مقایسه انواع دستگاه بسته بندی


«مزایا، معایب و مقایسه انواع دستگاه بسته بندی»

بسته بندی برای محصولات ضروری است و دستگاه بسته بندی در این زمینه نقش مهمی را ایجاد میکنند. دستگاه های بسته بندی از انواع مختلفی برخوردارند و در سه نوع دستی، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک ساخته میشوند. ما در این مقاله به مقایسه دستگاه بسته بندی دستی، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک میپردازیم و به مزایا و معایب بسته بندی و دستگاه بسته بندی نیز اشاره کرده ایم.

مقایسه انواع دستگاه بسته بندی

بسته بندی بخشی از فرایند تولید محصول است و بخش تاثیرگذار آن قسمت فروش محصول است. دستگاه بسته بندی نیز نقش مهمی در خط تولید، انتقال محصول و رساندن محصول به دست مصرف کننده ایفا میکند.


ماشین آلات بسته بندی به سه دسته: دستی، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک تقسیم بندی میشوند. از دستگاه های ماشین آلات جهت نگهداری، ماندگاری محصول، حمل محصول از کارخانه و توزیع آن در مراکز پخش و در آخر رساندن محصول به دست مشتری استفاده میشوند.

کارکرد دستگاه بسته بندی
بسته بندی برای محصولات ضروری است و دستگاه های بسته بندی در این زمینه نقش مهمی را ایفا میکنند. برای مثال میتوان گفت:


 به کارایی و فرایند بسته بندی بهبود میبخشد.
کیفیت بسته بندی را تضمین میکند.
بهبود شرایط کاری و کاهش حجم کار
صرفه جویی در هزینه های بسته بندی محصولات
اطمینان از ایمنی محصول و حذف تماس دست با محصول

«مقایسه انواع ماشین آلات بسته بندی»

دستگاه بسته بندی دستی


 برای راه اندازی کسب وکار در منزل مناسب هستند و از قیمت نسبتا کمتر و مناسب تری برخوردارند. اگر قصد راه اندازی کسب و کار در منزل خود هستید، بهتر است برای شروع ماشین آلات دستی تهیه کنید. کارکرد ماشین آلات دستی اینگونه است که کار، توسط اوپراتور انجام میشود و هزینه تعمیر این دستگاه ها کمتر است. از معایب این دستگاه میتوان به سرعت پایین در بسته بندی، کیفیت پایین در مدل دوخت بسته بندی، فاقد گارانتی بودن ( در بیشتر موارد) و فروش پایین نسبت به تولید اشاره کرد.


از مزایای دستگاه های بسته بندی دستی یا خانگی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
مناسب کار در منزل با ریسک پایین
هزینه کمتر و نیروی کار کمتر
فروش بهترمحصول همراه با سود بالا
و…

«دستگاه سیل دستی (نمونه ای از دستگاه های دستی)»

دستگاه بسته بندی نیمه اتوماتیک


 نیز برای کسب وکار در منزل و کارگاه های کوچک مورد استفاده قرار میگیرند. دستگاه های بسته بندی نیمه اتوماتیک به یک یا دو اوپراتور نیاز دارد. این دستگاه ها نسبت به دستگاه های بسته بندی تمام اتوماتیک از قیمت به صرفه تری برخوردارند به این نکته نیز باید توجه شود که دستگاه بسته بندی نیمه اتوماتیک قابلیت تبدیل شدن به دستگاه های تمام اتوماتیک را دارند.


از مزایای دستگاه های نیمه اتوماتیک میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
قیمت ارزان
دقت بالا در اندازه گیری وزن
دستگاه نیمه اتوماتیک از نوع توزین دار امکان بسته بندی حبوبات و خشکبار و… را برای شما فراهم میکند.
باعث صرفه جویی در هزینه ها و زمان میشود.

«نمونه ای از دستگاه بسته بندی نیمه اتوماتیک»
 

دستگاه بسته بندی تمام اتوماتیک
از محبوبیت زیادی برخوردارند چرا که کار به سرعت پیش میرود، بدون نیاز به اوپراتورکار انجام میشود و سه مرحله توزین، پر کردن و پلمپ بسته به طور کامل و بدون نیاز به اوپراتور انجام میشود ولی باید به این نکته نیز اشاره شود که قیمت ماشین آلات تمام اتوماتیک نسبت به دستگاه های نیمه اتوماتیک و دستی بیشتر است و مناسب کارگاه های بزرگ و کارخانه ها هستند.

تفاوت دستگاه های نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک:
دستگاه های نیمه اتوماتیک را معمولا تک توزین میسازند زیرا عمل بسته بندی با دستگاه های نیمه اتوماتیک به کمک فرد انجام میشود.


دستگاه های تمام اتوماتیک  هر سه عمل توزین، پرکردن و بسته بندی را با سرعت بالا به انجام میرساند. دستگاه های اتوماتیک از قیمت بالایی برخوردارند ولی هزینه دستگاه های نیمه اتوماتیک کمتر و به صرفه تر است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دستگاه بسته بندی مقاله « معرفی دستگاه هایی که در فرایند بسته بندی مورد نیاز هستند» را مطالعه کنید.

«نمونه ای از دستگاه چهار توزین تمام اتوماتیک»

مقایسه دستگاه های بسته بندی:
دستگاه پرکن:
 دستگاه پرکن یکی از پرکاربرترین دستگاه های بسته بندی است که از نظر اتوماسیون به سه دسته: 1. پرکن دستی 2. پرکن نیمه اتوماتیک 3. پرکن تمام اتوماتیک تبدیل میشود.


دستگاه پرکن دستی: مجهز به یک سر پرکن است که در این دستگاه عمل پرکردن به صورت دستی انجام می شود.
دستگاه پرکن نیمه اتوماتیک: این دستگاه از چند سر پر کننده تشکیل شده است و عمل پر کردن به کمک فرد انجام میشود.


دستگاه پرکن تمام اتوماتیک: یکی از محبوب ترین و پر فروش ترین دستگاههای پرکن است که در کارخانه ها و کارگاه های بزرگ مورد استفاده قرار میگیرد. در این دستگاه چند سر پرکن قرار میگیرد که به صورت چرخشی عمل میکنند. اگر قصد تولید با ظرفیت بالا و سرعت بالا را دارید، بهترین گزینه انتخاب پرکن اتوماتیک است.

دستگاه پرکن مایعات: از این دستگاه جهت پرکردن ظروف مختلف از مایعات استفاده میشود. ماشین الات پرکن مایعات به دو دسته زیر تقسیم میشود:


پرکن مایعات غلیظ: این دستگاه جهت پرکردن مایعاتی مورد استفاده قرار میگیرد که چگالی بالا یا متوسطی داشته باشند. مانند: ژله، روغن، شربت های غلیظ و…
پرکن مایعات رقیق: دستگاه پرکن مایعات رقیق جهت پرکردن مایعات با چگالی پایین مورد استفاده قرار میگیرد. مانند: آب معدنی، نوشابه و…

قیمت ماشین آلات پرکن مایعات 13 میلیون تومان الی 50 میلیون تومان است.

دستگاه پرکن جامدات: یکی از پرکاربردترین ماشین آلات پرکن، دستگاه پودر پرکن است که مواد جامد پودر شده را در ظروف پر میکند و در صنایع مختلفی از جمله: صنایع غذایی، صنایع ارایشی و بهداشتی و…هزینه خرید این دستگاه 20 الی 25 میلیون تومان است.


دستگاه پرکن پودری: از این دستگاه جهت پرکردن مواد پودری در ظروف مختلف استفاده میشود. مانند: ادویه جات، پودرهای شوینده و…قیمت این دستگاه 24 میلیون تومان است.

دستگاه پرکن حجمی: دستگاه های پرکن حجمی برای پر کردن مواد جامد در قوطی های مختلف کاربرد دارد. مانند: پودرهای حشره کش و…قیمت خرید این دستگاه حدود 25 میلیون تومان است.

دستگاه پرکن دانه ای: از این دستگاه برای پرکردن ظروف مختلف از مواد دانه ای استفاده میشود: مانند: قند، حبوبات، شکلات، قهوه و…
قیمت خرید این دستگاه نیز مانند دستگاه پرکن پودری 24 میلیون تومان است.

دستگاه بسته بندی توزین دار


این دستگاه بسته بندی یکی پرکاربردترین و محبوب ترین ماشین آلات بسته بندی است که در توزین های مختلف از جمله: تک توزین، دو توزین، چهار توزین و ده توزین ساخته میشود و هرچه تعداد این توزین ها بالاتر باشد، سرعت عمل دستگاه نیز بالاتر خواهد بود. برای مثال اگر دستگاه دو توزین 25 بسته بندی را انجام دهد، دستگاه چهار توزین 50 بسته بندی را انجام خواهد داد.

از مزیت های دستگاه توزین دار میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
کیفیت بالا در بسته بندی
سرعت بالا
دقت بالا
و…

دستگاه تاریخ زن:
عملکر این دستگاه به صورت حرارتی و مکانیکی است که عمل درج تاریخ تولید، تاریخ انقضاء و مشخصات محصول را به انجام میرساند. این دستگاه نیز در سه مدل دستی، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک به بازار ارائه میشود. دستگاه تاریخ زن دستی در گارگاه هایی که تولید بالایی ندارند مورد استفاده قرار میگیرند و از هزینه کمی برخوردارند.


دستگاه تاریخ زن نیمه اتوماتیک: این دستگاه نیز همانند تاریخ زن دستی عمل میکند با این تفاوت که در نیمه اتوماتیک عمل درج تاریخ به صورت پدالی است.


دستگاه تاریخ زن اتوماتیک به صورت حرارتی عمل میکند و به کمک جوهر متون را بر روی بسته چاپ میکند. که در دو نوع غلطکی و رومیزی وجود دارد.
در حال حاضر قیمت خرید دستگاه تاریخ زن حدودا بین 3 میلیون الی 13 میلیون است.

دستگاه دوخت پلاستیک:
این دستگاه در سه نوع دستی، پدالی و ریلی وجود دارد. که نوع دستی و پدالی مناسب کسب و کار های خانگی و کارگاه های کوچک هستند. دستگاه دوخت پلاستیک ریلی، سرعت و قیمت بالاتری نسبت به دستی و پدالی دارد و مناسب کارخانه ها هستند.


قیمت دستگاه دوخت پلاستیک دستی کمتر از 1 میلیون تومان است، قیمت دستگاه دوخت پلاستیک پدالی حدود 1.700.000 تومان است و هزینه ی تهیه دستگاه دوخت ریلی افقی حدود 9.400.000 تومان است.

دستگاه بسته بندی وکیوم:
این دستگاه بسته بندی از محبوبیت زیادی برخوردار است چرا که با عمل مکش قوی هوا از درون بسته ها، توانسته مانع خراب شدن محصولات شود و ماندگاری آن ها را افزایش دهد. این دستگاه در دو نوع خانگی و کابینی ساخته میشوند که دستگاه بسته بندی وکیوم خانگی، مناسب بسته بندی محصولات در منزل است و از قیمت مناسبی برخوردار است.

دستگاه بسته بندی وکیوم کابینی در دو نوع تک کابین و دو کابین موجود است که نوع دوکابین آن سرعت بیشتری دارد.هزینه دستگاه وکیوم خانگی حدود 3 الی 5 میلیون تومان است و هزینه دستگاه وکیوم  کابینی بین 30 میلیون الی 100 میلیون تومان است.

دستگاه چسب زن:
دستگاه چسب زن نیز یکی از پرکاربردترین ماشین آلات بسته بندی است که در دو نوع دستی و اتوماتیک وجود دارد. دستگاه چسب زن دستی در مغازه ها و صنایع کوچک مورد استفاده قرار میگیرند و از قیمت کمتری برخوردارند.
دستگاه چسب زن اتوماتیک: از این دستگاه در کارخانه ها استفاده میشود و کارتن های بسته بندی محصولات را از دو طرف زیر و رو چسب میزند.


هزینه تهیه دستگاه چسب زن دستی حدود 2میلیون تومان است و هزینه چسب زن اتوماتیک حدودا بین 30 ای 80 میلیون تومان است.

«مزایای بسته بندی و دستگاه بسته بندی»

مزایای بسته بندی:
امکان نگهداری و محافظت از کالا در برابر عوامل مختلفی همچون: عوامل فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی
حمل و نقل آسان، ساده و سریع
نظم در چیدمان و طراحی مهندسی بهتر
سهولت در مصرف و کارآمد بهتر


توزیع بهتر، فروش بهتر
صرفه جویی در هزینه ها
کمک به خرید آگاهانه
کمک به افزایش سود در کسب و کار و اشتغال

مزایای استفاده از دستگاه بسته بندی:
توانایی و تحمل بالا در تولید محصول
کیفیت بالای چاپ روی محصولات
جلوگیری از زدگی و خورندگی لبه های محصول
بهبود یافتن شرایط کار و کاهش حجم کار


کیفیت بالا بسته بندی بدون ایجاد درز
صرفه جویی در هزینه مواد و نیروی کار
حفاظت کارکنان از اثرات بهداشتی ناشی از گرد و غبار و…
یکی از مهم ترین مزیت های ماشین آلات بسته بندی، ذخیره سازی و انبار کردن محصولات است.

اهداف بسته بندی
محفاظت از محیط زیست: با بسته بندی مناسب و استفاده از مواد تجزیه پذیر میتوان از ایجاد آلودگی و زباله جلوگیری کرد و با بازیافت مواد تجدید پذیر به حفظ محیط زیست کمک کرد.
حفاظت از محصول و مصرف کننده.


ایجاد اطمینان از کالا و فراهم کردن سهولت کار برای مصرف کننده.
ارتباط با مشتری: مطالب چاپ شده روی بسته بندی اطلاعات مهم را به مصرف کنند میرساند.

ویژگی های بسته بندی
اطلاعات درج شده روی بسته بندی باید واضح و روشن باشد. منظور از اطلاعات درج شده، نام سازنده، قیمت محصول، ترکیبات محصول، وزن، نحوه لستفاده و نقطه قوت محصول میبیاشد.
بسته باید مقرون و به صرفه باشد.
بسته باید به فروش محصول کمک کند و حالت تبلیغاتی داشته باشد.
بسته باید آسان باز و بسته شود.


باید طبق قوانین دولت و محیط زیست ساخته شود.
در طراحی بسته باید خلاقیت به خرج داده شود و از ایجاد نقش و فرم های شلوغ جلوگیری شود.
بسته باید در شرایط حمل و نقل مقاوم باشد.

معایب بسته بندی

معایب یک بسته بندی در برابر مزیت های آن بسیار ناچیز است ولی میتوان به این نکته اشاره کرد که تولید بالای محصولات باعث اشباع شدن آن میشود و عدم و تجزیه پلاستیک در محیط زیست نیز یکی از مهم ترین معایب بسته بندی میباشد.

نقش بسته بندی در معرفی محصول
شما هنگام معرفی محصولات خود به مصرف کنندگان باید اطلاعاتی در اختیار مشتریان قرار دهید. این اطلاعات میتوانند مستقیم روی بسته محصول چاپ شوند و با اینکه در کارت های کوچک چاپ شوند و در بسته قرار بگیرند. معمولا بسته هایی مورد استقبال مصرف کنندگان قرار میگیرند که اطلاعات روی بسته چاپ شده باشند.
در نتیجه هر چه بسته شکیل تر و منظم تر باشد، بیشتر مورد توجه قرار میگیرد.


در انتها میتوان گفت که دستگاه های بسته بندی حبوبات و خشکبار دستی در مقایسه با دستگاه های نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک از قیمت به صرفه تری برخوردارند ولی کیفیت و قابلیت های کمتری دارند و مناسب کسب و کارهای خانگی هستند.
بی تووال امکان مقایسه، مشاهده، سفارش و تهیه انواع دستگاه بسته بندی را امکان پذیر کرده است.

نوشته های مشابه

‫20 دیدگاه ها

    1. بسته بندی بخشی از فرایند تولید محصول است و بخش تاثیرگذار آن قسمت فروش محصول است. دستگاه بسته بندی نیز نقش مهمی در خط تولید، انتقال محصول و رساندن محصول به دست مصرف کننده ایفا میکند.

    1. دستی، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک تقسیم بندی میشوند. از دستگاه های ماشین آلات جهت نگهداری، ماندگاری محصول، حمل محصول از کارخانه و توزیع آن در مراکز پخش و در آخر رساندن محصول به دست مشتری استفاده میشوند.

    1. مناسب کار در منزل با ریسک پایین
      هزینه کمتر و نیروی کار کمتر
      فروش بهترمحصول همراه با سود بالا

    1. نیز برای کسب وکار در منزل و کارگاه های کوچک مورد استفاده قرار میگیرند. دستگاه های بسته بندی نیمه اتوماتیک به یک یا دو اوپراتور نیاز دارد. این دستگاه ها نسبت به دستگاه های بسته بندی تمام اتوماتیک از قیمت به صرفه تری برخوردارند به این نکته نیز باید توجه شود که دستگاه بسته بندی نیمه اتوماتیک قابلیت تبدیل شدن به دستگاه های تمام اتوماتیک را دارند.

    1. دستگاه پرکن دستی: مجهز به یک سر پرکن است که در این دستگاه عمل پرکردن به صورت دستی انجام می شود.
      دستگاه پرکن نیمه اتوماتیک: این دستگاه از چند سر پر کننده تشکیل شده است و عمل پر کردن به کمک فرد انجام میشود.
      و… ک بقیه را با مراجعه به خود صفحه مقاله میتوانید ببینید

    1. پرکن مایعات غلیظ: این دستگاه جهت پرکردن مایعاتی مورد استفاده قرار میگیرد که چگالی بالا یا متوسطی داشته باشند. مانند: ژله، روغن، شربت های غلیظ و…
      پرکن مایعات رقیق: دستگاه پرکن مایعات رقیق جهت پرکردن مایعات با چگالی پایین مورد استفاده قرار میگیرد. مانند: آب معدنی، نوشابه و…

    1. این دستگاه در سه نوع دستی، پدالی و ریلی وجود دارد. که نوع دستی و پدالی مناسب کسب و کار های خانگی و کارگاه های کوچک هستند. دستگاه دوخت پلاستیک ریلی، سرعت و قیمت بالاتری نسبت به دستی و پدالی دارد و مناسب کارخانه ها هستند.

    1. توانایی و تحمل بالا در تولید محصول
      کیفیت بالای چاپ روی محصولات
      جلوگیری از زدگی و خورندگی لبه های محصول
      بهبود یافتن شرایط کار و کاهش حجم کار

    1. این دستگاه بسته بندی از محبوبیت زیادی برخوردار است چرا که با عمل مکش قوی هوا از درون بسته ها، توانسته مانع خراب شدن محصولات شود و ماندگاری آن ها را افزایش دهد. این دستگاه در دو نوع خانگی و کابینی ساخته میشوند که دستگاه بسته بندی وکیوم خانگی، مناسب بسته بندی محصولات در منزل است و از قیمت مناسبی برخوردار است.

    1. محفاظت از محیط زیست: با بسته بندی مناسب و استفاده از مواد تجزیه پذیر میتوان از ایجاد آلودگی و زباله جلوگیری کرد و با بازیافت مواد تجدید پذیر به حفظ محیط زیست کمک کرد.
      حفاظت از محصول و مصرف کننده.

      ایجاد اطمینان از کالا و فراهم کردن سهولت کار برای مصرف کننده.
      ارتباط با مشتری: مطالب چاپ شده روی بسته بندی اطلاعات مهم را به مصرف کنند میرساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *