بهترین راهنمای خرید گاوآهن برگرداندار ( 2 مدل )

[supsystic-slider id=1 position=”center”]

با مطالعه مقاله بهترین راهنمای خرید گاوآهن برگرداندار میتوانید بهترین گاوآهن برگرداندار را خریداری نمایید.

گاوآهن چیست؟

گاوآهن یا خیش برای خاک ورزی یعنی زیر و رو کردن و شخم زدن زمین های باغی و زراعی استفاده می شود. هدف از شخم زدن تغییرات فیزیکی مورد نیاز در خاک به منظور آماده نمودن بستر بذر و ریشه گیاه می باشد. با استفاده از گاوآهن، علف های هرز در حین شخم زدن بریده شده و با زیر و رو کردن به زیر خاک مدفون می شوند.

خاک ورزی حفاظتی

خاک ورزی حفاظتی روشی برای کم کردن عملیات خاک ورزی، حداقل به هم خوردگی خاک و کاهش نیروی کارگری و انرژی لازم است. هدف از خاک ورزی حفاظتی، حفظ بقایای گیاهی حداقل در ۳۰ درصد از سطح خاک است. این عملیات به منظور کنترل فرسایش آبی و بادی و افزایش مقدار نفوذ آب در خاک انجام می شود. به دلیل افزایش رطوبت ذخیره شده در خاک در عملیات خاک ورزی حفاظتی، عملکرد محصول افزایش می یابد.

گاوآهن برگرداندار

این گاو آهن ها به منظور شخم اولیه زمین به کار می روند. گاو آهن برگردان دار، گاو آهن نیز نامیده می شود. گاو آهن های برگردان دار، بستر کشت بذر و رشد ریشه را مهیا خواهند کرد. مکانیزم عملکرد گاوآهن برگردان دار به این صورت است که خاک را برش داده سپس به بالا می آورد و توسط باله های زاویه دار خود، خاک را بر می گرداند و موجب زیر و رو شدن خاک و همچنین کنده شدن ریشه علف های هرز و مخلوط شدن بقایای گیاهان قبلی با خاک می شود. به منظور انتخاب بهترین گاوآهن می بایست به نوع نیاز خاکورزی زمین، متراژ زمین و نوع کشت و توان و نوع تراکتور دقت کنیم.

به عنوان مثال باید توجه داشته باشیم که زمین ما در چه عمقی احتیاج به خاکورزی دارد و این خاکورزی به منظور چه نوع کشتی است و تراکتور ما چه مدل و توانی دارد. به عنوان مثال گاوآهن تراکتور فرگوسن 285 که توان آن 75 اسب بخار می باشد، می تواند گاوآهن های نیمه سنگین را جابجا کند که به طور معمول دارای 3 یا 4 خیش می باشند. اگر تراکتور ما از نوع باغی است، گاوآهن مناسب آن، گاوآهن دو خیش باغی یا سه خیش باغی می باشد. همچنین گاوآهن های سنگین با تعداد خیش زیاد را فقط، تراکتور های زراعی 4 و 6 سیلند با توان بالا می تواند حمل کنند.

گاو آهن برگردان دار در سه نوع سوار شونده، نیمه سوار و کششی وجود دارد که هر کدام متناسب با نوع کاربری و نوع تراکتور انتخاب می شوند. گاوآهن برگردان دار سوار شونده معمولا در زمین های زراعی کوچک استفاده شده و اندازه و وزن کمتری دارند. این گاوآهن از طریق اتصال سه نقطه تراکتور وصل شده و تمام وزن حمل و نقل آن بر روی تراکتور وارد می شود.

گاوآهن برگردان دار نیمه سوار از قسمت جلو و از طریق یک اتصال قابل گردش به اتصال سه نقطه تراکتور متصل شده و از قسمت عقب از طریق چرخ دنباله بر روی زمین قرار می گیرد. این نوع گاوآهن مناسب مزارع متوسط و تراکتور های بزرگتر می باشد.

گاوآهن برگردان دار کششی مناسب زمین های زراعی بزرگ بوده و وزن و قدرت بسیار زیادی دارد. به دلیل وزن بالای آن نیاز به تراکتور های با توان بالا دارد و از طریق مال بند به پشت تراکتور وصل می شود. همچنین این گاوآهن معمولا دارای سه چرخ حامل می باشد که دو چرخ آن در قسمت جلو و یکی در قسمت عقب است.

تفاوت گاوآهن برگرداندار یک طرفه و دو طرفه:

گاوآهن برگداندار یک طرفه خاک را به یک طرف یعنی به سمت راست بر میگرداند اما گاوآهن های دو طرفه دوسری خیش راست و چپ برگرداندار دارند که در هر بار رفت و برگشت یک سری به کار گرفته میشود و باعث کاهش تلفات زمانی سطح شخمی تقریبا صاف تر ایجاد می شود.

برای همین به دلیل عواملی مانند سنگینی و گرانی و حسایسیت مکانیزم وارد کننده گاوآهن های یک طرفه از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.

استفاده از گاو آهن علاوه بر اینکه باعث بالارفتن سرعت و دقت در زمان کار و تولید بیشتر محصولات با کیفیت بالا می ­شود، باعث بالا رفتن راندمان و سوددهی نیز خواهد شد.

بهترین راهنمای خرید گاوآهن برگرداندار
گاوآهن برگرداندار یک طرفه

بهترین راهنمای خرید گاوآهن برگرداندار:

تعداد صفحه برگردان :

تعداد صفحه برگردان ها در هر گاو آهن، بستگی به نوع خاک، اندازه تراکتور و کشاورزی در آن منطقه دارد. اما معمولا گاو آهن ها تا شش صفحه برگردان استفاده می شوند.

گاو آهن های معمولی با صفحه برگردان های راست برگردان معمولا کاملا بر روی سیستم هیدرولیک سوار هستند ولی بعضی از مدل های نیمه سوار و کشیدنی هم استفاده می شوند.

گاو آهن های دو طرفه صفحه برگردان های چپ و راست برگردان دارند که شخم زدن را به صورت رفت و برگشتی در همان شیار انجام می دهند. این گاو آهن ها بیشتر سوار هستند اما برخی از مدل های بزرگتر نیمه سوار هستند.

گاو آهن های دو طرفه، گران هستند و سطح شخم مسطحی را ایجاد خواهند کرد.

گاو آهن های بشقابی بسیار کم دیده می شوند. آنها به جای صفحه برگردان ها، دارای بشقاب های بزرگ چرخشی بوده اند که لایه شیار را بریده و برگردان می کنند.

گاو آهن های بشقابی بقایای سطحی را به خوبی دفن نمی کنند و به صورت یک طرفه و دو طرفه وجود دارند.

گاوآهن برگرداندار دو طرفه

مکان قرارگیری گاوآهن برگرداندار :

بعضی از گاوآهن ها نیز نیمه سوار هستند که قسمت جلو آنها به وسیله اتصالات هیدرولیک تراکتور و قسمت عقب به وسیله یک یا چند چرخ حمایت می شود. یک گاو آهن نیمه سوار هرگز به طور کامل از زمین بلند نیز نخواهد شد.

بهترین راهنمای خرید گاوآهن برگرداندار

قیمت گاوآهن برگرداندار :

این گاوآهن ها نسبت به گاو آهن قدیمی، دارای سرعت و کارایی بهتری هستند و هر کدام دارای قیمت های مختلفی هستند. امروزه خرید و فروش آنلاین این محصولات بسیار فراوان شده است.قیمت گاو آهن سه خیش و چهار خیش بسته به کیفیت و برند های تولیدی آن محصول متفاوت است. قیمت محصولات خارجی بسیار بیشتر از محصولات و برند های ایرانی می باشد.یکی از پر فروش ترین و محبوب ترین گاوآهن، گاو آهن برگرداندار چهار خیش دار است.

یک عامل مهم در انتخاب گاوآهن برگرداندار مناسب ، قیمت آن است. عوامل زیادی در قیمت این دستگاه‌ها تأثیر دارند، این عوامل شامل موارد زیر است:

  1. قیمت دستگاه‌های کارکرده تقریباً نصف قیمت دستگاه‌های نو است، با خرید دستگاه‌های دست‌دوم می‌توانید
  2. برند و کارخانه تولیدکننده دستگاه عامل مهمی در قیمت است، دستگاه های برندهای معتبرتر معمولا قیمت بالاتری دارند.
  3. مدل گاوآهن
بهترین راهنمای خرید گاوآهن

جنس قطعات مختلف گاوآهن برگرداندار :

قطعات مختلف گاوآهن برگرداندار از جنس قوطی­ های سنگین اروپایی با ضخامت ۸ میلیمتری می باشد. تمامی قطعات سایشی از جنس فولاد منگنزی و سیلیس دار هستند. چرخ قابل تنظیم گاو آهن از جنس فولاد است که برای کنترل کردن عمق شخم زمین از آن استفاده میشود.

پایه گاوآهن برگرداندار یا شاسی آن در اشکال و ابعاد مختلف ساخته می شود و از این نظر آنها را به سه نوع زیر تقسیم بندی می کنند:

  • پایه کوتاه
  • پایه بلند
  • پایه متوسط 

ویژگی گاوآهن برگرداندار

تیغه های گاوآهن برگرداندار در دو سمت شاسی قرار گرفته اند و از نظر وزن و اندازه با هم مساوی بوده اند اما برگردان آنها مخالف یکدیگر عمل می‌کنند یعنی اگر تنه های یک سمت خاک را به سمت راست برگرداند تنه های سمت مخالف خاک را به چپ برمی‌گردانند گاوآهن دوطرفه سوار شونده ساخته می‌شوند عمل چرخانید تنه ها حول محور اصلی به وسیله جک دو طرف نیز انجام می شود این جک هر بار تنه ها را به اندازه 180 درجه جابجا می‌کند و برای جلوگیری از گرد و خاک در جای خود استتار می باشد

گاو آهن یکی ازمهم ترین ادوات در خاک ورزی به حساب می آید. از این رو شناخت بهترین گاو آهن با توجه به نیاز ما از اهمیت خاصی برخوردار است. گاو آهن برای شخم زدن، زیر و رو کردن خاک، کندن و همچنین آماده سازی بستر کاشت زمین های کشاورزی کاربرد دارد.

این ابزار در حقیقت دارای یک یا چند تیغه از جنس فولاد سنگین بوده که دارای نوک های تیز و برگشته به درون می باشد که غالبا آن را به پشت تراکتور متصل می کنند. در زمان حرکت ماشین، این وسیله برروی زمین کشیده شده و همزمان با آن زمین را نیز شخم می زند. در گذشته این وسیله را توسط گاو حرکت می دادند.

خصوصیات کار گاوآهن برگداندار

  1. طراحی بسیار دقیق خاک برگردان که باعث شخم یکنواخت می گردد.
  2. فولاد های آلیاژی به کار رفته در شاسی و قطعات مختلف باعث بالا رفتن مقاومت و پایین آمدن وزن گاوآهن می گردد.

گاوآهن برگرداندار یک طرفه

این گاوآهن ها در نوع سوار بر روی اتصال سه نقطه تراکتور گرفته و اندازه آنها با ظرفیت سیستم بالابری هیدرولیک تراکتور و نیز وضعیت تعادلی گاوآهن محدود می شود. انواع متداول معمولا 2 تا 5 خیش 30 ، 36 یا 41 سانتی متری دارند.

این نوع به دلیل عدم وجود سیستم های حامل و تغییر وضعیت دنده 40% از نوع کشیدنی سبکتر بوده و قیمت پایین تری دارند. از طرفی هم ارتباط یکپارچه این گاوآهن با ترامتور قابلیت مانورپذیری و سرعت حمل و نقل و سهولت عقب بری آنها را افزایش داده و مشکل شخم در زمین های کوچک و با شکل هندسی نامنظم را به حداقل رسانده است.

نوع نیمه سوار در جلو از طریق میله عرضی به دو بازوی پایین سیستم هیدرولیک تراکتور ارتباط داشته و دارای چرخ حاملی در قسمت عقب می باشند که در حین حمل و نقل وزن نیمه انتهایی دستگاه بر آن مستقر می شود. نوع کشیدنی نیز از یک نقطه به مالبند تراکتور متصل می شوند و بر سه چرخ به نام چرخ های شیار جلویی، زمین و شیار عقبی متکی اند.

در حال حاظر گاوآهن های سوار یک طرفه به دلیل انطباق بیشتر با زمین های زراعی، نیروی کششی موجود و مزایایی که بیشتر ذکر آن رفت نوع غالب کشور بوده و تعداد محدودی نیز از نوع نیمه سوار وجود دارد.

گاوآهن برگرداندار یک طرفه

گاوآهن برگرداندار دو طرفه

گاوآهن برگرداندار دو طرفه از ماشین آلات کشاورزی پر کاربرد است. این تجهیز دارای دو سری خیش برگردان دار است که هر سری به صورت متناوب در رفت و برگشت تراکتور به کار برده می شود و در عین حال تمام لایه های شخم را به یک طرف بر می گرداند. این ویژگی سبب افزایش سرعت شخم شده و سطح تقریبا صاف تری پس از انجام عملیات خاکورزی مشاهده خواهد شد. گاوآهن های دو طرفه در انواع خیش برگردان دار معمولی و خیش شکافدار ساخته می شوند. در خیش های شکاف دار حدود 50 درصد از سطح خیش حذف می شود از این رو برای شخم خاک های بسیار چسبنده توصیه می شود.

 نحوه کار با گاوآهن برگرداندار دوطرفه

شروع کار گاوآهن از یک سمت زمین می‌باشد. یعنی تراکتور در کنار و امتداد یک ضلع مزرعه حرکت می‌کند و خاک را به سمت بیرون برمی‌گرداند. در انتهای خط پس از دورزدن تراکتور را به‌صورت درجا باید تنه‌ها را 180 درجه برگردانده و چرخ سمت شخم تراکتور را در داخل شیار ایجاد شده توسط آخرین تنه قرار دهید و عمل شخم تا ضلع مقابل به همین نحو ادامه پیدا می‌کند.

لازم به یادآوری است در شخم با این‌گونه چون خاک به اندازه عرض یک خیش به یک سمت منتقل می‌شود در هرسال باید شخم را از ضلع مقابل شخم سال قبل شروع کرد.

گاوآهن برگرداندار دو طرفه

اجزا گاو آهن برگرداندار

  • خیش (تنه، تیغه، صفحه برگردان، پیشانی و کفش)
  • ساقه
  • ضمائم گاوآهن (مانند پیش بر مدور و پیش خیش، دنباله صفحه برگردان و چرخ میزان)
  • شاسی ثابت یا ترکیبی یا قابل تنظیم

تنظیمات گاوآهن های برگرداندار

کیفیت کار گاوآهن ها به نحوه تنظیم آن ها وابسته است و حتما بایستی قبل از شروع به کار تنظیمات شامل تراز، عرض و عمق کار انجام بگیرد.

کاربردهای گاوآهن برگرداندار

  • مدفون کردن تمام یا قسمتی از بقایای گیاهی و خاشاک
  • بهبود نفوذپذیری و تهویه خاک
  • از بین بردن علف های هرز و لارو حشرات
  • مخلوط کردن کودهای دامی و شیمیایی با خاک
  • تهیه بستر مناسب برای بهبود رویش بذر
  • پوسیدگی بهتر ریشه ها و ساقه ها با بروی خاک آوردن آنها

سرویس و نگهداری از گاوآهن برگرداندار

پیش از هر فصل کار

  • طبق دستور کتابچه راهنما نقاط لازم را گریسکاری کنید. قبل از این کار گریس خور ها باید کاملا تمیز شوند. دقت کنید که گریسکاری بعضی از نقاط ممکن است مجاز نباشد.
  • اگر گاوآهن برگرداندار یک طرفه چرخ دارد تایر ها را با فشار باد مناسب باد کنید. کم بادی هم به تایر صدمه می زند و هم تنظیم ها را مختلف می کند.
  • یاتاقان های پیش برها و چرخ ها را بازرسی، تمیز و روغن کاری کنید. اگر لازم است آنها را تعویض کنید.
  • رنگ، زنگ و یا هرگونه پوشش محافظ را از روی صفحه برگردان ها و تیغه ها و کفش ها پاک کنید تا حالت نچسبی مطلوبی ایجاد شود.
  • تیغه های کند یا شکسته را تعویض کنید و در صورت لزوم پیش برها را تیز کنید، پس از بستن تیغه، همیشه مهره های آن را پس از یک یا دو راه کار آچارکشی کنید.
  • تمتم قسمت ها، به خصوص قطعات خیش و ساقه ها را آچارکشی و قطعات فرسوده یا شکسته را تعویض کنید. قبل از آچارکشی از تمیز بودن حد فاصل قطعات پیچ و مهره شده اطمینان یابید.
  • در خط قرار گرفتن خیش ها و جهت گیری نوک تیغه را بررسی و کنترل نمایید ( فاصله عمودی نوک تیغه ها تا قاب ) فاصله بین گوشه بالایی پیشانی صفحه برگردان، فاصله بین انتهای باله آن و فاصله ها باید برای تمام خیش ها در اساس یکسان باشد. هر اندازه ای که بیش از حد 1.5 سانتی متر اختلاف داشته باشد، باید تصحیح شود.
  • قطعات خم شده یا ترک خورده از قبیل تنه و ساقه و یا قطعات قاب را تعویض کنید.
  • مکانیسم های ایمنی را با دست به کار اندازید تا از عملکرد آنها اطمینان حاصل نمایید.

پیش از هر روز کار

  • پیچ ها و مهره ها و قطعات شل، شکسته یا گم شده را شناسایی و در صورت لزوم آنها را جایگزین کنید.
  • گریسکاری را طبق دستور انجام دهید.
  • تیغه ها را بازرسی و در صورت لزوم تعویض کنید، به خصوص اگر خاک ساینده باشد.
  • در زمانی که از دستگاه استفاده نمی کنید، حتی شب ها، بدنه خیش را به نحوی پوشش دهید که زنگ نزند.

در پایان فصل کار

  • خاک یا آشغال و یا هر نوع مواد زایدی را که به دستگاه گیر کرده است بزدایید و نقاط خش برداشته یا فرسوده شده را رنگ کنید.
  • بدنه خیش ها و پیش برها را با گریس غلیظ یا ضد رنگ مخصوص پوشش دهید.
  • هر گونه قطعات یا تعمیرات لازم را یادداشت کنید و پیش از آغاز فصل بعدی کار ، آنها را خریداری و جایگزین کنید.
  • سیستم های ایمنی تحت فشار را خلاص کنید.
  • گاوآهن برگرداندار را در محل سر پوشیده قرار دهید و چرخ ها را از زیر وزن خلاص کنید.
  • زیر خیش ها تخته بگذارید تا از زنگ زدگی آنها جلوگیری کند.
  • جک های هیدرولیک را از گاوآهن برگرداندار یک طرفه جدا کنید یا آنها را ببندید تا از زنگ زدگی دسته پیستون جلوگیری شود.

عیب یابی و رفع عیب گاوآهن برگرداندار

  1. گاوآهن به آهستگی در خاک نفوذ می کند:
    تمایل خیش کافی نمی باشد ( بازوی میانی را کمی کوتاه کنید )
    پاشنه خیلی پایین بسته شده است ( محل آن را تغییر دهید )
    چرخ میزان زیاد پایین برده شده است ( محل آن را تصحیح نمایید )
  2. عمق کار به درستی کنترل نمی شود:
    خاک شرایط متغییری دارد ( چرخ میزان را طوری تنظیمکنید که فسمتی از بار را تحمل کند )
    اهرم کنترل بازو های بالابر هیدرولیک وضعیت درستی ندارد ( به کتابچه راهنمای تراکتور مراجعه و طبق دستور عمل کنید )
  3. گاوآهن مستقیم پیش نمی رود:
    خیش ها خاک چسبی دارند ( تا رفع عیب آنها را مکررا تمیز نمایید )
    گاوآهن تراز نیست ( تراز های طولی و عرضی را کنترل نمایید )
    فاصله بین چرخ های تراکتور درست نیست
    مالبند درست میزان نشده است
    عرض کار خیش ها درست نیست ( با گردش میله عرضی لنگی دار، عرض را تصحیح نمایید
    گاوآهن روی نوک تیغه ها حرکت می کند ( طول بازوی میانی را زیاد و طول بازوی رابط سمت راست را کم کنید )
  4. بدنه خیش خاک چسبی دارد:
    خیش های نو هستند ( رنگ آنها را پاک و یا تا رفع عیب، بدنه را مکررا تمیز نمایید )
    گاوآهن روی نوک تیغه حرکت می کند ( تراز طولی را برقرار کنید )
    پیش برها به خوبی میزان نشده اند ( پیش برها را برای عمق کمتر و دور تر از خیش میزان کنید )

جهت مشاهده مقاله کاربرد گاوآهن در کشاورزی کلیک کنید.


گاو آهن چیست؟

گاوآهن یکی از ابزارهای خاکورزی استکه برای کندن، بریدن، شکستن لایه خاک و برگرداندن آن مورد استفاده قرار می گیرد.

امتیاز کاربر: 0.55 ( 2 نتایج)

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

    1. از نظر ما بهترین گاوآهن برگرداندار، گاوآهن برگرداندار دو طرفه است.
      بستگی به نیاز شما دارد که کدام را خریداری کنید.
      برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله بهترین راهنمای خرید گاوآهن برگرداندار ( 2 مدل ) مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *