مقایسه سمپاش پشت تراکتوری

[supsystic-slider id=1 position=”center”]

مقایسه سمپاش پشت تراکتوری هوا کمک با سمپاش بوم دار رایج انجام شد ارزیابی به دو صورت کار گاهی در قالب ازمون فاکتوریل و طرح اماری کاملا تصادفی با سه تکرار و مزرعه ای در قالب ازمون فاکتوریل و طرح اماری بلوک کامل تصادفی با چهار تکرار انجام گرفت

.فاکتور های مورد مطالعه شامل نوع دستگاه سم پاش بومدار رایج و سمپاش بوم دار هوا کمک سرعت وزش باد چهار سطح بدون وزش باد یک ،سه و پنج متر بر ثانیه ارتفاع پاشش.

در سه سطح ارتفاع صفر یا سطح خاک ،۴۰و ۸۰سانتی متر فشار پاشش دو و هفت دهم بار ساعت حرکت شش و چهار دهم کیلو متر زر ساعت و ارتفاع پوشش ۲۷سانتی متر نسبت ب سطح هدف انتخاب گردید.

با استفاده از کاغذ های حساس. به اب و به کمک نرم افزار سنجش ذرات (siba) برای هر یک از پارامتر های قطر میانه حجمی عددی نسبت یکنواختی پاش قطر واقعی قطرات سطح هر لکه درصد پوشش قطرات و باد بردگی سموم در مزرعه استفاده از فرمول های مربوطه برای هر یک از پارامتر ها.

مقایسه ی عملکرد سم پاش های میکرونر و بوم دار تراکتوری جهت مبارزع با علف های هرز گندم در این پژوهش سم پاش بومدار پشت تراکتوری با سم پاش بوم دار پشت تراکتوی سم پاش میکرونر پشت تراکتوری جهت مبارزع با علف های هرز مورد ارزیابی قرار گرفتند.

مقایسه انواع سمپاش پشت تراکتوری

تیمار های سم پاش پشت تراکتوری شامل سطح های سرعت متوسط ۳۵۰۰در دو دقیقه و سرعت کم۲۰۰۰دور در دقیقه دیسک چرخان و تیمار های سم پاش تراکتوری بومدار شامل سطح های نازل سیلابی و نازل باددبزنی ایتالیایی بود.

تیمار پنجم شاهد بود نتایج ارزیابی فنی مقایسه سمپاش های رایج مورد استفاده در مزارع گندم چهار استان کشور نشان داد که مشکل اساسی کاربرد روش همپاشی با مصرف بالا کم سوادی و عدم رعایت اصول ایمنی توسط کاربر تنظیم نامناسب سمپاش عدم توجه به شرایط جوی در حین عملیات نا اشنا کاربران روشهای نوین سمپاشی استاندارد نبودن لانسها و افشانک ها میباشد.

طی یک برسی در کشور سوئد مشخص گردید که از ۴۲۲سمپاش مورد برسی ۵۲درصد افشانک ها خرابی است و در۲۶درصد انها پمپ سمپاش اشکال فنی دارد. بی توجهی ب تنظیم دستگاه های سم پاش و همچنین نوع کیفیت افشانک از جمله مهم ترین عوامل اتلاف سم بوده است

نتایج حاصل از برسی سه نوع سم پاش پشت تراکتوری بوم دار فرغونی لانس دار و میکونر پشتی ب منظور مبارزه با علف های هرز گندم در منطقع اردبیل نشان داد که با در نظر گرفتن عوامل فنی ،اقتصادی،زیست محیطی ،استفاده از سمپاش های میکرونر و بومدار توصیه میگردد.

در نوشته مقایسه سم پاش های متداول در مزارع گندم سعی میشود یا یک رویکرد جدید،ابتدا شرایط علمی و اصولی سم پاش بیان شود و سپس ضمن معرفی سمپاش های متداول در مزارع گندم کشور راهکار های لازم در راستای اصلاح ادوات و روشها به صورت دستور العمل های فنی و کاربردی در راستای کاهش مصرف اب سموم با ملاحضات زیست محیطی و افزایش ایمنی کاربران ارائه گردد.

شرایط اب و هوایی جهت عملیات سم پاش نتایج تحقیقات انجام شده در کشور نشان میدهد که با اگاهی کاربران در مورد عوامل اب و هوایی موثر در حین عملیات سمپاشی کم میباشد که این امر به طور فنی داری باعث افزایش مصرف و هدر رقتن سموم الودگی محیط زیست و کاربران میشود.

مقایسه سمپاش پشت تراکتوری

عوامل موثر و اب هوایی در هنکام عملیات سم پاشی عبارت اند از سرعت و جهت باد درجه حرارت و رطویت فنی

نوع افشانک

مقایسه سمپاش پشت تراکتوری

افشانک مهمترین قسمت یک سم پاش است که محلول سمی از ان خارج میشود.افشانک باید بتواند محلول را ب خوبی یه ذرات ریز با الگوی پخش معینی تبدیل کند.

نوع پاشش متداول در افشانک ها ب صورت باد زنی میباشد که نوع تخت ان ها در سمپاش بومدار و نوع مخروطی انها در سمپاش های لانس دار ب کار میشود زاویه سم پاشی افشانک ها بسیار متفاوت بوده

ولی استفاده از افشانک ها با زاویع ۸۰و. ۱۰ درجع دو افشانک های باد بزنی بیشتر معمول میباشد هر چه زاویه پاشش بیشتر شود قطر ذرات ریز تر و ارتفاع پاشش بالای محصول کمتر میشود مزاور در مصرف علف کش ها که معمولا ارتفاع کم و با ذرات درشت تر انجام میشود

به دلیل احتمال برخورد بوم به زمین افشانک با زاویه ۸۰درجه ب کاربر میشود ب طور کلی در مبارزع با افات از زاویه ۸۰و۱۱۰در مبارزه با بیماری های گیاهی از زاویه ۱۱۰درجع استفاده میگردد

فشار پاشش

در افشانک ها مایع سم و در یک سوراخ کوچک یا روزنه تحت فشار قرار میگیرد.فشاز انرژی لازم برای تشکیل یک لایه مایع را فراهم میکند سپس انرا بصورت قطره میکشند فشار واردبر محلول باید بتواند بر کشش سطح ان غلبه کرده و به صورت قطره از خروحی بیرون اید .

با افزایش فشار زاویه ای ک مایع خارج میشود به طور ایده ال فشار در افشانک باید ثابت باشد فشار توصیه شده عبارت است از:

یک بار ۱۰۰کیلو پاسکال برای علف کش ها دوبار ۲۰۰کیلو پاسکال به عنوان حد واسط برای هر افت کش کاهش فشار باد بردگی را کم میکنند زیرا قطرات بزرگ تشکیل میشود کاربر افشانک هاریز فشار توصیع شده پوشش مچثر را کاهش خواهد داد.

سم پاش که معادل انگلیسی sprayerنام دارد یکی از روش های اصلی کنترل افات و بیماری ها در گیاهان و باغات و در اغلب موارد برای از بین بردن حشرات موزی است.

سم پاشی یکی از اقداماتی است که کیفیت و کمیت محصولات زراغی و باغی و کشاورزی را تضمین میکند .امروزه انواع سم پاش ها با با ویژگی ها و قابلیت های مختلف وجود دارد که کمک میکنند کیفیت بالا تری از محصول را به ارمغان اورید .

به دلیل اینکه در کشور ما در سال های اخیر با مشکل کم ابی رو بخ رو است بهترین راه استفاده از روش های مدرن سم پاشی به جای روش های سنتی میباشد تا بازدهی کشاورزی شما افزایش یابد.

امروزه انواع سم پاش‌ها با ویژگی‌ها و قابلیت‌های مختلفی وجود دارد که کمک می‌کند کیفیت بالاتری‌ از محصول را به ارمغان آورید.‌ به دلیل اینکه کشور ما در سال‌های اخیر با مشکل کم‌آبی روبرو است، بهترین راه، استفاده از روش‌های مدرن سم پاشی به جای روش‌های سنتی می‌باشد تا بازدهی کشاورزی شما افزایش یابد.

مراقبت و سم پاشی درست و به موقع و با استفاده از دستگاه مناسب اهمیت فراوانی دارد.

انواع سمپاش
۱.سم پاش­های دستی
۲.سم پاش نوشابه­ای
۳.سم پاش شارژی
سم پاش موتوری که خود چند نوع می‌باشد: 1- سمپاش خرطومی 2-سمپاش موتوری لانس‌دار 3- سمپاش فرغونی ۴- سم پاش زنبه‌ای
سم پاش‌های پشتی؛۱.تلمبه‌ای-۲.موتوردار
سمپاش پشت تراکتوری؛ ۱-سمپاش پشت تراکتوری کشنده ۲-سمپاش پشت تراکتوری سوار شونده
۳.سم پاش پهبادی
۴.مه پاش سرد و گرم
۵.جنس انواع سمپاش‌ دستی
۶.پلاستیکی
۷.دسته فلزی
۸.دسته استیل
۹.سم پاش دستی
سم پاش‌های دستی مخصوص استفاده در منازل، گلخانه‌ها و باغچه‌های کوچک هستند که در اندازه­های دو لیتری، پنج لیتری الی بیست لیتری وجود دارد. مدل‌های ۰.۵ لیتری تا دو لیتری مخصوص منازل و گلخانه بوده و دارای یک مخزن و یک پمپ پنومایتک یعنی بادی می‌باشد.

در مدل سم پاش دستی تلمبه‌ای کاربر باید با دست تلمبه بزنتد تا سم از داخل مخزن به بیرون انتقال یافته و پاشیده شود. نحوه استفاده از این مدل بسیار آسان است.

سم و ماده شیمیایی مورد نظر را داخل مخزن ریخته و با دست تلمبه زده تا مایع از مخزن از طریق نازل به بیرون منتقل شود و به صورت خطی، نواری، نقطه‌ای و غیره به سطح مورد نظر پاشیده شود.تنوع پرتاب سم بستگی به نازل و تنظیم آن دارد.

نحوه عملکرد
شاید برای شما جالب باشد که بدانید این وسیله کم حجم و کاربردی چگونه استفاده می‌شود. باید بگوئیم که به آسانی می‌توانید از این سمپاش استفاده کنید. به این صورت که چند بار پیستون را حرکت داده تا آب داخل بطری به مخزن سم پاش راه پیدا کند، سپس با نگه­داشتن ضامن بالای سم پاش آب داخل مخزن به بیرون راه می‌رود.

مزایا ان شامل موارد زیر است:
-کم حجم و سبک
-قابل نصب بر روی بطری نوشابه
-کم هزینه
-مناسب استفاده در منازل
-سم پاش شارژی
-یکی از پرکاربردترین انواع سم پاش‌ها می‌باشد. سم پاشی را به صورت شارژی و با تغذیه از باتری انجام می‌دهد. نوعی سم پاش پشتی و سبک است که بر روی دوش کاربر قرار می‌گیرد. این سم پاش مناسب است برای:

انواع باغچه‌‌های کوچک
گلخانه‌ها
سم پاشی خانه‌ها و بیمارستان‌ها
فضای سبز
حداکثر فاصله ی پاشیدن سم توسط سمپاش شارژی ۸ متر است.

مقایسه سمپاش پشت تراکتوری

امکان حمل و نقل و جا‌به‌جایی سم پاش پشت تراکتوری آسان است.
سم پاشی را با قدرت کافی انجام می‌دهد.
باتری های سمپاش پشت تراکتوری معمولا دوام بالایی دارند.
سم پاش شارژی دو نوع تک کاره و دو کاره دارد.

تک کاره: جنس بدنه از فولاد ضد زنگ پلاستیک یا فولاد گالوانیزه است. ظرفیت مخزن نیز با توجه به نیاز متفاوت است این نوع سم پاش ها فقط حالت شارژی دارند. معمولا سم پاش های شارژی تک کاره با دو نوع شاسی کتابی و طرح موتوری عرضه می شوند. مدل ههای طرح موتوری دارای دارای بدنه ی محکم تر می باشند.

فضای بیشتری برای باتری و پمپ دارند و می توان باتری و پمپ بزرگتر در آن استفاده نمود. معمولا مدل های طرح موتوری فشار بیشتری نسبت به بدنه های کتابی دارند. مزیت دیگر مدل طرح موتوری داشتن محل تخلیه محلول می باشد که می توان به راحتیی مقدار اضافه ی محلول را تخلیه نمود جهت
نحوه استفاده از دستگاه سمپاش پشت تراکتوری:
ابتدا دستگاه سم پاشی را آماده کنید.
لباس مناسب بپوشید.
فشار دستگاه را تنظیم کنید و بر روی دوش خود قرار دهید

سم پاش موتوری
در این مدل، پمپ موتوری جایگزین پمپ دستی شده است و به صورت دو زمانه از طریق سوخت، پمپ را به حرکت در‌می‌آورد. استفاده از این مدل آسان بوده و به دلیل وجود موتور عمل سم‌پاشی را باسرعت بیشتری انجام می‌دهد.

انواع سم پاش موتوری عبارتند از:

سم پاش خرطومی
سم پاش پشتی موتوری لانس‌دار

سم پاش پرتابل
سم پاش خرطومی

یک سم پاش پشت موتوری است که بیشتر برای سم‌های گردی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سوخت این دستگاه بنزینی بوده و موتور دو زمانه آن برای زمین‌های گلخانه‌ای و صیفی‌جات مناسب است.

به ازای هر ده لیتر بنزین نیم لیتر روغن مخصوص به آن اضافه می‌کند. نحوه ی عملکرد سمپاش خرطومی بدین صورت است که این سم پاش با استفاده از فن نصب شده روی موتور، فشار هوا تولید می نماید

این نوع سم پاش با مخلوط فشار هوا و محلول می تواند سم پاشی را انجام دهد. همچنین با این نوع سم پاش می توان گردپاشی نیز انجام داد.

کردهایی مثل گوگرد که برای مبارزه با آفت های پسته و انگور مناسب هستند برای اینکار توصیه می شوند. گردپاشی برای افزایش بار آوری محصول نیز از دیگر استفاده های این سم پاش است.

به سم پاش های خرطومی سمپاش های اتومایزر نیز گفته می شود. در برخی اقلام با کیفیت این سمپاش ها فاصله ی پاشش به ۱۴ متر افقی می رسد.

تبدیل سم پاش خرطومی به شعله افکن
برخی از کشاورزان و باغداران برای از بین بردن علف‌های هرز از شعله افکن استفاده می‌کنند. با کمی تغییرات در سم پاش خرطومی می‌توان آن را به شعله افکن تبدیل کرد.

سم پاش پشتی موتوری لانس‌دار
سم پاش های لانسی موتوری که انواع مختلف آن در فارم کالا موجود می باشد، دارای کارکردی متفاوت با سم پاش های خرطومی هستند. سم پاش های لانسی با استفاده از فشار آب عمل سم پاشی را انجام می دهند.

محلول از مخزن به پمپ منتقل می شود، پمپ با استفاده از نیروی موتور، فشار محلول را افزایش می دهد و به سمت لانس هدایت می کند.

این نوع دستگاه سم پاش دارای موتورهای دو زمانه و ۴ زمانه هستند. موتورهای دو زمانه معمولا ارزان قیمت تر هستند ولی صدا و دود زیادی تولید می کنند.

مدل های ۴ زمانه گران تر از مدل های ۲ زمانه هستند و این اختلاف قیمت حتی تا دو برابر نیز می رسد موتورهای ۴ زمانه صدا و دود کمتری تولید می کنند و خرابی کمتری ایجاد می شود.

  • سمپاش پشت تراکتوری سوار شونده که به صورت اتصال سه نقطه به تراکتور متصل شده و جای می گیرند
سمپاش
سمپاش پشت تراکتوری اتومایزر سوارشونده
  • انواع سمپاش پشت تراکتوری کشنده که دارای چرخ بوده و در پشت تراکتور متصل شده و کشیده می شوند
سمپاش
سمپاش پشت تراکتوری اتومایزر خطی کششی

مزیت های خرید سمپاش پشت تراکتوری

خرید سمپاش پشت تراکتوری توسط کشاورزانی که دارای مزارع و زمین های گسترده ای هستند صورت می گیرد در واقع کاربردهای هر یک از این دو نوع سمپاش نیز منوط به شرایط و وسعت زمین های مورد نظر است.

بدین معنی که برای زمین هایی که وسعت بیشتری دارند از سم پاش پشت تراکتوری کشنده و برای سایر زمین ها از سمپاش پشت تراکتوری سوار شونده استفاده می کنند.

برخی از مهمترین مزیت های استفاده از انواع سم پاش پشت تراکتوری عبارتند از:

مخازن دارای ظرفیت های متنوع

انواع سمپاش پشت تراکتوری در مخازن دارای ظرفیت های 400  تا 2000 لیتری است. ظرفیت های 1000 تا 2000 لیتری در زمره سمپاش های کششی قرار می گیرند.

یکنواخت بودن دامنه پاشش سمپاش پشت تراکتوری:

یکنواختی پاشش سموم موجب می شود تا از هدر رفتن سموم و نیز آسیب دیدن ساقه یا ریشه گیاهان جلوگیری شود. این کار به بازدهی بالای عملیات سمپاشی نیز منجر خواهد شد.

پیشگیری از هزینه های جانبی

سرعت پاشش سموم و عملیات سم پاشی موجب شده است تا خرید سمپاش پشت تراکتوری بر سایر مدل های موجود ترجیح داده شود. از طرفی این کار همچنین هزینه دستمزد نیروی انسانی را نیز تا حدود زیادی کاهش داده است.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید، تفاوت سمپاش پشت تراکتوری لانس دار و سمپاش پشت تراکتوری بوم دار چیست؟با تشکر

    1. سمپاش پشتی تراکتوری لانس دار جهت سمپاشی، و مبـارزه با انـواع مختلف آفـات و بیماری های گوناگون در تمامی محـصولات باغی و زراعی مورد استفاده قرار می گیرد. در ضمن شستشو و ضـدعفونی تمامی مراکز، یا محیط دامداری و مرغـداری ها نیز از دیگر کارآیی های این دستگاه می باشد.
      برای کارهای زراعتی بزرگ و مزارع با هکتار زیاد مانند گندم‌زارها، شالیزارها، زمین‌های یونجه و غیره نوعی سمپاش وجود دارد به نام سمپاش پشت تراکتوری بوم دار که مخصوص این کار طراحی شده است. مخازن این سمپاش بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ لیتر گنجایش داشته و با داشتن یک بوم بلند به طول هشت متر می‌تواند مساحت بسیاری را در مدت زمان کمی سمپاشی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *