سمپاش و اصول سمپاشی

سمپاش و اصول سمپاشی

سمپاش ابزاری مناسب برای از بین بردن آفات و جانوران موذی در مزارع،باغ ها،گاخانه ها و … است که انواع متفاوتی دارد.عمده ترین هدف ما در استفاده از سمپاش، دفع آفات در کشاورزی است. گاهی دیگر افراد با هدف دیگری سمپاش تهیه میکنند.

سمپاش و اصول سمپاشی


سمپاش چیست؟
از سمپاش جهت از بین بردن آفات گیاهی و ضد عفونی کردن گیاهان استفاده میشد. همانطور که میدانید سم توانایی نفوذ در بدن موجودات زنده را دارد و با نفوذ در بدن موجودات رنده باعث توقفغ فعالیت آنها میشود. استفاده از سمپاش باعث بالا بردن سرعت عملیات پاشیدن سم و همچنین صرفه جویی در مصرف آن میشود.
کاربرد سمپاش کجاست؟

اصول سمپاشی


عمده ترین هدف ما در استفاده از سمپاش، دفع آفات در کشاورزی است. گاهی دیگر افراد با هدف دیگری سمپاش تهیه میکنند. برای مثال:

  • سمپاشی در گلخانه ها، باغ های خانگی و گیاهان خانگی، سمپاشی درختان و درختچه ها…
  • مراقبت از انواع کودها و کمپوست ها قبل از استفاده در فضاهای کشاورزی با هدف عدم لانه گزینی حشرات…
  • از بین بردن حشرات قبل از آنکه تبدیل به آفت فراگیر در کشاورزی شود…
  • دفع آفات و بیماری ها در کشاورزی قبل از شیوع آن..
  • جلوگیری از رویش علف های هرز و ریشه کنی آنها..
  • استفاده به عنوان دستگاه‌ های گندزدا در فضاهای شهری..
  • استفاده به عنوان دستگاه ضدعفونی در فضای شهر، دامداری وفروشگاه ها

مزایای استفاده از سمپاش:

  • کاهش میزان صدمه به گیاهان و افزایش کیفیت گیاهان..
  • افزایش سرعت سمپاشی و سمپاشی به طور منظم و یکنواخت..
  • کاهش هزینه های سمپاشی و افزایش سرعت و کیفیت..

اجزای اصلی سمپاش:
اکثر سمپاش ها با اجزای زیر ساخته میشوند:

  • همزن
  • شیرآلات
  • شیلنگ
  • پمپ
  • موتور
  • صافی و مخزن

استفاده از مخزن یا تانکر با مواد مقاوم مانند فولاد ضد زنگ، فایبرگلاس یا پلاستیک پلی اتیلن بسیار مهم است. حتی اگر از این دستگاه استفاده نکنید مهم است که تانکر دور از آلودگی باشد تا مخزن را از زنگ زدگی و آسیب رساندن به شیلنگ و پمپ حفظ شود.


همزن سمپاش: برای ترکیب سموم با آب و جلوگیری از رسوب مورد استفاده قرار میگیرد. در اصل همزن سمپاش مواد را به صورت یکنواخت با هم ترکیب میکند و مواد را در حالت تعلیق قرار میدهد. برای ترکیب مواد شیمیایی متفاوت، همزن های مختلفی وجود دارد.
شیلنگ سمپاش: برای انتقال محلول از مخزن به لانس مورد استفاده قرار میگیرد.


ویژگی های شیلنگ سمپاش: انعطاف پذیر باشد، بادوام و مقاوم در برابر نور خورشید، روغن، مواد شیمیایی و لرزش ها باشد. باید غیر قابل نفوذ نسبت به هوا، بدون جمع شدن، تا جایی که ممکن است کوتاه و به اندازه پمپ وروردی باشند.و…


پمپ سمپاش: از آنجایی که پمپ سمپاش توسط یک محور توان دهی تراکتور (POT) و یا توسط موتور کمکی حمل میشود، موتور کمکی باید ظرفیت کافی برای حمل پمپ را داشته باشد تا پمپ بتواند با بیشترین فشار ممکن کار کند و همچنین در صورت نیاز یک همزن مکانیکی نیز داشته باشد.


پمپ های سمپاش به چهار گروه تقسیم بندی میشوند:1. پمپ های سانتریفیوژی یا پمپ گریز از مرکز 2. پمپ دوار یا چرخشی 3. پمپ پیستونی 4. پمپ دیافراگمی
لانس سمپاش: قطعه ای است که برای محلول پاشی در اشکال مختلف مورد استفاده قرار میگیرد و بسیار کاربردی است. بک لانس باید از کیفیت خوب، طول مناسب و مقاومت بالایی برخوردار باشد.
 

انواع سمپاش:
همانگونه که گفتیم ما برای دفع آفات کشاورزی لازم است که از سمپاش استفاده کنیم ولی باید از تنوع در دستگاه های سمپاش کشاورزی مطلع باشیم. از این رو طراحان، دستگاه های متفاوت بسته به نیاز در فضاهای متفاوت را طراحی کرده اند و ارائه داده اند.


سمپاش دستی: ساده ترین ایده در ساخت دستگاه سمپاش این است که پمپ سیالات را در مسیر خروجی قرار دهیم. ساده ترین راهکار در ارائه همچین طرحی، استفاده از یک پمپ دستی در مسیر خروجی مخزن کوچک و قابل حمل میباشد. با این راهکار سمپاش دستی ساخته میشود.


در این نوع سمپاش کارکرد پمپ از طریق اهرمی که در اختیار اوپراتور است، انجام میشود. محدود بودن قدرت انسانی باعث شده که توانایی بالا بردن پمپاژ دستی را نداشته باشیم ولی انواع سمپاش دستی از قدرت پاشش اندکی برخوردار هستند. به این ترتیب آنها را همراه با مخزن های کم ظرفیت و با قابلیت آسان در جابجایی میسازند.


انواع مختلف سمپاش دستی در دو نوع، سمپاش دستی 2 لیتری و سمپاش دستی 4 لیتری است. اگر شما قصد آفت زدایی در فضاهای محدود ساختمانی و باغ های تقریبا کوچک را دارید میتوانید از این دستگاه استفاده کنید. به این نکته نیز توجه کنید که قیمت دستگاه سمپاش دستی از دیگر دستگاه های سمپاش کمتر است.


در نتیجه اگر هدفتان سمپاشی مکان هایی همچون: خانه ها، گلخانه ها، باغچه ها، مکان های کوچک و گلخانه هایی با متراژ پایین است و میخواهید که در هزینه ها صرفه جویی کنید، سمپاش دستی بهترین گزینه برای خرید است.
ظرفیت سمپاش دستی: سمپاش های دستی در انواع پلاستیکی و فلزی در ظرفیت های مختلف اعم از 2 لیتر تا 25 لیتر تولید میشوند.

سمپاش شارژی:
سمپاش شارژی در سمپاشی باغ های نه چندان بزرگی که استفاده از سمپاش های دستی جوابگو نبوده، مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع سمپاش با استفاده از باطری کار میکند و به صورت پشتی است و توانایی 8 ساعت کار کردن بدون وقفه را دارد و بعد 8 ساعت مجدد شارژ میشوند.
مزایای استفاده از سمپاش شارژی: عدم ایجاد آلودگی، دود و حفظ محیط زیست.


سمپاش شارژی تک کاره: پمپ این نوع سمپاش، توسط باطری راه اندازی میشود و عملیات پخش سم صورت میگیرد.
سمپاش شارژی دوکاره: در این نوع سمپاشی، عملیات به دو روش دستی همراه با نیروی انسانی و شارژی انجام میشود. ویژگی خوبی که این سمپاش دارا است این است که اگر شارژ دستگاه تمام شد و یا اگر دستگاه خراب شد و مشکلی پیدا کرد شما میتوانید عملیات سمپاشی را به صورت دستی انجام دهید.


تفاوت سمپاش پشتی دستی و سمپاش شارژی: در سمپاش های پشتی دستی، ایجاد فشار و پخش شدن سم از نوک نازل توسط یک تلمبه ایجاد میشود. این سمپاش ها دارای یک تلمبه هستند که فرد با حرکت متناوب آن، هوا را در مخزن ذخیره میکند. و همین فشار باعث خروج محلول با فشار بالا شده است.
در سمپاش های شارژی به جای یک تلمبه دستی، یک پمپ که با باطری کار میکند، این کار را انجام میدهد.

سمپاش موتوری: ساخت سمپاش موتوری یکی از بهترین ایده ها در ساخت سمپاش محسوب میشود. سمپاش بنزینی در کار با یک موتور بنزینی است که باعث تامین قدرت میشود. لذا کل حالت فعالیت با یک موتور بنزینی متوجه کارکرد آن نیز می‌ باشد. لذا کل حالت فعالیت با یک موتور بنزینی متوجه کارکرد آن نیز می‌ باشد. شرایطی مانند تامین سوخت مناسب، توجه در فعال‌سازی تا فعالیت اصولی، بهره مندی از فیلترهای مرغوب تا بررسی کردن دائمی اتصالات و تسمه های موتور های بنزینی در بطن دستگاه هایی که با آن ها فعالیت می‌ نمایند.


انواع سمپاش موتوری: 1) سمپاش پشتی موتوری خرطومی 2) سمپاش پشتی موتوری لانسی
سمپاش پشتی موتوری: این نوع سمپاش همانند سمپاش دستی عمل میکند با این تفاوت که در سمپاش پشتی موتوری، فشار پاشش سم از طریق یک موتور بنزینی تامین میشود.
ظرفیت سمپاش پشتی موتوری: در ظرفیت های 15 تا 28 لیتر با موتور بنزینی دو یا چهار زمانه تولید و عرضه میشود.
برندهای مختلف سمپاش پشتی موتوری: هیوندا_هوندا_هیوسان_کاماس_میتسوبیشی_برتود_واستر_ سولو و…


1) سمپاش پشتی موتوری خرطومی: این دستگاه توانایی حذف عواملی که باعث جلوگیری رشد گیاه میشود را دارد.عواملی همچون: گیاهان هرز، جانوران موذی و…وظیفه این دستگاه پاشیدن سم به میزان دقیق و مورد نیاز در زمین کشاورزی است.

2) سمپاش پشتی موتوری لانسی: موتور این دستگاه از طریق سیستم الکتریکی، پمپ دستگاه را فعال میکند. این امر باعث افزایش فشار در مایع سم شده است. این فرایند باعث شده که بتوانیم تمامی سم هارا از میان برداریم تا هیچگونه مشکلی برای محصولات پیش نیاید.

ظرفیت سمپاش پشتی موتوری لانسی: 12 لیتر تا 25 لیتر
این نوع از سمپاش روزانه حدود 2 الی 3 هکتار از زمین های زراعی را سمپاشی میکند.

سمپاش فرغونی: سمپاش های فرغونی مناسب سمپاشی در باغ ها هستند. این سمپاش دارای یک موتور چهار زمانه و یک پمپ پیستونی به منظور تامین فشار مناسب سمپاشی هستند. قابلیت سرویس دهی دو سیر خروجی با برد 25 متر از طریق شیلنگ و لانس را دارد.

این سمپاش با توجه به اینکه معایب تکنیکی دارد مناسب سمپاشی برروی مزارع و محصولات زراعی نمیباشد. البته در مواقعی که ضروری است میتوان از محل لانس با نصب بوم دو یا چهار متری کاربری آن را به سمپاشی مزارع تغییر داد ولی با این تفاوت که کیفیت آن مانند کیفیت سمپاش های زراعی نخواهد شد.

سمپاش زنبه ای: این سمپاش برای سمپاشی باغ ها مناسب است ولی چرخ و مخزن ثابت ندارد. دارای یک موتور بنزینی، پمپ جهت سمپاشی و یک شاسی است که همه ی این اجزا برروی یک شاسی نصب میشوند. برای حمل سم نیز از یک بشکه جداگونه استفاده میشود.

سمپاش پشت تراکتوری: این سمپاش جهت مبارزه با آفات و بیماری ها مورد استفاده قرار میگیرد و همچنین پخش محلول های تقویتی مانند: کود مایع و سموم مختلف در کلیه باغات و مزارع مکانیزه؛ مرکبات همچون پسته، هلو، سیب، زیتون و…مورد استفاده قرار میگیرد.


مزیت های استفاده از سمپاش پشت تراکتوری: 1_یکنواختی عملیات پخش به دلیل یکسان بودن قطر خروجی ذرات، سم و کودهای ارگانیک. 2_کاهش مصرف سم و کود ارگانیک مایع به میزان حدود 50 درصد در مقایسه با سمپاش های لانسی و عدم ریزش سم و کود روی زمین. 3_حفظ محیط زیست. 4_کاهش هزینه سمپاشی با حذف نیروی کار. 5_ افزایش سرعت عملیات سمپاشی تا 7 برابر.


سمپاش های پشت تراکتوری به دو گروه تقسیم بندی میشوند: 1_سمپاش پشت تراکتوری سوار شونده. 2_ سمپاش پشت تراکتوری کشنده.


1) سمپاش پشت تراکتوری سوار شونده: 1_سمپاش سوار شونده بالدار. 2_سمپاش سوار شونده توربین دار باغی. 3_سمپاش سوار شونده توربین دار زراعی.
2)سمپاش پشت تراکتوری کشنده:1_سمپاش کشنده توربین دار باغی. 2_سمپاش کشنده بالدار. 3_سمپاش کشنده توربین دار زراعی. 4_سمپاش کشنده باغی زراعی.

اصول سمپاشی: برای اینکه در حین سمپاشی به گیاهان و کاربر آسیب نرسد بهتر است اصول زیر را رعایت کنیم:
_قبل از استفاده از سمپاش، آن را با آب بشویید.
_دو سوم حجم مخزن را پر از آب کنید.


_کاربر هنگام کار با سمپاش بهتر است از روپوش و شلوار مناسب و ایمنی استفاده کند.  
_دهان و بینی خود را با ماسک و چشمان و موی خود را با لوازم ایمنی بپوشاد.
_بعد ترکیب آب و سم در مخزن سمپاش، فشار درون مخزن را اینگونه تنظیم کنید: به تلمبه ضربه های پی در پی و یکنواخت وارد کنید تا فشار درون سمپاش بیشتر شود.دقت داشته باشید که قسمتی از سمپاش نشتی نداشته باشد.


_سمپاش را در معرض نور خورشید نگه ندارید بهتر است از سمپاش در جای تاریک و مرطوب نگهداری شود.
_مخزن های پلاستیکی را در معرض جوندگان قرار ندهید.
_مخزن سمپاش را بعد از اتمام کار به طور کامل تمیز و تخلیه کنید و با آب و مایع شوینده شستوشو دهید.
_همیشه محلول سمی را که آماده میکنید طی چند ساعت استفاده کنید، زیرا محلولی که یک روز بیشتر مانده باشد به گیاهان آسیب میرساند.

امکان سفارش و خرید این دستگاه نیز موجود است.

نوشته های مشابه

‫22 دیدگاه ها

    1. از سمپاش جهت از بین بردن آفات گیاهی و ضد عفونی کردن گیاهان استفاده میشد. همانطور که میدانید سم توانایی نفوذ در بدن موجودات زنده را دارد و با نفوذ در بدن موجودات رنده باعث توقفغ فعالیت آنها میشود. استفاده از سمپاش باعث بالا بردن سرعت عملیات پاشیدن سم و همچنین صرفه جویی در مصرف آن میشود.

    1. • دفع آفات و بیماری ها در کشاورزی قبل از شیوع آن..
      • جلوگیری از رویش علف های هرز و ریشه کنی آنها..
      • استفاده به عنوان دستگاه‌ های گندزدا در فضاهای شهری..
      • استفاده به عنوان دستگاه ضدعفونی در فضای شهر، دامداری وفروشگاه ها

    1. • کاهش میزان صدمه به گیاهان و افزایش کیفیت گیاهان..
      • افزایش سرعت سمپاشی و سمپاشی به طور منظم و یکنواخت..
      • کاهش هزینه های سمپاشی و افزایش سرعت و کیفیت..

    1. • استفاده از مخزن یا تانکر با مواد مقاوم مانند فولاد ضد زنگ، فایبرگلاس یا پلاستیک پلی اتیلن بسیار مهم است. حتی اگر از این دستگاه استفاده نکنید مهم است که تانکر دور از آلودگی باشد تا مخزن را از زنگ زدگی و آسیب رساندن به شیلنگ و پمپ حفظ شود.

    1. سلام b2wall را در گوگل سرچ کرده و از قسمت درخواست قیمت مشخصات خودرا ثبت کنید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

    1. انعطاف پذیر باشد، بادوام و مقاوم در برابر نور خورشید، روغن، مواد شیمیایی و لرزش ها باشد. باید غیر قابل نفوذ نسبت به هوا، بدون جمع شدن، تا جایی که ممکن است کوتاه و به اندازه پمپ وروردی باشند.و…

    1. ظرفیت سمپاش پشتی موتوری: در ظرفیت های 15 تا 28 لیتر با موتور بنزینی دو یا چهار زمانه تولید و عرضه میشود.
      برندهای مختلف سمپاش پشتی موتوری: هیوندا_هوندا_هیوسان_کاماس_میتسوبیشی_برتود_واستر_ سولو و

    1. به علت نوسانات دلار قیمت دقیق و ثابتی برای محصولات نیست
      برای اگاهی از قیمت محصولات به قسمت درخواست قیمت در سایت مراجعه کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *