسیله دستگاه های کنترل با کشش و موقعیت هیدرولیک.
6- تامین توان هیدرولیکی برای جک ها و سایر موتورهای هیدرولیکی بیرون تراکتور.

7- عملیات وجین و تنک با تنظیم فاصله مرکز به مرکز چرخ های عقب و جلو تراکتور به منظور متناسب ساختن آن ها با فاصله خطوط کشت برای کولتیواتور زدن و غیره.

8- به عنوان بیل مکانیکی، تیغه یا جرثقیل با نصب این ادوات در جلو یا عقب تراکتور.

9- حمل ادوات سوار نیمه سوار و دنباله بند.

انواع تراکتورها:


درمقایسه لوازم یدکی تراکتور کاربردهای مختلف تراکتور، که بر اثر تحول تدریجی آن به دست آمده، که موجب شده طبقه بندی های زیادی برای آن به وجود می آید.

یک طبقه بندی توصیفی بر اساس نوع فرمان،وساختمان شاسی و اجزای کششی در زیر آمده است.

1- تراکتور زنجیری.

2- تراکتور ردیف کار یا استاندارد.

3- تراکتور پا بلند.

4- تراکتور کارهای عمومی واحد زراعی.

5- تراکتورهای مخصوص باغ میوه.

6- تراکتور یونیور سال یا تراکتور جامع و کامل.

7- تراکتور چمن زنی یا باغبانی.

8- تیلر یا تراکتور دستی.

9- تراکتور حمل درخت.

10-تراکتور بار کن یا بیل مکانیکی.
11- تراکتور چهار چرخ محرک(دو دیفرانسیل) با چرخ های کوچک جلو متصل به فرمان.

12- تراکتور چهار چرخ محرک(دو دیفرانسیل) با چرخ های مساوی و متصل به فرمان.
13- تراکتور چهار چرخ محرک(دودیفرانسیل) با چرخ های مساوی و شاسی مفصلی یا کمر شکن.

تراکتورهای زنجیری:

این تراکتورها امروزه کمتر از زمانی که به بازار عرضه شدند اهمیت دارند. معمولاً زمانی به کار می رود که خاک خیلی سخت و نرم بوده و یا پایداری چرخ های تراکتور مد نظر باشد. در بدو امر تراکتورهای زنجیری بزرگتر از تراکتورهای چرخدار بودند به همین دلیل در مزارع بزرگ به کار می رفتند.

تراکتور استاندارد:

ابتدا برای عملیات کششی به کار می رفت.که در این تراکتور چرخ های عقب محرک هستند.و گرانیگاه آن تقریباً در فاصله یک یوم بین محور چرخ های عقب و جلو، نزدیک به محور چرخ های عقب قرار دارد.تراکتور استاندار گاهی تراکتور کشورهای غربی نیز نامیده می شود.و فاقد دستگاه اتصال سه نقطه ای می باشد.

تراکتورهای پا بلند:

معمولاً تغییر شکل یافته تراکتورهای ردیف کار(استاندارد) است.و به خصوص برای محصولاتی که ارتفاع زیادی دارند مانند نیشکر طرح ریزی شده اند.

تراکتور کارهای عمومی واحد زراعی:

در این تراکتورها فاصله شاسی از زمین عموماً کمتر ز تراکتورهای استاندارد است.این تراکتورها برای اکثر عملیات مزرعه یا چراگاه مناسب و اغلب مجهز به یک بارکن جلو است.از این تراکتور برای پاک کردن اصطبل دام ها می توان استفاده کرد.

تراکتور باغ میوه:

تفاوتش با تراکتور کارهای عمومی واحد زراعی جزئی است .فقط شاسی آن چند سانتی متر به زمین نزدیکتر است، استانداردی از طرفOSHA(اداره کل بهداشت و ایمنی شغلی)جهت ساختمان اتاقک راننده برای حفاظت سرنشین آن هنگام غلتیدن این تراکتور به عمل نیامده . لذا این تراکتور فاقد ساختمان اتاقک راننده است.

در مقایسه لوازم یدکی آنچه يك اپراتور تراكتور بايد بداند:

سرويس و نگهداري مناسب را باتوجه به كتابچه دستورالعمل انجام دهد ،از تراكتور فقط براي كاري كه طراحي شده استفاده مي كند ، بررسی قبل از كار را انجام ميدهد ، در هنگام سوخت گيري خطر آتش سوزي يا انفجار را بر طرف مي كند ، توصيه هاي داده شده در راه اندازي و خاموش كردن تراكتور را رعايت مي كند ، در هنگام كار دقت ويژه اي براي جلو گيري از سوانح انجام مي دهد.

در مقایسه لوازم یدکی تراکتور استفاده از تراكتورها براي كارهايي كه مشخص شده است ، در عمليات كشاورزي تراكتورها كارهاي مختلفي انجام مي دهند كه اين اعمال عبارتند از:

در مقایسه لوازم یدکی تراکتور هنگام كشيدن ادوات و ماشين ها احتياط هاي خاصي را رعايت مي كند.

در مقایسه لوازم یدکی تراکتور كشيدن وسیله های سنگين براي اعمال شخم.

به عنوان يك واحد حمل و نقل براي انتقال وسايل از يك محل به محل ديگر.

شامل وسایلی كه ابزار سوار راحمل مي كند.· تامين منابع قدرت براي ماشين هاي ديگر از طريق محور توان دهي يا سيستم هاي هيدروليك.

براي انجام كارهاي مختلف تراكتورها بايد قابليت هاي مختلفي داشته باشد كه عبارت است از :

قابليت تغييرفاصله چرخ ها ، قابليت فرمان دادن سريع ، موتور هاي باقدرت بالا ، جعبه دنده هاي چند سرعته ،ارتفاع زياد شاسي از زمين، توزيع وزن نابرابر بين چرخ هاي جلو و عقب ، ترمز هاي مستقل براي هرچرخ ، اتصال مالبند قابل تنظيم ، اتصال قابل كنترل هيدروليكي ، كنترل هاي هيدروليكي ، امكان افزودن وزن و چرخ هاي دوتائي ، مدارهاي هيدروليك براي نيرو دادن يا بلند كردن ادوات و ماشين ها ، محور توان دهي براي راه اندازي ادوات كشيدني و سوار،قفل ديفرانسيل ، امكان سوار كردن ادوات روي شاسي تراكتور.

نكته:
قابليت هاي گفته شده به يك ماشين اجازه مي دهدكه در عمليات کشاورزی كارهاي مختلفی انجام دهد .و بازدهي تراكتور و سهولت عملكرد آن را افزايش دهد و كاركرد تراكتور را ايمن سازد. هر چه طراحي ماشين براي انجام كار هايش بهتر باشد خطرات كاري كمتري وجود دارد. لازم است كه از تراكتور در انجام كارهاي مشخصي كه براي آن طراحي شده است. استفاده كرد.و تراكتور يك وسيله تفريحي نيست واز همه ي احتياط ها و توصيه هاي ذكر شده در كتابچه ي دستورالعمل پيروي كنيد.

بررسی هاي قبل از كار:

در مقایسه لوازم یدکی تراکتور تراكتور خود را همانند: لاستيك ها ، سپرها ، سكو و پله ، لوله هاي سوخت رساني و هيدروليك ، قابليت ديد اپراتور از داخل كابين ، ترمز ها ، فرمان ، وسايل روشنايي ، تنظيم صندلي ، كليد ايمني روشن كردن در حالت خلاص.
توجه:
در مقایسه لوازم یدکی تراکتور قبل از بررسی تراكتور خود رانيز امتحان كنيد.لباس هاي گشاد و آويزان در داخل قطعات متحرك گير كرده شمارا به سمت ماشين مي كشد. كفش ايمني خود را بررسی و از وضعيت خوب آن از قبيل داشتن کف هاي ضد سريدن و بستن محكم بند ها اطمينان حاصل كنيد.

بازديد لاستيك ها:

بريدگي روي آج و ديواره لاستيك را نگاه كنيد.فشار باد لاستيك را كنترل كنيد.در مقایسه لوازم یدکی تراکتور توجه داشته باشيم كه لاستيك هاي آسيب ديده مي تركند. و تراكتور را از كنترل خارج مي كنندو باد كم لاستيك موجب آسيب داخل آن و باد زياد لاستيك موجب پرش چرخ هاي جلو در برخورد باسطح ناهموار شده و كنترل ماشين از دست شما خارج مي شود.

بازديد سپرها:

درمقایسه لوازم یدکی تراکتور اطمينان حاصل كنيد كه همه سپرها سر جايشان هستند سپر ها شما را از قطعات متحرك و نقاط گير كردن حفظ مي كنند.هميشه اطمينان حاصل كنيدكه محور توان دهي تراكتور و همه حفاظ هاي كه براي ادوات محور توان دهي گرد فراهم شده است سر جايشان هستند.

بازديد سكو و پله ها:

در مقایسه لوازم یدکی تراکتور گل هاي لغزنده ، گريس و هر نوع بقاياي گياهي را كه مكن است در روي پله ها و سكوي اپراتور جمع شده باشند تميز كنيد . به خاطر داشته باشيد كه زنجيرها و ابزاري كه بر روي سكوي اپراتور حمل مي كنيد .ممكن است در كار پدال دخالت كرده ، موجب لغزش يا سقوط از تراكتور شوند ، بنابراين آنها را خارج كنيد.

بازديد لوله هاي سوخت رساني:

نشت و خطوط سوخت رساني و اتصالات ،خطر آتش سوزي و هدر رفتن سوخت را به دنبال دارد.در مقایسه لوازم یدکی تراکتور هدر رفتن فشار يا روغن از لوله هاي سيستم هيدروليك منجربه تلفات در فرمان هيدروليكي ،ترمزهيدروليكي و كنترل اتصال سه نقطه خواهد شد. لوله هاي سيستم هيدروليك را در وضعيت خوبي نگه داريد.

درمقایسه لوازم یدکی تراکتور فشار مايعات تحت فشار مي تواند به داخل پوست نفوذ كند و آسيب جدي بساند. لذا قبل از قطع لواه هاي سوخت رساني، فشار را تخليه كنيد. در مقایسه لوازم یدکی تراکتور قبل از وارد كردن فشار همه اتصالات را سفت كنيد.

از يك تكه مقوا يا كاغذ براي پيدا كردن نشت استفاده كنيدو از دست هاي خود براي اين منظور استفاده نكنيد. براي جلوگيري از آسيب هاي ناشي از خروج روغن تحت فشار و اجتناب از هدر رفتن توان هيدروليك در فرمان ،ترمزو كنترل واتصال سه نقطه ،لوله ها ،اتصالات و واشر هاي معيوب را تعويض كنيد و اتصالات بايد سفت باشد.

بازديد قابليت ديد راننده:

در مقایسه لوازم یدکی تراکتور براي كارمطمئن با تراكتور به ديد خوب در همه جهات نياز داريد.تميزي شيشه جلو يا برف پاكن و تنظيم آينه را در تراكتور هاي كابين دار بررسی كنيد.اگرپنجره ها نياز به تمیز كردن دارند ،اين كار را روزانه انجام دهيد.

بازديد ترمزها:

در مقایسه لوازم یدکی تراکتور قبل از حركت تراكتور،ترمز هاي آن را امتحان كنيد و دوباره در سرعت پايين اين كار را انجام دهيد. اگر تراكتور شما داراي ترمز هيدروليكي است،موتور را روشن كنيد،سپس هر پدال را به پايين نگه دهيد و نحوه كارش را مشاهده کنید .

ترمزها بايد سفت باشد. و فاصله حركت پدال بايد از آنچه در كتابچه اپراتور تعيين شده بيشتر باشد. سپس هردو پدال را به هم قفل كرده به آرامي به جلو حركت داده ،كلاچ را آزاد نموده ، ترمز ها را به پايين فشار دهيد. اگر ترمز ها متعادل نباشند تراكتورمنحرف خواهد شد. اگر ترمزها با اين آزمايش خوب عمل نكردند،كتابچه دستورالعمل براي تنظيم ترمزها را مطالعه يا اين كه از كارگاه سرويس بخواهيدکه تنظيم ترمزها را براي شما انجام دهد.

بازديد فرمان:

غربالك فرمان را در جهتي بچرخانيد وبه مقدار چرخش غربالك قبل از چرخيدن چرخ ها توجه كنيد.فرمان دادن بايد سريع،عكس العمل پذير حساس و بدون حركات اضافي در اتصالات فرمان باشد. ماشين هاي كه به فرمان هيدروليكي مجهز هستند.با كوچك ترين فشار انگشت بايد عكس العمل نشان دهند.

بازديد وسايل روشنايي:

در طي روز وقتي ديد كافي نيست و بعد از غروب آفتاب و همچنين هنگام حركت در روي جاده هاي عمومي به نور نياز داريد. اگر ضرورت استفاده از روشنايي را پيش بيني مي كنيد،فبل از شروع به كار ،وسايل روشنايي را بررسی كنيد. چراغ ها را به طور مرتب با رعايت موارد ذكر شده در كتابچه راهنما به خوبي تنظيم كنيد. در مقایسه لوازم یدکی تراکتور چراغ هاي اخطار دهنده را به هنگام را در هنگام حركت در روي جاده هاي عمومي طي روز و شب روشن نگه داريد تا مردم بتوانند به راحتي شما را تشخيص بدهند.

بازديد فرمان:

غربالك فرمان را در جهتي بچرخانيد وبه مقدار چرخش غربالك قبل از چرخيدن جرخ ها توجه كنيد.فرمان دادن بايد سريع،عكس العمل پذير حساس و بدون حركات اضافي در اتصالات فرمان باشد.ماشين هاي كه به فرمان هيدروليكي مجهز هستند.با كوچك ترين فشار انگشت بايد عكس العمل نشان دهد.

بازديد وسايل روشنايي:

در مقایسه لوازم یدکی تراکتور طي روز وقتي ديد كافي نيست و بعد از غروب آفتاب و همچنين هنگام حركت در روي جاده هاي عمومي به نور نياز داريد.اگر ضرورت استفاده از روشنايي را پيش بيني مي كنيد،فبل از شروع به كار ،وسايل روشنايي را بررسی كنيد.چراغ ها را به طور مرتب با رعايت موارد ذكر شده در كتابچه راهنما به خوبي تنظيم كنيد. چراغ هاي اخطار دهنده را به هنگام را در هنگام حركت در روي جاده هاي عمومي طي روز و شب روشن نگه داريد تا مردم بتوانند به راحتي شما را تشخيص بدهند.

تنظيم صندلي راننده:

در صورتي كه شخص ديگري از تراكتور شما استفاده مي كرد،وضعيت صندلي خود را تنظيم كنيد. وقتي كه دست هاي شما روي غربالك فرمان قرار مي گيرد،زاويه ساعد وبازوي شما بايد 90 درجه باشد. پاي شما بايد بعد از فشردن پدال كمي زاويه دار باشد.

در مقایسه لوازم یدکی تراکتور بسياري از صندلي هاي تراكتور به تناسب وزن اپراتور قابل تنظيم هستند.مانند يك بالش اپراتور را در مقابل ضربات و تكان هاي شديد محفاظت كند.

  • بازديد كليد هاي روشن كردن تراكتور در حالت خلاص.
    كليد هاي روشن كن در حالت خلاص در هنگامي كه دنده يا كلاچ در گير باشد،جلو روشن شدن موتور را مي گيرد آنها را مرتب بررسی كنيد.
  • تا از عملکرد درست آن ها مطمئن شويد. - جلوگيري از گريختن ( در رفتن ) تراكتور با جلو گيري از گريختن ماشين آز آسيب يا مرگ احتمالي اجتناب كنيد.
  • با كوتاه كردن اتصال ترمينال هاي استاتور(راه انداز)موتور را روشن نكنيد.
  • هرگز زماني كه روي زمين هستيد موتور را روشن نكنيد.
  • موتور را فقط از صندلي اپراتور و در حال قرار داشتن دنده در وضعيت خلاص يا پارك روشن كنيد. - سوخت گيري در هنگام سوخت گيري از آتش سوزي و انفجار جلوگيري نماييد.
  • بيشترين خطر در هنگام كار با بنزين يا گاز مايع است.اين سوخت ها از درجه حرارت 22 درجه سانتيگراد به صورت بخار در مي آيند .
  • و با هواي اطراف مخلوط قابل انفجاري را در غلظت نسبتا” پايين (6 درصد) سوخت – بخاربه وجود مي آورند.
  • سوخت گازوئيل را مطمئن تر مي توان استفاده كرد. گازوئيل در حرارت 43 درجه سانتيگراد بخار مي شود. اما موارد ايمني كه براي گازوئيل به كار.
    مي گيريد همانند بنزين باشد. - موارد ايمني در خصوص سوخت بنزين و گازوئيل مخازن سوخت را شناسائي كنيد احتمال خطر به اشتباه گرفتن سوخت بنزين يا گازوئيل را از بين ببريد.
    مخازن بنزين را با بر چسب قرمز و مخازن گازوئيل را با برچسب سبز مشخص کنید.
    سوخت بنزين و گازوئيل را در قوطي هاي تاييد شده از نظر ايمني حمل كنيد.
    حد اقل 5دقيقه يا بيشتر قبل از سوخت گيري يك موتور گرم صبر كنيد تا خنك شود و بعدا سوخت گيري كنيد.
    در مقایسه لوازم یدکی تراکتور هنگام جوشكاري يا سيگار كشيدن اقدام به سوخت گيري نكنيد و موتور و همه كليد هاي برقي را خاموش كنيد.
    روشن كردن تراكتور:
    در مقایسه لوازم یدکی تراکتور بعد از اين كه اقدامات ايمني قبل از كار را تكميل كرديد. احنياط هاي زير را در هنگام روشن كردن موتور را رعايت كنيد:
    اگر تراكتور را در داخل كارگاه روشن مي كنيد
  • تهويه كافي فراهم کنید چون منو اكسيد كربن ،كه يك گاز بي بو و بئ رنگ و كشنده است ،در گازهاي خروجي همه موتورها موجود است.
  • اطمينان حاصل كنيد كه در هنگام روشن كردن موتور در داخل ، هواي كافي و تميز وجود داشته باشد . درها و پنجره ها را باز كنيد وبه استقبال مرگ نرويد.
    تراكتور را از سكوي اپراتور روشن كنيد و هرگز از بين چرخ ها تراكتور را روشن نكنيد چون اگر دنده درگير باشد به شما صدمه وارد خواهد شد.
    مراقب باشيد كه محور توان دهي در گير نباشد.
    در مقایسه لوازم یدکی تراکتور قبل از روشن كردن موتور ، كلاچ را قطع و دنده را در وضعيت خلاص يا پارك قرار دهيد.
    درمقایسه لوازم یدکی تراکتور در هنگام اتصال ادوات از محل صندلي اپراتور خط اتصال را ميزان كنيد.
  • در هنگام اتصال به هيچكس اجازه ندهيد بين تراكتور شما و وسيله قرار گيرد.
    قبل از حركت تراكتور به جلو و عقب نگاه كنيد .
  • مرقب باشيد كه مانع يا اشخاصي در جلو يا عقب تراكتور نباشند. ويا با بوق زدن ديگران را از حركت تراكتور خبر كنيد.
    درگير كردن نيرو به چرخ هاي محرك را به آرامي انجام دهيد.
  • درگير كردن ناگهاني كلاچ يا تعويض دنده هيدروليك با سرعت بالا مي تواند موجب واژگوني تراكتور خصوصا در شيب گردد.
    متوقف كردن و پارك تراكتور.
    در مقایسه لوازم یدکی تراکتور براي جلوگيري از حوادث در هنگام توقف نكات ذيل را رعايت كنيد:
    قبل از توقف،چرخيدن،ياكم كردن سرعت،علامت دهيد.
    در بزرگراه هادر صورت امكان براي توقف به طرف شانه دست راست جاده حركت كنيد.
    قبل از ترمز گرفتن سرعت راكم كنيد و كلاچ را پايين نگهداريد و ترمز كنيد.
  • در حركت روي بزرگراه پدالهاي هردو ترمز را به هم قفل كنيد.
    در هنگام توقف روي سطوح لغزنده مانند يخ،برف،و زمين نرم يا كود دامي،ترمزرا چندين بار بالاوپايين كنيد.
  • واگر ترمز گرفته شد و تراكتوربه يك سمت سر خورد ترمز را چندين بار بگيريد و رهاكنيدتا تراكتور متوقف شود.
    در هنگام كشيدن و متوقف كردن بارهاي سنگين مراقب باشيد
    در هنگام ترك تراكتور همه ادوات را پايين بياوريد.
  • وهمه كليد هاي الكتريكي راقطع كنيد و آنها را برداريد.

انواع حوادث تراكتوردر مقایسه لوازم یدکی تراکتور كه يك راننده با آن مواجع است:

واژگون شدن تراكتور. سقوط از تراكتور.له شدن زير تراكتور .تصادف با وسايل موتوري ديگرگير افتادن در محور توان دهي.

درمقایسه لوازم یدکی تراکتوربراي متوجه شدن علل واژگون شدن تراكتوربايد نيروهايي را كه روي تراكتور عمل مي كنند را بشناسيد: نيروي ثقل ، نيروي گريز از مركز، گشتاور محور عقب ، اهرم بندي يا نقطه اتصال ،جلوگيري از وا‍ژگون شدن تراكتور

در مقایسه لوازم یدکی تراکتور براي سالم ماندن خود و جلوگيري از صدمه ديدن تراكتور ،از معلومات خود در مورد دلايل واژگوني استفاده كنيد.

از روش هاي كه با استفاده از نيروي ثقل تراكتور ،شما را راست نگه مي دارند.و نيروهايي كه واژگون كردن تراكتور را به حد اقل مي رساند پيروي كنيد. حدود سه چهارم آسيب هاي واژگوني تراكتور ناشي از واژگون شدن به پهلو است وسايل ايمني محافظت از واژگوني تراكتور:

استفاده از قاب هاي محافظ واژگون شدن.استفاده از اطاقك محافظ واژگون شدن.

در مقایسه لوازم یدکی تراکتور حوادث غير ضروري و قابل اجتناب در رانندگي تراكتور:

سقوط از تراكتور· سقوط اپراتور· حمل مسافر· تراكتور هاي چهار چرخ محور· حوادث محور تواندهي· حوادث مربوط به اتصال ادوات.

نكات ايمني:

پله هاو سكوها را تميز كنيد· از روي تراكتور نپريد· براي بالا رفتن از تراكتور از دستگيره يا نرده استفاده كنيد· فقط تراكتور را از سكوي اپراتور هدايت كنيد· سرعت مطمئن كاري را حفظ كنيد· در هنگام خستگي استراحت كنيد و هر 2تا 2.5 ساعت كار 10 الي 15 دقيقه توقف كنيد.· تراكتور ها براي حمل فقط يكنفر ،و ان هم اپرا تور طراحي شده است· تراكتور هاي چهار چرخ محرك با فرمان مفصل دار در وسط لولا مي شوند.

در مقایسه لوازم یدکی تراکتور هرگز در هنگام روشن بودن موتور بين چرخ هاي تراكتور قرار نگيرد.· محور تواندهي بدون محافظ خطرناك است لذا از روپوش و محافظ محور استفاده كنيد.· از صندلي اپراتور ،تراكتور خود را براي اتصال در وضعيت مناسب قرار دهيد.· قبل از باز كردن ادوات، موتور را خاموش كنيدو ترمز دستي رابكشيد.نقطه اتصال را به وسيله قفل محكم كنيد.· در هنگام حمل و نقل وسايل در جاده ها ي عمومي از زنجير اطمينان بين تراكتور و وسيله نقليه استفاده كنيد.

در مقایسه لوازم یدکی تراکتور نكات ايمني در خصوص اتصال ادوات دنباله بند به تراكتور:

از فلزات و پيچ مهره هاي فولادي و محكم استفاده كنيد ، از جك ها،بالاكش ها براي بلند كردن ادوات و اتصال آنها استفاده كنيد ، اگر وسيله خوب حمايت نشده باشد در زير آن قرار نگيريدو ماظب انگشتان خود باشيد ، مواظب باشيد كه قفل ها ي ايمني ودسگيره ها محكم بسته شده باشند

در مقایسه لوازم یدکی تراکتور نكات ايمني در خصوص جدا كردن ادوات دنباله بند از تراكتور:
جاي مناسبي را انتخاب كنيد يك سطح صاف ،و سفت و زهكشي شده ، پايه هاي حمايت كننده و جك هارا پايين بياوريد ، از اتصالات حمل و نقل يا پايين آوردن وسيله بر روي زمين استفاده كنيد ، در مقایسه لوازم یدکی تراکتور تصادفات روي جاده هاي عمومي:حدود 17در صد تصادفات كشنده مربوط به حركت تراكتور در روي جاده هاي عمومي است.

نكات ايمني:

استفاده از علامت خودرو هاي كندرو ، استفاده از چراغ هاي هاي اخطار دهنده در جلو و عقب تراكتور ، استفاده از آينه هاي بغل و داخل كابين.

درمقایسه لوازم یدکی تراکتور كشيدن تراكتور ها و ماشين هاي خودگردان:

اگر لازم است در مقایسه لوازم یدکی تراکتور تراكتور يا ماشين خود گرداني را بكشيد موارد ايمني زير را رعايت كنيد:

وسيله رابراي كشيدن آماده كنيد، همه اهرم هاي تغيير دنده را در وضعيت خلاص و حركت محور توان دهي راقطع كنيد.
اتصال ايمن را برقرار كنيدو يك نقطه اتصال محكم را براي كشيدن پيدا كنيد.و هرگز از طناب استفاده نكنيد.
o فهرست علائم ايمني براي تراكتورها.
o كارخانه هاي سازنده تراكتور براي استفاده آسان تر از تراكتور و ايمن تر از تراكتور ها اصطلاحات موثري راانجام داده اند كه در چهار دسته بندي قرار مي گيرند:

الف- قابليت ديد و شناسائي: شامل- چراغ هاي جلو- چراغ هاي عقب- چراغ هاي كاري عقب-چراغ هاي هشـــدار دهنــده زرد چشمك زن-علائم گردش كار-منعكس كننده ها- علامت خودروي كند رو- برف پاك كن شيشه جلووشيشه آفتاب گير-آينه هاي طرفين

ب- در مقایسه لوازم یدکی تراکتور راحتي اپراتور و سهولت كار:

در مقایسه لوازم یدکی تراکتور صندلي ضربه گير قابل تنظيم ، پله و دستگيره براي سوار شدن ،غربالك فرمان قابل تنظيم ، قرارگرفتن كنترل ها و محل مناسب ، قدرت هيدروليك و وسايل اتصال دهنده براي كنترل ادوات سنگين ، پنكه ها،صافي ها،تهويه مطبوع و بخاري ها ، محافظ هاي باد ، كنترل ها ووسايل برچسب خورده و با استفاده از علائم عمومي ، كاهش دهنده سرو صدا.

ج- در مقایسه لوازم یدکی تراکتور حفاظت در مقابل مخاطرات كار:

ساختار حفاظتي در مقابل واژگون شدن- كمر بند ايمني صندلي-گلگير ها- پله ها و دستگيره ها براي سوار شدن-سكو ها و پله هاي ضد سريدن- ترمز هاي هيدروليكي خود تنظيم- كليد استارت-كليد روشن كن از حالت خلاص- دور سنج و سرعت سنج- كنترل هاي استاندارد شده- برچسب هاي هشدار دهنده مخاطره كه مي توان آثار آن را بر روي سطح ديگر رسم كرد.

د- در مقایسه لوازم یدکی تراکتور برای ثبات تراكتور:

مالبند هاي با اتصال ارتفاع پايين- وزنه هاي قسمت جلو- وزنه هاي چرخ عقب – سنگين كننده لاستيك- تنظيم آسان فاصله چرخ- پدالهاي ترمز متصل به هم در مقایسه لوازم یدکی تراکتور طراحي چنين ويژگي هايي به قصد به كارگيري آسان تر و ايمن تر از تراكتور است.

بدانيم آنها چه هستند · بدانيم آنها چگونه كار مي كنند· آنها را در وضعيت خوبي نگه داريم· از آنها استفاده كنيم و مطمئن باشيم كه ديگران نيز از آنها استفاده مي كنند.در مقایسه لوازم یدکی تراکتور ماشين هاي خود گردان:ماشين هاي خود گردان ابزار هاي قدرتي متحركي است.مركب از واحد هاي برداشت،كاشت،سمپاش و واحدهاي كاري ديگر .

در مقایسه لوازم یدکی تراکتور حال نگاهي مي اندازيم بهتوصيه هاي مهم براي ايمن راندن ماشين هاي خود گردان به عنوان واحد قدرتي متحرك. توصيه هاي كاركرد ايمن تراكتور را رعايت كنيدو آنهارا مي توان براي ماشين هاي خودگردان نيز بكار گيريد ، بررسی هاي قبل از كاركرد را انجام دهيد.

براي حلو گيري از آتش سوزي و انفجار ،سوخت گيري را با ايمني انجام دهيد ، با احطيات حركت و توقف كنيد ، سرعت حركت مطمئن را حفظ كنيد ،از واژگون شدن ،تصادفات ،سقوط و حوادث اتصال دوری كنيد. در جاده ها ي عمومي با ايمني برانيد ، سرويس و نگهداري را بر اساس كتابچه اپراتور انجام دهيد ، ماشين را براي حمل و نقل آماده سازيد ، مخازن بذر را خالي كنيد تا فشاري بر سيستم هيدروليك وارد نشود.

همه مارپيچ هاو بالا برها ي تخله را در وضعيت حمل و نقل قرار دهيد ، براي قابليت ديد خوب دماغه را تاارتفاعي پايين بياوريدكه موانع در روي زمين يا جاده واضح باشد ، در مقایسه لوازم یدکی تراکتور نكات ايمني درهنگام مسافرت.

يك اپراتور ماهر قبل از روشن كردن تراكتور چه اعمالي را بايد انجام دهد؟

قبل از اقدام به ترمز سرعت موتور را كاهش دهيد.ومراقب محيط اطراف خود باشيد.تا از توقف هاي همراه با ترس و وحشت ناگهاني پرهیز کنید· از تصادف روي بزرگراه جلوگيري كنيد.

در مقایسه لوازم یدکی تراکتور کاسه نمد تراکتورچیست؟

کاسه نمد قطعه‌ای که برای جلوگیری از نشتی روان کننده‌هایی مانند روغن از تجهیزات دارای شفت دوار، رفت و برگشتی یا نوسانی بکار گرفته میشود . ساختمان کاسه نمد نیز چندان پیچیده نیست.در نمای ظاهری چیزی شبیه به واشر آب‌بندی است.البته در مقایسه با واشر کمی تقویت شده است.

به طور کلی کاسه نمد از سه قطعه تشکیل می‌شود که عبارت‌است از:

عنصر آب بندی ، محفظه فلزی یا لاستیکی ،فنر.

درمقایسه لوازم یدکی تراکتور عنصر آب بندی از نشت سیال بین شفت و محفظه فلزی کاسه نمد جلوگیری می‌کند. محفظه فلزی یا لاستیکی نیز وظیفه حفظ پایداری عنصر آب بندی را بر عهده دارد.برای این منظور نیاز به ایجاد فشار ثابت در پشت عنصر آب بندی است که این فنر آن را تأمین می‌کند.کاسه نمد در حالت کلی می‌تواند تا چیزی در حدود 12 پوند بر اینج مربع فشار را تحمل کرده و مانع از نشتی سیال شوند.

البته در نمونه‌های سفارشی، کاسه نمدها توان تحمل فشار بالاتری را نیز دارند. همچنین فاکتورهایی دمای سیال، سرعت شفت، شرایط نگهداری تجهیز و قطر شفت می‌تواند تأثیر بسزایی در عملکرد کاسه نمد داشته باشند. کاسه نمدهایی که در تراکتورها استفاده می‌شوند، در مقایسه با سایر موارد کمی متفاوت هستند. معمولا پهنای محفظه فلزی کاسه نمد تراکتور بیشتر است.همچنین جنس بدنه این کاسه نمدها را نیز از متریال درجه یک و محکم تولید می‌کنند.

در مقایسه لوازم یدکی تراکتور به طور کلی کاسه نمدهای تراکتور در سه بخش استفاده می‌شوند که عبارت‌اند از: موتور تراکتور (کاسه نمد با تحمل دمای سیال بالا استفاده می‌شود)،چرخ تراکتور (کاسه نمد فلزی).متعلقات یدک کش تراکتور (کاسه نمد لاستیکی).

به چه دلیل ازکاسه نمد تراکتور استفاده میکنیم ؟

وقتی با یک تجهیز مکانیکی متحرک سر و کار داریم که در تماس مستقیم با سایر قطعات قرار دارد،مسئله اصطکاک به عنوان یک عامل مخرب جدی مطرح می‌شود.در چنین شرایطی استفاده از روان‌کننده‌هایی مانند روغن اهمیت بالایی پیدا می‌کند.شفت را به عنوان یک قطعه مکانیکی متحرک در نظر بگیرید.حرکت شفت می‌تواند باعث ایجاد اصطکاک بالایی در تجهیزات مکانیکی شود که در پی آن احتمال آسیب رسیدن به آن‌ها وجود دارد.حضور روغن باعث میشود ضمن جلوگیری از اصطکاک قطعات، دمای کار تجهیزات مکانیکی را نیز کنترل کند.

کاسه نمد در اینجا به عنوان قطعه‌ای نقش آفرینی می‌کند که روغن را در همان محدوده‌ای که باید باشد، حفظ می‌کند. در کنار این موارد می‌توان دو کارکرد مهم دیگر را نیز برای کاسه نمد برشمرد که عبارت‌است از:

جلوگیری از افزایش فشار روغن در اطراف شفت ، جلوگیری از ورود آلاینده‌ها و مواد خارجی به روغن .روغن معمولا باید بازه زمانی طولانی در مجاورت شفت موتور تراکتور حضور داشته باشد. قرار گرفتن روغن در معرض فشار بیش از حد باعث می‌شود که خاصیت روان‌کنندگی‌اش را از دست بدهد.

کاسه نمد جلوی وارد شدن فشار زیاد را به روغن می‌گیرداز طرفی به دلیل مهر و موم ایده‌آلی که برای روغن ایجاد می‌کند، مانع از ورود گرد و غبار و سایر آلاینده‌ها به درون روغن می‌شود.به این ترتیب کیفیت روغن برای مدت بیشتری در سطح مطلوبی حفظ می‌گردد. همه موتورهای پیستون دار احتراق داخلی دارای قطعات اساسی می باشد که آگاهی از آنها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

قطعات موتور احتراق داخلی از اجزای زیر تشکیل می شوند: سیلندر و بدنه سیلندر، سر سیلندر، پیستون، رینگ های پیستون، انگشتی پیستون، شاتون، میل لنگ، چرخ لنگر یا فلایول، سیستم سوپاپ که شامل قطعات زیر می شود: سوپاپ ها (تنفس و تخلیه)،چرخ دنده میل بادامک،بالابر سوپاپ ها،میله فشار دهنده ،انگشتی سوپاپ.

درمقایسه لوازم یدکی تراکتور سیستم سوخت رسانی و کاربوراته کردن سوخت متشکل از مخزن سوخت:

لوله های سوخت، پمپ سوخت، کاربوراتور، مکانیزم کنترل دریچه گاز، و تامین کننده مخلوط سوخت، مانی فولد، صافی هوا،پمپ تزریق سوخت و انژکتورها، فیلترها و اتصالات،سیستم جرقه و برق، باطری یا مگنت، کویل، خازن، وسایل تولید جرقه، مکانیزم پلاتین و دلکو، ژنراتور یا آلترناتور، موتور استارت، سوئیچ و سیم های رابط، سیستم خنک کننده، رادیاتور، پمپ، مجاری آب، پروانه، ترموستات، لوله ها و اتصالات، سیستم روغن کاری، پمپ روغن، لوله های روغن، درجه روغن، صافی روغن، کارتر روغن، گریس خورها، سیستم گاورنر، وزنه ها و فنرها و اتصالات کنترل سرعت می باشد.

در مقایسه لوازم یدکی تراکتور سیلندر و بدنه ی سیلندر مهمترین بخش یک موتور است. و بقیه اجزاء و قطعات موتور به آن وصل می شود. سیلندر فضای مورد نیاز برای حرکت پیستون را فراهم می کند.تا پیستون مخلوط سوخت و هوا را به داخل کشیده و آن را متراکم سازد و در نتیجه ایجاد انبساط و در نهایت تولید توان نماید.
در واقع بخش پایین تر یک سیلندر مکانی است که میل لنگ در آنجا به چرخش در می آید.بسته به توان مورد نیاز برای تولید و ترتیب قرار گرفتن سوپاپها و چندین عوامل دیگر طرح و ساختمان سیلندر تراکتور متفاوت می باشد.

در مقایسه لوازم یدکی تراکتور عموما در موتورهای چند سیلندر تمام سیلندرها یک جا قالب گیری می شوند و همگی در یک ردیف قرار می گیرند.در طرح های دیگری از قبیل ترتیب V، ترتیب شعاعی یا ستاره ای سیلندرها به صورت منفرد و یا گروهی قالب گیری می شوند.

در مقایسه لوازم یدکی تراکتور برخی از موتورها با هوا خنک می شوند که این نوع از سیلندرها به گونه ای قالب گیری می شوند که امکان گردش هوا وجود داشته باشد تا بتواند موتور را خنک کند.اگر سیلندرها در یک قطعه ی واحد قالب گیری شوند دارای چندین مزیت می باشد که شامل موارد زیر می باشد:

در مقایسه لوازم یدکی تراکتور اگر در یک قطعه ی واحد قالب گیری شود دارای ساختاری فشرده تر و سخت تر خواهد بود.پروسه ی ساخت آن ساده تر می گردد و مونتاژ آن نیز راحت تر خواهد بود. فضاهای خالی که در بدنه سیلندر تراکتور وجود دارد این امکان را برای موتورهایی که با آب خنک می شوند. به وجود می آورد تا گردش آب به راحتی انجام میگیرد.

درمقایسه لوازم یدکی تراکتور تراکتورها را می‌توان به چهار دستهٔ کلی دو چرخ متحرک، دو چرخ متحرک مجهز به پولوس قفل کن، چهار چرخ متحرک و چرخ زنجیری تقسیم کرد. شکل کلی تراکتورها به این صورت می باشد که دو چرخ پهن و بلند بر روی محور عقب و دو چرخ کوتاه و باریک بر روی محور جلو نصب می‌شوند و موتور در جلوی کابین راننده قرار دارد.این ساختار از زمان شکل‌گیری تراکتورها تاکنون به همین صورت بوده‌است. امروزه از اتاقک‌هایی جهت تأمین راحتی و ایمنی راننده استفاده می‌شود.در مناطقی مانند درهٔ مرکزی کالیفرنیا که اکثر زمین‌ها شنی هستند،

تراکتورهای چرخ زنجیری از محبوبیت بیشتری برخوردار بوده و هستند؛ چرا که به دلیل وجود چرخ‌های زنجیری عمل کشش و شناوری بهتر صورت می‌گیرد. مانوردهی به این‌گونه تراکتورها توسط کلاچ صورت می‌گیرد،بدین صورت که در زمان چرخیدن به سمت راست، کلاچ، انتقال قدرت به چرخ زنجیری سمت راست را قطع کرده و موجب چرخیدن تراکتور می‌شود.

درمقایسه لوازم یدکی تراکتور تراکتورهای چهار چرخ متحرک در دهه ۶۰ میلادی پا به عرصه گذاشتند. اکثر تراکتورهای چهار چرخ متحرک دارای دو چرخ بزرگ و دو چرخ کوچک هستند، امّا برخی از آن‌ها به چهار چرخ بزرگ مجهز هستند.

تراکتورهای بزرگ معمولاً کمرشکن هستند. این بدان معنی است که هنگام فرمان‌پذیری و مانور، قسمت جلویی تراکتور که شامل موتور و چرخ‌های جلویی می‌باشد،چرخیده و قسمت انتهایی که شامل چرخ‌های عقب و کابین راننده می‌باشد، ثابت باقی می‌ماند.

امروزه تراکتورهای شنی دار (تراکتورهایی با چرخ زنجیری پلاستیکی) مجهز به سیستم انتقال قدرت هیدرولیکی، محبوبیت بالایی در برخی از کشورها پیدا کرده‌اند و به هیچ وجه دور از انتظار نیست که تا چند سال آینده جایگزین سایر تراکتورها شوند.

استفاده از ماشین آلات مکانیزه کشاورزی همانند تراکتور، تیلر و … علاوه بر افزایش بهره وری وکیفیت محصولات را نیز ارتقا می دهد. بکارگیری ماشین آلات پیشرفته، سرعت داشت،کاشت و برداشت را زیاد کرده و محصول بیشتر با کیفیت بالاتر عرضه میشود.

در مقایسه لوازم یدکی تراکتور عملیات کشاورزی و باغبانی، معمولا طاقت فرسا و پر دردسر هستند. اما گاهی استفاده ازوسایل و ماشین‌آلات اشتباه، هزینه بالایی را به باغدار و کشاورز تحمیل می‌کند و با خرابی‌های متناوب و تعمیرات بسیار، هزینه های کار را نیز زیاد میکند . شاید که بتوان بیان کرد که انتخاب صحیح ماشین‌آلات برای زمین‌های بزرگ، به دلیل، سودآوری بیشتر زمین و تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر در ماشین‌آلات بزرگ و وجود تحقیقات متعدد در این زمینه، آسانتر میکند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *