پالتایزر چیست :

[supsystic-slider id=1 position=”center”]

پالتایزر چیست، دستگاهی است که مسیرهای اتوماتیکی را برای مرتب‌سازی، انتقال و انبار کردن بسته‌های کالا یا محصولات روی یک پالت فراهم می‌کند و معمولا در پایان یک خط تولید قرار دارد. پالت کردن خودکار برای حمل و نقل راحت و در حجم بالا مناسب است.

پالتایزرها پایداری بار، دقت و سرعت عملیات را افزایش می‌دهند. آن‌ها همچنین امکان انتقال بارهای بیشتر را به طور همزمان فراهم می‌کنند. قرار دادن دستی جعبه‌ها روی پالت‌ها وقت‌گیر و پرهزینه است. همچنین می‌تواند فشار غیرمعمول را بر کارگران وارد کند.

برای بهبود این فرآیند، ماشین ردیف کننده در اوایل دهه ۱۹۵۰ توسعه داده شد. دستگاه ردیف کننده، ردیف‌های منظمی از محصول را روی پالت تشکیل می‌داد. در ادامه، توسعه کامپیوترها و حوزه روباتیک پیشرفت‌های بزرگی را برای پالت کردن به ارمغان آورد.

خود دستگاه می‌توانست قسمت عمده کار و کنترل را انجام دهد. تنوع محصولاتی که پالتایزرها می‌توانند آن‌ها را کنترل کنند نیز افزایش‌یافته است تا اقلامی مانند بطری‌ها را که برای پالت کردن با دست دشوار بوده و مقرون‌به‌صرفه نیستند نیز شامل شود. ​

انواع پالتایزر :

چهارگروه از پالتایزر وجود دارند :

پالتایزرهای روباتیک ، سطح پایین ، سطح بالا و در خط .

دستگاه پالتایزر لایه ای

دارای بالاترین ظرفیت پالت با انعطاف پزیری متوسط و معمولا از کیفیت ساخت پالت بهتر برخوردار هستند. این دستگاه ها بسته به نحوه ساخت هر لایه میتوانند به دو زیرمجموعه تقسیم شوند : ردیف به ردیف (با یک سازنده ردیف) یا خطی .ردیف ساختن برای سرعت های کم تا متوسط انجام میشود اما برای پالت کرن باسرعت بالا از روش خطی استفاده میشود.

( خطی همان ستون و ردیف همان صف است )علاوه بر این ، دستگاه پالتایزر لایه ای نیز می توانند براساس سطح ساخت لایه از هم متمایز شوند: سطح بالا یا پایین.

در سطح بالا می توانند با دسترسی محدود، پالت را سریعتر ارائه دهند، در حالی که سطح پایین دسترسی مستقیم دارند اما سرعت کمتری دارند.

دستگاه پالتایزر رباتیک :

پالت های رباتیک معمولاً در برنامه هایی که انعطاف پذیری برای سازگاری با ابعاد محصول جدید و الگوهای لایه های پیچیده لازم است ، استفاده می شوند.دستگاه های پالتایزر رباتیک را نیز می توان بر اساس نوع ربات آنها به موارد زیر تقسیم کرد:

مفصل ، دکارتی ، پیوند ، اسکارا و غیرههمچنین می توانند بر اساس توانایی های قابل استفاده در گیربکس خود به دسته هایی تقسیم شوند: محصول واحد ، چند محصوله ، لایه کامل . برخی از گیربکس ها همچنین می توانند پالت یا ورق های کشویی را کنترل کنند ، البته با کاهش بهره وری مناسب .

مکمل هر دستگاه پالتایزری دستگاه استرچ پالت است که پالت را سلفون پیچی می کند تا مانع از ریزش محصولات روی پالت شود.

دستگاه دی پالتایزر چیست ؟

دی پالتایزر برای باز کردن پالت و انتقال محصولات و محتویات آن به خط تولید به صورت اتوماتیک مورد استفاده قرار می گیرد.، به طور کلی بر روی یک سیستم نوار نقاله قرار داده می شود تا در جای دیگری در فرایند بسته بندی منتقل شود.

درخطوط پرکن مایعات قبل از دستگاه پر کن مایعات ، پالتایزر قوطی ها و بطری های خالی را به سرعت بر روی نوار نقاله قرار داده و به بخش پر کن انقال میدهد.

در خط تولید رب نیز دستگاه دی پالتایزر قوطی های خالی را از روی پالت به خط بسته بندی می رساند.برای بسته بندی میتوان از دستگاه شیرینگ پک استفاده کرد.

انواع دستگاه های دی پالتایزر :

  • سطح بالا.
  • سطح کف.
  • پالت رباتیک.
  • ایستگاه های انتقال بار.

حالی که پالت ها را می توان با دست تخلیه کرد ، که این امر دی پالتایزینگ در نظر گرفته نمی شود) و سیستم های دی پالتایزر روباتیک تخلیه کارآمد محصولات پالت را امکان پذیر می سازند. دی پالتایزر رباتیک می تواند همه چیز را از جعبه گرفته تا سینی ، پرونده ، بشقاب ، کیسه ، توت ، سطل و حتی خود پالت ها را کنترل کند.

ربات پالتایزر برای کیسه:

ربات های سری RPL ، کارآمدترین سلولهای روباتیک برای هرگونه نیاز به پالتایزینگ هستند.

ما تواناییهای نوین مهندسی و خود کنترلی ربات را با آماده سازی کیسه گوشه و تکنولوژی هندل کردن پالت ترکیب کرده ایم، تا بهترین راه حل را برای طیف متنوعی از برنامه های پالت کردن ارائه دهد .

دستگاه پالتایزر گریپر سطح بالا:

پالتایزر گریپر سطح بالا سری CPL یک پالتایزر سر گیرنده سطح بالا (همچنین به آن پالتایزر کامپکت (Compact palletiser) نیز گفته می شود) .

که از ترکیب ایده آل فن آوری های پالتایزر روباتیک و سنتی استفاده می کند و مزایای هر دو سیستم را بهینه می کند.

دستگاه دی پالتایزر:

با توجه به نیازهای بازار با فن آوری های مربوطه ( پالتایزر های لایه به لایه ، پالتایزرهای ستونی یا روباتیک ، با سطح کم یا زیاد) ، دستگاه های دی پالتایزر ما می تواند هر نوع بسته بندی ثانویه ، پالت و لایه ای را کنترل کند.

اکثر دستگاه هایی که در واقع دی پالتایزر نیز می توانند باشند . با کمی تغییر در سیستم آنها ( بیشتر نرم افزاری ) میتوان دیپالتایزرشان کرد.

بالابر پالت |فورک لیفت:

برای جابجایی پالت در سوله ها در تعداد کم میتوان از فورک لیفت یا چنگال انتقال پالت استفاده کرد این وسیله بسیار کاربردی بوده و هزینه اش در مقابل لیفتراک بسیار ناچیز است.

پالتایزر رباتیک (روبات پالتایزر):

پالتایزرهای رباتیک خودکار یا نیمه‌خودکار هستند. آن‌ها معمولا بین یک پالت‌گذار و یک تسمه نقاله قرار دارند که محصولات ورودی را حمل می‌کند.

یک بازوی روباتیک هیدرولیک محصول را بلند می‌کند و به طور منظم آن را بر روی یک پالت سازماندهی می‌کند. پالتایزرهای روباتی تنها می‌توانند یک آیتم را در لحظه بلند کنند، با این حال بسیار سریع‌تر از انبارش دستی هستند و مستعد خستگی و یا آسیب نیستند. ​

پالتایزر چیست
پالتایزر

پالتایزرهای سطح پایین و سطح بالا:

هر دو نوع با تسمه نقاله‌ها و ناحیه تغذیه که محصولات را دریافت می‌کند، کار می‌کنند. تفاوت بین این دو این است که پالتایزر سطح پایین محصولات را از سطح زمین و سطح بالا محصولات را از سطح بالاتر بار می‌زند.

در هر دو مورد، محصولات و بسته‌ها از طریق تسمه‌نقاله‌ها می‌رسند و به طور مداوم به پالت‌ها منتقل می‌شوند. این فرآیندهای پالت کردن ممکن است خودکار یا نیمه‌خودکار باشند، اما هر دو روش، سریع‌تر از فرآیند پالت کردن رباتیک هستند. ​

سیستم پالتایزر در خط:

سیستم‌های در خط سیستم‌هایی هستند که برای قرار دادن لایه‌های کامل کیسه‌ها یا کارتن‌ها در یک زمان طراحی شده‌اند. پالتایزر ردیف کننده، نوعی پالتایزر درون خطی است که یک ردیف را سازماندهی می‌کند و سپس آن را تا زمانی که ردیف دیگر شکل بگیرد، به کنار هل می‌دهد.

پالتایزر ردیف را روی ردیف تا زمانی که پالت کامل شود، مرتب می‌کند. نوع دیگری از آن درون خطی، سر-خلا (vacuum – head unit) است. واحدهای سر خلا با کاپ‌های مکش کننده اقلام را برداشته و در هوا نگه می‌دارند. ​

چه چیزی سرعت پالتایزرها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد؟

با نگاهی به تاریخچه تولید، هدف همیشه این بوده‌ است که فرآیندها سریع‌تر و کارآمدتر شوند. این طرز فکر در بسته‌بندی نیز وجود دارد.

تعدادی از عوامل وجود دارند که سرعت آن را تعیین می‌کنند. در طول طراحی، شما باید طول محصول، تعداد محصول در هر لایه و وزن محصول را بدانید. ​

انواع پالتایزر
انواع پالتایزر

انتخاب سازنده مناسب:

حتی با داشتن دانش کامل از پالتایزرها، اگر با تولیدکننده مناسب کار نکنید، ممکن است در نهایت یک محصول بسیار ناراضی کننده تهیه کنید.

بسیار مهم است که کسب و کارتان را به یک تامین‌کننده و یا یک شرکت تولیدی پالتایزر با تجربه و قابل‌اعتماد بسپارید.

چرا باید سیستم‌های پالتایزر ما را انتخاب کنید؟

• مشتریان اولویت شماره یک ما هستند.

• تخصص عمیق در مهندسی سیستم داریم.

• تجربه کافی در حوزه نیازها و محیط‌های کارخانه داریم.

• بازده خط را بهینه می‌کنیم.

• فضای کمی اشغال می‌کنیم.

• راهکارهای خلاقانه داریم.

پالتایزرهای ما از لحاظ طراحی، ساخت و مونتاژ مقاوم هستند و ساخته شده‌اند تا برای طولانی مدت کار کنند.

مزیت استفاده از دستگاه پالتایزر :

۱ . تعریف چیدمان های مختلف بصورت گرافیکی :

اپراتوری بسیار آسان و کاربردی از طریق PLC وHMI زیمنس و برنامه نویسی کاملا کاربدی از ویژگی های منحصر بفرد پالتایزر اصفهان پک میباشد.

براحتی با لمس چند المان میتوانید چیدملن پالت را بصورت ساده ، آجری ، آجری دوبل ، چپ و راست عمودی ، چیدمان کاملا سفارش و….. تعریف کنید.

۲ . چیدمان بصورت صفحه ای با سرعت بالا :

بدلیل مکانیزم صفحه ای چیدمان در این دستگاه عملیات چیدمان با سرعت بالایی انجام میگیرد و میتواند پالتی تا ارتفاع 2 مترو 20 سانتیمتر را تا سرعت 2 پالت در هر دقیقه چیدمان نماید.

۳ . تغذیه اتوماتیک پالت :

این دستگاه دارای تغذیه پالت بصورت اتوماتیک میباشد که در قسمت خشاب پالت تا 12 پالت را میتوان بصورت اتوماتیک تغذیه نماید .

۴ . پد گذاری بین صفحات :

این دستگاه قابلیت گذاشتن دیوایدر بین هر صفحه چیدمان را داراست و این پد ها جهت ثبات بیشتر پالت از نظر استحکامی بسیار اهمیت دارند ودر چیدمان پالت در بعضی از محصولات کاملا ضرورری میباشد.

۵ . ایمنی بالا (مطابق استاندارد CE اروپا )

با توجه به سیستم های مختلف به کار رفته در این دستگاه به ایمنی و حفاظت دستگاه و اپراتور و محصولات توجه ویژه گردیده و تمام استاندارد های حفاظتی در طراحی دستگاه لحاظ شده است.

عملکرد دستگاها :

دستگاه پالتایزر طراحی شده برای پالاتایزر کردن انواع کیسه و هرنوع پالت در ابعاد مختلفمناسب برای کیسه هایی با دوخت حرارتی ، دوخت کیسه و یا بصورت ولوبگ

ویژگی ها و مزایا :

خروجی بسته به نیاز مشتری از900 الی 2500 کیشه در ساعت.

توانایی چیدمان مختلف بر روی پالت.

کاربری آسان تعمیر و نگهداری راحت.

قابلیت سازگاری با فضای موجود در کارخانه به علت داشتن ساختار مدولار.

قابل انعطاف برای پاسخگویی به نیازهای آینده.

دستگاه پالتایزر کارتزین :

این دستگاه برای چیدمان اتوماتیک و هوشمند بسته های محصول در انتهای خطوط تولید کارخانجات مختلف استفاده می شود. قابلیت ویژه ی این دستگاه، استفاده از یک گریپر با مکانیزم PICK & PLACE بوده و امکان چیدمان دقیق کارتن های محصول روی پالت را فراهم می سازد. به کمک این دستگاه در کارخانجاتی که دارای چند خطوط تولید با بسته بندی های متنوع محصول هستند، یک کانوایر اصلی، محصول خطوط مختلف را جمع آوری نموده و به پالتایزر تحویل می نماید.با کمک سنسور های تعبیه شده روی دستگاه محصولات مختلف شناسایی شده و با بازوی انتقال روی پالت ها چیده می شود.

مزایا :

۱ . نصب این دستگاه در کارخانجات بزرگ که ظرفیت تولید بالایی دارند باعث کاهش تعداد نیروهای انسانی می شود.

۲ . چیدمان توسط دستگاه بصورت دقیق است و از ریزش پالت ها جلوگیری می شود.

۳ . از ویژگی های این دستگاه امکان برنامه ریزی برای چند نوع چیدمان در PLC دستگاه است. این قابلیت به مصرف کنندگان کمک می کند و با انتخاب گزینه چیدمان مورد نظرشان از برنامه دستگاه ، به سرعت تعویض خط انجام شده و از اتلاف زمان جلوگیری می شود.

۴ . جابه جایی بسته های محصول سنگین خطوط تولیدی از روی کانوایر به روی پالت با این دستگاه و از احتمال آسیب های جانبی کارگران جلوگیری نموده و هزینه این فرآیند را در دراز مدت به شدت کاهش می دهد.

۵ . دستگاه به صورت ماژولار طراحی شده و برای هر محصول متناسب با وزن، نوع و شکل بسته بندی طراحی و ساخته می شود.

۶ . گریپر دستگاه برای هر محصول به صورت ویژه طراحی و نصب می گردد که این امر باعث افزایش راندمان کار می شود.

۷ . سرعت دستگاه برای کارتن های با ابعاد (300*400*500) سانتی متر در پالت با ابعاد (100*120) سانتی متر و به تعداد 200 کارتن در ساعت می باشد.

پالتایزر رباتیک :

در این پالتایزرها از منیوپلیتورهای شرکت های معتبر مانند COCA – NACHI – ABB و ….. استفاده می شود.

در این نوع پالتایزر امکان جا به جایی کارتن، پالت و مقوا لایی با یک گریپر خاص فراهم است.

گریپر ربات پالتایزر، با توجه به ظرفیت و سایز کارتن طراحی می شود.

کجا به این دستگاه نیاز است :

در شرکت های صنایع غذایی تولید کننده نوشیدنی ها، صنایع کنسرو و نیمه کنسرو، کارخانجات روغن صنعتی و خوراکی و تولید کنندگان رنگ

ربات پلتایزینگ یا پالتایزر چیست؟

پالت چینی کار آسانی به نظر می رسد و شامل چیدن و قرار دادن اجسام روی یکدیگر می شود. اما همین کار به ظاهر آسان در گذشته بصورت دستی انجام می شده که بسیار وقت گیر، دشوار و پر هزینه بوده است. با پیشرفت علم و تکنولوژی، پالت چینی دستی به تدریج با فرآیندهای اتوماتیک پلتایزینگ جایگزین شد، که استفاده از ربات پالتایزر و پالت چینی رباتیک یکی از این روش های اتوماتیک می باشد.

پلتایزینگ رباتیک به عمل استفاده از ربات صنعتی برای قرار دادن و چیدن محصولات روی پالت به منظور حمل و نقل گفته می شود. بسیاری از ربات ها را می توان برای عملیات پالت گذاری استفاده کرد. رباط پالت چین، امکان حمل و نقل سریع بسته های بزرگ و سنگین را برای شما فراهم می سازد.

در فرآیند پالت گذاری رباتیک، ربات پالتایزر یا ربات پالت گذار می تواند با توجه به پیکربندی پالت، یک یا چند واحد را در یک زمان حمل کند و پس از برداشتن محصولات از نوار نقاله، آنها را به صورت چندین لایه در داخل پالت قرار دهد.

مشخصات فنی ربات پلتایزینگ (رباط پالت چین):

رباط پالت چین یا پالت گذار از انواع پرکاربرد ربات صنعتی به شمار می رود که می تواند براحتی الگوهای پالت و انواع محصولات مختلف را پشتیبانی کند. دلایل بسیاری وجود دارد که صاحبان صنایع را ترغیب به استفاده از پلتایزینگ رباتیک در کارخانه می کند. در این قسمت مختصری با ربات پالتایزر و مزایای آن آشنا خواهیم شد.

پالت چینی یا پلتایزینگ جزء مهمی از فرآیندهای بسته بندی متوسط یا حجیم به شمار می رود. این کار را می توان به صورت دستی یا اتوماتیک انجام داد. سیستم های سنتی پالت گذاری اتوماتیک ممکن است فضای زیادی از کارخانه را اشغال کنند که گاه با مشکلاتی همراه می باشد. همچنین این سیستم ها آنقدر انعطاف پذیر نیستند که عملیات متنوع پالت گذاری مورد استفاده در کسب و کار شما را انجام دهند.

از میان همه گزینه های پلتایزینگ اتوماتیک، پالت چینی رباتیک به دلیل انعطاف پذیری بالا و توانایی جابجایی پالت هایی با بسته های متنوع، از همه مناسب تر بوده و استفاده از آن سیر صعودی چشمگیری داشته است. یکی از دلایل رشد بازار ربات های پلتایزینگ، قابلیت آن برای جایگزینی کارهای دستی می باشد. یکی از تفاوت های پلتایزینگ رباتیک با سایر روش های پلتایزینگ اتوماتیک نیز این است که با استفاده از ربات کنترل بیشتری برای چیدن پالت ها خواهید داشت.

با برنامه نویسی مناسب، می توانید به آسانی پالت هایی حاوی جعبه های با اندازه و شکل کوناگون بچینید و حتی ربات را برای خط تولیدی کاملا جدید، مجددا برنامه ریزی کنید. در حالیکه با دستگاه های پالت چین سنتی شاید هرگونه تغییر، به ماه ها طراحی مکانیکی نیاز داشته باشد.

اغلب هنگامی که از پلتایزینگ صحبت می شود، تصویر ربات هایی عظیم الجثه در ذهن مان نقش می بندد که جعبه های سنگین و بزرگ را روی پالت هایی قرار می دهند که انبوهی از محصولات روی آنها چیده شده است. در نتیجه ممکن است به اشتباه تصور کنید که پلتایزینگ تنها مناسب اشیاء سنگین و بزرگ می باشد. اما در واقع عملیات پالت چینی می تواند در هر مقیاسی انجام شود.

اصلی ترین چیزی که عمل پلتایزینگ را از گذاشتن و برداشتن ساده مواد متمایز می کند، اینست مکان بلند کردن یا قرار دادن اشیاء در پلتایزینگ همیشه تفاوت دارد. اشیاء در یک نقطه روی پالت قرار داده می شوند و هر نقطه دقیقا کنار نقطه قبلی قرار دارد.اما توجه کنید که همیشه منظور ما چیدن اشیاء روی یک پالت بزرگ چوبی نیست. عمل پلتایزینگ را می توان روی هر سطحی انجام داد.

چه رباتی می تواند ربات پلتایزینگ باشد؟

با توجه به موارد ذکر شده، باید در نظر باشته باشید که تقریبا از هر بازوی رباتیک می توانید برای پلتایزینگ رباتیک استفاده کنید. تا هنگامی که ربات بتواند اشیاء را بلند کند و آنها را در جای دیگری قرار دهد، می توان از آن برای پالت چینی استفاده کرد.

با این حال برخی ربات ها برای پالت گذاری مناسب تر هستند. انتخاب رباط پالت چین بستگی به ماهیت و مشخصات عملیات پالت چینی خاص شما دارد، اینکه ربات قرار است چه اجسامی را جابجا کند و اینکه عملکرد ربات باید در چه سطحی باشد. در اینجا سه نوع ربات صنعتی را بررسی می کنیم که از سایر ربات ها برای پلتایزینگ رباتیک مناسب تر می باشند:

  • ربات های صنعتی 6 محوره: این ربات ها EOAT های متنوعی دارند که برای طیف وسیعی از کاربری های مختلف از جوشکاری گرفته تا پرینت سه بعدی به کار می روند. استفاده از ربات صنعتی 6 محوره برای عملیات پلتایزینگ، با به کارگیری اند افکتور مناسب امکان پذیر خواهد بود. اگر شما می خواهید از همین ربات برای عملیات متفاوتی در آینده استفاده کنید، این ربات ها گزینه مناسبی برای پلتایزینگ خواهند بود.
  • ربات های همکار (کوبات): ربات های همکار به شدت محبوب هستند و معمولا اندازه کوچکتری دارند. این ربات ها سرعت و پی لود (Payload) نسبتا کمتری دارند اما در عوض ایمنی آنها برای فعالیت در کنار انسان ها بالاتر است. اگر چیدن محصولات کمتری مد نظر شماست و نمی خواهید کارگران خود را با این کار ملال آور خسته کنید، ربات های همکار گزینه خوبی می باشند.
  • ربات های مخصوص پلتایزینگ: بهترین گزینه برای پالت گذاری رباتیک، استفاده از ربات مخصوص پلتایزینگ می باشد. بر خلاف ربات های 6 محوره، این ربات ها اغلب 4 محور دارند. رباط پالت چین اغلب بزرگ بوده و قابلیت حمل بار (پی لود) و دسترسی (ریچ) بالایی دارد. در ربات پالتایزر معمولا از کوپلینگ محور (Axis Coupling) استفاده می شود. این طراحی اجازه می دهد اکچویتورهای زانویی (Elbow) ربات در مقر خود ثابت قرار بگیرند که باعث امکان حمل بار های سنگین تر، بدون کاهش سرعت می شود. پی لود این ربات ها بسیار متنوع بوده و می تواند تا چند صد کیلوگرم باشد.

موارد مهم حین انتخاب ربات پلتایزینگ

هنگام انتخاب ربات پالتایزر، به موارد زیر دقت کنید:

  • اندازه، شکل و خواص محصولات مورد نظر برای تعیین اند-افکتور و ریچ.
  • وزن محصولات برای مشخص کردن پی لود مناسب.
  • میزان تغییر پذیری خط محصولات برای انتخاب برنامه مورد نیاز.
  • سرعت مناسب و استفاده یا عدم استفاده برای وظایفی به جز پلتایزینگ به منظور تعیین نوع ربات.

برنامه نویسی ربات پالتایزر:

برای استفاده از ربات پالتایزر نیاز به یک برنامه نویسی خوب و دقیق می باشد. به طور ایده آل، شما به برنامه ای نیاز دارید که بتواند چرخه های پلتایزینگ را از نقاط مختلف تکرار کند. شاید نوشتن چنین برنامه ای دشوار به نظر برسد، اما از این بابت نگرانی نداشته باشید. شما می توانید انتخاب، انجام تنظیمات و برنامه نویسی رباط پالت چین و راه اندازی خطوط خود را به تیم مجرب رباتیک هایپر صنعت فامکو بسپرید.

مزایای رباط پالت چین:

  • استفاده آسان پس از برنامه نویسی مناسب.
  • کاهش صدمات انسانی ناشی از پالت چینی دستی و افزایش ایمنی.
  • کاهش خسارت به محصولات.
  • کاهش هزینه ها و صرفه جویی در زمان.
  • قابلیت کار کردن با محصولات متنوع.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *