معرفی قالب سازی پلاستیک

قالب سازی چیست؟؟

به طور کلی قالب ابزار شکل دهی هر نوع محصولی است به صورتی که مانند یک الگو کمک می کند تا محصول شکل دلخواه کارفرما را به خود بگیرد. بنا بر همین تعریف  قالب سازی اولین قدم از تولید محصول صنعتی در تعداد انبوه می باشد. حدود پنج هزار سال قبل انواع الگوسازی های اولیه شکل گرفت.

در گذشته از چوب گچ سنگ و ماسه برای ساخت این الگو استفاد می شد. ساخت این ابزار از قدیم تا کنون بنا بر یک تعریف انجام می شود:ساخت قالب یک فرآیند تولیدی برای تولید قطعات با تزریق مواد است. ساخت مدرن این الگو را می توان با یک سری از مواد، از جمله فلزات، شیشه ، الاستومرها، پلیمرهای گرمانرم و گرماسخت و … انجام داد.که یک نوع از ان ها قالب سازی پلاستیکی است

انواع روش های قالب سازی

قالب ها، محفظه ای را فراهم می کنند تا با استفاده از آن ها، قطعه در تعداد بالا به صورت یکسان و یک شکل تولید شود. برای ساخت این محفظه از روش های مختلفی استفاده می شود. با توجه به نوع 1- ماده اولیه که درساخت محفظه استفاده می شود و 2- بسته به قطعه نهایی و ویژگی‌هایی که از آن قطعه مورد انتظار است نوع روش قالبسازی نیز متفاوت می شود. 

1- قالب‌ها بر اساس جنس ماده اولیه که این حفره و محفظه را می سازند به انواع  فلزی – چوبی – پلیمری – ازبستی -سیمانی – گچی -گلی – پارچه – سنگ و لاستیکی و … تقسیم بندی می شوند.

2- برای تولید تمام قطعاتی صنعتی با هر روش تولیدی، به طراحی و ساخت قالب نیاز است. حال جنس و ویژگی‌های قطعه است که روش طراحی و ساخت را تعیین می‌ کند . قالب ها بر اساس روشی که در ساخت قطعه از آن ها استفاده می کنند به چهار روش تولید تقسیم می شوند:

  • ریخته گری
  • تزریق پلاستیک
  • اهنگری
  • پرس

انواع قالب ها بر اساس ماده پر شونده 

قالب های طراحی شده و ساخته شده بسته به اینکه با چه ماده ای پر شوند و این ماده با چه روش به آن ها تزریق شود، تقسیم بندی شده ونام های مختلفی را به خود اختصاص می دهند:

 پلاستیک– فلزی – سیمانی – گلی – گچی – ازبست – شیشه – کاغذ – پلیمر – سرامیک – چوب – پارچه – فوم – سنگ – مواد خوراکی و … می باشد. قالب‌ها بر اساس شکل دهی وشیوه کار روی محصول: پرسی – تزریقی – فشاری – درون گرمایی درون سرمایی – برشی – فرم دهی – خم کاری – اکسترود – لرزشی – فشار هیدرولیک – فشار باد – فشار اب – سایشی و… نمونه هایی از این تنوع هستند. 

قالب دستگاه قالب سازی
قالب دستگاه قالب سازی

قالب یا molding چیست؟؟

یکی از ابزار های تولید انبوه قالب ها هستند که به کمک آن می تواند به تعداد بالا محصول نهایی مشابه را تولید کرد.

ریشه ی کلمه قالب از کلمات عربی است و که معنای واژگون می دهد.

در واقع قالب همان معکوس کردن تورفتگی ها روی یک قطعه است و در نهایت قالب به دست آمده همان تورفتگی های درون قالب هستند.

قالب های هر صنعت با صنایع دیگر تفاوت دارند دسته بندی ان ها را در ادامه مشاهده می کنید؟

  • فلزی
  • پلاستیک
  • دایکاست
  • ترموستینگ
  • لاستیکی
  • جیگ و فیکسچر

استفاده از قالب ها در گذشته تا کنون مورد توجه بوده و برای ساخت انواع لوازم و قطعات در دوره های مختلف کاربرد داشتند.

قالب ها را می توان نام گذاری کرد ان ها بر حسب مواد محصول/شیوه کار/شکل دهی و جنس قالب به چند دسته تقسیم می شوند.

برخی از انواع قالب ها:

  • پلاستیکی
  • سیمانی
  • گلی
  • فلزی

که در ادامه با قالب سازی پلاستیک بیشتر اشنا می شویم.

قالب سازی پلاستیک چیست؟؟

به مراحلی که انجام می گیرد تا یک قالب ساخته و آماده تولید شود قالب سازی و زمانی که خروجی از جنس پلاستیک باشند قالب سازی پلاستیک می گویند.

جنس قالب می تواند هر چیزی باشد اما در در صنعت جنس بدنه و اجزای درون قالب را از جنس فولاد های مرغوب در نظر می گیرند چرا که فولاد ها نسبت به فشار ،ضربه و زنگ زدگی تحمل زیادی دارند.

قالب های پلاستیک جهت تولید در تیراژ های بالا ساخته می شود

پس از مرحله ی طراحی و تامین مواد خام اولیه نوبت به فرایند براده برداری می رسد ( در ایران براده برداری ها از طریق ابزار های سختی بالا که بر روی ماشین آلات بسته می شوند انجام می شوند)

راهنمای خرید دستگاه قالب سازی پلاستیک

از قالب سازی پلاستیک در کجا استفاده می شود؟

روش ترزیق پلاستیک به درون قالب از رایج ترین و محبوب ترین روش های قالب سازی است.

چرا که با کمک این روش می توان در زمان کم تعداد زیادی قطعه تولید کرد علاوه بر این صنعتگر می تواند ضخامت قطعات را نیز تعیین کند.

این ویژگی ها موجب شده اند تا امروزه برای ساخت انواع قطعات یخچال/تلوزیون/قاب موبایل و قطعات داخلی خودرو از صنعت قالب سازی پلاستیک استفاده می شود

از این فناوری در ساخت قطعات پزشکی نیز می توان بهره برد

برای قالب سازی پلاستیک چه مراحلی انجام می شود؟

تولید قالب پلاستیک دارای دو مرحله کلی است:

  1. با استفاده از سیستم های رایانه برای طراحی اولیه اقدام می شود.در این مرحله طرح کلی طراحی می شود با استفاده از همین نرم افزار ها و توسط کار شناسان خبره و مجرب طرح اولیه به طرح سه بعدی یا همان 3D تبدیل می شود و علت این امر این است که انقباض جای تراش شیب ها/ابعاد سر ماهیچه ها و محل قرار گرفتن سوراخ های ونت و پران مورد ارزیابی و بررسی قرار بگیرد. تمامی این موارد برای این است که محصول و قطعه نهایی از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد.
  2. از مجموعه مراحل قال تولید قالب سازی از دستگاه cnc برای تولید قالب استفاده می شود تمامی اجزا قالب باید با استفاده از این دستگاه انجام شود.علت این است که این دستگاه کوچک ترین قطعات را نیز با حداکثر دقت اجرا می کند و جای هیچ گونه خطایی را نمی گذارد.
معرفی انواع دستگاه های قالب سازی پلاستیک

طراحی قالب سازی پلاستیک چیست؟؟

طراحی قالب فعالیت مهم در فرایند ساخت قالب است چرا که در صورت عدم موفقیت در قالب گیری قطعه هزینه های دو باره کاری و اینا تغییر در یک فعالیت باعث دوباره کاری در سایر فعالیت ها نیز می گردد،همچنین در صورت عدم توجه به شرایط تولید مونتاژ می تواند سیکل تولید را پیچیده و طولانی تر نماید که هزینه های این قسمت به صورت دائمی بر سازمان تحمیل می گردد.

قالب سازی پلاستیک

سوراخ کاری در ساخت قالب پلاستیک؟؟

در این مرحله در صورت نیاز سوراخ هایی جهت کلن بسته شدن بلوک خام روی دستگاه های براده برداری بعدی انجام می گردد در برخی موارد سوراخ هایی که نیاز به دقت های بالا ندارند نیز اجرا می گردد.

در حالت عادی به جهت ایجاد سوراخ های اتصال جهت پیچ کردن ۲ قطعه از قالب پلاستیک به یکدیگر استفاده می شود اما در مراحل دیگری مانند ایجاد سوراخ های گردش آب به جهت خنک کاری قالب سازی پلاستیک با ایجاد سوراخ های محل عبور پران میله ای نیز براده برداری توسط دریل یا سوراخ کاری استفاده می گردد

اجزای پران بندی؟؟

پران ها قطعات مکانیزم هایی هستند که عموما جزوی از سطح قالب هستند بعد از عملیات قالب گیری پران با فشار به قطعه ای تزریق پلاستیک شده ان را به بیرون هدایت می کنند.

در صورتی که قالب طوری طراحی شده باشد که پران های میله ای یا تکه ای وظیفه ی خارج نمودن قطعه ی پلاستیک شده را از درون قالب بر عهده داشته باشند در این مرحله اجرا می گردد.

پران های قالب پلاستیک در مرحله پران با توجه به حدی روان سازی شوند که میله های پران به خوبی از درون ان ها عبور کنند همچنین به میزان لقی پایین داشته باش که سواد پلاستیک نتواند در آن شکاف ورود کند اتصال این پران ها به صفحات پشتی قالب در این مرحله صورت می‌گیرد

این اتصال به نحوی است که با فشار یک دستگاه تزریق به صفحه ی پران،تمامی پران ها به صورت روان و هماهنگ به بیرون از سطح قالب پلاستیک حرکت کنند و محصول را به بیرون هدایت نمایند نیروی جلو و عقب صفحه پران توسط جک دستگاه تزریق پلاستیک تامین می گردد.

روش‌های ساخت انواع قالب

قالب را ابتدا با نرم افزارهای گرافیکی به صورت سه بعدی طراحی کرده و سپس آن را با روش‌های متفاوتی تولید می‌کنند. انواع روش‌های ساخت قالب به شرح زیر است:

* قالب پرس

* قالب پلاستیک

* قالب ریخته گری

* قالب آهنگری

در این قسمت از مطلب مختصر توضیحی در مورد هر یک از این روش‌ها داده می‌شود.

قالب پرسی

از قالب پرسی بیشتر برای تولید قطعات پلاستیکی استفاده می‌شود. این نوع قالب می‌تواند به قطعه فرم داده و یا آن را خم کند. به همین دلیل است که مواد استفاده شده در آن باید انعطاف پذیری مناسبی داشته باشند.

قالب آهنگری

قالب‌های ریخته گری برای فرم دادن به آلومینیوم مناسب اند. اگر قصد تولید قطعات آلومینیومی با کیفیت را دارید بهتر است به سراغ قالب‌های ریخته گری شده بروید.

قالب پلاستیک

قالب پلاستیک نیز برای تولید انواع قطعات پلاستیکی مناسب است. جنس خود قالب از فولاد بوده و دارای دو تکه مجزا است. پلاستیک مذاب با فشار زیادی به داخل قالب ریخته شده و بعد از سرد شدن از آن جدا می‌شود.

قالب ریخته گری

روش ریخته گری در ساخت قالب خود به سه قسمت دایکاست، ماسه‌ای و ریژه تقسیم می‌شود. از این نوع قالب‌ها نیز بیشتر برای ساخت قطعات آلومینیومی استفاده می‌شود.

چگونه از قالب سازی پلاستیک قطعه تولید می‌شود؟

درست است که روش تزریقی رونق بسیاری دارد؛ اما این تنها یک نمونه از روش‌های ساخت قطعه است. در ادامه این مطلب می‌توانید با چند روش دیگر نیز آشنا شوید.

قالب سازی پلاستیک به روش ضربه‌ای

از قالب سازی ضربه‌ای برای تولید قطعات توخالی پلاستیکی استفاده می‌شود. این قطعات می‌توانند به صورت یکپارچه و یا قطعه قطعه باشند. سه نوع قالب سازی به روش ضربه‌ای داریم:

* کششی تزریقی

* ضربه‌ای تزریقی

* با فشار اکستروژن

در روش ضربه‌ای پلاستیک مذاب را با کمک لوله پاریسون وارد قالب کرده و اجازه می‌دهند مواد به خوبی بر دیواره قالب پخش شود. بعد از اینکه قطعه خنک شد، قالب از هم جدا شده و قطعه خارج می‌شود.

قالب سازی به کمک گاز

در ین روش فشار گاز است که در تزریق پلاستیک موثر است. به این ترتیب مواد با سرعت بیشتری به داخل قالب تزریق شده و به دیواره می‌چسبند. روش فشار با گاز به دلی مقرون به صرفه و دقت بالا کارایی بسیاری دارد.

قالب سازی فشرده

قالب سازه فشرده نیز نوع دیگری از ساخت قطعه است که در آن از فشار زیاد برای فرم دادن به پلاستیک استفاده می‌شود. مواد اضافی دور قطعه بعداً با دستگاه‌های مخصوص برش داده می‌شوند. این نوع قالب‌ها برای ساخت قطعات زاویه دار و ظریف مناسب نیستند.

نتیجه گیری

قالب سازی پلاستیکی برای ساخت انواع قطعات پلاستیکی و سیلیکونی کاربرد فراوان دارند. این قالب‌ها خود معمولاً از جنس فولاد اند اما نوع ماسه‌ای آن نیز وجود دارد. در حالت کلی به چهار روش آهنگری، ریخته گری، پرس و پلاستیک می‌توان انواع قالب برای ساخت قطعات پلاستیکی یا فلزی ساخت؛ اما ساخت قطعات پلاستیکی با کمک قالب سازی پلاستیک خود به روش‌های تزریقی، ضربه‌ای و فشار گاز میسر است. روش تزریق پلاستیک به داخل قالب بسیار رایج است اما روش فشار با گاز بسیار مقرون به صرفه تر است.

برای خرید هر نوع از این سه دستگاه می توانید به سایت B2WALL مراجعه کنید و از دستگاه خریداری شده تان تا سالیان سال بدون هرگونه پشیمانی استفاده کنید.

فعالیتB2WALLدر راستای حمایت از تولید ملی و توسعه کسب و کار صنایع کوچک و بزرگ است.

سایت(b2wall) امید وار است که این مقاله برای شما کاربران عزیز کار امد باشد.

نوشته های مشابه

‫20 دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید ممنون از گذاشتن این مقاله می خواستم بدونم این نوع از قالب سازی پلاستیک داخل سایتتون موجود است برای خرید؟؟

    1. با سلام برای خرید محصولات قالب سازی پلاستیک شما می توانیم داخل سایت b2wall.com شده اسم محصول مورد نظر خورد را سرچ نمایید و جهت اطلاع بیشتر با پشتیبانی های انلاین در رایچت با ارتباط باشید.

    1. سلام جهت قیمت محصولات قالب سازی پلاستیک شما می توانیم داخل سایت b2wall.com شده اسم محصول مورد نظر خورد را سرچ نمایید و با پشتیبانی های انلاین در رایچت با ارتباط باشید.

    1. به طور کلی قالب ابزار شکل دهی هر نوع محصولی است به صورتی که مانند یک الگو کمک می کند تا محصول شکل دلخواه کارفرما را به خود بگیرد. بنا بر همین تعریف قالب سازی اولین قدم از تولید محصول صنعتی در تعداد انبوه می باشد. حدود پنج هزار سال قبل انواع الگوسازی های اولیه شکل گرفت.

    1. پلاستیک– فلزی – سیمانی – گلی – گچی – ازبست – شیشه – کاغذ – پلیمر – سرامیک – چوب – پارچه – فوم – سنگ – مواد خوراکی و … می باشد. قالب‌ها بر اساس شکل دهی وشیوه کار روی محصول: پرسی – تزریقی – فشاری – درون گرمایی درون سرمایی – برشی – فرم دهی – خم کاری – اکسترود – لرزشی – فشار هیدرولیک – فشار باد – فشار اب – سایشی و… نمونه هایی از این تنوع هستند.

    1. رای ساخت انواع قطعات یخچال/تلوزیون/قاب موبایل و قطعات داخلی خودرو از صنعت قالب سازی پلاستیک استفاده می شود
      از این فناوری در ساخت قطعات پزشکی نیز می توان بهره برد

    1. طراحی قالب فعالیت مهم در فرایند ساخت قالب است چرا که در صورت عدم موفقیت در قالب گیری قطعه هزینه های دو باره کاری و اینا تغییر در یک فعالیت باعث دوباره کاری در سایر فعالیت ها نیز می گردد،همچنین در صورت عدم توجه به شرایط تولید مونتاژ می تواند سیکل تولید را پیچیده و طولانی تر نماید که هزینه های این قسمت به صورت دائمی بر سازمان تحمیل می گردد.

    1. پران ها قطعات مکانیزم هایی هستند که عموما جزوی از سطح قالب هستند بعد از عملیات قالب گیری پران با فشار به قطعه ای تزریق پلاستیک شده ان را به بیرون هدایت می کنند.

    1. قالب پلاستیک نیز برای تولید انواع قطعات پلاستیکی مناسب است. جنس خود قالب از فولاد بوده و دارای دو تکه مجزا است. پلاستیک مذاب با فشار زیادی به داخل قالب ریخته شده و بعد از سرد شدن از آن جدا می‌شود.

    1. از قالب سازی ضربه‌ای برای تولید قطعات توخالی پلاستیکی استفاده می‌شود. این قطعات می‌توانند به صورت یکپارچه و یا قطعه قطعه باشند. سه نوع قالب سازی به روش ضربه‌ای داریم:
      * کششی تزریقی
      * ضربه‌ای تزریقی
      * با فشار اکستروژن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *