راهنما خرید دستگاه مادربرد 2022

احتمالاً برای شما هم پیش آمده است که وقتی تصمیم گرفته‌اید سیستم کامپیوتر خود را بروز کنید، برای سازگاری اجزای جدید با هم، مجبور شده‌اید مادربرد سیستم را هم عوض کنید.همان‌طور که می‌دانید مادربرد یک هاب است که همه اجزای اصلی کامپیوتر مثل حافظه رم، پردازنده CPU، کارت گرافیک و غیره روی آن نصب می‌شوند. وقتی صحبت از ارتقاء کامپیوتر می‌شود، حافظه رم، پردازنده و کارت گرافیک یا GPU معمولاً مهم‌ترین اجزایی هستند که باید بروز شوند.

خرید دستگاه مادربرد
خرید دستگاه مادربرد

از آنجایی که فناوری‌های مختلف رم مثل DDR3 یا DDR4 تنها توسط مادربردهای هم‌رده خود پشتیبانی می‌شوند، یا سوکت CPU های مختلف با هم فرق داشته و هر پردازنده روی مادربردهای خاصی قابل‌ نصب است، بنابراین احتمالاً با تعویض این اجزای کامپیوتر مجبور می‌شوید مادربرد سیستم خود را هم ارتقاء دهید.

اما نکات مهم در خرید دستگاه مادربرد چیست؟ آیا پیش از خرید مادربرد باید مشخصات خاصی را بررسی کرد؟ برای پاسخ به این سؤالات و ارائه یک راهنمای جامع خرید مادربرد برای شما، در این مقاله نکاتی را توضیح می‌دهیم که پیش از خرید مادربردهای امروزی لازم است بدانید.اگر قصد خرید یک مادربرد جدید دارید یا می‌خواهید کامپیوتر خود را ارتقاء دهید، این مقاله می‌تواند برایتان مفید باشد.

چرا انتخاب دستگاه مادربرد مناسب مهم است؟

دستگاه‌ مادربرد، هاب مرکزی در یک سیستم کامپیوتری است. هنگام انتخاب یک کیس جدید برای کامپیوتر خود، فاکتورهای مختلفی را در انتخاب دستگاه مادربرد و سایر سخت‌افزارها باید مدنظر قرار دهید. مهم‌ترین فاکتورهای مهم در انتخاب مادربرد، اتصالات، سوکت‌ها، اسلات‌ها، کانکتورها و پورت‌ها هستند.به عنوان مثال پورت‌های USB، کانکتورهای فن، اسلات‌های DIMM، اسلات‌های M.2 و هر پورت یا کانکتور دیگری که ممکن است برای اتصال سخت‌افزارهای جانبی مانند هارد درایو و غیره نیاز داشته باشید.همچنین، می‌توانید صفحات محصول انواع دستگاه مادربرد را بررسی کنید تا به مشخصات مختلفی مانند تعداد پورت USB، نوع و اندازه دستگاه خنک‌کننده و حتی وجود یا عدم وجود قابلیت Wifi دسترسی پیدا کنید.

انتخاب پلتفرم

در حالی که CPU ها اشکال و اندازه‌های مختلفی دارند، اما همگی باید با سوکت به مادربرد متصل شوند. بنابراین سازگاری دستگاه مادربرد با سی پی یو به معنی پشتیبانی از سوکت یکسان با CPU است.در اولین قدم برای انتخاب مادربرد مناسب باید به مشخصات CPU خود مراجعه کرده و بررسی کنید که از چه سوکتی پشتیبانی می‌کند.از سوی دیگر، چیپست، سخت‌افزار دستگاه مادربرد است که به تمام اجزای آن اجازه می‌دهد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. هر برد در واقع دارای نوع خاصی از تراشه است که تعیین‌کننده پردازنده‌های تحت پشتیبانی آن است، بنابراین قبل از انتخاب یک مادربرد مناسب، در مورد چیپست CPU خود تحقیق کنید.

با این وجود ممکن است برخی از جزئیات در مورد پشتیبانی از انواع مختلف ماژول رم یا پردازنده‌های CPU در صفحات مربوط به محصول ذکر نشده باشد.دلیل این مسئله تنوع بالای محصولات مختلف سخت‌افزاری موجود در بازار است و هیچ تولیدکننده‌ای نمی‌تواند سازگاری محصول خود را با همه انواع سخت‌افزارهای موجود در بازار بررسی کند.بنابراین بررسی فردی در اینجا مهم است زیرا هر شخص بر اساس انتخاب خود می‌تواند تعداد محدودی سخت‌افزار را بررسی کرده و از سازگاری آن‌ها با مادربرد انتخابی خود اطمینان حاصل کند.

هنگام خرید دستگاه مادربرد، چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

دستگاه مادربرد پایه و اساس کامپیوتر را شکل می‌دهد. کاربرانی که با سخت‌افزار آشنایی ندارند معمولاً به آن توجه کافی نمی‌کنند و به جای آن بیشتر روی اجزای دیگر مانند CPU یا کارت گرافیک تمرکز می‌کنند، اما در واقعیت نقش مادربرد در کامپیوتر بسیار مهم است.به گونه‌ای که داشتن یک مادربرد پیشرفته امکان بروزرسانی و ارتقاء سایر اجزای کامپیوتر را در آینده برای ما فراهم می‌کند.در حالی که اگر مادربرد سیستم ما قدیمی باشد، احتمالاً در آینده‌ای نزدیک با مشکل عدم سازگاری مادربرد با رم یا CPU مواجه خواهیم شد. در این بخش یک سری نکات مهم در خرید مادربرد را ذکر خواهیم کرد.

انتخاب پلتفرم

انتخاب پلتفرم یک تصمیم سخت برای کسانی است که می‌خواهند سیستم خود را ارتقاء دهند. از یک طرف، شرکت اینتل پردازنده‌هایی را ارائه می‌دهد که در اجرای سنگین‌ترین بازی‌های امروزی عالی هستند، زیرا سرعت پردازش سریع‌تر و هسته‌های بیشتر برای انجام محاسبات مورد نیاز به صورت لحظه‌ای، ویژگی بارز آن‌ها است.از سوی دیگر، AMD همیشه به عنوان یک گزینه مقرون‌ به‌ صرفه در بین بهترین مادربردهای میان رده حرف‌هایی برای گفتن داشته است.

بنابراین سوالی که مطرح می‌شود این است: از کدام مادربرد استفاده کنیم؟

پاسخ این سوال بستگی به نوع کاربری شما از کامپیوتر دارد؛ اگر هدف اصلی شما ویرایش ویدیو یا اجرای بازی‌های سنگین است، باید یک مادربرد مناسب گیمینگ یا رندرگیری انتخاب کنید که مدل‌های Intel توصیه می‌شود.هنگامی که تصمیم گرفتید کدام CPU برای دستگاه شما مناسب است، باید مادربردی را انتخاب کنید که سوکت و چیپست سازگار با CPU انتخابی شما را داشته باشد. چیپست در اصل با تمام اجزای متصل به کامپیوتر در ارتباط است و هماهنگی میان آن‌ها را به صورت یکپارچه برقرار می‌کند.

چیپست‌ها و سوکت

در حالی که CPU ها اشکال و اندازه‌های مختلفی دارند، اما همگی باید با سوکت به مادربرد متصل شوند. بنابراین سازگاری مادربرد با سی پی یو به معنی پشتیبانی از سوکت یکسان با CPU است.در اولین قدم برای انتخاب مادربرد مناسب باید به مشخصات CPU خود مراجعه کرده و بررسی کنید که از چه سوکتی پشتیبانی می‌کند.

از سوی دیگر، چیپست، سخت‌افزار دستگاه مادربرد است که به تمام اجزای آن اجازه می‌دهد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. هر برد در واقع دارای نوع خاصی از تراشه است که تعیین‌کننده پردازنده‌های تحت پشتیبانی آن است، بنابراین قبل از انتخاب یک دستگاه مادربرد مناسب، در مورد چیپست CPU خود تحقیق کنید.

جمع‌بندی

چه زمانی که می‌خواهید یک کیس جدید ببندید، چه زمانی که می‌خواهید کامپیوتر فعلی خود را ارتقاء دهید، انتخاب دستگاه مادربرد مناسب یکی از مهم‌ترین مراحل کار است. مادربرد ارتباط‌ دهنده اجزای کامپیوتر با هم است، پس باید با همه اجزا سازگار باشد.حتماً از قبل تحقیق کنید که آیا مادربرد انتخابی‌تان از CPU مورد نظر شما پشتیبانی می‌کند یا خیر. این مسئله در مورد ماژول رم هم مهم است، به خصوص اگر در آینده قصد ارتقاء رم و اضافه کردن آن را دارید. اسلات‌های رم روی دستگاه مادربرد و همچنین پشتیبانی از سرعت و ظرفیت رم، جزو نکات مهم در خرید مادربرد هستند.

فاکتورهای دیگری مثل کارت گرافیک، سیستم خنک‌کننده، RGB، اسلات‌های توسعه PCIe، وای‌فای و غیره همگی جزء موارد مهم در انتخاب مادربرد مناسب هستند.اما در نهایت بودجه خود را هم در نظر بگیرید. سعی کنید بهترین مادربرد را بر اساس بودجه‌ای که دارید انتخاب کنید و مهم‌ترین فاکتورها را مطابق با نوع کاربری خود در اولویت قرار دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *