علفتراش چیست و انواع آن

علفتراش دستگاهی است جهت کوتاه کردن چمن و مرتب کردن آن در ورزشگاه ها، زمین های بازی، پارک ها و حتی برای حیاط منزل یا ویلای شما در صورتی که پوشش چمن داشته باشید می توانید از این دستگاه استفاده کنید که بسیار پر کاربرد است و کوتاه کردن چمن ها را برای شما بسیار سریع و آسان می کند.

در دنیای مدرن امروزه با توجه به پیشرفت علم و با استفاده از تکنولوژی برای سهولت کارانسان ها ابزاهای مختلفی برای انجام کارهای کشاورزی و باغبانی طراحی و تولید گردیده است. از جمله ی این ابزارها میتوان به دستگاه علف تراش یا داس موتوری اشاره کرد.

همچنین ازعلف تراش برای هرس کردن درختان و درختچه ها  و درو کردن و چیدن محصولات کشاورزی استفاده میشود.علفتراش ها با نام های حاشیه زن ، براش کاتر ، علف زن و یا دروگردستی نیز نامبرده می‌شود و می شناسند .

از علفتراش موتوری میتوان به عنوان حاشیه زن موتوری استفاده کرد به این دلیل که چمن و یاعلف هایی که در حاشیه و کنار درخت ها یا جداول قرار دارند را با دستگاه چمن زن معمولی نمیتوان کوتاه کرد که در این موارد از دستگاه حاشیه زن برقی و یا حاشیه زن موتوری استفاده می شود .

علفتراش
علفتراش

علفتراش ها دارای دومدل علف زن پشتی و علف زن دوشی می باشند.

علف زن پشتی :

این گونه از علف زن به مانند یک کوله ‌پشتی بر پشت اپراتور سوار شده و همراه با یک فنر می تواند قدرت گردشی موتور بنزینی را به سمت تیغه هدایت نماید. استفاده از علف زن پشتی بسیار آسان است و این علف زن هرگز تعادل شما را در حین انجام کار به هم خواهد زد؛ اما قدرت مانور پذیری بالایی ندارد و در عین حال به مراتب با خرابی های بیشتری به نسبت دیگر انواع مواجه خواهد شد.

عمده خرابی در کار با علف زن پشتی متوجه فنر متحرک در آن است. اغلب این فنر به راحتی شکسته و یا تاب می ‌خورد و یا آنکه از محل اتصال خود جدا خواهد شد؛ اما با همه این تفاسیر انواع علفتراش پشتی برای مصارف عادی و کسانیکه خیلی در امر باغبانی حرفه ای نیستند مناسب خواهد بود.

علف زن دوشی :

این نوع از علف زن همراه با بند هایی بر دوش اپراتور سوار شده و دسته‌ های آن در اختیار اپراتور قرار خواهد گرفت. اتصال موتور تا تیغه در این نوع از علف زن به شکل شفت مستقیم است. از این رو به نسبت انواع پشتی از استهلاک کمتری برخوردار می باشد.

اگر چه کار کردن با علف زن دوشی می‌ تواند دشوارتر از مدل های پشتی باشد؛ اما قدرت مانور پذیری بالایی که دارد باعث شده تا از این مدل با عنوان نمونه های حرفه ای در کار با علف زن یاد شود.

برخی از ویژگی علفتراش یا علف مناسب و کاربردی

  • دارای موتوری با قدرت و توان مناسب.
  • دارای طراحی سبک و قدرتمند باشد.
  • دستگاه دارای تعادل مناسب باشد و به راحتی بتوان با آن کار کرد.
  • به تعمیر و نگهداری کمی نیاز داشته باشد.
  • در زمان کار کردن صدا و آلودگی کمی ایجاد کند.

انواع علفتراش یا علف زن

علفتراش ها بر حسب موتور به دو دسته تقسیم می شوند.

  • علفتراش موتوری (علف زن موتوری)
  • علفتراش برقی(علف زن برقی)

۱.علفتراش بنزینی

در این نوع از علف تراش‌ها نیروی محرکه به واسطه یک موتور بنزینی تامین می گردد که دارای قدرت های متفاوت از ۵/۱ تا ۳ اسب بوده که بر اساس حجم و نوع کار میتوان مدل مناسب را انتخاب نمود. در این دسته از علف تراش ها نیاز به دسترسی به برق وجود ندارد و در مکان های مختلف میتوان از آن ها استفاده نمود.

۲.علف تراش برقی

دراین نوع از علف تراش ها نیروی محرکه از موتور برقی که با برق تکفاز قابلیت کارکرد داشته و به واسطه دو شاخه به برق اتصال پیدا کند تامین می گردد. قدرت موتور علف زن های برقی از ۵/۱ تا ۳ اسب می باشد.

نکات مثبت : این دسته از علف تراش ها با باتری و موتور الکتریکی کار میکنند و کاربری بسیار آسان تری نسبت به علف تراش های موتوری دارند؛ از جمله ویژگی های اصلی علف تراش  شارژی یا برقی بیصدا بودن آنها در مقایسه با انواع علف تراش موتوری آن است، نگهداری و استارت موتور و شروع به کار آنها بسیار آسان تر میباشد.

نکات منفی : از انجایی که در خرید هر محصول باید خدمات پس از فروش و تهیه اسان قطعات یدکی ان محصول را نیز در نظر بگیرید، باید در نظر داشته باشید که زمینه استفاده از این نوع علف تراش ها در کشور ما کم است و پیرو آن پشتیبانی ازباب فراوانی قطعات و یدکی این نوع علف تراش ها فعلا در وضعیت مطلوبی نیست. همچنین تمام شدن باتری میتواند در جایی نا مناسب کار شما را نیمه تمام بگذارد.

انواع دیگر علفتراش

علف تراش پشتی

این دسته از علف تراش دارای کوله پشتی بوده بدین صورت که موتور علفتراش با استفاده از کوله بر روی پشت سوار شده و کاربری دستگاه را بسیار راحت می نماید اما نسبت به نوع دوشی استهلاک بیشتری دارند.

کاربردهای علفتراش

۱- جهت برش، هرس و اصلاح علوفه، یونجه و چمن

۲- درو کردن گیاهان مختلف

۳- کندن علف های هرز و همچنین تر و تمیز کردن گیاهان اطراف خانه ها

۴- اصلاح قسمت هایی از گیاهان و چمن ها که توسط ماشین های چمن زنی قدیمی ممکن نیست

اجزای مختلف یک علف تراش

۱- موتور

بخش اصلی و در حقیقت تامین کننده نیروی محرک دستگاه بوده و در دو مدل برقی و بنزینی از قدرت ۱٫۵ تا ۳ اسب بخار جهت بسته شدن بر روی دستگاه علف تراش موجود می باشند. موتورهای بنزینی بسته شده بر روی علفتراش به دو دسته دوزمانه و چهارزمانه تقسیم می شوند.

۲- دسته یا نگه دارنده

قیسمتی که نقش کنترل کننده و فرمان دهده به دستگاه علف زن را داشته و در انواع مختلف تک دسته، حلقه ای و دسته دوچرخه ای در بازار موجود می باشد.

۳- تیغه

جهت کاربرد و کارآیی های مختلف اعم از برش، هرس، درو و اصلاح و نظم دهی به گیاهان مختلف تیغه های مختلف جهت بسته شدن بر روی دستگاه علف زن موجود می باشند. تیغه های علف تراش در انواع مختلف دوپره، سه پره،چهارپره و هشت پره با دندانه های از ۳۶ تا ۱۰۰ دندانه در بازار موجود می باشند که با توجه به حجم فضای سبز و کاربری موردنظر می توانید نوع مناسب را انتخاب نمایید.

۴- میل یا لوله واسط

با توجه به اینکه علف زن ها در دو نوع دوشی و پشتی (کوله ای) در بازار موجود می باشند، مدل و نوع لوله واسط آن متغیر بوده و با توجه به نوع علف زن تغییر می نماید.

نوشته های مشابه

‫20 دیدگاه ها

    1. علفتراش دستگاهی است جهت کوتاه کردن چمن و مرتب کردن آن در ورزشگاه ها، زمین های بازی، پارک ها و حتی برای حیاط منزل یا ویلای شما در صورتی که پوشش چمن داشته باشید می توانید از این دستگاه استفاده کنید که بسیار پر کاربرد است و کوتاه کردن چمن ها را برای شما بسیار سریع و آسان می کند.

    1. ازعلف تراش برای هرس کردن درختان و درختچه ها و درو کردن و چیدن محصولات کشاورزی استفاده میشود.علفتراش ها با نام های حاشیه زن ، براش کاتر ، علف زن و یا دروگردستی نیز نامبرده می‌شود و می شناسند

    1. از علفتراش موتوری میتوان به عنوان حاشیه زن موتوری استفاده کرد به این دلیل که چمن و یاعلف هایی که در حاشیه و کنار درخت ها یا جداول قرار دارند را با دستگاه چمن زن معمولی نمیتوان کوتاه کرد که در این موارد از دستگاه حاشیه زن برقی و یا حاشیه زن موتوری استفاده می شود .

    1. این نوع از علف زن همراه با بند هایی بر دوش اپراتور سوار شده و دسته‌ های آن در اختیار اپراتور قرار خواهد گرفت. اتصال موتور تا تیغه در این نوع از علف زن به شکل شفت مستقیم است. از این رو به نسبت انواع پشتی از استهلاک کمتری برخوردار می باشد.

    1. • دارای موتوری با قدرت و توان مناسب.
      • دارای طراحی سبک و قدرتمند باشد.
      • دستگاه دارای تعادل مناسب باشد و به راحتی بتوان با آن کار کرد.
      • به تعمیر و نگهداری کمی نیاز داشته باشد.
      • در زمان کار کردن صدا و آلودگی کمی ایجاد کند.

    1. این دسته از علف تراش ها با باتری و موتور الکتریکی کار میکنند و کاربری بسیار آسان تری نسبت به علف تراش های موتوری دارند؛ از جمله ویژگی های اصلی علف تراش شارژی یا برقی بیصدا بودن آنها در مقایسه با انواع علف تراش موتوری آن است، نگهداری و استارت موتور و شروع به کار آنها بسیار آسان تر میباشد.

    1. ۱- جهت برش، هرس و اصلاح علوفه، یونجه و چمن
      ۲- درو کردن گیاهان مختلف
      ۳- کندن علف های هرز و همچنین تر و تمیز کردن گیاهان اطراف خانه ها
      ۴- اصلاح قسمت هایی از گیاهان و چمن ها که توسط ماشین های چمن زنی قدیمی ممکن نیست

    1. به علت نوسانات دلار قیمت دقیق و ثابتی برای محصولات نیست
      برای اگاهی از قیمت محصولات به قسمت درخواست قیمت در سایت مراجعه کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *