آسیاب قهوه چیست و انواع آن

یکی از مهم ترین عامل برای دم کردن قهوه خوب ، اندازه آسیاب شدن دانه های قهوه است(درحالی که شما قهوه و تجهیزات مناسب دارید). انتخاب دستگاه آسیاب قهوه مناسب بسیار مهم است .

 لازمه افزایش کیفیت قهوه این است که ما یک آسیاب قهوه با کیفیت نیز خریداری کنیم . آیا میدانید برای تهیه قهوه اسپرسو در مرحله اول به یک آسیاب قهوه نیاز داریم . دستگاه آسیاب مناسب باعث میشود قهوه ای که از دستگاه خارج میشود طعم و عطر اصلی خود را داشته باشد . همانطور که میدانید عطر و رایحه قهوه بسیار فرار است و در آخر با انتخاب صحیح دستگاه آسیاب قهوه و طرز استفاده از آن میتوانید نهایت استفاده از طعم و رایحه قهوه آسیاب شده را ببرید .

تاریخچه آسیاب قهوه

اولین آسیاب که از نوع دستی بوده توسط ایرانی ها یا ترک ها ساخته شده است که اختلاف نظر در آن نیز وجود دارد . این آسیاب دستی برای ساخت آن از نقش های اسلامی و ایرانی در طراحی آن استفاده کرده اند و از این آسیاب برای آسیاب ادویه نیز مورد استفاده قرار گرفت .

بعد از مدتی ترک ها از این آسیاب به عنوان آسیاب قهوه و تهیه پودر قهوه ترک استفاده کردند . امروزه آسیاب دستی سیلندر گونه ترکی با طراحی نقش های مختلف بر روی آن میتوان آن را جز سوغاتی های با ارزش ترکیه به شمار آورد  .

آسیاب دستی ترک

در سال 1665 میلادی فردی به نام نیکلاس بوک (Nicholas Book) در انگلستان آسیابی که خود آن را طراحی کرده بود ساخت و تو انست آن را به تولید انبوه برساند . این آسیاب قهوه اولین آسیاب قهوه اروپایی بود و خیلی سریع در اروپا مشهور شد و با گذر زمان با گشترس صنعت الکتریسیته ، آسیاب های برقی وارد بازار شد که روز به روز کیفیت و توانایی های آن بیشتر شد .

انواع آسیاب قهوه

آسیاب قهوه تیغه ای (Blade Coffee Grinder):

اگر به نام این آسیاب دقت کنیم متوجه میشویم که این آسیاب از یک تیغه برای خرد کردن دانه های قهوه استفاده میشود . اغلب این دستگاه ها بر پایه یک اصل ساده کار میکنند یعنی هرچقدر دستگاه بیشتر روشن باشد دانه های قهوه ریزتر و ظریف تر میشوند . در این آسیاب برای اینکه بخواهیم پودر قهوه ما ریز یا درشت باشد باید مدت زمانی که دانه ها در آسیاب قرار دارد را کم و زیاد کنیم . این دستگاه به دلیل اینکه ساختار ساده ای دارد نسبت به آسیاب های دندانه ای قیمت آن مناسب تر است .

برای اینکه قهوه را به صورت نرم داشته باشیم باید آن را در چند مرحله آسیاب کنید یعنی اول قهوه را آسیاب کرده و بعد کمی آنرا تکان دهید و دوباره شروع به آسیاب کنید ، قهوه در این نوع دستگاه یکدست آسیاب نمیشود و میزان آسیاب را باید با چشم خود کنترل کنید که ممکن است خطای دید نیز پیش بیاید . امروزه آسیاب های تیغه ای جدید به دلیل اینکه لرزش کمتری دارند به راحتی میتواند به طور مداوم کار کند و دانه های قهوه را به طور مساوی تقسیم کند .

مزایا

دارای قیمت مناسب

کار با دستگاه بسیار آسان و عدم نیاز به دانش پیچیده

معایب

ممکن است بعد از آسیاب تکه های درشتی از آن خرد نشده باقی بماند و این باعث میشود طعم مناسبی نداشته باشد .

تیغه های این دستگاه ممکن است به دلیل مداوم کار کردن داغ شوند که این باعث شده دانه های قهوه سوخته و روی طعم آن اثر نامطلوبی باقی بگذارد .

آسیاب قهوه دندانه‌ای (Electric Burr Coffee Grinder)

آسیاب های دندانه ای درخواست زیادی دارند به این دلیل که نسبت به آسیاب های تیغه ای با مکانیزم متفاوت تری کار میکنند . دانه های قهوه در این دستگاه میان چرخ دنده ها قرار میگیرد و با حرکت چرخ دنده ها خرد میشود . دکمه های تعبیه شده بر روی دستگاه به شما کمک میکند که دانه خهای قهوه را به هر اندازه ای که میخواهید آسیاب کنید .

این نوع آسیاب به دو دسته تقسیم میشود :

آسیاب دندانه ای قیفی(Conical Burr Grinder)

آسیاب دندانه ای صفحه ای (Flat Burr Grinder)

هر دو دارای ظاهری شبیه به هم هستند و نوع تیغه و سرعت چرخش تیغه در آن ها متفاوت است .

آسیاب قهوه دندانه ای قیفی (Conical Burr Coffee Grinder)

در این نوع آسیاب دانه های قهوه در بین دو صفحه موج دار فلزی یا سرامیکی(Steel Corrugated Plates) که در یکدیگر جفت شده اند قرار میگیرد و آسیاب میشود . برای اینکه تعیین کنیم درجه پودر قهوه ریز یا درشت باشد میتوانیم فاصله بین این دو صفحه را تنظیم کنیم . این آسیاب مکانیزم هایی دارد که مانع میشود از ایجاد حرارت و گرمای شدید قهوه و در آخر مانع از بین رفتن عطر و بوی آن میشود .

آسیاب قهوه دندانه ای صفحه‌ای (Flat Burr Coffee Grinder)

تیغه آسیاب های صفحه ای مثل دو صفحه روی هم قرار میگیرند که فاصله میان صفحه ها بسته به درجه درشتی و ریزی پودر کم و زیاد میشود . آسیاب قهوه دندانه ای مخصوص اسپرسوساز تخصصی تر است .

این آسیاب ها جایگاهی دارد برای قرارگیری پرتافیلتر دستگاه اسپرسو که در نهایت پودر قهوه در آن وارد شود .

مزایا

این دستگاه میتواند مداوم کار کند بدون اینکه بر روی طعم و مزه قهوه اثر بدی بگذارد .

آسیاب قهوه همراه با کیفیت بالاتر و یکنواخت تر نسبت به آسیاب های تیغه ای

همچنین صدای کمتر نسبت به آسیاب قهوه تیغه ای

معایب

قیمت بالای این دستگاه نسبت به آسیاب قهوه تیغه ای

تمیز کردن و شستن این آسیاب دشوارتر است به این دلیل که پیچیدگی در چرخ دنده ها وجود دارد .

تمیز کاری و آلودگی صوتی دستگاه را مدنظر داشته باشید

اجزا بعضی از آسیاب ها قابل جدا شدن هستند و بعضی دیگر قابل جدا شدن نیستند و باید بطور کلی تمیز کرد .

آسیاب های برقی نسبت به آسیاب های دستی سریعتر وراحت تر کار را انجام میدهند ولی آلودگی صوتی زیادی دارد ولی آسیاب های برقی هم وجود دارد که آلودگی صوتی کمتری را نسبت به سایر مدل ها دارد .

دستگاه آسیاب قهوه دندانه‌ای مخصوص اسپرسو Espresso Burr Grinder

یکی دیگر از انواع آسیاب ها که از نوع تخصصی تر آسیاب های دندانه ای است دستگاه آسیاب قهوه صنعتی دندانه ای مخصوص اسپرسو است .این دستگاه آسیاب قهوه برای کافی شاپ ها طراحی شده است و شما میتوانید که درجه ریز یا درشتی دانه های قهوه را اندازه گیری کنید و در آخر تنظیم نمایید .همچنین در این آسیاب میتوانید فیلتر دستی را قرار دهید و پودر قهوه را مستقیم داخل آن بریزید .این نوع آسیاب دقت بسیار بالایی دارد و برای تولید یک قهوه اسپرسو عالی این آسیاب یک ابزار ضروری میباشد .

دستگاه آسیاب قهوه دستی  Manual or Turkish Mill

نوعی دیگری از آسیاب قهوه ، آسیاب قهوه دستی است . این نوع آسیاب برای زمانی استفاده میشود که ما مقدار کمی قهوه برای آسیاب داریم . این نوع آسیاب این امکان را میدهد که در برخی از موارد میزان اینکه قهوه درشت باشد یا ریز را نیز میتوانید تنظیم کنید .اگر بخواهید که قهوه ترک درست کنید باید دانه های قهوه نرم باشد و اگر بخواهید که این کار را با قهوه دستی انجام دهید حتما باید که مدت زمان بیشتری را روی اینکار انجام دهید .

آسیاب قهوه صنعتی یا غلتکی  Roller Mill

اگر لازم باشد که دانه های قهوه را با حجم بالایی آسیاب کنید باید از آسیاب قهوه صنعتی یا غلتکی استفاده کنید . د راین نوع آسیاب قهوه ها بین چندین غلطک عبور میکنند و پودر یا همان آسیاب میشود و معمولا بیشتر کارخانجات از آن استفاده میکنند .

راهنمای خرید آسیاب قهوه

قبل از اینکه شما دستگاه آسیاب قهوه را خریداری کنید اول باید این نکته را بدانید که آیا این دستگاه میتواند نوع پودر قهوه ای که میخواهید را برای شما فراهم آورد یا خیر . به عنوان مثال برای آسیاب قهوه ترک دانه های قهوه باید بسیار نرم و ریز باشد و آسیاب قهوه شما نیز باید این قابلیت را داشته باشد . همچنین برای آسیاب قهوه اسپرسو و فرنچ پرس دانه ها باید زبرتر و درشت تر باشند . آسیاب های خانگی اکثرا توانایی آسیاب قهوه ترک را ندارند .

مهم ترین عامل در خرید آسیاب قهوه قیمت است که باید آنرا در نظر داشته باشید . برای داشتن یک پودر قهوه مرغوب باید یک آسیاب قهوه خوب خریداری کنید . قیمت آسیاب قهوه در هنگام خرید ممکن است مقداری بالا باشد که این باعث شود شما به فکر آسیاب قهوه ارزان تر باشید ولی خرید آسیاب قهوه با کیفیت بالا میتواند بهتر باشد و در یک مدت طولانی از آن بهره ببرید .

آسیاب قهوه

چیزی که ما به دنبال آن هستیم

قوام آسیاب : متخصصان در این زمینه میگویند که آسیاب های فرز که به نوعی لوبیا را آسیاب میکنند از آسیاب های تیغه ای که بیشتر شبیه به خردکن عمل میکنند بهتر هستند . ویل پرت ، مالک و بنیانگذار Tandem Coffee Roasters در پورتلند میگوید که با چرخ فرز ، تمام دانه ها از سمت بالای دستگاه به پایین نیزمنتقل میشوند و این عمل بدان معنی است که در نهایت اندازه یکنواخت و دقیق به جایی پرتاپ میشوند مانند اینکه در خشک کن قرار دارند. Joanna Lareau  مدیر یک کافه با تیغه های روش تصادفی موافق است و میگوید که مقداری قهوه بیش از حد استخراج (بسیار تلخ) و مقداری قهوه کم استخراج (کاملا ترش) برای شما باقی میگذارد .

سطح سر و صدا : سروصدای صبح زود به طور کلی ناخواسته است و هر آسیاب مقداری تولید میکند ولی ما بسته به اینکه به کدام سمت متمایل میشود هرکدام را به دو دسته (صدا) یا (آرام) تقسیم کردیم .

قیمت : آسیاب قهوه هزینه نسبی است که با تعداد علائم دلار نمایش داده میشود . $ به این معنی است که قیمت آن کمتر از 100 دلار است ، $$ بین 100 تا 400 دلار است ، $$$ بین 400 تا 800 دلار است و در آخر $$$$ دلار بالای 800 دلار است .

آسیاب های اتوماتیک

اگر در برنامه صبحگاهی خود مکانی برای آسیاب کردن دانه های قهوه ندارید ، یک آسیاب قهوه اتوماتیک را امتحان کنید . میتوانید به سادگی آن را وصل کنید ، تنظیمات خود را انتخاب کنید ، دانه های خود را در آن بریزید و یک دکمه را فشار دهید!

بهترین مارک آسیاب قهوه

Rancilio Rocky آسیاب قهوه اتوماتیک (تخت فولادی) است و برای آسیاب اسپرسو نیز طراحی شده است . این در دو مدل (استاندارد) یا همان بدون دوز (SD) موجود است .

این مدل نیز برای مصارف خانگی نیز مورد استفاده قرار میگیرد و شامل قطعات با کیفیت تجاری مثل فرز و موتور است . این آسیاب قهوه اتوماتیک دارای فرزهای فولادی مسطح 50 میلی متری همراه با 1725 دور در دقیقه است و اینکار به معنی آسیاب مقدار زیاد قهوه است . مدل استاندارد  Rocky دارای یک قیف پلاستیکی حبوبات است در حالی که Rocky SD دارای یک نگهدارنده پورتافیلتر است . هر دو مدل استاندارد و SD ، قیف دانه های رنگی UV را دارا هستند که از دانه های قهوه شما در برابر نور خورشید محافظت میکند .

کاربرد آسیاب قهوه چیست؟

دستگاه آسیاب قهوه مینی پردازنده های غذا هستند . این دستگاه مجهز به توانایی بسیار مفید برای تنظیم درشتی آسیاب شما بر اساس ترجیحات شما است . ویژگی تطبیق پذیری این دستگاه باعث شده که یک وسیله ضروری برای آشپزخانه های شما به شمار بیاید و میتوانید این دستگاه را به دوستان و آشنایان خود هدیه بدهید .

دستگاه آسیاب قهوه دارای سیم برق هست و قبل از اینکه کار آسیاب را شروع کنید باید حتما مطئن شوید که دوشاخه به طور کامل در پری قرار گرفته است و بعدا آسیاب را روشن کنید و سه الی پنج دقیقه منتظر بمانید تا اگر تیغه ها سرد است نیز گرم شود .

لازم است در حین روشن کردن درب آسیاب را فشار دهید تا بتوانید دانه ها را به طور یکنواخت روی تیغه ها قرار دهید و همه دانه ها در یک نقطه جمع نشوند .

دستگاه آسیاب قهوه به نوع دستگاهی که استفاده میکنید بستگی دارد به طوری که شما نیاز دارید تا ظرفی را در زیر دهانه آن آسیاب قهوه قرار دهید یعنی زمانی ک آن را خاموش و روشن میکنید تمام تفاله های قهوه به طور مستقیم داخل آن ظرف ریخته شود .

نوع دستگاه قهوه ساز

علاوه بر اینکه نوع دستگاه آسیاب قهوه مهم است همچنین تهیه قهوه مورد استفاده نیز مهم است .برای مثال اگر دستگاه آسیاب قهوه فرانسوی است ، باید از قهوه آسیاب شده به اندازه درشت استفاده کنید و اگر دستگاه قهوه ساز شما یک ست یا سیفون دارد شما به یک دستگاه آسیاب قهوه با اندازه متوسط و یک دستگاه اسپرسو آسیاب قهوه به اندازه بسیار نرم نیاز دارید . خرید کردن دستگاه آسیاب قهوه به صورت آنلاین باعث میشود که در وقت و هزینه شما صرفه جویی شود .

ضرورت استفاده از آسیاب قهوه

ممکن است این سوال برای شما پبش آمده باشد که آسیاب قهوه چیست و چرا باید اصلا یک دستگاه آسیاب قهوه بخریم .

در جواب به این سوال میگوییم قهوه ای که قبلا آسیاب کرده باشید یا همان پودر قهوه ای که دارید دوام چندانی ندارد یعنی از زمانی که شما پودر قهوه را خریداری میکنید و تا مدت زمانی که میخواهید آن را به نوشیدنی تبدیل کنید و میل بفرمایید طعم آن تغییر کرده و همچنین بوی دلچسبی ندارد و خواص اصلی خود را نیز از دست میدهد .

درجه دستگاه آسیاب قهوه ها متفاوت است و در آن زمانی که میخواهید از پودر قهوه در دستگاهتان استفاده کنید باید حتما پودر قهوه ای داشته باشید که با درجه دستگاه شما نیز متناسب باشد .برای مثال قهوه ای که قبلا آسیاب کرده اید اگر متناسب با دستگاه شما نباشد مزه و طعم اصلی خود را نمیدهد .

خواص قهوه

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث شده مردم قهوه را خریداری و از آن استفاده کنند خواص این نوشیدنی جادویی است . قهوه دومین نوشیدنی جهان شناخته شده است . برخی از خواص مهم قهوه عبارت است از :

پشگیری از سرطان

پیشگیری از انواع سکته

افزایش طول عمر

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های کبد

پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی

پیشگیری از آرتروز

کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲

و …

نکات مهم آسیاب قهوه

  1. دستگاه آسیاب قهوه هر بار که استفاده میشود باید آن را تمیز کرده تا ذرات قهوه در آن ها باقی نماند .
  2. قبل از اینکه دانه های قهوه را آسیاب کنید باید ابتدا دانه هایی که رست آن ها به صورت کامل نسبت به بقیه دانه ها انجام نشده است را جدا کنید .
  3. با توجه به روش تهیه ، دانه های قهوه را آسیاب کنید به این دلیل که روش تهیه قهوه ترک ، فرانسه و اسپرسو متفاوت است و درجه مخصوص به خود را دارد .

میزان آسیاب کردن قهوه

عواملی وجود دارد که در میزان قهوه آسیاب شده تاثیر میگذارد . حالا به مهمترین عامل هایی که در این زمینه وجود دارد میپردازیم.

نوع قهوه

دانه های قهوه باید با توجه به نوع نوشیدنی قهوه آسیاب شود . به عنوان مثال اسپرسو نیاز به قهوه نرم دارد و ترک نیاز به قهوه بسیار ریز دارد و فرانسه نیاز به قهوه درشت دارد .

نوع دستگاه قهوه ساز

با توجه به اینکه نوع قهوه نیز مهم است ، نوع قهوه سازی هم که مورد استفاده قرار میگیرد مهم است . به عنوان مثال اگر قهوه  ساز فرنچ پرس باشد ، باید از قهوه آسیاب شده درشت استفاده کرد . اگر قهوه ساز شما کمکس یا سایفون هست ، قهوه آسیاب شده متوسط لازم دارید و در آخر برای اسپرسوساز هم به قهوه آسیاب شده بسیار نرم نیاز دارید .با خرید اینترنتی آسیاب قهوه علاوه بر صرفه جویی در زمان و هزینه ، میتوانید بعد از خرید آسیاب قهوه خود یک قهوه بسیار خوشمزه نیز میل بفرمایید.

انواع درجه آسیاب قهوه برای روش‌های مختلف تهیه قهوه

در این قسمت درجه آسیاب قهوه ها را از 1 تا 7 شماره گذاری کردیم تا تفاوت میزان آسیاب قهوه برای شما بهتر درک شود . عدد 1 به معنی بسیار ریزو عدد 7 به معنی بسیار درشت است .

درجه آسیاب برای تهیه قهوه با کلد برو (Cold Brew)

شماره درجه آسیاب: هفت

این درجه (7) پودر قهوه برای  cold brew مناسب است . این روش زمان بیشتری را نسبت به بقیه روش ها برای آماده کردن قهوه لازم دارد و برای تولید قهوه  با استفاده از کلد برو به فضای زیادی لازم ندارید . اگر در این روش از پودر قهوه با درجه آسیاب ریز استفاده نمایید مدت زمان آن طولانی میشود و طعم پودر قهوه هم نیز تلخ میشود . استفاده کردن از قوه خیلی درشت با توجه به اینکه عطر و طعم بهتری دارد ، دانه قهوه در نوشیدنی نهایی شما وجود ندارد .

میزان آسیاب قهوه برای  (Percolator Coffee)

شماره درجه آسیاب: هفت

برای قهوه ساز percolator دانه های قهوه باید درشت آسیاب شوند . نباید از پودر قهوه با درجه ریز استفاده کنیم و برای دستیابی به نتیجه عالی باید از پودر قهوه با درجه درشت استفاده کنیم به این دلیل که سیستم تصفیه در percolator ریز نیست . آسیاب قهوه دانه درشت باعث میشود که ذرات شناور کاهش یابد یا در فنجان ته نشین نشود . درشت بودن دانه قهوه باعث میشود قهوه بیشتری خارج شود . percolator قهوه را در دمای بالا دم کرده و چندین بار آن را میچرخاند که اینکار باعث میشود عصاره زیادی از دانه خارج شود و در آخر قهوه ترش شود .

درجه آسیاب مناسب برای فرنچ پرس

شماره درجه آسیاب: شش

یکی از بهترین روش های دم کردن قهوه ، استفاده از فرنچ پرس است به این دلیل که به راحتی و به آسانی میتوان قهوه  را تهیه کرد و فرنچ پرس محبوبیت بالایی دارد چون که ارزان است . قهوه ای که در آن استفاده میشود باید درشت باشد . به این دلیل در فرنچ پرس از پودر درشت استفاده میشود که پودر از فیلتر خارج نمیشود . حال اگر پودر ریز باشد از فیلتر نیز خارج میشود و هنگام نوشیدن قهوه آن را در دهان خود احساس میکنید که این برایتان ناخوشایند است .

میزان آسیاب پودر قهوه برای قهوه‌ساز کمکس

شماره درجه آسیاب: پنج

برای تولید قهوه با کمکس درجه آسیاب پودر قهوه باید متوسط و کمی درشت باشد . این نوع قهوه ساز دارای یک فیلتر کاغذی ضخیم است و نباید از دانه های ریز قهوه که مناسب قهوه ترک است را استفاده کنید . اگر شما از دانه های ریز استفاده کنید فیلتر نیز مسدود میشود و مدت زمان دم کشیدن قهوه افزایش می یابد . استفاده از آسیاب با درجه قهوه متوسط و کمی درشت برای حفظ جریان ثابت بهتر است . زمان دم کشیدن قهوه  در این دستگاه به مدت سه الی پنج دقیقه است . با استفاده از آسیاب با درجه کمی درشت زمان دم کشیدن قهوه کوتاه میشود و استفاده از آسیاب با درجه متوسط زمان دم کشیدن قهوه نیز طولانی میشود .

درجه آسیاب پودر قهوه‌ برای تهیه قهوه با پوراور

شماره درجه آسیاب: پنج

برای این نوع از دستگاه قهوه ساز باید از پودر قهوه با درجه آسیاب متوسط و کمی ریز استفاده کنید . اندازه درجه آسیاب قهوه عطر و طعم کلی قهوه را تغییر میدهد و روی مدت زمان دم کشیدن قهوه نیز تاثیر میگذارد . پودر قهوه با اندازه متوسط و کمی ریز در اکثر اوقات برای اینکار مفید است . حال اگر قهوه شما ترش شد از پودر قهوه ریزتر استفاده کنید و یا اگر قهوه  خیلی تلخ شد از دانه های درشت تر استفاده کنید .

در درجه آسیاب مناسب قهوه برای قهوه‌ساز برقی چکه‌ای – دستگاه فرانسه ساز

شماره درجه آسیاب: چهار

برای دم کردن قهوه در این روش بهترین انتخاب این است که از پودر قهوه با درجه آسیاب متوسط استفاده کند . این قهوه ساز برقی چکه ای مورد علاقه بسیاری از دوستداران است به این دلیل که  در آماده سازی قهوه راحتی و سرعت بیشتر را داراست .فیلتر این قهوه ساز دارای دو نوع مخروطی و تخت است و آسیاب این دو نوع با یکدیگر تفاوت دارد .

در رابطه با فیلتر های مخروطی بهتر است از پودر قهوه متوسط و ریز استفاده کنید و در رابطه با فیلترهایی که پایین آن تخت است باید از پودر قهوه با درجه آسیاب متوسط استفاده کنید . در دستگاه هایی که فیلتر مخروطی دارد زمان دم کشیدن قهوه کاهش می یابد و در دستگاه هایی که فیلتر تخت وجود دارد زمان دم کشیدن قهوه افزایش می یابد .

میزان آسیاب قهوه برای سایفون

شماره درجه آسیاب: چهار

برای دم کریکی دیگر از ابزارهای تولید قهوه سایفون است سایفون همانند بعضی از ابزارهای تولید قهوه دارای فیلتر کاغذی است . اندازه قهوه آسیاب شده مناسب این دستگاه متوسط است با استفاده از سایفون مدت زمان تقریبی برای تولید قهوه ۳ دقیقه است .

میزان آسیاب قهوه برای موکاپات

شماره درجه آسیاب: سه

یکی از ابزارهای بسیار ساده برای تولید قهوه در منزل موکاپات است که با استفاده از آن می توان یک قهوه اسپرسو بدون کرما یا با کرمای خیلی کم تهیه کرد . برای تهیه یک فنجان قهوه خوشمزه در این قهوه ساز ساده و شیک باید از پودر قهوه با درجه آسیاب کمی ریزتر ویا متوسط استفاده کرد . زمان دم کشیدن قهوه اسپرسو در این نوع دستگاه خانگی کوتاه است. موکاپات دارای مدل های مختلف است و هر کدام از آنها امکان دارد با آسیاب های متفاوتی قهوه بهتریی می دهد . اگر احساس کردید که قهوه تولید شده خیلی تلخ شده است باید درجه آسیاب خود را کمی درشت تر کنید.

میزان آسیاب قهوه برای آیروپرس

شماره درجه آسیاب: دو تا هفت

برای تولید قهوه با آیروپرس بدون در نظر گرفتن میزان آسیاب آن (به جز پودر قهوه ترک)می توان استفاده کرد . آیروپرس به گونه ای طراحی شده است که میتوانید درآن از انواع پودر قهوه در اندازه های متفاوت استفاده کنید .آیروپرس فیلتر کاغذی ضخیم دارد که فیلتر قادر به نگهداری پودرهای ریز و درشت است ، در نتیجه میتوانید قهوه مورد علاقه خود را دم کنید .

مدت زمان دم کردن قهوه با پودر قهوه متوسط و درشت 3 الی 5 دقیقه لازم است حال اندازه آسیابی که شما انتخاب میکنید علاوه بر اینکه روی عطر و طعم تاثیر میگذارد بر میزان فشاری که باید به دستگاه بیاورید هم تاثیر میگذارد . این نکته بر طعم و عطر و غلظت قهوه بسیار تاثیر میگذارد .

درجه آسیاب ‌ایده‌آل برای دستگاه اسپرسو ساز برقی

شماره درجه آسیاب: دو

برای دستگاه های اسپرسو ساز درجه آسیاب پودر قهوه متفاوت است ، اگر دستگاهی که با آن قهوه تولید میکنید دارای فشار بیشتر و یا کمتر از حد نرمال است باید در هنگام خرید پودر قهوه نوع دستگاه و میزان فشار دستگاه را به فروشنده نیز اطلاع دهید . حال شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که دلیل این موضوع چیست ؟

برای پاسخ به این سوال باید نحوه عملکرد دستگاه اسپرسوساز برقی را شرح دهیم .

دستگاه اسپرسوساز برقی با استفاده از بخار آب و آب نزدیک به جوش تولید میشود . ابتدا آب باید با افزایش دمای دستگاه به نقطه جوش برسد و به طرف پرتافیلتر حرکت کند و فشار بخار آب از پودر قهوه فشرده شده در قسمت پرتافیلتر عبور میکند و در نهایت از این قسمت خارج و در فنجان ریخته میشود . فشار بخار آب در دستگاه های اسپرسوساز متفاوت است و همچنین در دستگاه های کوچک و خانگی 10 و 15 و 20 بار است . با توجه به میزان فشار بخار آب باید از درجه آسیاب متفاوت نیز استفاده شود .

هرچه درجه پودر قهوه ریزتر باشد عبور آب در آن نیز سخت تر میشود و هرچه درجه پودر قهوه درشت تر باشد و همچنین فشار بخار زیاد باشد آب به راحتی از پودر قهوه عبور میکند و عصاره ضعیفی به دست می آید .

میزان آسیاب قهوه برای قهوه جوش ترک

شماره درجه آسیاب: یک

از روشی که برای تیه قهوه ترک استفاده میشود با سایر روش های بالا نیز متفاوت است . برای تولید قهوه ترک نیاز است که از پودر قهوه با آسیاب بسیار ریز استفاده کنید به گونه ای است که بعد از حل کردن و جوشاندن ، قهوه به خوبی در محلول حل میشود و همچنین دانه های قهوه در دهان حس نمیشود .

توجه کنید برای تهیه قهوه ترک محلول را باید روی شعله خیلی ملایم قرار دهید . هرچقدر مدت زمان دم کردن قهوه بیشتر باشد قهوه ای که به دست می آید کیفیت بالاتری دارد . دستگاهی که برای تهیه پودر قهوه ترک از آن استفاده میشود حتما باید مخصوص آسیاب قهوه ترک باشد به این دلیل که آسیاب های معمولی دانه های قهوه را نمیتواند در حد مطلوب پودر کند .

راهنمای درجه آسیاب قهوه

یک راهنمای درجه آسیاب قهوه شامل 7 درجه از میزان آسیاب قهوه بر مبنای دستگاه های مختلف تهیه قهوه

  1. بسیار درشت (Extra Coarse Grind) : از این درجه برای تهیه کردن قهوه سرد دم (کلد برو) همراه با قهوه ساز تادییا و دیگر روشهای دم آوری سرد استفاده میشود . این درشت ترین میزان در راهنمای درجه آسیاب قهوه است و میزان آن نباید بیشتر از این درشت باشد .
  2. درشت (Coarse Grind) : این درجه برای دستگاه فرنچ پرس و همچنین عملیات طعم قهوه یا همان Cupping نیز مناسب است .
  3. متوسط_ درشت (Medium _ Coarse Grind) : آسیاب قهوه برای تولید قهوه با دستگاه های تخصصی مثل کمکس و کافه سولو مناسب است . یکی از محبوب ترین درجات آسیاب قهوه برای قهوه های دمی است .
  4. متوسط (Medium Grind) :  متداول ترین و استاندارد ترین درجه برای انواع قهوه های دمی از جمله V60 و کلور در راهنمای درجه آسیاب قهوه است . از درجه متوسط آسیاب قهوه برای تهیه قهوه با دستگاه دریپ پات استفاده میشود .
  5. متوسط_نرم (Medium _ Fine Grind) : این درجه برای دستگاه هایی مانند ائروپرس یا دیگر روشهای دمی و دستگاه های مخروطی و وکیوم پات کاربرد دارد .
  6. نرم (Fine Grind) : این نوع درجه مخصوص اسپرسو و موکاپات است البته درجه برای موکاپات کمی درشت تر از اسپرسو است .
  7. خیلی نرم (ٍExtra Fine) : از این درجه برای تهیه قهوه ترک و قهوه عربی استفاده میشود . روش های دیگر از ای درجه استفاده نمیکنند . این درجه ریزترین میزان در راهنمای درجه آسیاب قهوه است و کمتر از آن نباید باشد .

نکاتی در رابطه با نگهداری پودر قهوه‌ آسیاب شده

برای به دست آوردن بک قهوه با عطر و طعم لذیذ بهتر است قوه را در منزل آسیاب کنید یا اگر که دستگاه آسیاب ندارید باید پودر قهوه را به میزان مصرف برای یک هفته تهیه کنید و بعد از تمام شدن آن دوباره نیز خرید کنید . توجه داشته باشید که اگر از ظروف وکیوم استفاده میکنید این زمان به دو الی سه هفته افزایش می یابد . ماندگاری دانه قهوه بیشتر از دانه قهوه رست شده است ، قهوه رست شده طی زمانی سه الی چهار هفته استفاده میشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *