لیست مشاغل خانگی

مشاغل خانگی : امروزه مشاغل خانگی زودبازده و کسب و کارهای خانگی به عنوان راهكاري مهم براي خوداشتغالی و  ايجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان به حساب می آیند. قابليت انجام اين نوع كسب و كار در منزل سبب ايجاد مزایای بی شماری برای شاغلين آن ها می شود، كه از جمله مي توان به ايجاد توازن بين مسئوليت خانوادگي زنان و اشتغال آنان، حذف هزينه های مربوط به خريد، رهن و اجاره كارگاه و اياب و ذهاب، استفاده از نيروی كار ساير اعضای خانواده و ايجاد زمينه های كار خانوادگی ، امكان انتقال تجارب از طريق آموزش غيررسمی به شيوه استاد- شاگردی بين اعضاء خانواده و بسیاری فواید دیگر اشاره کرد.

بايد توجه داشت كه در سالهای اخير به دليل تحولات عظيم در بخش فناوری اطلاعات در جهان و ايجاد مشاغل جديد، امكان اشتغال خانگي برای بسياري از افراد در زمينه های فناوری اطلاعات یا IT  نيز فراهم شده است. اين مشاغل خانگی زودبازده كه روزانه در سراسر جهان تعداد آن ها رو به فزوني و تنوع است اين امكان را فراهم مي آورد تا افراد بتوانند در محيط خانه با استفاده از رايانه و وسايل جانبي مورد نياز، به انجام كسب و كارهاي گوناگون در اين حوزه بپردازند.

مشاغل خانگی
مشاغل خانگی

مشاغل خانگی :

مسئله کسب درآمد از حیاتی ترین مسائل برای تمامی مردم جهان به شمار می آید. امروزه می توان از راه های گوناگون و متفاوت کسب درآمد کرد. انواع کسب و کارهای مختلف وجود دارند که شما با آشنایی و مطالعه کامل در مورد سبک و روش هر کدام می توانید به کسب درآمد مشغول شوید. مشاغل خانگی را می‌توان یکی از زود بازده ترین انواع کسب و کار دانست. شما می توانید با کمک گرفتن از اقوام خود کسب و کار خانگی خود را سامان دهی کنید و خیلی سریع کسب و کار خود را به سود دهی برسانید.

مشاغل خانگی

1. خشک‌ کردن میوه

امروزه مصرف میوه‌های خشک شده بسیار رواج پیدا کرده است. اگر سرمایه اولیه حدوداً 15 تا 20 میلیون دارید، می‌توانید با حداقلی‌ها شروع کنید. تجهیزات خشک‌کردن میوه شامل دو دستگاه خشک‌کن و خردکن (اسلایسر) میوه است. اسلایسر، میوه را برش می‌زند و خشک‌کن آن را خشک می‌کند.

2. فروش سبزی‌ خردشده

چون با افزایش مشغله و گرفتاری خانواده‌ها، مشتریان محصولات خانگی را به محصولات صنعتی ترجیح می‌دهند. به‌عنوان‌مثال در حال حاضر کمتر خانواده‌ای تمایل دارد، پیاده سرخ کرده را بخرند یا خرید سبزی‌ خردشده یا خشک‌شده رواج زیادی پیداکرده است. همین موضوع فرصت‌های شغلی مناسبی ایجاد می‌کند.

برای خرید یک دستگاه کوچک سبزی خردکن که 10 تا 15 کیلوگرم سبزی را در یک ساعت خرد می‌کند حدوداً به 2 تا 3 تومن ‌میلیون تومان سرمایه نیاز دارید. علاوه بر سبزی خردکن شما به یک یخچال صندوقی برای نگهداری سبزیجات نیاز دارید. پیشنهاد می‌کنیم روی گزینه‌های دست‌دوم متمرکز شوید تا هزینه کمتری بدهید. خرید یخچال صندوقی حدود 3.5 ‌میلیون تومان هزینه دارد. برای قرار دادن این دستگاه‌ها حداقل به یک اتاق 12 متری نیاز دارید.

همچنین فروش لوبیا کشاورزی پاک کرده، سبزی خوردن آماده، پیاز سرخ کرده و… را هم می‌توانید به روش های درآمد زایی اضافه کنید.

مشاغل خانگی

3. قالی بافی

قدیمی ترین نمونه قالی جهان که تاکنون یافته شده، قالیچه ای آریایی با نقوش اصیل هخامنشی است. صنعت فرش در ایران بسیار قدیمی است و در قالی ایرانی در سطح جهان حرف اول را می زند. با وجود فرش های ماشینی، اما همچنان فرش های دستباف مشتریان خودش را در داخل و خارج دارد.

فرش بافی از آن دسته مشاغلی است که می تواند درآمدزایی سرشاری را برای افراد متقاضی کسب و کار خانگی ایجاد کند. بعضی از کارگاه هاي فرش بافی با دادن آموزش هاي لازم اطلاعات اولیه را در اختیار متقاضیان قرار می دهند و بعد از تهیه وسایل لازم می توان کار فرش بافی را در خانه شروع کرد.

بعضی از افراد تا ماهی 5 میلیون تومان هم از این شغل درآمد کسب می کنند. اضافه بر این مسئله اشتغال زایی خوبی برای سایر افراد جویای کار فراهم می کنند.

مشاغل خانگی

4. بازاریابی تلفنی

بازاریابی تلفنی یکی از مهم‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌های جذب مشتری است به همین دلیل شرکت‌های مختلفی به بازاریاب تلفنی نیاز دارند.

بازاریابی تلفنی می‌تواند برای شما یک درآمدزایی 1 تا 3 میلیونی را مهیا کند. افراد می‌توانند با مراکزی که نیاز به بازاریابی برای محصولشان دارند قرارداد ببندند و بسته به فعالیت خود از 1 تا 3 میلیون مزد دریافت کنند.

5. عروسک سازی

عروسک سازی نیز با مقداری آموزش و با تهیه ابزار در خانه امکان پذیر است و می تواند کسب و کاری خوبی برایتان باشد. بسته به آنکه چقدر در کار تبحر پیدا کنید و چه میزان فعالیت داشته باشید می توانید ماهیانه درآمدی بالای 1 میلیون در ماه داشته باشید.

6. شیرینی‌ پزی

شما می توانید از هنر آشپزی خود نیز کسب درآمد کنید و حتی بدون نیاز به مغازه محصولات خود را در خانه خود به فروش برسانید یا این که محصولات خود را به شیرینی فروش ها بدهید. این کسب و کار خانگی نیز بسته به فعالیت شما می تواند درآمد بالایی برایتان ایجاد کند.

7. خیاطی

شاید خیاطی را بتوان جزو مشهور ترین مشاغل خانگی قرار داد. گرچه برای این منظور باید تبحر کافی داشته باشید و پس از آن می توانید به درآمدزایی مناسبی برسید.

برای شروع می توانید با توجه به نیاز روز، چند لباس بدوزید و با فروشگاه های پوشاک کوچک برای عرضه و فروش لباس ها صحبت کنید.

8. صنایع دستی

هنر همیشه طرفداران خاص خودش را دارد. اگر بتوانید محصولات خاص خودتان را بسازید و بازاریابی خوبی داشته باشید از طریق بافتنی، گلدوزی، ساخت وسایل تزئینی هم می توان درآمدزایی کرد.

در حوزه صنابع دستی به مشاغل زیر توجه داشته باشید:

  • صنایع دستی چرمی: معرق چرم، نقاشی روی چرم، نقش اندازی ضربی روی چرم (حکاکی چرم)، سراجی سنتی (ساخت کمربند و کیف و…)، طراحی به صورت داغ روی چرم (سوخت روی چرم).
  • صنایع دستی فلزی: قلمزنی، مشبک سازی فلزی، حکاکی روی فلز، میله سازی، گرگور بافی، زیورآلات سنتی (جواهر سازی)، صنایع دستی مسی (تابلو – وسائیل تزئینی) هم جزء کارهای خانگی محسوب می شوند.
  • سفال و سرامیک و کاشی سنتی: سفال و سرامیک، کاشی هفت رنگ، معرق کاشی، نقاشی روی سفال، مهرسازی.
  • صنایع دستی شاخه (نساجی سنتی): توربافی، شال بافی، زریبافی، موج بافی، ترمه بافی، مخمل بافی، سجاده بافی، دارایی بافی (ایکات)، شمد بافی، تکه دوزی، شبکه دوزی، ابریشم دوزی، آجیده دوزی (لایه دوزی)، جاجیم بافی، چادرشب بافی، ماشته بافی، عبا بافی.

9. پرورش گیاهان خانگی

زندگی شهری و دوری از طبیعت همه انسان ها را دلتنگ سر سبزی کرده است. اگر بتوانید در محیط خانه گیاهان کوچک تزئیینی و حتی دارویی پرورش بدهید با استفاده از کمترین فضا می توانید درآمدزایی بسیار خوبی داشته باشید. گرچه لازم است که مطالعه و تحقیق خوبی داشته باشیم تا بتوانیم به بهترین شکل ممکن از عهده کار بر آییم.

10. ترجمه متون انگلیسی به فارسی

اگر بر زبان انگلیسی یا هر زبان خارجی دیگری تسلط دارید، چرا به فکر درآمدزایی از آن نباشید؟ در حال حاضر با افزایش تجارت بین‌الملل و همچنین ترجمه‌ متون مختلف از منابع خارجی و انتشار آن بر روی وبسایت‌های ایرانی، نیاز به مترجم خبره شدیدا احساس می‌شود. مهم‌ترین موضوع در مورد مترجمی این است که برای کار نیازی به حضور فیزیکی نخواهید داشت. شما می‌توانید از مشتریان خود به صورت دورکاری فایل ترجمه را دریافت کنید و از طریق ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی، فایل ترجمه شده را به مخاطب خود ارجاع دهید. تمام مراحل را می‌توانید در خانه‌ خود انجام دهید و بدون دردسر کسب درآمد داشته باشید.

برای شروع بهتر است از طریق سایت‌هایی مانند پونیشا، انجام میدم بصورت فریلسنری کار کنید. پس از مدتی که به قدر کافی شناخته شدید و رزومه‌ درخشانی پیدا کردید، می‌توانید به تنهایی با شرکت‌های مختلف قرارداد ببندید. به همین خاطر مترجمی را می‌توان یکی از شغل های پردرآمد خانگی دانست. فعالیت دیگری که در رابطه با ترجمه و اینترنت می‌توانید انجام دهید، ترجمه و زیرنویس فارسی فیلم و سریال‌های خارجی است. در صورت تسلط کامل به زبان‌های خارجی که معمولا در مورد فیلم‌ها، زبان انگلیسی مورد نیاز است، به راحتی و از خانه می‌توانید از این طریق درآمدزایی کنید.

11. نقاشی روی شیشه

هنر خاص و منحصربه فردی است که کمی پشتکار و ذوق و سلیقه می خواهد. اسمش نقاشی روی شیشه است، اما بیشتر به نقاشی روی آینه با رنگ ویترای اختصاص دارد، رنگی با حلال تینر که باعث ماندگاری تصویر روی آینه می شود.  خوبی اش این است که می توانید رایگان در فضای مجازی آموزش ببینید و با سعی و خطا ماهر شوید. اگر هم اهل آموزش های مجازی نیستید، فرهنگسراها و هنرستان ها دوره های خوبی دارند که با هزینه کم انواع نقاشی را آموزش می دهند.

12. درست‌کردن لواشک

این خوشمزه دوست داشتنی از آن چیزهایی است که نوع خانگی اش طرفدار بیشتری نسبت به نوع صنعتی آن دارد و خیلی ها برایش سرودست می شکنند. برای درست کردن لواشک باید میوه های نه چندان مرغوب را بشویید، بپزید و بعد از صافی رد کنید تا هسته ها و اضافاتش را بگیرید و پس از پهن کردن مقابل آفتاب، لواشک آماده است.

دقت کنید که یک نایلون هم روی آن بکشید تا بهداشتی باشد، اتهام غیربهداشتی بودن جزء جداناشدنی لواشک های خانگی بوده اند. برای تهیه لواشکی می توانید از میوه‌هایی مثل آلو، سیب، زرآلو، آلبالو، کیوی و… استفاده کنید.

13. فروش غذای خانگی

سر ظهر که به خیابان ها سر بزنید، متوجه آدم هایی می شوید که به دنبال غذای خوب می گردند. به دلیل هزینه بالا، هر روز غذاخوردن در رستوران، صرفه اقتصادی ندارد و اینجاست که شما می توانید از این فرصت استفاده کنید و غذاهای خانگی را به فروش برسانید.

غذاهای خورشتی یا غذاهایی مثل لوبیاپلو و عدس پلو که گران نیستند و قیمت تمام شده شان به شما قابلیت سوددهی می دهد. ایستگاه های راننده های تاکسی یا اتوبوس، پاساژها و بازارها مکان‌هایی هستند که می توانند خریدار غذای خانگی شما باشند. به شرط کیفیت می توانید مشتری ثابت هم جذب کنید و کسب درآمد خوبی داشته باشید.

شغل های خانگی پردرآمد برای خانم‌ها

در ادامه، به فهرستی از مشاغل خانگی پردرآمد برای خانم‌ها اشاره می‌کنیم:

  • خدمات مراقبت از کودکان: ارائه خدمات مراقبتی به کودکان می‌تواند یک مشغله خانگی پردرآمد باشد. مراقبت از کودکان در خانه شما یا در خانه مشتریان، شامل مراقبت، بازی و آموزش کودکان است.
  • آموزش خصوصی: اگر شما تسلط کافی در یک حوزه خاص دارید، می‌توانید خدمات آموزش خصوصی را در خانه خود ارائه دهید. این می‌تواند شامل تدریس ریاضیات، زبان‌های خارجی، نقاشی و هنر، موسیقی و سایر موارد باشد.
  • طراحی و دوخت لباس: اگر دارای توانایی در طراحی و دوخت لباس هستید، می‌توانید به عنوان یک طراح و خیاط خانگی فعالیت کنید. ارائه خدمات سفارشی دوخت لباس‌ها برای مشتریان می‌تواند منبع درآمد قابل توجهی باشد.
  • پخت و فروش غذا: اگر به طبخ علاقه‌مند هستید، می‌توانید غذاهای خانگی را آماده کرده و به فروش برسانید. این می‌تواند شامل تهیه و فروش تنقلات، شیرینی‌پزی، تهیه غذاهای سالم و سایر محصولات خوراکی باشد.
  • فروش محصولات دست‌ساز: اگر هنر دستی مانند جواهرسازی، گلدوزی، تولید زیورآلات یا سایر محصولات دست‌ساز را دوست دارید، می‌توانید آن‌ها را تولید کرده و در بازار فروش یا در فروشگاه‌های آنلاین به فروش برسانید.
  • مشاوره و راهنمایی: اگر تجربه و دانش خاصی در یک حوزه خاص دارید، می‌توانید به عنوان مشاور و راهنما در آن حوزه فعالیت کنید. مشاوره در زمینه مد، زندگی سالم، روابط، مسائل خانوادگی و سایر حوزه‌ها می‌تواند یک مشغله پردرآمد برای شما باشد.
  • طراحی گرافیک و وب: اگر به طراحی گرافیک و وب علاقه‌مند هستید، می‌توانید به عنوان یک طراح گرافیک یا وب در خانه فعالیت کنید. ایجاد لوگو، طراحی وبسایت‌ها و بنرهای تبلیغاتی می‌تواند به شما درآمد قابل توجهی برای خانه‌تان بیاورد.
  • تولید و فروش محصولات دست‌ساز آشپزی: اگر علاقه‌مند به تولید محصولات دست‌ساز مرتبط با آشپزی هستید، می‌توانید محصولاتی مانند مربا، کمپوت، کیک‌ها و سایر خوراکی‌های خانگی را تهیه کرده و به فروش برسانید.

چگونه محصولاتمان را بفروشیم؟

قبل از این‌که به فکر فروش بیفتید به یک نکته مهم توجه کنید: سعی کنید قبل از تولید، سفارش بگیرید. این نکته به‌ویژه برای تولیدکنندگان مواد فسادپذیرتر مثل سبزی خردشده اهمیت بیشتری دارد و اما فروش… برای فروش چند راه‌حل دارید. مهم‌ترین گزینه، مذاکره با رستوران‌ها، فست فودها و سوپرمارکت‌های محله‌ خودتان است.

گزینه بعدی فروش اینترنتی است. با ایجاد صفحات شخصی می‌توانید برای فروش محصولاتتان تبلیغ کنید یا می‌توانید با نصب چند آگهی در خیابان محل زندگی‌تان کالاهای تولیدی‌تان را به‌صورت مستقیم عرضه کنید. در آگهی‌تان قیمت عرضه به‌صورت مستقیم را محور تبلیغتان قرار دهید تا هم‌محله‌ای‌هایتان ترغیب شوند به‌جای خرید از واسطه‌ها به‌صورت مستقیم از شما خرید کنند.

گزینه بعدی مراجعه به مراکزی است که می‌دانید مصرف‌کننده عمده هستند مثلاً برای خیاطی، صنایع دستی و… به فروشگاه‌های لوازم سنتی و پوشاک بروید و برای کارهایی مثل شیرینی‌پزی، سبزی خرد‌شده به رستوران‌ها، غذاخوری‌ها، ساندویچی‌ها، مهدهای کودک و مدارسی که به بچه‌ها یک وعده‌غذا ارائه می‌دهند. باوجود تمام رقبایی که در بازار وجود دارد اگر شما کیفیت محصول و خدمات خودتان را ارتقاء دهید قول می‌دهم هیچ رقیبی برایتان وجود نخواهد آمد.

اگر خودتان نمی‌توانید در طریق شبکه‌های مجازی مثل اینستاگرام فعالیت کنید، از اطرافیان خودتان بخواهید که به شما کمک کنند.

حرف پایانی

روش‌های کسب درآمد اینترنتی فقط مختص محصولات دیجیتال نیست، شما می‌توانید محصولات دست‌ساز و خانگی خود را از طریق اینترنت بفروشید. به عنوان مثال تولید محتوا، آهنگسازی، ادیت ویدئو، انیمیشن‌سازی، مدیریت شبکه‌های اجتماعی از دیگر کارهایی هستند که می‌توانید در خانه انجام دهید و درآمد داشته باشید.

اگر ایده ای برای راه اندازی کسب و کار خانگی و یا تجربه ای در مشاغل خانگی دارید، لطفاً از قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

۱. آیا می‌توانم همزمان چند شغل خانگی داشته باشم؟

بله، می‌توانید در کنار مشاغل خانگی دیگری نیز فعالیت کنید. بسیاری از خانم‌ها توانسته‌اند با ترکیب چندین مشاغل خانگی، درآمد قابل توجهی را به دست آورند. مهمترین نکته این است که توجه کافی به مدیریت زمان و توانایی برنامه‌ریزی صحیح داشته باشید تا بتوانید بین مشاغل مختلف خود تعادل برقرار کنید.

1. راه‌اندازی کسب و کار خانگی سخت است؟

راه‌اندازی یک کسب و کار خانگی نسبتاً آسان است، اما نیازمند برنامه‌ریزی و تلاش است. برای شروع، باید به تحقیقات مربوط به بازار، مشتریان هدف و رقبا بپردازید. همچنین، برنامه‌ریزی مالی و ایجاد یک برنامه عملیاتی مناسب برای مدیریت کسب و کار نیز حائز اهمیت است.

آیا برای راه‌اندازی یک کسب و کار خانگی سرمایه زیادی نیاز است؟

برای راه‌اندازی بسیاری از کسب و کارهای خانگی، سرمایه آغازین زیادی نیاز نیست. بسیاری از مشاغل خانگی با توجه به نیازهای مشتریان و منابع قابل دسترسی شما، می‌توانند با هزینه‌های کمتر شروع شوند. با این حال، هزینه‌های مربوط به تجهیزات و مواد اولیه ممکن است متفاوت باشد و بستگی به نوع کسب و کار دارد.

چگونه می‌توانم بازاریابی مناسب برای کسب و کار خانگی خود داشته باشم؟

برای بازاریابی کسب و کار خانگی خود، می‌توانید از روش‌های مختلف استفاده کنید. ایجاد حضور آنلاین از طریق وبسایت، رسانه‌های اجتماعی و فروشگاه‌های آنلاین می‌تواند راه‌حلی مؤثر باشد. همچنین، می‌توانید از روش‌های سنتی مانند توزیع کارت‌های تبلیغاتی، شرکت در نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های محلی استفاده کنید. همچنین، داشتن استراتژی بازاریابی دیجیتال، مانند بهینه‌سازی سایت خود برای موتورهای جستجو و استفاده از تبلیغات آنلاین نیز می‌تواند به شما کمک کند.

آیا برای موفقیت در یک کسب و کار خانگی، تجربه قبلی لازم است؟

تجربه قبلی می‌تواند مفید باشد، اما برای موفقیت در یک کسب و کار خانگی، لازم نیست حتماً تجربه قبلی داشته باشید. با دقت به تحقیق و مطالعه در زمینه کسب و کار مورد نظر خود، می‌توانید به موفقیت برسید. همچنین، اعتماد به نفس، تعهد و اراده قوی نیز از عوامل مهم برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار خانگی است.

امیدوارم که این پاسخ‌ها به شما کمک کننده و مفید باشند. در صورت داشتن سوالات بیشتر، من همیشه در اینجا هستم تا به شما کمک کنم!

نوشته های مشابه

‫20 دیدگاه ها

    1. امروزه مشاغل خانگی زودبازده و کسب و کارهای خانگی به عنوان راهكاري مهم براي خوداشتغالی و ايجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان به حساب می آیند. قابليت انجام اين نوع كسب و كار در منزل سبب ايجاد مزایای بی شماری برای شاغلين آن ها می شود،

    1. 1. خشک‌ کردن میوه2. فروش سبزی‌ خردشده
      3. قالی بافی4. بازاریابی تلفنی
      5. عروسک سازی6. شیرینی‌ پزی
      7. خیاطی8. صنایع دستی

    1. زندگی شهری و دوری از طبیعت همه انسان ها را دلتنگ سر سبزی کرده است. اگر بتوانید در محیط خانه گیاهان کوچک تزئیینی و حتی دارویی پرورش بدهید با استفاده از کمترین فضا می توانید درآمدزایی بسیار خوبی داشته باشید. گرچه لازم است که مطالعه و تحقیق خوبی داشته باشیم تا بتوانیم به بهترین شکل ممکن از عهده کار بر آییم.

    1. دقت کنید که یک نایلون هم روی آن بکشید تا بهداشتی باشد، اتهام غیربهداشتی بودن جزء جداناشدنی لواشک های خانگی بوده اند. برای تهیه لواشکی می توانید از میوه‌هایی مثل آلو، سیب، زرآلو، آلبالو، کیوی و… استفاده کنید.

    1. خدمات مراقبت از کودکان آموزش خصوصی طراحی و دوخت لباس
      پخت و فروش غذا فروش محصولات دست‌ساز مشاوره و راهنمایی
      طراحی گرافیک و وب تولید و فروش محصولات دست‌ساز آشپزی

    1. در مورد غذا ها و مواد فاسد شدنی مذاکره با رستوران‌ها، فست فودها و سوپرمارکت‌های محله‌ خودتان است.
      فروش اینترنتی
      مراجعه به مراکزی است که می‌دانید مصرف‌کننده عمده هستند

    1. بله، می‌توانید در کنار مشاغل خانگی دیگری نیز فعالیت کنید. بسیاری از خانم‌ها توانسته‌اند با ترکیب چندین مشاغل خانگی، درآمد قابل توجهی را به دست آورند. مهمترین نکته این است که توجه کافی به مدیریت زمان و توانایی برنامه‌ریزی صحیح داشته باشید تا بتوانید بین مشاغل مختلف خود تعادل برقرار کنید.

    1. اگر هنر دستی مانند جواهرسازی، گلدوزی، تولید زیورآلات یا سایر محصولات دست‌ساز را دوست دارید، می‌توانید آن‌ها را تولید کرده و در بازار فروش یا در فروشگاه‌های آنلاین به فروش برسانید.

    1. برای راه‌اندازی بسیاری از کسب و کارهای خانگی، سرمایه آغازین زیادی نیاز نیست. بسیاری از مشاغل خانگی با توجه به نیازهای مشتریان و منابع قابل دسترسی شما، می‌توانند با هزینه‌های کمتر شروع شوند. با این حال، هزینه‌های مربوط به تجهیزات و مواد اولیه ممکن است متفاوت باشد و بستگی به نوع کسب و کار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *