راهنمای خرید بهترین فرغون موتوری

[supsystic-slider id=1 position=”center”]

یکی از مهم­ترین نکات در مورد استفاده از فرغون­ های دستی، سنگینی بار و سختی در حمل بار بود که امروزه توانستیم با پیشرفت علم این مشکل را بر طرف کنیم.
در بحث استفاده از فرغون های دستی شخص مجبور به حمل بار و استفاده از نیروهای کششی برای جابجایی آن بود.

ولی همانطور که گفتیم با پیشرفت علم، فرغون­ های موتوری وارد بازار شده­اند که این نوع از فرغون ها بسیار سودمند هستند.این نوع از فرغون ها ظرفیت جابجایی بار بیشتری را نسبت به فرغون های دستی دارند و توانایی باربری در تمامی زمین­ها از جمله زمین­های سنگ­دار، کلوخ­دار، شیب­دار و…را به راحتی فراهم کرده­ اند.


فرغون موتوری با نام­های دیگری چون: فرغون بنزینی، مینی لودر و مینی دامپر نیز شناخته شده است و از طریق همین اسم­های پرکاربرد خیلی سریع در ایران و جهان شناخته شد.

 

راهنمای خرید بهترین فرغون موتوری

فرغون چیست؟
نوعی وسیله دستی است که توسط یک نفر کنترل میشود.این وسیله دارای یک چرخ و دو دسته کوچک است که از طریق همین دو دسته توسط فرد کنترل میشود.در کشور افغانستان به این وسیله نقلیه (کراچی) میگویند.

ساختار فرغون موتوری به چه صورت است؟
ساختار فرغون به گونه ای طراحی شده که حمل بار را برای فرد آسان تر کرده است، به این گونه که وزن بار حمل شده بین فرد و چرخ وسیله تقسیم میشود و بارهای سنگین و بزرگتر از فرد به راحتی با این وسیله جابجا می شوند.
این وسیله معمولا در صنعت کشاورزی، باغبانی، ساختمان سازی مورد استفاده قرار میگیرد. گنجایش فرغون­ ها معمولا 170 کیلوگرم است.

از ویژیگی ­هایی که نوع تک چرخ  آن دارد میتوان گفت که قدرت مانور بالاتری در فضاهای کوچک دارد، در زمین های ناهموار با شیب تند سودمند هستند، مواقعی که بار به شکل نامرتبی رو آن قرار گرفته باشد و همچنین روی تخته های ضخیم، بهتر عمل میکند.میتوان گفت که این نوع از فرغون هنگام خالی کردن بار اجازه کنترل بار را به فرد میدهد. نوع دو چرخ آن ثبات بیشتر به همراه احتمال واژگونی کمتر بر روی زمین را دارد.

انواع فرغون:

  • لوله ای
  • پروفیلی
  • لوله ای/ پروفیلی بالابر
  • موتوری

انواع اتصالات فرغون

  • اتصالات جوشی
  • اتصالات پیچ و مهره ای
  • اتصالات جوشی و پیچی مهره ای

اجزا فرغون:

  • جعبه (اتاق)
  • شاسی (استخوان بندی)
  • تسمه، نبشی، میلگرد، واشر (این اجزا جهت استحکام و بالا بردن فرغون می باشند)
  • سردسته
  • شفت(میاه محور)
  • چرخ کامل: رینگ ،بلبرینگ، تیوپ، تایر

انواع جعبه فرغون موتوری (اتاق فرغون)
جعبه پرسی: اتاق فرغون یک کدام از وسیع­ترین و مهم‌ترین اجزاء خالق فرغون است لذا بایستی از کیفیت نیکی برخوردار باشد .

سایز و ظرفیت اتاق فرغون معمولا بر حسب لیتر و یا این که کیلوگرم به حساب آوردن می شود .
مزیت باکس­ های پرسی به یک تکه بودن آنهاست و با هر دو نوع اتصالات یعنی هم پیچ و مهره ای و هم جوشی به دیگر اجزاء تشکیل دهنده متصل میشوند .


مالامال مصرف­ترین باکس­های پرسی باکس ۰.۷ میل میباشد که در بازار جان­دار می‌باشند و بیشترین ضخامت باکس های پرسی ۱ میل میباشند که امروزه در بازار کمیاب شده­اند.

جعبه جوشی: همان گونه که از نام کالا پیداست اتاق فرغون با تکه­ های متفاوت به یکدیگر جوش داده میشوند و باکس جوشی به وجود می‌آید.

 اکنون از باکس جوشی با ضخامت ۰.۶ میل تا ۲ میل در بازار یافت میگردند که سفارش­های تخصصی  برای ارشادوراهنمایی مشتریان گرامی هنگام خرید در زیر اشاره شده‌ است. این سبک باکس به سینی فرغون نیز در بازار معروف است.

انواع شاسی فرغون موتوری(اسکلت بندی فرغون)
شاسی لوله ای: اسکلت بندی فرغون به شکل لوله­ای است و در فرغون­هایی با کیفیت بالا این لوله­ ها یک دست و یک سره هستند. این لوله­ ها از ضخامت ۰.۶ میل تا ۱/۵ میل در بازار وجود دارند.

شاسی پروفیلی فرغون موتوری: این نوع شاسی از شاسی لوله ای سنگین­ تر است و باید از کیفیت خوبی برخوردار باشد چرا که شاسی یکی از مهم­ترین اجزا فرغون را تشکیل میدهد. اسکلت بندی این نوع  به شکل پروفیل است که به صورت یک سره در فرغون تولید میشود.

بهتر است که هنگام خرید به نکات زیر توجه کنیم:

ضخامت اجزا سازنده فرغون:
اکثر همیاران  باخبر میباشند که هر چه ضخامت باکس فرغون بیشتر باشد پس فشار بار بیشتری را میتواند تحمل کند و چه بسا اتصالات جوشی حساب گردیده است و مخاطب فشار کمتری را برای جابجایی احتیاج داشته باشد .
شاسی­های آیتم استعمال در بازار از ۰.۷ میل آغاز گردیده و تاکنون به ۱/۵ میل ختم شده‌است.

 البته قطعا برای کل امور نیازی به، به کارگیری از فرغون­هایی سنگین و بسیار مستحکم وجود ندارد،چون خیلی از کارهایی از قبیل کشاورزی،دامداری،باغبانی و … می­باشند که برای جابجایی,وزن توشه آنان بیشتراز حد سنگین نبوده و فقط حجیم هستند. پیشنهاد ما در این مبحث برای شما استفاده فرغون­هایی با جعبه و شاسی مستحکم است.

به نظر شما از چه راه قابل اصمینانی میتوان متوجه ضخامت اجزا سازنده فرغون شد؟
ممکن است همیشه به ابزار دقیق اندازه گیری و کولیس دسترسی نداشته باشیم.

اجزا کامل چرخ فرغون موتوری:

  • تایر
  • تیوپ
  • رینگ
  • بلبرینگ

هر کدام از اجزا مهم و کاربردی هستند و هر کدام مدل­های متنوعی را دارا هستند.چیزی که باعث نگهداری از چرخ میشود میل فرغون  است، که از میان دو واشر استاندارد در سایز ۲۰ میل رد می شود. هرچه بست این میل محکم تر باشد کار با آن ساده تر و راحتتر می شود. به همین دلیل میتوان گفت که سایز طول و قطر آن در فرغون نکته­ی مهمی است.

اتصالات جوشی فرغون: چیزی که میتواند عمر فرغون را بالا نگه دارد و در کیفیت آن اثر بسزایی داشته باشد، الکترود استفاده شده و کیفیت جوشکاری آن است چرا که برای اتصال متفاوت اجزا فرغون، از جوشکاری زیادی استفاده میکنند.

سر دسته فرغون: برای تسلط و راحتی کار افراد ابتدای هر اسکلت بندی یک جفت سردسته وجود دارد.
انواع متفاوت سر دسته­ها:

  • سر دسته پلاستیکی
  • سر دسته لاستیکی کهنه
  • سر دسته لاستیکی نو

میتوانیم بگوییم امروزه با کیفیت­ترین نوع سر دسته، سردسته لاستیکی است.

فرغون موتوری یا بنزینی:
یکی از مهم­ترین نکات در مورد استفاده از فرغون­های دستی، سنگینی بار و سختی در حمل بار بود که امروزه توانستیم با پیشرفت علم این مشکل را بر طرف کنیم.


در بحث استفاده از فرغون­های دستی شخص مجبور به حمل بار و استفاده از نیروهای کششی برای جابجایی آن بود.ولی همانطور که گفتیم با پیشرفت علم، فرغون ­های موتوری وارد بازار شده­اند که این نوع از فرغون ها بسیار سودمند هستند.این نوع از فرغون­ها ظرفیت جابجایی بار بیشتری را نسبت به فرغون­های دستی دارند و توانایی باربری در تمامی زمین­ها از جمله زمین­های سنگ­دار، کلوخ­دار، شیب­دار و…را به راحتی فراهم کرده­اند.


فرغون موتوری با نام­های دیگری چون: فرغون بنزینی، مینی لودر و مینی دامپر نیز شناخته شده است و از طریق همین اسم­های پرکاربرد خیلی سریع در ایران و جهان شناخته شد.
توانایی حمل بار فرغون­های موتوری تا 350 کیلوگرم است و کاربرد آن در صنایع ساختمان سازی، کشاورزی،دامداری و…است. در صنایع کشاورزی و دامداری قابلیت کود جمع کردن را دارند و در صتایع ساختمانی قابلیت حمل بار مصارف ساختمان را.

دلیل محبوبیت فرغون موتوری:

فرغون ­های موتوری، چهار چرخ، یک موتور بنزینی هوندا وگیربکس دنده جلو به عقب و همینطور ظرفیت حمل باربیشتر از 300 کیلو گرم (8 برابر یک فرغون دستی) دارای هستند و میتواند انتخابی مناسب، قدرتمند و به صرفه باشد.
با فرغون­ های موتوری میتوانید بدون هیچ هزینه ای آجر، کیسه­ های سیمان، سنگ، ماسه و شن را به راحتی جابجا کنید و امکان ایجاد مشکل در حمل و جابجایی بار وجود ندارد.در کل به نوعی هزینه نیروی کار را کاهش داده اید و سرعت عملکرد خود را بالا برده اید.


طراحی هوشمندانه فرغون­ موتوری!!
فرغون موتوری به گونه­ای دست مهندسین طراحی شده­اند که یاتاقان­ هایی جهت پشتیبانی از محور، صفحه تقویت کننده و صفحه محافط پایین برای جلوگیری از آسیب رساندن سنگها را دارا هستند.و برای استفاده در شرایط سخت و معدن­ها طراحی و ساخته شده ­اند به راحتی آسیب پذیر نیستند.

استفاده آسان و راحت بدون نیاز به آموزش­های اولیه فرغون موتوری:
آسان بودن کار با این دستگاه طوری عمل کرده که نیاز به آموزش­های اولیه کار با دستگاه را حذف کرده. طراحی ارگونومیک ، قدرت مانور بالا ، و باربری آسان نشان دهنده­ی مداشتن تعادل کافی دستگاه برای حمل بار است. حتی در صورت باربری کامل و فشار زیاد هم بدون کوچکترین فشار به اپراتور حمل بار بدون مشکل صورت میگیرد.

کنترل بار و  باربری در زمین ­های ناهموار ، فضای باریک و راهروها و… با فرغون موتوری:

این دستگاه­ های قدرتمند علاوه بر توانایی ­های ذکر شده، توانایی و امکان عبور از درب یک خانه و اتاق را نیز دارند. به این صورت که در ساختمان سازی به سادگی می تواند در محیط یک خانه در حال ساخت مانور دهد  و میتوان گفت که این فرغون­ ها  به راحتی امکان بالا رفتن از شیب­ های تا 20 درجه را دارا هستند.

معرفی فرغون موتوری قدرتمند و همه کاره RS-L350  :
یکی از بهترین و کاربردی­ترین نوع فرغون موتوری، نوع RS-L350   است. کاربرد این نوع در عمران، کشاورزی و دامداری است. طراحی دستگاه کاملا ارگونومیک است و مناسب برای هرکاری است.در طراحی این دستگاه و بررسی ها و برش­های لیزری که روی این دستگاه انجام شده تمام ورق­ها به طور کامل به نمایش گذاشته شده و مشخص شده که برای ساخت این دستگاه از اجزای با کیفیت استفاده شده است.ظرفیت بابری این نوع فرغون 350 کیلو گرم است.

این فرغون دارای، چهار چرخ، موتور بنزینی 7 اسب و عرض 85 سانتی متر است که پتانسیل بالای کاری در مکان­های سخت مانند معدن را دارد. مزیت و ویژگی خوب این فرغون این است که قابلیت جایگزینی و تعویض پاکت دستگاه با پاکت حجم و کفی حمل بار را دارد. در این دستگاه از بهترین متریال­ها جهت کاهش خورندگی استفاده شده و دلیل این کار افزایش طول عمر و کاهش هزینه این دستگاه است. برای پاکت دستگاه در زمان برخورد با سنگ و شن و…از رنگ کوره ای و الکترو استاتیک استفاده میشود.

سیستم تخلیه و بار زدن بار بر روی دستگاه به چه صورت است ؟
تخلیه بار هم میتواند به صورت دستی از طریق اپراتور یا بیل انجام شود و یا اینکه میتواند از طریق فرغون موتوری صورت گیرد. تخلیه بار این فرغون به شکل دستی است و بدون نیاز به فشار شدید بدنی نیز انجام می شود.

دلیل محبوبیت و مقبولیت این دستگاه نزد مردم، قابلیت تغییر کاربری و قابلیت نصب انواع الحاقی  است.

ادوات الحاقی فرغون موتوری:

تیغه برف روب: عملکرد فوق العاده در زمین­های کشاورزی و دامداری. مناسب برای کودروبی و برف روبی.
تریلر: مناسب برای بارکشی بارهای فراوان و حجمی و ناسب برای دامداری­ها.
کفی حمل بار: مناسب جهت حمل وجابجایی موزاییک، آجر،سیمان و…
 

پارامترمشخصه
بنزینی 7 اسب بخار هندلی | طرح هونداموتور
3 دنده ، 2 دنده جلو ، 1 دنده عقبگیربکس
کمتر از 18 دسی بلسطح صدا
180 kgوزن
کیلومتر / ساعت6ماکزیمم سرعت جلو
درجه 18ماکزیمم شیب قابل اجرا
560 * 912 * 650حجم پاکت


عملکرداین دستگاه به گونه ایست که با صرف کمترین نیرو توانایی حمل و جابجایی بار را دارد.
مزایای فرغون ­های موتوری عبارتند از:
قابلیت حمل بار در سطوح شیبدار و پله­ها.
صرفه جویی در زمان و نیروی کار.


قابلیت حرکت در راه روهای باریک.
کارکرد پرقدرت و قوی در حمل بار.
فرمانگیری و فرمانپذیری عالی و آسان.
WD مجهز به سیستم چهارچرخ متحرک.


سرویس و نگهداری از فرغون موتوری به چه صورت است؟
به طو کلی یک کدام از پارامترهای اساسی در هنگام خرید هر دستگاه ، محافظت و تامین قطعات آن دستگاه می‌باشد. پباده سازی و مونتاژ این دستگاه­ها تماما User Friendlyهست. بدین شکل که دسترسی به کل پارت­ها از قبیل تسمه ، موتور و … به آسانی و فارغ از نیاز به توشه کردن کاور و یا این که قطعه جدا از هم می باشند و هر کدام از چرخ­ها از نیروی محرکه موتور دستگاه استفاده میکنند.

این مزیت WD همانگونه که گفتیم این فرغون­ های مجهز به چهار چرخ، باعث افزایش طول عمر گیربکس و موتور دستگاه و همچنین تقسیم نیرو بین چهارچرخ فرغون میباشد.
در ساخت و ساز این دستگاه از چرخ­هایی با آج­هایی درشت فایده­گیری شده‌است که خویش سبب ساز ارتقا مانور دستگاه در هر حالت زمینی می شودبهترین کاربری این دستگاه­ های در زمین های کشاورزی و زراعی هست علاوه بر به کارگیری از این دستگاه­ ها در ساختمان سازی و بتن ریزی می تواند در دامداری نیز از آن بهره گرفته شود.

ترمز و سیستم نگهداری کنترل دستگاه فرغون بنزینی!!
یکی دیگر از خصوصیت­ های این دستگاه­ ها سیستم ترمزهای دیسکی چهار چرخ میباشد. با به کارگیری از این ترمز در وقتی که دستگاه بارگیری کرده و در موقعیت خاص نیاز به همت سریع دستگاه و توقف دستگاه میباشد با به کار گیری از سیستم ترمز، چهار چرخ به آسانی  قدرت دستگاه را در اختیار میگیرد و دستگاه را متوقف میکند.

ایرلندی پر نیرو JCB  موتوری
یکی از قدیمی­ترین و پرقدرت­ترین کمپانی ساخت ماشین آلات در کشور ایرلند است که توانست با برند JCB انواع ماشین آلات مختص به صنایع ساختمان سازی و عمران، کشاورزی و دامداری به بازار ارائه دهد.
و یکی از بهترین تولیدات آنها در زیر مجموعه ماشین آلات تولید فرغون­ های موتوری است که موفق به پخش آن در کشورهای دیگر شد.
فرغون­ های مناسب حمل و جابجایی بار صنایع ساختمانی و کشاورزی، فرغون­ های موتوری JCB HTD5  میباشند.
مناسب برای استفاده در ساختمان سازی
در این مدل میتوان بدون به کار گیری از نیروی شخص خاصی بار را به صورت اتوماتیک حمل و تخلیه کرد که باعث صرفه جویی در زمان و هزینه نیروی کار میشود.

آیا مورد اعتماد و اطمینان است؟
این فرغون ­های موتوری با طراحی استاندارد تولید شده­اند و توانایی حمل بار در هر مکان و شرایط نامناسبی را برای راحتی و اطمینان فرد ایجاد کرده است.

جایگزینی ایده آل برای فرغون­ های دستی است!!
از آنجایی که این فرغون­ های موتوری قابلیت جابجایی در مکان­های باریک و مکان­های سختی مانند معدن، قدرت تحمل وزن بالا، حرکت به جلو و عقب، استفاده آسان بدون نیاز به آموزش، ابعاد جمع و جورو در کل بدون نیروی انسانی کار میکند میتواند جایگزینی عالی برای فرغون ­های دستی باشند و عملکرد خوبی را ارائه دهد.

جدول فنی فرغون موتوری JCB HTD5

پارامترمشخصه
موتور دیزلینیروی محرکه
اسب بخار6قدرت موتور
4 کیلومتر بر ساعتماکزیمم سرعت
500 کیلوگرمماکزیمم ظرفیت بارگیری
1100 * 690 * 1700ابعاد
1.5 مترماکزیمم ارتفاع تخلیه پاکت
اتوماتیک جک هیدرولیکسیستم تخلیه

فرغون موتوری WB-100 تک چرخ محصول کشور ایتالیا :
یکی دیگر از انواع فرغون ­های موتوری، فرغون ­های سریWB-100هستند که این فرغون­ ها نیز قابلیت جابجایی و حمل باردر زمین­های کشاورزی، دارمداری و ساختمانی را نیز دارند.این دستگاه دارای سیستم روشن شدن هوشمند است و حجم پاکت باربری دستگاه 80 لیتر است و قابلیت جابجایی بار را تا 100 کیلوگرم دارد. میتوان گفت از احاظ ظاهری شبیه به فرغون­های سنتی هستند.
این دستگاه مجهز به موتور هوندا 4.4 اسب بوده و برای افزایش ضریب ایمنی دستگاه دو چرخ جلویی دستگاه مجهز به ترمز پنوماتیک است.
نکته قابل توجه این است که این مدل فرغون در دونوع بنزینی و شارژی به بازار ارائه میشود.

در کل میتوان گفت که اسفاده از فرغون­ های موتوری در صنایع کشاورزی، دامداری و ساختمانی رایج است چرا که باعث صرفه جویی در زمان و هزینه دیگیری مانند نیروی کار شده است و همانطور که قبلا اشاره کردیم مزیت­ ها و ویژگی­ های فوق العاده­ای مانند: ظرفیت بالای حمل بار، حرکت در مکان­ های باریک و شیب دار و..را بدون نیاز به نیروی انسانی دارد.
این وسیله هم اکنون در برخی از استان­ های کشور به کار گرفته میشود.استان ­هایی مانند: تهران، خوزستان، سمنان و کرمان.
امکان سفارش و خرید این دستگاه نیز موجود میباشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *