رزین پودری نانو چیست؟

[supsystic-slider id=1 position=”center”]

رزین پودری به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند در حال حاضر در این مقاله به نحوه ساخته شدن رزین طبیعی می پردازیم :

رزین طبیعی : از گیاهی مانند شیره درخت کاج به دست می آید و به دلیل خاصیت چسبندگی بالا که دارد در چند ساعت و یا چند روز سفت می شود .گیاهان دیگری نیز در تولید رزین نقش دارند و تقریبا سالیان زیادی است که انسان از رزین های طبیعی برای کارهای هنری و … استفاده می کند.

از رزین طبیعی برای ساخت چرم ، عطر و جواهراستفاده می شود . برای ساخت پلیمر استفاده از رزین مصنوعی مناسب تر است چون که از نظر قیمت هم به صرفه تر و تصفیه آن نیز آسان تر می باشد .انواع رزین های مصنوعی قابل پیش بینی تر و یکنواخت تر از رزین های طبیعی می باشند همچنین امکان تولیدات ناخالص در رزین مصنوعی وجود ندارد .

رزین مصنوعی: با ترکیب مواد شیمیایی در آزمایشگاه های مخصوص تولید می شود و در نتیجه با آزمایش های زیاد یک رزین پودری مصنوعی چسبناک تولید می گردد . در این آزمایش انواع مختلفی از هیدروکربن ها حرارت داده می شود و مولکول ها از هم جدا می شوند و با این کار ترکیبات پلیمری نیز به راحتی ساخته میشود .از رزین مصنوعی می توان ، در تولید انواع پلاستیک ، رنگ به جای رزین طبیعی استفاده نمود .

انواع رزین پودری

1.رزین اپوکسی غلیظ

2.رزین اپوکسی رقیق

3.کریستال سرورنیک

1.رزین اپوکسی غلیظ

این رزین ، همانطور که از اسمش مشخص است غلظت بیشتری نسبت به رزین های دیگر دارد و برای ساخت زیورآلات و بدلیجات مناسب و کاربردی است .

توجه : حتما قبل استفاده از رزین اپوکسی غلیظ ، گرم و در آخر کار حباب گیری شود این کار به دلیل غلظت بالای رزین انجام می شود .

چه سطح هایی برای استفاده از رزین اپوکسی مناسب تر است ؟

برای نقاشی با رزین اپوکسی از سطوحی مانند چوب ، شیشه ، فلز استفاده می شود و نکته قابل توجه این است که سطوح سوراخ دار برای کار با رزین اپوکسی مناسب نیست .

2.رزین اپوکسی رقیق

رزین اپوکسی رقیق ، برخلاف رزین اپوکسی غلیظ  بسیار رقیق بوده است به همین دلیل نیازی به گرم کردن و حباب گیری در آخر کار ندارد . از این رزین برای خلق آثار سه بعدی بسیار استفاده می شود .کریستال سرور نیک کاربرد کریستال سرورنیک مشابه با رزین اپوکسی 50 درصد است و شامل رزین و هاردنر به اندازه مساوی می باشد . این نوع ماده به دلیل پایدار بودن خاصیت گرانروی نسبت به رزین اپوکسی 50 درصد ، حالت محدب گونه کم تری به خود میگیرد

.

رزین های پودری با قابلیت دیسپرس شدن مجدد” که به اختصار RDP و یا “رزین پودری” به آنها گفته می شود طی چند دهه ی اخیر به صنعت شیمی ساختمان اضافه شده اند و درحال حاضر تقریبا در کلیه ی ملات های نوین جزو لاینفک فرمول گردیده است.

این محصولات در طیف وسیعی از ملات های تک جزیی (و 2 جزیی) ساختمانی از قبیل چسب های کاشی، ملات های بندکشی، ملات های آب بند، ملات های ترمیمی، پوشش های تزیینی نما (cosmetic mortars) و … کاربرد دارند. این رزین ها اغلب بر پایه کوپلیمر یا ترپلیمر های وینیل استاتی اند و در برخی مواقع بر پایه اکریلیک نیز عرضه می شوند.

در حالی که استحکام و مقاومت مکانیکی از سوی بایندر های هیدرولیک (سیمان، گچ، آهک) تامین می گردد، این پلیمر های خواصی مانند چسبندگی بین بایندر و سیلیس (و یا ماسه) و نیز ملات و بستر را فراهم می سازند. از آنجایی که بیندر های هیدرولیک ساختار خشک و شکننده دارند RDP انعطاف پذیری نهایی محصول را نیز افزاش می دهد تا اثرات ناشی از انقباض و انبساط حرارتی و نیز تکان های ریز باعث کاهش چسبندگی و یا ترک در ملات نگردد.

با ابداع و نیز به کارگیری رزین های پودری گام بزرگی برای گسترش ملات های تک جزیی برداشته شد. ملات های تک جزیی مزایای غیر قابل انکاری نسبت به ملات های دو جزیی دارد که برخی از آن ها به شرح زیر می باشد:

  • جایگزینی اختلاط در کارخانه با محل پروژه : با استفاده از ملات های خشک خطای انسانی در هنگام اختلاط بسیار کاهش می یابد زیرا اختلاط قبلا در محل کارخانه انجام شده است.
  • کاهش آسیب ها و هزینه های حمل و نقل: از آنجایی که ملات های خشک فاقد آب هستند بسته بندی در پاکت انجام می شود و حجم موثر بیشتری نسبت به ملات های دو جزیی قابل حمل است.
  • افزایش کیفیت نهایی محصول: به علت تنوع در پلیمر (های) انتخابی و نیز محدودیت بسیار کم در میزان افزودن پلیمر (ار آنجایی که فرم پلیمر جامد است و فاقد آب می باشد) تقریبا در کلیه ی کاربری ها ملات های تک جزیی کیفیت بالاتری نسبت به ملات های دو جزیی ارایه می کنند. حتی در مواردی که تمایل به استفاده از رزین های امولسیونی باشد توصیه می گردد در جزء پودری نیز از رزین پودری استفاده گردد (از قبیل ملات های آب بند).
  • کاهش دور ریز محصول در هنگام اختلاط و اجرا

رزین اپوکسی صنعتی چیست?

رزین های اپوکسی بر اساس نوع کابرد آنها دسته بندی و تقیسم می شوند به همین دلیل با توجه به این که چه خاصیت هایی از رزین برای چه نوع کاربردی مد نظر شما است کاملا متفاوت و قابل سفارش می باشند.

خاصیت مکانیکی اپوکسی کف؟

در صورتی که رزین اپوکسی برای انبار داری یا کف سازی سوله های صنعتی استفاده می شود با توجه به زیر سازی های انجام شده قبل از رزین ریزی بایدمیزان ضدخش و ضد آب بودن آن بررسی شود.

این نکته بسیار قابل اهمیت است چرا که در صورت رزین ریزی با اپوکسی و ایجاد کف پوش صنعتی در کارخانه ها و راه اندازی سوله دیگر قابل به تخلیه یا جابجایی وسایل در سالن ها نیستیم ؛ در نتیجه بستگی به کاربرد سوله ها و نوع انبار داری و رفت و آمد ها باید میزان خاصیت مکانیکی ( یا همان میزان خراش پذیری ) بررسی و تولید شود.

رزین اپوکسی بهداشتی چیست؟

رزین اپوکسی صنعتی برای کف سازی انواع سالن های بسته بندی غذایی و دارویی باید حتما از افزودنی های اکسید تیتانیوم در سنتز اپوکسی استفاده شود. این پودر های نانو از رشد و تکثیر ویروس و باکتری در بستر اپوکسی جلوگیری می کنند.

معرفی محصولات رزین اپوکسی مخصوص کفپوش

پرایمر اپوکسی انتروپی؟

پرایمر اپوکسی محصولی است که غیر جاذب کردن زیر سازی را تضمین می کند . پرایمر اپوکسی حتما باید از جنس و خانواده اپوکسی پوششی بر روی سطح باشد؛ هدف از اعمال پرایمر اپوکسی ایجاد سطح یکنواخت و عاری از هرگونه درزه و شیار است.

فیلر اپوکسی یا پرکننده اپوکسی ؟

برای پر کردن درزه و شکاف سطوح زیر کار با پرایمر اپوکسی باید ابتدا زیر سازی های سطح به صورت یک نواخت و هموار ایجاد شود. برای این موضوع ما از مخلوط ماسه کوارتز که یکی از محبوب ترین پر کننده های پرایمر اپوکسی می باشد استفاده میکنیم.

رزین پودری اپوکسی پوششی کف انتروپی؟

رزین پودری اپوکسی عمدتا برای کف پوش استفاده می شود ، به ویژه در مواردی که کف معمولی یا بتنی کافی نباشد. رزین اپوکسی 2 قسمتی ما حداکثر آب بندی را ارائه می دهد و از کف های سنگین در برابر سایش و شکستگی محافظت می کند.

بنابراین رزین پودری کف اپوکسی در درجه اول برای کفهایی که در معرض تجهیزات سنگین مانند لیفتراک ، بیل مکانیکی و غیره قرار می گیرند استفاده می شود. کف پوش اپوکسی راه حل ایده آل برای کف در سالن های صنعتی ، بیمارستان ها ، مراکز فروش و کلیه مناطق ورودی است.

یک کف اپوکسی به طور کلی دارای یک سطح صاف و براق است اما با این وجود لغزش ندارد. با افزودن پودرهای مات ، کف اپوکسی می تواند جلوه ای مات داشته باشد.

خواص رزین مصنوعی ما تمیز کردن را آسان کرده و خطر سر خوردن یا افتادن را کاهش می دهد. بنابراین ، یک طبقه اپوکسی برای آشپزخانه های تجاری ، قصابی ها ، کشتارگاه ها و دیگر اتاق های خنک مناسب است.


این ماده علاوه بر خاصیت ضد لغزش ، تشکیل گرد و غبار را نیز کاهش می دهد. این امر همچنین استفاده از کف پوش رزین پودری اپوکسی را به عنوان کف پوش صنعتی ترجیح میدهد.

کفپوش رزین پودری اپوکسی نه تنها در بخش های تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد ، بلکه از کف پوش های اپوکسی رزین پودری در خانه های خصوصی نیز استفاده می شود. این عمدتا به دلیل ظاهر منحصر به فرد و پردازش آسان آن است.

رنگ اپوکسی را چگونه انتخاب کنیم ؟

رنگ های رزین پودری اپوکسی انتروپی دارای کامل ترین رال رنگی در کشور می باشد که به راحتی و بدون ترکیب سازی دستی رنگ رزین پودری اپوکسی برای کف سازی یا کفپوش کردن انواع زیر سازی های کارگاه ها و کارخانه ها می توانید سفارش دهید .

رزین اپوکسی و هاردنر؟

رزین پودری اپوکسی هوا خشک دارای دو مدل هاردنر مختلف پلی آمین و پلی آمیدی می باشند ، هاردنر های پلی آمین به صورت شفاف می باشند و معمولا برای رزین ریزی میز چوبی و زیورآلات استفاده می شوند و هاردنر های پلی آمیدی معمولا زرد می باشند و برای استفاده صنعتی و به صورت پوششی استفاده می شوند.

حلال رزین اپوکسی چیست؟

سوال بسیاری از مصرف کنندگان رزین های اپوکسی حلال رزین پودری اپوکسی و نوع رقیق سازی رزین پودری اپوکسی است. به صورت ساده و کلی می توان گفت که حلال رزین پودری اپوکسی برای رقیق سازی بخش اصلی رزین پودری اپوکسی ( PART A ) باید از حلال های تخصصی و کمکی آن مانند زایلن و حلال کمکی استفاده کرد که برای این منظور باید از تولید کننده رزین پودری اپوکسی پایه کمکی آن را سوال کنید.

اما برای رقیق سازی رزین اپوکسی میکس شده ( اماده استفاده ) میتوانید از تینر های رایج در بازار مانند تینر های فوری 20 هزار استفاده کنید.

تفاوت رزین پودری اپوکسی غلیظ و رقیق ؟

فرق رزین پودری اپوکسی غلیظ و رقیق در میزان درصد جامد موجود در بخش اصلی رزین است قطعا این موضوع نیازمند آگاهی به نوع کاربری اپوکسی دارد. یعنی بستگی به ضخامت و نوع رزین ریزی ( ریختگری یا پاششی ) درصد جامد رزین پپودری اپوکسی فرق میکند که در بازار به عنوان های مختلف غلیظ ، نیمه غلیظ و رقیق و نیمه رقیق دسته بندی کرده اند.

دقت کنید که سفت بودن یک رزین ( ویسکوز بودن آن ) دلیل بر غلیظ بودن آن نمی باشد و باید برای مشخص کردن رقیق یا غلیظ بودن رزین پودری ؛ از درصد جامد رزین پودری موجود استفاده کنید.

ضخامت رزین پودری اپوکسی :

همانطور که گفته شد میزان غلیظ یا رقیق بودن رزین اپوکسی معیار درصد جامد رزین پودری نیست و برای رزین پودری ریزی به صورت قوطه وری ، پاششی و ریخته گری حتما باید درصد جامد رزین مطالعه شود که برای این منظور می توانید از اطلاعات کارخانه تولید کننده بر روی قوطی استفاده کنید.

رزین پودری اپوکسی چوب:

رزین پودری اپوکسی مخصوص چوب انتروپی مدل CCR به معنای Clear Catsing Resin می باشد که مخصوص ریخته گیری رزین برای مصارف حجمی است . در این نوع ریخته گری رزین پودری اپوکسی باید کاملا شفاف بوده و بعد از ریز ریزی حجم کار بدست آماده بدون حباب باشد.

رزین پودری اپوکسی بدون حباب حجمی:

رزین پودری انتروپی بعد از خشک شدن تا عمق 5 سانتی متر به هیچ عنوان حباب نمیدهند و به مرور زمان زرد نمیشود. این موضوع برای استفاده های رزین پودری اپوکسی میز چوبی و بدلیجات رزین – چوب بسیار مهم و مناسب است.

چه سطوحی برای استفاده از رزین پودری اپوکسی مناسب است ؟

برای نقاشی با رزین اپوکسی از سطوحی مانند چوب ، شیشه ، فلز استفاده میشود و نکته قابل توجه این است که سطوح سوراخ دار برای کار با رزین اپوکسی مناسب نیست .برای کار با رزین اپوکسی و ایجاد نقاشی سه بعدی به چه ابزار دیگری نیاز است ؟

رزین و هاردنر

قاشق چوبیلیوان

یکبار مصرفدستکشرنگ

اکرلیکسشوارقالب

چوبیترازو دیجیتال

بهترین قالب گیری رزین:

قالب سیلیکونی ، قالب لاتکسی ، قالب پلاستیکی ، قالب خانگی

قالب سیلیکونی:

قالب سیلیکونی ، به دلیل منعطف بودن برای قالب گیری اشیاء سه بعدی استفاده می شود .برای مثال النگو را می توان با قالب سیلیکونی قالب گیری نمود .

قالب لاتکسی:

برای سفت شدن رزین اپوکسی در قالب لاتکسی به هاردنر بیشتری نیاز دارید به همین دلیل قبل از قالب گیری ، حتما تست شود .

قالب پلاستیکی:

برای قالب پلاستیکی ، از قالب شکلات های بسته بندی و یا ظروف یکبار مصرف که در بازار موجودند استفاده کنید .

قالب خانگی:

برای استفاده از قالب های کوچک ، قالب جایخی و یا جعبه شکلات مناسب بوده و از ظروف پلاستیکی در منزل نیز می توان به عنوان قالب استفاده نمود .

نحوه تمیز کردن رزین پودری:

برای پاک کردن رزین پودری از سطح کار ، از استون و یا لاک پاک کن استفاده کنید و اگر رزین ، خشک و سفت شده بود می توانید آن را از سطح کار برش دهید . اما سعی کنید کار با رزن را با دقت بالایی انجام دهید تا نیازی به پاک کردن رزین پودری بیرون سطح کار نداشته باشید .

نحوه رنگ کردن رزین پودری اپوکسی:

رنگ هایی که برای این کار مورد استفاده قرار میگیرد پودری ، مایع و خمیری شکل هستند . این رنگ ها زمانی که رزین پودری با هاردنر ترکیب می شود و حالت مایع شکل به خود می گیرند باید اضافه شود.

رزین پوذری سنگ مصنوعی چیست؟

رزین پودری سنگ مصنوعی CLIBUILD D-18 برای مصرف در بتن آماده، کارخانه های بتن پیش ساخته، تولید کنندگان سنگ و رزین مصنوعی، سیستم های سمنت پلاست و تولید بتن های توانمند که انتظار کسب مقاومت های زیاد و عملکرد خوب می رود طراحی شده است. رزین سنگ مصنوعی CLIBUILD D-18 فاقد کلر می باشد. در این بخش به ویژگی های رزین پودری اپوکسی سنگ مصنوعی CLIBUILD D-18 تولید شرکت کلینیک بتن ایران می پردازیم.

رزین پودری سنگ چیست؟

برای پوشاندن و پر کردن درز ها، براق کردن سنگ، ایجاد دوام و عمر بالا در سنگ، زیبایی و نرمی سنگ از ماده ای به نام رزین پودری سنگ استفاده می شود. این پوشش بعد از خشک شدن نیمه سخت و براق می باشد و سطوح سنگ و سیمان، آجر و سایر مواد معدنی را ضد آب می کند. رزین پودری سنگ در برابر اشعه خورشید، عوامل محیطی مقاوم می باشد و از تخریب زود هنگام جلوگیری می کند. شما برای استعلام از قیمت رزین پودری سنگ می توانید برای مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

عملکرد شیمیایی و رفتار رزین سنگ مصنوعی :

خاصیت عالی پخش کنندگی سیمان توسط رزین پودری سنگ مصنوعی CLIBUILD D-18، آن را تبدیل به افزودنی های بتن یا رزین پودری سمنت پلاست ایده آل برای صنایع بتن آماده، تولید کنندگان سنگ مصنوعی، سیستم سمنت پلاست و بتن پیش ساخته نموده است. به خصوص در طرح هایی که نسبت آب به سیمان خیلی کم است. این خاصیت امکان تولید بتن هایی با مقاومت های اولیه و دراز مدت بسیار زیاد را فراهم می آورد که حاوی حباب کم تری بوده و در نتیجه بسیار فشرده می باشند. این ویژگی ها (توسعه مقاومت) امکان صرفه جویی در انرژی عمل آوری با بخار در کارخانه های قطعات پیش ساخته را به وجود می آورد.

بسته بندی رزین پودری سنگ مصنوعی :

رزین پودری سنگ مصنوعی CLIBUILD D-18 در گالن های 25 کیلوگرمی، بشکه های 220 کیلویی و مخازن بزرگ عرضه می شود.

ویژگی ها و مشخصات رزین سنگ مصنوعی CLIBUILD D-18شکل ظاهری : مایع غلیظ

رنگ : بی رنگ تا زرد کم رنگ

وزن مخصوص : 1.06 تا 1.10 گرم در سانتیمتر مکعب در 20 درجه سانتیگراد

عدد قلیایی : 6.4

حمل و نقل : در رده بندی غیر خطرناک

تاثیر بر روی بتن سخت شده: افزایش مقاومت فشاری در سنین اولیه و دراز مدت

افزایش مقاومت خمشی

مدول الاستیسیته بیشتر

بهبود چسبندگی به آرماتورها و فولاد

مقاومت بهتر در برابر کربناسیون

نفوذپذیری کمتر

مقاومت بهتر در برابر عوامل آسیب رسان محیطی

کاهش انقباض و خزش

دوام بیشتر

سازگاری: این محصول با هیچ ماده دیگری نباید مخلوط شود مگر توسط متخصصین کلینیک بتن ایران تایید شده باشد. برای مخلوط های بتنی حاوی مواد زیر مناسب است:

– میکروسیلیس
– خاکستر بادی
– سیمان های محتوی خاکستر سرباره کوره ها

مقدار مصرف رزین سنگ مصنوعی :

مصرف متداول رزین سنگ مصنوعی CLIBUILD D-18 افزودنی آماده مصرف است (تولید کنندگان سنگ مصنوعی) و باید در زمان ساخت بتن اضافه گردد. تاثیر بهتر زمانی است که حدود 50 تا 70 درصد آب مصرفی اضافه شده باشد. هرگز این محصول را به مصالح خشک اضافه نکنید. اختلاط کامل بایستی انجام شود.

و برای این منظور پس از افزودن رزین پودری سنگ مصنوعی CLIBUILD D-18 به مدت 60 ثانیه با دور تند مخلوط را هم بزنید. تولید کنندگان سنگ مصنوعی، این محصول، با غلظت های 40 – 60 – 70 – 80 درصد در اختیار قرار خواهد گرفت، باید توجه داشت رزین پودری های سنگ مصنوعی با کیفیت علاوه بر جلا موجب استحکام محصولات می شود.

نحوه کار بارزین پودری اپوکسی چگونه است؟

رزین‌های پودری اپوکسی معمولاً غلیظ هستند و برای اختلاط با هاردنر نیاز به گرما دارند که این گرم کردن جزء مراحل حباب گیری رزین پودری محسوب می‌شود.

هنگام مخلوط کردن رزین پودری و هاردنر معمولاً حباب‌هایی داخل مایع به وجود می‌آید که این گرما دادن و رقیق شدن رزین از شدت آن کم خواهد کرد.

رزین پودری و هاردنر بعد از گرما دادن به میزان مشخص شده باهم کاملاً ترکیب می‌شوند و بعد از این مرحله نیاز هست که این ترکیب مدت زمانی کاملاً بی‌حرکت و اصطلاحاً استراحت کند این زمان استراحت نیز مثل گرما دادن در مبحث حباب‌گیری رزین پودری می‌تواند قابلاهمیت می باشد.

بعد از مرحله استراحت رزین پودری داخل قالبی که در نظر گرفته شده ریخته می‌شود تا مراحل پخت را طی کند، رزین پودری به‌یک‌باره خشک نمی‌شود بلکه کم‌کم شروع به ژله شدن و سفت شدن می‌کند و همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم بعد از ۲۴ ساعت در دمای معمولی خشک شده ولی مراحل پخت علمی و درونی رزین ممکن است تا یک ماه زمان ببرد.

برای تشخیص این مراحل می‌توانید بعد از ریختن رزین در قالب یک خلال کوچک را در مدت زمان‌های مختلف داخل رزین پودری کرده و زمان ژله‌ای شدن رزین پودری رو پیگیری کنید، این کار به شما کمک می‌کند وضعیت رزین را در زمان‌های مختلف تا رسیدن به خشک شدن نهایی دنبال کنید، این ارتباط برقرار کردن و آشنایی با رزین رزین در مبحث‌های بعدی و کار بارنگ به شما کمک زیادی خواهد کرد.

انواع رزین‌ اپوکسی:

  1. پلی استر
  2. اپوکسی
  3. وینیل استر
  4. پلی اورتان
  5. سایر رزین‌ها

این رزین‌ها از جوانب مختلف دسته بندی می‌شوند، از لحاظ کاربرد و از لحاظ نحوه خشک شدن و پخت و…

انواع رزین پودری ار نظر نحوه خشک شدن:

  1. رزین‌های تک جزئی
  2. رزین‌های چند جزئی

تقسیم می‌شوند.

رزین‌های پودری تک جزئی:

رزین‌های پودری تک جزئی یا هوا خشک رزین‌هایی هستند که در مجاورت هوا به‌سرعت خشک می‌شوند و از این جمله رزین‌ پودریها می‌توان انواع چسب‌ها و ماده‌ای که برای براق کردن سنگ‌های آنتیک استفاده می‌شود اشاره کرد.

رزین‌های پودری چند جزئی:

 رزین‌های پودری چند جزئی هستند که برای خشک شدن (اصطلاحاً به این مرحله پخت گفته می‌شود) نیاز به مواد مکملی دارند که باعث خشک شدن و پخته شدن آن‌ها می‌شود. چون این واکنش درونی است می‌توان از این نوع رزین‌های پودری برای کارهای حجمی استفاده کرد، خاصیتی که معمولاً رزین‌های تک جزئی ندارند؛ یعنی بعد از اختلاط دو جز رزین شروع به خشک شدن می‌کند.

مزایای استفاده از رزین پودری اپوکسی چیست؟

در صورتی که همه ی موارد اجرای رزین پودری اپوکسی طبق اصول و روش صحیح انجام شود، نتیجه کار رزینی خواهد بود که خصوصیات زیر را داراست:

چسبندگی عالی به سطح دارد

در برابر اسید ها و باز های مقاومت شیمیایی دارد که بسته به نوع رزین متفاوت هست

مقاومت مکانیکی بسیار قوی خواهد داشت که با توجه به نوع رزین پودری متفاوت است

نارسانا و تا حدودی عایق جریان الکتریسیته است که البته می توان آن را رسانا کرد

چربی و انواع آلودگی روی آن به راحتی پاک می شود

قابلیت اضافه کردن پیگمنت های رنگی را دارد

نحوه کار بارزین پودری اپوکسی چگونه است؟

رزین‌های پودری اپوکسی معمولاً غلیظ هستند و برای اختلاط با هاردنر نیاز به گرما دارند که این گرم کردن جزء مراحل حباب گیری رزین پودری محسوب می‌شود.

هنگام مخلوط کردن رزین های پودری و هاردنر معمولاً حباب‌هایی داخل مایع به وجود می‌آید که این گرما دادن و رقیق شدن رزین های پودری از شدت آن کم خواهد کرد.

رزین و هاردنر بعد از گرما دادن به میزان مشخص شده باهم کاملاً ترکیب می‌شوند و بعد از این مرحله نیاز هست که این ترکیب مدت زمانی کاملاً بی‌حرکت و اصطلاحاً استراحت کند این زمان استراحت نیز مثل گرما دادن در مبحث حباب‌گیری رزین می‌تواند قابل اهمیت باشد.

بعد از مرحله استراحت رزین های پودری داخل قالبی که در نظر گرفته شده ریخته می‌شود تا مراحل پخت را طی کند، رزین های پودری به‌یک‌باره خشک نمی‌شود بلکه کم‌کم شروع به ژله شدن و سفت شدن می‌کند و همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم بعد از ۲۴ ساعت در دمای معمولی خشک شده ولی مراحل پخت علمی و درونی رزین های پودری ممکن است تا یک ماه زمان ببرد.

برای تشخیص این مراحل می‌توانید بعد از ریختن رزین در قالب یک خلال کوچک را در مدت زمان‌های مختلف داخل رزین های پودری کرده و زمان ژله‌ای شدن رزین رو پیگیری کنید، این کار به شما کمک می‌کند وضعیت رزین های پودری را در زمان‌های مختلف تا رسیدن به خشک شدن نهایی دنبال کنید، این ارتباط برقرار کردن و آشنایی با رزین در مبحث‌های بعدی و کار بارنگ به شما کمک زیادی خواهد کرد.

کاربرد رزین پودری اپوکسی را علاوه صنایع نامبرده به برخی از محورهای استفاده از این ماده در تولیدات بصورت ذیل اشاره می‌شود:

  • کاربرد رزین پودری اپوکسی مصنوعی در ساخت انواع چسب ( انواع چسب کاغذ دیواری، چسب چوب و …)
  • ساخت انواع رنگ‌ها و براق کننده‌ها با رزین اپوکسی مصنوعی
  • کاربرد رزین پودری اپوکسی مصنوعی در لایه های محافظ سطح
  • استفاده از رزین پودری اپوکسی مصنوعی در کارهای هنری
  • ساخت قالب های مستحکم
  • تولید جواهر و زیورآلات مصنوعی
  • عایق و پوشش صنایع دستی
  •  عایق بندی قطعات الکتریکی
  • لایه گذاری لمینیت در صنایع کامپوزیت و فایبرگلاس
  • پوشش دهنده‌ی کف از معروف ترین کاربرد رزین پودری اپوکسی برای کف سالن‌ها، کارخانه‌ها، زمین های بازی، مکان های تولید لوازم بهداشتی و پزشکی می‌باشد.
  •  به عنوان مواد اولیه در رنگسازی، چسب ها، خمیر های رزگیری، لعاب ها و آب بندی کنندهها

انواع کفپوش‌هارزین پودری اپوکسی:

کفپوش رزین پودری اپوکسی نوعی کفپوش پلیمری است که از رزین پودری اپوکسی و مایع هاردنر (سخت کننده) ساخته می‌شود. این کفپوش، سطحی بسیار براق و زیبا داشته و استفاده‌های گوناگونی در صنایع دارد. این مدل کفپوش به دلیل مقاومت شیمیایی و فیزیکی بسیار بالایی که دارد، مناسب محیط‌های صنعتی است.

کفپوش رزین پودری ضد اسید:

این پوشش به دلیل دارا بودن خواص مکانیکی و شیمیایی بسیار خوب جهت کلیه سطوحی که در معرض مواد شیمیایی، گازوئیل، بنزین، روغن و فاضلاب‌های صنعتی و… قرار دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کفپوش دکوراتیو: 

این محصول، کفپوشی تزیینی است که دیگر تنها یک رنگ ندارد و ممکن است با پاشش ذرات متالیک و یا ذره‌های دیگر، جا دادن طرح‌های مختلف در آن و یا پاشش رنگ‌های گوناگون، طرح‌های زیبا و چشم نواز را با آن ایجاد کرد. کفپوش‌های سه بعدی نیز نوعی کفپوش دکوراتیو هستند.

کفپوش آنتی استاتیک رزین پودری (کانداکتیو):

  • این روکش بر پایه رزین پودری اپوکسی و سخت‌کننده ویژه به همراه افزودنی‌های خاص فرموله می‌شود و قابلیت انتقال جریان الکتریسیته ساکن را به واسطهٔ شبکه مسی که در حین اجرای کف پوش در آن کارگذاشته می‌شود، دارا می‌باشد و به همین دلیل به روکش ضد جرقه نیز معروف می‌باشد. البته باید توجه داشت که تفاوت بسیار کوچکی بین کانداکتیو و آنتی استاتیک وجود دارد.
  • کفپوش ورزشی
  • کفپوش معمولی با مقاومت مکانیکی و شیمیایی متوسط
  • گروت‌ها
  • ماستیک
  • کاشیکاری ضد اسید
  • فایبر ضد اسید
  • پلیمر

آنتی باکتریال:

روکش‌های رزین های پودری اپوکسی مزایای زیادی دارند که نسبت به سایر پوشش‌های کف ارجح هستند. بتن سطح به علت خاصیت قلیایی ذاتی خود به واسطه وجود ناخالصی‌های فلزی به راحتی مورد آسیب مواد شیمیایی قرار می‌گیرد.

آنتی داست

این محصول بر پایه رزین های پودری اپوکسی بیسفنول A و هاردنر پلی آمین طراحی گردیده‌است. گرانروی مناسب این محصول سبب ایجاد خاصیت Self-Leveling می‌شود و پس از اجرا دارای سطح شفاف می‌باشد.

فلکسیبل:

کفپوش رزین پودری اپوکسی S.CF.04 و هاردنر اپوکسی HR-03 بر پایه رزین رزین پودری اپوکسی اولیگوآکریلات پلیمر oligo acrilat polymer base) (و هاردنر پلی آمید و آمین(polymido amine hardener) تولید و ارائه می‌گردد.

کفپوش‌های پلی یورتان:

کفپوش پلی یورتان خود نوعی از کفپوش‌های اپوکسی است که انعطاف بیشتری داشته و در نتیجه شکنندگی کمتری دارد. به همین دلیل از این کفپوش در محیط‌های سرد مانند سردخانه‌های صنعتی و ورزشگاه‌ها، بیشتر استفاده می‌شود.

  • کفپوش ورزشی
  • کفپوش تارتان
  • کفپوش صنعتی
  • کفپوش معمولی
  • کفپوش سردخانه
  • کفپوش فضای روباز

مزایای روکش صنعتی رزین پودری اپوکسی:

  • افزایش مقاومت بتن در برابر فرسایش، تخریب و اکثر مواد شیمیایی
  • روکش رزین پودری اپوکسی مطلقاً جذب آب ندارد و از نفوذ آب، روغن و سایر مایعات به جسم بتن جلوگیری می‌کند.
  • روکش رزین پودری اپوکسی، سبک و کم حجم بوده و از ایجاد هرگونه گرد و غبار جلوگیری می‌نماید.
  • روکش رزین پودری اپوکسی به صورت یکپارچه و در رنگ‌های متنوع اجرا می‌گردد.
  • روکش رزین پودری اپوکسی با ضخامت ۴ میلیمتر، افزایش مقاومت فشاری بتن را تا 1100 kg/cm2 را دربردارد.
  • سهولت در شستشو، حداقل ۲۰ سال عمر مفید و سرعت در ترمیم آن، از سایر امتیازات این پوشش می‌باشد.

خطرهای بهداشتی:

مهمترین خطر مرتبط با استفاده از اپوکسی، حساس‌شدگی نسبت به سفت‌کننده‌است؛ که در طول زمان ممکن است منجر به واکنش‌های آلرژیک شود. این واکنش‌ها گاهی ممکن است پس از گذشت چندین روز از زمان تماس رخ دهد. استفاده از اپوکسی یکی از دلایل اصلی آسم شغلی در میان استفاده‌کنندگان پلاستیک است.

رزین های پودری ساخت چسب کاشی:

مصرف این ماده در مصالح شیمیایی ساختمان باعث بهبود چسبندگی ، الاستیسیته، پایداری کششی و خمشی و افزایش مقاومت در برابر خوردگی،سايش،خراش و ترک خوردگی می شود. ضمن اینکه کارپذیری مصالح ساختمانی را نیز بهبود می بخشد. NANOKS – DA1420 حاوی ماده کلوییدی با کیفیتی بالا می باشد که باعث پخش بهتر ذرات و عامل جلوگیری کننده از گلوله شدن مواد است. این ماده عاری از هرگونه حلال می باشد.

کاربرد رزین های پودری چسب کاشی:

ماده ای عالی برای ترکیب با سیمان،گچ،آهک، پودرهای معدنی ودیگر مواد ساختمانی است وبرای ساخت چسب کاشی، چسب های ساختمانی، مواد ترکیبی در عایق های حرارتی، کف سازی، گروت ها، پوشش ها، رنگ های پودری،ملات های آب بندی وملات های تعمیری مناسب است. علاوه بر این به عنوان یک ماده چسبنده در تولید رزین های پودری های پایه آبی  ساخته شده از مواد مصنوعی به کار می رود.

روش اجرا رزین های پودری چسب کاشی:

رای تولید پودرهای آماده مصرف از قبیل ملات های خشک، چسب ها وپوشش ها،NANOKS – DA1420 را با دیگر مواد خشک در دستگاه مناسبی مخلوط نمایید. تغییر دما در زمان ترکیب نباید به صورت ناگهانی افزایش یا کاهش یابد زیرا در اين صورت پليمرها به هم چسبيده و گلوله هاي ريز در رزين پودری بوجود مي اید.براي تهيه ملات آب مورد نياز را درون هم زن دور کند بریزید و در حالی که هم زدن ادامه دارد پودر را به آرامی به آن اضافه کنید تا مخلوطی همگن به دست آید. از اختلاط تند و طولانی پرهیز شود.

موارد استفاده:

چسب کاشی:

برای ساخت چسب کاشی با نفوذ پذیری کم ومقاومت زیاد،استفاده ۳ تا ۵ درصد از NANOKS – DA1420 به همراه۲/۰ تا۶/۰ درصد ترکیبات سلولزی مناسب به عنوان عامل حفظ کننده آب پیشنهاد می شود. برای دست یابی به انعطاف پذیری بیشتر می توانید مقدار NANOKS – DA1420 را افزایش دهید.

ملات های تعمیری رزین پودری:

رای تولید ملات آب بند حداقل۹ درصد وزن سیمان استفاده از NANOKS – DA1420 برای ایجاد لایه آب بند ضروری است تا پرده های پلیمری لازم برای پایداری در برابر نفوذ ونشت آب تشکیل شود.

نگهداری:

 NANOKS – DA1420 باید دریک جای خنک وبه دور از رطوبت نگهداری شود. به دلیل ترمو پلاستیک بودن این ماده نباید آن را تحت فشار یا در مجاورت هوای بسیار گرم و خشک قرارداد زیرا باعث بهم چسبیدن ذرات و در نتیجه کاهش کیفیت آن می شود.

بسته بندی:

 در کیسه های ۲۵ کیلو گرمی عرضه می شود.

احتیاط وایمنی:

NANOKS – DA1420 محتوي مواد خطرناک نیست،ولی همانند سایر مواد شیمیایی ممکن است باعث آسیب شود.در صورت تماس احتمالی با چشم ها بلافاصله آن را به مدت 20دقیقه با آب شست و شو داده وبه پزشک مراجعه نمایید. در صورت تماس با پوست آن را به دقت بشویید.در هنگام کار با اين محصول از وسايل حفاظت فردي استفاده کنيد.

رزین پودری نانو ساز :

در ساختمان ها جهت محکم کردن سنگ نما و سرامیک دیوار از روش هایی نظیر اسکوپ , پیچ و رولپلاک , نصب لقمه با چسب سنگ و نصب سیم در پشت سنگ استفاده می کنند که بسیار پر هزینه و وقت گیر است . با این وجود افتادن سنگ نما یا سرامیک دیوار به وفور دیده می شود که هم خطر جانی دارد و هم نصب دوباره آن مشکل است. در مورد سنگ و سرامیک کف نیز این مشکل لق شدن وجود دارد.

رزین پودری نانو ساز به ملات افزوده می شود و باعث بالا رفتن چسبندگی و کارپذیری ملات می گردد. از دیگر خواص رزین پودری نانو ساز می توان به موارد زیر اشاره نمود : مقاومت کششی و خمشی بیشتر , مقاومت بیشتر در برابر سیکل های گرما و یخزدگی , دوام بیشتر

موارد مصرف رزین پودری :

بالا بردن چسبندگی ملات به سرامیک و کاشی

– نصب سنگ و سرامیک

– نصب سنگ آنتیک و مصنوعی و موزائیک به روش سنتی در نما وکف

اپوکسی گروت چیست؟

این نوع رزین پودری اپوکسی نوعی دوغاب بوده که برای کاشی کاری مناسب است و در پروسه اختلاط نیاز به استفاده از سیمان پرتلند یا آب نیست. هاردنر، رنگدانه، رزین اپوکسی و فیلر سیلیس از ویژگی‌های منحصر به فرد این ماده است. میزان متخلخل بودن رزین پودری اپوکسی گروت از دوغاب سیمانی کمتر است؛ به همین جهت برای مناطق چرب و اسیدی مانند آشپزخانه ایده آل است.

هاردنر یا سخت کننده اپوکسی نقشی کلیدی در فرآیند سخت شدن رزین پودری اپوکسی گروت دارد. سخت کننده رزین پودری اپوکسی یا هاردنر برای پر کردن انواع ترک و حفره در سازه‌های بتونی حیاتی است.

پاک کردن رزین پودری اپوکسی:

رزین پودری اپوکسی ماده‌ای بسیار چسبناک است که روی مواد مختلف به راحتی می‌چسبد و بعد از خشک و سخت شدن به آسانی نمی‌توان آن را پاک کرد. رزین پودری اپوکسی در حالت عادی به شکل مایع است اما در ترکیب با هاردنرابتدا گرم شده سپس رفته رفته سرد و سخت می‌شود. برای پاک کردن رزین پودری اپوکسی ابتدا باید آن را به حالت مایع یا ژلی تبدیل کنید تا بتوانید رزین را پاک کنید. برای پاک کردن رزین سه روش مختلف وجود دارد.

  • گرما دهی
  • مواد شیمیایی
  • انجماد

پاک کردن رزین پودری به روش گرما دهی:

سطح آغشته بهرزین پودری اپوکسی را به استون آغشته کرده و اجازه دهید تا به مدت یک ساعت یا بیشتر با استون در تماس باشد. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که استون سطح آغشته به رزین را از بین نبرد. برای این منظور باید قبل از هر اقدامی ابتدا برچسب ترکیبات چیزی که چسب روی آن ریخته شده است را بخوانید زیرا استات، تری استات و الیاف مد آکریلیک در استون حل می‌شوند.

استفاده از این محصولات باعث ایجاد حفره‌هایی می‌شود که قابل ترمیم نیستند. اگر رزین روی محصولی که ترکیبات بالا را داشت، ریخت اصلا آن را به استون آغشته نکنید.

پس از خیساندن لکه رزین پودری با استون، محل را با سشوار صنعتی به مدت چند دقیقه داغ کنید. برای نرم شدن اپوکسی باید دما به بیش از 200 درجه برسد. سشوار را روی یک نقطه ثابت نگه ندارید و حتما آن را روی سطح حرکت دهید.

پاک کردن رزین پودری اپوکسی با استفاده از مواد شیمیایی:

در استفاده از مواد شیمیایی باید دقت داشته باشید که ممکن است به پارچه، پلاستیک، وینیل یا … آسیب برساند و ماده شیمیایی ممکن است سطح را در خود حل کرده و آن را از بین ببرد. مواد شیمیایی مانند اکسیدان 3 و 4 به سرعت مشتعل می‌شود. بهتر است از تینر نقاشی استفاده کنید؛ زیرا استون تینر نفاشی رزین پودری اپوکسی را به راحتی نرم می‌کند.

برای پاک کردن رزین پودری اپوکسی می‌توانید ماده شیمیایی را مستقیما روی رزین پودری اپوکسی یا دستمالی به آن آغشته و روی لکه اپوکسی قرار دهید. یک ساعت فرصت دهید تارزین پودری اپوکسی نرم یا به صورت ژل دربیاید. 2 تا 3 قاشق غذاخوری تری سدیم فسفات را در داخل یک گالن آب گرم بریزید و ترکیب کنید. سپس مخلوط را روی لکه ریخته و با اسفنج پخش کنید. بعد از 5 دقیقه ماده را پاک کنید.

ابتدا رزین پودری را با کاردک پلاستیکی بتراشید و آن را با دستمال کاغذی جدا کنید. اگر مقداری اپوکسی روی سطح باقی ماند، ماده شیمیایی را روی آن ریخته و صبر کنید تا شل شود و بعد آن را از روی سطح پاک کنید. در آخر با استفاده از دستمالی تمیز و آب گرم سطح را کاملا تمیز کنید.

پاک کردن رزین پودری اپوکسی به روش انجماد:

اسپری منجمد کننده را می‌توانید از ابزار فروشی‌ها تهیه کنید. قبل از استفاده باید آن را به خوبی تکان دهید بعد از فاصله 30 سانتی‌متری روی لکه اسپری کنید. بعد از اسپری کردن، رزین پودری اپوکسی منجمد و شکننده می‌شود. سپس با استفاده از کاردک پلاستیکی یا چاقویی کند می‌توانید لکه رزین پودری را بشکنید.

چرا رزین پودری اپوکسی برای ساخت زیورآلات مناسب است؟

رزین‌های پودری اپوکسی به دلیل اینکه حباب‌های آن به راحتی از زیورآلات خارج شده نیازی به سایلنت کردن ندارند. این رزین‌های پودری دارای غلظت مناسب بوده است و پس از خشک شدن کاملا شفاف و بی‌رنگ می‌شوند. همچنین قبل از ساخت زیورآلات نیازی به گرم شدن و حرارت نداشته است و از استحکام بالایی برخوردار هستند.

بسیاری از هنرمندان برای اینکه زیورآلات ظاهری طبیعی و زیبا داشته باشند، رزین‌های پودری را به گونه‌ای بر روی سطح زیورآلات می‌ریزند که حالت گنبدی شکل نداشته و برای اینکه حباب در آن حبس نشود، غلظت رزین های پودری را پایین می‌آورند. سطح صاف و بدون موج زیورآلات تنها بسته به تجربه و مهارت هنرمندان در استفاده از رزین‌های پودری دارد.

نقاط ضعف رزین‌های پودری:

یکی از نقاط ضعف مهم رزین های پودری اپوکسی ، ضد خش نبودن آن است که البته قابلیت پولیش دارد. اما، اگر این کار به درستی و ظرافت انجام نشود، رزین‌های پودری را دچار خش می‌کند. اغلب رزین‌های پودری در برابر آب ضعف داشته و دچار تغییرات فیزیکی می‌شوند. البته، برخی از نمونه‌‌ها ضد آب بوده و کاربردهای خاصی دارند.

همچنین رزین‌های پودری اپوکسی در برابر آفتاب مقاوم نبوده و اگر مدت زیادی مقابل اشعه UV خورشید قرار گیرند دچار تغییر رنگ می‌شوند. رزین‌ها اگر به خوبی بر روی سطح زیورآلات ریخته نشوند، سطح آن را گنبدی‌شکل و موج‌دار می‌کنند که این امر یک ضعف بزرگ در این ماده چسبنده می‌باشد. معمولا، فروشندگان به تصور غلط این موارد را جزو نقاط قوت رزین‌های پودری می‌دانند.

غلظت رزین‌های پودری باید تا چه حد باشد؟

برای اینکه غلظت رزین‌های پودری کاهش یابد، باید آن را حرارت داد تا رقیق شوند. هرچه رزین‌های پودری رقیق‌تر شوند کار کردن با آن‌ها آسان‌تر بوده و با سخت‌کننده‌ها بهتر ترکیب می‌شوند. این امر موجب می‌شود تا هنگام مخلوط کردن رزین‌ها با سفت‌کننده‌ها حباب کمتری ایجاد شود. برای اینکه سطح رزین شفاف و صیقلی شود بهتر است هیچ حبابی بر روی آن ایجاد نشود. یکی از روش‌های کاهش غلظت رزین‌های پودری، قرار دادن آن درون آب بوده و بهتر است برای نتیجه‌گیری بیشتر، قبل از استفاده 10 الی 30 دقیقه با آب ترکیب شود.

عناصر تشکیل دهنده رزین پودری اپوکسی:

رزین‌های پودری اپوکسی جزو خانواده ترموست‌ها بوده بیش از %85 آن‌ها از واکنش شیمیایی دی فنیلول پروپان و اپی‌کلروهیدرین (با نام تجاری بیس فنول A) بدست می‌آیند. این واکنش به گونه‌ای است که یک مول دی فنیلول باید با حداقل دو مول اپی‌کلروهیدرین در یک محیط قلیایی ترکیب شود. این کار باعث می‌شود تا گروه‌های فنولی از بین رفته و به جای آن گروه‌های هیدروکسی، ماده‌ای به نام کلریدرین تولید کنند.

پس از اینکه واکنش به پایان رسید، محصولی به نام دی گلیسیدیل اتر بیس فنول A بدست می‌آید. محصول بدست آمده قادر است دوباره با گروه فعال بیس فنول A واکنش نشان داده و پلی‌اتر خطی که دارای جرم مولکولی بالایی است را تولید کند. اگر در این واکنش مقدار اپی‌کلروهیدرین موجود را افزایش دهیم، می‌توانیم دی‌گلیسیدیل اتر بیس فنول A با درصد خلوص 90 ایجاد کنیم.

دلیل گرم کردن رزین‌های پودری اپوکسی چیست؟

رزین‌های پودری اپوکسی برای اینکه زودتر خشک شوند به آن‌ها حرارت داده می‌شود. البته، این حرارت نباید بیشتر از 60 درجه سانتی‌گراد باشد چراکه ممکن است بافت آن را از بین ببرد. معمولا در کارخانجات سنگبری برای اینکه تعداد بیشتری از اسلب‌ها اپوکسی شوند، کوره‌های طبقاتی را به گونه‌ای طراحی می‌کنند تا به محض اینکه اسلب‌ها رزین پودری اپوکسی شدند، سنگ وارد کوره شود.

رزین‌های پودری اپوکسی شده نسبت به سفت‌کننده‌ها از غلظت بیشتری برخوردار بوده که ممکن است در فصل زمستان کارخانجات سنگبری برای خارج کردن مواد از بشکه اقدام به حرارت دادن آن‌ها کنند. البته، این کار هرگز توصیه نشده چراکه خاصیت و بافت رزین‌های پودری پودری را از بین می‌برد. بهتر است برای اینکه رزین‌های پودری بهتر در سطح کالاها نفوذ کنند بجای حرارت دادن از نمونه‌های کم غلظت رزین‌های پودری استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا رزین‌های پودری به طور طبیعی بر روی سطح اجسام نفوذ کنند.

نحوه سخت کردن رزین‌های پودری به روش پختن:

از ترکیب رزین های پودری اپوکسی با سفت‌کننده ماده‌ای جامد بدست می‌آید. این کار به این خاطر است که رزین‌های پودری اپوکسی با سفت‌کننده موجب یک واکنش شیمیایی شده و ترکیب را از حالت جامد به مایع تبدیل می‌کند. این فرایند را Curing Time یا مدت سخت شدن می‌نامند. البته، در حد فاصل بین حالت جامد به مایع یک مرحله بنام حالت ژل شدن وجود دارد که برخی از صنایع از ژل بدست آمده برای کارهای خاص استفاده می‌کنند. به طور کلی مراحل سخت شدن رزین‌های اپوکسی به سه مرحله زمان قابل اعمال (حالت مایع)، سخت کردن اولیه (حالت ژل) و پخت نهایی (حالت جامد) تقسیم می‌شود.

نحوه سخت کردن رزین‌های پودری با اشعه یو وی (UV):

از این روش از سخت کردن تنها برای لایه‌های نازک و محصولات تزئینی استفاده می‌شود. معمولا، لوازم تزئینی نیاز به ظرافت خاصی داشته و هنرمندان برای زیبا شدن کار و شفافیت محصول خود از رزین‌های پودری استفاده می‌کنند که به این روش سخت شده‌اند.

از این رو، استفاده از این نوع رزین‌ها برای صنایع ریخته‌گری که نیاز به نفوذ بیشتر رزین‌های پودری به سطح محصولات دارد مناسب نبوده و باید از موارد دیگر استفاده کرد. متاسفانه برخی از هنرمندان از این مسئله آگاهی نداشته و با استفاده از رزین‌های نامناسب اقدام به ساخت محصولات بی‌کیفیت می‌کنند. بهتر است قبل از استفاده از رزین‌ها از نحوه سخت شدن آن‌ها اطلاع داشته تا دچار مشکل نشوید.

این روش از سخت کردن یک واکنش زنجیره‌ای در بافت‌های رزین های پودری اپوکسی ایجاد کرده که با نفوذ در عمق آن به سرعت باعث سخت شدن رزین های پودری می‌شود. معمولا در کارخانه‌ها برای سرعت بخشیدن به روند سخت شدن از اشعه یو وی استفاده می‌شود. این روش برای اولین بار در دانشگاه صنعتی وین توسط یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور روبرت لیسکا در اتریش انجام شد.

این تیم با استفاده از یک رزین های پودری مایع و شفاف که قابلیت واکنش‌پذیری بالایی در برابر اشعه یو وی دارد، توانست سرعت سخت کردن آن را افزایش دهد. با ابداع این روش از سخت کردن، رزین‌های پودری بوجود آمد که در صنایع مختلفی نظیر رنگرزی، هوافضا، الکترونیک، توربین‌های بادی و غیره کاربرد فراوانی پیدا کرد. این روش از سخت کردن امروزه کاربرد زیادی داشته و کارخانه‌ها از آن برای سرعت بخشیدن به کار خود استفاده می‌کنند.

ظروف مورد استفاده برای اپوکسی کردن رزین‌های پودری:

برای اینکه رزین های پودری اپوکسی را به وجود آورد، باید از ظرف‌های مخصوص و مقاوم استفاده کرد. معمولا، کارخانجات برای اینکه ترکیب سفت‌کننده و رزین های پودری را با یکدیگر مخلوط کنند از مخزن‌هایی استفاده می‌کنند که از جنس شیشه سخت، پلی‌اتیلن، آلومینیوم، استیل و ظروف روکش‌دار یا گالوانیزه ساخته شده باشند. این کار برای این است تا هنگام مخلوط کردن رزین و سفت‌کننده، هیچکدام از آن‌ها به دیواره ظرف نچسبیده و یا سایر آلاینده‌ها به سطح آن‌ها نچسبند.

معمولا این کار در یک محیط خشک انجام می‌شود تا رطوبت و تغییرات دمایی موجب تغییرات در واکنش شیمیایی نشود. انتخاب مقدار رزین مناسب برای مخلوط کردن آن با سفت‌کننده بسیار مهم بوده و اگر میزان آن کمی از تعادل خارج شود، جنس رزین‌ها بی‌کیفیت خواهد شد. بهتر است ترکیب را به گونه‌ای هم بزنیم تا از افزایش حباب جلوگیری شود.

انواع رنگ‌های سازگار در رزین‌های پودری:

معمولا در برخی از صنایع برای استفاده از رزین‌های پودری اپوکسی ، آن‌ها را آغشته به رنگ می‌کنند. این رنگ‌ها بسته به کاربردی که دارند به سه دسته خمیری، پودری و مایع تقسیم می‌شوند. این رنگ‌ها برای اینکه بهتر با رزین‌ها ترکیب شوند، هنگامی که واکنش شیمیایی هنوز در مرحله مایع است به آن اضافه می‌شوند. به طور کلی رنگ‌هایی که با رزین‌ها های پودری سازگار هستند به 2 دسته پودری (پیگمنت اپوکسی) و جوهری شفاف تقسیم می‌شوند.

یکی دیگر از موارد استفاده از رنگ‌های سازگار در صنایع چوبی بوده که بیشتر در محیط‌های مرطوب برای حفاظت چوب در برابر تغییرات دمایی استفاده می‌شود. برای این کار از یک محلول آبگریز نانو استفاده می‌شود که تمام سطح چوب را برای مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی آماده می‌کند. همچنین رزین‌های پودری اپوکسی چوب مانع جذب گرد و غبار بر روی سطح چوب می‌شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *