انواع 16 نوع مختلف رزین پودری ها

ترکیبات رزین پودری ها مصنوعی و یا طبیعی نیز هستند که ویسکوزیته ی ( گرانروی ) بالایی دارند . نوع طبیعی آن رزین پودری ها شفاف است و قابلیت اشتعال زایی زیادی دارد و دارای رنگی بین زرد تا قهوه ای می باشد . این مواد به راحتی در حلال های آلی ( resins ) این مواد مانند اتر حل می گردد اما در آب نامحلول می باشد .

تنها تفاوت نوع مصنوعی با نوع طبیعی رزین پودری ، از نظر خواص شیمیایی و طریقه ی ساخت آن ها نیز می باشد . این ماده به صورت طبیعی از ترشحات های درختانی که شامل موارد : کاج و در اثر آسیب هایی به پوست آن ها در حین آتش سوزی ، باد ، رعد و برق و … به دست می آید که احتمالا شما هم با آنها برخورد داشته باشید .

انواع رزین پودری ها

رزین پودری ها می توانند از اجزا های طبیعی با مواد های افزودنی و یا از پلیمر های مصنوعی تولید خواهند شد . همچنین از این مواد ها برای چاپ سه بعدی نیز استفاده می کنند .
* رزین پودری ها می توانند براساس دو معیار منشا تولید و نحوه خشک شدن دسته بندی نیز خواهد کرد :

  1. رزین پودری ها طبیعی :  این مواد اشتعال پذیر نیز می باشند ، شفاف هستند و از رنگ زرد تا قهوه ای یافت می شود . این مواد در ترشحات های گیاهان مختلف تشکیل می شوند و در حلال های آلی محلول و در آب نامحلول می باشند .
  2. رزین پودری ها مصنوعی : این مواد خاصیت های فیزیکی نوع طبیعی را نیز دارند اما از نظر شیمیایی با آن ها متفاوت خواهد بود .

رزین پودری ها نیز شامل موارد زنجیره های طولانی مونومر است که پیوند های متقاطع را در طول فرآیند درمان تشکیل خواهد داد . در صنعت مدرن رزین پودری ها طبیعی تقریباً به طور کامل با رزین پودری ها مصنوعی جایگزین شده اند .

*  نوع رزین پودری ها مصنوعی نیز خود به دو دسته تقسیم خواهد شد که شامل موارد :

a ) ترموپلاستیک :  با گرما و حرارت خمیری شکل نیز می شوند .

b ) ترموستینگ : این دسته از رزین پودری ها با گرما تحت تاثیر قرار نمی گیرند و نامحلول نمی باشند . 

رزین پودری ها

*  انواع رزین پودری ها شامل موارد زیر می باشد :

  1. رزین های پلی استر
  2. رزین های اپوکسی
  3. رزین های وینیل استر
  4. رزین های فونیک
  5. رزین های پلی ایمید ها
  6. رزین های پلی اتر اتر کتون ( PEEK )
  7. رزین های طبیعی
  8. رزین های آلکیدی ( Alkyd Resins )
  9. رزین های پلی کربنات ( polycarbonate Resins )
  10. رزین های پلی آمید ( Polyamide Resins )
  11. رزین های پلی اورتان ( Polyurethan Resins )
  12. رزین های سیلیکونی ( Silicone Resins )
  13. رزین های پلی اتیلن ( polyethylene Resins )
  14. رزین های اکریلیک ( Acrylic Resins )
  15. رزین های پلی استایرن ( Polystyrene Resins )

16.رزین های پلی پروپیلن ( Polypropylene Resins )

1) رزین پودری ها پلی استر

رزین ها پلی استرغیر اشباع به صورت گسترده تری در سراسر دنیا استفاده نیز می شوند . معمولا کم هزینه و ارزان قیمت خواهد بود .
رزین پلی استر از واکنش اسید های آلی با دو عامل قلیایی و الکل‌ های پلی هیدریک به وجود می ‌آید . این نوع رزین‌ ها بسیار انعطاف پذیر هستند و در برابر حرارت ، مواد شیمیایی و شعله مقاومت عالی از خود نشان می ‌دهند .

 زنجیر های اصلی پلیمری رزین پلی استر غیر اشباع دارای اتصالات استری نیز می باشد  که از واکنش تراکمی یک ترکیب الکلی چند عاملی و یک اسید چند عاملی مانند گلیکول و اسید فوماریک نیز تهیه می شود . بنابراین با طراحی فرمول و کنترل کردن اسید های اشباع و غیر اشباع ، کاتالیست ها ، دما و زمان واکنش ، مجموعه کامل از رزین پودری ها را نیز می توان تولید نمود که برای کاربرد های مختلف مناسب باشند .

رزین پلی استر غیر اشباع با استایرن مخلوط می ‌شود و می توانند از طریق پیوند های دو گانه موجود در هر دو جزء ، شبکه‌ ای می شود .
کامپوزیت های پلی استری تا دمای حدود ۲۵۰ درجه سانتی گراد مقاوم هستند ، همچنین بعد از پخت ، حدود ۵ تا ۸ % حجمی جمع شدگی ( Shrinkage ) نیز دارند .

رزین پودری ها پلی استر

* کاربرد رزین پودری ها پلی استر :
الیاف شیشه به همراه رزین پلی استر باید از ژل کوت مناسب نیز استفاده کرد تا از نفوذ رطوبت به فصل مشترک الیاف و رزین جلوگیری شود . و همچنین برای برای ساخت و ساز ، ورقه های پلیمری ، فیلر های خود ترمیم ‌کننده ، چوب اسکی ، چوب‌ های ماهی گیری ، اجزای هواپیما ها و کشتی‌ ها ، پوشش‌ ها ، لوازم تزئینی ها و بطری ‌ها نیز کاربرد دارد .

* رزین پودری ها برای رسیدن به خواص های مختلف هنگام مصرف با استایرن مخلوط دارای اجزایی نیز هستند که شامل موارد :

  1. سیتم پخت ؛ به منظور این است که شروع و تسریع واکنش شبکه ای شدن ، در دمای محیط یا دمای بالا .
  2. عوامل های کنترل جریان پذیری ؛ به منظور این است که کنترل کردن جریان رزین و جلوگیری از شُرّه کردن رزین در لایه گذاری سطح های عمودی و ریخته گری رزین .
  1. جاذب uv به منظور این است که افزایش مقاومت در برابر نور خورشید .
  2. فیلر به منظور این است که کاهش جمع شدگی و قیمت و ایجاد خواص هایی چون مقاومت شعله و آتش .
  3. پیگمنت ؛ به منظور این است که رنگ دادن به قطعه و زیبایی آن .
  4. تغلیظ کننده‌ ها ؛ به منظور این است که تغلیظ کردن فرمولاسیون های مورد استفاده در SMC و BMC
  5. عوامل آغشته سازی ؛ به منظور این است که بهبود آغشته سازی فیلر ها و الیاف ها با رزین به منظور حصول چسبندگی مناسب است .
  6. ضد حباب ؛ به منظور این است که سهولت در خروج حباب از رزین ها و کاهش دادن حفره در محصول نهایی .

9. جدا کننده قالب ؛ به منظور این است که تسهیل جدا شدن قطعه از قالب ها و جلوگیری از تابیدگی و صدمه به سطح قطعه رزین پودری ها پلی استر در  فرایند ها مختلفی از قبیل که شامل موارد : لایه گذاری دستی ، پاشش رزین ، RTM ، ریخته گری ، پولتروژن ، SMC و BMC کامپوزت های پلی استر – شیشه به لحاظ حجم مصرف ، بیشترین اهمیت را دارا هستند و نیز یافتن نمونه هایی از این مواد در محل کار و زندگی ما بسیار آسان است .

نوعی از تزئینی رزین پودری ها پلی استر
نوعی از تزئینی رزین پلی استر

2) رزین پودری ها اپوکسی

رزین پودری ها اپوکسی با نام دیگری رزین پودری های اپوکسید نیز شناخته می شوند ، از نوعی پیش ‌پلیمر ها و پلیمر های واکنش ‌پذیر است که حاوی گروه ‌های اپوکسید هستند . رزین اپوکسی دارای ویژگی شناسه ای که بیش از یک گروه epoxy در ساختار مولکولی است . این گروه ممکن است در بدنه زنجیر باشد ولی معمولاَ در انتها قرار دارد . وقتی در شرایطی واکنش رخ می دهد ، گروه اپوکسی می تواند با اسید ها ، انیدرید اسید ها ، آمین ها و الکل واکنش تراکمی به همراه جا به جایی هیدروژن به گروه اتیلن اکسید ، بدهد .

واکنش هایی اتفاق می افتد امکان افزایش طول زنجیر یا شبکه ای شدن را بدون آزاد کردن مولکول های کوچک مانند آب نیز فراهم می کند . بنابراین محصولات اپوکسی در مقایسه با اکثر رزین پودری ها گرما سخت ، جمع شدگی کمتری در اثر پخت نیز نشان می دهند .

رزین پودری ها اپوکسی اساسا ً آن هایی هستند که نیز می توانند ذوب بشوند و سپس می توانند دوباره سرد بشوند . درون زنجیره های مولکولی این رزین ها ، پیوند های بسیار قوی بین مولکول ها نیز وجود دارد .
رزین اپوکسی دارای ساختار شیمیایی است که شامل دو بخش اپوکسی و هاردنر می باشد . بخش هاردنر ممکن است آلیفاتیک ، سیلکوآلیفاتیک و یا هیدروکربن شدیداَ حلقوی باشد .

رزین اپوکسی نیز دارای کاربرد های مختلف دارد که شامل پوشش سطح ، چسب ، روکش ، ابزار سازی و کامپوزیت ها و همچنین از این رزین اپوکسی به همراه الیاف آرامید ، در ساخت موتور راکت  و کپسول های تحت فشار به روش رشته پیچی و ساختار های لانه زنبوری برای ساخت ملخ هلی کوپتر استفاده می شود ، باقی مانده آن در صنایع الکتریکی و الکترونیک ، صنایع هواپیما سازی ، هوا فضا و ساختمان  و سایر کاربرد ها ، استفاده می شوند . بر حسب تناژ ، مصرف اپوکسی حدود یک دهم پلی استر می باشد .

رزین پودری ها اپوکسی دارای مقاومت شیمیایی و حرارتی عالی و خواص چسبندگی قوی است . رنگ کردن رزین اپوکسی با رنگ ‌های پودری بسیار آسان است . پس این رزین ‌اپوکسی در معرض هوا به راحتی سخت می ‌شوند و انتخاب خوبی برای رزین کاری و کار های هنری هستند .

* خاصیت محصولات پخت شده اپوکسی بستگی دارد به :

  • نوع اپوکسی
  • نوع و مقدار هاردنر
  • میزان شبکه ای شدن
  • طبیعت و حجم مواد افزودنی
  • ویژگی های عوامل پخت شامل طول عمر ، انعطاف ، پخت سریع و سمیت کم  نیز است . با وجود سیستم های پخت مختلف می توان آن ها را به دو گروه آمین ها و انیدرید ها تقسیم کرد .
    در مورد برخی کاربرد های رزین پودری ها اپوکسی ممکن است اصلاح نشود که دارای خاصیت نامطلوبی از قبیل ویسکوزیته بالا ، گران قیمت بودن و مقاومت ضربه پایین در برخی کاربردهای ویژه نیز باشد .
    تنوع هایی که عامل رشد پایه رزین اپوکسی ها در مدت های طولانی می شود نیز این است که دراغلب موارد ممکن است توسط مواد هایی چون رقیق کننده ، چقرمه کننده ، فیلر و تقویت کننده همراه شود . انتخاب صحیح رزین ، هاردنر و افزودنی ها اجازه می دهد که خواص مورد نظر را نیز تامین شود .
    ویژگی های رزین اپوکسی شامل موارد زیر است :
  • چسبندگی خوب به مجموع های از بستر های مختلف
  • استحکام کششی ، فشاری و خمشی بسیار بالا
  • پایین بودن جمع شدگی پخت
  • پایداری ابعادی
  • عایق عالی الکتریسیته
  • دوام بالا در پیری و شرایط سخت محیطی
  • قابلیت پخت در دما های مختلف
  • مقاومت خستگی ممتاز
  • بی بو و بی مزه
  • مقاومت شیمیایی عالی ( به ویژه در محیط های قلیایی )

رزین پودری ها اپوکسی تقویت شده با الیاف کربن و آرامید در ساخت قایق هایی که در آن ها ضمن حفظ وزن ، استفاده بیشتر از فضا در همان استحکام مورد نظر است ، بجای پلی استر – شیشه استفاده می‌ شوند . همچنین کامپوزیت های آرامید – اپوکسی برای جایگزین فولاد در کلاه خود های جنگی استفاده می شوند .
انواع های مختلف رزین‌ پودری ها اپوکسی از نظر مدت زمان فرآیند پخت ، سختی و عدم حساسیت سطح های نهایی متفاوت نیز هستند .
برای نقاشی با رزین پودری ها اپوکسی از سطح هایی مانند چوب ، شیشه ، فلز نیز استفاده می شود و نکته قابل توجه این است که سطح های سوراخ دار برای کار با رزین اپوکسی مناسب نیست .

* برای کار با رزین پودری ها اپوکسی و ایجاد کردن نقاشی سه بعدی از ابزار های موارد زیر استفاده می شود :
– رزین و هاردنر
– قاشق چوبی
– لیوان یکبار مصرف
– دستکش
– رنگ اکرلیک
– سشوار
– قالب چوبی
– ترازو و دیجیتال

کاربرد رزین پودری ها
رزین پودری ها اپوکسی

* نحوه رنگ کردن رزین پودری ها اپوکسی
در اصل رزین پودری ها اپوکسی شفاف و بی رنگ نیز می باشد و کاربرد آن برای ساختن آکواریوم ها یا تراریوم ها نیز به کار برده می شود . رزین های مات برای رنگ کردن آن ها باید روش هایی مناسب با درجه شفافیت شان انتخاب کنیم .
انواع رنگ براساس رزین پودری ها اپوکسی مناسب باشد شامل موارد زیر :
– رنگ دانه های پودری
– جوهر های الکلی ( بهترین روش برای رنگ کردن رزین اپوکسی می باشد )
– کنسانتره رنگ به شکل مایع
– رنگ های ایر براش
هرگز نباید از رنگ هایی که حاوی آب نیز هستند استفاده کنید چون باعث جلوگیری از سخت شدن رزین می شود .

* کاربرد رزین پودری ها اپوکسی در هنر
– آب بندی خاک در فضا های داخلی و خارجی
–  تعمیر سنگ‌ فرش‌ های فضا های داخلی و خارجی

– عایق‌ کاری مقاوم در برابر برش میز های رزینی در آشپزخانه

– رویه میله اپوکسی

– تثبیت کردن چوب با رزین

– وسایل مفید ساخته‌ شده از رزین اپوکسی و چوب مثل تخته ‌ها 

– ایده‌ های نوسازی مدرن برای ساختمان ‌های قدیمی و پروژه‌ های ساختمانی مدل رزین

– ولید زیور آلات رزینی

– تعمیرات سریع با رزین UV مخصوص اشیاء هنری

– جداول رودخانه ساخته‌ شده از رزین اپوکسی

– قفسه ‌های رزینی حمام

– درز گیر های رزین اپوکسی ضد آب برای کف گاراژ

– ساخت آکواریوم و تراریوم 

– تعمیر و چسباندن قطعه ها کوچک به هم – استفاده کردن از رزین مصنوعی به‌ عنوان روکش یا ژل‌ کت برای ساختن قایق

مزایا رزین پودری ها اپوکسی
مزایا رزین پودری ها اپوکسی

* مزایا رزین پودری ها اپوکسی
خواص ارائه شده در زیر به حالت جامد پس از اختلاط و پخت مربوط هستند.
– مقاومت زیاد در برابر سایش

– استحکام مطلوب

– مقاومت در برابر ضربه و ترک‌ خوردگی

– انقباض کم در هنگام تبدیل شدن از مایع به جامد

– چگالی حدود 2/1 گرم در هر سانتی ‌متر مکعب

– قاومت مطلوب در برابر اشعه ماورای بنفش

– چسبندگی خوب تقریباً روی همه مواد از جمله چوب

– مای خمش حرارتی زیاد

– عایق الکتریکی مناسب

– مقاومت زیاد در برابر اسید ها – مقاومت مطلوب در برابر هوا در مناطق غیر مسقف

* مزایا و معایب کاربرد رزین پودری ها اپوکسی در سطح ها
مزایا : سطح هایی که ساخته شده از رزین های مصنوعی با کیفیت که کاملاً پخته شده باشد ، در برابر سایش بسیار مقاوم خواهد بود . این ماده نیز می‌ تواند تحت بار های مکانیکی بسیار زیاد بدون تغییر شکل باقی بماند . در برابر اسید مقاوم خواهد بود و نسبت به خوردگی حساس نخواهد بود .

معایب : رزین پودری ها اپوکسی در برابر اسید هایی که با غلظت زیاد کاملاً مقاوم نخواهند بود . مواد خام مایع ممکن است غالبا در برخی افراد باعث آلرژی یا بثورات پوستی شوند . برخی از محصولات با اشعه ماورای بنفش زرد خواهد شد و پاک کردن رزین اپوکسی از قبل خشک شده ، نیز دشوار خواهد بود .

3) رزین پودری ها وینیل استر

رزین پودری ها وینیل استر
رزین پودری ها وینیل استر

رزین پودری ها وینیل استر محصول واکنش رزین های اپوکسی با اسید های غیر اشباع اتیلنی نیز می باشد به جز حالت های خاص ، معمولا رزین پودری ها وینیل استر دارای انتهای غیر اشباع می باشد . رزین پودری ها وینیل استر دارای انتهای غیر اشباع می تواند واکنش شبکه ای شدن را انجام خواهد داد  و نیز می توانند پلیمریزاسیون زنجیر های وینیل استر را انجام دهد و یا اینکه به همراه استایرن کوپلیمر شود .

اکثر رزین پودری ها وینیل استر مرسوم با استریفیکاسیون یک رزین دی اپوکسید با یک اسید مونوکربوکسیلیک غیر اشباع ، ساخته می شوند . می توان آن ها را به تنهایی با واکنش رادیکال آزاد پخت نمود و یا در مونومری مانند استایرن حل کردند و رزین مایع بدست آورد .

رزین وینیل استر را می توان مانند رزین پلی استر استفاده کرد . رزین پودری ها وینیل استر خاصیت چقرمگی و مقاومت شیمیایی بسیار بهتری نسبت به رزین های پلی استر نیز دارد . زنجیر اصلی رزین اپوکسی سازنده رزین وینیل استر ، موجب پیدایش چقرمگی و از دیاد طول کششی بالاتر می شود .  جرم مولکولی رزین پودری ها وینیل استر به انتخاب نوع رزین اپوکسی به کار رفته بستگی دارد .

به همین دلیل ، استحکام کششی ، از دیاد طول ، نقطه نرمی و واکنش پذیری رزین نهایی توسط جرم مولکولی و ساختار اولیه تعیین نیز می شود . همچنین این امکان را به وجود می آورد که برای کاربرد ها مختلفی خاصیت مختلف هایی طراحی شده است . رزین پودری ها وینیل استر در مقایسه با رزین پلی استر های غیر اشباع مقاومت شیمیایی خوبی دارند . بخشی از این ویژگی مربوط به عدم حضور پیوند های استری در زنجیره اپوکسی می باشد .

اتصالات اجزاء پلیمر ، توسط پیوند های فنیل استری نیز انجام می گیرد . این اتصالات درمقایسه با اتصالات استری در برابر اکثریت محیط های شیمیایی به ویژه در شرایط قلیایی شدید مقاوم تر هستند . اتصال استری تنها در انتهای زنجیر وینیل استر نیز وجود دارد .  این کار حمله های عامل شیمیایی را به حداقل خواهد ‌رساند .

4) رزین پودری ها فنولیک

رزین پودری ها فنو لیک
رزین پودری ها فنولیک

روش تهیه رزین های فنولیک از واکنش تراکمی فنل ها و فرم آلدهید به ای به این صورت است . زمانی که واکنش شروع شود توسط فعال شدن حلقه بنزنی با گروه های هیدروکسیل از قبیل متیلول صورت می گیرد .
رزین‌ پودری ها فنولیک نوعی رزین ترموست خواهند بود . این نوع رزین‌ فنولیک ، در برابر حرارت و ضربه ، مقاوم بوده و مقاومت بالایی در برابر خوردگی شیمیایی و نفوذ رطوبت دارند . رزین ‌های فنولیک به راحتی ماشین ‌کاری خواهند بود .

* مراحل اصلی واکنش فنل – فرم آلدهید شامل زیر است :

مرحله A : بعضی محصولات اولیه تراکم ، الکل ها هستند . رزین در این مرحله ، گرما نرم است و در حلال های غیر آلی ( معدنی ) حل می شود .
مرحله B : با پیشرفت بیشتر واکنش تراکمی و شبکه ای شدن جزئی به همراه افزایش جرم مولکولی و ویسکوزیته و کاهش انحلال . در این حالت رزین پخت کامل نشده و گرما نرم و ذوب می شود ولی به هنگام سرد شدن ، سخت و شکننده خواهد شد .
مرحله C : میزان پلیمریزاسیون و شبکه ای شدن بسیار زیاد خواهد بود . رزین غیر قابل ذوب و انحلال می باشد . این واکنش دو نوع رزین فنولیک تولید می کند که رزول و نوالاک آن ها را می نامند .

رزین پودری ها فنولیک معمولا کدر نیز هستند و رنگ رزین فنولیک از کهربایی ( amber ) کم رنگ و قهوه ای تیره تا سیاه تغییر می کند . رنگ تیره رزین های فنولیک کاربرد محدود می کند . رزین های فنولیک در شکل های پولک ، فیلم مایع و پودر نیز وجود دارد . رزین های فنولیک کاربرد عمومی دارد ولی می توانید آن ها را برای سازه های مهندسی آمیزه سازی نمود .

* برخی از انواع رزین پودری ها فنولیک نیز شامل موارد زیر است :

  • گرید کاربرد عمومی ( پر شده با خرده چوب )
  • گرید Non Bleeding رزول مایع ( پر شده با شیشه )
  • گرید مقاوم دربرابر دما ( پر شده با میکا و مواد معدنی )
  • گرید مقاوم در ضربه ( پر شده با سلولز،لاستیک،شیشه و الیاف )
  • گرید ویژه یا الکتریکی ( پر شده با میکا و شیشه )
رزین پودری ها فنولیک
رزین پودری ها فنولیک

* خاصیت های رزین پودری قالب گیری فنولیک نیز شامل موارد زیر است :

  • پایدار ابعاد بسیار خوب و دقیق
  • مقاومت در برابر خزش
  • مقاومت بالا در برابر تغییر شکل
  • مقاومت حرارتی خوب
  • مقاومت الکتریکی خوب
  • مقاومت شیمیایی خوب
  • مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی خوب
  • جذب آب پایین
  • کیفیت مناسب در ماشین کاری
  • سهولت قالب گیری

* کاربرد های رزین پودری ها فنولیک  شامل موارد زیر است :

  • سازه های عایق برای ولتاژ بالا
  • چرخ دنده ها
  • water lubricater bearing
  •  مغزی میز دکوری
  •  ساخت فوم
  • تولید رزین اشباع
  • تولید لنت ترمز
  • تولید اجزای الکتریکی
  • تولید لمینت‌ ها
  • تولید چسب‌ های مخصوص سیمان
  • تولید چسب ‌های پیوندی
  • تولید قالب ها

دسته دیگری از رزین فنولیک رزین آمینو می نامند . رزین های آمینو ، گرما سخت هایی است که از واکنش گروه آمینو یک ماده با فرم آلدهید ساخته خواهد شد . رزین های آمینو کم مصرفند ، همچنین رنگ سفید آن ها باعث طرح امکان جایگزینی به جای رزین فنولیک ها شده است .

دو نوع رزین آمینو معروف اوره و ملامین و رزین های حاصل اوره – فرم آلدهید و ملامین – فرم آلدهید می باشند . در مقایسه با رزین فنولیک ها رزین های اوره – فرم آلدهید ارزان تر هستند و رنگ آن ها روشن تر خواهد بود .  و همچنین مقاومت رزین آمینو در برابر ترک خوردگی الکتریکی بیشتر است ولی مقاومت حرارتی کمتری دارد . رزین های ملامین – فرم آلدهید در مقایسه با فنولیک ها و اوره – فرم آلدهید عملکرد بهتری خواهد داشت ولی گران تر هستند . ویژگی های مطلوب آن ها شامل مواردی : جذب آب پایین ، مقاومت حرارتی و لکه پذیری ، سختی و عایق الکتریکی .

5) رزین پودری ها پلی ایمید ها

 رزین پودری ها پلی ایمید ها
رزین پودری ها پلی ایمید ها

رزین پلی ایمید ها از گروهی از مونومرهای دی انیدریدی و دی آمینی تهیه خواهد شد  و مشخصه آن ها واحد های تکراری ایمید در زنجیر مولکول است . این ساختار موجب پایداری حرارتی و اکسیداسیونی آن ها نیز می شود .
پایداری بالای اکسیداسیون حرارتی توسط مونومر های با ساختار حلقوی ، قابل دستیابی نیز خواهد بود .  رزین پودری ها پلی ایمید معمولا از طریق تبدیل یک اسید آمیک به یک ساختار ایمیدی شده با واکنش تراکمی ، فرآیند می شوند و این امر فرایند آن ها را مشکل می کند .
برای ساخت سازه های کامپوزیتی ، فشار بسیار بالا و کنترل دقیق فرآیند پس پخت برای خروج محصولات جانبیِ حاصل از پلیمریزاسیون تراکمی ضروری خواهد بود .


اگر چه رزین پلی ایمید ها به عنوان رزین ها گرما سخت دسته بندی می شوند ( به دلایل شرایط خاص فرآیند و دمای ذوب بالای آن ها ) ، یک دسته از پلی ایمید ها در گروه مواد گرما نرم نیز قرار خواهد گرفت .
رزین پلی ایمید ها گرما نرم با روش های مشابه سایر گرما نرم ها ، شکل نیز داده می شوند ،  به دلیل آن که پلی ایمید های ترموپلاستیک شبکه نمی شوند ، می توان آن ها را در حلال های منتخب حل کرد .

6) رزین پودری ها پلی اتر اتر کتون ( PEEK )

رزین پودری ها پلی اتر اتر کتون ( PEEK )
رزین پودری ها پلی اتر اتر کتون ( PEEK )

کامپوزیت های الیاف کربن و رزین پلی اتر اتر کتون ( PEEK ) شناخته ترین آن ها نیز می باشد . PEEk یک پلیمر حلقوی است و Tg آن ۱۴۳درجه سانتی گراد و نقطه ذوب آن ۳۳۴ درجه سانتی گراد نیز می باشد .
کامپوزیت های گرما سخت تقویت شده با الیاف معمول ، استحکام و سختی بالایی از خود نشان خواهد داد ولی رفتار های شکننده ای دارد . این رزین پودری ها پلی اتر اتر کتون ( PEEK ) امکان جذب مقادیر بالای انرژی را بدون تخریب و صدمه و کاهش استحکام ندارند .
حتی ضربه هایی که با سرعت پایین می تواند کاهش شدیدی در استحکام فشاری این مواد ایجاد نماید .  اخیرا کامپوزیت های با ماتریس گرما نرم توسعه یافته اند .

رزین پودری ها پلی اتر اتر کتون ( PEEK ) یک پلیمر نیمه کریستالی است و همچنین در شرایط های عادی فرآیند به حداکثر درجه کریستالینیی ۵۰ % می رسد . با این حال این امکان وجود دارد که میزان کریستالینیتی محصول پایین است و به حدود ۳۰ % می رسد . PEEK می تواند به تغییر شکل پلاستیک و رسیدن به کرنش شکست تا ۱۰۰ % در دمای اتاق و سرعت پایین کرنش نیز می باشد .

فرآیند قالب گیری فشاری با کامپوزیت هایی بر پایه PEEK ساخته می شوند . PEEk در چهار چوب قالب به صورت توده قرار خواهد گرفت و تحت فشار در دمای ۳۸۰ درجه سانتی گراد نیز قالب گیری می شود . قالب گیری اتوکلاو ، فشاری و شکل دهی دیافراگمی نیز قابل استفاده خواهد بود .

7 ) رزین پودری های طبیعی

رزین پودری های طبیعی
رزین پودری های طبیعی

به دلایل مختلفی که شامل نگرانی های زیست محیطی ، و امکان پایان ذخایر نفتی نیز وجود دارد ساخت کامپوزیت هایی با پایه های رزین پودری های طبیعی از منابع قابل تجدید ، اهمیت یافته است . همچنین می توان با کاستن وابستگی به صنایع کامپوزیت های پلیمری به نفت ، با کاربری رزین های طبیعی امکان پذیر خواهد بود .

می توانید با روغن سویا ( soybean ) برای تولید کامپوزیت های زیست تخریب پذیر ، ارزان و سبک نیز استفاده کرد . خاصیت رزین ها بر پایه روغن سویا می تواند توسط دستکاری های ژنتیکی در حال انجام توسط شرکت هایی مانند DUPONT و MONSANTO تغییر یابد .

8 ) رزین پودری های آلکیدی ( Alkyd Resins )

رزین پودری های آلکیدی ( Alkyd Resins )
رزین پودری های آلکیدی ( Alkyd Resins )

رزین ‌پودری های آلکیدی ، در واقع همان رزین‌ پودری های پلی استر ترموپلاستیک نیز هستند که با گرم کردن الکل ‌های پلی ‌هیدریک با اسید های پلی ‌بازیک نیز ایجاد خواهند شد . این انواع رزین‌ ها ، خاصیت الکتریکی و حرارتی عالی و مقاومت شیمیایی خوبی نیز دارد . رزین ‌های آلکیدی کم هزینه و ارزان قیمت است و برای تولید عایق ‌های الکتریکی ، قطعات الکترونیکی ، پرکننده‌ های بتونه و رنگ نیز استفاده می‌ شوند .

9 ) رزین پودری های پلی کربنات ( polycarbonate Resins )

رزین پودری های پلی کربنات ( polycarbonate Resins )
رزین پودری های پلی کربنات ( polycarbonate Resins )

رزین‌ پودری های پلی کربنات ، در واقع همان ترموپلاستیک‌ هایی نیز هستند که معمولاً از بیسفنول A  و فوسژن ( phosgene ) نیز تولید خواهند ‌شد . رزین‌ های پلی کربنات دارای ضریب شکست بالا ،  پایداری الکتریکی و حرارتی ، مقاومت در برابر لکه شدن و مقاومت در برابر فیلتراسیون خواهند بود . این رزین‌ ها جایگزین خوبی برای فلزات بوده و مناسب تولید کلاه ایمنی ، لنز ها ، قطعات الکتریکی ، فیلم عکاسی و عایق ‌ها خواهند بود .

10 ) رزین پودری های پلی آمید ( Polyamide Resins )

رزین پودری های پلی آمید ( Polyamide Resins )
رزین پودری های پلی آمید ( Polyamide Resins )

رزین ‌های پلی آمید دارای یک گروه آمید ، به عنوان واحد تکرار شونده در زنجیره ‌های مولکولی هستند . این انواع رزین به راحتی قالب ‌گیری شده ، قوی و مقاوم و سبک وزن نیز است . رزین‌ ها پلی آمید ضریب اصطکاک پایینی خواهند داشت و در برابر سایش و اثر های مواد شیمیایی ، مقاوم نیز هستند . انواع مهم‌ ترین کاربرد های رزین‌ های پلی آمیدی ، در تولید یاتاقان ‌های بدون روغن ‌کاری ، الیاف ، چرخ دنده ‌ها ، لاستیک ، بند ساعت ، صنعت بسته ‌بندی و بطری ‌ها نیز وجود دارد .

11 ) رزین پودری های پلی اورتان ( Polyurethan Resins )

رزین پودری های پلی اورتان ( Polyurethan Resins )
رزین پودری های پلی اورتان ( Polyurethan Resins )

رزین پودری های پلی اورتان ، کوپلیمر هایی است که از اجزا های مختلفی شامل پلی اُل و ایزوسیانات تشکیل شده‌ است . همچنین این رزین‌ ها هنگام ترکیب با رزین ‌های مختلف دیگر ، خواص های ارتجاعی فیلم رزین و چسبندگی بالا به زیرلایه‌ ها را دارند . رزین ‌های پلی یورتان نیز دارای ویژگی ‌هایی از دیاد طول و سختی دارند . از رزین پودری های پلی اورتان برای تولید مواد عایق ، الاستومر ها ، چسب ‌ها و آستر های فوم برای لباس نیز استفاده خواهد‌ می شود .

12 ) رزین پودری های سیلیکونی ( Silicone Resins )

رزین ‌پودری های سیلیکونی در گذشته از سیلیکات سدیم و کلروسیلان‌ های مختلف ایجاد می ‌شوند ، اما امروزه برخی با تترا اتوکسی سیلان ، یا اتیل پلی سیلیکات ، و چندین دی سیلوکسان تولید خواهد شد .

رزین‌ پودری های سیلیکونی ، پایدار حرارتی و مقاومت اکسیداتیو خوبی نیز دارد و انعطاف ‌پذیر و آب گریز خواهند بود . همچنین این رزین ‌ها به دلایل ساختار شبکه ‌ای سه بعدی خود ، لایه‌ های سختی را تشکیل خواهند داد . آن ‌ها برای لاستیک ‌سازی ، تولید رزین ‌های تجمعی ، تولید کف زدا و مواد مقاوم در برابر آب نیز استفاده می ‌شوند .

13 ) رزین پودری های پلی اتیلن ( polyethylene Resins )

رزین ‌پودری های پلی اتیلن مهم ترین انواع های رزین خواهد بود و سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون تن تولید می‌ شوند . این رزین‌ ها نیز دارای مقاومت شیمیایی بوده است و در برابر نفوذ بخار یا رطوبت ، پایداری خود را نیز حفظ خواهند کرد . البته همچنین این رزین‌ ها از انعطاف ‌پذیری خوبی برخوردار خواهد بود .

کاربرد این مواد رزین پودری های پلی اتیلن برای لمینت ‌ها و فیلم ‌های بسته ‌بندی ، تولید ظروف ، عایق کابل ، پوشش ، اسباب بازی ‌ها ، قالب ‌ها ، آستر ها و لوله پلی اتیلن و برخی اتصالات نیز استفاده می ‌شوند .

14 ) رزین پودری های اکریلیک ( Acrylic Resins )

رزین ‌پودری های اکریلیک ، مواد پلاستیکی گرما نرم یا گرما سخت نیز خواهد بود . نحوه ی تولید رزین های اکریلیک از اسید اکریلیک ، متاکریلیک اسید یا سایر ترکیبات مرتبط تولید خواهد شد . همچنین این رزین‌ ها شفاف هستند و استحکام کششی خوب دارد .

رزین ‌پودری های اکریلیک در برابر ضربه و UV مقاوم است . کاربرد رزین های اکریلیک برای ساخت پانل‌ های سازه پیش ساخته و تزئینی ، چسب‌ ها ، الاستومر ها ، پوشش ‌ها ، تابلو و کاشی‌ های شفاف نیز استفاده خواهند شد .

15 ) رزین پودری های پلی استایرن ( Polystyrene Resins )

رزین‌ پودری های پلی استایرن ، پلیمر های هیدروکربنی آروماتیک است که از مونومر استایرن نیز ساخته خواهند شد . این مواد رزین پلی استایرن تقریباً ارزان بوده است و تولید آن‌ ها آسان خواهد بود . رزین های پلی استایرن در برابر اسید ها ، قلیا ها و نمک‌ ها مقاومت عالی نیز دارند . البته همچنین از شفافیت و انعطاف پذیری خوبی برخوردار خواهند بود .

رایج ترین کاربرد های رزین ‌های پلی استایرن نیز شامل موارد : تولید مواد عایق ، لوله ، فوم ، برج‌ های خنک کننده ، صنعت لاستیک ، ابزارآلات خودرو و داشبورد هستند.  تینر ها به عنوان حلال رزین پلی استر معرفی شده ‌اند .

16 ) رزین پودری های پلی پروپیلن ( Polypropylene Resins )

رزین ‌پودری های پلی پروپیلن ، انواع هایی از رزین پلیمری ترموپلاستیک هستند . این رزین ‌ها دارای خاصیت هایی که نیز شامل : بی رنگ هستند ، چگالی کم دارند و دارای مقاومت خوب در برابر حرارت هستند . کاربرد این رزین های پلی پروپیلن را می‌ توانید به راحتی استریل کرد ، بنابراین برخی برای تولید تجهیزات پزشکی ، تولید اسباب بازی ‌ها ، قطعات الکترونیکی ، لوله و خط تولید ، الیاف پوشش‌ ها نیز استفاده می‌ شود . رزین‌ پودری های پلی پروپیلن مقاومت عالی در برابر مواد شیمیایی نیز خواهد دارد .

* تفاوت رزین پودری های اپوکسی و رزین ریخته گیری

رزین ریخته‌ گری نوعی از رزین پودری های اپوکسی نیز خواهد بود که از ترکیبات نسبتاً متفاوتی ساخته شده است . رزین اپوکسی معمولاً به‌ عنوان پوشش به کار خواهد رفت اما رزین ریخته‌ گری برخی در قالب ‌ها نیز ریخته می ‌شود تا برای ساختن ابزاری نظیر زیر لیوانی ، سینی و جواهر ات به کار می رود . گیرش رزین ریخته‌ گری نسبت به رزین اپوکسی بیشتر زمان می ‌برد ، اما برای ساختن اقلام درشت نیز مناسب‌ تر خواهد بود .

* خرید رزین پودری ها

برای خرید رزین و استعلام قیمت ‌های روز می ‌توانید با شرکت‌ های فعال در این زمینه تماس بگیرید . ما در وب سایت b2wall ، بستری را فراهم ساختیم تا بتوانید مستقیماً با مدیران فروش کارخانجات رزین ، فروشندگان برتر انواع رزین و بهترین تأمین کنندگان در تماس باشید .

 * نکات ایمنی کار با رزین پودری ها

این مواد به خودی خود ، سمی نخواهد بود اما لازم است همه کسانی که با این ماده کار خواهد کرد ، یک سری موارد را باید رعایت کرد . برای کار کردن با انواع رزین پودری ها نیاز دارید که از دستکش ، ماسک ، لباس کار آستین بلند استفاده نیز بکنید . رزین پودری ها می ‌تواند حساسیت پوستی ایجاد خواهند کرد . برخی از انواع های آن با نفوذ به پوست ، باعث ایجاد سرطان ‌های پوستی می‌ شود . اگر لازم باشد که رزین با هاردنر مخلوط شود ، بخارات متصاعد شده می ‌تواند سیستم تنفسی را تحریک خواهند کرد .

* وسایل های مورد نیاز هنری رزین پودری ها

– وسایل های ایمنی نیز شامل موارد زیر می باشد : دستکش لاتکس ، پارچه قطره ‌ای و پیش ‌بند ، ماسک تنفسی و عینک ایمنی

– کاردک و قاشق هم‌ زن پلاستیکی

– کوزه یا فنجان اندازه‌ گیری

– کیت‌ های هنر رزین

– رزین ریخته‌ گری شفاف

– تفنگ حرارتی

– قالب سیلیکونی

– کاغذ فریزر

– تابه پخت

– لیوان های اندازه‌ گیری سیلیکونی و لیوان‌ های هم‌ زن بزرگ تر

– چوب بستنی

– خلال دندان

– قاشق ‌های پلاستیکی

– مواد های تزئینی مثل تکه‌ های رز طلایی

* نحوه تمیز کردن رزین پودری ها

می توانید برای پاک کردن رزین پودری ها از سطح های کار ، از استون و یا لاک پاک کن نیز استفاده بکنید و اگر رزین پودری ها ، خشک و سفت شده نیز باشد می توانید آن را از سطح کار برش خواهید داد . اما همچنین سعی کنید هنگام کار با رزین پودری ها با دقت بالایی انجام بدهید تا نیازی به پاک کردن رزین بیرون سطح کار نداشته باشید .

* نحوه انتخاب بهترین قالب گیری رزین پودری ها

برای قالب‌ گیری رزین پودری ها ، می ‌توانیم از قالب‌ های سیلیکونی نیز استفاده کرد . با‌ این حال که تعداد زیادی از قالب‌ های سیلیکونی برای مواد غذایی ساخته شده ‌است و نه رزین اما از آن ‌ها می ‌توانید برای رزین استفاده کنید . همچنین ممکن است قطعه های نهایی نیاز به پولیش نیز داشته باشند ، زیرا قالب ‌های مواد غذایی برخی خشن‌ تر از قالب‌ های در نظر گرفته شده برای رزین هستند .

* عوامل هایی که بر ساختار کار های رزین تاثیر می گذارد :
– ویسکوزیته یا جریان پذیری مواد
– حداکثر ضخامت لایه که می توانید در هر ریخته گری اعمال بکنید
– مدت زمان فرایند پخت
– خواص چسبندگی روی سطح های مواد های مختلف
– درجه سختی پس از اتمام کامل

* ریخته گری رزین پودری ها

رزین پودری ها در ریخته گری برای تولید حجم پایین لوازم عکاسی ، در صنعت پزشکی و …. نیز مورد استفاده قرار می گیرند . بعضی از این قطعه ها به قالب گیری نیاز خواهند داشت که با رزین مایع پر نیز می شوند و در داخل پیوند پلیمری سخت می شود . بعضی از رزین ها برای استفاده و سازگار کردن با قالب های حاوی سیلیکون و مصنوعی مناسب خواهند بود . بنابراین حتی برای ساخت وسایل سرگرمی و تفریحی می توانند بدون تجهیزات خاصی برای تولید قطعات از آن ها استفاده کنند . ماهیت مایع ماده رزین به مخلوط کردن آن با مواد افزودنی برای بهبود خواص آن و حذف آسان تر قالب ها کمک می کند .

* راهنمای ریخته گری رزین پودری ها

ریخته گری رزین پودری ها روشی نیز است که به صورت گسترده برای تولید حجم کم توسط متخصصان و مهندسان نیز استفاده می شود . ایده کلی نیز این است که یک قالب را با رزین های مایع پر بکنید و آن را تا زمانی که ماده سخت می شود کنار بگذارید و سپس محصول را از قالب آن آزاد نیز کنید .

برای بعضی قطعه ها قالب های انعطاف پذیر نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت که می توانند از لاستیک لاتکس یا سیلیکون ساخته نیز بشوند تا بتواند آسان تر قالب گیری شوند.  همچنین این قالب ها می توانند چندین بار بسته به شرایط خود مورد استفاده قرار بگیرد ، اما آن ها محدودیت های خاص خود را نیز دارند که اجازه استفاده از ریخته گری رزین ها برای قطعه های بزرگ را نخواهند داد .

بعضی از قالب های ساده را می توان از مواد رایج تری که شامل موارد : پلاستیک ، چوب و …. بسازید . برای قطعه های مکانیکی ، وقتی همه جزئیات ان ها باید نیز به بخش قالب گیری شده منتقل بشوند ، عیار های رزین خاص و مواد قالب برای کم کردن چروکیدگی و عدم دقت مورد مطالعه بیشتر قرار می گیرند .

* جمع بندی

رزین پودری ها ترکیباتی هستند که به دو صورت طبیعی و مصنوعی نیز وجود دارد که به نوع طبیعی آن صمغ نیز نامیده می شود . نوع های مختلفی از رزین ها وجود دارد که در این میان رزین اپوکسی و رزین پلی استر به مفهوم تهیه و تولید کار های تزئینی مورد استفاده قرار می گیرد . رزین پودری ها برای کار با این محصولات می توانید از وسایلی مانند رنگ ، قالب ، هاردنر و روان کننده نیز استفاده بکنید و می توانید در تولید بسیاری از محصول های مختلف کاربردی از آن ها نیز استفاده کنید .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *