مقایسه دستگاه های نشاکار و نشا.

[supsystic-slider id=1 position=”center”]

برای مقایسه دستگاه های نشاکار و نشا ابتدا باید به شناخت نشاها پرداخت.

نشا چیست؟

نشاکاری به عمل انتقال و کاشت نشا در زمین اصلی گفته می شود. و نشا یک گیاهچه کوچک چند برگی است که حاصل رشد اولیه بذر در یک محیط خزانه است.

نشا گیاه کوچکی است که در حالت پرورش مدرن است.و قسمتی از دوره رشد خود را در یک محیط با نور و دمای کنترل شده می گذراند. و بعد از مساعد شدن آب و هوا به محل اصلی منتقل می شود. و در خزانه که محیطی مناسب و تحت کنترل است رشد بذر به بهترین نحو انجام میشود.

محل پرورش نشا و استفاده از آن در کاشت نشا.

نشا را می توان بسته به موقعیت های آب و هوایی در شاسی ها و گلخانه ها و تونل های پلاستیکی و یا در خزانه هوای آزاد پرورش داد، ودر حالت سنتی خزانه در فضای باز قرار دارد و در شاسی (سینی های بدون حفره و یک تکه) پرورش داده می شوند.

در حالتی مدرنتر در گلخانه های حرفه ای و مکانیزه و در گلخانه هایی که به شکل تونل های پلاستیکی هستند نشا پرورش داده می شوند.بذر بعد از طی دوره رشد خود و تبدیل شدن آن به نشا آماده انتقال به محیط کشت اصلی می شود.

نشای که آماده شده است. قبل از انتقال آن به گلخانه یا زمین زراعی مدتی لازم است که در محلی با شرایط نزدیک به محیط نهایی تطبیق یابد.

نشاها نسبت به بذر تنفس شدیدتری نیاز دارند. پس از این رو باید تا قبل از کاشت در جای پر نور وخنک و مرطوب نگهداری شوند.

از دستگاه نشاکار می توان برای کشت انواع قلمه ها و نشاها استفاده کرد. شاید بتوان گفت رایج ترین استفاده از آن در شالیزارها و برنج کاری است که استفاده از دستگاه نشاکار سبب می شود تا بوته ها در ردیف های منظم و به سرعت کاشته شوند.

و همچنین در کاشت انواع سبزیجات و صیفی جات از این دستگاه استفاده میشود. و برای کاشت بوته های گوجه فرنگی، فلفل، بادمجان و محصولاتی از این نمونه هم می توان از  از دستگاه نشا کار استفاده کرپ و سرعت کار را نسبت به روش های سنتی افزایش داد. از دستگاه نشا میتوان برای کاشتن انواع نشا ها و قلمه هایی مثل: گوجه فرنگی و بادمجان و انواع حبوبات نظیر؛ لوبیا و نخود وعدس و…. استفاده کرد.

یکی از مهمترین کاربردهای دستگاه نشا این استکه برای کاشت برنج است که به دستگاه نشاکاری برنج معروف است، به دلیل اینکه کاشت نشای برنج از بقیه نشاها سخت تر است و باید در هر ردیف و فصل های کاملا منظمی استفاده شود. پس این دستگاه میتواند به خوبی از عهده اینکار بربیاید. و مکانیزه کردن کشت نشای برنج باعث بالا رفتن سود و کیفیت این محصول هم میشود که درادامه به این مبحث بیشتر میپردازیم.

روش کاشت بذر ها به منظور پرورش دادن و تولید آنها.

برای کاشت بذر به جهت پرورش نشاها، می توان بذر ها را بصورت دستی در سینی ها یا زمین خزانه کشت کرد و همچنین می توان بصورت مکانیزه توسط یک ماشین بذرکار آن را انجام داد. کشت بذر توسط ماشین که به وسیله بذرکار سینی نشا (سیدر) انجام می شود. سیدر ماشینی برای کشت مکانیزه بذر است که انواع مختلفی هم دارد.

و در هر کپه چند نشا کاشته  می شود به دلیل که اگر یکی از نشاها بین رفت نشایی که باقی مانده است میتواند  به اندازه کافی ریشه تولید کند ولی اگر یک نشا کاشته شود، واین نشا از بین رود به کاشت مجدد نشا نیاز داریم. و در هر محل از کاشت بسته نوع و ضعیف یا قوی بودن نشا ۲ تا ۵ و بعضی اوقات همتا ۷ عدد نشا را میتوان قرار داد اما اگر نشایی از بین نرود هیچ تفاوتی از نظر عملکرد دانه بین وجود ۱ تا ۲ نشا در هر کپه وجود نخواهد داشت.

کارکرد دستگاه های نشاکار به این صورت است که نشای توپی (نشای پرورش داده شده در سینی های نشا) در موزع آنها قرار گرفته و به شیار باز شده در زمین هدایت و کاشته می شود. ماشین های نشا کار عمدتا به دو کارکرد نیمه اتوماتیک یا تمام اتوماتیک تقسیم بندی می شوند.ماشین های نیمه اتومات در کل دنیا رایج تر هستند. زیرا قیمت پایین تر و پیچیدگی کمتری دارند.

در دستگاه نشا کار نیمه اتوماتیک اپراتور نشا را از سینی نشا برداشته و در موزع قرار می دهد. درحالی که در دستگاه نشا کار اتوماتیک نشا به طور اتوماتیک به موزع هدایت می شود.خاطر نشان می شود در آینده پس از رونق روز افزون گلخانه های مکانیزه تولید نشا و تولید پر تیراژ نشاهای مکانیزه، به طور قطع نشا کارهای اتومات رونق و کاربری بیشتری خواهند یافت

نشا خوب چه نوع نشایی است؟

نشا خوب باید ریشه نسبتاً قوی و شادابی داشته باشد.و کاملاً سالم و افراشته باشد. فاقد از هرگونه عامل بیماری و آفت باشد. و معمولاً دارای چهار تا شش برگ باشد.

برخی مزایای نشا کاری.

1_کوتاه شدن طول دوره رشد نشا که باعث کاهش طول زمان مورد نیاز رشد گیاه در مزرعه می شود و امکان ایجاد شرایط محیطی مناسب را در اوایل رشد نشا در پی دارد.

2_زود رس کردن محصول با استفاده از تولید نشا در سینی های کشت و انتقال آن به مزرعه ها می توان محصولاتی پیش رس (زود رس) تولید کرد و به یک قیمت نوبرانه دست پیدا یافت.

3_ تقویت ریشه ای گیاه نشا در مرحله نشایی و پیش از کاشت در مزرعه برای دستیابی به محصولی با کیفیت.

سینی نشا چیست؟

یک سینی نشا محیطی برای کاشت بذر و رشد آن در فضایی مناسب و مجزا در جهت پرورش نشا می باشد. سینی نشا یک فضایی مختص هر بذر است و بدون ارتباط با سایر بذر ها که مورد نیاز رشد مطلوب نشا است را تامین می کند.

سینی های کشت شده در محیط های کنترل شده مثل گلخانه ها نگهداری می شوند. و هر بذر در هر حفره سینی نشا بدون دخالت و رقابت با بذر های دیگر بطور مناسبی رشد می کنند.

و این سینی یکی از ابزارهای کشاورزی است. که وظیفه ی نگهداری از نشا در زمان پرورش نشا را در گلخانه یا یک فضایی که تحت کنترل باشد بر عهده دارد تا زمانی که وقت انتقال نشا از سینی به زمین زراعی برای نشا کاری که محل اصلی پرورش گیاه است برسد.

بذرکار سینی نشا.

سینی نشا یکی از مهمترین وسیله های نشا است، سینی نشا به صورت سلولی است که در انواع و ابعاد در ایران وجود دارد.

1_خط کامل بذر کار سینی نشا.

وظیفه خط کامل بذرکارسینی نشا که مخلوط کردن و پر کردن وبذر کاری و پوشش و آبیاری است.

2_پر کن سینی نشا

وظیفه پرکن سینی نشا پر کردن سینی نشا به صورت مکانیزه است. که بعد از آنکه بستر مورد به خوبی مخلوط شد و رطوبت یکنواخت خود را پیدا کرد،آماده کار میشود.

3_بذر کارسینی نشا.

بعد از پر کردن سینی نشا، قسمت بعدی دستگاه بذرکارسینی نشا است. که وظیفه آن حفره زنی و بذرکاری است. چندین مدل بذرکار وجود دارد، بذرکار نیمه اتومات یا همان بذرکاردستی که نوع ردیف زن و درامی آن موجود است که فقط بذرکاری و حفره زنی بذر را انجام می دهد،

و در این مدل سینی گذاری به صورت دستی انجام می شود یعنی در داخل خط تولید قرار نمی گیرد. سینی را دستی پر میکنند و تحویل می‌دهند. و دستی تحویل می‌گیرند. که سرعت پایین تر و ظرفیت کمتری را دارد، و البته مناسب استفاده در مجموعه های کوچک و ظرفیت تولید پایین میباشد.

4_ تونل آبیاری.

تونل های آبیاری آب کافی را روی سینی نشا اسپری می کنند تا سلول بطور کامل آبگیری شود، بعد سینی را از روی نقاله ی تونل آبیاری برداشته و یا توسط سینی جمع کن ها بصورت چندتایی برداشته می شوند. سپس بعد از این عمل سینی های تولید شده جهت انتقال به اتاق جوانه زنی روی چرخ انتقال نشا قرار می گیرند.

5_چرخ انتقال

از چرخ انتقال نشا برای جابجایی سینی های نشا ازاتاق کاشت به اتاق جوانه زنی و به گلخانه نشاها استفاده می شود. که یکی از واجبات واحد تولید نشا میباشد.

6_درب بازکن بنزین.

دستگاه های نشاکاری که با سوخت بنزین کار می کنندو باک بنزین دارای دو در پوش داخلی و خارجی میباشد.که در پوش داخلی از جنس پلاستیک میباشد و مانع از بیرون ریختن سوخت می شود، و درب خارجی از جنس بدنه دستگاه است،که از سرقت سوخت ماشین جلوگیری می کند.

7_کاربراتور دستگاه نشا:

یکی از اجزای نشاکار کاربراتور دستگاه است. که در واقع کاربراتور بعد از تبدیل سوخت دستگاه از مایع به پودر مقداری از آن را داخل منیفولد هوا می فرستد.

8_ پوسته گیربکس:

پوسته ها از اجزای گیربکس محافظت میکنند. و جنس آنها از چدن ریخته گری و نشکن میباشد.

برخی از مزایای استفاده از سینی نشا.

1_ قیمتی ارزان

2_ افزایش تولید نشا.

3_ جا به جایی آسان نشا.

4_ استفاده کردن از سینی نشا با دفعات مکرر.

اجزای دستگاه نشا کار.

۱_شاسی دستگاه

۲_موتور دیزل یا بنزینی

۳_ سیستم هیدرو لیک

۴_ گیربکس انتقال نیرو

مقایسه دستگاه های نشاکار دستی و ماشینی.

نشاکاردستی مدل MT-37

مقایسه دستگاه نشاکار

نشا کار دستی از ابزار های محبوب کشاورزی است و به خاطر قیمت پایین و کاربرد راحت و جابجایی آسان آن. و به نشاکار دستی میگویند نوع این نشاکار به شکل یک لوله بلند است، و کشاورز همانطور که راه می‌رود در یک ردیف نشاها را به صورت دستی از درون لوله نشاکار به مکان کاشت هدایت می­‌کند و دستگاه نشاکار آن را در عمق مورد نظر قرار داده وثابت میکند و کاشت نشا را به اتمام میرساند.

1_کاشت نشا با سرعت بالا و 1000نهال در طی یک ساعت

2_ کاهش پیدا کردن هزینه های کارگران

3_ کاشت یکدست نهال ها

4_ استفاده ای آسان و بدون آموزش از آن

مشخصات دستگاه نشا کاری مدلMT-37

جنس: فولاد ضد زنگ.

طول: 90 سانتی متر

قطر: 3/7 سانتی متر

نهال مناسب: قطر نهال کمتر از 3/7 سانتی متر

زمین مناسب: زمین نرمی که شخم خورده باشد.

وزن دستگاه: 1/1 کیلو گرم

نشاکار مزرعه تیدا چهار ردیفه نیازبه چهار اپراتور برای قراردادن نشاها در محفظه مخصوص توسط اپراتور هستند. عملکرد این ماشین نشاکار تیدا کاشت 16000 نشا در ساعت هست. فاصله بین نشاها در هر ردیف و همچنین فاصله بین ردیف های کشت قابل هم تنظیم می باشد.

مزایای استفاده از نشا کار دستی.

1_افزایش سرعت کار.

2_رسیدن آسیب کمتر به ریشه و ساقه گیاه.

3_کاشت های یک دست نشا در سطوح زمین.

4_کاهش پیدا کردن هزینه های کار انسانی.

5_ایجاد فاصله های طولیو عرضی در کاشت نشا.

6_قابلیت نگهداری آسان دستگاه نشا دستی.

مقایسه دستگاه های نشاکار و نحوه استفاده از دستگاه های نشا کار.

ابتدا نشا های آماده در سینی نشا را آماده کرده و سپس دستگاه نشا را ضد عفونی میکنیم به دلیل اینکه در هنگام کاشت نشا ممکن است گیاه به بدنه برخورد کند و به ویروس آلوده شود و ویروس را در خاک پخش کند.

و سپس دسته دستگاه نشا را گرفته و نوک آن را به صورت عمودی به داخل خاک فرو کرده وبا دست دیگر گیاه را به درون لوله دستگاه نشا هدایت میکنیم و در آخر دسته ابزار را فشرده و کل دستگاه را از خاک بیرون میکشیم. بعد از اتمام کار کاشت نشا ها زمین را آبیاری میکنیم.

مقایسه دستگاه های نشاکار در قدیم و جدید.

درگذشته تولید کردن نشا سنتی در یک پلاستیک به‌صورت یک تونل که به‌عنوان محیط کشت در نظر گرفته می‌شد روش معمول تولید نشا بود ولی امروزه تولید نشا با پیشرفت­ های زیادی همراه بوده.

در روش­ های جدید تولید باعث کاهش مصرف بذر و سم و کود و آب و کاهش نیاز به نیروی کارگری همراه بوده است. و علاوه بر افزایش درآمد و کیفیت نهایی نشا را افزایش داده است.

در روش­ سنتی برای تولید نشا مورد نیاز به مقدار بسیار زیادی بذر (حتی بیش از دو برابر نشا مورد نیاز کشت ) مورد استفاده قرار می­ گرفت و با توجه کردن به قیمت‌های بسیار زیاد بذر هزینه تولید نشا بالا بود

ولی امروزه حداکثر ۱۰ درصد بذر اضافه برای دستیابی به تعداد مورد نیاز نشا ها مصرف می شود و همچنین در سیستم ­های مکانیزه تولید نشا به‌صورت حرفه‌ای تولید میشود.

نشا های تولید شده در روش های مکانیزه دارای ریشه هایی متراکم و با کیفیت هستند. درحالی‌که نشاء تولید شده زیر پلاستیک (خزینه ­ای) ریشه‌های قوی تولید نمی کنند و ازاین‌رو در روش مکانیزه.

بعد از انتقال نشا به زمین اصلی برخلاف روش سنتی تولید نشاء به‌ندرت نیاز به واکاری پیدا میکنند و میزان خرابی نشا بسیار کم میشود. و درنتیجه هزینه کارگری مربوط به واکاری زمین هم کاهش پیدا میکند.

در روش سنتی تولید نشاء کنترل دقیقی بر روی کود مصرفی وجود نداشته و مقدار زیادی از کود ها هدر می‌رفت ودرنتیجه برای دستیابی به‌اندازه استاندارد نشا ها به میزان خیلی بیشتری کود نیاز پیدا میشد.

این در حالی است که در سیستم ­های هیدروپونیک و مکانیزه تولید نشا میزان کود مورد نیاز گیاه دقیقاً محاسبه میشده و در اختیار گیاهان قرار می‌گرفت و هزینه کود به‌شدت کاهش می‌پیدا میکند.

تولید سنتی نشا ها به مصرف زیادی از سموم کشاورزی است. و ازآنجاکه کنترل دما و رطوبت در زیر پلاستیک وجود نداشت بیماری ­ها بسیار بیشتر بود و از طرف دیگر به خاطر کشت بذر درون خاک در روش های سنتی به‌طور مداوم باید وجین علفهای هرز هم انجام میشد

علاوه بر هزینه بالای مصرف سموم کشاورزی هزینه کارگری وجین هم بسیار بالا است که هزینه نهایی تولید را هم بالا می‌برد.یکی از مهم ترین مزایای نشاکاری صرفه جویی در مصرف آب و مواد مغذی برای رشد گیاه است ، و محصول بیشتری دارد و باعث افزایش رشد و درآمد آن می شود.

مقایسه دستگاه های نشاکار دستی

دستگاه نشاکار چهار ردیفه.

دستگاه نشاکار چهار ردیفه در کاشت برنج و گندم و جو در همه مناطق انجام میشود وقابل استفاده در زمین های مسطح وشیب دار است و کاهش هزینه های تولید را در پی دارد.

دستگاه نشاکار شش ردیفه

مقایسه دستگاه نشاکار

کارکرد  ساده و آسانی دارد، کارایی عالی و دارای قابلیت عملکرد  بسیار استثنائی است که هر کسی می تواند به راحتی از آن استفاده کند.وحفظ آن و سرویس آن آسان است و با دوام است ، که عملکرد طولانی مدتی را نشان می دهد.

نشاکار ماشینی

به نشاکار موتوری یا نشاکار سوار شونده نشا کار ماشینی میگویند که در نشاکار موتوری، کارگر سوار دستگاه می شود و با روشن و حرکت کردن دستگاه عمل کاشت نشا انجام می­ شود.

دستگاه نشاکار یک ردیفه آدنیس

نشاکار آدنیس به گونه ای طراحی شده تا بتواند بیشترین طیف از الگوهای مختلف نشا کاری را پوشش دهد.و نحوه عملکرد آن به گونه ای است که اوپراتور به دو صورت رو به کاشت یا پشت به کاشت مستقر میشود و مستقلا یک موضعی در مقابل خود دارد که نشاء را وارد آن می کند.استقلال هر کارنده از دیگری این امکان را فراهم میکند.

کاشت بذر های مختلفی مثل گوجه فرنگی، کاهو و کلم…. انواع محصولات جالیزی مانند خربزه و هندوانه،و کاشت نشایی محصولات صنعتی نشاء ذرت، نشاء چغندرقند، کلزا، پنبه و… به وسیله مدل آدنیس قابل انجام است.

نشاکار پانچ

نشاکار با قابلیت اضافه جهت کاشت نشا روی پلاستیک این سبک کار از نشاکار به جهت ماهیت مکانیزم کردن آن کاشت دقیقی را انجام می دهد. این دستگاه مناسب در جهت کاشت نشاهای ریشه لخت و نشاهای دارای حفره خاک بسیار بزرگ می باشد، نظیر کاشت نشاء خزانه ای گوجه فرنگی یا کاشت نشاء توت فرنگی می باشد.

دستگاه نشاکار مزرعه

نشاکار مزرعه برای کشت نشای ریشه لخت و نشای توپی (نشای پرورش داده شده در سینی نشا) است در ماشین نشاکار مزرعه، طبقاتی برای قرارگیری سینی های نشا و حمل آسان تعداد زیاد سینی نشا در مزرعه وجود دارد.

ماشین نشاکار زراعی به صورت سوارشونده استفاده می شود ونشا به درون شیار ساخته شده توسط شیار بازکن هدایت می شود و به صورت عمودی و صحیح در زمین قرار می گیرند. وسپس توسط چرخ های فشار دهنده در خاک ثابت می شوند.

هر واحد نشاکار به طور میانگین در ساعت 4000 تا 5000 نشا را می کارد که در مقایسه با کشت دستی از عملکرد بالایی برخوردار میباشد.

نشا کار سوار شونده.

دستگاه نشاکار سوارشونده به خاطر دو کارنده بودن برای هر ردیف و در مقایسه با نشاکار هایی که راه رونده هستند و یک کارنده برای هر ردیف دارند، دارای عملکرد نشاکاری بیشتری هستند و به آسانی بین اراضی های شالیزار قابل جابجایی است.

مزایای دستگاه نشا کار.

استفاده حداکثری از زمین کاشت

امکان کشت بیش از یک مرتبه در سال

مقاومت بالا در برابر آفات، بیماری ها و تنش های محیطی

کاهش مصرف بذر و هزینه های آن

کاهش هزینه های نیروی انسانی

کاهش مصرف آب و سایر نهاده ها

امکان برداشت تناژ بالاتر

کاهش هزینه های کاشت، داشت و برداشت.

نشا کار دو ردیفه آترانس

نشاکار دو ردیفه آترانس در کاشت های متراکم (که درعملیات نشاکاری با دستگاه های معمولی دشوار است) استفاده می­شود. در کاشت متراکم فاصله­ بین پشته ها کمتر از پنجاه سانتی متر است؛ مثل کاشت نشای گوجه فرنگی و فلفل.

دستگاه نشاکار عمیق کار

روش کاشت نشا با دستگاه نشاکار.

به نشاکار عمیق کار، نشاکار ردیف کار هم گفته میشود، نشاکار عمیق کار امکان اتصال به تراکتور دارد. و امکان کاشت نشاها به صورت یکنواخت در ردیف­ ها است و برای کاشت نشاهای حبوبات مثل نخود و لوبیا استفاده می­شود.

دستگاه انتقال نشا

به دستگاه انتقال نشا  ربات انتقال نشا گفته میشود. دستگاه انتقال نشا در جهت کاشت گیاهانی با رشد دو مرحله­ ای به کار می ­رود.

نشاکار دستی و ماشینی:

نشاکاری به صورت دستی. یک عملیات سخت و کم بازده است.

نشاکاری مکانیزه با آسیب کم به نشا و بیشینه راندمان کشت همراه است.حفظ عمق کاشت استاندارد رع دارد و یکنواخت برای همه نشاها استفاده میشود.

نشاکاری مکانیزه با تراکتور

درکاهش هزینه‌های ‌نیروی کار و سرعت بهتر انجام عملیات و راحتی در کار از نمونه معیارهایی است که کشاورزان را به استفاده کردن از نشاکاری مکانیزه با تراکتور و تجهیزات آن ترجیح داده اند.

و همچنین به تجهیزاتی نیاز است که کارآمد و مطمئن باشند، و تولیدکنندگان تجهیزات کشاورزی از جمله تراکتور و دستگاه‌های ‌نشاکار سعی در این دارند که خطوط تولید خود را با نیازهای مشتریان یکی کنند

نشاکاری ذرت

نشاکاری ذرت علوفه ای در کاهش مصرف آب دارد، و میزان علوفه تولید شده نسبت به مصرف آب در دو روش ازکشت مستقیم بذر و کشت نشایی مورد بررسی قرار گرفته است. در کشت نشایی ذرت علوفه ای به ازای هر متر مکعب آب مصرف شده، حدود 15 کیلوگرم علوفه تر حاصل میشود. و رقمی 3 برابر تولید به شیوه کشت مستقیم بذر را دارد.

پس کشت نشایی سبب تولید محصول و برداشت بیشتر محصول میشود. که از نظر اقتصادی بسیار بهتر از کشاورزی خواهد بود.و نشاکار مزرعه با امکان پهن کردن نوار آبیاری همزمان با کشت نشا، بهترین مورد استفاده از دستگاه های نشاکار خواهد بود.

نشا کار پیاز

دستگاه نشا کار پیاز با قابلیت کشت نشاء پیاز، و وزنی سبک و قابلیت حمل آسان و ساخت شرکت Ferrari است. وفاصله‏ ی بین ردیف‏ ها را14 سانتیمتر و روی ردیف ‏ها 8 سانتیمتر قابل تنظیم میباشد.همچنین این دستگاه دارای تنوع مختلفی از 4 ردیفه تا 11 ردیفه را دارا است.

نشا کار سیب زمینی و روتیواتور

نشا خیار.

نشا خیار یک سبزی گرم سیری است که خیارها وقتی هوا گرم و آب فراوان باشد رشد می کند و خیار در حال رشد به آب و هوای گرمتر نیاز دارد،و این گیاهان به قدری حساس به سرما هستند.که نباید تا زمانی که دمای خاک به طور قابل اعتمادی در محدوده 70 درجه یعنی (حداقل 2 هفته پس از آخرین تاریخ سرما) در باغ قرار بگیرند. گیاهان خیار به دو شکل رشد می کنند.

1_تاک

2_بوته

خاک کاشت و مراقبت خیارها به خاک گرم و حاصلخیزی نیاز دارد.

نشا کار برنج.

نشاکار برنج از چرخ دنده های مخروطی برای انتقال توان استفاده می کند که دارای راندمانی بالا و مطمئن میباشد، این نشا کار مکانیزم بالابر هیدرولیک از نوع شناور و سیستم تعلیق اتوماتیک دارد که باعث ایجاد عمق یکنواخت نشاکاری می شود. نشاکار برنج قابلیت این را دارد که به خوبی در زمین های مرطوب و گل آلود با چرخهایی با قطر بالا حرکت کند و کار نود را انجام دهد.

و عمق نشاکارى باید حدوداً کم باشد و عمق مناسب برای کاشت نشا برنج باید ۳ تا ۴ سانتی متری سطح شالیزار باشد. و ریشه ها به طور معمول ۵ تا ۱۰ روز بعد از نشاکاری شروع به رشد می کنند. چون نشا کارى عمیق مانع از گسترش طبیعى ریشه مى‌شودو این به این معنىست که چون ریشه جدید از گره‌هاى فوقانى ریزوم ظاهر مى‌شود اگر نشاکارى عمیق باشد، ریشه‌زایى و رشد طبیعى گیاه به‌تاخیر مى‌افتد

و با کاشت عمقی نشا برنج ریشه زنی را به تاخیر می اندازد.و فاصله کاشت نشاهاى برنج در زمین اصلى روى خطوط باید ۱۰ الی ۲۵ سانتى‌مترباشد؛ و نشاءها به‌صورت کپه‌اى یعنی (چندین نشا در یک سوراخ) کاشته شوند. کاشت نشاها بستگی به نوع برنج ها متفاوت است. و مقدار بذر برنج در هر هکتار بر اساس شرایط خاک و مدیریت زراعی میباشد. که معمولاً این مقدار ها می‌توانند بین 85 الی 175 کیلوگرم در هر هکتار باشند.

عمق آب در کاشت نشاها:

غرق آب کردن زمین کشت باعث افزایش ارتفاع نشاها و کم شدن رشد ریشه آن ها می شود، چون هوای موجود در خاک کم می شود و این نشاهای بلند زمانی که نشاکاری شوند؛ به راحتی صدمه می بینند. و زیاد بودن مقدار آب قابل استفاده برای گیاه در خزانه آبی باعث رشد یکنواخت ساقه می شود.

و توزیع نامنظم آب در یک خزانه دیم هم باعث غیر یکنواختی رشد می شود، پس رشد ریشه معمولا بسیار خوب است و کافی نبودن آب باعث کند شدن رشد نشا می شود، و خیلی از افراد بر این باورند که نام دانه برنج از واژه رنج به وجود آمده است. و زمانی که شالیکاران با زحمت زیاد نشا برنج را از یک دانه بذر تبدیل به خوشه‌های سبز برنج تبدیل میکنند.

و تولید برنج باتوجه‌به روش های کشت آن در مناطقی که آب‌ وهوای مرطوبی دارد بهتر است. و برنج یکی از مهم‌ترین غلات در دنیا است و غذای اصلی بیش از نیمی از مردم در جهان میباشد . اهمیت به روش کشت درست آن می‌تواند به تولید بیشتر آن ختم شود.

کشت نشایی

مزیت های بسیار زیادی دارد اما کشت گسترده نشایی در مزراع به صورت دستی امکان پذیر نیست. پس به همین علت نیاز است برای کشت در سطح وسیع، از ماشین نشاکار استفاده کنیم. به دلیل اینکه که کشت دستی نشا در مزارع بزرگ علاوه بر سختی کار و لزوم تعداد بالای نیروی کارگری، از دقت و هماهنگی های لازم برخوردار نخواهد بود.

همچنین نشاکاری در یک زمان انجام نشده و رشد یکسانی نیز نخواهند داشت. در نتیجه رشد محصول در مزرعه یکنواخت نمی باشد که بر عملیات داشت و برداشت هم تاثیر گذار خواهد بود.به کمک ماشین نشاکار امکان کشت هزاران نشا در هر ساعت به راحتی و دقت بالا میسر می شود.

درحالی که کشت دستی در این تیراژ عملا ممکن نیست. کشت توسط ماشین نشاکار با دقت بالا و یکنواختی خوبی صورت می پذیرد. در شروع کشت ابتدا تنظیمات دستگاه را مطابق نیاز انجام داده که تا انتها یکسان می ماند و سبب یکنواختی و دقت بالای کشت در هکتارها مزرعه می شود.

مزیت های کشت نشایی

در جهان کشت نشایی به سرعت جایگزین کشت بذر می شود. با توجه به کاهش چشمگیر مصرف آب کشاورزی در کشت نشایی و کم آبی ایران، در کشور ما نیز این تغییر کشت از بذرکاری به نشاکاری ضروریست.

و در امان ماندن جوانه ها از آفات و امراض، کاهش زمان تولید و امکان کشت دو یا چند دوره در بازه یک فصل رشد از دیگر مزایای کشت نشایی است که این شیوه کشت را بسیار توجیه پذیر می سازد.

کاربرد نشاکار برای کشت مکانیزه در مزارع

کشت نشایی مزیت های بسیاری دارد ولی کشت گسترده نشایی در مزراع به صورت دستی امکان پذیر نمی باشد. بنابراین نیاز است برای کشت در سطوح وسیع، از ماشین نشاکار استفاده کنیم. به دلیل این که کشت دستی نشا در مزارع بزرگ علاوه بر سختی کار و لزوم تعداد بالای نیروی کارگری، از دقت و هماهنگی لازم برخوردار نخواهد بود.

همچنین نشاکاری در یک زمان انجام نشده و رشد یکسان نیز نخواهند داشت. در نتیجه رشد محصول در مزرعه یکنواخت نشده که بر عملیات داشت و برداشت هم تاثیر گذار خواهد بود.به کمک ماشین نشاکار امکان کشت هزاران نشا در هر ساعت به راحتی و دقت بالا میسر می شود.

درحالی که کشت دستی در این تیراژ عملا ممکن نیست. کشت توسط ماشین نشاکار با دقت بالا و یکنواختی خوبی صورت می پذیرد. در شروع کشت ابتدا تنظیمات دستگاه را مطابق نیاز انجام داده که تا انتها یکسان می ماند و سبب یکنواختی و دقت بالای کشت در هکتارها مزرعه می شود.

مزیت های کشت نشاییدر جهان کشت نشایی به سرعت جایگزین کشت بذر می شود. با توجه به کاهش چشمگیر مصرف آب کشاورزی در کشت نشایی و کم آبی ایران، در کشور ما نیز این تغییر کشت از بذرکاری به نشاکاری ضروریست. مصون ماندن جوانه ها از آفات و امراض، کاهش زمان تولید و امکان کشت دو یا چند دوره در بازه یک فصل رشد از دیگر مزایای کشت نشایی است که این شیوه کشت را بسیار توجیه پذیر می سازد.

بذر کار.

بذر کار ها به سه دسته تقسیم می شوند :

1- بذر افشان های درهم

2- بذر کار های خطی یا خط کار

3- کپه کار ها

الف : انواع دستگاه کاشت و بذر کار – بذر افشان های درهم :

همانطور که از نام این نوع بذر کار پیدا است بذر ها را به طور پراکنده و در هم می پاشد به ابن معنا که لوله سقوط بذر افشان ردیفی را می توان برداشت و زیر سوراخ ها بین جعبه بذر و زمین یک صفحه چوبی قرار دارد تا در موقع بذر کاری دانه ها پس از خروج از مخزن به طور یک نواخت پراکنده گردند.

این بذر کار درهم است ولی مزیت آن نسبت به بذر افشانی با دست این است که بذر بطور یک نواخت تر و منظم تر با سرعت بیشتر و با نیرو هزینه کمتر کاشته می شود این نوع بذر افشان ها پس از اینکه بذر را روی زمین ریختند روی آن را نمی پوشانند از این لحاظ زنجیر یا چوب با هرس به آن ها متصل می نمایند تا بذر را زیر خاک کنند .

در بعضی بذر افشان های درهم روی تخته چوب زیر سور اخ های سقوط برجستگی های هرمی شکل نصب شده که نوک تیز آنها به طرف سوراخ های سقوط بذر است و باعث می شود که بذر هنگامی که روی آنها ریخته می شود بهتر به اطراف پراکنده شود و روی زمین پخش می شود و چون تخته چوب به صورت مورب نصب شده است و ماشین هم در حرکت است لذا بذر ها روی تخته چوب و بین برجستگی ها نمی تواند باقی بماند .

بذر کار های خطی کار:

این نوع بذر کار ها به این طرق عمل میکنند که ابتدا شیار هایی در زمین باز نموده و بذر ها را به طور مسلسل به داخل این شیار ها می ریزند و شپش روی بذر ها  را می پوشانند بعضی از این ماشین ها مجهز به وسایلی هستند که توسط آن ها می توان عمق کاشت و فاصله ردیف ها را نیز تغییر داد . همچنین مقدار بذر را هم می توان در واحد سطح تنظیم نمود .

بذر کار کپه ای :

کپه کاری مانند ردیف کار ها می باشد به این معنی که بذور باید با فاصله کاشته شوند و معمولا بذر ها را روی خط ولی بافاصله معین می کارند که در زمان کاشت بذر را در شکاف ایجاد شده در هر محل به جای یک بذر چندین بذر ریخته می شود .

ساختمان کپه کار ها شبیه ردیف کار های معمولی است در صورتی که کارنده دارای دستگاه موزعی که قادر است به جای یک دانه چند دانه داخل لوله سقوط کند.

نکته ای مهم برای خریدن دستگاه نشا کار:

در زمان خرید دستگاه نشا کار باید به این موضوع که چند ردیفه میباشد و فاصله بین ردیف ها و عمق کاشت آنها چه مقدار میباشد توجه کرد.

به دلیل اینکه سرعت مناسب دستگاه باعث افزایش کاشت و پایین رفتن هزینه های مربوط به نیروی انسانی است. همچنین باید به تعداد کاشت نشا ها در هر ساعت توجه کرد، چون هرچه تعداد حفره بر روی موزع بیشتر باشد تعداد نشاء کاشته شده هم بیشتر میشود.

تقسیم بندی بذر کار های کپه ای :

بذر کار های کپه ای را به دسته تقسیم بندی می کنند

الف)از لحاظ تعداد ردیف کاشت که خود شامل سه دسته اند :

1-بذر کار های کوچک یک ردیف یا دو ردیفه که به وسیله نیروی ان ها به کار افتاده می شو د و اکثرا در سبزی کاری و مزارع آزمایشی مورد استفاده قرار می گیرد.

2-بذر کار های متوسط3 و 4 ردیفی که به و سیله حیوان یا از طریق اتصال سه نقطه تراکتور به کار افتاده می شود و برای مزارع نسبتا بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد .

3- بذر کار های بزرگ که از 5 ردیف بیشتر دارند و به وسیله تراکتر به کار افتاده می شود و در زراعت ها و مزراع بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند .

4- از لحاظ تجهیزات ضمن عمل بذر کاری عمل کود پاشی را نیز انجام می دهد که به این نوع بذر کار ها بذر کار مرکب گفته می شود.

بذر کاری ردیفی :

در این روش بذرها با فاصله یک نواخت از یکدیگر روی خطوط موازی کاشته می شوند . نظم و ترتیبی که در بذر کاری به این روش وجود دارد ، مقدار بذر مصرفی را کاهش میدهند و با فراهم ساختن آبیاری به روش نشتی موجب صرفه جویی در آب هم می شود . علاوه بر این امکان انجام عملیات داشت.

بذر کار غلات دانه ریز :

این ردیف کار برای کاشت غلات دانه ریز مانند گندم و جو و ارزن و ذرات خوشه ای ( جهت علوفه ) و لوبیاهای روغنی و چشم بلبلی (جهت کود سبز) بر روی زمین مسطح ساخته شده است .دستگاه شامل مخزن بزرگی است که در کف آن سوراخ هایی برای خروج بذر از مخزن تعبیه شده است یک محور افقی زایده دار در داخل مخزن قرار دارد که با حرکت خود خروج بذر را از سوراخ ها تسهیل می نماید .

رایج ترین روش کنترل خروج بذر استفاده از یک چرخ دنده عریض است که در خارج مخزن و زیر هر سوراخ قراردارد .این چرخ دنده بذر خارج شده از مخزن را دریافت کرده و به لوله ریزش تحویل می دهد سطحی از چرخ دنده که در زیر سوراخ واقع می شود و همچنین سرعت گردش چرخ دنده برای میزان بذر قابل تنظیم میباشد.

بذر کار گیاهان وجینی :

این نوع از بذر کارها به صورت دستگاه ۴ ردیفه ، ۶ ردیفه یا بزرگتر ساخته می‌شوند و هر واحد کارنده دارای یک مخزن بذر مستقل می‌باشد .به این ترتیب تفاوت اصلی در ساختمان هر واحد ردیف کار گیاهان وجینی با واحد ردیف کار غلات دانه ریز تنها در نحوه دریافت بذر از مخزن است .در کاشت گیاهان وجینی بذرها با فواصل معینی ، روی یک خط کاشته می شوند . عمل انتقال بذر بوسیله صفحه ای گردان ( صفحه موزع ) که روی آن سوراخ هایی تعبیه شده است ، انجام می گیرد .این دستگاه ها از نظر طرز کار به دو صورت مکانیکی و پنوماتیک ساخته می‌شوند.

بذر کار سیب زمینی :

این دستگاه نوعی ردیف کار محسوب می شود . خصوصیات ساختمانی ردیف کارهای سیب زمینی بسیار متنوع است . اما به طور کلی دارای یک مخزن غده با سوراخ‌هایی برای خروج غده است.غده ها از مخزن خارج شده و بوسیله یک چرخ یا تسمه حجره دار دریافت شده و به لوله سقوط می رسند و از آنجا روی خاک قرار می‌گیرند . یک جفت دیسک متقابل ضمن پوشاندن غده ها با خاک ، روی آنها پشته‌های کوچکی ایجاد می کند .

علت اصلي فاصله دار نمودن رديف هاي کشت آن است که هر گياه نياز به فضاي نسبتاً زيادتري (نسبت به آنهايي که خطي کاريي مي شوند براي رشد خود دارند ولي همين موضوع به علف هاي هرز اجازه رشد مي دهد که اگر از بين نروند با محصول اصلي به رقابت مي پردازند.

قلمه کاري :

نيشکر يکي از محصولاتي است که بايد قطعه اي از ساقه حاوي دست کم يک چشم را کشت نمود. اين تکه ساقه ها را قلمه گويند.

ديم کاري :

با آب باران آبياري مي شود و لذا نيازي به درآوردن جوي و پشته نمی باشد. ساير روش هاي آبياري معمول مذکور نيز اعمال نمي گردد.

بذر افشان :بذر در مخزني ريخته مي شود که از ته آن به روي صفحه اي دوار مي ريزد. اين صفحه با حرکت دوراني خود که از محور تواندهي يا چرخ هاي حامل ماشين تأمين مي شود با سرعت مي گردد و بذر تا شعاع 8 متر و بيشتر پرتاب مي نمايد.اين ماشين ها در انواع يک پره اي و دو پره اي وجود دارند. نوع دوم داراي شعاع پرتاب دو برابر و مخزني با گنجايش بيشتر مي باشد.

وظایف کارنده‌ها

هدف استفاده از اکثر کارنده‌ها (به استثنای بذرپاش ها) این است که بذرها را به طور یکنواخت در روی ردیف‌ها یا روی پشته‌ها قرار دهند. برای انجام این کار به طور مطلوب، کارنده باید اعمال زیر را انجام دهد:

1_ شیاری در خاک باز کند. به منظور جوانه‌ زنی مطلوب، بذرها می‌بایست در زیر سطح خاک قرار گیرند. دستگاه کارنده باید وسیله‌ای برای باز کردن خاک داشته باشد که به شیار بازکن معروف می‌باشد. از انواع شیار بازکن می‌توان به دو نوع بیلچه‌ ای و کفشی اشاره کرد.

2_بذر را به اندازه مناسب و لازم برای کاشت آماده کند. میزان بذری که در واحد سطح کاشته می‌شود می‌بایست توسط بذرکار به درستی کنترل شود.

3_بذر را در خاک قرار دهد. فاصله‌ی بین بذرها از هم و عمقی که آنها در خاک قرار می‌گیرند در میزان محصول به دست آمده تاثیر می‌گذارد.ضمنا دستگاه‌های کارنده دارای این قابلیت هستند که همراه کشت بذر در اطراف آنها کود نیز بپاشند، مجاورت بیش‌از حد بذر با این کودها می‌تواند به آن آسیب برساند. لذا دستگاه باید از دقت کافی در این مسئله هم برخوردار باشد.

4_روی بذر را بپوشاند. پوشاندن روی بذر می‌تواند از طریق استفاده از پوشاننده‌های کاردی و یا بشقابی انجام گیرد.

5_ بستر بذر را فشرده کند.برخی دستگاه‌های بذرکار چرخ فشار دهنده‌ای نیز دارند که خاک را بعد از کاشت بذر فشرده می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *