ویژگی های گاوآهن دو طرفه و مزایای آن

ویژگی های گاوآهن دو طرفه و مزایای آن

در گاو آهن یک طرفه مزرعه به قطعات فرضی کوچکی نیز تقسیم بندی می شود و در محل شروع و اتمام شخم جوی و پشته ایجاد می شود با تکرار شخم طی مدت چند سال به علت جابجایی زیاد خاک نیز ناهمواری ایجاد می شود در حالی که با گاوآهن دوطرفه بدون تقسیم مزرعه به قطعات کوچک به دلیل اینکه شخم از یک مزرعه شروع می‌شود همیشه خاک به یک طرف ریخته شده و هیچ‌ گونه جوی پشته در وسط زمین ایجاد نمی‌شود و زمین نیز ناهمواری پیدا نمی کند.

ویژگی های گاوآهن دو طرفه و مزایای آن
ویژگی های گاوآهن دو طرفه و مزایای آن

ویژگی های گاوآهن دو طرفه و مزایای آن:

صرفه جویی در زمان کار

در استفاده از این گاوآهن دوطرفه تراکتور پس از پایان یک خط بر خلاف کار یک طرفه در جا دور زده و همان خط را از برگشت ادامه می‌دهد که در ضمن سرعت بخشیدن در کار همزمان نیز می‌توان تراکتور دیگری را برای عملیات کلوخ شکنی وارد زمین کرد بدون اینکه نیازی به قطعه بندی باشد عملیات تهیه و آماده سازی زمین را در مدت بسیار کوتاهی انجام می دهد.

زمین های بزرگ که به واسطه توالی کشت محصولات مختلف در طول سال و پس از برداشت محصول بلافاصله باید زمینه را برای کشت بعدی آماده کرد به کارگیری این وسیله خاک ورزی علاوه بر مزایای فوق امکان مهیا نمودن خاک را در فرصتی کمتر به سادگی عرضه می دارد.

نمای ظاهری شخم با گاوآهن یک طرفه

یک پشته در وسط و دو شیار در کناره های زمین ایجاد می‌شود
یک شیار در وسط و دو پشت در کناره‌های زمین ایجاد می‌شود در هر دو حالت الف و ب پشته و شیارهای ایجاد شده و زمین را باید توسط عملیات تسطیح ترمیم نمود.
در این شخم خاک همیشه به یک سمت جا به جا می شود و نیاز به عملیات تسطیح ندارد و در شخم بعدی از جهت مقابل خاک به جای اولیه باز می گردد.

ویژگی های گاوآهن دو طرفه و مزایای آن

جلوگیری از اتلاف وقت

چون در قطعات کوچک برای ادامه شخم با گاوآهن یک طرف راننده مجبور میباشد با دنده عقب یا دور زدن وحرکت بدون شخم تا محل شروع بیاید وقت زیادی تلف خواهد شد ولی در شخم با گاوآهن دوطرفه چنان که قبلا شده این مشکل برطرف شده است.

نحوه کار با گاو آهن دو طرفه

شروع کار گاوآهن از یک طرف زمین نیز می باشد یعنی تراکتور در کنار و امتدای یک ضلع مزرعه حرکت می‌کند و خاک را به طرف بیرون بر میگرداند در انتهای خط بعد از دور زدن تراکتور را به صورت درجا باید تنه ها را 180 درجه برگردانده و چرخ سمت شخم تراکتور را در داخل شیار ایجاد شده توسط آخرین تنه قرار دهید و عمل شخم تا ضلع مقابل به همین طریق ادامه پیدا می‌کند لازم به یادآوری بوده است در شخم با اینگونه چون خاک به اندازه عرض یک خیش به یک سمت منتقل می شود در هر سال باید شخم را از ضلع مقابلش شخم سال قبل شروع کرد.

ویژگی های گاوآهن دو طرفه و مزایای آن

ویژگی های گاوآهن دوطرفه

تیغه های گاوآهن دوطرفه در دو سمت شاسی نیز قرار گرفته است و از نظر وزن و اندازه با هم مساوی نیز هستند اما برگردان آنها مخالف یکدیگر عمل می‌کنند یعنی اگر تنه های یک سمت خاک را به سمت راست برگرداند تنه های سمت مخالف آن خاک را به چپ برمی‌گردانند گاوآهن دوطرفه سوار شونده ساخته می‌شوند عمل چرخانید تنه ها حول محور اصلی به وسیله جک دو طرف انجام می‌شود این جک هر بار تنه ها را به اندازه 180 درجه جابه جا می‌کند و برای جلوگیری از گرد و خاک و استتار میگردد.

برای مشاهده مقاله مقایسه عملکرد گاوآهن دوطرفه با گاوآهن برگردان دار یک طرفه کلیک کنید.

گاو آهن چیست؟

گاوآهن یکی از ابزارهای خاکورزی استکه برای کندن، بریدن، شکستن لایه خاک و برگرداندن آن مورد استفاده قرار می گیرد.

امتیاز کاربر: 0.55 ( 2 نتایج)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *