دستگاه دمنده و مکنده چیست؟ و معرفی انواع آن 2022

[supsystic-slider id=1 position=”center”]

دستگاه دمنده و مکنده چیست؟

دستگاه دمنده و مکنده: امروزه ابزارآلات زیادی جهت کنترل هوا طراحی شده اند. هریک از این ابزار از ویژگی های خاصی برخوردار هستند و به یک نحو خاص فعالیت های مورد نظر کاربران را انجام می دهند. دستگاه بلوور که برخی از افراد آن را با نام فوتک نیز شناسایی می کنند، ابزار مهم و کاربردی محسوب می شود که در انواع گوناگونی تولید و به فروش می رسد.

دستگاه بلوور که به آن فوتک نیز می گویند و ابزاری است برای از بین بردن و تمیز کردن گرد و غبار. در واقع این دستگاه با استفاده از فشار هوایی زیادی که دارد گرد و غبار های حاصل از کاری را می دمد . این ابزار کاربردهای فراوانی در کارگاه صنعتی دارد البته ما در ادامه به کاربردهای دستگاه بلوور می پردازیم و با کاربردهای آن آشناتون می کنیم .

بلوور چیست و از آن چه استفاده هایی می شود؟

این ابزار که به دستگاه دمنده و مکنده هوا نیز معروف می باشد، برای تمیز کردن گرد و غبار مورد استفاده قرار می گیرد. نام دیگر این دستگاه، فوتک نیز می باشد که از نحوه عملکرد این دستگاه گرفته شده است. در واقع روش کار این وسیله به این صورت می باشد که با استفاده از فشار زیادی که ناشی از حرکت موتور این دستگاه است، هوا را به سمت شی مورد نظر هدایت کرده و تمامی گرد و غبار ایجاد شده بر روی آن را پاکسازی می کند.

در واقع این دستگاه دو وظیفه اساسی دارد:

دمندگی هوا با فشار بالا: که با استفاده از حرکت موتور، جریان هوا تولید شده و آن را به وسیله لوله تعبیه شده در ابزار با فشار زیاد به سمت خروجی هدایت می کند و به سطح مورد نظر می دمد و موجب تمیز شدن آن سطح از گرد و غبار می شود. در بازار ابزاهایی به نام دمنده برقی نیز موجود می باشد که فقط عمل دمندگی را انجام میدهند.
مکش گرد و غبار: مانند یک جارو برقی عمل نموده و گرد و غبار را از روی سطح مورد نظر جمع آوری می کند. معمولا بلوور یک جایگاه نصب کیسه دارد که گرد و غبار و پسماند مکش شده در آن کیسه جمع آوری می شود.

یکی از ابزارهای پرکاربرد در کارگاه نجاری و صنایع چوب مکنده گرد و غبار است. وجود براده‌ های چوب و خاک اره چالشی است که هر نجاری با آن رو به رو است چرا که خاک اره در داخل درزهای ماشین‌ آلات دیگر رخنه می‌ کند و باعث ایجاد اختلال در کارکرد دیگر ابزارآلات نجاری می‌ شود و حتی ممکن است در کارگاه‌ های نجاری، گرد و غبار حاصل برش چوب یا سنباده کاری باعث بروز مشکلات تنفسی و پوستی ‌شود.

از طرفی دیگر این خاک اره‌ ها و براده‌ های چوب به‌ شدت قابلیت اشتعال و ایجاد آتش‌سوزی دارند؛ بنابراین وجود یک دستگاه مکنده گرد و غبار مناسب بسیار ضروری و حیاتی است تا ایمنی و سلامت افرادی که در آن کارگاه کار می‌ کنند را فراهم سازد.

همان طور که اشاره کردیم دمنده و مکنده (بلوئر) یکی از دستگاه‌ های ضروری برای هر کارگاه نجاری است. این ابزار روی سلامت و طول عمر دیگر ابزارآلات و ماشین آلات نجاری تاثیر مستقیم دارد. دستگاه دمنده و مکنده به مرور زمان به نام انگلیسی آن یعنی بلوور یا بلوئر شناخته شده و در بازار با همه‌ ی این اسم‌ ها آن را می‌ شناسند.

یکی از سوالاتی که ممکن است به وجود بیاید این است که بلوور یا دستگاه دمنده و مکنده چیست. برای پاسخ دادن به این سوال باید دمنده و مکنده بودن را به خوبی بدانیم و این که اگر این مکانیزم روی یک ابزار نصب شود چگونه عمل خواهد کرد. در واقع بلوور یک ابزار برقی است که به وسیله آن در کارهای مختلف هوادهی و هوا کشی انجام می شود. دستگاه بلوبر به کمک این سیستم یعنی دمنده هوا و مکنده هوا گرد و خاک، ذرات ریز، اضافه پسماند های ریز و آب مانده ها را به روش دمنده و مکنده از محیط پاک می کند.

برای پاک کردن و زدودن ذرات و گرد و غبار نیاز به فشار هوای بالایی داریم که بتوانیم محیط و ماشین آلات را پاکیزه کنیم پس نیاز است بدانیم که چه مقدار فشار هوا برای این کار لازم است. نکته مهم اینکه فشار هوا به قدرت موتور دستگاه هواده بستگی دارد. بلوبر می تواند کارهای زیادی را در مدت زمانی کمی انجام دهد و باعث سهولت در کارها نیز می شود. دستگاه دمنده و مکنده یا همان بلوور دارای انواع مختلفی نیز می باشد.

موارد استفاده از دستگاه بلوور :

این وسیله همان طور که پیش تر توضیح دادیم ، ابزاری جهت پاکسازی گرد و غبار است و با استفاده از آن می توان به راحتی گرد و غبار را از روی سطح های مختلف و متفاوت تمیز کرد . این وسیله در حرفه های مختلف به خصوص حرفه آی تی و مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرد . این وسیله به دلیل ویژگی های خاصی که دارد در جهت تمیز کردن و از بین بردن گرد و غبار بر روی وسایل کاربردی و مورد استفاده می شود و به راحتی می توان از آن در این جهت استفاده کرد .

گرد و غبار یکی از عوامل اصلی و مهم در زمینه از بین رفتن و خراب شدن کیس و کیبور کامپیوتر و لب تاب به شمار می رود به همین علت تمیز کردن و بر طرف کردن این سطح گرد و غبار از روی دستگاه لازم و ضروری است . با استفاده از بر طرف کردن و از بین بردن این گرد و غبار به راحتی می توان به کارایی و طول عمردستگاه های کامپیوتری اضافه کرد .

از دیگر موارد کاربرد و استفاده این ابزار و وسیله می توان به موارد زیر اشاره کرد :

 این وسیله در مصارف خانگی جهت تمیز کردن گرد و غبار موجود بر روی شیشه، بر طرف کردن خاک از داخل ماشین به طور مثال گرد و غبار موجود بر روی فرمان و دنده و .. ، جمع کردن زباله های سطحی مانند برگ های خشک شده یا پلاستیک های نازک از سطح حیاط و.. قابل استفاده است

در صنعت نجاری از این ابزار و وسیله جهت بر طرف کردن براده ها و نرمه های ریز چوبی استفاده می شود البته لازم به ذکر است که این عملیات در صنعت نجاری بیشتر از طریق آپشن مکنده این دستگاه صورت می گیرد که در نهایت موجب می شود تا براده های چوبی در داخل کیسه دستگاه جمع شوند.

نحوه عملکرد و استفاده دستگاه بلوور :

نحوه کلی کارکرد و استفاده این وسیله با استفاده از نیروی هوا می باشد . به این صورت که ابتدا موتور موجود در داخل ابزار و وسیله روشن شده و با قدرت بسیار بالا کار می کند . قدرت بالای این ابزار موجب می شود که نیروی هوای خارج شده از موتور با سرعت بالا از داخل این وسیله خارج شود و در نهایت با استفاده از نیروی هوا به تمیز کاری می پردازد.

نحوه تمیز کردن و استفاده از این وسیله همان طور که از اسم آن بر می آید به صورت دمنده و مکنده است. از جمله این حالت ها و توضیح آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 در حالت دمنده این ابزار از فشار هوای بالا استفاده می شود که در آن قدرت نیروی موتور وسیله افزایش پیدا کرده و در نهایت حجم هوای بسیاری تولید می شود که این حجم هوا از طریق یک لوله به صورت مستقیم و یک جا به سمت بیرون منتقل می شود .این انتقال هوا به دلیل سرعت بالایی که دارد در نهایت موجب تمیز شدن یک وسیله و ابزار خواهد شد و سطح گرد و غبار را کنار خواهد زد . در بین ابزار های دستی و صنعتی ، وسایلی نیز جهت دمندگی هوا وجود دارد که حالتی یک کاره داشته و به تنهایی هوا را به سمت بیرون منتقل می کند .

نوع دوم کارکرد این ابزار و وسیله مربوط به مکندگی هوا است که در آن هوا با استفاده از همین وسیله مانند یک جارو برقی به داخل بلوور کشیده می شود و میزان گرد و غبار و آلودگی موجود بر روی یک سطح تمیز می شود . این ابزار و وسیله در انواع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد اما یکی از کاربردی ترین انواع آن دارای کیسه نیز می باشد .

وجود این کیسه مربوط به جمع آوری گرد و غبار در کنار دستگاه بلوور موجب می شود تا گرد و غبار داخل کیسه جمع شده و در نهایت بتوان آن را به راحتی خالی کرده و پس از شستن و تمیز کردن دوباره بر روی دستگاه قرار داد .

کاربرد دستگاه دمنده و مکنده:

حال که متوجه شدید بلوور چیست در ادامه می خواهیم شما را با کاربردهای این ابزار حرفه ای آشنا سازیم. در واقع می توان گفت، بیش ترین استفاده بلوور در حوزه ی IT و پاک سازی کیس ها و رک های سرور می باشد. به دلیل اینکه مشخص شده علت عمده خرابی قطعات کامپیوتر به دلیل نفوذ گرد و غبار بر آن هاست. بنابراین، خرید این محصول به تمامی کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند، پیشنهاد می شود.

لازم به ذکر است که برای پاکسازی گرد و غبار بردها و کیس های کامپیوتری از جارو برقی استفاده نکنید چرا که استفاده از جارو برقی برای این منظور، خرابی دستگاهتان را در پی خواهد داشت یعنی به بردها و تجهیزازات آسیب جدی وارد می کند. اما دستگاه بلوور بهترین و کم خطر ترین ابزار برقی است که حتی با آن می توانید به راحتی شیارها را نیز پاکسازی نمایید. این کار بدون تماس مستقیم با بردها و یا قطعات کامپیوتر انجام می شود.

کاربرد دیگر این دستگاه در پاکسازی فضای خودرو یا حیاط می باشد. دستگاه های مخصوصی با توان بالا برای این کار طراحی شده است. به این دستگاه، جارو بلوور گفته می شود که قدرتی بیش تری نسبت به بلوور هایی دارد که برای تمیز کردن کیس کامپیوتر استفاده می شود. از این دستگاه می توانید برای تمیز کردن پرده، لوستر، خودرو، باد کردن وسایل بادی، تمیز کردن حیاط از برگ های خشک استفاده نمایید.

البته باید به این نکته توجه نمایید که هر یک از بلوورهای طراحی شده را در جای خود استفاده نمایید یعنی از دستگاهی که برای تمیز کزدن حیاط و خوردو استفاده می شود برای رفع گرد و غبار کامپیورتر استفاده نکنید. لازم به ذکر است که مدلی را انتخاب نمایید که دارای کیسه پارچه ای برای جمع کردن گردو خاک باشد. اگر این محفظه را ندارد، عملیات زدودن گرد و غبار را در محیط باز انجام دهید تا گرد و خاک، محیط را کثیف نکند.

در صنعت نجاری برای تمیز کردن سطوح چوبی و مکش تراشه های چوب نیز این ابزار استفاده می شود. این دستگاه در مدل های مختلفی در بازار موجود می باشد که هر کدام ویژگی ها و قیمت های متفاوتی دارند. با کمی جستجو در سایت های مختلف می توانید دستگاه مناسب را انتخاب نمایید.

دستگاه دمنده و مکنده

انواع دستگاه دمنده و مکنده:

برای خرید دستگاه دمنده و مکنده یا همان بلوور گزینه های مختلفی(برقی و شارژی) پیش رویتان می باشد که با توجه به کاربری آن باید ابعاد و نوع آن را مشخص نمایید. البته این دستگاه بیش تر به صورت برقی می باشد. نوع برقی و شارژی هر دو دارای کلید الکترونیکی، تنظیم سرعت دمندگی و مکندگی و کلید قفل ایمنی می باشند.

نکات ایمنی کار دستگاه دمنده و مکنده:

1- این دستگاه را دور از کودکان و افراد ناتوان قرار دهید.
2- در روزهای بارانی از این دستگاه استفاده نکنید و آن را در معرض باران قرار ندهید.
3- هزگز سر نازل را به سمت افراد نگیرید چرا که این کار بسیار خطرناک است.
4- هنگام استفاده از این دستگاه بلوور، همواره باید از تجهیزات ایمنی مانند عینک، کلاه و ماسک استفاده کنید.
5- از این دستگاه برای تمیز کردن سطوح خیس استفاده نکنید چرا که ممکن است سبب برق گرفتگی شود.

کاربرد دستگاه دمنده و مکنده در صنایع:

1- استفاده در پمپ های سم پاشی، پتروشیمی ها، اسید سازی ها و الکل سازی.
2- استفاده در سیلو ها، صنایع آبکاری، گالوانیزه، تصفیه آب و فاضالب و هوادهی فاضالب برای هوادهی لجن.
3- به کارگیری برای تامین هوای ماشین هایی که به هوای باال احتیاج دارند و یا زدودن گرد و غبار موتور و قطعات خودرو و حتی حیاط و گاراژ منازل.

4- بکارگیری در پاک کردن انواع سیستمهای الکتریکی مانند کیس های کامپیوتر و سرور ها.
5- استفاده در خشک کن ها، صنایع تولید آرد و تولید سیمان.
6- بکارگیری در معادن، نساجی و صنایع نفت و گاز.
7- استفاده در صنایع فلزات، سنگ و حتی صنایع سنگین.
8- بکارگیری برای هوادهی استخر های آبزیان.
9- استفاده در صنایع کاغذ و مقوا، صنایع چوب و صنایع کاشی و سرامیک.

پاک سازی داخل خودرو با دستگاه دمنده و مکنده:

اگر با ماشین خود بار حمل می کنید و یا خرید می کنید، احتمال کثیف شدن ماشین شما با خرده مواد بسیار زیاد است. شما می توانید تمامی قسمت های ماشین خود را با بلوور به خوبی تمیز کنید . حتی می توانید کفی های ماشین را بیرون آورده و آن ها را نیز با دستگاه دمنده ، به خوبی تمیز کنید.

پاک سازی براده های چوب در نجاری با دستگاه دمنده و مکنده:

اگر دقت کرده باشید هنگام کار با ابزارآلات چوب در نجاری ها، همیشه محیط پر از خرده های چوب می شود . این خرده های چوب روی قسمت تیغه اره می نشینند و اگر تمیز نشود ، به مرور باعث کند شدن تیغه می شوند . بهترین راه حل برای جلوگیری از این مشکل ، استفاده از دستگاه دمنده و مکنده است .

کاربرد دستگاه دمنده و مکنده در پاک سازی حیاط خانه:

وقتی که سطح حیاط خانه ی شما پر از برگ های درختان شده می توانید منتظر وزیدن باد باشید تا بتوانید برگ ها را در جهت وزش باد جمع کنید اما این کار راحتی نیست و این که ممکن است حتی مدت زمان زیادی باد نوزد. راه حل بهتر برای این مشکل استفاده از دستگاه بلوور است. شما به راحتی می توانید با فشار هوایی که از دستگاه خارج می شود ، برگ های حیاط خود را در قسمتی که می خواهید ، جمع کنید و ظاهر زیبای حیاط خود را دوباره به دست آورید .

کاربرد دستگاه دمنده و مکنده در شعله ور کردن آتش:

از این دستگاه می توانید هنگام درست کردن آتش برای گرم شدن خود و یا حتی پختن کباب استفاده کنید. البته در صورتی این کار را انجام دهید که عجله داشته باشید . همچنین هیچ گاه سری دستگاه را به شعله ی آتش نزدیک نکنید که ذوب نشود و ترجیحا از عینک ایمنی هم استفاده کنید .

پاک سازی سقف خانه یا اتومبیل با دستگاه دمنده و مکنده:

اگر سقف خانه یا خودروی شما از برگ درختان و یا برف های سبک پوشیده شده است. بهترین راه برای از بین بردن آن ها و تمیز کردن سقف ، استفاده از دستگاه بلوور است .

خشک کردن آب باران با دستگاه دمنده و مکنده:

  • اگر شما بخواهید بعد از یک باران نیمروزی ، روی صندلی و میز خود که در قسمت بیرونی خانه هستند بنشینید وکمی استراحت کنید. می توانید با استفاده از دستگاه Leaf Blower آب باران را از روی صندلی و میزها برداشته و آن ها را کاملا خشک کنید.

پاک سازی ماشین چمن زنی با دستگاه دمنده و مکنده:

چمن هایی که در قسمت های مختلف ماشین چمن زنی گیر می کنند باعث ضعیف شدن عملکرد آن و پایین آمدن کارایی می شوند. به همین علت می توان از دستگاه دمنده و مکنده برای پاک سازی ماشین چمن زنی از باقی مانده ی چمن ها ، استفاده کرد.

در بعضی از مشاغل هنگام کار، گرد و غبار و ذرات ریزی تولید می شود که روی سطح کار و فضای کارگاه و یا مواردی مشابه می نشیند و نیاز است برای این که کارها به شکل تمیزی انجام شود این گرد و خاک ها و ذرات ریز مختلف را از محیط کار پاک کنیم. برای این کار نیاز به ابزاری است که بتواند کار دمندگی و مکندگی را انجام دهد مثل دستگاه دمنده و مکنده.

یکی از ابزارآلات برقی که مانند دستگاه دمنده و مکنده است بلوور نام دارد. برای این که بدانیم بلوور چه کارایی دارد ابتدا باید بدانیم که بلوور چیست، همچنین انواع بلوور و کاربرد ها و کارکرد هر کدام را نیز پس از اینکه دانستیم دستگاه دمنده و مکنده چیست ،مورد بررسی قرار می دهیم.

لینک خرید دستگاه مکنده و دمنده

کاربرد دستگاه دمنده و مکنده در صنایع:

دستگاه دمنده یا مکنده هوا یا همان بلوبر از ابزارآلات برقی است که در صنایع مختلف و موارد متنوعی از آن استفاده می شود و عمده استفاده از آن نیز هوادهی و مکیدن هوا است. از جمله مهم ترین کارها و کاربرد های بلوئر می توان به مشاغلی مانند نجاری، کارواش ها و … اشاره کرد و در ادامه به مهم ترین این کاربرد ها با ذکر مثال اشاره می کنیم.

بلوور ها شامل موارد صنعتی نیز می شوند که کاربرد آنها بسیار وسیع و گستره است و دارای حجم های بزرگی نیز می باشند.بلور های صنعتی در صنایع بزرگ و عظیم در قالب هواکش دمنده و مکنده استفاده می شوند که از جمله می توان به هواکش های صنعتی در تونل ها اشاره کرد.

پاک سازی قطعات کامپیورتر با دستگاه دمنده و مکنده:

در صنعت IT و موارد مشابه آن و برای پاک کردن گرد و غبار های موجود در مدارهای الکتریکی و کیس ها از دستگاه بلوور استفاده می شود و در مدت زمان کمی ،محیط کیس و مدار را از گرد و غبار هایی که ممکن است به سیستم آسیب برساند پاکیزه می کنند.
پاک کردن داخل خودرو: در کارواش ها و استفاده های خانگی برای پاک کردن و تمیز کردن محیط داخلی خودرو و همچنین موتور آن از هواده استفاده می شود تا بتوان محیط خودرو و موتور را از گرد و خاک ها و ذرات ریز پاکسازی کرد.


پاکسازی خانه با پاک سازی قطعات کامپیورتر با دستگاه دمنده و مکنده:

در برخی از موارد برای پاک کردن محیط بیرونی از برگ ها و خرده ریز های سنگ و پلاستیک از دستگاه بلوور استفاده می شود.
پاک سازی ماشین حاشیه زن : هنگام کار با ماشین حاشیه زن خورده هایی از چمن ها روی تیغه های آن می چسبد که تمیز کردن آن با دست خطرناک است به همین خاطر از بلوور یا هواده برای پاک کردن تیغه های حاشیه زن استفاده می شود.

انواع دستگاه دمنده و مکنده چیست؟

بلوور ها در انواع مختلف صنعتی و غیر صنعتی تولید می شوند و از بلوبر ها در موارد متنوعی استفاده می شود که دلیل آن نیز بخاطر وجود انواع مختلفی از بلوور ها است. با توجه به مطالب بالا که توضیح دادیم دستگاه دمنده و مکنده چیست ، در ادامه به معرفی انواع دستگاه دمنده و مکندههوا می پردازیم.

دستگاه دمنده و مکنده خانگی:

بلوور خانگی یک ابزار دمنده و مکنده است که در اندازه های کوچک و مناسب با مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. از این ابزار می توان در کارهای کوتاه مدت استفاده کرد و از جمله کاربرد های آن می توان به گرد گیری کیس ها و فضاهای خانگی ای اشاره کرد که در آن ها گرد و غبار وجود دارد و هنگام کار می توان به راحتی و با سرعت بالا کارها را انجام داد.

دستگاه دمنده و مکنده ساید چنل:

دستگاه دمنده و مکنده ساید چنل یکی از انواع دستگاه دمنده و مکنده است که در صنایع بسیار کاربرد دارد. بلوبر ساید چنل قدرت هوادهی بالا و دمنده هوای بسیار پرقدرتی است. بلوور ساید چنل فشار تولید شده ۵۰ الی ۷۰۰ بار مثبت در حالت دمندهگی دارد و در حالت مکنده ۵۰ الی ۴۵۰ بار منفی دارد.

دستگاه دمنده و مکنده روتس:

یکی از انواع بلوبر که کاربرد صنعتی گسترده ای دارد و از آن در صنایع استفاده می شود دستگاه دمنده و مکنده روتس است. این ابزار از جمله بلوئر ها با جابجایی بار مثبت است و دارای دو پروانه است. روتس سرعت چرخش بالا را برای جریان نرخ بالا به وجود می آورد. این ابزار را می توان یک دمنده و مکنده بسیار قوی با کاربرد های صنعتی و فوق صنعتی در نظر گرفت.

بلوور شارژی

بلوور شارژی یکی از انواع دستگاه دمنده و مکنده است که بدون نیروی مستقیم جریان برق کار می کند. در بلوئر شارژی از باطری لیتیوم استفاده می شود و از مزیت های آن می توان به همیشه در دسترس بودن اشاره کرد. بلوبر شارژی همچنین این کاربرد را دارد که با کمک آن می توان در موقعیت های مختلف گرد و غبار را از محیط پاک کرد.

لینک خرید بلوور شارژی

بلوور بنزینی

توضیح دادیم که بلوور چیست اما دستگاه بلوور بنزینی بر عکس دستگاه های برقی و شارژی ، قدرت هوادهی آن به وسیله سوخت تامین می شود. این دستگاه بسیار پر قدرت است و در هنگام انجام کارهای سنگین می توان از این ابزار استفاده کرد.

بلوور صنعتی

بلوبر صنعتی یک دستگاه هواده و هواکش دمنده است و نسبت به انواع خانگی دارای قدرت بیشتری می باشد و در مدت زمان بیشتری نیز می توان از آن استفاده کرد. بلوئر صنعتی دارای موتور قدرتمندی است و قدرت دمنده و مکنده بسیار بالایی دارد که در کارهای بزرگ و صنعتی می توان از آن استفاده کرد.

لازم به ذکر است که بلوورهای صنعتی خود به انواع گوناگونی تقسیم می شوند. در ادامه به انواع بلوور صنعتی اشاره خواهیم کرد:

  • روتس (Roots Lab Blower)
  • اسکرو (Screw Blower)
  • ساید چنل (Side Channel Blower)
  • فن (Fan Blower)

تفاوت دستگاه دمنده و مکنده با کمپرسور:

اصلی ترین و مهم ترین تفاوت میان تفاوت دستگاه دمنده و مکنده با کمپرسور: در میزان فشار تولیدی هر کدام است. البته ذکر این نکته ضروری است که این تفاوت را باید میان بلوئر دمنده و کمپرسور در نظر گرفت. از دیگر تفاوت های میان دمنده هوا و کمپرسور می توان به کارکرد هر کدام اشاره کرد یعنی اینکه کمپرسور نسبت به فشار با حجم بالا کار می کند در صورتی که هواده مکانیزم کارکرد متفاوتی دارد.

ساختمان و اجزاء تشکیل دهنده بلوور:

بلوور هوا یکی از جمله ابزار هایی است که در موارد مختلف هوادهی و مکندگی و نظافت محیط مورد استفاده قرار می گیرد. بلوئر ها دارای اجزا تشکیل دهنده هستند که به کمک آن ها می توان کارهایی که مورد نظر است را به راحتی انجام داد. در زیر به مهم ترین اجزاء تشکیل دهنده بلوبر اشاره می کنیم.

تفاوت فن دستگاه دمنده و مکنده:

فن یکی از قسمت هایی است که در دستگاه دمنده و مکنده وجود دارد و کار انتقال جریال هوا را انجام می دهد. از مهمترین دلایل تفاوت هواکش و دمنده می توان به شکل پره ها اشاره کرد این پره ها به گونه ای طراحی می شوند که در دو حالت بتوان از فشار هوا استفاده کرد. فن دمنده دارای تعداد پره های بیشتری است همراه با قوس هایی که بتوان فشار هوای زیادی را در اختیار داشت اما شکل و کارکرد پره های هواکش بر عکس است.

تبدیل دستگاه دمنده و مکنده:

برای تبدیل دستگاه دمنده و مکنده از این روش می توان استفاده کرد که با تغییر و تعویض جای لوله خرطومی از قسمت جلو به کنار بلوور می توانیم این حالت را در دستگاه بلوور به وجود بیاوریم.


نکات ایمنی کار با دستگاه دمنده و مکنده

در این قسمت از مقاله بلوور چیست به نکات مهم هنگام کار کردن با دستگاه بلوور می پردازیم:

  • در ابتدا هنگام استفاده از این ابزار، از تجهیزات ایمنی مانند عینک، کلاه و … استفاده نمایید.
  • از این دستگاه در محیط های مرطوب یا بارانی استفاده نکنید.
  • هنگام استفاده از این دستگاه، سر نازل را به طرف افراد نگه ندارید.
  • این دستگاه را دور از دسترس اطفال و افراد ناتوان نگهداری نمایید.
  • از این ابزار جهت تمیز کردن سطوح خیس استفاده نکنید زیرا خطراتی مانند برق گرفتگی را به دنبال دارد.

هنگام استفاده از دستگاه دمنده و مکنده باید برخی موارد ایمنی را در نظر گرفت تا از آسیب در امان بمانیم. با توجه به اینکه هنگام کار با دستگاه دمنده و مکنده ممکن است برخی از گرد و غبار ها و ذرات ریز در هوا معلق باشند و وارد ریه شوند و یا داخل چشم شوند به همین خاطر نیاز است که هنگام کار با دستگاه دمنده و مکنده از ماسک و عینک استفاده کرد. رعایت این نکات باعث می شود تا ما با دقت بیشتری کارهای خود را انجام دهیم و علاوه بر این در برابر این گرد غبار ها و اسیب رسیدن به ریه و سیستم تنفسی نیز محفوظ بمانیم.

ساختمان و اجزای تشکیل دهنده دستگاه دمنده و مکنده:

همان طور که پیش از این به کاربرد های این ابزار اشاره کردیم، این وسیله جهت هوادهی و نظافت محیط های گوناگون نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در این بخش از مقاله بلوور چیست به اجزای تشکیل دهنده این ابزار کاربردی می پردازیم.

  1. دمنده.
  2. فن.
  3. فیلتر هوا.
  4. سوپاپ.
  5. مخازن.
  6. مبدل.
  7. موتور.

ساختمان و اجزای تشکیل دهنده دمنده نجاری:

موتور دستگاه مکنده صنعتی، بدنه دستگاه، مکنده، سیستم فیلتر دستگاه، سیستم پاک‌کننده فیلترهای دستگاه، مخزن و سیستم جمع‌آوری و دفع گرد و غبار و … همگی اجزای تشکیل دهنده دستگاه مکنده هستند. در ساخت مکنده معمولا از موتور توربینی استفاده می‌کنند زیرا این موتور قطعات سایشی نداشته و عمر طولانی‌ تری برای دستگاه فراهم می‌کند.

در ساخت دمنده نجاری از فولاد استفاده شده که دوام و طول عمر بالای دستگاه را تضمین می‌ کند. هنگام انتخاب دستگاه حتما به فیلتراسیون توجه کنید و دستگاه را براساس نوع آلودگی و فیلتر مناسب انتخاب کنید. در ادامه با انواع فیلتراسیون آشنا شوید.

انواع فیلتراسیون دستگاه دمنده و مکنده نجاری:

مهم‌ترین بخش مکنده فیلتراسیون آن است به نحوی که وجود دستگاه مکنده بدون فیلتر عملا بی فایده است چون در این صورت گرد و غبار دوباره به محیط باز می‌ گردد. سیستم‌ های مکنده گرد و غبار بر اساس نوع عملکرد فیلتراسیون به انواع زیر طبقه بندی می‌شوند:

فیلترهای پارچه‌ای:

این روش از کارآمد ترین روش‌ های جمع‌ آوری گرد و غبار است که با بازدهی بالاتر از ۹۹ درصد می‌تواند ذرات بسیار ریز را هم جدا کند. در این روش، گرد و غبار از طریق فیلتر شدن توسط فیلترهای پارچه‌ ای جدا می‌شوند.

اسکراب‌های مرطوب: 

 این نوع از سیستم‌های مکنده گرد و غبار، برای انجام عمل خود از مایع که معمولاً آب است، استفاده می‌کنند. هر چه تماس مایع با گرد و غبار بیشتر باشد، درصد بازدهی این دستگاه‌ها هم بالاتر می‌رود.

رسوب گیرهای الکترواستاتیک: 

در این دستگاه‌ها از نیروی الکترواستاتیک استفاده می‌کنند. چند الکترود تخلیه با ولتاژ بالا و جریان مستقیم بین الکترودهای جمع‌آوری‌کننده که روی زمین هستند، قرار می‌گیرند. هوای آلوده از طریق راه‌هایی که مابین این الکترودها تعبیه ‌شده‌اند جریان می‌یابد و گرد و غبار مانند سیستم‌های خانگی یونی توسط نیروی الکترواستاتیکی از هوا جدا می‌شود.

جدا کننده‌های اینرسی: 

 این نوع دستگاه‌ها از نیروهای سانتریفیوژ، گرانشی و اینرسی برای جداسازی گرد و غبار از هوا استفاده می‌کنند. در این دستگاه‌ها، گرد و غبار به سمتی رانده می‌شود و توسط نیروی گرانش به محفظه جمع آوری گرد و خاک منتقل می‌شوند.

کاربرد مکنده نجاری

این ابزار همان‌گونه که از اسم آن پیداست ابزاری است برای دمیدن مقدار مشخصی از هوا  با فشار زیاد که معمولاً برای پاک کردن گرد و غبار یا مکش اضافات حاصل از کار انجام شده توسط دستگاه به کار برده می‌شود. دستگاه دمنده و مکنده که به آن بلوور هم می‌گویند؛ هوای ایجاد شده توسط موتور را از مخزن خود با فشار زیاد توسط نازلی به بیرون انتقال می‌دهد یا توسط فشار منفی، مکش پر قدرتی ایجاد می‌کند که پسماند را با آن جمع‌آوری می‌کند.

از دستگاه دمنده و مکنده در نجاری برای جمع‌آوری گرد و غبار حاصل از برش استفاده می‌شود. از این دستگاه در صنایع دیگر از جمله فلزات، سنگ و حتی صنایع سنگین استفاده می‌شود؛ البته از بلوئر برای استفاده‌ های روزمره‌ مانند پاک کردن انواع سیستم‌ های الکتریکی مانند کیس‌های کامپیوتر و سرورها، زدودن گرد و غبار موتور و قطعات خودرو و حتی حیاط و گاراژ منازل استفاده می‌کنند.

البته نوع استفاده از این ابزار در صنایع مختلف متفاوت است و باید گفت که بلوئر بیشتر در صنایع بزرگ مانند صنعت سیمان، تصفیه‌ی آب و فاضلاب، غذا و دارو، محیط زیست، معادن و صنایع دیگر کاربرد دارد.

دستگاه دمنده و مکنده در اندازه، قدرت موتور و میزان مکش متفاوت موجود هستند؛ هم‌چنین در انواع مرکزی، صنعتی و سالنی در بازار به صورت دوقلو یا تک‌ به فروش می‌رسند که هر کدام با توجه به حجم کار و فضای کارگاه انتخاب و خریداری می‌ شوند. مکنده‌ها دارای اقلامی چون کیسه‌ی مخصوص و خرطومی برای مکش هستند.

در بیشتر کارگاه‌های بزرگ چوب از دستگاه دمنده و مکنده سالنی استفاده می‌شود. قدرت موتور این مکنده‌ها بسیار بالا بوده؛ به همین علت صدای زیادی تولید می‌کند که باید از سیستم آکوستیک برای آن استفاده کرد.

دستگاه دمنده و مکنده صنعتی مرکزی بیشتر در کارخانه‌ها و کارگاه‌های بزرگ چوب، فلزات و .. استفاده می‌شوند. مکنده‌های مرکزی قدرت بسیار بالایی برای مکش داشته و گرد و غبار یا تراشه‌های حاصله‌ را از طریق لوله کشی‌های ثابت جا به جا می‌کند.

از اتفاقاتی که هنگام کار با ماشین‌آلات صنایع چوب می‌افتد، پخش شدن ذرات چوب هنگام برش‌کاری و سایش است، که به مرور زمان هم برای دستگاه، هم کاربر و همچنین قطعه کار ضرر دارد. از دیگر مضرات آن انباشته شدن خرده‌ و تراشه‌های چوب حاصل از برش روی قطعه کار مورد نظر و تیغ اره است که در این صورت در طول زمان تیغ اره کند شده، دقت عمل آن پایین آمده و از طول عمر آن کاسته خواهد شد. به همین منظور می‌توان گفت استفاده از این دستگاه برای اکثر این ماشین آلات از جمله انواع تراش و برش ضروری است.

دستگاه دمنده و مکنده

در انتخاب دستگاه دمنده و مکنده باید به حجم و میزان مکندگی، قدرت موتور، حجم کیسه، حجم لوله‌ی خروجی و سرعت مکش توجه کرد.

دستگاه دمنده و مکنده

دستگاه دمنده و مکنده بیشتر برای پاک کردن گرد و غبارهای ناشی از کارهای کوچک‌ (نجاری قطعات کوچک‌، پاک کردن موتور و قطعات خودرو، پاک کردن قطعات الکتریکی در حوزه‌ی IT و …) استفاده می‌شود که در سایز، دور موتور و میزان مکش تفاوت دارند. این دستگاه‌ با آپشن‌های مختلفی از جمله کلید تنظیم سرعت، کلید الکتریکی و کلیدی برای قفل ایمنی در بازار موجود است که با توجه به نوع کاری که می‌خواهید انجام دهید می‌توانید نوع مناسب را انتخاب کنید.

راهنمای انتخاب و خرید دستگاه دمنده و مکنده:

یکی از نکته های مهم این است که چگونه باید یک دستگاه بلوور را خریداری و انتخاب کنیم. همانطور که می دانیم این دستگاه را زمانی استفاده می کنیم که می خواهیم گرد و غیار ها، ذران ریز و موارد مشابه و این چنین را از روی یک شی یا فضا پاک کنیم ا. اولین و مهم ترین نکته هنگام خرید دستگاه این است که به موارد کاربرد آن دقت کنیم و اینکه آیا این دستگاه قدرت و توان این را دارد که بتواند به راحتی کار را در مدت زمانی کمی با سرعت بالا انجام دهد.

بهترین مارک بلوور

در حال حاضر برند های زیادی در سراسر جهان در زمینه تولید بلوور فعالیت می کنند. برای اکثر کاربران این سؤال به وجود می آید که بهترین مارک بلوور چیست؟ برای پاسخ به این سؤال، در لیست زیر برترین و محبوب ترین برندهای تولیدکننده بلوور را به شما معرفی نموده ایم:

  • بلوور رونیکس
  • بلوور هیوندای
  • بلوور بوش
  • بلوور پروتک
  • بلوور سیلور
  • بلوور توسن
  • بلوور ماکیتا
  • بلوور اوکم
  • دمنده و مکنده آروا
  • دستگاه دمنده و مکنده آپ اسپریت

همچنین از برترین و شناخته شده ترین انواع بلوورها می توان به بلوور رونیکس مدل ۱۲۰۹، ۱۲۰۴، ۱۲۰۶، ۱۲۰۵ و … اشاره کرد. بلوور آروا ۵۶۴۱ نیز از محبوب ترین دمنده و مکنده های موجود در بازار است.

تفاوت فن دمنده و مکنده

از تفاوت های این دو فرآیند می توان به فن آنها اشاره کرد. اگر به طور کلی بخواهیم به فن این دو فرآیند بپردازیم، باید بگوییم که فن دمنده تنها بر روی یک نقطه متمرکز است، تنها آن نقطه را تهویه می کند و موجب خنکی آن نقطه می شود. به عبارتی پره های دمنده به گونه ای طراحی شده اند که تنها بر روی یک نقطه تمرکز دارند.

فن مکنده نیز نوعی فن صنعتی است و برخلاف دمنده ها بر روی یک نقطه متمرکز نمی شود و نسبت به آن، از قدرت بیشتری برخوردار است. همچنین برای تهویه و خنک سازی محیط های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند.

دستگاه مکنده گرد و غبار نجاری به صنعتی، مرکزی و سالنی تقسیم بندی شده و در انواع تک قلو، دو قلو، چهار قلو و … به بازار عرضه می‌شود. در انتخاب و خرید مکنده گرد و غبار باید به موارد زیر توجه کنید:

  • نوع کار
  • اندازه کارگاه
  • جنس بدنه
  • قطر لوله جمع آوری ذرات
  • گارانتی و خدمات پس از فروش
  • حجم مکندگی
  • نوع گرد و غبار و براده‌های چوب و حجم زباله تولید شده
  • میزان فضای اشغال‌شده توسط مکنده با توجه به فضای کارگاه فرد
  • حجم کیسه‌های جمع‌آوری گرد و غبار
  • قیمت دستگاه
  • سرعت و حجم مکش دستگاه
  • جنس مخزن جمع‌آوری خاک اره

قدرت دمندگی بالا، قابلت تنظیم و مواردی از این قبیل از جمله موارد بسیار مهمی هستند که می توانند یک راهنمای خرید دقیق و مناسب باشند. ذکر این نکته ضروری است که بلوور های آروا با دارا بودن این ویژگی ها و مزیت های مهم و همچنین کارایی بالا هنگام کار و استفاده از بهترین متریال های ممکن تولید و به بازار عرضه میشود.

قیمت بلوور

قیمت نهایی که شما باید برای خرید بلوور پرداخت کنید، تحت تأثیر یک سری عوامل خاص متغیر است. وضعیت اقتصادی، میزان تورم، تعداد واسطه ها و نوع دستگاه، از جمله عوامل به شدت مهمی هستند که تأثیرات زیادی بر روی قیمت نهایی انواع بلوور می گذارند.

امیدواریم که مبحث بلوور چیست و همچنین کاربردهای این دستگاه، برای شما مفید واقع شده باشد. جهت خرید و اطلاع از قیمت انواع بلوور در سایت راندنو می توانید مشخصات دمنده و مکنده و قیمت انواع این محصول را مشاهده نمایید و بهترین انتخاب را داشته باشید.

با خرید ابزار آلات دستی و صنعتی از فروشگاه اینترنتی b2wall دیگر نیازی نیست تا در حی انجام دادن کار های فنی و حرفه ای خود نگران اتلاف وقت و طولانی بودن فرآیند کاری خود باشید .

کلام پایانی :

دستگاه های بلوور دمنده و مکنده یکی از انواع دستگاه ها و ابزار آلات دستی و صنعتی به شمار می رود که بسیار کاربردی بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است .

این ابزار در حرفه های مختلفی مانند آی تی ، نجاری ، مصارف خانگی ، خودرو سازی و .. استفاده می شود . بلوور ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از این انواع دارای کاربرد ها و کارکرد های مختلفی اند که این کاربرد ها در عرصه های مختلف متفاوت است .

در این مطلب توضیح دادیم که بلوور چیست اما با توجه به وجود انواع بلوور و کاربرد آنها برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره می توانید با همکاران ما در b2wall تماس حاصل نمایید. و یا سوالات خود را در قسمت نظرات در زیر همین مطلب مطرح کنید (سوالات و نظرات شما به سرعت منتشر می شوند)

021فروشگاه اینترنتی b2wall با فروش ابزار آلات دستی و صنعتی در انواع مختلف بهترین کیفیت در بازار ابزار ها را به شما ارائه خواهد کرد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *