ملات عایق چیست و بررسی 3 نوع ملات عایق

[supsystic-slider id=1 position=”center”]

ملات عایق Expanded Clay Aggregate (ECA®) به طور گسترده در کفپوش‌های سقف و کف استفاده می‌شود و راه مؤثری برای بهبود عایق حرارتی، کاهش وزن و عایق صدا برای استفاده‌های جدید می‌دهد. ECA® یک ماده ساختمانی سبز منحصر به فرد است که با استفاده از آن ملات عایق حرارتی در محل تهیه می شود. برای داشتن خط تولید ملات عایق حرارتی نیاز خاصی وجود ندارد.

ملات سیمانی عایق حرارتی ECA مقبولیت گسترده ای در هند دارد و به جای ملات ها و گچ های عایق حرارتی معمولی و روش هایی مانند روش های عایق کاری ملات های عایق حرارتی پرلیت، ملات عایق حرارتی ورمیکولیت، عایق پلی استایرن منبسط شده و سایر ملات های خط تولید موجود در بازار.

امروزه، پیمانکاران عمده با سهولت در کاربردها و پروژه های عایق حرارتی صنعتی در مقیاس بزرگ با استفاده از خاک رس منبسط شده به عنوان یک ماده اولیه برای نیازهای عایق حرارتی خود حرکت کرده اند.

ملات های کاربردی ساختمان اهمیت و کاربرد بیشتری از مواد خمیریِ اتصال‌دهنده دارند. آنها عنصر اصلی در پیکربندی هر قسمت از سازه هستند. ملات نه تنها قطعات مختلف ساختمان اعم از سنگ‌ها و آجرها را کنار یکدیگر نگه می‌دارد. بلکه در توزیع یکپارچه نیرو، پرکردن فضای خالی، افزایش استحکام ساختار، مسطح کردن سطوح و در نهایت زیبایی بنا تاثیرگذار هستند.

ملات مصالح ساختمانی را به هم می چسباند و از آن ها دیواری یکنواخت می سازد. به همین دلیل در ساخت و ساز اهمیت زیادی دارد. ملات همچنین در شکل دهی به اجزای ساختمان ها کاربرد دارد.

این ماده همچنین خلا بین قطعات را پر می کند و نیروی وارد بر دیواره را به شکلی هم‌اندازه در سطح آن توزیع می کند. همچنین ملات قابلیت جبران اختلاف میزان اندازه های اجزا را جبران کند و آن را پوشش دهد.

ECA یک انعطاف پذیری منحصر به فرد و یک راه حل مقاوم در برابر آتش وزن سبک را برای پایه کاربر ارائه می دهد که در محل تهیه ملات و گچ عایق حرارتی با استفاده از سنگدانه های 2-15 میلی متر و 0.5 تا 2 میلی متر در برابر عایق پلی استایرن منبسط شده، عایق ورمیکولیت و عایق حرارتی پرلیت ارائه می دهد.

ملات موجود در بازار اگر نیاز به عایق کاری حرارتی پروژه خود با ملات ها و گچ های عایق حرارتی با سنگدانه های سبک وزن منحصر به فرد است که 100% بی اثر و سازگار با محیط زیست است و در طول زمان خراب نمی شود.

انواع ملات های ساختمانی

ملات ها 5 نوع مختلف دارند:

  • براساس نوع کاربرد
  • براساس مواد اتصال دهنده
  • براساس مقدار گیرش (هوایی، آبی)
  • براساس استحکام
  • براساس اهداف ویژه

روش اختلاط

اندازه دسته ای ECA® 2-15 میلی متر (300 لیتر) برای تهیه ملات عایق حرارتی

ECA را با 25 لیتر آب مخلوط کنید و پس از هیدراتاسیون به مدت 25 دقیقه صبر کنید.

سیمان را به مدت 1 دقیقه به مخلوط اضافه کنید. دوباره 10 لیتر آب اضافه کنید و 1 دقیقه صبر کنید. آن را خوب مخلوط کنید.

استفاده از آسیاب سیمان برای اختلاط کامل برای چند دقیقه برای تهیه ملات عایق حرارتی.

در نهایت با استفاده از مصالح خاک رس منبسط شده (ECA) ملات عایق حرارتی تهیه شده و آماده استفاده می باشد.

ملات عایق حرارتی مخلوط Expanded Clay Aggregate (ECA®) بر روی زمین ریخته می شود و بسته به ضخامت مورد نظر ما صاف می شود.

برای جلوگیری از خشک شدن فوری ملات، می توان آن را حداقل به مدت 1 روز (24 ساعت) با مواد پلاستیکی پوشاند. پس از این کار، آن را به طور منظم با آب اسپری کنید.

مصالح خاک رس منبسط شده (ECA®) خواص عایق حرارتی و صوتی را افزایش می دهد.

مصالح خاک رس منبسط شده (ECA®) بدون تعمیر و نگهداری و نصب آسان است

ملات عایق حرارتی Expanded Clay Aggregate (ECA®) قابلیت عایق بندی سیستم کف را بهبود می بخشد و در مصرف برق صرفه جویی می کند.

مصالح خاک رس منبسط شده (ECA®) قوی و سبک وزن است.

مصالح خاک رس منبسط شده (ECA®) عمر ساختمان را با محافظت از ساختمان در برابر اثرات چرخه ای حرارتی افزایش می دهد.

انواع ملات عایق ساختمانی :

  • ملات های ضد حریق
  • ملات های ضد آب
  • ملات های خشک آماده فوق سبک با خواص بالای عایق رطوبتی ، صوتی و حرارتی

ملات های ضد حریق :

 ملات های ضد حریق (ملات عایق)که به عنوان پوشش های ضد حریق مورد استفاده قرار می گیرند، از جمله ملات هایی هستند که برای پوشاندن ساختمان هایی از نوع فلزی و بتنی و همچنین فوم های موجود در سقف یا دیوار های 3D به کار می روند و به صورت کلی برای هر سطحی که در معرض آتش و حریق قرار دارد یا مواد قابل اشتغال و غیر مقاوم در برابر آتش وجود دارند، بسیار مناسب می باشند.

انواع پوشش های مقاوم در برابر حریق

به طور کلی پوشش های مقاوم در برابر حریق به دو دسته اصلی قابل تقسیم اند:

  1. پوشش های بر پایه رزین های آلی متورم شونده که در واقع نوعی رنگ به حساب می آیند.
  2. پوشش های بر پایه مواد نسوز معدنی که عمدتا به صورت ملات خشک ضد حریق تولید می شوند.

مواد تشکیل دهنده پوشش های ضد حریق آلی متورم شونده

پوشش های بر پایه رزین های آلی وقتی در برابر شعله یا حرارت قرار می گیرند در حدود دمای ۲۰۰ درچه سانتی گراد فعال شده و به تدریج لایه کربنی متورم و متخلخلی را به وجود می آورند. این لایه کربنی متخلخل ضخامتی حدود ۵ تا ۲۰۰ برابر ضخامت لایه اولیه را دارد و یک لایه عایق حرارتی در برابر حریق روی سطح فولاد ایجاد می کند و از گسترش شعله روی سطح جلوگیری می کند. این پوشش ها در واقع نوعی رنگ هستند. مواد اصلی تشکیل دهنده پوشش های فایرپروف آلی عبارتند از:

  • رزین هایی که تولید گاز غیر آتش گیر HCI یا HBr می کنند، مثل کلروکائوچو و تترابروموفتالیک انیدرید
  • رنگ دانه هایی معدنی که انتشار و گسترش آتش را به تاخیر می اندازند، مثل کربنات کلسیم و رنگ دانه های سیلیکاتی
  • مواد افزودنی اسید دهنده از جمله نمک اسیدهای معدنی مثل اسید فسفریک
  • مواد افزودنی تقویت کننده که پوشش ها را در مقابل تخریب مکانیکی محافظت می کند، مثل ذرات سرامیکی و یا الیاف معدنی

مواد تشکیل دهنده ملات ضد حریق پایه معدنی

ورمیکولیت جزء اصلی در پوشش های ضد حریق پایه معدنی است. دانسیته کم، مقاومت عالی در برابر عوامل جوی و رطوبت، مقاومت در برابر شوک های حرارتی، غیر قابل اشتعال بودن، مقاومت بسیار عالی در جلوگیری از گسترش آتش روی سطح و ممانعت از انتقال حرارت آتش به سطح فولاد و عدم ایجاد دود و گارهای سمی از عمده مشخصات پوشش های معدنی بر پایه ورمیکولیت هستند.

ورمیکولیت دارای ساختار پولک مانند و متورق (تا حدی شبیه میکا) در حرارت ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد حرارت دیده و به صورت ورقه های نازک تا ۳۰ برابر حجم اولیه خود منبسط می شوند. ورمیکولیت منبسط شده ای که در پوشش های ضد حریق استفاده می شود دارای دانسیته بسیار کم ۵۰ تا ۲۰۰ گرم بر سانتی مترمکعب است.

دیگر جزء مهم در پوشش های ضد حریق معدنی چسباننده آن است. سیمان و گچ دو چسباننده متعارف در صنعت هستند. واضح است که استفاده از پوشش های پایه گچ در محل هایی که در معرض رطوبت قرار دارند، نمی تواند قابل قبول باشد. به صورت کلی، پوشش های ورمیکولیتی پایه سیمانی مقاومت و پایایی بیشتری در برابر عوامل جوی و نیز آسیب های مکانیکی ایجاد می کنند.

سایر افزودنی های پوشش های پایه ورمیکولیتی عموما عبارتند از:

  • الیاف تسلیح کننده ملات ضد حریق
  • مواد افزودنی کاهنده نرخ خوردگی فولاد در زیر پوشش
  • مواد افزودنی بهبود دهنده خواص مقاومت در برابر حریق
  • رنگ دانه ها و پرکننده های معدنی و رزین های لاتکس امولسیونی

بر اساس استانداردهای بین المللی مواد تشکیل دهنده پوشش های ضد حریق معدنی باید عاری از آزبست و مواد حساسیت زای دیگر باشد.

خواص عمومی پوشش های ضد حریق

یک سیستم پوشش ضد حریق لازم است خصوصیات زیر را داشته باشد:

  • با پایین نگه داشتن دمای سازه کم تر از دمای مجاز در مدت زمان مقرر، باید نقش مقاومت در برابر حریق را به خوبی ایفا نماید.
  • اثر مقاومت پوشش در برابر حریق نباید در پایان زمان مقرر به طور ناگهانی افت کند بلکه لازم است به مقدار محدودی پتانسیل مقاومت در برابر آتش را حفظ کند.
  • در برابر حرارت و شوک حرارتی و همچنین در برابر آب و مواد خاموش کننده حریق مقاوم باشد.
  • پوشش ضد حریق نباید روی سطح زیرین اثر خوردگی داشته باشد.
  • پوشش ضد حریق نباید با گسترش آتش، ایجاد بخارات سمی و یا شکستن و خرد شدن ایجاد خطر کند.
  • مواد مصرفی در پوشش ضد حریق باید بادوام بوده و قابلیت ترمیم داشته باشند.
  • از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشند.
  • در برابر فشار بالای آب در شرایط اطفای حریق مقاوم باشند. این فشار آب می تواند تا ۷ بار نیز برسد.
  • نرخ سایش حاصل از برخورد جریان هوا به پوشش های اجرا شده محدود باشد.

طریق استفاده از ملات های ضد حریق (ملات عایق) به چه صورت است

این ملات های ضد حریق بر روی سطح های داخلی و همچنین خارجی سازه ها قابلیت اجرا دارند. روی تمامی مصالح ساختمانی که برای سازه ها به کار می روند مانند بتن، آجر، سفال، گچ، بلوک های ساختمانی و مانند این ها به راحتی قابل اجرا و استفاده هستند و به عنوان بهترین پوشش های ضد حریق شناخته می شوند.

برای اجرای این ملات ها از آب استفاده می کنند و بعد از مخلوط کردن آن ها از دستگاهی به نام دستگاه پاشش و یا بصورت دستی از ماله بهره می برند که بر روی سطح ستون ها ، تیرها ، دیوار ها و سقف ها از آن استفاده کنند.

ملات ضد حریق

مزایای استفاده از ملات های ضد حریق(ملات عایق) چیست

این پوشش های ضد حریق بدلیل ارزان قیمت بودن بیشترین استفاده را جهت ضد حریق نمودن سازه ها در برابر حریق دارند.

اگر قسمتی از ساختمان را تعمیر یا تخریب کنید، این ملات های عایق به راحتی ترمیم می شود و یک پارچگی سطح آن مجددا به دست می آید.

این نوع از ملات ها و پوشش های ضد حریق از انتقال و انتشار حرارت به دیگر قسمت های ساختمان جلوگیری به عمل می آورد و علاوه بر این به عنوان عایق صوت در کانال ها، واحد های مسکونی، سینما ها، آسانسور ها و مانند این ها به کار می رود.

ملات های ضد آب(ملات عایق):

یکی از پرمصرف ترین مواد در حوزه آب بندی استخر و سازه های هیدرولیکی استفاده از انواع ملات ها و ضد آب کننده ها و ترمیم کننده ها می باشد. این مواد علاوه بر خاصیت آب بندی که به سازه هیدرولیکی می دهند در مقابل انواع فشارات هیدرولیکی و مکانیکی مقاوم می باشند.

این خصیصه باعث میشود هنگام ساخت مخازن و منابع تحت فشار تحمل دینامیکی سازه در مقابل انواع فشارات وارده بر سیستم خنثی گشته و سیستم دارای تنش غیر قابل تحمل نگردد.

مواد موجود در ملات ضد آب از پلیمرهای بسیار مقاوم و منعطف تشکیل یافته که با اختلاط سیلیس و سیمان هیبریدی کاملا در روزنه ها و خلل و فرج سطح وارد شده و می توانند کل سیستم را به طور همزمان عایق کاری نمایند. اسکوپ مولکولی بسیار بالای این مواد با سطح زیرآیند می تواند عامل بسیار موثری جهت جلوگیری از ریزش زیرآیند و ترک خوردن احتمالی آن باشد. 

این ملات سیمانی آب گریز بوده و توسط باران های آلوده کثیف نمی­شود و به راحتی با آب قابل شستشو می باشد.
همچنین برای درز بندی و ترمیم نیز قابل استفاده است.
موارد استفاده :
ـ برای نمای سیمانی ساختمان و دیوارهای جانبی ساختمان، پارکینگ، انباری، حیاط، چاله آسانسور، داکت و غیره.
ـ برای کف و دیوارهای پشت بام، سرویس های بهداشتی، حمام و آشپزخانه.
ـ به عنوان ملات آب بند پشت کاشی، سرامیک، سنگ در کف و دیواره ها.
ـ برای کف و دیوارهای در تماس با خاک و رطوبت.
ـ برای دیواره و کف استخرها و حوضچه های سیمانی.

ملات ضد آب(ملات عایق)


روش آماده سازی و اجرا :
میزان پودر ملات سیمانی هیدورفوب 70% و محلولِ ملات 30% می باشد. محلول را آرام آرام به پودر اضافه می نماییم و ملات را به خوبی هم می زنیم تا کاملا مخلوط گردد. سپس می توانید ملات سیمانی حاصل را به روش دستی و یا توسط اسپریِ کنیتکس پاش بر روی دیوار اعمال نمایید.

ملات می بایستی در زمان کمتر از 40 دقیقه بر روی سطح و در دمای بالای 8 درجه سانتیگراد اعمال گردد. توجه نمایید که سطح قبلا تمیز گشته و عاری از گرد و غبار زیاد و یا آلودگی های روغنی باشد.

ملات های خشک آماده فوق سبک با خواص بالای عایق رطوبتی ، صوتی و حرارتی(ملات عایق):

اثربخشی فوق العاده این محصولات در عایقکاری رطوبتی، حرارتی و صوتی ساختمان ها، ضمن صرفه جویی در مصرف انرژی، محیطی سالم، ایمن و توام با آسایش را برای ساکنین آن به ارمغان می آورد.

ملات خشک آماده با خاصیت بالای عایق رطوبتی، صوتی و حرارتی می باشد که از دانه های سبک پلیترم ( Politerm ) و افزودنی های خاص تشکیل شده است. این محصولات برای استفاده در سقف، بام، زیر زمین، تراس و بالکن کاربرد دارند.

از مهمترین ویژگی های این محصولات(ملات خشک فوق سبک) می توان به موارد زیر اشاره نمود:

خاصیت عایق حرارتی، عایق رطوبتی و عایق صوتی بسیار بالا

اجرای مکانیزه و سرعت اجرای بالا

خاصیت ضد قارچ و باکتری

قابل استفاده برای دیوارهای داخلی، دیوارهای میانی، دیوارهای دوجداره و نمای خارجی و سقف ها

فوق العاده سبک و با قابلیت ترمیم پذیری بالا

خاصیت تراوایی بسیار بالا در محیط های مرطوب

فاقد هرگونه مواد شیمیایی و مضر برای انسان و محیط و نیز کیفیت +A برای هوای داخلی ساختمان

قابل استفاده در نماهای نامنظم و اشکال پیچیده معماری

قابلیت اجرا بر روی تمامی سطوح ناهموار و مصالح ترکیبی

از بین بردن پل های حرارتی

حفظ خواص عایقکاری در گذر زمان 

ملات آماده باسکاتی(ملات عایق)

وقتی صحبت از ملات آماده باسکاتی است یعنی ملاتی که نیاز به ماسه و سیمان ندارد. این ملات ها از نظر مقاومت فشاری بی نظیر هستند و گیرش بالایی دارند. قیمت ملات آماده ساختمانی باسکاتی به نسبت سایر ملات های سنتی کمی گرانتر است اما اگر از مزیت این محصول بیشتر بدانید قطعاً شگفت زده خواهید شد!

مزایای ملات آماده باسکاتی(ملات عایق)

یکی از مهمترین مزایای ملات آماده باسکاتی افزایش دو برابری سرعت اجرا است. اینطور که ارزیابی ها نشان می دهد این ملات به شکلی اجرا می شود که خاصیت چسبندگی قوی دارد و کمک می کند که عملیات سریعتر پیش برود. از سوی دیگر این محصول حالت عایق دارد به طوری که هم عایق صوت بوده و هم نقش عایق حرارتی را ایجاد می کند.

در این روش نیاز به کارگر و هزینه بابت کارگر نخواهید داشت و به طور کلی میزان پرتی به صفر می رسد. تولید ملات آماده باسکاتی به صورتی است که سطح حمل و نقل آن آسان بوده و وزن کمی دارد. یک ملات ساده 15 برابر وزن بیشتری نسبت به ملات باسکاتی دارد.

مراحل آماده سازی ملات آماده باسکاتی(ملات عایق)

مرحله اول از آماده سازی ملات عایق آماده باسکاتی به این صورت است که می بایست یک سوم وزن ملات آماده جدا شده و با آب ترکیب شود. سپس نیاز به پودر باسکاتی است که باید به ترکیب اضافه شود و 5 دقیقه زمان نیاز است تا مخلوط به خوبی به دست آید. به همین سادگی می توانید ملات آماده باسکاتی را برای مصرف آماده کنید.


ملات عایق آماده باسکاتی برای دیوارچینی بسیار مناسب است و یک انتخاب عالی برای آستر زنی است. در این روش ماسه و سیمان حذف می شود. از سوی دیگر ملات عایق باسکاتی می تواند گزینه خوبی به عنوان جایگزین مناسب ایزوگام برای پشت بام باشد و برای سرویس بهداشتی و حمام نیز گزینه خوبی محسوب می شود.

این محصول برای دیوارهای بیرونی، ملات آماده سنگ و چسب کاشی نیز استفاده می شود

ویژگی های ملات آماده باسکاتی(ملات عایق)

وقتی از ملات آماده باسکاتی استفاده می شود میزان گچ مصرفی در سفیدکاری کاهش می یابد و سهولت زیادی در حمل و نقل ایجاد می شود به طوری که هزینه های حمل و نقل را کمتر می کند. این ملات ها به صورتی طراحی شده اند که کاهش پرتی مصالح برای آنها دیده می شود.

از سوی دیگر بررسی ها نشان دادن است که ماندگاری این ملات به نسبت ملات های شن و سیمان قدیمی در حدود دو برابر است. این محصول چسبندگی بالایی دارد و طول عمر بنا را بیشتر می کند. سطح رنگ پذیری برای ملات آماده باسکاتی بالا است و برای ساخت و سازهای جدید بسیار عالی خواهد بود.
با استفاده از ملات آماده باسکاتی دیگر نیاز به انبار کردن ماسه در کوچه نخواهد بود و هیچ مزاحمتی برای عابرین ایجاد نمی کند. سرعت اجرای این ملات بسیار بالا است و نوعی عایق رطوبتی محسوب می شود.

با ملات آماده باسکاتی پروسه جازنی تاسیسات به سادگی انجام می شود و همه چیز طبق روال ارزیابی خواهد شد. اینطور که مشخص است این ملات ها نوعی عایق صوت هستند و برای مکان هایی که حساس به سر و صدا است بهترین گزینه محسوب می شود.

از ملات آماده باسکاتی برای کاشی کاری بیمارستان ها استفاده می شود چون هم عایق حرارتی است و هم نوعی عایق برودتی و صدا محسوب می شود. با هر کیسه از ملات آماده باسکاتی می توان 8 الی 10 متر مربع دیوار به ضخامت 10 سانتیمتر را پوشش داد.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *