انواع دستگاه عرق گیری و تقطیر(10)

1. تقطیر در فشار محیط:

این روش تقطیر به این شکل است که برای تقطیر فرآورده‌های نفتی مانند نفت سفید، سوخت جت و روغن موتور خودرو استفاده میشود.

2. استفاده از بخار برای تقطیر:

برای انجام تقطیر، دو ماده‌شیمیایی غیر قابل ترکیب با هم مخلوط میشوند که یکی از آنها فشار بخار کمتری نسبت به‌دیگری دارد. فشار محیط با استفاده از این شیوه با افزودن فشار و دمایی که مخلوط دو جزء در آن قرار می‌گیرد بدست می‌آید.

3. تقطیر جذبی:

فرآیند تقطیر در این روش با فشار 40 میلی متر جیوه انجام میشود. دمای تبخیر مواد در روش تقطیر خلاء نسبت به سایر روش‌ها کمتر است. در نتیجه جداسازی مواد با مصرف انرژی کمتر امکان پذیر است.

4. تقطیر با بخار و خلاء:

این نوع تقطیر باعث کاهش فشار کلی مواد در هنگام انتقال گرما از طریق بخار آب و پمپ خلاء می‌شود. تقطیر در خلاء و بخار اساساً وجود ندارد و بدلیل معایب متعدد این فناوری از آن استفاده نمیشود.

روش عرق گیری و نیازمندی آن:

دستگاه عرق گیری یا دستگاه تقطیر برای عرق گیری و عصاره گیری انواع گیاهان و گل ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماشین آلات صنایع غذایی دارای مدل‌های مختلفی هستند و برای استفاده صنعتی و خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در سال‌های اخیر با توجه به افزایش فشارهای اقتصادی متعدد و کمبود شغل، ایجاد کسب و کارهای خانگی و کوچک در صنایع غذایی رواج یافته است که یکی از کسب و کارهای پردرآمد و مناسب تولید و فروش عرقیات گیاهی با دستگاه تقطیر خانگی است.

دستگاه عرق گیر و تقطیر با مدل‌ها و توان تولیدی مختلف در این کارگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان با استفاده از آن‌ها انواع عرقیات گیاهی مانند عرق نعنا، آویشن، عرق کاسنی، کشمش و … و گلاب را تولید کرد.

عرق گیری شیوه ای برای جداسازی یا تصفیه مایعات بر اساس نقاط جوش مختلف آنهاست. اگر مایل به ساخت دستگاه عرق گیر نیستید و توانایی پرداخت آن را دارید، میتوانید یک دستگاه کامل را خریداری کنید. دستگاه عرق گیر ابزار مهمی در بسیاری از آزمایشگاه‌ها است و وظیفه تسهیل جداسازی مواد از مخلوط مایع از طریق جوشاندن و تراکم بر عهده دارد. دستگاه های عرق گیر از اجزای مجزای متعددی تشکیل شده‌اند. به این ترتیب، تنظیم تقطیر برای اولین بار میتواند کمی چالش برانگیز باشد.

دستگاه عرق‌گیری سرد کن دار یا دوجداره

نوع دیگر دستگاه عرق گیری و تقطیر دوجداره است كه لوله بلندی دارد و به دستگاه عرق گیر سرد کن دار معروف است. تفاوت دستگاه عرق گیری تک جداره و دو جداره در همین لوله بلند است. بلند بودن لوله دستگاه عرق گیری دو جداره باعث می‌شود که یک کندانسور داخل آن جا بگیرد. این کندانسور در حین عملیات عرق گیری و تقطیر می‌چرخد و باعث سرد و خنک شدن عرق و عصاره تولیدی می‌شود.

مزایای استفاده از دستگاه عرق گیری

  • امروزه ایجاد کسب و کار های خانگی و کوچک  گسترش زیادی داشته اند و به همین دلیل افراد زیادی به دنبال ایجاد کسب و کار های جدید هستند. یکی از راحت ترین و پرطرفدارترین کسب و کار های حال حاضر تولید انواع عرقیات گیاهی است. هر فردی با استفاده از یک دستگاه تقطیر مناسب می تواند مقدار زیادی عرق گیاهی و گلاب تولید کند و حتی به راه اندازی خط تولید عرقیات گیاهی نیز بپردازد.
  • دستگاه عرق گیری معمولا پیچیده و مشکل نیست و به همین دلیل هزینه زیادی را نیز برای تهیه آن ها نباید بپردازید کنید. بنابراین برای شروع کسب و کار خود نیاز زیادی به مبالغ بالا ندارید. از طرف دیگر مواد اولیه که شامل آب، انواع گیاهان و گل ها می شود نیز گران نیستند.
  • دستگاه عرق گیر و تقطیر معمولا دارای مدل های مختلف با توان و ظرفیت تولید متفاوت است که شما بر اساس نیاز خود می توانید آن ها را انتخاب کنید. از طرف دیگر با هر دستگاه می توانید انواع مختلف عرق گیاهی و گلاب را تهیه نمایید و بدین ترتیب محصولات تولیدی خود را متنوع کنید.

دستگاه عرق گیری چه دستگاهی است؟

دستگاه عرق گیر یا تقطیر، دستگاهی است که می‌توان از آن در خانه، عطاری‌ها و در هر محل دیگر استفاده کرد و عرق هر نوع گیاه مثل گلاب را بدست آورد. این دستگاه از دو قسمت گرم ‌کننده و سردکننده تشکیل شده ‌است. در دستگاه عرق گیری گیاه را پس از مخلوط کردن در دیگی از جنس آلومینیوم می‌ریزند و بر روی شعله گاز گذاشته، بعد از قرار دادن قسمت سردکننده (کندانسور) و پس از محکم کردن بست‌ها و تنظیم واشر دو قسمت را سوار می‌کنند و با جوشیدن مخلوط، از خروجی دستگاه عرق خالص و طبیعی بیرون خواهد آمد و پس از عبور از کندانسور آماده استفاده میباشد

جنس دستگاه تقطیر:

جنس بدنه اجاق گاز و اسکلت دستگاه معمولا فلزی و محکم است که با رنگی مناسب و ثابت رنگ آمیزی شده است. انواع مختلفی از دستگاه‌های عرق گیری و گلاب گیر وجود دارد، بعضی از این دستگاه بسیار مناسب اپارتمان وجاهای کوچک میباشد و بعضی دیگر برای مکان‌های بزرگ و تولیدی‌ها مناسب هستند.

قبل از هر استفاده اطمینان داشته‌باشید که راه‌های خروجی بخارباز باشد واگر خروجی نداشتید اجاق گاز راخاموش نمایید تا کاملا سرد شود و بعد از سرد شدن درب دیگ رابردارید. خروجی عرق در دستگاه‌های مختلف مقدار لیتر متفاوتی در واحد ساعت میباشد. لازم به ذکر است خروجی دستگاه از آنجایی که مس بهترین رسانا است و برای بدن مفید میباشد بهتر است ترکیبات لوله‌های خروجی دستگاه عرق گیری از مس است چرا که باعث میشود گلاب و محصول تقطیر شما طعمش عوض نشود و در نتیجه محصولی 100 درصد طبیعی و بدون مواد افزودنی داشته‌باشید

انواع تقطیر در دستگاه تقطیر

تقطیر ساده:

فرآیند تقطیر ساده در آزمایشگاه‌های مختلف انجام میشود و این ابتدایی‌ترین و ساده‌ترین فرآیند سیستم تقطیر است. فرآیند تقطیر ساده شامل جوشاندن فلاسک یا میتوان گفت قابلمه است. محلول تا زمانی که به‌بخار تبدیل شود در فلاسک در حال جوش حرارت داده‌میشود. محلول بیشتر در کندانسور سرد میشود و به فلاسک گیرنده‌میرود.

تقطیر با مسیر کوتاه:

تقطیر با مسیر کوتاه فرآیند تقطیر است که در آن فاصله حرکت مولکول‌های بخار تا کندانسور از نظر طول بسیار کوتاه است. در این نوع فرآیند تقطیر، سرعت تقطیر بسیار سریع بوده و هزینه‌کل فرآیند نیز در مقایسه با سایر فرآیندهای تقطیر پایین خواهد بود. با این حال، در تقطیر مسیر کوتاه، خطر تخریب همیشه وجود خواهد داشت.

تقطیر مولکولی:

در فرآیند تقطیر مولکولی مسیر بسیار کوتاه است و به‌همین دلیل دما کاهش می‌یابد. بدلیل کاهش دما، مولکول های بخار مجبور به‌ورود به کندانسور میشوند. در این فرآیند برخی از مولکول‌ها در جهت مخالف خلاء می‌روند و بدلیل تله های خلاء، مولکول‌های خلاف جهت از بین می‌روند.

تقطیر کسری:

در فرآیند تقطیر کسری، ستونی بین کندانسور و فلاسک در حال جوش قرار می‌گیرد. در این فرآیند با تامین گرما به محلول، بخارات ایجاد می‌شود و بدلیل وجود ستون کسری، بخارات چندین بار تقطیر می‌شوند که به‌جدا شدن بیشتر اجزا کمک می‌کند.

تقطیر لایه نازک:

در فرآیند تقطیر لایه‌نازک، محلول به‌سیلندر گرم داده‌میشود. وجود تیغه و غلتک در سیلندر به محلول کمک می‌کند تا آن را به‌یک لایه نازک تبدیل کند. سپس محلول بیشتر گرم می‌شود و با تبدیل شدن محلول به‌بخار، به‌کندانسور میرود. فرآیند تقطیر لایه نازک یک راه‌حل عالی برای کاهش تخریب است.

تقطیر نواری ریسی:

فرآیند تقطیر نواری ریسی بسیار شبیه‌به روش تقطیر کسری است. در این فرآیند از یک ستون بلند به‌همراه نوار ریسندگی استفاده میشود که به‌اجبار فرآیند تولید بخار و سپس تبدیل آن به‌مایع کمک می‌کند. با توجه به‌نیروی اضافی ارائه شده‌توسط ستون کسری و نوار چرخش، فرآیند تقطیر کارآمدتر می‌شود. در نتیجه، جداسازی ریز ترکیبات را افزایش می‌دهد

ظرفیت دستگاه‌های تقطیر:

دستگاه گلاب گیری و عرق گیری خانگی و صنعتی در حجم ها مختلفی مناسب تهیه گلاب و انواع عرقیجات در منزل و ایجاد اشتغال میباشد. مخزن بعضی مدل‌ها از نوع آلومینیوم و نیچه یا همان قسمت بالایی از استیل نگیر می‌باشد که زنگ نمی‌زند و در نتیجه عرق حاصله زلال و شفاف بوده و هیچ گونه تغییر رنگ، بو و مزه در آن ایجاد نمیشود.

دارای اورینگ سیلیکونی کره ای و گیره‌های چفت شونده از اطراف برای آب بندی و جلوگیری از خروج هرگونه بو و بخار به‌بیرون میباشد. جنس بدنه بعضی مدل‌ها نیز کندانسور از استیل نگیر است که زنگ نمیزند. از این دستگاه‌ها برای تولید آب مقطر با سختی بسیار پائین نیز استفاده میشود که میتواند سختی آب را از ۵۰۰ به زیر ۵ برساند.

بعضی دستگاه عرق گیری از کندانسور استیل ضد زنگ و اجاق گاز و یک دیگ تشکیل شده‌اند. دستگاه یک پکیج کامل میباشد و فقط باید انرا راه اندازی نمود. معمولا جنس دیگ از الومینوم و همراه با واشر سیلیکونی و نسوز میباشد. باید حتما قبل از خرید چک کنید که هیچگونه نشتی نداشته وکاملا آبندی باشد. همچنین باد کامل دقت کنید که قسمت خنک کننده از یک فن قوی و کم صدا و یک کندانسور استیل ضد زنگ تشکیل شده‌باشد و برای ایمنی بیشتر آن را داخل یک محفظه قرار داده باشند.

خروجی عرق حاصله خنک میباشد و اگر ساعت‌ها از آن استفاده نماییم همواره خنک میباشد. بهتر است جهت وزش باد فن از خارج به‌داخل باشد تا مانع ورود گرمای اجاق گاز به قسمت خنک کننده شود. تمام شیلنگهای رابط ازجنس سیلیکونی ونسوز میباشد

دستگاه عرق گیری 600 لیتری صنعتی :

از دستگاه های تقطیر سنتی ساختار کاملا متفاوتی دارد و چون با واشرهای سیلیکونی درزبندی شده است و سیستمش کاملا ایزوله است امکان نشت بوی عرق به محیط بیرونی نیست و تمامی عرق تولید شده وارد مخزن میشود و حداکثر مقدار عرق و اسانس تولید شده نصیب شما میشود.

این دستگاه اسانس گیر نوع اول میباشد و عرق و اسانس را به طور جدا میگیرد و امکان فروش جداگانه عرق و اسانس وجود دارد و درامدزایی حساب میشود، این دستگاه از جنس استیل 304 نگیر ساخته شده به همین دلیل بوی ناخوشایند و طعم دیگری از عرق و اسانس نخواهد داشت و کاملا بهداشتی است.

دستگاه عرق گیری صنعتی 600 لیتری از 5 دستگاه کوچکتر به نام های دیگ بخار، دیگ پخت، کندانسور، اسانس گیر و کولینگ تاور ساخته شده  که کاملا از جنس استیل بوده و حتی جوشکاری محصول نیز با جوش آرگون و سیم جوش های استیل انجام شده و هیچ گونه احتمال نشتی یا پوسیدگی در محل جوش، در آینده وجود نخواهد داشت.

عرق گیری

چگونگی کارکرد دستگاه عرق گیری 600 لیتری صنعتی

روش کار این دستگاه بسیار ساده است ولی در عین حال با کیفیت ترین و مرغوب ترین عرقیات را تحویل خواهد داد و اسانس آن به صورت جداگانه نیز قابل برداشت و فروش است، فقط کافیست گیاهان را شسته و در داخل دیگ پخت بریزید.

دیگ بخار را با آب پر میکنیم و سپس مشعل را روشن میکنیم و بخار تولید میشود، در همین هنگام درب دیگ پخت را به خوبی ببندید و پس از دقایقی بخار تولید میشود و وارد دیگ پخت میشود سپس عملیات خنک سازی هم شروع خواهد شد.

بعد از حدود 15 دقیقه چرخه عرق گیری شروع میشود و کم کم عرق به درون مخزن اسانس گیر وارد میشود وو بعد از حدود یک ساعت فرایند عرق گیری ، اسانس در شیشه اسانس قابل مشاهده خواهد بود.

این دستگاه قابلیت تولید 40 الی 45 لیتر عرق در ساعت را دارد و با توجه به تازگی گیاهان و یا حجم آنها این مقدار میتواند متغیر هم باشد.

ویژگی های دستگاه عرق گیری 600 لیتری صنعتی 

برخی از ویژگی های این دستگاه آن را با سایر رقبا و محصولات مشابه متمایز کرده است که در ادامه به بررسی این ویژگی ها میپردازیم:

عرق گیری در بهترین سطح کیفی به دلیل تماس غیر مستقیم با آب جوش 

در این دستگاه گیاهان و گلها با بخار داغ در تماس هستند و با آب جوش تماسی ندارند و این تفاوت مهمی آن با عرق گیرهای سنتی است، کیفیت عرق تولید شده با این دستگاه بسیار بالاست و از نمونه های خانگی مرغوب تر است .

جنس بدنه استیل و قابلیت شستشو

بدنه این دستگاه از جنس تماما استیل 304 نگیر و سازگار با مواد غذایی تولید شده است و مورد تایید وزارت بهداشت است بنابراین طعم و بوی بدی احساس نخواهد شد و برای سلامتی خطری ندارد.

پس از پایان کار عرق گیری و گلاب گیری، این دستگاه به راحتی قابل شستشو است و برای تمیزکردن رسوبات و اسیدهای ضعیف میتوان از سرکه استفاده کرد.

کارکرد اتوماتیک و بدون نیاز به اپراتور

برای کار با دستگاه عرق گیری 600 لیتری صنعتی نیازی به استخدام اپراتور نیست، در واقع این دستگاه عرق گیر تمام اتوماتیک بوده و تمامی مراحل تولید اسانس و عرقیات را بدون دخالت دست انجام خواهد داد. 

تخلیه آسوده به کمک یاتاقان های تایلندی 

دیگ پخت مجهز به شاسی های فولادی بوده که به کمک دو بلبرینگ (یاتاقان) درجه یک تایلندی قابلیت خم شدن را دارد، بنابراین پس از پایان کار گلاب گیری و اسانس گیری می توان دیگ را خم کرده و تفاله ها را جمع آوری نمود. 

کیفیت بالای عرق

به وسیله سیلیکون تمام مسیرهای خروج بخار تا  نقطه ورود عرق به گالن درزبندی شده است، بنابراین کوچک ترین بویی در محل اسانس گیری احساس نخواهد شد، این امر به افزایش کیفیت عرق کمک کرده و ازتبخیر و هدر رفت اسانس در فرایند تقطیر جلوگیری خواهد شد. 

قابلیت تولید جداگانه عرق و اسانس 

دستگاه اسانس گیر این دستگاه دارای شیشه ای جداگانه جهت جمع آوری اسانس گیاه یا گل مورد نظر شماست. در واقع عرق از یک خروجی جداگانه خارج می شود و اسانس روغنی شکل در شیشه باقی میماند که دارای قیمت و فواید بسیار بالاتری نسبت به عرق می باشد. 

ایمنی بالا

مسیر لوله های انتقال بخاردائما باز است، بنابراین در زمان کار دیگ بخار، هیچ گونه خطر احتباس بخار و افزایش فشار درونی آن وجود ندارد به همین دلیل از این دستگاه در محیط های بسته نیز میتوان استفاده کرد و ایمنی خوبی دارد.

دستگاه عرق گیری و گلاب گیری E20 شامل چه قطعاتی میباشد

قطعات دستگاه عرق گیری و گلاب گیری شامل :

1.مخزن استیل

2.درب (مسی)

3.هلمنت مسی با نشانگر دما

4.زانو

5.کندانسور استیل

6.خروجی

7.ترمومتر

مخرن استیل :

برای دستگاه عرق گیری  و گلاب گیری از گیاهان و… از روش تقطیر استفاده می‌شود. در این روش، گیاهان با آب ترکیب شده و سپس به داخل یک دیگ پخت منتقل می‌شوند. دیگ از جنس استیل مرغوب 304  با ضخامت 2 میلی متری ساخته شده است و به خوبی در برابر دماهای بالا مقاوم است. بدنه دیگ نیز از نظر رطوبت، ضربه، خش و خوردگی استحکام بالایی دارد. و کاملا پولیش شده است  همچنین، برای سهولت در جابجایی، دیگ با دو دستگیره مجهز شده است و دارایه یک عدد ترمومتر پیشرفته ترک برای نمایش دما میباشد.

درب مخزن (مسی) :

یکی از بخش های دستگاه عرق گیری استیل 20 لیتری درب مسی میباشد که روی آن قرار گرفته و فضای بسته‌ای به منظور حرارت دادن به گیاه یا… ایجاد می‌کند. این درب از جنس مسی ساخته شده است (مس خواص مختلفتی دارد) و به طور کامل درزبندی شده تا از خروج بخارات حاوی عرق جلوگیری کند. همچنین، برای اتصال محکم درب به بدنه، از گیره‌های چفت مشابه استفاده شده است. روی درب، یک لوله خروجی برای بخار عرق نصب شده است و این لوله به هلمنت مسی متصل می‌شود.

دستگاه عرق گیری و گلابگیری دارای یک واشر آبندی و هوابندی است. این واشر، که از جنس سیلیکون ساخته شده است، در لبه‌های درب قرار گرفته است و جلوی خروج بخار حاوی عصاره گیاه را می‌گیرد. به عبارت دیگر، از خروج بخار عصاره دار از دیگ جلوگیری می‌شود تا کیفیت عرق تولیدی کاهش نیابد.

علاوه بر آن، یکی از ویژگی‌های مهم درب مخزن پخت، قابلیت جلوگیری از خروج بخارات حاوی عرق به شکل کامل است. این ویژگی بسیار حائز اهمیت است زیرا اگر بخار عرقیات از مخزن خارج شود، ممکن است باعث افت کیفیت و طعم عرق تولیدی شود. برای اطمینان از اتصال محکم درب به بدنه مخزن، از گیره‌های چفت مانند استفاده شده است. این نوع گیره‌ها امکان فشرده‌سازی و محکم کردن درب را فراهم می‌کنند تا هیچ نقطه ضعیفی در درز بین درب و بدنه وجود نداشته باشد.

هلمت (مسی) :

استفاده از هلمت مسی در دستگاه عرق گیری و گلاب گیری می‌تواند بهبود در کیفیت و خلوص عرق نهایی را به همراه داشته باشد، با تأثیر مثبت بر عوامل آلودگی و بهبود در فرآیند تصفیه و تصفیه الکل.

علاوه بر خواص فیزیکی و شیمیایی مس در تقطیر عرق گیاهی و الکل طبی ، استفاده از هلمت مسی همچنین می‌تواند تأثیر مثبتی بر روی طعم و بوی عرق نهایی داشته باشد. در واقع، مس به عنوان یک ماده نیتروژن‌دار عمل می‌کند و با تشکیل ترکیبات آروماتیک و سولفیدی، می‌تواند طعم و بوی مطلوب و متعادلی به عرق ببخشد. همچنین، مس به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده عمل می‌کند و می‌تواند با حذف میکروب‌ها و باکتری‌ها، به بهبود در ماندگاری و ایمنی عرق کمک کند.

در کل، استفاده از هلمت مسی در تقطیر می‌تواند بهبود در مشخصات فیزیکی، شیمیایی و حسی عرق نهایی را به همراه داشته باشد. این شامل بهبود خلوص، کاهش آلودگی‌ها، حذف ذرات جامد، جذب گوگرد و مواد ناخواسته، اکسیداسیون مواد آلی، بهبود طعم و بو و بهبود در ماندگاری و ایمنی عرق می‌شود

دستگاه عرق گیری گازی

دستگاه عرق گیری گازی بر خلاف نوع برقی جهت تامین حرارت از گاز استفاده می کند. مخزن دستگاه معمولا از جنس استیل نگیر تهیه می شود و به طور مستقیم روی شعله گاز قرار می گیرد. استیل از فلزات مقاوم و با کیفیت است که دارای طول عمر بالایی است. همچنین ضد حرارت و سایش می باشد و به راحتی می‌توانید آن را تمیز نمایید.

 این مدل دستگاه تقطیر و عرق گیر در ظرفیت های مختلف از ۱۰ الی ۶۰۰ لیتری موجود می باشد. بازده کیفیت دستگاه حدود ۷۰ درصد است. با استفاده از این دستگاه می توانید عرقیات مختلف گیاهی و گلاب را در غلظت های متفاوت در منزل یا کارگاه تولیدی تولید نمایید. نصب و راه اندازی این مدل دستگاه عرق گیری و گلاب گیری بسیار آسان است

دستگاه تقطیر صنعتی

مدل صنعتی دستگاه تقطیر عملکردی مشابه نمونه های کارگاهی دارد. از نکات مهم استفاده از دستگاه تقطیر صنعتی تولید عرقیات صنعتی با کیفیت بسیار بالا می باشد، که به دلیل پیچیدگی در طراحی آن و دقت بالای دستگاه در انجام فرایند تقطیر می باشد.

 دستگاه تقطیر صنعتی معمولاً در ظرفیت های 400- 600- 1000 و 1500 لیتری طراحی و تولید می شود. منظور از ظرفیت دستگاه حجم مخزن یا دیگ پخت آن است. مدل های صنعتی دستگاه عرق گیری دارای پنج قسمت مجزا از جمله دیگ پخت، دیگ بخار، کندانسور، عصاره گیر و برج خنک کننده می باشد. مهمترین بخش دستگاه مخزن یا دیگ پخت آن است.

 مواد مورد نظر که قصد عرق گیری و اسانس گیری از آن را دارید، در این قسمت ریخته می شود. این بخش دستگاه معمولاً از جنس استیل ۳۰۴ نگیر تهیه می شود. لوله ها و اتصالات به کار برده شده در دستگاه نیز از جنس استیل می باشند. به طوری که دستگاه کاملاً در برابر زنگ زدگی مقاوم باشد.

 دیگ بخار دستگاه از جنس آهن سه میلیمتری یا استیل تولید می شود. ظرفیت تولید بخار با توجه به ظرفیت دستگاه متغیر است. از ویژگی‌های آن داشتن نشانگر آب است که می توان به راحتی میزان ورود آب را کنترل نمود. کندانسور به دیگ پخت متصل است. جنس آن از استیل می باشد.

 کندانسور این نوع دستگاه تقطیر از نوع آبی است که جهت تامین آب آن از برج خنک کننده کمک می گیرند. برج خنک کننده به طور معمول دارای بدنه بیرونی استیل و شاسی فولادی است. مزیت بارز این برج خنک کننده عدم نیاز به عبور مداوم آب داخل دستگاه می باشد. چنین ویژگی باعث کاهش هزینه های مصرفی دستگاه می شود.

 در دستگاه صنعتی ابتدا آب وارد دیگ بخار می شود و سپس بخار راهی دیگ بخار می شود. این بخار با فشار زیادی وارد دیگ پخت می شود. گیاهی که قصد عرق گیری از آن را دارید، مستقیماً با بخار در تماس قرار می گیرد. اسانس و عرق گیاه به شکل بخار به سمت بالا هدایت می شود.  بخارات وارد کندانسور شده و پس از تبدیل شدن به مایع عرق گیری کامل خواهد شد. اسانس گیاه که ماده ای غلیظ و روغنی است، در محفظه شیشه‌ای باقی می ماند. از انواع دستگاه تقطیر علاوه بر تولید عرقیات مختلف می توان گلاب گیری هم کرد.

دستگاه تقطیر استیل

همانطور که قبلا هم ذکر شد تولید عرق و عصاره از گیاهان مختلف به عنوان یک حرفه پر سود شناخته می شود. در قدیم از عرق گیاهان به عنوان داروی سنتی جهت درمان برخی امراض و نیز تهیه انواع شربت ها و نوشیدنی های مفید استفاده می کردند.

 امروزه علاوه بر تهیه عرق از گیاهان برای مصارف نوشیدنی و دارویی از آن به عنوان طعم دهنده و خوشبو کننده در صنایع مختلف نیز استفاده می کنند. عرق گیری با توجه به نوع گیاهان هر منطقه متفاوت است و هر مکانی با توجه به گیاهان بومی که در آنجا می روید، عرق تولید می کند.

 با استفاده از دستگاه تقطیر یا عرق گیری می توانید عرقیات گیاهی تولید نمایید. از این دستگاه با توجه به حجم تولید می توانید در عطاری ها، منازل و مغازه ها در زمینه تولید عرقیات گیاهی و تهیه گلاب بهره ببرید. دستگاه مجهز به دو بخش اصلی گرم کننده و خنک کننده می باشد.

 گیاه مورد نظر را در مخزن دستگاه تقطیر استیل می ریزند سپس به آن آب اضافه می ‌کنند و درب دیگ را می بندند. قابل ذکر است هر چه میزان آب نسبت به گیاه کمتر باشد، عرق به دست آمده خالص تر خواهد بود. پس از آن دیگ را در معرض حرارت مستقیم قرار می‌دهند تا به جوش آید. بخارات تولید شده حاوی اسانس و عصاره گیاه است که به سمت سردکن هدایت و پس از خنک شدن به مایع تبدیل می شوند.

 مایع به دست آمده همان عرق گیاه است. دستگاه تقطیر استیل مدل های مختلفی دارد. دستگاه انتخابی باید با نیاز و میزان بازده تولید مطابقت داشته باشد. علاوه بر آن باید دارای کاربری آسان، تاییدیه وزارت بهداشت و مقاومت بالا باشد. جنس بدنه این مدل دستگاه تقطیر از استیل نگیر تهیه می شود. این فلز دارای کیفیت بالا و مقاوم در برابر زنگ زدگی و سایش می باشد.

 بخش خنک کننده یا کندانسور دستگاه می تواند با توجه به ظرفیت دستگاه در نوع آبی باشد. این مدل دستگاه تقطیر هم قابلیت استفاده در عطاری ها، کارگاه ها و در صورتی که در ظرفیت بالا تولید شود، قابل استفاده در کارخانجات تولیدی می باشد.

 کندانسور دستگاه به کمک آب سرد کار می کند و از این طریق بخارات را خنک می کند. کندانسور روی قسمت درب دستگاه قرار می گیرد و بخارات حاصله توسط لوله استیلی یا برنجی وارد بخش خنک کننده می شود. درب این دستگاه به منظور جلوگیری از خروج بخارات به طور کامل توسط لاستیک مخصوص درزبندی شده است.

 بعد از هر بار استفاده از دستگاه به راحتی می‌توانید آن را تمیز نمایید. این مدل دستگاه تقطیر قادر است از هر نوع گیاهی عرق گیری نمایند. از مزیت های این دستگاه به موارد زیر می توان اشاره نمود.

·    دارای کاربری آسان

·    تهیه شده از جنس استیل نگیر

·    مطابق با استانداردهای جهانی

·    درب کاملا درزبندی شده

·    مورد تایید وزارت بهداشت

دستگاه گلاب گیری و عرق گیری 170 لیتری

دستگاه عرق گیری با ظرفیت ورودی مخزن 170 لیتر امکان عرق گیری از انواع گیاهان توسط کندانسور برقی را بدون نیاز به اب دارد. جنس بدنه مخزن از الومینیوم درجه یک است که با 4 عدد چفت صنعتی درب مخزن کاملا بسته  می شود و در هنگام فرایند گلاب گیری و عرق گیری هیچ گونه عصاره و اسانسی از مخزن خارج نمیگردد.لذا وجود کندانسور برقی با مصرف کم برق و درب مخزن با 4 چفت صنعتی باعث میگردد تا دستگاه گلاب گیری بهترین گزینه جهت عرق گیری از انواع گیاهان در منزل و کارگاه ها باشد

دستگاه عرق گیر 10 لیتری خانگی

دستگاه عرق گیر یا همان دستگاه تقطیر برای گرفتن عصاره و عرق گیری گیاهان و گل های مختلف و متنوع نظیر نعناع ، بیدمشک ، کاسنی و… استفاده میشود. این دستگاه ها دارای انواع مختلفی هستند و برای مصارف صنعتی و خانگی استفاده ی زیادی دارند.این اواخر به دلیل کمبود شغل و درامد افراد رو به ایجاد مشاغل و کسب وکارهای خانگی زیادی کرده اند که عرق گیری یکی از این مشاغل پر سود میباشد.دستگاه های عرق گیر در دو نوع صنعتی برای مصارف و تولید در حجم بیشتر و خانگی برای مصارف و تولید عرق در حجم کمتر موجود می باشند.

عرق گیر
دستگاه عرق گیر 10 لیتری خانگی

افزایش کیفیت و شفافیت تقطیر

با توجه به درخواست مشتری امکان استفاده از ذغال اکتیو جهت افزایش شفافیت و کیفیت عرق تولید شده وجود دارد. وظیفه ذغال فعال این می باشد که عرقیجات تولید شده را با حفظ طعم و بو تصفیه و بسیار شفاف نماید.بدین صورت که ذغال اکتیو را در مقدار اب ولرم قرار می دهیم تا گرد و غبار از روی ان ازبین برود. و سپس با با ریختن ذغال فعال در داخل پنبه آن را در داخل یک قیف قرار می دهیم. در اخرین مرحله نیز تقطیر خارج شده از خروجی کندانسور را بر روی قیف و محتویات ذغال و پنبه می ریزیم و خروجی آن بصورت کاملا زلال و شفاف داخل ظرف مدنظر تخلیه می گردد

دستگاه عرقگیری ۱۲ لیتری با کندانسور برقی

کندانسور چیست؟

کندانسور نوعی مبدل حرارتی است که در آن ماده از گاز به مایع تبدیل می شود . دو نوع کندانسور در سایز های متفاوت موجود می باشد. که سایز آنها بر اساس سایز بیدونی که استفاده می شود انتخاب می شود.

کندانسور آبی :در کندانسور آبی توسط آب ماده را از گاز به مایع تبدیل می شود.دارای سایزهای ۲ ، ۳ و ۴ می باشد

کندانسور برقی : در کندانسور برقی توسط هوا مواد از گاز به مایع تبدیل می شود. لوله های کندانسور که عرق از آن عبور می کند از جنس مس می باشد  . ضخامت آن۰/۷۵میلی متر و قطر آن ۱۲ میلی متر می باشد که این باعث می شود عرق تولید شده که به صورت بخار می باشد ؛ خیلی زود خنک و به مایع تبدیل شود .دارای سایز های ۲ ، ۳ ، ۴ ، ۵ ، ۵/۵ ، ۶ و ۷ می باشد. این سایز بندی بر اساس حجم دیگ عرق گبر انتخاب می شود .

طرز کار کرد دستگاه عرق گیر

ابتدا در دیگ عرقگبر ( بیدون ) به نسبت مواد ۱ با ۲/۵ برابر آب باید دقت شود که آب تا زیر دسته بیدون باشد و دیگ را بر روی حرارت قرار می دهیم و زمانی که اولین بخار خارج شد ؛ کندانسور را به برق می زنیم . میزان دریافت عرق برای دیگ۱۲ لیتری تقریبا ۲ لیتر  می باشد .

دستگاه عرق گیر خانگی و صنعتی

عرق گیر های خانگی و صنعتی سری HH و HS گروه ماشین سازی اسوه صنعت اصفهان با قابلیت عرق گیری از تمام گیاهان دارویی و گلاب گیری در اندازه های مختلف طراحی وساخت شده است.

 عرق گیر
دستگاه عرق گیر خانگی و صنعتی

دستگاه تقطیر آزمایشگاهی

از انواع تجهیزات آزمایشگاهی به دستگاه تقطیر آزمایشگاهی می توان اشاره کرد که به منظور تقطیر و جداسازی مواد شیمیایی که نسبت به فرار بودن با هم متفاوت هستند، مورد استفاده قرار می گیرد. در کل جهت تبدیل بخار به مایع کاربرد دارد.

 دستگاه تقطیر آزمایشگاهی دارای سه بخش از قبیل، مخزن اصلی تقطیر که از آن برای تجزیه اجزا استفاده می‌شود. بخش دوم کندانسور دستگاه است که وظیفه خنک نمودن بخارات تبدیل شده به مایع را بر عهده دارد. بخش سوم، مخزن جمع آوری عرق تولید شده می باشد.

 در کل تقطیر فرایندی است که از آن برای جدا کردن ماده موثره از مخلوط و مایع متراکم، با استفاده از تبخیر انجام می گیرد. تقطیر یک عملیات مشترک در آزمایشگاه ها به حساب می آید. چون در تمام آزمایشگاه ها باید مواد شیمیایی را از هم جدا سازی نمایید. مشخصات ظاهری دستگاه تقطیر آزمایشگاهی این است که از شیشه ساخته شده است. جنس شیشه ها طوری است که در برابر حرارت مقاوم هستند.

 مخزن های دستگاه از لحاظ ترک باید مورد بررسی قرار گیرند. در واقع قطعات دستگاه نباید در مقابل بخارات شیشه‌ای دچار واکنش شوند. معمولا دستگاه تقطیر آزمایشگاهی به یک منبع آب وصل می شود، تا به راحتی بتواند بخارات به دست آمده را خنک نماید.

 همچنین دارای شلنگ ورودی و خروجی می باشد که توسط لوله های اتصال به دستگاه وصل می شود. دقت کنید که لوله های اتصال در برابر فشار آب مقاوم باشند. جریان آب هم باید به راحتی و به طور کامل در شلنگ ها در گذر باشد. میزان جریان آب نیز به نوع کاربری دستگاه بستگی دارد و در دستگاه‌های مختلف متفاوت است و قابل تنظیم می باشد.

 دستگاه تقطیر آزمایشگاهی طی انجام فرایند تقطیر، آب شرب را خالص می کند. این عملیات باعث جدا شدن مواد مخلوط از مولکول های آب می شود. آب مقطر نسبت به آب تصفیه شده بدون هیچ آلودگی و خالص است.

 زمینه های کاربردی دستگاه تقطیر آزمایشگاهی بسیار گسترده است و در زمینه‌هایی مانند جداسازی آب نمک از آب شیرین، جداسازی نفت خام برای تولید محصولات مختلف در حوزه تولید برق و حمل و نقل، بالا بردن درصد خلوص الکل جهت مصارف دارویی و پزشکی، تولید آب خالص آزمایشگاه جهت استریلیزاسیون و ضدعفونی، به منظور تقطیر نفت در پالایشگاه ها و انجام تقطیر جز به جز، تفکیک هوا به بخش‌های مجزایی همانند هلیوم و اکسیژن خالص و. کاربرد دارد.

 دستگاه تقطیر آزمایشگاهی ساده فرایند تقطیر را با سرعت بالا و در مدت زمان کمی انجام می دهد. مصرف انرژی پایینی دارد، اما تنها نسبت به مایع های تقریباً خالص می تواند پاسخگو باشد. در حالی که دستگاه تقطیر آزمایشگاهی جز به جز قدرت جداسازی کمتری دارد.

مزیت عرق گیری دبه ای نسبت به عرق گیری زودپزی:

1- ایمنی بالاتر

عرق گیری های زودپزی یا دیگ های زودپز که به صورت دستگاه عرق گیر تغییر داده شده اند، از ایمنی ضعیف تری برخوردار خواهند بود. به منظور خروج بخار از این دستگاه، دو یا چند سوپاپ تعبیه شده که این سوپاپ ها ممکن است توسط گیاهان درون دیگ مسدود شده و عدم خروج بخار از آن سبب انفجار دیگ شود.

2- راندمان بالا

آب بندی و درزبندی در عرق گیر خانگی نوین، به گونه ای است که هیچ گونه بخار و عرقی از دستگاه خارج نشده و تمام عرق به درون مخزن مخصوص میریزد. در این صورت عرق و گلاب هیچ هدر رفتی نداشته و راندمان هم بالا خواهد رفت. در صورتی که سوپاپ تعبیه شده در دستگاه تقطیر زودپزی، سبب شده تا بخار و عرق از آن خارج گردد و راندمان نیز کاهش می یابد.

دستگاه عرق گیری 100 لیتری دو خروجی با کندانسور برقی

چند ویژگی دستگاه عرق گیری 100 لیتری

  • مخزن این دستگاه عرق گیری یک تکه می باشد و بدون هیچ جوش داخلی می باشد. (توجه داشته باشید نمونه های غیر استاندارد بازار از جوش سرب برای جدار های داخلی گلاب گیر های استیل استفاده می کنند که بسیار مضر می باشد.)
  • همانطور که در بالا اشاره کردیم این دستگاه عرق گیری تنها وظیفه تولید بخار گیاهی را انجام می دهد و برای سرد کردن و میعان این بخار به دستگاه دیگری به نام کندانسور خنک کننده نیاز می باشد. کندانسور ها که در دونوع آبی و برقی وجود دارند حرارت بخار را می گیرند و یک خروجی مایع تولید می کنند که همان گلاب یا عصاره نهایی می باشد.
  • برای آب بندی مخزن این دستگاه از واشر های سیلیکونی نسوز استفاده شده است. بدون هیچ مزه، اثر سمی و بوی بدی هستند و جایگزینی بسیار مناسب و عالی برای شیلنگ ها و واشر های پلاستیکی می باشند

مزایای دستگاه عرق گیری :

•    قابلیت تولید عرقیات در نوع خانگی، صنعتی و نیمه صنعتی

•    تولید در انواع مدل ها و ظرفیت های مختلف

•    امکان استفاده در دو حالت برقی و گازی

•    مصرف بهینه سوخت و انرژی

•    دارای مخزنی مستحکم با ضخامت مطلوب

•    مجهز به کندانسور برقی جهت خنک سازی مایعات و بخار تولید شده

•    دارای ترمومتر جهت تنظیم دمای داخلی مخزن دستگاه

•    مقاومت بالا در برابر حرارت و سرما

•    عمر طولانی و صرفه اقتصادی بالا

•    طریقه نصب و راه اندازی آسان

•    تهیه ی عرقیجات کاملا بهداشتی انجام می شوند.

انواع مدل های دستگاه عرق گیری :

دستگاه عرق گیری تک ‌لایه: دستگاه عرق گیری تک ‌لایه از ابتدایی ترین نمونه دستگاه عرق گیری به جساب می آید. این دستگاه با گاز شهری کار می کند و به راحتی می توانید آن را روی یک قابلمه قرار دهید و از آن استفاده کنید. این مدل دارای سردکن نیست و عرق گرفته شده به وسیله یک لوله کوتاه به خارج از دستگاه انتقال داده می شود.

دستگاه عرق گیری دو لایه: این دستگاه عرق گیر، پیشرفته تر از دستگاه عرق گیر تک ‌لایه است که به آن سردکن دار نیز گفته می شود. در واقع همان دستگاه تک لایه است با این تفاوت که عرق گرفته شده به وسیله دستگاه از یک لوله بلند عبور می کند و نه کوتاه این لوله مار پیچ بلند یا کندانسور باعث سرد شدن مایع و خروج بهتر می شود. بازدهی این دستگاه تقریبا دو برابر نمونه تک لایه است به همین علت پرفروش تر از نمونه قبلی می باشد.

دستگاه عرق گیری برقی: بر خلاف دو نمونه قبلی که به وسیله شعله گاز عملیات تقطیر انجام می شد در این نمونه گرمای حاصل به وسیله برق شهری تولید می شود

نکات مهم برای خرید دستگاه عرق گیر :

نوع دستگاه و حجم آن : قبل از خرید دستگاه عرق گیر باید مشخص کنید که می خواهید با این دستگاه چه کاری انجام بدهید و می خواهید آن را در کجا قرار بدهید. به عنوان مثال برای استفاده های خانگی می توانید از 10 لیتری استفاده کنید، اما برای استفاده صنعتی این مدل مناسب نیست، باید توجه به تولید خود حجم دستگاه عرق گیر را انتخاب کنید.

جنس دستگاه : همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم از استیل ضد زنگ با ضخامت مناسب استفاده کنید. تا کیفیت عرقیجات شما بالا باشد.

نوع سیستم گرمایشی : برخی از دستگاه های عرق گیر برقی هستند و از المنت استفاده می شوند و برخی گازی هستند. دستگاه عرق گیر برقی برای مصارف خانگی استفاده می شوند.

قیمت دستگاه : یکی از مهم ترین نکات هنگام خرید دستگاه عرق گیر قیمت آن است با توجه به حجم و اندازه و نوع آن (صنعتی یا خانگی، برقی یا گازی) و دارای سردکن و … روی قیمت دستگاه عرق گیر تاثیر می گذارد.

گارانتی محصول : از برندهایی خریداری کنید که دارای گارانتی و خدمات پس از فروش باشند، زیرا این محصولات دارای کیفیت بالایی هستند.

وش های نگهداری از دستگاه عرق گیر :

– همیشه در حین انجام کار مراقب حجم آب داخل آن باشید. در خیلی از موارد به دلیل تمام شدن آب داخل آن جوش های دستگاه ذوب شده و دستگاه ترک بر می دارد.

– دستگاه را باید در مکانی قرار بدهید که امکان سقوط و افتادن آن کمتر باشد، زیرا به ضربه حساس است و امکان دارد در اثر ضربه کارایی خود را از دست بدهند.

– پس از اتمام کار تمام مواد و … را داخل آن خارج کنید، آن را خوب بشویید و با دستمال خشک کنید.

– دستگاه عرق گیر را دور از دسترس کودکان قرار ندهید

نوشته های مشابه

‫20 دیدگاه ها

    1. قابلیت تولید عرقیات در نوع خانگی، صنعتی و نیمه صنعتی
      • تولید در انواع مدل ها و ظرفیت های مختلف
      • امکان استفاده در دو حالت برقی و گازی
      • مصرف بهینه سوخت و انرژی
      • دارای مخزنی مستحکم با ضخامت مطلوب
      • مجهز به کندانسور برقی جهت خنک سازی مایعات و بخار تولید شده
      • دارای ترمومتر جهت تنظیم دمای داخلی مخزن دستگاه
      • مقاومت بالا در برابر حرارت و سرما
      • عمر طولانی و صرفه اقتصادی بالا
      • طریقه نصب و راه اندازی آسان
      • تهیه ی عرقیجات کاملا بهداشتی انجام می شوند.

    1. جنس بدنه اجاق گاز و اسکلت دستگاه معمولا فلزی و محکم است که با رنگی مناسب و ثابت رنگ آمیزی شده است. انواع مختلفی از دستگاه‌های عرق گیری و گلاب گیر وجود دارد، بعضی از این دستگاه بسیار مناسب اپارتمان وجاهای کوچک میباشد و بعضی دیگر برای مکان‌های بزرگ و تولیدی‌ها مناسب هستند.

    1. سلام تقطیر ساده
      تقطیر با مسیر کوتاه
      تقطیر مولکولی
      تقطیر کسری
      تقطیر لایه نازک
      تقطیر نواری ریسی

    1. سلام 1.مخزن استیل
      2.درب (مسی)
      3.هلمنت مسی با نشانگر دما
      4.زانو
      5.کندانسور استیل
      6.خروجی
      7.ترمومتر

    1. سلام
      دارای کاربری آسان
      · تهیه شده از جنس استیل نگیر
      · مطابق با استانداردهای جهانی
      · درب کاملا درزبندی شده
      · مورد تایید وزارت بهداشت

    1. سلام
      به علت نوسانات دلار قیمت دقیق و ثابتی برای محصولات نیست
      برای اگاهی از قیمت محصولات به قسمت درخواست قیمت در سایت مراجعه کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *