معرفی فارسی بر بررسی تخصصی و انواع آن

اره فارسی بر یکی از موارد مهم و مورد نیاز بسیاری از نجاران و استادکاران نیاز اساسی به این دستگاه دارند بخاطر سرعت و دقت بسیار بالای آن.حالا فارسی بر چیست؟چگونه و در کجا کاربرد دارد و چرا باید از آن استفاده کرد؟با ما همراه باشید چرا که ما در این نوشته به معرفی تخصصی فارسی بر و بقیه اینها میپردازیم و به این سوال ها جواب میدهیم.باشد که این نوشته نظر شما را جالب کند و برای شما جالب و مفید واقع شود.

اره فارسی بر
اره فارسی بر رونیکس

اره فارسی بر چیست؟(معرفی فارسی بر)

فارسی بر ابزار مخصوصی است که ساخته شده تا بتوانید برش هایی در بازه زوایای مختلف با آن تولید کنید.دستگاه دارای تیغه که روی بازوی آن نصب شده و به چپ یا راست میچرخد تا برش های زاویه دار را به وجود آورد.

برش زاویه دار که معمولا از 30 تا 45درجه(در بعضی دستگاه های موجود به 47 درجه هم رسیده) و گاهاً به 90 درجه هم میرسد را برش فارسی میگویند.بعد از برش این قطعات به همدیگر متصل میشوند و زاویه ای را تشکیل میدهند که با آن برش داده شده و دستگاه انجام دهنده این کار را فارسی بر میگویند که نه تنها برش های فارسی بلکه برش های اریب،عمود،افقی و در بعضی موارد برش های ترکیبی را نیز انجام میدهد از این دستگاه میتوان برای ساخت و برش برای قالب گذاری(کرون مولدینگ)،قاب های عکس،قاب درب،قاب های پنجره و غیره استفاده کرد.

با روشن شدن دستگاه تیغه دندانه دار شروع به چرخیدن با دور زیاد میکند و با پایین آوردن بازوی دستگاه الوار و قطعات چوبی را به راحتی برش میدهد.این دستگاه که به اره دیسکی هم معروف است معمولا در صنایع چوبی در کارگاه های نجاری و همچنین در بعضی انواع آن در برش فلزات کاربرد دارد که این مورد به نوع تیغه و جنس آن بستگی دارد.

انواع اره فارسی بر

خب حال که شناختی نسبی از فارسی بر پیدا کردیم و به معرفی تخصصی فارسی بر نگاهی انداختیم بیاید نگاهی به انواع آن بیندازیم که آنها چیستند در کجا کاربرد دارند و بهترین انتخاب چیست.

معرفی فارسی بر کشویی

نوعی فارسی بر است که میتوان با آن برش های طولی را ایجاد کرد آن هم به این خاطر که موتور و تیغه در این دستگاه بر روی ریل اره حرکت میکنند این حرکت میتواند به صورت افقی روی ریل باشد یا به جهت های بالا و پایین با بازوی دستگاه و یا به دوطرف به صورت اریب که میتوانند یکطرفه به چپ یا راست باشد یا دوطرفه.این نوع فارسی بر وزن بیشتری نسبت به فارسی بر ثابت دارد و در زمان استفاده از آن میتوان برش های عمودی،اریب،فارسی و ترکیبی انجام داد.

معرفی فارسی بر ثابت یکطرفه

اره فارسی بر آینهل مدل BT MS 2112
اره فارسی بر آینهل BT-MS2112

بازوی این دستگاه به چپ و راست میچرخد و فقط در یک جهت اریب حرکت میکند تا برش های اریب ایجادکند.این فارسی بر برای برش های کوچک تر مناسب تر است در این نوع ریل وجود ندارد و تیغه و بازو به صورت ثابت روی دستگاه قرار گرفته اند و حول محور دستگاه به صورت چرخشی حرکت میکند و به طرف چپ یا راست خم میشود و محدوده حرکت دستگاه در جهت بالا و پایین نیز می باشد

در مقایسه با فارسی بر های کشویی،این مورد دارای انعطاف پذیری کمتری است اما فضای کمتری هم اشغال میکند که مناسب کارگاه های کوچک نجاری هستند.این فارسی بر ها برای ساخت قاب های عکس،کرون مولدینگ یا هر پروژه ای که نیازمند برش های زاویه ای در دو طرف باشد عالی عمل میکند.

معرفی فارسی بر ثابت دوطرفه

این فارسی بر از لحاظ کارکرد مثل فارسی بر های یکطرفه هستند فقط با این تفاوت که این دستگاه های میتوانند هم به سمت چپ و هم به راست اریب شوند.

معرفی فارسی بر دستی یا ساده

اره فارسی بر دستی
فارسی بر دستی

اولین شکل و ساده ترین فارسی بر های ساخته شده این نوع هستند.در این نوع برای راه اندازی و حرکت تیغه نیاز به نیروی دست است،تنظیم زاویه کار بسیار آسان و راحت است و با یک گیره که قطعات را نگه میدارد و از لغزش قطعه حین برش جلوگیری میکند.

معرفی فارسی بر صندوقی

اره فارسی بر صندوقی
معرفی اره فارسی بر صندوقی فؤاد صنعت(خورسندی)

از نمونه های اولیه دستگاه اره فارسی بر،فارسی بر های صندوقی هستند این مدل از فارسی بر شکلی مشابه گاوصندوق دارد به همین خاطر به آن فارسی بر صندوقی میگویند،وزن بسیار بالایی دارد و صدای زیادی را نیز در حین کار تولید میکند.

تفاوت فارسی بر کشویی و ثابت چیست؟

به معرفی فارسی بر و انواع آن پرداختیم حالا به بررسی تفاوت های این دو مدل از اره فارسی بر تفاوت هایی در نحوه کار و کارایی دارند و شناخت آنها ما را در درک بهتر از اینکه فارسی بر چیست و برای کسب و کار خود کدام گزینه بهتری است کمک می کند.

فارسی بر کشویی بر روی ریل قرار دارد و به صورت رفت و برگشتی می توان کار برش را انجام داد اما در اره ثابت، ریلی برای حرکت دادن رفت و برگشتی وجود ندارد و فقط بازو در جهات بالا و پایین و حول محور چرخشی بازو حرکت میکند از اره فارسی بر کشویی برای برش های بزرگ استفاده می شود اما فارسی بر ثابت مناسب برای برش قطعات کوچک است. اره کشویی دارای وزن و حجم بیشتری به نسبت ثابت است.

نحوه کار با اره فارسی بر

فارسی بر نیز مانند دیگر ابزار کار نیازمند این است که به صورت دقیق راه اندازی شود و همچنین ایمنی رعایت شود تا بتوان از آن به کم خطر ترین و سودمند ترین شکل ممکن استفاده کرد. ابتدا زاویه مورد نظر را تنظیم کرده و اگر قصد برش های زاویه دار به نسبت خط قائمه را داریم،برای تنظیم دقیق از گونیای مدرج روی دستگاه استفاده می کنیم و پس از انجام دادن این مراحل قطعه کار را روی میز برش قرار داده و با گیره هایی که روی دستگاه وجود دارد قطعه را محکم کرده تا از لغزش قطعه جلوگیری شود.

در مرحله آخر دستگاه را روشن کرده و با محکم نگه داشتن آن شروع به کار می کنیم.باید حواسمان باشد که تا تیغه فارسی بر از حرکت نایستاده بازوی آن را بالا نیاوریم چرا که در اینصورت احتمال گیر کردن تیغه به آستین لباس بیشتر میشود و خیلی راحت میتواند باعث قطع عضو شود پس احتیاط کنید.

اجزا و بخش های مختلف اره فارسی بر

تمامی ابزار ها دارای بخش ها و قسمت هایی هستند که هر کدام وظیفه ای را بر عهده دارند و زمانی که در یک سیستم واحد قرار می گیرند مکانیزم کار آن ابزار را به وجود می آورند. دستگاه فارسی بر یکی از ابزار های برقی است که از قسمت ها و اجزاء مختلفی تشکیل شده است که در نهایت با کمک این اجزاء در قالب یک دستگاه می توانیم با سرعت و دقت بالایی کار برش زوایه ای انجام دهیم. برای شناخت هرچه بهتر از اینکه فارسی بر چیست اجزاء این دستگاه را در زیر معرفی می کنیم.

  • گونیای مدرج جهت زاویه دار کردن
  • محافظ تیغه
  • اهرم تنظیم ارتفاع
  • گونیای دستگاه متصل به خط کش مدرج
  • محل خروج خاک اره
  • گیره
  • تیغه

تفاوت اره میزی و فارسی بر

اره رو میزی یکی از ابزار هایی است که با کمک آن می توان انواع چوب را در ضخامت های مختلف برش داد و همچنین فارسی بر نیز از ابزار های مخصوص برش چوب است. اما این دو ابزار تفاوت هایی با یکدیگر دارند که از مهم ترین آنها می توان به مواردی مانند اینکه: فارسی بر دارای دقت بالایی در برش است و با کمک آن می توان برش هایی دقیق و منظم را به وجود آورد.

علاوه بر این فارسی بر می تواند برش های زاویه دار انجام دهد و می توان با کمک این ابزار برقی انواع برش ها را ایجاد کرد. از جمله تفاوت های دیگر میان این دو ابزار وزن آنها و اینکه فارسی بر را می توان به راحتی جابجایی کرد.

در اینجا برای معرفی فارسی بر و درک بهتر آن چند تا از برند های آنها را لیست کردیم:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *