انواع آب شیرین کن و تسویه آبهای صنعتی

[supsystic-slider id=1 position=”center”]

آب شیرین کن صنعتی یا دستگاه تصفیه آب صنعتی سیستمی است که با تکنولوژی اسمز معکوس (reverse osmosis) کیفیت آب را در حجم بیشتر از 2.5 مترمکعب در روز بهبود می بخشد تا برای استفاده کننده نهایی قابل قبول تر باشد چنانچه مقدار آب تصفیه شده در روز بین 500 لیتر تا 2.5 مترمکعب باشد به دستگاه مزبور آب شیرین کن نیمه صنعتی گفته می شود.

استفاده نهایی ممکن است نوشیدن (آشامیدن) تأمین آب صنعتی آبیاری درختان و کشاورزی، جلوگیری از آلودگی رودخانه، تامین آب برای تفریحات و استخرهای آبی و یا بسیاری موارد دیگر از جمله بازگشت بی‌خطر آب تصفیه شده به محیط زیست باشد.

تصفیه آب آلودگی ها و اجزای نامطلوب را از بین می برد یا غلظت آنها را کاهش می دهد تا آب تصفیه شده برای استفاده ای خاص مناسب شود در علم مهندسی دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس سیستمی است که با استفاده از برخی تجهیزات قابلیت حذف پارامترهای تشکیل دهنده TDS و تولید آبی شیرین و قابل استفاده توسط انسان و سایر موجودات زنده را دارد.

طراحی مشخصات سیستم تصفیه آب صنعتی (نمک زدایی) توسط کارشناسان متخصص با استفاده از نرم افزار ROSA یا WAVE تولید شده، آب شیرین کن صنعتی دستگاهی است بمنظور تصفیه و شیرین سازی آب در مقیاس بزرگ و صنعتی استفاده میشود.

سیستم تصفیه آب اسمز معکوس آب شور و دارای املاح را از دریا، چاه آب، نهر های زیر زمینی و قنات ها می گیرد و با اعمال فشار اسمزی تمامی املاح از جمله کلسیم، منیزیم، ذرات معلق، سدیم و … را با عبور آب از ممبران‌ها بعنوان غشاء نیمه تراوا می گیرد و آبی شیرین در اختیار مصرف کننده قرار می دهد.

این دستگاه با عناوینی همچون پکیج اسمز معکوس، پکیج RO صنعتی، دستگاه تصفیه آب صنعتی و … در بخش های مختلف نام برده می شود. در ادامه به تجهیزات مورد استفاده در تولید و یا به عبارت بهتر ساخت دستگاه تصفیه اسمز معکوس می پردازیم آبهای ورودی به دستگاه های آب شیرین کن از منابع مختلفی میتواند تامین شود در زیر به این موارد اشاره می شود:
آب های زیر زمینی مثل چاه ها و قنات:

آب های زیر زمین بسته به موقعیت چاه و عوامل دیگر میتوانند هر رنج TDS و TH داشته باشد ( اصطلاحا شیرین یا شور و با سختی پائین یا بالا).
آب های سطحی مثل رودخانه ها و چشمه ها:

آبهای سطحی معمولا شیرین هستند (به عبارتی رنج TDS در آن ها پائین می باشد) ولی میتواند سختی بالایی باشد (TH می تواند به نسبت بالا باشد).
آب دریاچه ها :

دریاها و اقیانوس ها بسیار شور هستند ( یعنی رنج TDS بسیار بالاست ).
آب شیرین کن صنعتی
:

تصفیه اسمز معکوس مراحل تصفیه در دستگاه تصفیه آب صنعتی در ادامه به تشریح مراحل مختلف تصفیه آب درون دستگاه تصفیه آب صنعتی می پردازیم.
پیش ‌تصفیه آب:
در آبها آلودگی های مختلفی وجود دارد برخی از این آلودگی ها بهتر است قبل از ورود به سیستم اسمز معکوس حدف شوند تا علاوه بر اثر گذاری بر کیفیت نهایی آب باعث افزایش طول و کیفیت عملکرد فیلتر های اسمز معکوس شوند این آلودگی ها میتواند شامل: ذرات جامد معلق، انواع گازها و فلزات سنگین باشد. این آلودگی ها در مرحله پیش تصفیه توسط فیلترهایی مانند فیلتر شنی فیلتر کربنی و فیلتر های رسوب گیر حذف شون.
انتخاب پمپ‌های فشار بالا:
در مرحله پیش تصفیه، املاح معلق توسط فیلتر شنی و رنگ، بو، مزه و کلر آزاد موجود در آب توسط فیلتر کربنی حدف میشوند. اما این عملیات در مرحله پیش تصقیه یون ها و نمک های موجود در آب را حدف نمی کند. پس با روش اسمز معکوس باید برای حذف آنها اقدام کرد

در این مرحله باید فشاری بیشتر از فشار اسمزی ایجاد کرد. این فشار توسط پمپ های مخصوص (پمپ‌های طبقاتی و در برخی موارد پمپ‌های پیستونی) تامین می شوند.برای انتخاب پمپ مناسب باید پارامتر های مانند میزان آلودگی آب ورودی، کیفیت آب خروجی و دبی آب را در نظر گرفت. انتخاب پمپ های مناسب بر قیمت دستگاه های آب شیرین کن صنعتی تاثیر گذار خواهد بود. امروزه در بازار انواع پمپ های اروپایی، چینی و ایرانی در دستگاه های آب شیرین کن استفاده می شود.
فیلترهای اسمز معکوس (RO):
تصفیه نهایی آب و حذف یون‌ها با روش اسمز معکوس انجام می شود. اساس روش اسمز معکوس ایجاد فشار بالاتر از فشار اسمزی توسط پمپ ها و حرکت معکوس آب از درون فیلترهای نیمه‌تراوای اسمز معکوس از فشار اسمزی بالاتر به فشار اسمزی پایین‌تر می باشد. انتخاب فیلتر های با طراحی و چیدمان مناسب سبب افزایش بازده دستگاه آب شیرین کن، افزایش بازیابی آب، کاهش پساب می شود.
گندزدایی آب خروجی
علاوه بر حذف مواد معلق ، رنگ، بو، مزه، یون ها و نمک ها منابع آب های مختلف میتوانند حاوی انواع ویروس ها و باکتری ها نیز باشد. حدف این ویروس ها و باکتری ها در سیستم های تصفیه آب صنعتی و آب شیرین کن ها توسط روش گند زدایی مانند فیلترهای اشعه فرابنفش (UV) انجام میشود.

سازنده دستگاه آب شیرین کن صنعتی تجهیزات مورد استفاده در دستگاه اسمز معکوس RO می باشد.
بوستر پمپ پکیج RO :

پمپ های تقویت کننده برای افزایش فشار آب به سطح ایده آل طراحی شده اند.
فيلتر شنی :

باعث از بین رفتن ذرات معلق موجود در آب مانند موادآلی، باکتری‌ ها و رنگ، پلانکتون و … می شود.
فيلتر کربن دستگاه RO :

فیلتر کربن برای از بین بردن کلر و سایر آلاینده های موثر بر عملکرد و عمر غشای RO و همچنین بهبود طعم و بوی آب طراحی شده است.
فيلتر كارتريج دستگاه تصفیه آب صنعتی : برای کاربردهای آلودگی سنگین، کارتریج ها به عنوان فیلترهای پولیش نهایی استفاده میشوند .
سيستم تزريق ضد رسوب (آنتي اسكالانت) :

یک ماده افزودنی آب برای سیستم اسمز معکوس است که در جلوگیری از پوسته پوسته شدن غشاها بسیار مؤثر است .
پمپ فشار بالا :

فراهم کردن جریان یکنواخت برای المنت ها.
ممبران RO :

ممبران ها برای تصفیه آب شور و آب دریا، و نیز بازیابی پساب های صنعتی و شهری استفاده میشوند .
محفظه تحت فشار :

امروزه بیشتر غشاهای RO در مخازن تحت فشار تقویت شده با فایبرگلاس (FRP) قرار دارند که بطور خاص برای مهار غشاها ساخته شده و در برابر فشارهای زیاد مورد نیاز غشاهای RO امروزی ساخته شده اند.
گيج فشار :

برای نظارت بر فشار در یک خط آب استفاده می شوند. می توان مستقیماً بر روی هر خط آب نصب کرد یا روی صفحه کنترل یک سیستم RO تجاری نصب کرد .
فلومتر (جريان سنج):

برای اندازه گیری سرعت جریان یا مقدار گاز و سیال داخل لوله استفاده می شود .
TDS متر :

کل مواد جامد محلول یا در واقع مقدار شفافیت آب را مشخص می کند .
سوييچ فشار پايين :

زمانیکه سطح آب مخزن کم شده باشد دستور روشن شدن سیستم را میدهد.
سوييچ فشار بالا :

برای زمانیکه آب مخزن فول شده باشد دستور خاموش کردن دستگاه را میدهد.
پمپ تقویت کننده (Booster pump) :

هدف از پمپ تقویت کننده اسمز معکوس افزایش فشار آب به داخل واحد lRO شده است و این میزان افزایش در مصرف آب حدود دو برابر نرخ رشد جمعیت می باشد. به همین دلیل دسترسی به آب با کیفیت مناسب رو به کاهش و میزان تقاضای آب، روز به روز افزایش پیدا می کند از طرف دیگر در دسترس بودن آب شیرین در سراسر جهان برای نیاز های صنعتی و مصرف انسان دارای محدودیت هایی است.

این درحالی است که فعالیت های مختلف صنعتی در دهه های اخیر منجر به افزایش سطح آلودگی و کاهش کیفیت منابع آب شده است و به سبب آن منجر به پیشرفت انواع آب شیرین کن های صنعتی شده است.

شیرین سازی آبهای شور و پسابهای مختلف برای مصارف شرب و صنعتی یکی از ضروریات دنیای امروز است آب دریا آبهای سطحی، رودخانه ها و آب شرب دارای مقادیر متفاوت شوری هستند که اغلب با غلظت کل مواد جامد محلول (TDS) اندازه گیری می شود.

هنگامیکه میزان TDS آب کمتر از ۵۰۰ میلی گرم بر لیتر باشد آب مورد آزمایش را میتوان آب شرب قلمداد کرد. شوری آب دریاهای مختلف در سراسر جهان از ۳۵۰۰۰ تا ۴۸۰۰۰ میلی گرم بر لیتر متناوب می باشد شیرین سازی آبهای شور و پسابها با هدف کاهش TDS و کاهش شوری با فرایندهای متفاوتی انجام وی شود انجام می شود.

انواع آب شیرین کن های صنعتی:

شیرین سازی آب شور با هدف بازیابی آب خالص از آب شور و با صرف انرژی انجام می شود. فرایندهای مختلفی برای شیرین سازی آبهای شور وجود دارند ولی فناوری های صنعتی و تجاری شیرین سازی آب دریا به فرایندهای حرارتی و غشایی محدود می شوند امروزه بیش از ۹۹ درصد ظرفیت تولید آب شیرین در واحدهای نمک زدایی به فرایندهای حرارتی و غشایی اختصاص دارد.

آب شیرین کن های حرارتی(Thermal Desalination):

فرایند های حرارتی بجز انجماد، فرایند طبیعی ایجاد باران را شبیه سازی می کنند. با حرارت دادن آب شور، بخار آب ایجاد می شود سپس بخار آب به وسیله کندانسور به حالت مایع در می آید و آب شیرین تولیدی از سیستم خارج می شود .

در تمامی این فرایند ها از بخار کندانس برای تامین گرمای نهان مورد نیاز جهت تبخیر آب استفاده می شود. فرایند های حرارتی باتوجه به میزان بالای انرژی مورد نیاز معمولا برای شیرین سازی آب دریا مورد استفاده قرار می گیرد.

فرایند های حرارتی قابل استفاده برای تولید آب با خلوص بالا و مناسب جهت کاربرد در فرایند صنعتی می باشد. امروزه فرایندهای حرارتی حدود ۳۵ درصد از ظرفیت شیرین سازی آبهای شور در دنیا را به خود اختصاص می دهند.

آب شیرین کن حرارتی با فرایندMulti Stage Flash Process)MSF):

قدمت فرایند MSF در شیرین سازی آب دریا به سال ۱۹۷۰ میلادی برمی گردد. در این فرایند با استفاده از تبخیر مرحله ای آب در فشار پایین و تبدیل بخار به آب شیرین آب شور دریا به آب شیرین مبدل می شود .

در این فرایند آب گرم شده دریا در مراحل پیاپی(مخازن پی در پی) تبخیر می شود و همچنین فشار به صورت یک روند کاهشی طی این فرایند حفظ می شود. در ادامه بخارات ایجاد شده کندانس و بازیابی می شود و به عنوان آب خالص مورد استفاده قرار می گیرد.

گرمای لازم برای تبخیر آب توسط بویلر و بخار آب داغ تأمین می شود. به منظور کاهش مصرف انرژی در بویلر لوله های ورودی آب دریا به مخازن، توسط بخار آب حاصل از تبخیر آب شورِ موجود در مخازن پیش گرم می شوند. بخار آب موجود در مخازن نیز در تماس با لوله های آب شور ورودی، سرد شده و به فاز مایع تبدیل شده و به عنوان آب شیرین جمع آوری می شود.

فرایند MSF توانایی پذیرش میزان بالایی از آلودگی ها شامل (جامدات معلق، فلزات سنگین، روغن وگریس، COD، BOD و غیره) را از آب دریا جهت تصفیه دارا می باشد. با توجه به کیفیت مطلوب آب تولید شده از این فرایند در نیروگاه های حرارتی فرایند های صنعتی و برای کاربرد های نیاز به آب با خلوص بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

مولتی فلش

آب شیرین کن با فرایند تقطیر چند مرحله ای(Multi Effect Distillation):

فرایند MED نیز مشابه MSF بر مبنای تبخیر و تقطیر چند مرحله ای آب(در مخازن پی در پی) در فشار پایین، آب دریا را نمک زدایی می کند. تفاوت اصلی این دو فرایند در ورود آب دریا به مخازن و روش تقطیر بخار و جمع آوری آب حاصل از میعان است.

در فرایند MED آب دریا بعد از پیش گرمایش اولیه، در مخازن به روی لوله های داغ محتوی بخار آب اسپری می شود. بخشی از بخار حاصل از انتقال حرارت میان جریان آب شور و سطح خارجی لوله های داغ حاوی بخار آب در مرحله بعدی(مخزن بعدی) در فشار پایینتر به آب شیرین، تغییر فاز می دهد و این توالی تا مرحله آخر ادامه پیدا می کند.

مراحل آب شیرین کن با فرایند تقطیر چند مرحله ای:

این فرایند شیرین سازی قدیمی و تجاری از حداقل دو یا چندین مرحله تشکیل شده است توالی مراحل پشت سر هم با کاهش دما و فشار در هر مرحله همراه است اولین مرحله با گرما دادن با استفاده از بخارات کم فشار در حدود ۰٫۳ بار طراحی می شود بخار آب حاصل از آب شور در مرحله اول به سمت مرحله بعدی هدایت شده و محتوای حرارت آن صرف تبخیر آب شور در مرحله بعدی می شود.

بخار آب پس از طی مراحل مختلف در مرحله آخر در کندانسور به آب شیرین مبدل می شود بخار حاصل از هر مرحله با استفاده از تیوبهای مه گیر(Demister) به مرحله بعد هدایت می شود در هر مرحله بخشی از بخار درون تیوب در اثر انتقال حرارت با آب شور خارج از تیوب به فاز مایع تبدیل می شود.

این فرایند امکان تبخیر آب در دمای پایین(۶۵ درجه سانتیگراد) را به دلیل کاهش فشار فراهم می کند کاهش دمای عملیاتی منجر به کاهش قابل توجه خوردگی آب شور و رسوب گذاری کمتر به روی مخازن و لوله ها می شود و امکان استفاده از متریالهای ارزان تر در ساخت مخازن و لوله ها را فراهم می کند.

این قابلیت امکان استفاده از منابع حرارتی با کیفیت پایین، حرارت اتلافی در صنایع و آب خنک کننده با مقدار پایین را به وجود می آورد که این فرایند را به عنوان یک آلترناتیو مهم در شیرین سازی آب دریا مطرح کرده است.

افزودن کمپرسور بخار در این فرایند باعث بهبود بازده حرارتی و بهینه سازی مصرف انرژی می شود. کمپرسور بخار مکانیکی(MVC) یا کمپرسور بخار حرارتی(TVC) بسته به شرایط خاص فرایند مورد استفاده قرار می گیرد.

آب شیرین کن مولتی افکت

آب شیرین کن اسمز معکوس(Reverse Osmosis Desalination):

فرایند اسمز معکوس اگرچه قدمت کمتری نسبت به فرایندهای حرارتی شیرین سازی آب دریا دارد، ولی امروزه به عنوان اقتصادی ترین روش شیرین سازی آب دریا در احجام وسیع مورد استفاده قرار می گیرد در این فرایند آب شور دریا با فشار بالا از غشای نیمه تراوا عبور داده می شود طی این فرایند آب دریا به دو جریان آب شیرین و آب خیلی شور تقسیم می شود که آب خیلی شور مجدداً به دریا بازگردانده می شود.

فرایند RO

فرایند شیرین سازی آب با بهره گیری از فرایندRO  از سه بخش (پیش تصفیه، ممبران و تصفیه نهایی) تشکیل می شود بخش پیش تصفیه مورد استفاده در فرایند های تصفیه آب معمولا شامل فیلتراسیون ذرات، فیلتراسیون میکرونی و تزریق مواد شیمیایی است.

بخش ممبران در فرایند اسمز معکوس، غشاهای نیمه تراوایی را شامل می شوند که در داخل مخازن تحت فشار قرار می گیرند و آب شوری که از مرحله پیش تصفیه عبور کرده است با اعمال فشار بالاتر از فشار اسمزی به وسیله پمپ های فشار قوی به این غشاها وارد می شوند .

بخش تصفیه نهایی عموماً شامل تزریق مواد شیمیایی نظیر آهک جهت تنظیم میزان pH و تزریق کلر مورد نیاز برای ضد عفونی آب بر اساس رعایت استاندارهای بهداشت عمومی جهت مصرف آب تولیدی و همچنین جلوگیری از آسیب دیدگی سیستم های توزیع آب می باشد معمولاً دستگاه تصفیه آب صنعتی در ظرفیتهای کوچک کلیه مراحل تصفیه آب را شامل می شود.

انواع آب شیرین کن های صنعتی

میزان مصرف آب در جهان در هر دو دهه تقریباً دو برابر شده است و این میزان افزایش در مصرف آب، حدود دو برابر نرخ رشد جمعیت می باشد. به همین دلیل دسترسی به آب با کیفیت مناسب رو به کاهش و میزان تقاضای آب، روز به روز افزایش پیدا می کند؛ از طرف دیگر در دسترس بودن آب شیرین در سراسر جهان برای نیاز های صنعتی و مصرف انسان دارای محدودیت هایی است.

این درحالی است که فعالیت های مختلف صنعتی در دهه های اخیر منجر به افزایش سطح آلودگی و کاهش کیفیت منابع آب شده است و به سبب آن منجر به پیشرفت انواع آب شیرین کن های صنعتی شده است.

شیرین سازی آبهای شور و پسابهای مختلف برای مصارف شرب و صنعتی، یکی از ضروریات دنیای امروز است. آب دریا، آبهای سطحی، رودخانه ها و آب شرب دارای مقادیر متفاوت شوری هستند که اغلب با غلظت کل مواد جامد محلول (TDS) اندازه گیری می شود.

هنگامیکه میزان TDS آب کمتر از ۵۰۰ میلی گرم بر لیتر باشد آب مورد آزمایش را میتوان آب شرب قلمداد کرد. شوری آب دریاهای مختلف در سراسر جهان از ۳۵۰۰۰ تا ۴۸۰۰۰ میلی گرم بر لیتر متناوب می باشد. شیرین سازی آبهای شور و پسابها با هدف کاهش TDS و کاهش شوری با فرایندهای متفاوتی انجام وی شود انجام می شود.

انواع آب شیرین کن های صنعتی:

شیرین سازی آب شور با هدف بازیابی آب خالص از آب شور و با صرف انرژی انجام می شود. فرایندهای مختلفی برای شیرین سازی آبهای شور وجود دارند، ولی فناوری های صنعتی و تجاری شیرین سازی آب دریا به فرایندهای حرارتی و غشایی محدود می شوند. امروزه بیش از ۹۹ درصد ظرفیت تولید آب شیرین در واحدهای نمک زدایی به فرایندهای حرارتی و غشایی اختصاص دارد.

آب شیرین کن های حرارتی(Thermal Desalination):

فرایند های حرارتی بجز انجماد، فرایند طبیعی ایجاد باران را شبیه سازی می کنند. با حرارت دادن آب شور، بخار آب ایجاد می شود. سپس بخار آب به وسیله کندانسور به حالت مایع در می آید و آب شیرین تولیدی از سیستم خارج می شود.

در تمامی این فرایند ها از بخار کندانس برای تامین گرمای نهان مورد نیاز جهت تبخیر آب استفاده می شود. فرایند های حرارتی باتوجه به میزان بالای انرژی مورد نیاز معمولا برای شیرین سازی آب دریا مورد استفاده قرار می گیرد.

فرایند های حرارتی قابل استفاده برای تولید آب با خلوص بالا و مناسب جهت کاربرد در فرایند صنعتی می باشد. امروزه فرایندهای حرارتی حدود ۳۵ درصد از ظرفیت شیرین سازی آبهای شور در دنیا را به خود اختصاص می دهند.

آب شیرین کن حرارتی با فرایندMulti Stage Flash Process)MSF):

قدمت فرایند MSF در شیرین سازی آب دریا به سال ۱۹۷۰ میلادی برمی گردد. در این فرایند با استفاده از تبخیر مرحله ای آب در فشار پایین و تبدیل بخار به آب شیرین، آب شور دریا به آب شیرین مبدل می شود.

. در این فرایند آب گرم شده دریا در مراحل پیاپی(مخازن پی در پی) تبخیر می شود و همچنین فشار به صورت یک روند کاهشی طی این فرایند حفظ می شود. در ادامه بخارات ایجاد شده کندانس و بازیابی می شود و به عنوان آب خالص مورد استفاده قرار می گیرد.

گرمای لازم برای تبخیر آب توسط بویلر و بخار آب داغ تأمین می شود. به منظور کاهش مصرف انرژی در بویلر، لوله های ورودی آب دریا به مخازن، توسط بخار آب حاصل از تبخیر آب شورِ موجود در مخازن پیش گرم می شوند. بخار آب موجود در مخازن نیز در تماس با لوله های آب شور ورودی، سرد شده و به فاز مایع تبدیل شده و به عنوان آب شیرین جمع آوری می شود.

فرایند MSF توانایی پذیرش میزان بالایی از آلودگی ها شامل (جامدات معلق، فلزات سنگین، روغن، گریس، COD، BOD و غیره) را از آب دریا جهت تصفیه دارا می باشد. با توجه به کیفیت مطلوب آب تولید شده از این فرایند در نیروگاه های حرارتی، فرایند های صنعتی و برای کاربرد های نیاز به آب با خلوص بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

مولتی فلش

آب شیرین کن با فرایند تقطیر چند مرحله ای(Multi Effect Distillation):

فرایند MED نیز مشابه MSF بر مبنای تبخیر و تقطیر چند مرحله ای آب(در مخازن پی در پی) در فشار پایین، آب دریا را نمک زدایی می کند. تفاوت اصلی این دو فرایند در ورود آب دریا به مخازن و روش تقطیر بخار و جمع آوری آب حاصل از میعان است

در فرایند MED آب دریا بعد از پیش گرمایش اولیه، در مخازن به روی لوله های داغ محتوی بخار آب، اسپری می شود. بخشی از بخار حاصل از انتقال حرارت میان جریان آب شور و سطح خارجی لوله های داغ حاوی بخار آب، در مرحله بعدی(مخزن بعدی) در فشار پایینتر به آب شیرین، تغییر فاز می دهد و این توالی تا مرحله آخر ادامه پیدا می کند

مراحل آب شیرین کن با فرایند تقطیر چند مرحله ای

این فرایند شیرین سازی قدیمی و تجاری از حداقل دو یا چندین مرحله تشکیل شده است. توالی مراحل پشت سر هم با کاهش دما و فشار در هر مرحله همراه است. اولین مرحله با گرما دادن با استفاده از بخارات کم فشار در حدود ۰٫۳ بار طراحی می شود

بخار آب حاصل از آب شور در مرحله اول به سمت مرحله بعدی هدایت شده و محتوای حرارت آن صرف تبخیر آب شور در مرحله بعدی می شود بخار آب پس از طی مراحل مختلف در مرحله آخر در کندانسور به آب شیرین مبدل می شود

بخار حاصل از هر مرحله با استفاده از تیوبهای مه گیر(Demister) به مرحله بعد هدایت می شود. در هر مرحله بخشی از بخار درون تیوب در اثر انتقال حرارت با آب شور خارج از تیوب به فاز مایع تبدیل می شود

این فرایند امکان تبخیر آب در دمای پایین(۶۵ درجه سانتیگراد) را به دلیل کاهش فشار فراهم می کند. کاهش دمای عملیاتی منجر به کاهش قابل توجه خوردگی آب شور و رسوب گذاری کمتر به روی مخازن و لوله ها می شود و امکان استفاده از متریالهای ارزان تر در ساخت مخازن و لوله ها را فراهم می کند

این قابلیت امکان استفاده از منابع حرارتی با کیفیت پایین حرارت اتلافی در صنایع و آب خنک کننده با مقدار پایین را به وجود می آورد که این فرایند را به عنوان یک آلترناتیو مهم در شیرین سازی آب دریا مطرح کرده است

افزودن کمپرسور بخار در این فرایند باعث بهبود بازده حرارتی و بهینه سازی مصرف انرژی می شود. کمپرسور بخار مکانیکی(MVC) یا کمپرسور بخار حرارتی(TVC) بسته به شرایط خاص فرایند، مورد استفاده قرار می گیرد

آب شیرین کن مولتی افکت

آب شیرین کن اسمز معکوس(Reverse Osmosis Desalination)

فرایند اسمز معکوس اگرچه قدمت کمتری نسبت به فرایندهای حرارتی شیرین سازی آب دریا دارد، ولی امروزه به عنوان اقتصادی ترین روش شیرین سازی آب دریا در احجام وسیع مورد استفاده قرار می گیرد. در این فرایند آب شور دریا با فشار بالا از غشای نیمه تراوا عبور داده می شود

طی این فرایند آب دریا به دو جریان آب شیرین و آب خیلی شور تقسیم می شود که آب خیلی شور مجدداً به دریا بازگردانده می شود.

فرایند RO

فرایند شیرین سازی آب با بهره گیری از فرایندRO  از سه بخش (پیش تصفیه، ممبران و تصفیه نهایی) تشکیل می شود. بخش پیش تصفیه مورد استفاده در فرایند های تصفیه آب معمولا شامل فیلتراسیون ذرات، فیلتراسیون میکرونی و تزریق مواد شیمیایی است

بخش ممبران در فرایند اسمز معکوس غشاهای نیمه تراوایی را شامل می شوند که در داخل مخازن تحت فشار قرار می گیرند و آب شوری که از مرحله پیش تصفیه عبور کرده است با اعمال فشار بالاتر از فشار اسمزی به وسیله پمپ های فشار قوی به این غشاها وارد می شوند

بخش تصفیه نهایی عموماً شامل تزریق مواد شیمیایی نظیر آهک جهت تنظیم میزان pH و تزریق کلر مورد نیاز برای ضد عفونی آب بر اساس رعایت استاندارهای بهداشت عمومی جهت مصرف آب تولیدی و همچنین جلوگیری از آسیب دیدگی سیستم های توزیع آب می باشد معمولاً دستگاه تصفیه آب صنعتی در ظرفیتهای کوچک، کلیه مراحل تصفیه آب را شامل می شود

انرژی مصرفی آب شیرین کن اسمز معکوس

میزان انرژی مصرفی جهت تصفه آب بسته به میزان شوری آب در مناطق مختلف رابطه مستقیم داردتوسعه ممبران های RO جهت دستیابی به میزان دور ریز (rejection) بالا ضمن حفظ نفوذ پذیری پتانسیل کاهش مصرف انرژی را دربر می گیرد همچنین توسعه بهتر دستگاه های بازیاب انرژی در کاهش میزان مصرف انرژی تاثیر به سزایی دارد

از آنجا که تصفیه موثر با استفاده از فرایند اسمز معکوس ارتباط مستقیمی با مرحله پیش تصفیه دارد نتیجتاً انتخاب غشاء های مرحله پیش تصفیه بسته به نوع آب مورد تصفیه اهمیت قابل توجه ای دارد برای مثال در هنگام حذف مواد جامد معلق از میکروفیلتراسیون و برای حذف کلوئید ها کدورت مواد آلی از الترافیلتراسیون و جهت حذف سختی و سولفات ها از نانوفیلتراسیون استفاده می شود

مهمترین عامل توسعه انواع آب شیرین کن های صنعتی اسمز معکوس نسبت به فرایندهای حرارتی در سالهای اخیر، بهای پایینتر آب تولیدی در این آب شیرین کن ها است پیشرفت قابل توجه فناوری ساخت ممبران و کاهش هزینه های سرمایه گذاری اولیه منجر به کاهش قیمت آب شیرین تولیدی فرایند اسمز معکوس شده است

به همین دلیل در سالهای اخیر، اکثر واحدهای بزرگ نمک زدایی بر مبنای فرایند اسمز معکوس طراحی و ساخته شده اند. نمودار ذیل اختلاف فاحش میان ظرفیت نمک زدایی توسط فرایند اسمز معکوس را در مقابل فرایندهای حرارتی نشان می دهد

آمار تولید آب شیرین کن

آب شیرین کن غشایی-حرارتی در نیروگاه های هسته ای(Co-generation Using Nuclear Energy)

محل استقرار مشترک سیستم آب شیرین کن و نیروگاه ها، دارای مزایای اشتراک گذاری منابعی مانند مصرف مشترک آب دریا و سایر تجهیزات زیر ساختی می باشد. برنامه ریزی برای دو عمل تاثیر گذار (آب و قدرت) علاوه بر بهینه سازی اقتصادی دارای استراتژی های طراحی ذاتی برای بهره وری ترمودینامیکی بهتر می باشد

تولید آب آشامیدنی از آب دریا در تجهیزاتی که در آن از راکتور هسته ای به عنوان منبع انرژی برای فرایند های نمک زدایی استفاده می شود به عنوان آب شیرین کن های هسته ای شناخته می شوند. همچنین از انرژی های الکتریکی و حرارتی همان بخش، برای فرایند شیرین سازی مورد استفاده قرار می گیرد

آب شیرین کن هسته ای

آب شیرین کن دستگاه است که با کمک فرآیند های حرارتی و مکانیکی آب شور را به آب شیرین تبدیل می کنند. به آن دستگاه تصفیه آب نیز گفته می‌ شود

آب شیرین کن ها به دو نوع تقسیم می شوند:

  • انواع آب شیرین کن صنعتی.
  • انواع آب شیرین کن  خانگی.

برای تبدیل آب شور به شیرین باید از فرآیند های ویژه‌ای استفاده کرد تا بتوان آب را قابل استفاده کرد هر کدام از این فرایند ها از یکسری عملکرد ها برای دستگاه تصفیه آب خانگی و صنعتی پیروی می کنند. در ادامه بیشتر توضیح داده می شود

ویژگی اصلی انواع آب شیرین کن صنعتی، تصفیه آب در مقیاس بزرگ است در دستگاه تصفیه آب صنعتی مراحل مختلفی برای شیرین سازی آب طی می شود

به طور مثال مراحل تصفیه انواع آب شیرین کن صنعتی و خانگی اسمز معکوس به شرح زیر می باشد:

  1. پیش تصفیه: در این مرحله آب ورودی را قبل از وارد شدن به فیلتر اسمز از فیلتر های دیگری عبور می دهند. فیلتر های کربن، شنی یا رسوب گیر را می توان نام برد مواد جامدوگاز ها و … را گرفته و کیفیت محصول نهایی را بالا می برد
  2. پمپ های فشار بالا: در مرحله پیش تصفیه یون و املاح گرفته نمی شود. بنابراین باید از پمپ های بسیار قوی و ویژه استفاده کرد، مانند پمپ های پیستونی یا طبقاتی

انتخاب پمپ به چند عامل وابسته است:

  • درجه آلودگی آب ورودی
  • دبی آب
  • میزان کیفیت آب خروج

گندزدایی آب خروجی: باید باکتری و ویروس ها را نیز از بین برد توسط اشعه uv (فرابنفش) انجام می شود

انواع آب شیرین کن صنعتی

در فرآیند دستگاه تصفیه آب صنعتی یا همان آب شیرین کن صنعتی از تکنولوژی پیشرفته اسمز معکوس Ro استفاده می شود. کیفیت آب نوشیدنی را بالا می برد. Ro مخفف عبارت (Reverse osmosis) است. در این روش 97% الی 99% املاح درون آب را کم می کند. صنایع مختلفی مانند کارخانجات مختلف، صنایع غذایی، نفت و گاز و… از این مدل استفاده می کنند

مراکز خدماتی، صنعتی و تولیدی که از آب شیرین کن صنعتی استفاده می کنند عبارت اند از:

 آب شیرین کن صنعتی بیمارستانی آزمایشگاهی: سلامت پرسنل بیمارستان بسیار مهم است. در این نوع از غشای نیمه تراوا استفاده می شود. حدود 100% املاح و باکتری ها از آب جدا سازی می شوند آب بسیار باکیفیتی را تولید می کند که در محیط آزمایشگاه نیز قابل استفاده است می توان تجهیزات جراحی را با این آب ضدعفونی کرد

آب شیرین کن صنعتی گلخانه ای: برخی گل ها و گیاهان در زمان پرورش به برخی املاح و مواد موجود در آب واکنش منفی نشان می دهند. بنابراین باید از بین انواع آب شیرین کن صنعتی دستگاه تصفیه آب مخصوص گلخانه را تهیه کرد. دستگاه تصفیه آب ظرفیت های مختلفی دارند

 آب شیرین کن صنعتی کشاورزی: در برخی مناطق مانند کویر میزان شوری آب بسیار بالاست. برخی از کشاورزان یا صاحبان صنایع مواد غذایی از انواع آب شیرین کن صنعتی برای مزارع مکانیزه خود استفاده می کنند. در نتیجه از حجم املاح آب مصرفی کاسته می شود. املاح موجود در آب باعث پایین آمدن کیفیت، شوری و فرسایش خاک می شود.

 آب شیرین کن صنعتی مرغداری: آب دارای املاح سنگین باعث بروز برخی بیماری ها در مرغ ها می شوند. صاحبان این مشاغل از دستگاه تصفیه آب با فرآیند اسمز معکوس (Ro) استفاده می کنند.

انواع آب شیرین کن صنعتی دریایی: برای شیرین کردن آب دریا کاربرد دارد آب تولید شده قابلیت مصرف در کشاورزی، آشامیدنی و صنایع مختلف را دارد

آب شیرین کن اسمز معکوس Ro

یک نوع دستگاه پیشرفته آش شیرین کن است که در آن از یک یا تعدادی غشای متخلخل استفاده می شود. آب به واسطه حضور در این غشاها شیرین می‌ شود. به آن آب شیرین کن غشایی نیز گفته می‌شود کارایی و کیفیت بسیار بالایی داشته و در تمام صنایع قابل استفاده است

عملکرد غشا به این صورت است که دارای منافذ بسیار ریزی است. این سوراخ ها در اندازه های نانو هستند. غشا درون آب قرار داده می‌شود. به دلیل ابعاد بسیار ریز سوراخ های غشا مولکول های آب از آن ها عبور می‌کنند. بعضی از املاح اندازه ای بزرگتر نسبت به مولکول آب دارند و از آن عبور نمی کنند حتی اگر در آب حل شده باشند

در فرآیند اسمز معکوس از جریان الکتریسیته یا برق نیز استفاده می شود باعث جداسازی یون هایی می شود که با مولکول آب پیوند برقرار کرده‌اند الکترون های آزاد با یون های مثبت واکنش نشان می‌دهند مولکول های نمک بزرگتر می شوند در نتیجه از سوراخ های غشا عبور نخواهند کرد

آب شیرین کن اسمزی معکوس به برق ولتاژ کم نیاز دارد که یک مزیت محسوب می شود این نوع دستگاه قیمت بسیار بالایی دارد به دلیل اینکه از تکنولوژی های بسیار مدرن در ساخت آن استفاده شده است

ر انواع مراکز فروش دستگاه آب شیرین کن خانگی در بازار مدل‌ها و مارک‌های متفاوتی مشاهده می کنیم که هر کدام کارایی خاص خود را دارند برخی کمتر و برخی بیشتر آب آشامیدنی را درگیر می‌کنند تا سلامت آب را تا حد توان خود بالا ببرند اما قطعا برای خرید آب شیرین کن خانگی به این فکر می‌افتید که بهترین مارک و برند دستگاه تصفیه آب خانگی چیست؟

در میان انواع آب شیرین کن خانگی کدام بهتر است؟ چه دستگاه تصفیه آبی بخریم و دستگاه تصفیه آب چه مارکی خوبه تا توانایی حذف ذرات مضر موجود در آب آلوده را داشته باشد؟ طبیعی است که برای سلامت آب آشامیدنی خود و خانواده خود مدل مناسب را فراهم کنید. ما به شما تمام مدل‌های دستگاههای شیرین کننده آب را توضیح و مناسب ترین گزینه از بین برندهای معتبر دستگاه تصفیه آب خانگی را برای خرید تصفیه آب معرفی می‌کنیم

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی و آب شیرین کن

سیستم دستگاه های پاک کننده آب به چند دسته بندی مختلف تقسیم می‌شوند برخی از آنها ساده و برخی پیچیده‌تر کار تصفیه آب خانگی را انجام می‌دهند انواع آب تصفیه کن خانگی به موارد زیر تقسیم و دسته بندی می‌شوند که مختصر در رابطه با هر کدام به شما توضیحاتی خواهیم داد:

  • دستگاه سرشیری
  • دستگاه رومیزی کلمنی
  • دستگاه زیرسینکی.
  • دستگاه ورودی آب ساختمان
  • دستگاه آب شیرین کن خانگی اسمز معکوس RO
  • دستگاه سه مرحله ای
  • دستگاه شش مرحله ای.
  • دستگاه هفت مرحله ای یونیزه قلیایی

دستگاه سرشیری

یک دستگاه آب تصفیه کن خانگی سرشیری، تنها از یک فیلتر ساده الیافی ساخته شده است و سر شیر ظرفشویی شما نصب می‌گردد این دستگاه‌ها فقط برای تصفیه املاح درشت آب همان املاحی که در کتری رسوب می‌کنند مناسب هستند و نمی‌توان برای نوشیدن آب آشامیدنی سالم و تصفیه شده روی این گونه دستگاه‌های یک مرحله ای حساب باز کرد

در واقع این دستگاه، تنها کار فیلتر مرحله اول دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس، که کامل ترین روش تصفیه ی آب آشامیدنی لوله کشی شهری به شمار می‌آید، را انجام می‌دهند

دستگاه کلمنی رومیزی

دستگاه آب شیرین کن کلمنی، مزایای بسیار زیادی دارد تا قبل از ورود یخچال‌های یخ ساز و دارای مخزن آب آشامیدنی به بازار لوازم خانگی، کلمن یا فلاسک روی اوپن تمام خانه‌های ایرانی یافت می‌شد اما الان با وجود این یخچال‌ها کمتر کسی از کلمن استفاده می‌کند

یک دستگاه تصفیه آب کلمنی، می‌تواند تا حدودی املاح درشت آب را حذف و تصفیه کند کلر و مواد جانبی کلر را هم تصفیه کند اما باز بهترین سختی آب آشامیدنی را با این دستگاه‌ها دریافت نخواهید کرد

یعنی املاح مضری همچون نیترات و نیتریت که سرطان‌زا هستند، با دستگاه تصفیه آب کلمنی تصفیه نمی‌شوند و در آب آشامیدنی باقی خواهند ماند. به علاوه ظرفیت آبدهی دستگاه تصفیه آب کلمنی بسیار کم است و نهایتا 14 لیتر آب تصفیه شده به شما تحویل خواهد داد، که آن هم باید یک شب تا صبح در مخزن تصفیه آب رومیزی مانده باشد تا تصفیه گردد

دستگاه آب شیرین کن خانگی ورودی ساختمان

انواع دستگاه تصفیه آب ورودی ساختمان، از تک مرحله، دو مرحله ای، سه مرحله ای گرفته تا آب شیرین کن ورودی ساختمان نیمه صنعتی در حجم 400 گالن یعنی 1200 لیتر به بالا در شبانه روز آب کل ورودی واحد یا کل ساختمان را تصفیه می‌کنند

این دستگاه‌ها تایوانی هستند و به آب شیرین کن خانگی تایوانی ورودی ساختمان نیز معروف هستند. این آب شیرین کن‌های صنعتی و نیمه صنعتی تایوانی اصل، خواص و مزایای زیادی دارند اما از معایب آنها می‌توان به این نکته اشاره نمود که مقرون به صرفه نیستند

زمان تعویض فیلتر تصفیه آب خانگی ورودی ساختمان شما زود به زود خواهد بود و هزینه تعویض فیلتر تصفیه آب خانگی شما نیز زیاد می‌شود علاوه بر اینکه در بسیاری مواقع نیاز به تصفیه کل آب ورودی ساختمان نیست و در حد آشامیدن و پخت و پز کفایت می‌کند

دستگاه آب شیرین کن خانگی اسمز معکوس RO

تصفیه آب مینروا تایوان Minerva که در ایران از محبوبیت و کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی تایوانی در ایران میباشد، از سیستم تصفیه آب اسمز معکوس استفاده می‌کند زیرا فناوری دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس به روزترین شیوه تصفیه آب آشامیدنی در دنیا شناخته شده است

زیر مجموعه یک دستگاه تصفیه آب خانگی خوب RO انواع دستگاه تصفیه آب شش مرحله ای، دستگاه تصفیه آب قلیایی هفت مرحله ای ORP و دستگاه هشت مرحله ای ماورا بنفش UV است خیلی عزیزان سوال میکنند که:

آیا دستگاه تصفیه آب خانگی مفید است؟ یا دستگاه تصفیه آب خانگی ضرر دارد؟ پاسخ اینجاست دستگاه تصفیه آب خانگی حذف نیترات که می‌تواند تمام املاح مفید و مضر موجود در آب آشامیدنی را حذف کرده و املاح مفید را به آب آشامیدنی اضافه کند، دستگاهی بسیار مفیدی است که کیفیت آب را به استاندارد سختی آب آشامیدنی می‌رساند

مرکز تولید انواع آب شیرین کن اسمز معکوس کشور تایوان بوده و هست به همین جهت از انواع سیستم شیرین کننده می‌توان به دستگاه تصفیه آب CCK دستگاه تصفیه آب سافت واتر و دستگاه تصفیه آب آکوا تایوان اشاره نمود که مدل‌های شش هفت و هشت مرحله ای دارند و کیفیت قطعات آنها بسیار مرغوب است

این سیستم‌های آب تصفیه کن به علت وجود فیلتر پست کربن که بو و طعم آب آشامیدنی را بهبود می‌دهد به آب شیرین کن خانگی مشهورند

آب شیرین کن خانگی RO با اشباع شدن فیلترها نیاز به تعویض فیلتر آب شیرین کن خانگی پیدا خواهند کرد. معمولا فیلترهای پایینی که فیلتر پیش تصفیه یا Pre-Filter نامگذاری می‌شوند با هم عوض می‌شوند و فیلترهای بالایی آب شیرین کن خانگی نیز که فیلترهای اصلی دستگاه به شمار می‌روند به صورت پک شده و با هم تعویض فیلتر می‌گردند

منظور از آب شیرین کن صنعتی فقط تصفیه کردن آب در مصارف صنعتی نمی باشد، بلکه دستگاه تصفیه آب در مقیاس بزرگتر از خانگی را دستگاه تصفیه آب صنعتی می نامند همچنین به دستگاه های تصفیه آب در مقیاس متوسط و کم حجم تر را دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی گفته میشود
عمدتا به دستگاه های تصفیه آب با ظرفیت بالاتر از 3 متر مکعب در روز تا ظرفیت تولید آب تصفیه شده تا 6 مترمکعب را نیمه صنعتی و دستگاه تصفیه آب با ظرفیت 6 تا 3000 مترمکعب در روز را آب شیرین کن صنعتی می نامند.دسته: تصفیه آب

آب شیرین کن صنعتی یا دستگاه تصفیه آب صنعتی در حقیقت سیستمی است که با استفاده از پدیده اسمز معکوس یا وارونه و با استفاده از ممبران های غشایی، ناخالصی ها و شوری آب را در مقیاس بیشتر از 5 مترمکعب در شبانه روز گرفته و آبی شیرین و فاقد املاح تولید می نماید از این رو به آن دستگاه RO نیز می گویند

آنچه که در مورد انتخاب یک سیستم تصفیه آب صنعتی مناسب جهت استفاده در مصارف کشاورزی، دام و طیور، پزشکی و … اولویت دارد کنترل آلودگی های احتمالی و همچنین افزایش کیفیت آب با کاهش میزان TDS موجود در آب می باشد استفاده از دستگاه آب شیرین کن صنعتی بدلیل قیمت زیاد سایر روشهای شیرین کردن آب همچون تقطیر با سرعت در حال افزایش است

لازم به ذکر است بهترین گزینه ای که برای بهره گیری در این صنعت حساس توصیه شده است، استفاده از فرآیند تصفیه آب اسمز معکوس می باشد با استفاده از این روش می توان مزه تلخی شوری و در کل مجموع جامدات محلول در آب را کاهش داد و همچنین نسبت به نوع مصرف، میزان املاح را به حد استاندارد و مطلوبی تنظیم نمود

بدین شکل در مصارف مختلف دام و طیور مانند مرغداریها گاوداریها و دامداریها، پرورش شتر مرغ و دامداری ، پزشکی ، کشاورزی و … با خیالی آسوده میتوان از آن بهره برد

استفاده از دستگاه های تصفیه آب به روش اسمز معکوس یا همان آب شیرین کن صنعتی به دلیل تولید آبی مطلوب، بهداشتی و استاندارد مورد تایید بسیاری از متخصصین دام و طیور، پزشکان ، کشاورزان و سایر بهره برداران و استفاده کنندگان از دستگاه تصفیه آب در این حوزه قرار گرفته است

آب شیرین کن صنعتی

قیمت آب شیرین کن ها اعم از آب شیرین کن دریایی، کشاورزی، بیمارستان و …. طی ماه های اخیر افزایش یافته است قیمت این سیستم ها تا حد بسیار زیادی وابسته به جنس قطعاتی است که در تولید آن توسط تولید کننده مورد استفاده قرار گرفته است

انواع آب شیرین کن صنعتی از نظر کارایی کاملا تفکیک شده هستند کارشناسان و طراحان این شرکت با علم و تجربه بسیار بالا در این زمینه با در نظر گرفتن تمامی جوانب احتیاطی و با استفاده از تجهیزاتی ایمن برای مصارف مختلف مسیر بهره گیری از این تکنولوژی را بسیار آسان نموده اند

تمامی این دستگاه ها طوری طراحی شده اند که می توان چندین نوع آب را از نظر کیفیت برای انواع مصارف بدون هیچگونه تغییری استفاده نمود شرکت مهاب مفتخر است در زمینه طراحی و ساخت دستگاه های تصفیه آب برای تامین آب مورد نیاز موجودات زنده بالاترین دقت را از نظر انتخاب تجهیزات و نوع متریال به عمل آورده، و در این زمینه نیاز مصرف کنندگان زیادی را در سراسر کشور تامین نموده است

کاربردهای آب شیرین کن صنعتی

آب شیرین تصفیه شده یکی از ملزوماتی است که بسیاری از صنایع به آن نیاز دارند بنابراین داشتن دستگاه آب شیرین کن صنعتی برای برخی صنایع جزو تجهیزات اصلی آن محسوب میشود این سیستم های تصفیه آب که در سایزهای بزرگ برای تولید آب شیرین استفاده می شود، اعم از آب شیرین کنی که برای کشاورزی استفاده می شود یا دستگاهی که برای تامین آب دامداری استفاده می شود را در ایران تحت عنوان آب شیرین کن صنعتی یاد می کنند

لذا در این مطلب منظور از آب شیرین کن صنعتی سیستمی است که بیش از 10 مترمکعب آب در روز تصفیه و در اختیار کاربر قرار دهد. در زیر تلاش شده است برخی از این صنایع و کاربرد این دستگاه ها در آنها بررسی شود

دستگاه آب شیرین کن صنعتی
تولید کننده آب شیرین کن صنعتی

صنایع تولید نوشیدنی ها

آب تصفیه شده در کارخانه جات تولید نوشیدنی ها اهمیت بسزایی دارد . آبی که از چاه استخراج می شود یا از آب آشامیدنی شهری تهیه می شود قطعا به تاسیسات شرکتی که آب میوه تولید میکند صدمه خواهد زد. یا شرکتی که آب معدنی تولید میکند می بایست با استفاده از آب شیرین کن صنعتی در سایزهای بزرگ املاح و جامدات آب که تحت عنوان سختی از آنها یاد می شود را حذف نماید

صنایع غذایی و لبنی

در اغلب صنایع لبنی و غذایی کیفیت شیمیایی آب اهمیت بسیاری دارد زیرا مصرف آب با کیفیت شیمیایی نامطلوب سبب ایجاد صدمات زیادی به دستگاه ها و تجهیزات تولیدی در صنعت می شود. چنانچه آب مورد استفاده در تولید دوغ آب شیرین تولید شده بوسیله آب شیرین کن صنعتی نباشد قطعا کیفیت دوغ بسیار پایین خواهد بود از طرفی تمامی تجهیزات تولید دوغ رسوب گرفته و بعد از مدتی از رده خارج خواهد شد

کاربرد دستگاه آب شیرین کن صنعتی در کارخانجات تولید آرد

کارخانجات آرد به عنوان صنعت مادر در بخش صنایع غذایی مطرح هستند آنها علاوه بر تامین آرد های نانوایی ها مواد اولیه بسیاری از کارخانجات صنایع غذایی ازجمله کیک، کلوچه، بیسکوییت، نشاسته را تامین میکنند

محصولات کارخانجات آرد بر سفره ی تمام خانواده ها و سبد غذایی اعضای جامعه وجود دارد لذا آب خروجی از آب شیرین کن صنعتی در تولید کیک و کلوچه و باعث بالا رفتن کیفیت و سلامت محصول تولیدی میگردد

استفاده از دستگاه RO در بیمارستان ها

سیستم های تصفیه آب برای واحد های همودیالیز نقش حیاتی دارند لذا اطمینان از اینکه کیفیت آب وارد شده به سیستم های همودیالیز دارای استاندارد های پزشکی می باشد حائز اهمیت است.

دستگاه تصفیه آب صنعتی آبی را فراهم می کند که در آن سطوح آلاینده هایی که برای بیماران دیالیزی سمی شناخته شده اند به طور مداوم کمتر از حد توصیه شده نگهداری می شود در بحث شستشوی تجهیزات جراحی نیز استفاده از آب مقطر و آبی که در دستگاه دبل RO تولید میشود بسیارمهم است

استفاده از آب شیرین کن صنعتی در تهیه آب سالم برای پرورش دام و طیور

اگر چه آب ماده مغذی برای دام و طیور محسوب نمی شود ولی یکی از ارکان حفظ حیات هر جاندار است آب باعث محلول شدن مواد قابل هضم غذا و انتقال آن به نقاط مختلف بدن و دفع مواد زیان آور می شود. لذا آبی که در اختیار دام و طیور قرار می گیرد حتما باید آبی شیرین و تصفیه شده بوسیله آب شیرین کن صنعتی باشد

نصب سیستم RO در استخر ها

در استخر های مختلف تصفیه آب به صورت فیزیکی با فیلتراسیون یا فیلتر کردن آب صورت می پذیرد که در این روش ذرات معلق و نا خالصی های موجود در آب جدا می شوند و آب ضد عفونی شده و به چرخه استخر باز می گردد . در صورت وجود آب با TDS بالا نیاز است آب RO شده سپس به چرخه استخر اضافه شود تا از ایجاد رسوب در مکانیزم استخر جلوگیری شود

کاربرد سیستم تصفیه آب صنعتی در ﻧﯿﺮوﮔﺎه های ﺑﺮق

بیش از ۹۸ درصد انرژی الکتریکی مصرفی در جهان را نیروگاه های حرارتی تامین می کنند و استفاده از آب شیرین کن های صنعتی با دبی بسیار بالا بمنظور تصفیه آب برای انواع مختلف نیروگاه های حرارتی امری حیاتی است

صنایع تولید مواد شیمیایی

صنایع شیمیایی جز صنایع زیر ساختی یک کشور محسوب می شود که علاوه بر تولید محصولات نهایی بخش عمده ای از محصولات میانی را تولید می کنند که در صنایع دیگر مصرف شده و به گونه ای نیاز دیگر صنایع را تامین می نماید

یکی از پرکاربردترین صنایع کشور در بحث استفاده از سیستم های آب شیرین کن صنعتی همین صنایع تولید مواد شیمیایی می باشد چرا که تجهیزاتی بسیار گرانقمیت دارند و می بایست حتما آبی کاملا بدون املاح وارد سیستم های تولید این صنعت گردد

استفاده از آب شیرین کن صنعتی در کارخانجات شیرینی و شکلات

عمدتا در کارخانجات شیرینی و شکلات آب در دو مورد مصرف دارد اول مصرف آب از لحاظ کیفیت شیمیایی در دستگاه ها و تجهیزات تولید و دوم مصرف آب برای تولید محصول که از لحاظ شیمیایی و میکروبی حائز اهمیت می باشد در هر دو حالت استفاده از یک دستگاه آب شیرین کن صنعتی می تواند راهگشای مجموعه تولیدی شیرینی جات خواهد بود

استفاده از سیستم تصفیه آب صنعتی در کولینگ تاورها

آب مصرفی در سامانه های تهویه مطبوع و برج های خنک کننده میتواند مشکلات فراوانی چون : تشکیل رسوب ، خوردگی تجهیزات و… به وجود بیاورد

لذا پیشنهاد می شود آب قبل از ورود به سیستم تصفیه شده و سپس به سیستم تزریق شود . در حقیقت بهنگام تامین آب جبرانی تبخیر شده توسط برج خنک کننده باید از آب شیرین کن صنعتی استفاده نمود. البته در این مورد با توجه مبه غیر آشامیدنی بودن می توان از سختی گیر بجای آب شیرین کن استفاده کرد

کاربردهای انرژی هسته ای در ساخت دستگاه‌های تصفیه آب

انرژی هسته ای را می توان به عنوان منبع انرژی پاک برای تولید برق و تامین انرژی مورد نیاز یک کارخانه تصفیه آب صنعتی در نظر گرفت که در مقایسه با سایر روش ها آلودگی زیست محیطی و جوی کمتری را نوید می‌دهد.

استفاده از سوخت های فسیلی برای راه اندازی سیستم های تصفیه اب صنعتی تبدیل به مشکلی حاد در بسیاری از کشور های جهان شده است
همانطور که پیشتر بیان شد فرایندهای فیلتراسیون در سیستم‌های آب شیرین کن صنعتی نیاز به انرژی زیادی دارند که با توجه به در دست بودن انرژی هسته ای در ایران به نظر می رسد استفاده از این انرژی ها راه حل مناسبی باشد که در مقیاس های گوناگون می شود آن را به کار برد.

همچنین استفاده از گرمای بازیافتی برای راه اندازی یک دستگاه آب شیرین کن صنعتی، روشی بسیار مناسب است بسیاری از کشورهای جهان با استفاده از این انرژی می توانند ده‌ها هزار سال انرژی برق یا گرمای مورد نیاز خود را تامین کنند پروژه های ساخت دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی بدون شک در آینده در مقیاس های بسیار بزرگی تاسیس خواهند شد زیرا منابع آب شیرین در جهان بسیار محدود هستند

این انرژی ها مستقیم باعث ایجاد خطر نمی شوند و گاز های گلخانه ای کمتری در مقایسه با سوخت های فسیلی تولید می کنند. به همین دلیل کشورها علاقه زیادی به این موضوع یعنی استفاده از انرژی هسته ای برای ساخت سیستم‌های تصفیه آب صنعتی نشان می دهند زیرا سازگار با محیط زیست بوده و باعث پایداری آن می شوند

استفاده از آب شیرین کن صنعتی قبل از دیگ بخار

بدون شک مهم ترین عامل در تولید بخار آب و کیفیت آن، کیفیت آب ورودی به سیسستم می باشد. کیفیت آب ورودی به دیگ بخار تاثیر مستقیم بر عملکرد دیگ بخار و مصرف انرژی آن دارد

در صورتی که آب ورودی به دیگ های بخار توسط سیستم تصفیه آب صنعتی تصفیه شده باشد از رسوب آهک درون دیگ جلوگیری نموده و همچنین موجب افزایش عمر مفید دیگ و جلوگیری از خوردگی پایپینگ می شود

منابع آب کشاورزی از دو بخش آب های سطحی و آب های زیر زمینی تامین می شود . با توجه به کاهش روزافزون آب شیرین و زلال، کیفیت آب برداشت شده از چاه ها و رودخانه ها معمولا مناسب مصرف برای کشاورزی و آبیاری درختان و نهال ها نمی باشند

چرا که وجود برخی ترکیبات معدنی و ذرات شن و ماسه و همچنین برخی ترکیبات عالی اول باعث ایجاد طعم و بو در آب و نهایتا موجب خشک شدن درختان و یا کم آب شدن میوه آنها می شوند

کشاورزان به منظور نمک زدایی و خالص سازی آب مورد استفاده در آبیاری، (گلخانه، کشت های دیم و حتی هیدروپونیک) به اسنفاده از دستگاه آب شیرین کن (RO) روی آورده اند. آب حاصل از دستگاه RO دارای کمترین میزان باکتری و میکروارگانیسم هاست که این امر به کنترل بیماریهای مربوط به گیاهان و همچنین بهبود کیفیت محصولات تولیدی کمک شایانی می کند

برای مثال با تغییر آب مورد استفاده در یک گلخانه تولید خیار در یکی از شهرهای آمریکا (ازمنبع آب سطحی آلوده به آب زیرزمینی شور که با استفاده از دستگاه آب شیرین کن نمک زدایی و خالص سازی شده بود) میزان بهره وری از 4 تن در روز به 5.5 تن در روز افزایش یافت

معرفی فرآیند اسمز و اسمز معکوس

فرآیند اسمز زمانی رخ می دهد که یک محلول رقیق در مجاورت یک محلول غلیظ قرار می گیرد. مثال طبیعی آن جذب آب توسط ریشه گیاه و جذب آب از خون در بدن انسان می باشد

بعنوان مثال اگر دو محلول آب نمک که یکی غلیظ تر و دیگری رقیق تر را توسط یک غشاء نیمه تراوا از یکدیگر جدا کنید، نمک تمایل دارد که از غشاء عبور کرده و به سمت محلول رقیق حرکت کند

آب نیز تمایل دارد از قسمت رقیق به قسمت غلیظ نفوذ کند. غشاء نیمه تراوا یک صافی است که اجازه عبور آب از داخل منافذ خود را می دهد ، ولی مانع عبور املاح، مواد محلول، باکتری ها و مواد بیماری زا می گردد. غشاء نیمه تراوا مانند پنجره ای می ماند که اجازه عبور هوا را می دهد ولی اجازه عبور سایر مواد را به داخل نمی دهد

روش اسمز معکوس برای شیرین سازی آب

اسمز معکوس Reverse osmosis فرایندی است که در آن از فشار برای معکوس نمودن جریان اسمزی آب از درون یک غشای نیمه تراوا استفاده می‌شود

اگر یک غشای نیمه‌تراوا بین دو محلول آب خالص و آب ناخالص قرار گیرد آب به گونه طبیعی و تحت خاصیت اسمزی از غلظت پایین تر به غلظت بالاتر جریان می‌یابد این پدیده تا هنگامی که پتانسیل‌های شیمیایی دو طرف برابر گردند ادامه خواهد یافت

در حالت تعادل اختلاف فشار بین دو طرف غشا برابر اختلاف فشار اسمزی است. اگر فشاری برابر با اختلاف فشار اسمزی به محلول غلیظ‌تر اعمال گردد جریان آب قطع خواهد شد در صورتیکه فشار اعمال شده بیشتر از فشار اسمزی باشد جهت جریان طبیعی آب، معکوس خواهد گردید

استفاده از اسمز معکوس در دستگاه آب شیرین کن صنعتی

در این فرایند محلول حاوی مواد معدنی بیشتر تحت فشار قرارگرفته و از میان غشاهای نیمه تراوا (غشاهایی که تنها مولکولهای آب می توانند عبور کنند) عبور داده می شوند

امروزه از این روش به طور گسترده در شیرین سازی آب دریا جداسازی مواد آلی و سمی از پساب های صنعتی استفاده می شود
اسمز معکوس فرایندی فیزیکی است که قادر به جداسازی مواد معدنی و آلی حل شده تا 98% به کمک یک غشاء نیمه تراوا است و محلول تقریبا خالصی را میتوان با این روش تهیه کرد

کاربردهای فرآیند اسمز معکوس

  1. تهیه آب صنعتی جهت مصارف در بویلرها ،کولینگ تاورها و کلیه سیستمها حراراتی و برودتی
  2. تهیه آب DM جهت مصارف دارویی و بیولوژیکی طیق استاندارد های معتبر USP و WFI
  3. شیرین سازی آب های شور و سنگین بمنظور آشامیدن.
  4. تهیه آب مورد مصارف در صنایع نفت گاز ،پتروشیمی و نیروگاهها
  5. تامین آب مناسب جهت تولید محصولات متنوع درصنایع غذایی ،نوشیدنی ،آرایشی بهداشتی ،الکترونیک
  6. تصفیه نهایی پساب های صنعتی
  7. تامین و تولید آب مناسب جهت مصارف کشاورزی گلخانه‌ای
  8. تامین و تولید آب دستگاه های دیالیز بیمارستان تحت عنوان دیونایزر
  9. ساخت دستگاه تصفیه آب صنعتی.

میزان خروجی آب تصفیه شده از سیستم آب شیرین کن صنعتی تولیدی شرکت مهاب و یا شرکتهای زیرمجموعه میتواند از حداقل 1000 لیتر الی 500000 لیتر در شبانه روز باشد. در ادامه بدلیل اهمیت تصفیه آب در صنعت به بررسی اجمالی اجزای این تجهیزات می پردازیم

اجزای سیستم آب شیرین کن صنعتی

1- سیستم پیش تصفیه (تصفیه مقدماتی- Pre-Treatment)

1-1- ایستگاه پمپاژ (پمپ آب خام).
2-1- فیلتر شنی تحت فشار
3-1- فیلتر کربن اکتیو.
4-1- فیلتر کارتریج

2- سیستم تصفیه (Treatment)

1-2- پمپ فشار قوی (High Pressure Pump)
2-2- غشاء نیمه تراوا (ممبران)
3-2- محفظه‌های تحت فشار (پرشر وسل-Pressure vessel).
4-2- کنترل‌کننده RO
5-2- سیستم CIP
6-2- شاسی استقرار.
7-2- تابلوی توزیع قدرت و مدار فرمان

3- پساب خروجی

پساب خروجی از دستگاه آب شیرین کن صنعتی بدلیل سطح بالای آلایندگی ها قابل استفاده نیست. لذا در تمامی جهان پساب خروجی از دستگاه تصفیه آب صنعتی را به درون فاضلاب هدایت می کنند

اجزای دستگاه RO

آب شور چیست

آب های شور حاوی غلظت بالایی از نمک های حل نشده (عمدتا سدیم کلرید) می باشد. غلظت نمک موجود در آب معمولا برحسب ppm (قسمت در میلیون ) ویا ppt (قسمت در هزار) بیان میشود

سازمان زمین شناسی ایالات متحده آمریکا آب های شور را با توجه به غلظت نمک موجود درآن در سه دسته طبقه بندی می کند

غلظت نمک دسته اول بین ppm1000-3000 (کم نمک) ،دسته دوم بین ppm3000-10000 و دسته سوم ppm10000-35000 می باشد. غلظت نمک آب دریا تقریبا ppm35000 معادل 35 گرم نمک در هر لیتر آب است در واقع میزان حلالیت نمک بستگی به دمای آب دارد

در دمای 20 درجه سانتیگراد در یک لیتر آب حدود 357 گرم نمک با غلظت 26.3% می توان حل کرد. در حالیکه این میزان در دمای جوش آب (100 درجه سانتیگراد) تا 391 گرم در هرلیتر افزایش می یابد

روش های نمک زدایی درون دستگاه تصفیه آب صنعتی

حداقل سه روش اصلی دفع نمک وجود دارد: تقطیر حرارتی الکترولیز و اسمز معکوس (تحت فشار) قدیمی ترین روش بمنظور تصفیه آب، تقطیر حرارتی، هزاران سال است که درسرتاسر دنیا مورد استفاده قرار میگیرد در تقطیر حرارتی آب جوشانده و سپس بخار حاصل جمع آوری می شود و به این ترتیب نمک از آب جدا میشود

این درحالیست که تغییر فاز (تبدیل مایع به بخار) نیازمند صرف انرژی بسیاری است. روش های مدرن تر تقطیر از تکنیک های مختلفی نظیر مخازن و لوله های کم فشار استفاده می کنند تا دمای آب جوش و همچنین مقدار انرژی لازم جهت تقطیر را کاهش دهند

در دومین روش نمک زدایی، از جریان الکتریسیته جهت جداسازی آب و نمک استفاده می شود. در این روش با قراردادن الکترود در آب و ایجاد جریان الکتریسیته باعث راندن یونهای سدیم و کلر موجود به سمت کاتد وآند می شود به این ترتیب یونهای نمک از اب جداسازی می شوند

یکی از ویژگی های کلیدی این روش تصفیه آب این است که مقدار انرژی مورد نیاز به مقدار نمک موجود در اب بستگی دارد در نتیجه این روش برای حذف مقدار زیاد نمک مانند نمک موجود در آب نیازمند صرف انرژی بسیاری است

یکی دیگر از روش های نمک زدایی، روش اسمز معکوس می باشد در این روش آب تحت فشار از یک غشای نفوذپذیر عبور داده می شود و نمک محلول جداسازی می شود همانند جداسازی الکتریکی، مقدار انرژی لازم برای نمک زدایی بستگی به مقدار نمک اولیه آب دارد

با توجه به این موضوع استفاده از روش اسمز معکوس جهت تصفیه آب دریا همانند الکترولیز آنچنان مقرون به صرفه نیست علی رغم کشف روش های نوین نمک زدایی نیااز به انرژی در این روش ها بحث بسیار مهمی به شمار می رود انرژی مصرفی براساس نوع روش نمک زداییی و همچنین نوع نمک میتواند متفاوت باشد

برای مثال برای نمک زدایی 12میلیارد گالن آب به صورت روزانه، نیازمند حداقل 84 میلیون کیلووات ساعت انرژی است و برای تامین این میزان انرژی حداقل 2.5 میلیون گالن بنزین (هر گالن بنزین حدودا 33 کیلو وات ساعت انرژی میتواند تولید کند) نیاز است. در حال حاضر اسمز معکوس یکی ازروش های نمک زدایی است که مورد توجه بسیاری قرار گرفته است

فرایند نمک زدایی با اسمز معکوس RO

مهمترین و اقتصادی ترین فرایند نمک زدایی، فرایند اسمز مکعوس است که به عنوان یک فرآیند جداسازی در بسیاری از شرکت های تولیدکننده آب شیرین، تصفیه پسابها، صنایع غذایی و داروسازی و … استفاده میشود این دستگاه شامل یک پمپ با فشار بالا، ممبران ها، محفظه ممبران ها و مخزن جهت شستشوی دوره ای ممبران ها می باشد

از آنجایی که کلر و مواد معلق باعث تخریب ممبران ها می شوند می بایست آب ورودی به دستگاه RO پیش تصفیه گردد فیلتر شنی جهت حذف مواد معلق و فیلتر کربنی جهت حذف کلر، بو و رنگ موجود در آب به عنوان مرحله پیش تصفیه در آب شیرین کن صنعتی در نظر گرفته می شوند

یک سیستم تصفیه آب اسمز معکوس متشکل از چهار جز اصلی / فرایند است:

1. پیش تصفیه

2. پمپ کردن آب تحت فشار

3.جداسازی توسط ممبران ها

4. تثبیت پس از تصفیه

.پیش تصفیه :
آب ورودی به دستگاه آب شیرین کن صنعتی RO جهت سازگاری با ممبران ها و جلوگیری از تخریب آنها تحت یک سری فرایندهای پیش تصفیه قرار می گیرد

در واقع این واحد مسئول تنظیم PH، حذف مواد جامد معلق و همچنین افزودن بعضی مواد شیمیایی به منظور کنترل غلظت مواد مخرب مانند سولفات کلسیم که باعث پوسته پوسته شدن ممبران ها می شود است

2. پمپ کردن آب تحت فشار:
پمپ فشار آب پیش تصفیه را به فشار مناسب جهت ورود به ممبرانها را افزایش میدهد

3. جداسازی توسط ممبران ها:
غشاهای نفوذ پذیر عبور نمکهای محلول را مهار می کنند، در حالی که اجازه می دهند آب حاصل از آب نمکی از طریق آن عبور کند در نتیجه آب ورودی به ممبران تبدیل به آب شیرین می شود
از آنجایی که هیچ غشایی در حذف نمکهای محلول کامل نیست و نمیتواند به طور 100 درصد عملیات حذف را انجام دهد درصد کمی از نمک از طریق غشا عبورکرده و در آب حاصل باقی می ماند

این غشاء ها در اندازه های مختلف وجود دارند. دو نوع پرکاربرد از غشاء ها، غشای مارپیچی و فیبر نازک توخالی هستند. آنها معمولا از استات سلولز پلی آمید های معطر و یا امروزه کامپوزیت های پلیمری نازک ساخته می شوند. در واقع ممبران و محفظه ممبران براساس حداکثر فشار قابل تحمل رده بندی می شوند

4. تثبیت پس از تصفیه:
آب حاصل از مجموعه غشاء معمولا قبل از انتقال به سیستم توزیع برای استفاده به عنوان آب آشامیدنی نیاز به تنظیم pH و …دارد، در واقع با توجه به نحوه ی نگه داری آب حاصل ، معمولا از یکی از روش های ضدعفونی مانند ازن زنی، کلر زنی و یا uv جهت تثبیت تصفیه به کار گرفته می شود

ظرفیت دستگاه های آب شیرین کن صنعتی فروخته شده یا نصب شده در سرتاسر دنیا (بین سالهای 1980-1960) بین 50 تا 600 مترمکعب در روز بوده است در طول 15 سال گذشته این ظرفیت به دلیل کاهش هزینه ها و پیشرفت های تکنولوژیکی ادامه یافته است. آب شیرین شده توسط دستگاه RO برای اهداف کشاورزی وصنعتی مورد استفاده قرار می گیرد

مزایای سیستم آب شیرین کن صنعتی با روش اسمز معکوس

  • سیستم پیوسته با تولید شبانه روزی بصورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک
  • بالا بودن راندمان در تولید در مقایسه با روش های فیلتراسیو.
  • حذف 11 % نمک های محلول در آب بر اساس روش کاملا فیزیکی (این روش شیمیایی نیست)
  • حذف باکتریها و ویروس و نیترات آب و نیز کنترل SDI و کدورت آب و کلر آزاد در آب
  • مصرف انرژی کم و عدم استفاده از مواد شیمیایی و نتیجتا کاهش هزینه های مصرفی و نگهداری
  • کاهش مصرف انرژی و صرفه اقتصادی.
  • سهولت کار و بهره برداری آسان
  • امکان استفاده مجدد از آب تغلیظ شده
  • حذف آلودگیهای بیولوژیک (ویروس، باکتری و …).
  • عمر طولانی دستگاه
  • سازگاری با محیط زیست.

معایب استفاده از اسمز معکوس در دستگاه تصفیه آب صنعتی

  1. ممبرانها نیاز به شستشوی دوره ای و نگهداری ویژه دارند.
  2. به منظور افزایش طول عمر ممبرانها، آب ورودی به دستگاه می بایست پیش تصفیه گردد.
  3. هزینه اجرایی بالا.
  4. نیاز به صرف انرژ

انواع طراحی آب شیرین کن صنعتی

آب شیرین کن صنعتی با توجه به کیفیت آب تولیدی، شرایط آب و هوایی، دما و شوری آب ورودی طراحی و تولید می شود و به طور کلی 3 نوع طراحی دارد
طراحی یک بار گذر
در طراحی یک بار گذر که به آن تک پاس یا تک مرحله ای نیز گفته می شود، آب شیرین کن صنعتی به گونه ای طراحی و تولید می شود که آب را طی یک مرحله و با یک بار عبور از ممبران تصفیه می کند و آلودگی های آن را از بین می برد

دستگاه هایی که با طراحی یک بار گذر تولید می شوند به طور گسترده برای تولید آب آشامیدنی و شیرین سازی آب دریا استفاده می شوند

طراحی دو بار گذر

در طراحی دو بار گذر که به آن دو پاس نیز گفته می شود آب شیرین کن صنعتی طی دو مرحله آب را تصفیه و شیرین می کند در این دستگاه ها بعد از اینکه آب از مرحله اول عبور کرد وارد مرحله دوم می شود و در مرحله دوم شوری آب کاملا از بین می رود. از آب شیرین کن های صنعتی دو بار گذر بیشتر برای شیرین سازی آب دریا و از بین بردن شوری نسبتا بالای آب دریا استفاده می شود

طراحی دو مرحله ای

در طراحی دو مرحله ای آب شیرین کن صنعتی به گونه ای طراحی و تولید می شود که هم شوری آب را برطرف کند و هم آلودگی ها و ناخالصی های آن را از بین ببرد و به عبارت دیگر آب را بازیافت و ریکاوری نماید. از دستگاه های دارای این نوع طراحی بیشتر برای افزایش درصد بازیافت آب شیرین و استفاده حداکثری از منابع آب خام استفاده می شود

بهتر است بدانید اگر در طراحی دو مرحله ای الزامات طراحی رعایت نشود و شبیه سازی ها به درستی انجام نشوند، ممبران های آب شیرین کن صنعتی بعد از تولید دچار رسوب گرفتگی می شوند و عمر مفید آنها کاهش می یابد

قیمت آب شیرین کن صنعتی

دستگاه های آب شیرین کن صنعتی بدلیل تجهیزات فراوانی که در تولید آن مورد استفاده قرار می گیرد دارای قیمت های متفاوتی می باشد

به طور مثال قیمت آب شیرین کن صنعتی 10 مترمکعب که شرکت مهاب تولید می کند با قیمت دستگاه تولیدی یک شرکت دیگر با همین حجم می شود تفاوت دارد. در برخی موارد شما به هنگام استعلام قیمت این سیستم ها تا قیمت 2 یا 3 برابری نیز به دریافت خواهید کرد

قیمت آب شیرین کن صنعتی

شاسی استیل در تعیین قیمت این سیستم های تصفیه آب پارامتر مهمی می باشد. نوع ممبران ، جنس لوله کشی، جنس پرشر وسل و … همگی در قیمت دستگاه اهمیت دارند

برای تعیین حدود قیمت این دستگاه ، ابتدا باید مشخص شود در شبانه روز چه میزان آب تصفیه شده مورد نیاز است. سپس آنالیز آب از لحاظ میزان املاح و شوری باید انجام شود. هرچه پارامتر های آنالیز آب دقیق تر باشد  طراحی های اولیه برای ارائه مشخصات فنی دقیق می تواند بهتر باشد

انواع برندهای آب شیرین کن

انواع برندهای آب شیرین کن کدامند ؟ تمامی قطعات استفاده شده در سیستم آب شیرین کن یا اسمز معکوس از گردآوری یک سری قطعاتی است که در شکل زیر می بینید برندهای معتبری که شرکت فنی مهندسی سپاهان پالایش  برای تک تک قطعات تشکیل شده در سیستم آبشیرین کن استفاده می کند به شرح  زیر است:

  • پمپ های پرشر (HP) برند معتبر cnp , lowara
  • پمپ فیلتر شنی (Feed Pomp) برند معتبر pentax , leo, lowara.
  • دوزینگ پمپ تزریق (dosing pomp) آنتی آسکالانت Injecta, Etatron.
  • لوله کشی upvc  از جنس مرغوبPimtash  ترکیه
  • لوله کشی استیل 304  
  • مخازن frp  مارتین یا هیدروتک
  • شاسی استیل یا آهن (به درخواست مشتری).
  • سیستم شست وشو اتوماتیک cip  و
  • تابلو برق هوشمند متناسب با ابعاد دستگاه.

مبانی و مفاهیم اولیه اسمزمعکوس

اسمز معکوس فرآیندی است که در آن بخش زیادی از مواد جامد محلول و سایر آلاینده ها با عبور آب  با فشار بالا از  یک غشای نیمه تراوا حذف می شوند

نمونه ‌های مختلف اسمز شامل جذب آب توسط ریشه‌ های گیاهان از خاک و جذب آب از خون توسط شش‌ها هستند. یا فرآیندی که در آن یک محلول نمک ضعیف تر (با غلظت کمتر) تمایل به حرکت به محلول نمکی قوی تر (با غلظت بیشتر) دارد

سلولی را در نظر بگیرید که توسط یک غشا نیمه تراوا به دو قسمت تقسیم شده است، این غشا باعث می شود آب و بعضی از یون ها از درون آن عبور کنند ولی نسبت به اکثر جامدهای حل شده ناتراوا عمل می کند. یکی از محفظه های سلول دارای محلولی با غلظت جامدهای حل شده بالا است درحالیکه محفظه دیگر حاوی محلولی با غلظت های جامد حل شده پایین می باشد

پیشینه تاریخی فرایند اسمز معکوس

۱۷۴۸محققان فرانسوی از کیسه صفرای خوک به عنوان غشا نیمه تراوا (ممبران) استفاده کردند
۱۸۶۱گراهام پدیده اسمز را کشف و شروع به گسترش آن کرد.
۱۹۰۶بچ هولد ممبران با فیلتر بسیار ریز و قطر ۰.۰۱ سانتیمر را ابداع کرد
۱۹۵۰دکتر اس. سوریراجان ابداع «شبیه‌سازی ممبران اسمزی زیستی»، پایه اسمز معکوس (UCLA)
۱۹۵۳شروع تحقیقات در زمینه فرایند اسمز معکوس.
۱۹۶۰لوئب و سوریراجا اولین فردی که موفق به تولید ممبران RO با الیاف اسید استیک شد که دارای جریان آب بالا (WF) و دفع بالای نمک (SR) بود
۱۹۷۰شرکت فیلمتک ابداع ممبران RO با عملكرد فشار پایین

دستگاههای تصفیه آب نیمه صنعتی:

دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی یا آب شیرین کن های نیمه صنعتی بر اساس تعداد ممبران به ظرفیت های ۲۰۰، ۴۰۰ و ۸۰۰ گالنی تقسیم می شوند روش تصفیه در دستگاه های نیمه صنعتی، روش اسمز معکوس می باشد. در این روش با قرار دادن ممبران هایی که دارای منافذ بسیار ریزی هستند املاح و مواد محلول آب تا ۹۹% حذف شده و آبی بدون املاح تولید می گردد

بنابراین آب تولیدی توسط دستگاه آب شیرین کن نیمه صنعتی دارای کیفیت بالایی بوده و جهت مصارف شرب مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاهها دارای محدودیت های هم می باشند برای متال این دستگاهها فقط برای تصفیه آب هایی با تی دی اس کمتر از ۱۰۰۰ کارایی داشته و طول عمر فیلترها با افزایش املاح آب ورودی به شدت کاهش می یابد

جهت اطلاع از قیمت و خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی و دریافت مشاوره رایگان با ما در تماس باشید

دستگاه های تصفیه آب صنعتی:

دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی یا آب شیرین کن های صنعتی میکروب ها املاح و مواد آلی موجود در آب را از بین می برد

در نهایت آبی تمیز، باکیفیت و سالم تحویل می دهد. با استفاده از آب شیرین کن صنعتی می توان کیفیت آب مصرفی را در صنایع و کاربردهای مختلف افزایش داد و عمر مفید تجهیزات و وسایل را بالا برد استفاده از آب شیرین کن های صنعتی همچنین باعث کاهش رسوب گذاری و خوردگی تجهیزات در تاسیسات مختلف می شود

جهت اطلاع از قیمت و خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی و دریافت مشاوره رایگان با ما در تماس باشید

صنایع و مشاغل مختلف به صورت روزانه میزان آب مصرفی بسیار بالایی دارند. این مشاغل از آب برای تولید و خنک کردن و شستشوی تجهیزات و هم جهت افزایش محصولات در بخش کشاورزی استفاده می کنند. مناسب ترین آب برای استفاده در صنعت آب خالص و بدون یون می باشد. در عین حال موضوع مهم، هزینه زیاد تهیه آب تصفیه شده بدون یون است

در هر صنعتی بهترین راه حل تصفیه و شیرین سازی آب استفاده از روشی است که هزینه تصفیه آب با آن کمتر باشد. رسیدن به آبی خالص و عاری از هر نوع آلودگی با هزینه کم با استفاده از دستگاه های تصفیه آب صنعتی امکان پذیر می باشد

آب شیرین کن های صنعتی در ظرفیت های گوناگون با ظرفیت حداقل ۵ مترمکعب یا ۵ هزار لیتر در روز تولید شده و در بخش های مختلف کاربرد دارد. در ادامه به مهمترین کاربردهای آب شیرین کن های صنعتی اشاره خواهد شد

انواع سیستم های تصفیه آب صنعتی

  • آب شیرین کن کشاورزی و گلخانه

در بسیاری از مناطق کشور ما، املاح آب های سطحی و آب چاه ها به حدی افزایش یافته که باعث غیر قابل کشت شدن زمین‌های کشاورزی شده است. با استفاده از  سیستم آب شیرین کن های کشاورزی، تهیه آب مناسب جهت آبیاری و زراعت میسر می شود

با استفاده از این دستگاه تصفیه آب شیرین کن املاح آب تا درصد قابل توجهی کاهش پیدا کرده و مناسب برای کشت و زرع می شود با این روش بازده تولیدات کشاورزی و گلخانه ای به شدت افزایش پیدا میکند. استفاده از دستگاه آب شیرین کن کشاورزی با وجود محدودیت ها و هزینه فراوان راه حل مناسبی جهت برخورد با کم آبی و شوری روز افزون آب ها می باشد

استفاده از آب شیرین کن در بخش کشاورزی و گلخانه نسبت به بخش صنعتی و شرب از حساسیت بسیار کمتری برخوردار است. دستگاه آب شیرین کن کشاورزی علاوه بر تامین و افزایش آب در دسترس سبب بالا رفتن کیفیت و افزایش محصول می گردد به طوری که معمولا هزینه بالای خرید آب شیرین کن کشاورزی در سالهای اولیه استفاده جبران می گردد استفاده از آب شیرین کن ها در بخش کشاورزی باعث در دسترس قرار گرفتن محصولات با کیفیت تر، یکدست تر و با ماندگاری بیشتر می شود

  • آب شیرین کن های دریایی

حدود ۲/۳ سطح کره زمین را آب اقیانوس و دریاها تشکیل می‌دهند شوری آب دریاها در گذشته مانع بزرگی برای شیرین کردن و در دسترس قرار دادن آب دریاها به حساب می‌آمد اما امروزه در نقاط مختلفی از دنیا آب شیرین کن‌های دریایی بزرگ مشغول به کار هستند که آب آشامیدنی جمعیت بالایی را تامین می‌کنند

در مناطق گرمسیری و مناطقی که با کمبود آب مواجه هستند، فرآیند نمک زدایی به عنوان یک فرآیند مقرون به صرفه در جهت تامین آب شرب، کشاورزی و صنایع به حساب می‌آید

استفاده از آب شیرین کن دریایی در تصفیه آب دریا به روش اسمز معکوس با توجه به هزینه اولیه سرمایه گذاری و همچنین با توجه به سهولت بهره برداری نسبت به سایر روشهای تصفیه آب دریا مانند تقطیر و MED از اولویت بالاتری برخوردار است هزینه بهره برداری از آب شیرین کن دریایی RO شامل هزینه برق و مواد شیمیایی آن می باشد به طور کلی هزینه ساخت آب شیرین کن های دریایی به دلیل تفاوت در املاح آب ورودی (دریاها و اقیانوس ها) و بالاتر بودن شوری آن ها نسبت به سایر آب شیرین کن ها بالاتر است

این تفاوت قیمت به نوع ممبران های مورد استفاده و تامین فشار بالاتر جهت غلبه بر فشار اسمزی بیشتر و نوع تجهیزات مورد استفاده و مقاوم در برابر خوردگی و شوری بالا مربوط می باشد

  • آب شیرین کن بیمارستانی

یکی از مهمترین تجهیزات مورد استفاده در بیمارستان ها دستگاه های تصفیه آب بیمارستانی یا آب شیرین کن های بیمارستانی می باشد دستگاههای آب شیرین کن بیمارستانی در تامین آب شرب بیماران و بخش های مختلف بیمارستان، اتاق های عمل و دستگاههای دیالیز کاربرد بسیاری دارد. آب تصفیه مورد استفاده در بیمارستان به دلیل اهمیت بالا بودن استانداردهای بهداشتی می بایست عاری از هرگونه مواد آلاینده باشد. به همین دلیل گندزدایی و فیلتراسیون نهایی بعد از فرایندهای اسمز معکوس از اهمیت بالایی برخوردار است.

دستگاه آب شیرین کن صنعتی | تصفیه آب صنعتی

آب سازه > دستگاه آب شیرین کن صنعتی | تصفیه آب صنعتی

قیمت و خرید دستگاه آب شیرین کن صنعتی | تصفیه آب صنعتی

آب سازه با تکیه بر مهندسی روز دنیا و بکارگیری استانداردهای بین المللی همراه با کادری مجرب و آزموده کیفیت بی نظیری را در صنعت تصفیه و سالم سازی آب به ارمغان آورده است به طوری که تنوع دستگاههای مورد نیاز در این زمینه میتواند

کلیه نیازهای بخشهای مختلف مصرف کننده آب اعم از خانگی، صنعتی و کشاورزی را بی نیاز نماید جهت اطلاع از قیمت و خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی و دریافت مشاوره رایگان با ما در تماس باشید

اهمیت استفاده از آب شیرین کن های صنعتی

ایران سال ‌هاست که از کمبود آب بسیار زیادی رنج می‌برد، بارندگی سالانه در ایران مدت ‌هاست که به‌طور پیوسته در حال کاهش بوده است از سوی دیگر، میانگین سالانه دما در دهه گذشته یک درجه افزایش یافته است که میزان تبخیر را نیز افزایش داده است آبهای زیرزمینی همواره نقش مهمی در تامین آب ایران داشته است

با این حال، نرخ تجدید آن نیز به طور پیوسته در نتیجه کاهش بارندگی کاهش یافته است، به طوری که مصرف کل آب سالانه ایران در ۵۰ سال گذشته بیش از دو برابر شده است. علاوه بر این، استفاده طولانی مدت از منابع آب زیرزمینی به دلیل استفاده بی رویه وجود دارد. در نتیجه، دسترسی به منابع آبی به ازای هر نفر در سال در ایران بین سال‌های ۱۹۵۶ تا ۲۰۱۶ نزدیک به ۷۷ درصد کاهش یافت

ایران در حال حاضر به سطح بالایی از تنش آبی رسیده  و اکنون بین کشورهای در معرض خطر تنش آبی در رتبه بیست و چهارم جهان قرار دارد

با توجه به تمام موارد ذکر شده لزوم استفاده از منابع جدید آبی مانند تصفیه آبهای شور و دریاها و بازیافت و بازیابی آبهای آلوده و پساب ها جهت در دسترس قرار گرفتن و استفاده در صنایع آبیاری و کشاورزی و حتی شرب بدیهی به نظر می رسد

مهمترین روش های تصفیه آب صنعتی

  • اسمز معکوس (REVERSE OSMOSIS):

اسمز معکوس چیست؟

اسمز معکوس فرایندی است که در آن، فشاری بیشتر از فشار اسمزی بر روی محفظه ی حاوی محلول با غلظت بالا اعمال می شود این فشار باعث عبور آب از درون غشا در جهت عکس اسمز می گردد

اکنون آب از محفظه ای با محلول غلظت بالا به محفظه با محلول غلظت پایین حرکت می کند. بنابراین آب از یک محفظه تصفیه یا کانی زدایی می گردد و جامدها در محفظه دیگر تغلیظ می شوند

مبانی و مفاهیم اولیه اسمزمعکوس

اسمز معکوس فرآیندی است که در آن بخش زیادی از مواد جامد محلول و سایر آلاینده ها با عبور آب  با فشار بالا از  یک غشای نیمه تراوا حذف می شوند

اسمز یک پدیده‌ی طبیعی و یکی از مهم‌ترین فرایند های طبیعت است فرایندی که در آن محلول رقیق تمایل به رفتن به سمت محلول غلیظ دارد

نمونه ‌های مختلف اسمز شامل جذب آب توسط ریشه‌ های گیاهان از خاک و جذب آب از خون توسط شش‌ها هستند. یا فرآیندی که در آن یک محلول نمک ضعیف تر (با غلظت کمتر) تمایل به حرکت به محلول نمکی قوی تر (با غلظت بیشتر) دارد

سلولی را در نظر بگیرید که توسط یک غشا نیمه تراوا به دو قسمت تقسیم شده است، این غشا باعث می شود آب و بعضی از یون ها از درون آن عبور کنند ولی نسبت به اکثر جامدهای حل شده ناتراوا عمل می کند

یکی از محفظه های سلول دارای محلولی با غلظت جامدهای حل شده بالا است درحالیکه محفظه دیگر حاوی محلولی با غلظت های جامد حل شده پایین می باشد

پیشینه تاریخی فرایند اسمز معکوس

۱۷۴۸محققان فرانسوی از کیسه صفرای خوک به عنوان غشا نیمه تراوا (ممبران) استفاده کردند
۱۸۶۱گراهام پدیده اسمز را کشف و شروع به گسترش آن کرد.
۱۹۰۶بچ هولد ممبران با فیلتر بسیار ریز و قطر ۰.۰۱ سانتیمر را ابداع کرد
۱۹۵۰دکتر اس. سوریراجان ابداع «شبیه‌سازی ممبران اسمزی زیستی»، پایه اسمز معکوس (UCLA).
۱۹۵۳شروع تحقیقات در زمینه فرایند اسمز معکوس
۱۹۶۰لوئب و سوریراجا اولین فردی که موفق به تولید ممبران RO با الیاف اسید استیک شد که دارای جریان آب بالا (WF) و دفع بالای نمک (SR) بود
۱۹۷۰شرکت فیلمتک ابداع ممبران RO با عملكرد فشار پایین

انواع سیستم های آب شیرین کن بر اساس ظرفیت

سیستم های تصفیه آب خانگی:

دستگاههای تصفیه خانگی و یا آب شیرین کن های خانگی (زیر سینکی) با قابلیت تصفیه حداکثر ۴۰۰ لیتر در روز هستند. دستگاه تصفیه آب خانگی از جمله مهمترین فناوری‌های تصفیه آب هستند. امروزه سیستم‌های تصفیه آب خانگی در اکثر منازل استفاده می شوند و جزو لوازم ضروری منازل، رستوران های کوچک و ادارات به حساب می آیند

دستگاههای تصفیه آب نیمه صنعتی:

دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی یا آب شیرین کن های نیمه صنعتی بر اساس تعداد ممبران، به ظرفیت های ۲۰۰، ۴۰۰ و ۸۰۰ گالنی تقسیم می شوند. روش تصفیه در دستگاه های نیمه صنعتی، روش اسمز معکوس می باشد. در این روش با قرار دادن ممبران هایی که دارای منافذ بسیار ریزی هستند املاح و مواد محلول آب تا ۹۹% حذف شده و آبی بدون املاح تولید می گردد

بنابراین آب تولیدی توسط دستگاه آب شیرین کن نیمه صنعتی، دارای کیفیت بالایی بوده و جهت مصارف شرب مورد استفاده قرار می گیرد

این دستگاهها دارای محدودیت های هم می باشند برای متال این دستگاهها فقط برای تصفیه آب هایی با تی دی اس کمتر از ۱۰۰۰ کارایی داشته و طول عمر فیلترها با افزایش املاح آب ورودی به شدت کاهش می یابد.

دستگاه های تصفیه آب صنعتی:

دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی یا آب شیرین کن های صنعتی میکروب ها املاح و مواد آلی موجود در آب را از بین می برد. در نهایت آبی تمیز، باکیفیت و سالم تحویل می دهد. با استفاده از آب شیرین کن صنعتی می توان کیفیت آب مصرفی را در صنایع و کاربردهای مختلف افزایش داد و عمر مفید تجهیزات و وسایل را بالا برد

استفاده از آب شیرین کن های صنعتی همچنین باعث کاهش رسوب گذاری و خوردگی تجهیزات در تاسیسات مختلف می شود

صنایع و مشاغل مختلف به صورت روزانه میزان آب مصرفی بسیار بالایی دارند. این مشاغل از آب برای تولید و خنک کردن و شستشوی تجهیزات و هم جهت افزایش محصولات در بخش کشاورزی استفاده می کنند. مناسب ترین آب برای استفاده در صنعت آب خالص و بدون یون می باشد در عین حال موضوع مهم، هزینه زیاد تهیه آب تصفیه شده بدون یون است

در هر صنعتی بهترین راه حل تصفیه و شیرین سازی آب استفاده از روشی است که هزینه تصفیه آب با آن کمتر باشد. رسیدن به آبی خالص و عاری از هر نوع آلودگی با هزینه کم با استفاده از دستگاه های تصفیه آب صنعتی امکان پذیر می باشد آب شیرین کن های صنعتی در ظرفیت های گوناگون با ظرفیت حداقل ۵ مترمکعب یا ۵ هزار لیتر در روز تولید شده و در بخش های مختلف کاربرد دارد در ادامه به مهمترین کاربردهای آب شیرین کن های صنعتی اشاره خواهد شد

انواع سیستم های تصفیه آب صنعتی

  • آب شیرین کن کشاورزی و گلخانه

در بسیاری از مناطق کشور ما املاح آب های سطحی و آب چاه ها به حدی افزایش یافته که باعث غیر قابل کشت شدن زمین‌های کشاورزی شده است

با استفاده از  سیستم آب شیرین کن های کشاورزی، تهیه آب مناسب جهت آبیاری و زراعت میسر می شود. با استفاده از این دستگاه تصفیه آب شیرین کن، املاح آب تا درصد قابل توجهی کاهش پیدا کرده و مناسب برای کشت و زرع می شود

با این روش بازده تولیدات کشاورزی و گلخانه ای به شدت افزایش پیدا میکند. استفاده از دستگاه آب شیرین کن کشاورزی با وجود محدودیت ها و هزینه فراوان راه حل مناسبی جهت برخورد با کم آبی و شوری روز افزون آب ها می باشد

استفاده از آب شیرین کن در بخش کشاورزی و گلخانه نسبت به بخش صنعتی و شرب از حساسیت بسیار کمتری برخوردار است. دستگاه آب شیرین کن کشاورزی علاوه بر تامین و افزایش آب در دسترس، سبب بالا رفتن کیفیت و افزایش محصول می گردد، به طوری که معمولا هزینه بالای خرید آب شیرین کن کشاورزی در سالهای اولیه استفاده جبران می گردد استفاده از آب شیرین کن ها در بخش کشاورزی باعث در دسترس قرار گرفتن محصولات با کیفیت تر، یکدست تر و با ماندگاری بیشتر می شود

  • آب شیرین کن های دریایی

حدود ۲/۳ سطح کره زمین را آب اقیانوس و دریاها تشکیل می‌دهند. شوری آب دریاها در گذشته مانع بزرگی برای شیرین کردن و در دسترس قرار دادن آب دریاها به حساب می‌آمد اما امروزه در نقاط مختلفی از دنیا آب شیرین کن‌های دریایی بزرگ مشغول به کار هستند که آب آشامیدنی جمعیت بالایی را تامین می‌کنند

در مناطق گرمسیری و مناطقی که با کمبود آب مواجه هستند، فرآیند نمک زدایی به عنوان یک فرآیند مقرون به صرفه در جهت تامین آب شرب، کشاورزی و صنایع به حساب می‌آید

استفاده از آب شیرین کن دریایی در تصفیه آب دریا به روش اسمز معکوس با توجه به هزینه اولیه سرمایه گذاری و همچنین با توجه به سهولت بهره برداری نسبت به سایر روشهای تصفیه آب دریا مانند تقطیر و MED از اولویت بالاتری برخوردار است هزینه بهره برداری از آب شیرین کن دریایی RO شامل هزینه برق و مواد شیمیایی آن می باشد. به طور کلی هزینه ساخت آب شیرین کن های دریایی به دلیل تفاوت در املاح آب ورودی (دریاها و اقیانوس ها) و بالاتر بودن شوری آن ها نسبت به سایر آب شیرین کن ها بالاتر است

این تفاوت قیمت به نوع ممبران های مورد استفاده و تامین فشار بالاتر جهت غلبه بر فشار اسمزی بیشتر و نوع تجهیزات مورد استفاده و مقاوم در برابر خوردگی و شوری بالا مربوط می باشد

  • آب شیرین کن بیمارستانی

یکی از مهمترین تجهیزات مورد استفاده در بیمارستان ها دستگاه های تصفیه آب بیمارستانی یا آب شیرین کن های بیمارستانی می باشد

دستگاههای آب شیرین کن بیمارستانی در تامین آب شرب بیماران و بخش های مختلف بیمارستان، اتاق های عمل و دستگاههای دیالیز کاربرد بسیاری دارد. آب تصفیه مورد استفاده در بیمارستان به دلیل اهمیت بالا بودن استانداردهای بهداشتی می بایست عاری از هرگونه مواد آلاینده باشد. به همین دلیل گندزدایی و فیلتراسیون نهایی بعد از فرایندهای اسمز معکوس از اهمیت بالایی برخوردار است

  • آب شیرین کن مرغداری و دامداری

حدود ۷۵ درصد از وزن بدن و ۹۰ درصد خون دام و طیور  از آب تشکیل می شود. همچنین آب، تمامی جنبه های متابولیسم یک حیوان را در بر می گیرد، به نحوی که نقش مهمی در کنترل دمای بدن، هضم غذا و دفع فضولات ایفا می کند. به همین دلیل تصفیه آب در مرغداری ها و دامداری ها امری ضروری به شمار می آید

میزان آب مصرفی برای دام و طیور به چه عواملی بستگی دارد؟

میزان آب مصرفی دام و طیور به عوامل مختلفی بستگی دارد که از مهمترین آنها می توان به نوع دام و طیور، درجه حرارت محیط و بدن آب و هوا، تحرک دام و طیور، سن، نوع نژاد، نوع تغذیه و میزان آن، میزان نمک موجود در خوراک و کیفیت غذا مورد استفاده دام و طیور اشاره کرد

اهمیت استفاده از آب شیرین کن ها برای مرغداری و دامداری ها

هرچه آب مورد استفاده در مرغداری ها و دامداری ها با کیفیت تر باشد، دام و طیور مصرف آب بالاتری دارند و این امر باعث سلامت دام و افزایش وزن آن می شود

آب آشامیدنی دام و طیور می بایست از لحاظ میکروبی فاقد هرگونه باکتری باشد و همچنین از لحاظ فیزیکی باید فاقد رنگ، بو و مزه باشد و از نظر شیمیایی فاقد املاح زیاد سختی بالا و املاح مضری همچون سولفات، نیترات و یا نیتریت باشد

دستگاه آب شیرین کن در پرورش دام و طیور علاوه بر کاهش املاح و سختی آب با حذف میکرو ارگانیسم ها و آلاینده های موجود در آب، سبب بهبود کیفیت آب و در نتیجه رشد بهتر و سلامت دام و طیور می شود

جهت اطلاع از قیمت و خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی و دریافت مشاوره رایگان با ما در تماس باشید.

مهمترین بخش های دستگاه آب شیرین کن صنعتی RO

  • پیش تصفیه (Pre-treatment)

رسوب و ازدیاد مواد معلق مختلف و میکرو ارگانیسم ها باعث کاهش عمر و عملکرد و همنین گرفتگی ممبران ها می شود

دبه همین منظوردلازم است به عنوان پیش تصفیه برخی از این مواد در آب ابتدا به روش های مختلف حذف شوند و سپس آب با کیفیت بالاتر وارد غشاهای نیمه تراوا گردد

لازم به ذکر است که مراحل پیش تصفیه به کمک تجهیزاتی از قبیل مواد شیمیایی، فیلتر شنی و فیلتر کربنی میکرو فیلترها (MF) و اولترا فیلترها (UF) و … صورت می گیرد. انتخاب نوع و روش پیش تصفیه بستگی به کیفیت و آنالیز شیمیایی آب در دسترس و منبع آب (دریا، چاه، سد، پساب و…) دارد جدول زیر بعضی از روش های متداول فیزیکی و شمیایی پیش تصفیه اسمز معکوس را نشان می دهد

                                    پیش تصفیه فیزیکی سیستم اسمز معکوس
دانه گیر توریحذف ذرات بزرگ، سنگ، شن و ماسه
فیلتر شنیحذف ذرات جامد معلق و میکرو ارگانیسمهای بالاتر از ۵۰ میکرون.
فیلتر کربنیحذف ذرات جامد معلق و میکرو ارگانیسمها و حذف کلر، بو و رنگ.
میکرو فیلتر و اولترا فیلترحذف ذرات جامد معلق
                                     پیش تصفیه شیمیایی سیستم اسمز معکوس
ازنکاهش فعالیت بیولوژیکی میکروارگانیسم ها.
منعقد کننده هابه عنوان مکمل جهت افزای راندمان پیش تصفیه فیزیکی.
ضد رسوبجلوگیری از نشست و رسوب عناصر بر روی سطح ممبران
اسیدکاهش رسوب گذاری با کاهش PH.
اشعه ماورا بنفش (UV)کاهش فعالیت بیولوژیکی میکروارگانیسم ها
بی سولفیت هابا حذف کلر مانع آسیب به ممبران می شود.
  • پمپ فشار قوی (High pressure pump)

پمپ فشار قوی یکی از اجزای اصلی سیستم اسمز معکوس می باشد. این پمپ‌ها به منظور خنثی کردن فشار اسمزی و جبران افت فشار ناشی از وجود ممبران و تجهیزات موجود در مسیر تصفیه مورد استفاده قرار می‌گیرند مصرف انرژی پمپ فشار قوی، یکی از موارد هزینه بر دستگاه اسمز معکوس است

لذا بازدهی انرژی بالا و همچنین طول عمر پمپ ها یکی از فاکتورهای اساسی در ارزیابی اقتصادی سیستم اسمز معکوس است

سیستم های کنترل و ابزار دقیق مورد استفاده در دستگاههای تصفیه آب صنعتی

تابلو برق:

تابلو برق جهت کنترل و محافظت از پمپ ها و تجهیزات الکترونیکی استفاده می شود. این دستگاه از برندهای معتبر اروپایی مانند اشنایدر و زیمنس با کلیه ورودی و خروجی های مورد نیاز و ابزارهای حفاظتی مانند کنترل فاز و غیره ساخته می شود

کنترل کننده اتوماتیک سیستم اسمز معکوس (RO Controler = Mini PLC):

این قطعه داراي ميكرو پروسسور جهت كنترل اتوماتیک دستگاه  RO  به همراه نقشه ي PFD  می باشد این دستگاه شامل چراغ هاي سبز و قرمز نشان دهنده صحت یا عدم صحت کارکرد و یا ERROR  برای تمامی قسمت ها ،  EC متر آنلاين جهت نشان دادن هدايت الكتريكي و دماسنج جهت نشان دادن دمای آب توليدي می باشد

هم چنین این دستگاه با روشن نمودن مرحله به مرحله اجزای دستگاه RO ، از آسیب رسیدن به آن ها جلوگیری می نماید

پرشر سوییچ:

جهت کنترل افت و یا افزایش فشار از محدوده مجاز به عنوان اجزای سیستم آب شیرین کن ، مورد استفاده قرار مي گيرد. برای جلوگيري از خشك كار كردن پمپ ها و یا کاركردن دستگاه با فشار بيش از حد مجاز استفاده می شود

فلومتر یا جریان سنج:

به منظور نشان دادن ميزان دبی یا جریان آب توليدي و آب پساب مورد استفاده قرار مي گيرد. عموما این فلومتر ها از نوع روتامتری بر خط استفاده می شوند

  انواع دیگری از جمله آلتراسونیک، مغناطیسی و یا توربینی و غیره نیز در بازار موجود است این فلومترها قیمت بالاتر و طبیعتا قابلیت ها و دقت بیشتری را نیز دارا می باشند

روش های ضدعفونی در آب شیرین کن – بخش اول

استفاده از ازن در آب شیرین کن

یکی از نکاتی که در استفاده از آب شیرین کن بایستی مورد توجه قرار گیرد عدم آلودگی آب ورودی به این سیستم ها به هر گونه میکروب و میکرو ارگانیسم است به همین منظور ضدعفونی آب ورودی به سیستم اسمز معکوس بایستی در طراحی هر سیستم آب شیرین کن مورد توجه قرار گیرد

سیستم های پیش تصفیه در آب شیرین کن های دریایی

آب شیرین کن دریایی

امروزه استفاده از سیستم‌های آب شیرین کن به راهکاری بسیار مطلوب و به صرفه جهت رفع مشکل کم آبی به ویژه در مناطق خشک و ساحلی تبدیل شده است هسته روش‌های نمک‌زدایی از آب دریا مبتنی بر تکنولوژی ممبران اسمز معکوس است

این موضوع سبب شده تا به فکر راهکارهایی جایگزین برای تأمین آب قابل‌شرب بیفتیم یکی از این راهکارها استفاده از آب دریا و تصفیه آن با استفاده از دستگاه‌های آب شیرین کن است. آب شیرین کن باید بتواند استاندارهای لازم برای آب قابل‌شرب را فراهم سازد. فرآیند تصفیه آب صنعتی برای این منظور شامل حذف مواد غیرضروری و یا خطرناک آب نظیر نمک‌های موجود در آب است.

به فرآیند تصفیه آب دریا با استفاده از آب شیرین کن، شیرین سازی (Desalination) می‌گویند این فناوری چندان جدید نیست و سال‌های زیادی است که از آن استفاده می‌شود. در ادامه این مطلب به بررسی شش مزیت مهم استفاده از تجهیزات آب شیرین کن می‌پردازیم

تصفیه آب دریا برای شرب

مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزیت تصفیه آب دریا توانایی آن در تأمین آب شرب موردنیاز شهرها و مناطقی است که کمبود آب در آنها مشهود بوده و موجب بروز بیماری‌های مختلف و حتی مرگ‌ومیر برخی از افراد شده است استفاده از آب شیرین کن در ابعاد صنعتی می‌توانند به‌خوبی به حل این مشکل بپردازد

 تصفیه آب برای آبیاری و کشاورزی

تصفیه آب دریا با کمک تجهیزات آب شیرین کن سبب تأمین آب موردنیاز برای انجام فعالیت‌های کشاورزی حتی در مناطق دور از دریا می‌شود این مهم با راه‌اندازی ایستگاه‌های پمپاژ آب و همین‌طور خط لوله برای آب‌رسانی به مناطق دورافتاده محقق می‌شود

این امر سبب رشد صنعت کشاورزی شده که منجر به افزایش تولید محصولات کشاورزی می‌شود رشد و توسعه کشاورزی نیز یکی دیگر از نیازهای اساسی انسان یعنی دسترسی به غذا را برطرف می‌کند

تصفیه آب برای ادامه حیات در مناطق دورافتاده

استفاده از سیستم‌های آب شیرین کن و انتقال آب به مناطق خالی از سکنه که امکان ادامه حیات در آنها وجود ندارد می‌تواند سبب آبادانی آن منطقه و امکان انجام فعالیت‌های کشاورزی در آن شود.

این موضوع خود کمک خواهد کرد تا جمعیت شهری به‌صورت متوازنی در مناطق مختلف یک کشور پراکنده شده و مشکلات ناشی از زندگی شهری در شهرهای مختلف، کاهش یابد

تصفیه آب برای بهبود فعالیت‌های صنعتی

تصفیه آب صنعتی دریا می‌تواند آب لازم را برای صنایع مختلف فراهم سازد می‌دانیم که آب یک حلال پایه برای تولید بسیاری از محصولات صنعتی است و نیاز صنایع مختلف به آب تصفیه‌شده بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ بنابراین کارخانه‌های مختلف می‌توانند حتی با نصب سیستم‌های آب شیرین کن در کنار تجهیزات مربوط به خط تولید خود، از مزایای آن بهره ببرند

تصفیه آب دریا برای دست‌یابی به آب باکیفیت

آب خروجی و تصفیه‌شده از یک سیستم آب شیرین کن ازلحاظ مشخصات فیزیکی و شیمیایی بهتر از هر آبی است که به روش‌های دیگر تصفیه شده است تجهیزات آب شیرین کن معمولاً از فرآیند اسمز معکوس برای تصفیه آب بهره می‌برند که دقیق‌ترین روش تصفیه آب حتی در فرآیندهای صنعتی محسوب می‌شود

یکی از نکاتی که در استفاده از آب شیرین کن بایستی مورد توجه قرار گیرد عدم آلودگی آب ورودی به این سیستم ها به هر گونه میکروب و میکرو ارگانیسم است

به همین منظور ضدعفونی آب ورودی به سیستم اسمز معکوس بایستی در طراحی هر سیستم آب شیرین کن مورد توجه قرار گیرد اکثر افراد با سیستم کلرزنی و نقش کلر در حذف آلودگی های میکروبی آشنایی دارند. در این مقاله به برخی دیگر از روش های ضدعفونی آب پرداخته و توضیحاتی در رابطه با کارایی هر یک از آن ها عنوان می سازیم

ضدعفونی آب ورودی به آب شیرین کن به کمک ازن

گاز ازن که نماد علمی آن O3 می باشد یکی از عوامل بسیار قوی در تصفیه آب جهت مصارف شرب محسوب می شود. از گاز ازن به صورت گسترده جهت ضدعفونی آب شرب و کنترل بو و طعم آب در آمریکای شمالی و اروپا استفاده می شود

ازن با تاثیر مستقیم بر روی DNA موجودات زنده و نابودی آن، توانایی از بین بردن تمامی موجودات پاتوژنی و میکروب ها را دارد. ازن زنی جهت تصفیه آب مزایای زیادی دارد. گاز ازن تا ۳۰۰۰ برابر سریعتر از کلر می تواند آب را ضدعفونی نماید

از همین جهت بر خلاف کلر، زمان اثرگذاری طولانی جهت ضدعفونی در آب مورد نیاز نیست. از نکات مثبت دیگر استفاده از ازن در مقایسه با کلرزنی عدم باقی گذاشتن هر گونه ماده مضری در داخل آب است

گاز ازن از پیوند سه اتم اکسیژن با هم تشکیل شده است که حالت ناپایداری دارد به صورت طبیعی گاز ازن در زمانی به نسبت کوتاه به مولکول اکسیژن (O2) تجزیه می شود و نیمه عمر پایینی دارد

به دلیل ناپایداری این گاز، جهت ضدعفونی آب پیش از دستگاه آب شیرین کن، باید گاز ازن در محل استفاده تولید شده و به محض تولید به داخل آب تزریق گردد. در طبیعت در لایه های بالایی جو زمین با تابش اشعه فرابنفش به مولکول های اکسیژن و آزاد شده اتم اکسیژن و پیوند مجدد آن با مولکول O2، گاز ازن تولید می شود.

گاز ازن را به صورت مصنوعی نیز می توان تولید کرد. برای این منظور نیاز است گاز اکسیژن (و یا هوای خشک) را در معرض جریان متناوب با ولتاژ بالا قرار داد. در این صورت مولکول های اکسیژن از مسیر قوس الکتریکی عبور کرده و تجزیه می شوند. برای این منظور از دو صفحه دارای دی الکتریک با فاصله حدود ۶ میلیمتر و یا به شکل استوانه تیوپی استفاده می شود

ولتاژ آن ها مابین ۴۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ ولت می باشد و هوای خشک و یا اکسیژن به داخل آن دمیده می شود. در این صورت با توجه به تکنولوژی کنونی از هر مترمکعب هوای دمیده شده، حدود ۱۵ تا ۲۰ گرم گاز ازن تولید می شود.

هوای خروجی دستگاه تولید ازن (ازن ژنراتور) که دارای گاز ازن است به داخل آب تزریق می شود. این امر به دو صورت ممکن است یک روش استفاده از سیستم تزریقی است که قابلیت مکش تحت فشار پایین ایجاد می سازد که به آن ونتوری گفته می شود این روش بیشتر جهت تزریق به لوله آب در حال عبور مورد استفاده قرار می گیرد

روش دیگر تزریق آن به کمک مواد سرامیکی و یا لوله های متخلخل (دیفیوزر) از نقطه فشار بالاتر به داخل آب است. این روش هم بیشتر جهت تزریق به داخل مخازن ایستای آب مناسب است. میزان جذب ازن در آب در روش دوم وابسته به عمق غوطه ور شدن دیفیوزر در آب و مکان آن داخل تانک و کیفیت حفرات خروج هوا است و بین ۶۰ تا ۹۰ درصد متغیر است

با وجود قابلیت بسیار بالای ازن در نابودی باکتری ها و کیست ها از آب، به دلیل باقی نگذاشتن هیچ باقیمانده گندزدایی در داخل آب، در صورت انبار کردن طولانی مدت آب ازن زنی شده امکان آلودگی مجدد آن وجود دارد اما در مورد سیستم های آب شیرین کن به دلیل تجزیه ازن به اکسیژن در مدت کوتاه، روش مناسبی جهت ضدعفونی آب ورودی لحاظ می شود

مزایای ضدعفونی به وسیله ازن

  • کارایی بالا در کاهش موثر بو، رنگ و طعم نامطبوع آب
  • ناخالصی های ارگانیک در لحظه اکسید می شوند
  • ضدعفونی آب در بازه بزرگ دما و pH صورت می گیرد
  • تاثر سریع (بین ۳۰۰ تا ۳۰۰۰ بار سریع تر از کلر). تنها زمان کوتاه تماس جهت ضدعفونی کافی است
  • مصرف کلر و در نتیجه احتمال آلودگی THM را کاهش می دهد

معایب ضدعفونی به سیله ازن

  • ازن گازی سمی است و بر خلاف کلر بوی آشکاری جهت تشخیص آن ندارد و ممکن است به سرعت مشکل تنفسی ایجاد کند. به همین منظور بایستی در استفاده از آن بسیار احتیاط داشت
  • باقی نگذاشتن ماده گندزدا داخل آب پس از تجزیه
  • مصرف برق بالا و هزینه جاری بالاتر از کلر زنی
  • وجود رطوبت در هوای ورودی به ازن ژنراتور سریعا به آن آسیب زده و خطر آتش سوزی دارد
  • تنظیم دقیق دوز تزریقی و میزان تزریق ازن مانند کلر به راحتی صورت نمی گیرد

واحدهای آب شیرین کن مستقر در کانتینرها نقش عمده‌ای در صنعت تصفیه آب دارند و یکی از بهترین روش‌های موجود برای تأمین نیاز به تصفیه آب صنعتی هستند

واحدهای تصفیه آب مستقر در کانتینرها به دلیل قابلیت حمل و همین‌طور نصب سریع، راه‌حل بسیار مناسبی برای کارخانجاتی هستند که مکانی اختصاصی برای تصفیه آب نداشته و یا فضای کمی را برای این کار در اختیار دارند. این واحدهای آب شیرین کن تجهیزات اندک متحرکی دارند و اثر چندانی بر محیط اطراف خود نمی‌گذارند

تصفیه آب مستقر در کانتینر

این ویژگی‌ها باعث می‌شود که واحدهای آب شیرین کن مستقر در کانتینرها برای تصفیه آب صنعتی بسیار قابل‌اعتماد، مقرون‌به‌صرفه و مؤثر باشند که توسط شرکت‌های زیادی به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای واحدهای سنتی آب شیرین کن استفاده می‌شوند در ادامه به بررسی مزایای این واحدها می‌پردازیم

تصفیه آب انعطاف‌پذیر با فناوری برتر

یکی از برتری‌های عمده این واحدهای تصفیه آب صنعتی امکان استفاده از آنها در شرایط متفاوت است. این تجهیزات آب شیرین کن می‌توانند در شیرین سازی آب دریا، آب‌های سطحی، آب‌های زیرزمینی و آب‌های لب‌شور به کار آیند. این ویژگی آنها را مناسب استفاده در انواع فعالیت‌های صنعتی و تجاری کرده است

با وجود این که واحدهای آب شیرین کن مستقر در کانتینرها عموماً برای کاربردهای خاصی سفارشی‌سازی می‌شوند، برتری فناوری به کار رفته در آنها باعث شده که از این واحدهای آب شیرین کن برای عملیات فیلتراسیون، جداسازی غشایی فرآیند تبادل یونی و همچنین گندزدایی و ضدعفونی کردن آب نیز استفاده شود

مزایای کاربردی و تجهیزاتی در تصفیه آب

واحدهای آب شیرین کن صنعتی مستقر در کانتینرها معمولاً از یک سیستم مدیریت و پایش قوی برای بررسی پارامترهای کیفیت آب در طول فرآیند تصفیه آب بهره می‌برند واحد آب شیرین کن می‌تواند شامل تعدادی پمپ، لوله‌کشی وفیلترها و غشاها، موتورهای الکتریکی، شیرها و سایر ابزارهای اختصاصی باشد که هرکدام از آنها برای اطمینان از عملکرد بهینه و صحیح برای افزایش راندمان واحد تصفیه باید کنترل شوند

این واحدها برای کاربردهای معدنی، استفاده موقت، مراکز تولیدی، بررسی‌های علمی و بسیاری دیگر از فعالیت‌های اقتصادی مناسب‌اند

مزایای عملیاتی

یکی از مزایای عمده واحدهای تصفیه آب صنعتی مستقر در کانتینرها این است که نصب و راه‌اندازی آنها بسیار مقرون‌به‌صرفه و نیز کاربرپسند است این واحدهای آب شیرین کن زمان انتقال پایینی دارند و هزینه نصب در آنها کمینه شده است

در کنار این‌ها، زمان مورد نیاز برای نصب این واحدها نیز به کمترین مقدار خود رسانیده شده و آن‌قدر ساده شده که عملیات پاکسازی و شیرین سازی آب در کمترین زمان ممکن صورت گیرد

این واحدها می‌توانند از مکانی به مکان دیگر منتقل شده و در ظرفیت‌های بیشتر به‌سادگی توسعه یابند با یکپارچه‌سازی صورت گرفته در این واحدها و همچنین مصرف بهینه انرژی در آنها، این واحدها نیاز به تعمیرات و نگهداری چندانی ندارند

استفاده از واحدهای تصفیه آب مستقر در کانتینرها

واحدهای آب شیرین کن مستقر در کانتینرها تاکنون در بخش‌های مختلفی از جهان به‌عنوان آب شیرین کن و برای انجام عملیات تصفیه آب صنعتی به‌کاررفته‌اند. از این میان می‌توان به معادن استخراج آهن در سیرالئون، اکتشاف نفت در آذربایجان، معادن مغولستان، صنایع تولید مواد ضدیخ و همچنین تأمین آب شهری در بریتانیا نام برد

دستگاه‌های آب شیرین کن در فرآیند تصفیه آب و با عملیات نمک‌زدایی، نمک را از آب دریا جدا می‌کنند. در مطالب قبلی پیرامون معایب شیرین سازی آب دریا بسیار صحبت شد گفتیم که استفاده از آب شیرین کن در تصفیه آب صنعتی نیاز به مقدار بسیار زیادی سوخت‌های فسیلی دارد

این انرژی صرف تأمین برق تجهیزات تصفیه آب، دفع شورابه حاصل در نقاط دورتر و همین‌طور انتقال آب تصفیه‌شده خروجی از آب شیرین کن به نقاط دورتر می‌شود

آب شیرین کن خورشیدی

بسیاری از فعالان و حامیان محیط‌زیست، مخالف شیرین سازی و تصفیه آب دریا هستند و دلیل این مخالفت انرژی زیادی است که باید از طریق سوخت‌های فسیلی برای عملیات تصفیه آب صنعتی با آب شیرین کن مصرف شود

شیرین سازی آب دریا می‌تواند اثرات مخربی بر محیط آبی داشته باشد؛ چراکه حجم عظیمی از آب از این طریق تصفیه شده و شورابه آن در صورت رهاسازی و دفع در دریا، بر موجودات و زیست‌بوم آب تأثیر می‌گذارد

امروزه استفاده از تجهیزات آب شیرین کن خورشیدی، نیاز به این حجم از سوخت‌های فسیلی را در تصفیه آب دریا از بین برده است در ادامه نگاهی دقیق‌تر خواهیم داشت به مزایای آب شیرین کن خورشیدی

آب شیرین کن: آمار و ارقام

بر اساس آمار ارائه‌شده توسط انجمن بین‌المللی نمک‌زدایی تا تاریخ ۳۰ ژوئن سال ۲۰۱۵ میلادی تعداد ۱۸۲۴۶ واحد آب شیرین کن و تصفیه آب صنعتی دریا در جهان ثبت شده است این واحدهای تصفیه آب روزانه بیش از ۸۶/۸ میلیون مترمکعب (۲۲/۹ میلیارد گالن) در ۱۵۰ کشور دنیا تولید می‌کنند. بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در دنیا نیاز خود به آب را برای نوشیدن و یا سایر فعالیت‌ها تنها از آب تصفیه‌شده تجهیزات آب شیرین کن تأمین می‌کنند

اولین آب شیرین کن خورشیدی در مقیاس صنعتی

اولین واحد آب شیرین کن خورشیدی در مقیاس تصفیه آب صنعتی در حال ساخت است عربستان سعودی در حال ساخت این واحد تصفیه آب است و پیش‌بینی می‌شود این واحد بتواند روزانه ۶۰ هزار مترمکعب آب تصفیه‌شده را در شمال شرقی عربستان و در شهر الخفیج تولید کند

این واحد آب شیرین کن شامل یک بخش فتوولتائیک تغلیظ کننده بسیار قوی است. استفاده از انرژی تجدید پذیر از هزینه‌های عملیاتی تصفیه آب صنعتی و همچنین میزان انتشار گازهای سمی می‌کاهد دو شرکت اسپانیایی بسیار معتبر در صنعت تصفیه آب در دنیا در حال تکمیل این پروژه هستند. عربستان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده تجهیزات تصفیه آب دریا در سطح جهان است

آب شیرین کن خورشیدی می‌تواند انرژی تولید کند:

یک فناوری جدید و نویدبخش نانو کامپوزیت اخیراً در سنگاپور توسعه داده شده و توسط آن توانسته‌اند یک نمونه آزمایشی از آب شیرین کن تصفیه آب دریا را طراحی کنند که علاوه بر تصفیه آب، سوخت هیدروژنی نیز تولید می‌کند

این نمونه آزمایشی توانایی بهره‌گیری از نور طبیعی خورشید را به‌عنوان تنها منبع تأمین انرژی در شیرین سازی و تصفیه آب دریا از خود نشان داده است این روش می‌تواند موجب افزایش بهره‌وری در تولید آب و انرژی بدون افزایش هزینه‌های اولیه نیاز به بهبود زیرساخت‌ها و همین‌طور بر جای گذاری اثرات زیست‌محیطی شود

این تنها دو مورد از پیشرفت‌های اخیر در آب شیرین کن خورشیدی محسوب می‌شود؛ درحالی‌که پیشرفت‌های زیادی در اسمز معکوس (فرآیند تصفیه آب و جداسازی آب از نمک) نیز صورت گرفته است مواد جدیدی سازنده غشا در کنار فرآیندهای پیش‌تصفیه به کارایی بیشتر فرآیند تصفیه آب صنعتی کمک کرده‌اند

بر اساس یک گزارش، سازمان ملل برآورد کرده که رشد استفاده از آب بیش از دو برابر رشد جمعیت در جهان افزایش یافته است. تا سال ۲۰۲۵ میلادی، حدود ۸/۱ میلیارد نفر به‌صورت تقریبی در مناطقی با کمبود منابع آبی زندگی خواهند کرد و دوسوم جمعیت جهان نیز به دلیل افزایش مصرف رشد و تغییرات اقلیمی در مناطق در معرض خطر کمبود آب خواهند بود

تصفیه آب صنعتی مناسب برای صنایع آرایشی و بهداشتی را چگونه انتخاب کنیم؟

سیستم تصفیه آب صنعتی مناسب برای صنایع تولید محصولات آرایشی و بهداشتی به نوع محصولاتی که قرار است تولید شود و همچنین نرخ تولید این محصولات بستگی دارد. بااین‌وجود درنهایت این سیستم تصفیه آب صنعتی باید بتواند استانداردهای سازمان دارویی آمریکا و یا اروپا را برای تصفیه آب ، تأمین کند.

تصفیه آب صنعتی در صنایع تولید محصولات آرایشی و بهداشتی

عموماً سیستم تصفیه آب صنعتی که قرار است برای تولید محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده شود باید بتواند تقریباً تمام آلودگی‌های موجود در آب نظیر نیترات‌ها، کلریدها، فلزات سنگین و سولفات‌ها را از آب جدا کند.

هر سیستمی که به‌عنوان آب شیرین کن قرار است در این صنعت استفاده شود باید فاقد فرآیندی با احتمال وجود نقاطی برای به دام افتادن و سکون آب باشد؛ چراکه این نواحی احتمال رشد و تکثیر باکتری‌ها در سیستم تصفیه آب و درنهایت آب تولیدشده برای فرآیند را افزایش می‌دهند
انتخاب سیستم تصفیه آب صنعتی مناسب برای صنایع تولید محصولات آرایشی و بهداشتی می‌تواند ضامن کیفیت محصولات تولیدشده باشد

اطلاعات مورد نیاز برای انتخاب سیستم تصفیه آب صنعتی

برای انتخاب سیستم تصفیه آب مناسب بایستی ابتدا یک پیش‌نویس از جزئی‌ترین نیازهای خط تولید خود به تصفیه آب صنعتی را تهیه کنید

در این پیش‌نویس باید تمامی نیازها به‌خوبی بیان شده باشند تا یک متخصص تصفیه آب بتواند به بهترین شکل ممکن، شما را راهنمایی کند.
نوشتن این پیش‌نویس باید شامل مشخصات فعلی سیستم تصفیه آب صنعتی شما نیز باشد. گاهی برای تهیه این پیش‌نویس نیز لازم است تا با متخصصان تصفیه آب مشورت کنید تا به شما در زمینه نیازهایی که یک سیستم آب شیرین کن می‌تواند برطرف کند، کمک کند

مراحل انتخاب سیستم تصفیه آب صنعتی

برای اطمینان از انتخاب صحیح سیستم تصفیه آب صنعتی مناسب برای صنایع تولید محصولات آرایشی و بهداشتی، بایستی تمامی مراحل زیر به‌دقت طی شوند

نمونه‌گیری از آب

اولین قدم در انتخاب سیستم آب شیرین کن مناسب، نمونه‌گیری از آبی است که قرار است تصفیه شود. این آب باید تحت آزمایش‌های مختلفی قرار گیرد تا تمام خواص آن به همراه محتویات و آلودگی‌های مختلف معدنی و بیولوژیکی آب مشخص شود. اگر شرایط و کیفیت آب ورودی در زمان‌های مختلف متفاوت است، نمونه‌گیری بایستی چندین مرحله تکرار شود و درنهایت از فیلترها و تجهیزاتی به‌عنوان مراحل پیش‌تصفیه در فرآیند تصفیه آب استفاده شود. این مراحل تصفیه آب بایستی قادر به غلبه بر بی‌کیفیت‌ترین شرایط آب ورودی باشند.

اندازه واحد تصفیه آب صنعتی

پس از آگاهی از کیفیت آب ورودی و انتخاب سیستم پیش‌تصفیه، مرحله بعدی مشخص نمودن اندازه واحد تصفیه آب صنعتی است. این موضوع با بررسی حداکثر میزان نیاز خط تولید به آب تصفیه‌شده در یک واحد زمانی معین، مشخص می‌شود این امر سبب می‌شود که تجهیزات آب شیرین کن همواره بتوانند آب تصفیه‌شده کافی را برای تولید محصولات آرایی و بهداشتی در اختیار بگذارند

چیدمان سیستم تصفیه آب صنعتی

بعد از اجرای صحیح دو مرحله قبلی، مرحله بعد در انتخاب سیستم تصفیه آب صنعتی مشخص نمودن چیدمان و پیکربندی سیستم تصفیه آب استمثلاً باید مشخص شود که آب ورودی چگونه از منبع تأمین آب به سیستم آب شیرین کن می‌رسد و پس از عملیات تصفیه آب بایستی به چه بخشی وارد شود. ممکن است شما به آب تصفیه‌شده در چند بخش مختلف از تأسیسات خود نیاز داشته باشید

تصفیه آب صنعتی با اسمز معکوس: مفاهیم

بسیاری از شرکت‌های تولیدی امروزه هزینه زیادی را صرف منابع تأمین آب می‌کنند. این شرکت‌ها به دنبال بالا بردن منابع مالی خود با این کار هستند. تصفیه آب صنعتی با اسمز معکوس (RO) یکی از روش‌هایی است که به این هدف کمک می‌کند.

تصفیه آب صنعتی

فرآیند تصفیه آب صنعتی با اسمز معکوس (RO)

اگر بخواهیم تصفیه آب با اسمز معکوس را به زبان ساده تعریف کنیم، باید بگوییم که اسمز معکوس یک روش پیشرفته برای تصفیه آب است. اسمز فرآیندی است که طی آن آب تصفیه‌شده به‌صورت طبیعی و از طریق یک غشای نیمه‌تراوا به سمت آبی که حاوی مواد معدنی زیادی است حرکت می‌کند

برخلاف فرآیند اسمز، دانشمندان به فرآیندی برای تصفیه آب پی برده‌اند که می‌توان با اعمال فشاری برخلاف فشار اسمزی، مسیر آب را عوض کرده و آب از سمتی حاوی مواد معدنی زیاد به سمت آب تصفیه‌شده حرکت کند

به این عملیات اسمز معکوس (RO) می‌گویند. برای تصفیه آب صنعتی به روش اسمز معکوس از دستگاه آب شیرین کن استفاده می‌شود

استفاده عملی از اسمز معکوس در تصفیه آب صنعتی

فرآیند اسمز معکوس شامل استفاده گسترده از تجهیزاتی مانند پمپ آب و فیلتر اسمز معکوس (RO) است که یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها در تصفیه آب صنعتی محسوب می‌شود وظیفه اصلی را در تجهیزات آب شیرین کن، فیلترهای اسمز معکوس بر عهده دارند که بایستی آب را از مواد معدنی جدا کرده و عملیات تصفیه آب را به‌خوبی انجام دهند

دستگاه‌های آب شیرین کن مدرن برای تصفیه آب صنعتی به روش اسمز معکوس نه‌تنها مقرون‌به‌صرفه بوده، بلکه بسیار قدرتمند و قابل‌اطمینان هستند. از اسمز معکوس می‌توان برای تصفیه آب دریا و حذف نمک‌ها در ابعاد وسیع (مثلاً تصفیه آب بیش از چندین میلیون مترمکعب در روز) استفاده کرد همچنین برای تصفیه آب صنعتی دیگ‌های بخار برای جلوگیری از ایجاد رسوب و کاهش کارایی آن از تصفیه آب با اسمز معکوس و دستگاه‌های آب شیرین کن  استفاده می‌شود

مزایای تصفیه آب صنعتی با اسمز معکوس

تصفیه آب همواره برای شرکت‌های بزرگ، پیچیده و پرهزینه است. شرکت‌ها با برون‌سپاری این بخش سود قابل‌توجهی را معطوف به خود می‌کنند

متخصصان تصفیه آب بر عملیات تصفیه آب صنعتی واقف هستند و با آشنایی با انواع تجهیزات آب شیرین کن و فیلتر آب می‌توانند یک نمونه آزمایشی را در ابتدا در اختیار شرکت‌ها قرار داده و در صورت تأیید به نصب و احداث تجهیزات بزرگ تصفیه آب صنعتی و آب شیرین کن بپردازند

متخصصان تصفیه آب همچنین با قوانین و مقررات سازمان‌های حفاظت از محیط‌زیست آشنایی کامل دارند و می‌توانند آب شیرین کن را به‌گونه‌ای طراحی کنند که مطابق با استانداردهای وضع‌شده باشد

با پیشرفت‌های صورت گرفته در تصفیه آب به روش اسمز معکوس (RO)، این فرآیند به‌سادگی در دسترس و قابل مدیریت کردن است. با توجه به بحران کمبود آب در جهان و نیاز روزافزون به تصفیه آب صنعتی و تصفیه آب خانگی، تقاضا برای تصفیه آب با تجهیزات آب شیرین کن روزبه‌روز در حال افزایش است
آب شیرین کن تصفیه آب صنعتی دریا؛ مزایا و معایب

انسان‌ها، حیوانات و گیاهان به آب سالم برای شرب نیاز دارند. باوجوداینکه بیش از ۷۰% از سطح زمین را اب فراگرفته است، مقادیر بسیاری زیادی از این آب حاوی حجم بالایی از نمک بوده و آب شور است

حدود ۲۰% از آب شیرین موجود در جهان در حوضه آمازون یافت می‌شود و بسیاری از نقاط جهان با خشک‌سالی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. به همین دلیل دولت‌ها همواره به بررسی نقاط مثبت و منفی تصفیه آب  دریا و استفاده از تجهیزات آب شیرین کن می‌پردازند

مزایای تصفیه آب دریا با تأسیسات آب شیرین کن چیست؟

در این بخش به بررسی برخی مزایای استفاده از تجهیزات تصفیه آب صنعتی (به‌خصوص تجهیزات آب شیرین کن) برای تصفیه آب دریا می‌پردازیم

فناوری تصفیه آب دریا با آب شیرین کن یک فناوری مؤثر و مورداطمینان است.

روش اسمز معکوس (RO) برای تصفیه آب شور و آب دریا و حذف نمک و مواد معدنی از آن به‌عنوان یک روش مؤثر برای تولید آب شرب که می‌تواند آب سالم، گوارا و بهداشتی را در اختیار مصرف‌کننده قرار دهد، شناخته شده است. وقتی‌که تجهیزات تصفیه آب صنعتی  به‌خوبی طراحی شوند می‌توانند به‌صورت مؤثر عملیات تصفیه آب را انجام داده و آبی با کیفیت بسیار بالا را تولید کنند

حجم عظیمی از آب شور در اقیانوس‌ها و دریاها وجود دارد

میزان آب در دسترس برای انجام عملیات تصفیه آب در اقیانوس‌ها و دریاها به‌قدری زیاد است که می‌توان آن را به‌عنوان یک منبع تأمین آب نامتناهی برای تجهیزات آب شیرین کن در نظر گرفت این بدان معنی است که حتی در زمان وقوع خشک‌سالی، مردم دنیا به آب سالم، بهداشتی و گوارا برای ادامه حیات، رشد محصولات کشاورزی و سایر نیازهای خود دسترسی دارند

تصفیه آب شور موجود در جهان سبب تأمین نیاز ما به آب خواهد شد

ازآنجاکه منابع آب شیرین موجود در کره زمین بسیار محدود است باید برای حفظ آن تا جایی که ممکن است تلاش کرد. بنابراین در صورت تأمین آب موردنیاز موجودات زنده از طریق استفاده از تجهیزات تصفیه آب صنعتی برای شیرین‌سازی آب دریاها و اقیانوس‌ها، مقادیر بسیاری از این آب شیرین حفظ شده و باعث می‌شود که محیط‌زیست پیرامون ما آسیب بسیار کمتری ببیند

معایب تصفیه آب دریا با تأسیسات آب شیرین کن

در این بخش به بررسی برخی معایب ناشی از تصفیه آب دریاها و اقیانوس‌ها با تجهیزات تصفیه آب صنعتی و آب شیرین کن می‌پردازیم

تصفیه آب دریا می‌تواند هزینه‌بر باشد

در حال حاضر در یک واحد تصفیه آب صنعتی که از آب شیرین کن برای تصفیه آب دریا استفاده می‌کند به‌طور متوسط برای تولید هر مترمکعب آب تصفیه‌شده به ۲ کیلووات ساعت انرژی نیاز است در بسیاری از شبکه‌های برق‌رسانی ملی این هزینه چیزی در حدود دو دلار خواهد بود؛ اما باید توجه داشت که برای تولید این میزان از انرژی الکتریکی به منابع عظیمی از سوخت‌های فسیلی نیاز است

ساخت و راه‌اندازی تجهیزات تصفیه آب صنعتی می‌تواند قیمت بالایی داشته باشد

دستگاه‌های آب شیرین کن می‌توانند در زمان تصفیه آب هزینه معقولی داشته باشند؛ اما ساخت و راه‌اندازی آنها در برخی موارد برای دولت‌ها و ملت‌ها توجیه اقتصادی ندارد. بالا بودن هزینه ساخت تأسیسات آب شیرین کن سبب شده که رشد و توسعه فناوری اسمز معکوس (RO) به دلیل عدم تمایل دولت‌ها در استفاده از این تجهیزات تصفیه آب صنعتی با مشکل مواجه شود. گاهی این هزینه‌ها آن‌قدر بالاست که هیچ‌گاه ساخت واحدهای تصفیه آب دریا به سوددهی نمی‌رسد

شورابه ناشی از تصفیه آب دریا می‌تواند سبب بروز مشکلات زیست‌محیطی شود.

برای تصفیه آب شور بایستی آب شیرین از نمک و مواد معدنی جدا شود. این فرآیند می‌تواند شورابه‌ای حاوی مقادیر زیادی از نمک‌ها را تولید کند. ورود این شورابه به هر زیست‌بومی (چه در محیط آبی و چه در خشکی) اثرات مخربی بر روی جانداران حاضر در آن محیط گذاشته و تعادل را در آن زیست‌بوم بر هم می‌زند.

دفع بیش‌ازاندازه این شورابه می‌تواند حتی منجر به مرگ بسیاری از جانداران زیست‌بوم پذیرنده شودبا بررسی جوانب مختلف و نقاط قوت و ضعف تجهیزات تصفیه آب صنعتی مانند دستگاه‌های آب شیرین کن می‌توان دریافت که درنهایت تصفیه آب دریا می‌تواند به سود ما باشد یا خیر. همه ما برای ادامه حیات به آب سالم و بهداشتی نیاز داریم و آب شیرین کن‌ها می‌توانند چنین آبی را برای ما تولید کنندتصفیه آب دریا و آب های شور در منطقه خاورمیانه

خاورمیانه یکی از خشک‌ترین مناطق جهان است. میانگین میزان بارش در این بخش از کره زمین سالیانه در حدود ۴۰-۲۰ سانتی‌متر گزارش شده که در مقایسه با میانگین بارش جهانی (۷۲ سانتی‌متر) بسیار کم است. خاورمیانه همچنین با رشد سریع جمعیت روبروست به‌طوری‌که جمعیت این منطقه در ۴۰ سال گذشته سه برابر شده است. به همین دلیل و برخی دلایل دیگر نظیر عدم تصفیه آب مناسب و ضعف در مدیریت منابع آب، منابع آب این منطقه به‌سرعت در حال کاهش است.

بیش از ۵۰ سال است که از تصفیه آب صنعتی به شیرین‌سازی آب دریا به کمک دستگاه‌های آب شیرین کن به‌عنوان نخستین قدم برای مقابله با بحران کم‌آبی در برخی از کشورهای خاورمیانه استفاده می‌شود. بیش از ۵۰% واحدهای تصفیه آب و شیرین‌سازی آب دریا در خاورمیانه و به‌خصوص در حوزه خلیج‌فارس قرار دارند

تصفیه آب صنعتی دریا

روش‌های تصفیه آب دریا

سه روش عمده برای تصفیه آب صنعتی دریا وجود دارد روش بهره‌گیری از نیروی محرکه حرارتی، روش بهره‌گیری از نیروی محرکه الکتریکی و روش بهره‌گیری از نیروی محرکه ناشی از فشار. این روش‌های استفاده‌شده در تجهیزات آب شیرین کن با یکدیگر در میزان مصرف انرژی، هزینه‌های ناشی از اعمال روش تصفیه آب و توانایی تصفیه آب دریا یا آب لب‌شور تفاوت دارند

سه روش عمده تصفیه آب صنعتی و شیرین‌سازی آب دریا در خاورمیانه روش‌های تبخیر ناگهانی چندمرحله‌ای (MSF)، اسمز معکوس (RO) و تقطیر چندجزیی (MED) هستند. واحدهای آب شیرین کن MSF و MED واحدهایی مبتنی بر تقطیر هستند؛ اما تصفیه آب به روش اسمز معکوس (RO) از غشا برای جداسازی نمک از آب استفاده می‌کند و بر اساس فشار اسمزی استوار است

هزینه تصفیه آب صنعتی

هزینه ناشی از تجهیزات آب شیرین کن، اصلی‌ترین مسئله‌ای است که استفاده از این تأسیسات تصفیه آب صنعتی را محدود می‌کند. در یک بررسی صورت گرفته در این زمینه بیان شده که به‌طور متوسط هزینه تولید هر مترمکعب آب تصفیه‌شده توسط تأسیسات آب شیرین کن MSF برابر با ۰۴/۱ دلار، توسط تصفیه آب صنعتی MED برابر با ۹۵/۰ دلار و برای تولید آب تصفیه‌شده با غشای اسمز معکوس برابر با ۸۲/۰ دلار است.

ضمن اینکه به ازای هر مترمکعب تصفیه آب دریا به روش اسمز معکوس به ۵/۱ دلار سوخت فسیلی نیاز است. به این موارد هزینه انتقال آب تصفیه‌شده و مسائل و مشکلات زیست‌محیطی را نیز باید افزود تا هزینه نهایی مشخص شود

مشکلات زیست محیطی تصفیه آب دریا

شیرین‌سازی و تصفیه آب دریا درصورتی‌که به‌درستی به کار گرفته نشود می‌تواند مشکلات زیست‌محیطی بسیار نامطلوبی را در طبیعت به‌جای بگذارد. مثلاً دفع آب شور حاصل از تصفیه آب با اسمز معکوس به زیست‌بوم آبی و دریایی می‌تواند برای آبزیان خطرساز باشد

همچنین تصفیه آب لب‌شور ممکن است بر کیفیت آب رودخانه‌ها اثرگذار بوده و آنها را آلوده کند این موضوع در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بایستی جدی‌تر مورد بررسی قرار گیرد؛ چراکه خلیج‌فارس یک محیط نسبتاً بسته است و دسترسی محدودتری به آب‌های آزاد دارد. یک راه مقابله با این موارد، استفاده از نمک تولیدشده در صنایع دیگر و یا استخراج عناصر مفید معدنی از آنهاست

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

    1. میزان انرژی مصرفی جهت تصفه آب بسته به میزان شوری آب در مناطق مختلف رابطه مستقیم داردتوسعه ممبران های RO جهت دستیابی به میزان دور ریز (rejection) بالا ضمن حفظ نفوذ پذیری پتانسیل کاهش مصرف انرژی را دربر می گیرد همچنین توسعه بهتر دستگاه های بازیاب انرژی در کاهش میزان مصرف انرژی تاثیر به سزایی دارد

    1. با سلام
      به علت نوسانات دلار قیمت دقیق و ثابتی برای محصولات نیست
      برای اگاهی از قیمت محصولات به قسمت درخواست قیمت در سایت مراجعه کنید 

    1. • آب شیرین کن کشاورزی و گلخانه
      • آب شیرین کن های دریایی
      • آب شیرین کن بیمارستانی
      • آب شیرین کن مرغداری و دامداری

    1. یکی از مزایای عمده واحدهای تصفیه آب صنعتی مستقر در کانتینرها این است که نصب و راه‌اندازی آنها بسیار مقرون‌به‌صرفه و نیز کاربرپسند است این واحدهای آب شیرین کن زمان انتقال پایینی دارند و هزینه نصب در آنها کمینه شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *