دستگاه سیکلوتیلر

[supsystic-slider id=1 position=”center”]

دستگاه سیکلوتیلر:

دستگاه سیکلوتیلر چیست؟ سیکلوتیلر جز دستگاه های خاک ورزی ثانویه محسوب می شود و غالبا بعد از حرکت چیزل به روی زمین استفاده می شود و در زمین های نرم مستقیما شخم می زند. سیکلوتیلر دستگاهی است جهت خرد کردن کلوخ های سفت و خشک حاصل از عملیات های شخم زنی در زمین های کشاورزی که پس از خرد کردن ، عملیات صاف کردن و کوبیدن خاک به منظور کم کردن هوای بین خاک را نیز با حرکت غلتک انجام می دهد اصولا دستگاه سیکلوتیلر یک خاک ورز ثانویه است و زمین گاواهن نزده یا شخم نخورده را نمی تواند کارکند .

مزایای دستگاه سیکلوتیلر:

تبدیل خاک به تکه هایی به اندازه ی 2*2 سانتی مترکه به دلخواه کوچک تر یا بزرگ تر می شوند. جلوگیری از فرسایش خاک , این دستگاه خاک را به پودر نرم تبدیل نمی کند زیرا خاک دراین حالت فوق العاده دچار فرسایش آبی و بادی می شود. حفظ میزان مناسب بقایای گیاهی در خاک که باعث نفوذ مناسب آب و هوا به خاک می شود. مسطح کردن بسیار مرغوب زمین جهت آبیاری آسان و استفاده حداکثر از سطح زمین از مزیای دستگاه سیکلوتیلر محسوب می شود.

از دیگر مزایای دستگاه سیکلوتیلر می توان به فشرده نشدن سطح زمین و در نتیجه حفظ مرغوبیت دانه های خاک و شکستن لایه سخت ایجاد شده توسط حرکت تراکتور همچنین توانایی آماده سازی بستر کشت و پاشیدن بذر به صورت هم زمان (در صورت بستن بذرکار) پایین آوردن هزینه های جاری از جمله سوخت تراکتور- استهلاک تراکتور- نیروی انسانی و…سرعت بسیار بالا در جهت آماده سازی بستر کشت و موارد بسیار دیگر اشاره کرد.

بخار دستگاه سیکلوتیلر نسل جدیدی از خاک ورزها است که به‌ منظور بسترسازی مناسب بذر در یک مرحله و درنتیجه افزایش راندمان محصول، مورد استفاده قرار می‌ گیرد. حرکت عمودی تیغه‌ ها منجر به خرد شدن کلوخه‌ ها و ایجاد دانه‌ بندی مناسب خاک برای رشد بذر می‌ گردد و توسط ماله ماشین، سطح خاک تسطیح شده و در آخر با کمک غلتک، هوای خاک تخلیه گشته و فشردگی مناسب خاک جهت جوانه‌ زنی بذر فراهم می‌ شود. استفاده از این ماشین موجب کاهش تردد تراکتور و ادوات در مزرعه شده و در نتیجه سبب تأخیر در ایجاد لایه سخت زیرین می‌ گردد.

دستگاه سیکلوتیلر:

دستگاه سیکلوتیلر بهترین دستگاه برای آماده سازی بستر بذر می باشد با تثبیت خاک توسط غلطک دندانه دار برای کشت بذر ، بهترین حالت و رطوبتی مناسب به وجود می آورد که باعث رشد و توسعه گیاه می شود . دستگاه سیکلوتیلر در اندازه های 2 ، 5/2 و 3 متری موجود می باشد خصوصیات : 1- دانه بندی صحیح خاک . 2- کاهش فشردگی خاک . 3- کاهش هزینه ها.

ویژگی های دستگاه سیکلوتیلر دور موتور قابل تنظیم دارای حفاظ موتور در مقابل سنگ و حفاظ ایمنی قابلیت نصب انواع غلتک و ماله توانایی آماده سازی بستر کشت و پاشیدن بذر همزمان کاهش مصرف سوخت، استهلاک تراکتور و نیروی انسانی حفظ میزان مناسب بقایای گیاهی در خاک دانه بندی مناسب خاک و ایجاد فشردگی در سطح خاک می باشد.

دستگاه سیکلوتیلر یکی از بهترین و با صرفه ترین ادوات کشاورزی جهت آماده سازی بستر خاک برای کاشت بذر محسوب می شود چون با تثبیت خاک توسط غلطک دندانه دار برای کشت بذر ، بهترین حالت را فراهم کرده است و رطوبت خاک را که عامل رشد گیاه است بهتر از دیگر ادوات خاک ورزی حفظ می کند .

اصول استفاده از دستگاه سیکلوتیلر:

دستگاه سیکلوتیلر را بعد از شخم زدن توسط گاو آهن و خاک ورزی با چیزل یا دیسک پشت تراکتوری می توان استفاده کرد. تیغه های دستگاه سیکلوتیلر را باید به اندازه استاندارد در خاک فرو برد، چنانچه عمق کم تری داخل خاک قرار گیرد باعث می شود کارآیی لازم را نداشته باشد و کلوخ ها را در ابعاد ریز و عمق کافی خرد نکند و اگر در عمق زیادی فرو برود به دستگاه سیکلوتیلر و تراکتور فشار زیادی وارد می کند و استهلاک آن را بالا می برد.

تیغه های دستگاه سیکلوتیلر را وقتی که تا حدود 5 سانت ساییده شد بهتر است تعویض یا عوض شوند تا تیغه های جدید با کارآیی بالا وظیفه خرد کردن کلوخ ها را انجام دهد. چنانچه مراحل اولیه خاک ورزی به درستی انجام نشده باشد و زمین سفت باشد موجب آسیب دیدن و خراب شدن تیغه ها و گیربکس می شود و در صورت گیر کردن تیغه ها در خاک، یا تیغه می شکند و یا پیچ بریده می شود که بریدن پیچ هم سبب گم شدن تیغه ها در مزرعه می شود.

روتیواتور ها در مدل های روتیواتور پشت تراکتوری و تیلر روتیواتور در دنیا شناخته و طراحی و تولید گردیده اند. از مدل تیلری برای کار هایی در حجم بسیار پایین و باغچه ها استفاده می گردند و از مدل پشت تراکتوری برای کارهایی با حجم و وسعت زیاد و کشاورزی مکانیزه استفاده می گردد.

در کار با روتیواتور تراکتوری به مهم ترین نکته یعنی برگردان خاک با عمق تعیین شده توجه شده است که این به بافت اصلی خاک آسیبی وارد نمی کند. که برای آینده خاک و حفظ مواد مغزی و معدنی و همچنین رطوبت خاک بسیار قابل  توجه خواهد بود .

امروزه با توجه به بالا رفتن سطح دانش و کار کردن اصولی و درست کشاورزان ، این گونه ادوات و ماشین آلات نهادینه تر گردیده است . با گذر زمان ادوات بروز و کامل تری هم در زمینه شخم و برداشت و حتی حفظ خاک طراحی و تولید می گردند.

روتیواتور پشت تراکتوری در مدل و سایز های مختلف و گوناگونی طراحی و تولید گردیده است که به شرح زیر می باشد :

روتیواتور کشویی گیربکس ساده ترکروتیواتور کشویی گیربکس متغیر 4 حالته ترکروتیواتور ثابت گیربکس ساده ترکروتیواتور کشویی گیربکس متغیر 4 حالته ترکدر مدل های کشویی گیربکس ترکیه ای در دو مدل کشوئی دستی یا مکانیکی و همچنین کشویی جکدار هیدرولیکی ارائه می گردد. روتیواتور BEREKET در عرض کارهای مختلف و ممتفاوتی برای نصب بر روی انواع تراکتور باغی و تراکتور 4 و 6 سیلندر طراحی و تولید گردیده است

در مدل های فوق روتیواتور های به دو شکل کشوئی و ثابت با گیر بکس های متغیر چند حالته و همچنین گیربکس دور ثابت ترکیه ای  طراحی و تولید می گردند که به طور معمول بیش ترین درخواست از مدل کشویی با گیربکس دور ثابت به دلیل قیمت مناسب بودن را نسبت به گیربکس های متغیر 4 حالته در مدل های کشوئی و ثابت خواهند داشت .از دیگر مزایا و اهمیت های استفاده از گیربکس دور متغیر می توان به قابلیت تنظیم میزان سرعت و کنترل عملکرد دستگاه روتیواتور تراکتوری اشاره کرد.

روتیواتور های تراکتوری از لحاظ ساختاری یکسان می باشند ولی از لحاظ عملکردی و کاربردی مختلف می باشند به همین جهت در برخی از مدل ها با تعویض تیغه های روتیواتور می توان در چند جهت آن را استفاده نمایید که متداول ترین نوع تیغه ها به شرح زیر می باشند:

تیغه سی شکل Blade Type Cتیغه ال شکل Blade Type Lتیغه روتیواتور گلدونی Blade GOLDONIتیغه فیاتی Blade Fiatاز مزایای استفاده از روتیواتور تراکتوری به موارد زیر می توان اشاره نمود :

شخم زدن اولیه خاک و همچنین به دلیل چرخشی بودن تیغه (پره ها ) باعث می گردد رطوبت در میان خاک باقی مانده و از هدر رفتن آب و خشکی زمین جلوگیری نماید به دلیل ریز بودن اکثر بذرها و هدر نرفتن آن ها توسط باد و سایر عوامل ، زمین سطح کشت باید کاملاً نرم و بذر در خاک مخلوط و بنشیند به همین جهت روتیواتور تراکتوری برای نرم کردن یک دست خاک در مزارع کاشت بهترین گزینه خواهد بود.

پس از برداشت محصولات معمولاً بقایایی از آن ها یا علف های هرز در زمین ، باغ یا شالیزار ها باقی می ماند . با استفاده از روتیواتور تراکتوری می توان آنها را خرد و مخلوط و همچنین به عنوان کود گیاهی ارگانیک تبدیل و استفاده نمود .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *