راهنمای خرید 18 مدل پودر یونجه

یونجه

(خرید یونجه آذربایجان و کرمان)

یونجه نگهداری شده به صورت خشک یا تر مزیت خاصی برای دام ندارد . گرچه ، مدارکی وجود دارد که علوفه تر میزان تولید شیر را افزایش میدهد. از طرف دیگر کیفیت بعنوان مهم ترین عامل ، تولید بالقوه شیر از جهت علوفه است.

زمانی که یونجه با میزان رطوبت بالاتر برداشت می شود ضایعات مزرعه ای کمتری دارد. از طرف دیگر برداشت و انبار کردن یونجه با رطوبت بالا خطرات زیادی را دارد.

هزینه های تولید یونجه نشان می دهد که هزینه های وسایل (خرید ، اجراء و نگهداری ) حدودا 40 درصد هزینه تولید یونجه خشک را تشکیل می دهد زیرا بسیاری از عملیات تولید علوفه خشک با دستگاه انجام می گیرد.

مهم ترین معیارهای انتخاب رقم پودریونجه شامل چه مواردی می باشد؟

1.قیمت بذر

از نظر كشاورزان نخستین عاملی كه بر انتخاب رقم تأثیر می گذارد قیمت بذر است. در اصول بذرهایی كه گواهی شده بوده و برای تولید آنها از فناوری و دانش نوین استفاده شده باشد قیمت بالاتری دارند. حتی اگر بذر خریداری شده نسبت به دیگر رقمها و اكوتیپ های موجود گران تر نیز بوده باشد، بیشنیه  تا 5% از كل هزینه های تولید را در طول 4 تا 5 سال به خود اختصاص خواهد داد.

ولی با یك محاسبه ساده می توان دریافت كه كمترین افزایش در میزان تولید علوفه سالانه (ناشی از انتخاب رقم مناسب) تفاوت هزینه تهیه بذر رقم(های) جدیدتر و مناسب تر، با بذرهای بومی و غیرگواهی شده را به آسانی جبران خواهد كرد. از این رو، ارائه مشاوره ترویجی در هنگام توصیه رقم مناسب یونجه به كشاورزان در مورد صرفه اقتصادی تهیه بذرهای جدید و گواهی شده بسیار مهم است.

2.عملکرد

عملكرد مهم ترین مؤلفه برای انتخاب رقم است. برای انتخاب رقم بر پایه بیشترین میزان عملكرد، به طور عموم مراكز تحقیقاتی طیف گسترده ای از رقم ها و اكوتیپ ها را در شرایط محیطی یكسان مورد كشت و آزمایش قرار می دهند. این آزمایش ها در طی سالهای متوالی و همچنین در مكان های مختلف انجام شده و نتایج به دست آمده از این آزمایش ها به عنوان معیار دقیقی برای انتخاب رقم های دارای بیشترین عملكرد مورد استفاده قرار می گیرد.

بایستی توجه داشت كه برای انتخاب رقم مناسب، در آغاز باید گروهی از رقم های با عملكرد بالا در طی چندین سال آزمایش در منطقه انتخاب شده وسپس دیگر معیارهای یاد شده در این بخش را بر روی آنها بررسی كرد. قابل یادآوری است كه منظور از واژه “عملكرد” میانگین عملكرد رقم انتخابی در بین چین های یك سال و سیر تغییرات آن در طی سال های پس از استقرار یونجه زار می باشد. چه بسا برخی از ارقام در طی چین اول عملكرد بسیار بالایی تولید كنند، ولی در چین های بعدی به طور چشمگیری از میزان علوفه تولیدی آنها كاسته شود.

3. کیفیت علوفه

از آنجائی كه در كشور ما معیار خرید و فروش علوفه صرفاً براساس وزن علوفه انجام می گیرد، كیفیت علوفه در بحث انتخاب رقم، نوع مدیریت های زراعی، زمان برداشت وغیره عموماً مورد بی توجهی قرار گرفته است. با این حال، برای اصلاح چرخه تغذیه ای دام و طیور بایستی كیفیت علوفه در انتخاب نوع رقم مد نظر قرار گیرد. به طوری كه امروزه ارقامی از یونجه در سطح جهانی معرفی گردیده اند كه فاقد ساپونین بوده و باعث ایجاد نفخ در دامها نمی شوند.

4. دوام و پایداری سطح سبز

به طوری كه پیشتر نیز بیان شد دوام سطح سبز یونجه زار و پایداری عملكرد آن درانتخاب رقم بسیار مهم است. از آنجایی كه یونجه گیاهی چند ساله است، معیار سنجش رقم ها، تولید كل هر رقم در واحد سطح و در واحد زمان (دستكم سه سال) خواهد بود. قاعده كلی براین است كه یك رقم مناسب، بایستی عملكرد به تقریب پایداری در طی سه سال اول پس از استقرار داشته باشد و از آن پس با شیبی ملایم از میزان تولید آن كاسته شود. برخی رقم ها در سال اول به علت جدید بودن سطح سبز عملكرد بالایی تولید می كنند، با گذشت زمان به طور چشمگیری توان و ظرفیت عملكرد آن ها رو به كاهش می گذارد.

همانطور كه اشاره شد هزینه های تولید یونجه به كل سال های بهره برداری آن تقسیم می شود و یكی از اركان محاسبه میزان بهره وری تولید، میزان دوام سطح سبز یونجه است.لذا اگر عملكرد در طی سال های آتی به طور چشمگیری كاهش یابد، در عمل كشاورز را با زیان روبه رو كرده است. دوام سطح سبز و پایداری عملكرد رقم ها، افزون بربحث ژنتیكی بودن آن، به شدت از میزان درجه سختی زمستان و درجه مقاومت به آفات وبیماری ها تأثیر می پذیرد.

(برای خرید قره یونجه کلیک کنید)

زمستان گذرانی در یونجه

آسيب های زمستانی مهم ترين عامل محدود كننده دوام يونجه زارها در عرض های شمالی است

زمستان گذرانی در يونجه يك صفت پيچيده ای است كه از عامل های چندی مانند :

  1. مقاومت به بيماری ها
  2. مديريت برداشت و (چين برداری)
  3. شرايط محيطی همچون رطوبت خاك و دمای محيط (سرمايش و گرمايش) متاثر مي شود.

روش های مختلفی برای ارزيابی زمستان گذرانی در يونجه وجود دارد . يكی از روش ها “سختی زمستانه”است كه روشی تاحدودی دقيق برای ارزيابی توانايی زمستان گذرانی در يونجه بدون ايجاد آسيب در آن می باشد. در اين روش، ارقام يونجه بر پايه آزمون سختی زمستانه در شش دسته درجه بندی می شوند.

بذرهايی  كه ميزان دوام زمستان گذرانی در آنها كمتر است به طور معمول ارتفاع كمتری داشته و توليد علوفه كمتری در طی چين اول دارند. علاوه بر اين ممكن است جوانه هايی كه در اين گياهان در طی پاييز و برای رشد دوباره در بهار تشكيل شده بودند، از بين رفته باشند.

انواع محصولات موجود b2wall عبارتند از :

  1. پودر یونجه آلی
  2. یونجه آلی
  3. قره یونجه
  4. پودر یونجه ارس
  5. پودر یونجه و پلت یونجه
  6. پودر یونجه سهند
  7. سیلاژ یونجه
  8. خرید و فروش پودر یونجه
  9. یونجه پودری
  10. یونجه و پودر یونجه
  11. یونجه
  12. یونجه آذربایجان و کرمان
  13. یونجه تازه پرس شده برای دام
  14. یونجه همدان
  15. خرید عمده یونجه باکیفیت دامی
  16. یونجه خشک
  17. یونجه خشک پرسی
  18. یونجه کوبیده شده
  19. پودر جوانه یونجه

برای مشاهده و خرید 18 مدل پودر یونجه اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *