راهنمای خرید دیسک تاندوم

راهنمای خرید دیسک تاندوم :

دیسک ها جزء پرکاربردترین ادوات کشاورزی هستند. دیسک کشاورزی به انگلیسی disk harrow گفته می شود.

کار دیسک در کشاورزی از جمله خرد کردن کلوخ ها و آماده سازی زمین کاشت به عنوان یک وسیله مهم در خاکورزی ثانویه محسوب می شود در کنار آن خرد کردن بقایا و ساقه های مربوط به کشت قبلی، خرد کردن علف های هرز و مخلوط کردن بذر با خاک را در مزرعه انجام می دهد. کلا یک سری اهداف برای خاکورزی ثانویه و به خصوص دیسک زدن زمین کشاورزی وجود دارد عبارتند از:

1.تجهیز بستر بذر

2.آیش تابستانه

3.مخلوط کردن کودهای شیمیایی و کنترل علف های هرز

بهترین دیسک کشاورزی اگر مقاومت و وزن کافی داشته باشند، میتوانند تا جایی در خاک نفوذ کنند که دیگر ادوات برایشان امکان پذیر نیست. همچنین میتواند خاک­ های چسبیده را بشکند. دیسک ­ها برای زمین­های سنگلاخی مناسب هستند چون دیسک ها میتوانند با چرخیدن از روی آنها عبور کنند.

دیسک تاندوم بافت ریز تری دارد تقریبا 17 سانتی متر است برای کلوخ کوبی ثانویه به کار میرود برای هر کدام دیسک ها عملیات مختلفی تعبیه شده است .

اگر زمین ها قطعه اش کوچکترباشد و کلوخ ها مقدارش کمتر باشد یا عملیات ثانویه بخواهیم استفاده کنیم و وقتی یک مرحله کلوخ کوبی کردند و میخواهند کلوخ ها کوچک تر بشن از دیسک تاندوم استفاده میشود چون فاصله پره ها نزدیک ترهست دیسک های تاندوم سبک تر هستند برای اسب بخار تراکتور های کمتر استفاده میشوند.

راهنمای خرید دیسک تاندوم :(انواع دیسک کشاورزی)

1.دیسک تاندوم

2.دیسک افست

دیسک های تاندوم اگر از بالا به آنها نگاه شود حالت ضربدری (×)دارند ، دیسک تاندوم دو گروه دیسک جلو و دو گروه دیسک در عقب دارند ،معمولا در دیسک ها ردیف پره های جلو کنگره ای برای خرد کردن علف های هرز و ردیف عقب لبه صاف برای خرد کردن کلوخ ها کاربرد دارد.

راهنمای خرید دیسک تاندوم :

تقسیم بندی دیسک تاندوم از نظر اندازه و کاربرد:

1.زراعی : دیسک های زراعی بزرگترند

2.باغی :دیسک های باغی کوچکترند

راهنمای خرید دیسک تاندوم:(ازنظر نوع اتصال و اندازه و ساختمان )

دیسک ها از لحاظ نوع اتصال به انواع سوار و کششی، از نظر اندازه دیسک به انواع سبک(دیسک های با قطر پره ۲۰ الی ۳۰ سانت در دسته سبک)، نیمه سنگین(۳۰دیسک های با قطر پره الی ۵۰ سانت در دسته نیمه سنگین) و سنگین(بیشتر از نیمه سنگین در دسته سنگین) و از نظر ساختمان به انواع یک ردیفه و دو ردیفه تقسیم بندی می شوند که نوع دو ردیفه نیز به انواع آفست و تاندوم دسته بندی می گردند.

 

نمونه ای از دیسک تاندوم کششی

دیسک تاندوم کششی بدون چرخ 28 پره

در نوع سوار، دیسک به اتصال سه نقطه تراکتور وصل می شود. دیسک تاندوم سوار معمولا توان خیلی بالایی برای کشیدن آنها نیاز نیست. به نسبت با بقیه دیسک ها، تعداد پره ها کمتر و قطر آنها کوچکتر می باشد. ادوات سوار معمولا مانورپذیری بالاتری در مزرعه داشته و حتی با مهارت کمتر راننده تراکتور هم سازگاری دارند.

نمونه ای از دیسک تاندوم سوار

دیسک تاندوم 32 پره 20 اینچ سوار راهنمای خرید دیسک تاندوم

دیسک تاندوم 32 پره 20 اینچ سوار

دیسک تاندوم 28 پره 18 اینچ سوار راهنمای خرید دیسک تاندوم

دیسک تاندوم 28 پره 18 اینچ سوار طرح رومانی

دیسک ها از نظر ساختمان هم اگر یک ردیف دیسک موجود باشد، یک ردیفه یا یک راهه گفته می شود و اگر دو ردیف دیسک باشد، می شود دو ردیفه یا دو راهه. دیسک های یک راهه بیشتر در قدیم که قدرت تراکتورها پایین بودند استفاده می شدند. دیسک های دوراهه با هربار حرکت، درواقع دوبار عملیات خاک ورزی را انجام می دهند. دیسک تاندوم جزء دیسک های دو راهه می باشد. معمولا دیسک ها قابلیت تغییر عمق کاری را هم دارند که برای خاکورزی عمق های بیشتر و برای مخلوط شدن بذر با خاک، عمق های کمتر تنظیم می شود.

راهنمای خرید دیسک تاندوم :(مهم ترین عوامل موثر در کارکرد دیسک ها)

نفوذ یک جور و تراز بودن از مهمترین عوامل مؤثر در کارکرد دیسک هاست. نفوذ مطلوب مستلزم پایداری کافی در مقابل عوامل مخالف، وزن کافی و توزیع یک جور آن است. عوامل مؤثر در نفوذ که به طراحی و تولید دیسک کشاورزی یا به تنظیم دیسک کشاورزی مربوط می شود، عبارتند از؛

1.زاویه گروه ها ،افزایش زاویه نفوذ را افزایش می دهد.

2.وزن کل دیسک و وزن به ازای هر پره افزایش وزن قدرت نفوذ را بیشتر و افزایش فاصله بین پره ها وزن بیشتری را روی هر پره متمرکز میکند، با افزایش فاصله بین پره ها عرض دیسک کشاورزی هم بیشتر می شود.

3.قطر پره، پره های کوچکتر بهتر نفوذ میکنند در حالیکه نفوذ پره های بزرگتر در خاک های سست بیشتر است

4.تیزی پره ، پره های تیز خاک و بقایای گیاهی را بهتر می برند، پره هایی که لبه ان ها از داخل تیز شده است ، رد خاک سخت بهتر نفوذ میکنند.

5.زاویه اتصال با بالا بردن نقطه اتصال ،قدرت نفوذ کاهش می یابد و برعکس . بهر حال بهترین وضعیت افقی قرار گرفتن اتصال مالبندی است

راهنمای خرید دیسک تاندوم:(دیسک ها از لحاظ نوع اتصال)

1.سوار:دیسک تاندوم سواردستگاه ذکر شده یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین ماشین‌های نرم کننده خاک است، این دستگاه از صفحات بشقابی دارای عمق ساخته شده است که در اثر چرخش و دور زدن بشقاب‌ها کلوخ‌ها رو نرم و خرد می‌کند. در این نوع از ماشین های تولیدی تعدادی بشقاب روی یک محور در کنار هم قرار گرفته اند که توسط این محور به طور هم زمان به حرکت در آمده و دور محور خود می‌چرخند.

دیسک تاندوم سوار در دو نوع 18 و 20 اینچ قابل تولید و طراحی است، تمامی بشقاب‌ها و دیسک های این دستگاه از فولاد سخت و ضد سایش است و در برابر زنگ‌زدگی و ضربه مقاوم می‌باشد.این دستگاه دارای یک شاسی از قوطی سنگین که در برابر زنگ زدگی و خمیدگی و نیز ضربه ناگهانی محکم است.محور پره‌ها و محلی که بشقاب ها متصل است از میله فولادی ساخته شده و هر یاتاقان دارای یک بلبرینگ و 4 عدد کاسه نمدی ساخته شده است.

2.کششی:دیسک تاندوم کششی1. قابلیت نفوذ هوا در خاک جهت ذخیره انرزی در خاک 2. هموار نمودن زمین 3. آماده نمودن خاک برای کشت 4. نابود کردن کلوخ هاو حاصل خیز کردن زمین 5. از بین بردن علف های هرز

راهنمای خرید دیسک تاندوم :(دیسک تاندوم قوطی سبک 28 پره 20 اینچ)

برای دریافت کاتالوگ اینجا کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *