یخ ساز

[supsystic-slider id=1 position=”center”]
یخ ساز.

یخ ساز ها از آن دسته محصولات سرمایشی میباشند، که تنوع بسیار زیادی دارند و کوچکترین نوع یخساز؛ دستگاه یخ ساز خانگی و به بزرگترین آن ها کارخانه یخ سازی میگویند ، و دستگاه یخساز خانگی 10 کیلویی برای کافی شاپ یا رستوران و هتل ها استفاده میشوند، یخساز ها قادر به این هستند که در طی 24 ساعت این مقدار یخ زیادی را تولید کنند. و در صورتی که استفاده کردن روزانه شما بیشتر از 50 کیلو باشد باید یخساز صنعتی تهیه کنید.

یخساز ها قادرند از 70 تا 500 کیلو یخ را در طول روز یخ تولید کنند، دستگاه یخساز صنعتی در ابعاد مختلف طراحی و تولید میشود که دارای 12 ماه گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش هستند. یعنی شما تا 10 سال میتوانید قطعات یدکی محصول خود را به طور مستقیم از گروه صنعتی شرکت سازنده تهیه کنید . و در صورتی که یخ مورد نیاز روزانه شما بیشتر از این موارد هم باشد میتوانید از کارخانه های یخ سازی استفاده کنید که ظرفیتی معادل 1 تن تا 5 تن را دارا میباشند.

یخ های تولید شده توسط کارخانه یخ سازی حدود یک متر هستند، که به صورت قالبی تهیه میگردند، و به همین دلیل به یخساز های صنعتی یخ ساز قالبی نیز گفته میشود، هر دستگاه تولید یخی که بتواند یخ را به صورت قالبی تهیه نماید یخساز قالبی نام دارد اما نکته جالب اینجاست که در ایران 90 درصد از افراد کارخانه یخسازی را با نام یخساز قالبی میشناسند.

و همچنین باید توجه داشت که یخساز های اصل و با کیفیتی مانند: سامسونگ که به دلیل تحریم ها و قیمت بسیار گران آن وارد ایران نمیشود و در نتیجه یخسازهای تقلبی که با قالب سامسونگ ارائه میشوند وارد بازار ایران میشوند،و این نوع یخ ساز ها هیچ تفاوتی از لحاظ ابعاد اندازه و اینترفیس با یخ ساز های اصل ندارند و تنها تفاوتی آنها دارند قطعات تشکیل دهنده محصول میباشد که بسیار بی کیفیت هستند، و متاسفانه تمامی برندهای معروف یخ ساز با این مشکل مواجه هستند .

یخچال طبیعی یا پیریَخ:

 (به فارسی تاجیکی) توده‌ای یخ است که بر اثر نیروی گرانش از نواحی بلند کوهستانی یا در نواحی قطبی شمالی و جنوبی زمین، که دارای هوای بسیار سردی هستند، به آرامی جریان پیدا می‌کند. اگر مقداری برف به محکمی در دست فشرده شود، برف به یخ تبدیل می‌شود. این همان رویدادی است که پس از بارش برف، در دره‌های مرتفع کوهستانی رخ می‌دهد. برف در کف دره، بر اثر فشار برف‌های بالایی فشرده و به یخ تبدیل می‌شود.یکی از بهترین اختراعات بشر در زندگی انسان های معاصر یخچال است.

نگهداری طولانی مدت مواد غذایی از دیرباز آرزوی بشر بوده و به منظور انجام این کار از روش های مختلفی نظیر دفن کردن، خشک کردن، نمک سود کردن و غیره استفاده کرده است. تا زمانیکه نخستین یخچال برقی توسط جان کوری ابداع شد. امروزه این محصول در انواع و اشکال مختلف صنعتی، فریزر، سردخانه و دستگاه های برودتی وجود دارد.قبل از اختراع خنک کننده های مکانیکی مردم برای خنک نگه داشتن و جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی از برف و یخ استفاده می کردند.

این برف و یخ یا در محل سکونت آن ها وجود داشت و یا برای تهیه ی آن به قله ی کوه ها می رفتند. پس از تهیه ی برف و یخ سوراخ هایی تحت عنوان سرداب در زمین حفر کرده و در قسمت زیرین این سوراخ ها چوب، کاه یا پوشال می ریختند سپس با برف و یخ آن ها را پر می کردند.

برخی از مردم نیز از چاه ها، چشمه ها و غارهای زیر زمینی به منظور نگهداری از مواد غذایی استفاده می کردند. به عنوان مثال به منظور جلوگیری از فاسد شدن پنیر آن را در ظروف سفالی و محفظه هایی سربسته قرار داده و داخل چشمه زیر سایه می گذاشتند. استفاده از این روش باعث کاهش سرعت فاسد شدن مواد غذایی میشد. به منظور نگهداری آب یخ در تابستان نیز از آب انبار و یخدان استفاده می کردند.

یخچال چیست؟

دستگاهی متشکل از یک سرد کننده، یک عایق حرارتی و سازوکاری به منظور انتقال گرما از فضای داخلی به محفظه ی بیرونی است. یخچال در یک فضای بسته گرمای مواد غذایی را گرفته و دمای آن ها را کاهش می دهد. این کار توسط تبخیر مایع انجام شده و درنهایت گرما توسط یخچال جذب می شود. سرد کننده ی مورد استفاده در یخچال در دمایی بسیار پایین بخار شده و دمای فضای داخلی را به دمای انجماد می رساند.

کار یخچال براساس یک اصل فیزیکی است. مایعی که به روش تراکم سریع تبخیر می شود، بخار به راحتی منبسط شده و نیازمند انرژی جنبشی است. این نیاز به انرژی جنبشی، از فضای اطراف تأمین می شود.و در نتیجه مواد غذایی موجود در این فضا گرمای خود را از دست داده و سرد خواهند شد. اساس کار یخچال های امروزی سرمایشی است که با استفاده از انبساط سریع گازها ایجاد می شود.

کاربرد یخچال:

به منظور خنک نگه داشتن مواد فاسد شدنی از جمله مواد غذایی، داروها و … از یخچال استفاده می شود.

تاریخچه یخچال در ایران:

تا اینجای مطلب هرچه خواندید از تاریخچه ساخت یخچال بود اما باید بدانید که این محصول دوست داشتنی چطور به ایران وارد شد. 1700 سال پیش از میلاد پادشاهی ایرانی دستور ساخت نخستین یخچال عمومی را داد. این یخچال یک بنای معماری متشکل از یک استخر، دیواری بلند به نام حصار در ضلع جنوبی و مخزنی گنبدی شکل به نام خزانه بود.

حصار به گونه ای ساخته میشد که در فصول سرد سال یعنی موعد یخسازی تمام روز بر روی استخر سایه می افکند و از گرم شدن آب یخزده ی استخر جلوگیری می کرد. سپس یخ تشکیل شده در استخر یخچال را شکسته و در انبار ذخیره می کردند. این یخ های ذخیره شده در فصول گرم سال مورد استفاده قرار می گرفتند. این یخ ها تا فصل سرمای بعدی دوام می آوردند. یخچال سازی در ایران بر دو اصل عایق بندی هوشمندانه و سازگاری با طبیعت استوار میباشد.

تاریخچه یخچال:

ابن سینا دانشمند ایرانی در قرن یازدهم میلادی موفق به اختراع مبرد شد. از مبرد به منظور چگالش پیوند بخارهای آروماتیک استفاده می شود. ابن سینا مبرد را برای تقطیر بخار مورد استفاده قرار داد. پس از آن در سال 1748 اولین یخچال مصنوعی توسط ویلیام کولین در دانشگاه گلاسگو معرفی شد.و این اختراع وی هیچ گاه به استفاده ی عملی نرسید.

روند تکاملی یخچال ها عبارت است از: یخچال های طبیعی، یخچال های دست ساز زیرزمینی، یخچال های نفتی و یخچال های گازی و درنهایت یخچال های الکتریکی امروزی.طرح اولیه اولیور اوانز در سال 1805 میلادی نخستین یخچال را اختراع کرد بنابراین مخترع یخچال الیور اوانز است. در سال 1834 جاکوب پرکینز نخستین یخچال مورد استفاده را با استفاده از چرخه تراکم گاز اتر را اختراع کرد.

یخچال های امروزی در واقع نمونه های پیشرفته و تکامل یافته ی اختراع دکتر جان کوری هستند. که در سال 1841 میلادی نخستین یخ ساز مکانیکی توسط دکتر جان کوری ابداع و تولید شده است. یخچال های مورد استفاده در سال های 1800 تا 1929 میلادی از گازهای خطرناک و سمی متیل کلرید، آمونیاک و دی اکسید گوگرد به عنوان مایع خنک کننده استفاده می کردند.

در سال 1920 نشست متیل کلرید چند حادثه ای خطر ناک به بار آورد به همین دلیل سه شرکت آمریکایی شروع به تحقیقاتی مشترک برای یافتن روشی کم خطرتر به منظور سرد کردن مواد غذایی کردند.تحقیقات و تلاش های آن ها منجر به تولید گاز فرئون دار شد. در مدت کوتاهی این یخچال ها تبدیل به یکی از اعضای اصلی آشپزخانه ها شدند اما چندین سال بعد دریافتند که کلروفلوروکربن ها لایه ی اوزون را دچار مشکل می کنند.

نخستین تولید کننده :

یکی از نکات مهمی که باید در خصوص تاریخچه ساخت یخچال دانست این است که نخستین تولید این محصول چه زمانی و توسط چه شخصی انجام شد. مخترعی فرانسوی بین سال های 1905 تا 1908 میلادی یخچال های خانگی را با فرآیندی تحت عنوان سولفور دی اکسی اختراع کرده و موفق به ثبت آن شد. این یخچال توسط کمپانی جنرال الکتریک ایتالیا ایندیانا تولید و عرضه شد. در سال 1911 نخستین یخچال تولیدی این کمپانی در آمرکیا فروخته شد. این یخچال با قیمت 1000 دلار در 118 سال پیش جزو کالاهای فوق العاده لوکس بود زیرا در آن زمان آخرین مدل خودرو آمریکایی 500 دلار قیمت داشت.

ورود یخچال به ایران:

45 سال پس از تولید نخستین یخچال در جهان یعنی سال 1960 میلادی مصادف با 1339 شمسی نخستین یخچال توسط وزارت صنایع ایران وارد کشورمان شد. راه اندازی نخستین خط تولید یخچال درایران در سال 1343 انجام شد یعنی 4 سال پس از ورود نخستین یخچال به کشورمان.

قیمت دستگاه یخ ساز به چه عواملی بستگی دارد؟

به ظرفیت و جنس بدنه و قطعات و … عواملی هستند، که در قیمت یخسازها تاثیر گذار هستند.

آیا یخ سازها قابل استفاده در خانه و محیط کار میباشند؟

بله دستگاه های یخساز در ظرفیت های خانگی هم وجود دارند که برای محیط های خانه و مغازه و … میباشند. و این یخساز ها ظرفیت تولید یخ کمتری را هم دارند.

آیا یخ های تولید شده توسط یخساز بهداشتی هستند؟

بله به دلیل طراحی های استاندارد تمامی یخساز ها به صورت بهداشتی تولید میشوند، و یخ های خوراکی برای مصرف تولید میکنند.

آیا محصولات یخ ساز دارای گارانتی میباشند؟

بله تمامی محصولات یخساز دارای گارانتی و حتی خدمات پس از فروش میباشند.

انواع یخ ساز:

یخ ساز پولکی.

یخ ساز لوله ایی.

یخ ساز حبه ای رستورانی.

یخ ساز پودری.

یخ ساز قالبی.

یخ ساز

یخ ساز یکی از دستگاه های پرکاربرد برای تولید سریع یخ حبه ای میباشد که در مقایسه با یخ ساز یخچال فریزر هم حجم بسیار بیشتری یخ تولید میکند و هم سرعت عمل بیشتری دارد. بطوری که در عرض 20 دقیقه الی نیم ساعت میتوان یک قالب پر از یخ حبه ای بهداشتی و خوراکی از آنها را برداشت کرد.

استفاده از این یخ سازها برای تأمین یخ مورد نیاز خصوصا در مهمانی ها و دورهمی ها بسیار رایج میباشند. هم اینکه نمونه های مختلفی از این دستگاه ها در ظرفیت های مختلفی هم موجود می باشند. بعضی از این دستگاه ها دستی و بعضی دیگر هم اتوماتیک می باشند.

یخ ساز

مقایسه نحوه کارکرد یخساز دستی و اتوماتیک:

تفاوت اصلی این دو دستگاه ها در نحوه تامین آب برای تولید یخ می باشد.که آب مصرفی یخ ساز دستی باید توسط کاربر به داخل مخزن آن ریخته شود. اما یخ سازهای اتوماتیک دارای پمپ آب هستند، که این پمپ بصورت خودکار آب را به داخل دستگاه مکش میکند.همچنین باید یخ ساز اتوماتیک را به آب شهری و لوله کشی شده وصل کرد.

مقایسه ظرفیت، ابعاد و وزن یخ سازهای دستی :

یخ ساز دستی دارای یک مخزن داخلی به حجم 1.5 الی 2 لیتر برای پر کردن آب هستند، کاربر باید این مخزن را بصورت دستی پر کند. برای تولید یخ در این مدل یخ سازها، بخش یخ ساز دستگاه بصورت خودکار قالب ها را با آب داخل مخزن پر میکند و در نتیجه فرایند یخسازی انجام میگیرد.

یکی از ویژگی های مهم یخ سازهای دستی، وزن کم و ابعاد جمع و جور و کوچک آن ها می باشد. بطوری که میتوان از دستگاه به شکل رومیزی هم استفاده کرد. یا اینکه آنها را داخل کابینت به راحتی میتوان جاسازی کرد.اما یخ ساز های اتوماتیک ابعاد بزرگتر و وزن سنگین تری را دارند.یخ سازهای دستی به دلیل ظرفیت پایینی که دارند، ابعادشان هم نیز کوچک می باشد. به عنوان مثال یخ ساز خانگی 10 کیلویی که کم ظرفیت ترین این نوع دستگاه است، دارای ابعادی به طول 34، عرض 29 و ارتفاع 34 سانتی متر می باشد.

همچنین این مدل یخ سازها به راحتی قابل حمل و جابجایی هستند و به عنوان یخ ساز مسافرتی و پرتابلهم نیز میتوان از آنها بهره مند شد. کافی است که در محل استفاده فقط برق 220 ولت باشد، آب مصرفی دستگاه را با بطری های 1.5 لیتری هم میتوان تأمین کرد. این ویژگی در یخ ساز دستی برای بیشتر کاربران آن بسیار سودمند می باشد،

چون که میتوان از دستگاه در محیط های مختلفی بدون نیاز به لوله کشی آب بهره برد.ولی یخ سازهای اتوماتیک در محل نصب به شکل ثابت باید مستقر شوند. همچنین محل مورد استفاده یخساز اتوماتیک باید دارای آب تصفیه شده شهری باشد.

مقایسه ظرفیت یخساز دستی با یخساز اتوماتیک :

ظرفیت یخ سازهای دستی معمولی بین 10 الی 15 کیلوگرم بوده و این مدل یخ سازها بیشتر برای مصارف خانگی مناسب هستند. هر دستگاه نیز با توجه به ظرفیتی که دارد در طول شبانه روز میتواند آن مقدار یخ تولید کند، ولی قابلیت ذخیره سازی یخ در مخزن داخل آنها کم میباشد. یعنی یخ ساز 10 کیلویی که در 24 ساعت 10 کیلو یخ حبه ای تولید میکند، سبد کوچکتری برای ذخیره یخ دارد. و وقتی که این سبد با یخ پر شد، چراغ full ice روشن شده و کاربر باید این سبد را خالی کند تا دستگاه مجددا یخ تولید کند.

چون با پر شدن باک دستگاه، عملیات یخسازی هم نیز متوقف میشود. این قابلیت در یخ سازهای اتوماتیک هم وجود دارد.یخ سازهای اتوماتیک بیشتر برای مکان هایی مثل: هتل، آشپزخانه های صنعتی، رستوران ها، کافی شاپ ها و … مناسب هستند، چون ظرفیت بیشتری در تولید یخ دارند. نمونه های صنعتی این دستگاه ها در ظرفیت های 100 کیلویی الی 500 کیلویی طراحی و تولید میشوند. با توجه به ظرفیت بالای این دستگاه ها، ظرفیت مخزن نگهداری یخ نیز در یخ ساز اتوماتیک بسیار بیشتر از مدل دستی می باشد.

نبود پمپ تخلیه آب در یخ ساز دستی یکی دیگر از تفاوت های بین یخ ساز دستی و اتوماتیک در پمپ تخلیه می باشد. یخ سازهای اتوماتیک پیشرفته دارای پمپ تخلیه آب نیز می باشند، که این پمپ، آب اضافی را به بیرون از دستگاه منتقل میکند. به همین دلیل در یخ سازهای اتوماتیک یک خروجی آب نیز برای پساب طراحی شده است. این امکان باعث میشود که آب به جا مانده هنگام پر شدن قالب ها در داخل مخزن باقی نماند و از ایجاد یخ های چسبیده به هم جلوگیری شود.

بررسی سرعت تولید یخ :

قدرت سرمایشی موتور در یخ ساز اتوماتیک بیشتر از نوع یخ سازهای دستی بوده و دستگاه با سرعت بیشتری میتواند یخ حبه ای تولید کند. لازم به ذکر است بگوییم که هر دو مدل دستگاه نیز کم صدا بوده و باعث ایجاد مزاحمت صوتی در محیط نمیشوند.در یخ ساز دستی امکان تولید یخ های میوه ای هم نیز وجود دارد. یعنی کاربر میتواند در مخزن آب، به جای آب معمولی، آن را با آب میوه و دیگر نوشیدنی های محبوب پر کند. در نتیجه قالب های یخ در این نوع دستگاه با آب میوه پر شده و به حبه های یخی میوه ای تبدیل میشوند.

یخ ساز اتوماتیک به دلیل آبگیری اتوماتیک این قابلیت را ندارد.ناگفته نماند، که امکاناتی همچون تایمر برای روشن و خاموش کردن اتوماتیک دستگاه و یا تولید یخ مکعبی در سایز درشت یا ریز هم در یخ سازهای دستی و هم در مدل های اتوماتیک وجود دارد.یخ سازهای دستی ظرفیت پایینی دارند و بیشتر برای کسب و کارهای کوچک و استفاده خانگی و شخصی مناسب هستند.

همچنین این دستگاه ها ارزان قیمت تر از نوع اتوماتیک می باشند. استفاده از یخ ساز های اتوماتیک میتواند فرایند تولید یخ را با سرعت بالایی فراهم کرده و در زمان کاربران صرفه جویی کند. در سال های اخیر پیشرفت زیادی در صنعت تولید دستگاه های یخ ساز اتوماتیک صورت گرفته است، که در این مقاله به بررسی برترین انواع این یخ ساز ها خواهیم پرداخت.

از گذشته های دور تاکنون استفاده از یک منبع سرمایشی مناسب برای نگهداری و خنک سازی نوشیدنی ها از مهم ترین دغدغه های بشر بوده و میباشد. این نیاز در برخی از مناطق جغرفیایی که در اکثر روز های سال گرم و خشک است، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. امروزه با پیشرفت روز افزون بشر شاهد تکنولوژی های بسیار ایده آلی هستیم که میتوانیم به انواع یخ ساز های دستی و یخ ساز های اتوماتیک اشاره کنیم. به لطف این فناوری پیشرفته میتوان در هر زمان و مکانی بدون اتلاف وقت به نوشیدنی های خنک و گوارا دست پیدا کرد.

در اکثر یخچال ها در قسمت فریزر آن ها از این تکنولوژی مدرن استفاده شده است. یخساز به دستگاه هایی گفته می شود که قادر به تولید یخ می باشند. این دستگاه ها یخ های حبه ای و بلوری کاملا بهداشتی و خوراکی ایجاد می کنند. یخ ساز اتوماتیک در مکان هایی که به صورت دائم نیاز به وجود یخ هست کاربرد بسیار زیادی دارد، از جمله این مکان ها میتوانیم به رستوران ها و کافی شاپ ها ، فست فود ها و… اشاره نماییم.

یخ سازهای اتوماتیک :

یخ ساز

به طور کلی یخ ساز در دو طرح نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک تولید می شوند. که یخ ساز اتوماتیک به نوعی از یخساز ها گفته میشود که دیگر نیازی به حضور کاربر در آنها نیست و به صورت خودکار تمامی اعمال انجام میگردد و کاربر نقشی در کارکرد دستگاه نداشته باشد و صرفا آن را روشن کرده و یخ های آن را برداشت نماید. از این یخ های تولیدی یخ ساز اتوماتیک، می توان برای خنک کردن نوشیدنی ها در انواع مکان هایی همچون رستوران، هتل، منزل، کافی شاپ، فست فود و … استفاده کرد.

یخ ساز تمام اتوماتیک ، بصورت کاملا خودکار آبگیری میکنند. در حقیقت این یخسازها به آب لوله کشی شده متصل می باشند.و به هنگام خالی شدن قالب یخ در این نوع دستگاه ها، یخ ساز به صورت خودکار قالب یخ را پر می کند. در یخ سازهای اتوماتیک وقتی مخزن یخ دستگاه پر شود، دستگاه یخ سازی متوقف می شود. علاوه بر این، در مخزن یخ سازهای اتوماتیک پسماندهای یخ و آب، توسط پمپی به بیرون از دستگاه یخ ساز تخلیه می شود.یخ ساز نیمه اتوماتیک نوعی از یخ سازهای نیمه اتوماتیک موجود می باشند که در آنها، مخزن آب باید به صورت دستی پر شود. ولی هنگامی که مخزن یخ آن تکمیل گردد،

دستگاه به حالت آماده باش قرار می گیرد و فرایند تشکیل یخ را متوقف می کند.از مزیت های این یخ سازها می توان به ابعاد کوچک و عدم نیاز به آب لوله کشی در آن اشاره کرد. این نوع یخ سازها به راحتی در کمد نیز جای میگیرند. یخ های این دستگاه نیز کاملا بهداشتی می باشند و می توان برای خنک کردن نوشیدنی ها و مایعات از آن استفاده کرد.

مزایا و مشخصات فنی یخ ساز های اتوماتیک:

این دستگاه یخ ساز دارای مخزن آب و مخزن یخ است.دارای گارانتی و قیمت مناسب و دارای موتور مصرفی کم و صدای کم وطول عمر و دوام بالا و استفاده ساده و آسان و مصرف پایین انرژی و دارای لایه محافظ پلاستیکی برای جلوگیری از خط و خش های احتمالی و دارای فولاد زنگ نزن یا استنلس استیل دارای استیل خالص ضد خش بصورت یک پارچه است که ظاهری خاص و زیبا به محصول بخشیده است.

عایق بندی شده و توانایی نگهداری طولانی مدت یخ در هنگام قطعی برق را دارد.با توجه به مدل خریداری شده توانایی تولید سایز های مختلف یخ را دارا می باشد.امکان ریختن شربت و ابمیوه در باک یخساز برای تولید یخ های طعم دار را دارا می باشد.

یخ ساز دستی چیست؟ و فرق یخ ساز دستی با یخ ساز اتوماتیک چیست؟

یخ ساز

تمامی یخ ساز ها اتوماتیک نمی باشند، برخی از آنها فقط قادرند در زمان اتمام و پر شدن مخزن به صورت خودکار دستگاه را خاموش نمایند و مخزن آنها باید توسط کاربر پر و خالی شود. این یخ ساز های دستی فاقد پمپ آب برای مکش اب می باشند، و بعد از هربار خالی شدن مخزن، منبع باید توسط کاربر پر شود.

ما میگوییم این نوع یخ ساز ها، همان یخساز های نیمه اتوماتیک یا یخ ساز دستی می باشند که بیشتر برای مصارف خانگی کاربرد دارند.یخ ساز اتوماتیک به آن دسته از یخ ساز ها گفته میشود؛ که علاوه بر امکان تولید یخ به صورت اتوماتیک، امکان تولید مخزن آب به صورت اتوماتیک با آب شهری و امکان خروج پسماند آب به صورت اتوماتیک را نیز دارا باشد. این یخ ساز ها برای مصارف صنعتی هستند.

نکات طلایی به هنگام خرید یخساز اتوماتیک خانگی :

یخ سازها از جمله دستگاه هایی میباشند که با مواد خوراکی سرو کار دارند، پس این دستگاه ها باید ظاهری شیک و تماما بهداشتی داشته باشند.بدنه خارجی یخ ساز اتوماتیک، کاملا باید بر پایه بخش نامه های بهداشتی ساخته شود. همچنین بدنه بیرونی یخ ساز نباید پوسیده شود و زنگ بخورد.بدنه داخلی یخساز نیز باید کاملا بهداشتی و بر اساس استاندارد ها ساخته شود. این بدنه نیز باید ضد زنگ باشد و از خود طعم و بوی نامطلوبی به یخ ها منتقل نکند.کندانسور و موتور یخساز در عین کم مصرف بودن باید قوی نیز باشد.

یخسازها باید یخ های کاملا بلوری و شفاف (بدون برفک) ایجاد کنند.عایق بندی در یخسازهای اتوماتیک باید به نحو احسن رعایت شده باشد تا یخ ها به هنگام قطعی برق زود آب نشوند.یخ های موجود در مخزن یخ ساز اتوماتیک نباید توده های یخی بهم چسپیده و بزرگ تشکیل بدهند.یخ ساز اتوماتیک گارانتی دار خرید کنید.

همچنین یخ ساز اتوماتیک باید دارای خدمات پس از فروش نیز هم باشد تا در آینده اگر برای قطعه ای مشکلی پیش آید، بتوان آن را تعمیر و یا تهیه کرد.دستگاه یخساز اتوماتیک، با تولید یخ در رستوران‌ها و هتل‌ها، همچنین یخ های حبه ای و بلوری کاملا بهداشتی و خوراکی کاربرد بسیاری دارد.

تا همین یک قرن پیش، درست کردن یخ در خیلی از نقاط دنیا کاری سخت و بعضاً نشدنی بود. در مناطق گرمسیر، مردم مجبور بودند که یخ را به صورت بلوک‌های بزرگ و سنگین از یخ‌فروش بخرند تا نیاز روزانه‌شان تامین شود. قیمت یخ زیاد بود اما مردم برای این‌که مواد غذایی اشان فاسد نشود و خودشان به آب سرد دسترسی داشته باشند، مجبور بودند یخ بخرند. در کشورهای فقیری که هوای خیلی گرمی داشتند، یخ یک ماده‌ی گران بها محسوب می‌شد و بعضی از مردم در طول عمرشان، چشمشان حتی یکبار هم به یخ نمی‌افتاد.در اوایل سده‌ی بیستم بود که تحولی در دنیای یخ ایجاد شد.

یخچال‌های خانگی ساخته شدند که مردم بتوانند راحت‌تر مواد غذایی اشان را نگه دارند. در دهه‌ی ۶۰ میلادی، ماشین‌های یخ‌ساز اتومات زندگی را از قبل هم ساده‌تر کردند. این روزها، در داغ‌ترین روزهای تابستان هم می‌توان به سادگی به یخ دسترسی داشت و این پدیده برای هیچ‌کسی عجیب و غیرعادی نیست.

یخ ساز دستی یخچال چیست؟

حال که چند دهه است یخچال‌ها مجهز به یخساز داخلی هستند، بهتر است ببینیم چه هستند و چگونه کار می‌کنند. احتمالا آشنایی شما هم با یخ ساز فقط در حد این‌ است که دکمه‌ای را فشار دهید و یخ از آن بیرون بزند و یک لیوان نوشیدنی گوارا میل کنید. اما به این فکر کرده‌اید چه می‌شود که یخ وارد لیوانتان می‌شود؟درست شدن یخ خیلی پیچیده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. در برخی از یخچال‌ها، برای این کار، یک ترموستات، یک موتور، بازوهای محرک، شیر آب و یک المنت حرارتی دخیل هستند.

در ادامه کارکرد یخ ساز دستی یخچال را توضیح می‌دهیم.طرز کار یخ سازاگر می‌خواهید بدانید که یخ ساز دستی یخچال چگونه کار میکند، لازم است بدانید که در یک یخ ساز، بخش‌های زیادی مشغول هستند تا یخ به داخل لیوان شما بیوفتد. برای اتفاق افتادن این چرخه، ابتدا یک تایمر شیر آب را فعال می‌کند.

پس از فعال شدن شیر آب، قالب یخ در طی ۷ ثانیه پر از آب می‌شود. (البته این زمان ممکن است بین یخچال‌هایی با برندهای مختلف فرق کند یا لازم باشد خودتان به‌صورت دستی قالب را بیرون بیاورید، پر کنید و داخل یخساز قرار دهید).

زمانی که ترموستات تشخیص دهد آب منجمد شده است، المنت حرارتی را فعال می‌کند تا لبه‌های قالب را کمی گرم کند. بدین ترتیب یخ راحت‌تر خارج می‌شود.موتور یخساز بازوهای محرک را فعال می‌کند تا تکه‌های یخ را بردارد و داخل ظرف زیری ذخیره کند. به طور همزمان، یک بازوی نگهدارنده فعال می‌شود تا چرخه‌ی یخ‌سازی بعدی را غیرفعال کند.

پس از این که یخ‌ها به درون ظرف سرازیر شدند، بازوی نگهدارنده سر جای خود برمی‌گردد. در صورتی که بازوی نگهدارنده به یخ برخورد نکند، پروسه‌ی یخ سازی مجددا از سر گرفته می‌شود. اما اگر با یخ تماس داشته باشد، یخ جدیدی تولید نمی‌شود. کل این فرآیند، یک یا دو ساعت زمان می‌برد.هنگامی که بخواهید از دستگاه یخ بگیرید، باید نوع یخ را انتخاب کنید.

سپس، با فشار دادن اهرم دیسپنسر، یخ ساز فعال می شود و یخ جریان پیدا می‌کند. و تا همین یک قرن پیش، درست کردن یخ در خیلی از نقاط دنیا کاری سخت و بعضاً نشدنی بود. در مناطق گرمسیر، مردم مجبور بودند که یخ را به صورت بلوک‌های بزرگ و سنگین از یخ‌فروش بخرند تا نیاز روزانه‌شان تامین شود.

قیمت یخ زیاد بود اما مردم برای این‌که مواد غذاییشان فاسد نشود و خودشان به آب سرد دسترسی داشته باشند، مجبور بودند یخ بخرند. در کشورهای فقیری که هوای خیلی گرمی داشتند، یخ یک ماده‌ی گرانبها محسوب می‌شد و بعضی از مردم در طول عمرشان، چشمشان حتی یکبار هم به یخ نمی‌افتاد.

در اوایل سده‌ی بیستم بود که تحولی در دنیای یخ ایجاد شد. یخچال‌های خانگی ساخته شدند که مردم بتوانند راحت‌تر مواد غذاییشان را نگه دارند. در دهه‌ی ۶۰ میلادی، ماشین‌های یخ‌ساز اتومات زندگی را از قبل هم ساده‌تر کردند. این روزها، در داغ‌ترین روزهای تابستان هم می‌توان به سادگی به یخ دسترسی داشت و این پدیده برای هیچ‌کسی عجیب و غیرعادی نیست.در این مقاله قرار است درباره طرز کار یخساز یخچال و علل کار نکردن آن صحبت کنیم. پیشاپیش ممنون که این مقاله را مطالعه می‌کنید.

درست شدن یخ خیلی پیچیده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. در برخی از یخچال‌ها، برای این کار، یک ترموستات، یک موتور، بازوهای محرک، شیر آب و یک المنت حرارتی دخیل هستند. در ادامه بیشتر کارکرد یخساز دستی یخچال را توضیح می‌دهیم.

طرز کار یخسازاگر می‌خواهید بدانید که یخساز دستی یخچال چگونه کار میکند، لازم است بدانید که در یک یخساز، بخش‌های زیادی مشغول هستند تا یخ به داخل لیوان شما بیوفتد. برای اتفاق افتادن این چرخه، ابتدا یک تایمر شیر آب را فعال می‌کند.

پس از فعال شدن شیر آب، قالب یخ در طی ۷ ثانیه پر از آب می‌شود. (البته این زمان ممکن است بین یخچال‌هایی با برندهای مختلف فرق کند یا لازم باشد خودتان به‌صورت دستی قالب را بیرون بیاورید، پر کنید و داخل یخساز قرار دهید). زمانی که ترموستات تشخیص دهد آب منجمد شده است، المنت حرارتی را فعال می‌کند تا لبه‌های قالب را کمی گرم کند. بدین ترتیب یخ راحت‌تر خارج می‌شود.همه چیز درباره یخ سازها موتور یخ ساز بازوهای محرک را فعال می‌کند تا تکه‌های یخ را بردارد و داخل ظرف زیری ذخیره کند. به طور همزمان، یک بازوی نگهدارنده فعال می‌شود تا چرخه‌ی یخ‌سازی بعدی را غیرفعال کند.

پس از این که یخ‌ها به درون ظرف سرازیر شدند، بازوی نگهدارنده سر جای خود برمی‌گردد. در صورتی که بازوی نگهدارنده به یخ برخورد نکند، پروسه‌ی یخ سازی مجددا از سر گرفته می‌شود. اما اگر با یخ تماس داشته باشد، یخ جدیدی تولید نمی‌شود. کل این فرآیند، یک یا دو ساعت زمان می‌برد.هنگامی که بخواهید از دستگاه یخ بگیرید، باید نوع یخ را انتخاب کنید. سپس، با فشار دادن اهرم دیسپنسر، یخساز فعال می شود و یخ جریان پیدا می‌کند. یخ ساز یخچال به چند شکل کار می‌کند؟

خروج یخ از یخساز چند حالت می‌تواند داشته باشد. یخ‌ها به‌صورت قالبی یا مکعب‌های خرد شده بیرون می‌زنند. برای خروج یخ از یخچال ساید بای ساید، باید اهرم یخ ساز را فشار دهید.برای تعمیر یخچال و فریزر از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.محاسبه قیمت برای شماتفاوت یخساز اتوماتیک و یخساز دستی -علت خارج نشدن یخ از یخساز دستی یخچالدر صورتی که این قطعه کارش را انجام نداد و یخ از یخساز خارج نشد، می‌توانید به این دلایل باشد:لازم است که یخساز ریست شود تا ارور احتمالی رفع شود.

پس دستگاه را ریست کنید.تکه‌های یخ درون ظرف جمع شده‌اند و یخ ساز خاموش شده است. پس یخ‌های سطحی را خالی کنید.یخ‌های داخل قالب یخ ساز گیر کرده و چسبیده‌اند. پس یخ‌ها را با دست خارج کنید.یخ ساز آن‌قدری سرد نیست که فرآیند یخ سازی را تکمیل کند. پس دما را چک کنید. (برای دریافت بهترین نتیجه، دمای یخساز باید بین ۰ تا ۵ باشد)چنانچه با این کارها به نتیجه مورد نظرتان نرسیدید، بهتر است ادامه کار را به عهده‌ی متخصصین تعمیر یخچال و فریزر بسپارید. اگر دنبال تعمیرکار خوب می‌گردید.

تفاوت یخ ساز دستی و یخ ساز اتوماتیک :

منبع یخ سازهای دستی که به یخ سازهای نیمه اتوماتیک هم شناخته شده اند، باید هر سری که بخواهید یخ درست کنید با دست پر شوند.یخچال‌هایی که مجهز به یخ ساز اتوماتیک هستند، این بار را از دوش شما برداشته‌اند و نیازی نیست که هر سری خودتان مخزن را پر کنید چرا که این یخ سازها به منبع آب شهری متصل هستند و خودکار پر می‌شوند. اهمیت نگهداری از یخ سازهای دستی و یخ سازهای اتوماتیک تمام وسایل برقی، به‌خصوص وسایلی که به‌طور مداوم کار می‌کنند، نیازمند مراقبت هستند.

اگر یخ ساز دچار مشکل شود و به آن بی‌توجهی کنید، یخ‌ها ذوب می‌شوند و انرژی زیادی از یخچال صرف می‌شود. زمانی که یخ‌ها ذوب شوند، از درزها و راه باریکه‌ها عبور می‌کنند و در جاهایی که نباید، منجمد می‌شوند. همچنین، برای تعمیر باید هزینه‌ی زیادی را متحمل شوید. این مسئله برای یخچال بسیار خطرناک است، و می‌تواند باعث سوختن آن شود. بنابراین در صورتی که متوجه شدید یخ ساز دچار نقص شده و نمی‌توانید تعمیرش کنید، حتما به فکر کمک گرفتن از یک نیروی حرفه‌ای و باتجربه کنید تا هزینه‌ی بیشتری روی دستتان نگذارد.

از یخساز های اتوماتیک میتواند فرایند تولید یخ را با سرعت بالایی فراهم کرده و در زمان کاربران صرفه جویی کند. در سالهای اخیر پیشرفت زیادی در صنعت تولید دستگاه های یخ ساز اتوماتیک صورت گرفته است که در این مقاله به بررسی برترین انواع این یخ ساز ها خواهیم پرداخت.

فرق یخساز دستی با یخ ساز اتوماتیک چیست ؟

یخساز دستی یا اتوماتیک یخ ساز های دستی در اصطلاح به یخ سازهایی گفته میشود، که مخزن آن باید توسط کاربر پر شود . این یخ ساز ها فاقد پمپ آب مخصوص به جهت مکش آب می باشند و از این رو پس از هر بار خالی شدن منبع آب ، منبع توسط کاربر پر می شود. عملکرد تولید یخ در این یخساز ها پس از پر شدن مخزن همانند یخسازهای اتوماتیک می باشد و فقط فرایند پر شدن آب در داخل مخزن می باشد که با نمونه ی اتوماتیک تفاوت دارد.یخساز های دستی بیشتر در نمونه های خانگی مورد استفاده قرار میگیرند و کمتر در یخساز های صنعتی از این قابلیت استفاده میشود .

در برخی از انواع یخساز اتوماتیک نیز ، امکان پر کردن دستی مخزن فراهم شده است ، بدین منظور کاربر میتواند به جای آب از نوشیدنی های دیگری نیز در داخل مخزن استفاده کند. این قابلیت بخصوص در رستوران ها و کافی شاپ ها می تواند لذت نوشیدن نوشیدنی را چندبرابر کند .یخساز های اتوماتیک در نمونه های پیشرفته دارای دو پمپ می باشند.

پمپ اول اب را به داخل مخزن میرساند و بدین ترتیب امکان تولید یخ فراهم می شود . پمپ دوم که بیشتر در انواع یخ ساز صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد، اب باقی مانده در مخزن ، پس از عملیات یخسازی را تخلیه می کند.تخلیه ی این اب از این منظر اهمیت دارد که آب مانده در یخسازی سری جدید استفاده نشود .

در یخسازی های اتوماتیک، پس از پر شدن مخزن یخ ، دستگاه اتوماتیک متوقف میشود و با تخلیه ی یخ ، یخسازی مجددا شروع میشود ، از این رو تازه بودن آب مورد استفاده از اهمیت بالایی برخوردار است.یخساز صنعتی چیست ؟یخساز صنعتی امکان تولید یخ به میزان بالایی در مدت زمان کمی را دارا می باشد. در این دستگاه ها مخزن دستگاه بزرگ در نظر گرفته میشود تا نیاز به پمپاژ لحظه ای اب برای تولید یخ نباشد . یخ سازی در سیکل های مختلف زمانی با توجه به نیاز کاربر انجام میگیرد. نام گذاری این یخساز ها بر اساس میزان تولید یخ در هر 24 ساعت می باشد.

برای مثال در یک یخساز 200 کیلویی ، یخساز امکان تولید 200 کیلوگرم یخ را در مدت 24 ساعت دارا می باشد.بدنه ی این یخساز ها از جنس استیل ضدزنگ درنظر گرفته میشود که دلیل آن ارتباط زیاد این یخساز ها با آب و رطوبت می باشد. اگر بدنه از انواع ضدزنگ و نگیر انتخاب نشود امکان ایجاد زنگ زدگی و در نتیجه آلودگی در دستگاه افزایش یافته و علنا دستگاه بدون استفاده خواهد شد.ماشین های تولید یخ صنعتی در چندین نمونه ی یخسازهای حبه ای ، پولکی و پودری طراحی و تولید میشوند. فرایند تولید در این یخساز ها شبیه هم بوده ولی خروجی با طراحی متفاوتی همراه است.

در نمونه های حبه ای ، یخ تولیدی با خنک سازی یک قالب که به شکل حبه های کوچک و یا استوانه های کوچک می باشد صورت میگیرد یخ با اندازه ی قالب ها تولید میشود. در برخی از نمونه های پیشرفته امکان تغییر در قالب ها نیز فراهم شده است .در نمونه های پولکی یخ با چرخش استوانه ای که اوابراتور و تیغه بر روی ان قرار دارند تولید میشود.

این یخ ها دارای ضخامت کم و اندازه ای تا 6 سانتیمتر می باشند. مهمترین ویژگی یخهای تولید توسط دستگاه یخساز پولکی، عدم انباشتگی یخ ها بر روی هم می باشد که در برخی از صنایع بخصوص صنایع نگهداری مواد غذایی ، گوشت و ماهی و … بسیار مفید می باشد.یخ های پودری نیز یخهایی تماما پودر شکل تولید می کند که به صورت انباشته بر روی همدیگر قرار میگیرند.

این نوع از یخ ها نیز در صنایع مختلف بخصوص در نگهداری مواد فاسد شدنی بسیار کاربرد دارند .از مهمترین ویژگی های این یخ ساز ها که میتواند در مصرف انرژی انها تاثیر بسزایی داشته باشد، عایق بودن یخساز می باشد. عایق بندی مناسب سبب جلوگیری از آب شدن یخ های داخل مخزن نگهدرای میشود . زمانی که مخزن نگهداری یخ پر میشود ، دستگاه حالت آماده به کار به خود میگیرد و موتور خاموش شده یا با قدرت بسیار کمی کار میکند.

در چنین شرایطی مصرف انرژی بسیار کم میشود. در نتیجه داشتن یک عایق بندی خوب در دستگاه از اتلاف انرژی جلوگیری کرده و سبب افزایش طول عمر موتور دستگاه نیز خواهد شد.یخساز های قالبی :نوع دیگری از دستگاه های تولید یخ، دستگاه یخساز قالبی می باشد. این نوع از یخساز ها دارای ابعاد های بزرگ و کاملا صنعتی می باشند.

یخسازهای قالبی یخ را به صورت قالب هایی با اندازه های بزرگ تولید می کنند. این نوع از یخ ها در صنایع بتن ریزی ، صنایع شیلات جنوب کشور، صنایع نگهداری مواد فاسد شدنی ، کشتارگاه های طیور و … کاربرد وسیعی دارند.یخ ساز های قالبی به دو صورت قابل طراحی می باشند.

یک نمونه به صورت یخ ساز های قابل حمل می باشد که به یخساز های قالبی سیار مشهور است و امکان حمل آن (البته با دستگاه های سنگین همچون جرسقیل) وجود دارد . نمونه ی دیگر یخ ساز های قالبی ثابت می باشد که به آنها کارخانه یخ سازی نیز گفته می شود. کارخانه یخ سازی در مناطقی که نیاز به تولید یخ به صورت دائمی دارند کاربرد بسیاری دارد.

از سویی دیگر در این یخ سازها امکان فراهم سازی امکانات ویژه و توان مورد نیاز کاربر نیز فراهم می باشد .برخی از یخ ساز های قالبی ، بسته به طراحی آنها، امکان یخ سازی از آب دریا را نیز دارند . این نوع از یخ ساز ها بخصوص در مناطق جنوبی کشور کاربر بسیاری دارند .

در تولید این یخ ساز ها به منظور جلوگیری از خوردگی یخ ساز، از قطعاتی با جنس متفاوت باید استفاده گردد.آیا یخ ساز های صنعتی نمونه های دستی دارند ؟خیر ، یخ ساز های صنعتی با توجه به اینکه تولید یخ در حجم بالایی دارند، امکان دسترسی به مخزن آب و پر کردن دستی آن وجود ندارد . از سویی دیگر به دلیل حجم بالای مخزن ، در صورت باز کردن مخزن امکان ورود الودگی به داخل آن نیز وجود دارد ، بدین جهت در بسیاری از این دستگاه های عملیات آب رسانی به صورت تماما اتوماتیک صورت میگیرد .

یخ سازهای صنعتی همانطور که اشاره شد باید دارای پمپ مخصوص تخلیه اب در مخزن آب باشند و از سویی دیگر وجود پمپ آب تخلیه پسماند در داخل مخزن یخ نیز در این دستگاه ها اهمیت ویژه ای دارد.یخ ساز اتوماتیک به یخ سازهایی اتوماتیک گفته می شود که کارکرد آنها تمام خودکار و بدون دخالت کاربر می باشد.

در این نوع دستگاه ها کاربر فقط یخ ساز را نصب و راه اندازی می کند. در نهایت کاربر به هنگام نیاز ، از یخ های موجود در مخزن آن نهایت استفاده را می برد. یخ ساز های اتوماتیک یخ های کاملا شفاف و به شکل مکعب ریز تولید می کنند. روند تولید یخ در این دستگاه ها کاملا بهداشتی می باشد لذا این یخ ها بیشتر مصرف خوراکی دارند.

یخساز های اتوماتیک به دو نوع نیمه خودکار و تمام خودکار تقسیم می شوند.یخ ساز نیمه اتوماتیک در یخ سازهای نیمه اتوماتیک کاربر بعد از نصب و راه اندازی باید مخزن آب آن را به روش دستی پر کند. زیرا این نوع یخ سازها قابلیت وصل شدن به آب لوله کشی شده را ندارند. در یخ ساز های نیمه اتوماتیک ، دستگاه به هنگام پرشدن مخزن یخ ، روند یخ سازی را متوقف می کند. در این مواقع یخساز بصورت آماده فقط دمای داخل مخزن یخ را پایین نگه می دارد تا یخ ها آب نشوند.

از مزایای این نوع یخ سازها میشود گفت؛ که کاربر می تواند در مخزن یخ آن ، آبمیوه نیز قرار دهد. بدین ترتیب یخ ساز ، حبه های یخی میوه ای بسیار گوارا ایجاد میکند. همچنین این یخ سازها وزن و اندازه کوچکتری دارند ، بگونه ای که می توان آن را در درون کمد قرار داد. در مکان هایی که لوله کشی آب در آنجا وجود ندارد ، می توان از یخ سازهای نیمه اتوماتیک استفاده کرد. ظرفیت تولید یخ در این نوع دستگاه ها معمولا بین ۱۰ الی ۱۵ کیلو در شبانه روز میباشد.یخ ساز تمام اتوماتیک در یخ سازهای تمام اتوماتیک ، کاربر فقط دستگاه را به برق و آب وصل کرده و آن را روشن می کند.

سپس یخ ساز بصورت اتوماتیک به هنگام کم شدن و یا خالی شدن مخزن یخ ، آب وارد قالب ها کرده و آنها را به یخ تبدیل میکند. این دستگاه ها بر اساس استاندارد ها و موارد بهداشتی ساخته می شوند. لذا یخ حاصل از آنها کاملا بهداشتی و خوراکی میباشد. یخ سازهای اتوماتیک ، یخهای حبه ای بلوری و بدون برفک ایجاد می کنند. البته قالب یخ سازی این نوع دستگاه ها دارای دو سایز مختلف می باشد. لذا کاربر به دلخواه یکی از آنها را می تواند انتخاب کند.

در یخ سازهای تمام اتوماتیک ، دستگاه بعد از پر شدن مخزن یخ به حالت آماده باش قرار می گیرد و از ادامه عملیات یخ سازی دست نگه می دارد تا اینکه مخزن یخ از طرف کاربر خالی و یا کم شود.یخسازهای تمام اتوماتیک می توانند در هر شبانه روز ۴۰ الی ۵۰ کیلو گرم یخ تولید کنند. از این دستگاه ها می توان در منزل ، رستوران ، هتل و … استفاده کرد.

یخساز اتوماتیک خانگی گروه صنعتی کولد میکرگروه صنعتی کولد میکر سابقه ای بالغ بر ۲۶ سال فعالیت در حوزه تجهیزات صنعتی دارد. این گروه در طی سالیان متمادی توانسته است به خوبی محصولات خود را بر اساس تکنولوژی های به روز و قطعات با کیفیت تولید کند. در زمینه یخسازهای اتوماتیک خانگی نیز ، گروه صنعتی کولد میکر ، یخسازهای اتوماتیک خارجی آزتک و آلبرتینی را به صورت انحصاری به بازار ارائه می دهد. این یخسازها ساخت کشور ترکیه و تحت لیسانس ایتالیا می باشند. لذا از قطعات بسیار باکیفیت ، راندمان عالی و عمر مفید طولانی برخوردار می باشند.

امروزه در هر خانه ای یک یخچال خانگی پیدا می شود که در آن امکان تولید یخ های خانگی در حجم کم وجود دارد و مناسب برای برگزاری مهمانی های کوچک خانگی است. همه ی ما می دانیم برای مصارفی با حجم زیاد، یخچال های خانگی پاسخگو نیستند و بهتر است از یخ ساز های صنعتی استفاده کرد. دستگاه یخ سازوسیله ای برای تولید یخ برای مصارف عمومی است که بسیار به صرفه برای تولید انبوه یخ برای مصارف تجاری مانند هتل ها و رستوران ها هستند.

دستگاه های یخ ساز برای تولید یخ برای مصارف عمومی در مراکز تجاری استفاده می شود. دستگاه یخ ساز به وسیله آب مقطر که داخل محفظه آن ریخته می شود اقدام به عملیات تبرید می کند و در نتیجه منجر به تولید یخ می شود. یخ های تولید شده از طریق دستگاه های یخ ساز بسیار بهداشتی و استاندار هستند و باعث افزایش تولید یخ در مدت زمانی کم می شود که قابلیت برای مصارف در مراکز تجاری را دارند.دستگاه های یخ ساز با توجه به نیاز کسب و کارها یخ های متنوعی را تولید می کنند که بسته به موارد مصرفی شما، این یخ سازها انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

یخ ساز

یخ سازهای حبه ای:

این نوع یخ ها برای مصارف رستوران ها و هتل ها در اندازه ای استاندارد و بهداشتی تولید می شود که با سرعت بالا در کوتاه ترین زمان به شما یخ های کریستالی و استاندارد تحویل می دهد همچنین این یخ ها دارای کیفیت بالایی هستند و در بین یخ های های تولید شده یخ های حبه ای بیشترین مصرف را دارند.

یخ ساز های قالبی:

این نوع از یخ های قالبی را زمانی که مراکز تجاری تمایل نداشته باشند دستگاه یخ ساز برای محل کار خود تهیه کنند از کارخانه های تولید یخ های قالبی، یخ مورد نیاز خود را به صورت بسته بندی تهیه می کنند. یخ های قالبی کمی بزرگ تر از یخ های حبه ای هستند که با دستگاه های مخصوص به قطعات کوچکتری تبدیل می شوند.

یخ سازهای پولکی:

یخ ساز های پولکی به دلیل ضخامت کم و دمای پایینی که دارند بسیار مناسب در آبمیوه فروشی ها برای خنک کردن نوشیدنی و در جلوگیری از عدم فساد برخی از مواد غذایی نقش زیادی دارند. یخ پولکی یکی از پرمصرف ترین یخ ها هستند که در سراسر دنیا از آن استفاده می شود.

یخ های پودری:

یخ های پودری همان یخ های پولکی هستند که به صورت خورد شده مصرف می شوند.بیشترین کاربرد یخ های پودری در آزمایشگاه و مراکز پخش سوسیس و کالباس است.

خیلی از محصولات یخ ساز خارجی داخل ایران فیک هستند و شامل گارانتی نمی باشند. اما یخ سازهای داخلی که تولید داخل هستند جزوه برندهای معتبر در صنعت دستگاه های یخ ساز صنعتی ایرانی قرار دارند. یکی از یخ سازهای معروف در ایران برند آزتک است که یاقطعات صد درصد ایتالیایی و ترکیه ای ساخته می شود. در خرید یخ سازها حتما به قطعات آنها دقت کنید.جنس مخزن دستگاه های یخ ساز حتما باید از استیل باشد. جنس استیل باعث جلوگیری از زنگ زدگی می شود و برای رعایت نکات بهداشتی مهم است.

بهترین برند یخ ساز کدام است ؟

بهترین دستگاه یخ ساز به نام استکاتمن است که متعلق به کشور ایتالیا است. این برند از سال 1950 فعالیت خود را در زمینه ساخت دستگاه های یخ ساز شروع کرد ومتنوع ترین و با کیفیت ترین یخ سازهای صنعتی را تولید می کند و به تمام کشورهای اروپایی، آسیایی و خاورمیانه صادر می کند و همچنین به عنوان تولید کننده ی قوی در زمینه دستگاه های برودتی در آمریکا و چین فعالیت دارد.

همانطور که گفتیم یخ ساز های صنعتی موجود در بازار انواع مختلفی دارد که معتبرترین آنها برندهای ایتالیایی است و هر نوع آن کاربرد مخصوص به خود را دارد. خروجی یخ ساز های صنعتی عبارتتند از: یخ ساز پولکی،یخ ساز حبه ای، یخ ساز لوله ای و…یکی از مزیت های یخ ساز صنعتی دکامایا تولید یخ های استاندارد و تمیز است. برند معتبردستگاه یخ سازمی تواند به ما کمک کند که یخ ساز خوبی را خریداری واستفاده کنیم.

تفاوت بین برند یخ سازهای ایرانی با یخ سازهای خارجی :

تفاوت بین یخ سازهای ایرانی با خارجی را می توانیم از جنبه های مختلفی بررسی کرد.بررسی کیفیت،قیمت،اندازه و سایر تکنولوژی یا فناوری های به کار رفته در آن ها می تواند معیارهای بررسی باشد.موتور بهترین برند یخ سازیکی از تاثیر گذار ترین معیار در قیمت تمام شده بهترین دستگاه یخ موتور آن است. هرچه موتور یخ ساز با کیفیت تر باشد، دستگاه قیمت بیشتری دارد.

تاریخچه یخ ساز:

ماشین تولید یخ که برای خنک کردن نوشیدنی ها ، حمل و نقل گوشت منجمد ، سبزیجات و سایر مواد فاسد شدنی ساخته شد ، از اختراعات مهم اوایل دهه ۱۸۴۰ بود.اولین ثبت اختراع ماشین تولید یخ در سال ۱۸۵۱ به یک فیزیک دان به نام جان گوری اعطا شد. وی اولین مدل موفق از اختراعش را در سال ۱۸۴۲ ساخته بود.

برنامه تولید و فروش این ماشین ها توسط فردریک تودور (پادشاه یخی) مورد تمسخر واقع شد اما وی که نمی خواست کسب و کارش از فروش این محصول بی بهره باشد یک کمپین اسمیر علیه گوری راه اندازی کرد و پیروز شد.

در آخر ، پس از چهار سال گوری از لحاظ مالی ورشکسته شد.در سال ۱۸۵۳ ، الکساندر توینینگ اولین حق امتیاز اختراع خود را بری ماشین یخساز دریافت کرد. آزمایشاتی که توینینگ روی اولین سیستم های تبرید تجاری انجام داد در سال ۱۸۵۶ تجاری شد. توینینگ همچنین اولین روش برای تولید فله ای یخ به صورت مصنوعی را پایه گذاری کرد.استرالیا نیز در تاریخچه ماشین های تولید یخ با علاقه مند شدن یک مرد اسکاتلندی که در چاپ روزنامه مشغول بود ، به سیستم های تبرید شرکت دارد.

جیمز هاریسون آزمایشات خود بر روی اتر فشرده بخار را آغاز کرد ، موفق شد که اولین ماشین یخ ساز خود را در سال ۱۸۵۱ بسازد. وی سه سال بعد با موفقیت توانست ماشین تولید یخ با ظرفیت ۳ تن در روز را بسازد. هریسون آزمایشات خود بر روی تبرید را ادامه داد و توانست در زمینه طراحی سیستم ها و استراتژی های سرمایشی اعتبار کسب کند.

سیستم های وی این اجازه را می دادند که گوشت های یخ زده به نقاط مختلف دنیا منتقل شود. و همچنین پروفسور یورگن هنس به دلیل ساختن اولین ماشین یخ ساز یخ خوراکی معروف است. او این کار را در سال ۱۹۲۹ انجام داد و کارخانه اش را در سال ۱۹۳۲ راه اندازی کرد.

کارخانه در سال ۱۹۴۹ به تولید دستگاه های تهویه مرکزی هوا تغییر پیدا کرد.این کارخانه امروز هم با نام کولیندا فعالیت می کند که قسمت تولید تبرید یکی از بخش های کارخانه است.در عصر مدرن ، انواع مختلف یخ سازها وجود دارند. برخی از آن ها در داخل یخچال های مدرن تعبیه می شوند. برخی دیگر از یخسازها کوچک و قابل حمل هستند و قادرند که یخ را سریعا در هر محیطی تولید کنند. برخی دیگر از انواع یخسازها به صورت ایستاده و مستقل هستند و می توانند چند ده پوند یخ را تولید کرده و در مخزن خود چند ده پوند یخ را ذخیره کنند.

مقایسه دستگاه یخ ساز با آب سرد کن:

بعضی از آبسردکن های چند منظوره دارای محفظه کوچک یخچالی می باشند که کاربر میتواند برای خنک نگه داشتن مواد غذایی و انواع نوشیدنی از آن استفاده کند. به دلیل بعضی محدودیت ها استفاده از یخچال در بیشتر مکان ها به خصوص مکان های عمومی و اداره ها و محل کار و … صرفه اقتصادی ندارد. از این رو در این مکان ها برای تأمین مایحتاج روزانه افراد به آب خنک و حتی آب داغ از انواع آبسردکن ها استفاده می شود.

آبسردکن در مدل های مختلفی ساخته می شوند و هر کدام مزیت های خاص خود را دارند. در مکان های شلوغ همچون رستوران ، هتل ، کافی شاپ و … که نیاز مداوم به آب خنک برای مشتریان خود دارند، می بایست به جای آبسردکن از یخساز حبه ای استفاده نمود. این دستگاه ها نیز در انواع مدل های مختلف خانگی، رستورانی و صنعتی ساخته می شوند.

آبسردکن یا یخ ساز، کدام بهتر است؟

در اصل هر کدام از این دستگاه ها مزیت های خاص خود را دارند و نمی توان گفت کدام نسبت به دیگری برتر می باشد. به عنوان مثال آبسردکن ها توانایی تولید پی در پی آب خنک را ندارند.

در مکان های همچون رستوران و هتل و کافی شاپ و … که نیاز به آب خنک بیشتر است ، می بایست از یخ ساز استفاده نمود. زیرا موتور آبسردکن ها در اثر استفاده مکرر و پشت سر هم ، داغ شده و دچار سوختگی می گردد.

یخساز حبه ای دستگاهی برای تولید یخ های ریز مکعبی شکل و خوراکی می باشد. از این یخ های کاملا بهداشتی می توان برای خنک کردن آب و نوشیدنی ها بهره برد. یخساز در انواع مدل های یخساز خانگی ، رستورانی و صنعتی ساخته می شوند.

یخساز خانگی قابلیت اتصال به آب شهری را ندارد و مخزن یخسازی آن دستی پر میشود. از این دستگاه می توان در منزل و حتی محل کار نیز استفاده کرد.

یخساز های رستورانی کارکردی تمام اتوماتیک دارند. این دستگاه ها مستقیما به آب شهری وصل شده و تمامی عملیات یخ سازی را به صورت خودکار انجام می دهد. کاربر به هنگام نیاز می تواند یخ های حاصل از این دستگاه را برداشت نماید.در یخ سازهای صنعتی نیز ظرفیت تولید یخ بسیار بالا است. همان طور که پیداست این یخ سازها بیشتر برای مصارف صنعتی به کار گرفته میشوند.بر خلاف یخ ساز ، آبسردکن ها علاوه بر آب خنک ، قابلیت های دیگری نیز دارند. این دستگاه ها نیز در انواع مختلف آبسردکن صنعتی و چند منظوره ای ساخته می شوند.

آبسردکن های صنعتی مستقیما به آب شهری وصل شده و برای مراکز عمومی و شلوغ همچون، مساجد٬ معابر کنار خیابان، ترمینال ها، سالن های ورزشی و … مناسب می باشند. در حالی که آبسردکن های چند منظوره ای علاوه بر قابلیت وصل شدن به آب شهری ، می توانند به یک مخزن نیز مجهز شوند و یا هر کدام از این قابلیت ها را جداگانه داشته باشند.استفاده از آبسردکن های مخزن دار برای مکان های فاقد آب لوله کشی شده ، یکی از مزیت های اصلی این نوع دستگاه ها می باشد.

شایان ذکر است که آبسردکن های چند منظوره ای تنوع زیادی دارند که عبارتند از : آبسردکن رومیزی و آبسردکن فیلتردار و آبسردکن یخچال دار و آبسردکن کابین دار و آبسردکن های مخزن دار و بدون مخزن و آبسردکن رومیزی قابلیت وصل شدن مستقیم به آب شهری را نداشته و دارای مخزن ذخیره آب می باشد. وزن این دستگاه سبک و ابعاد آن بسیار کوچکتر از سایر آبسردکن ها است. از این رو می توان دستگاه را در کابینت نیز قرار داد. استفاده از این آبسردکن در منزل و دفتر کار بسیار رواج دارد.

آبسردکن های فیلتردار نیز فقط به آب شهری وصل می شوند. کیفیت آب خروجی به لحاظ طعم و مزه در این آبسردکن ها بسیار عالی است. تنها معایب این دستگاه ها ، هزینه اضافه هر دوره تعویض فیلترها می باشد. ناگفته نماند که در برخی از آبسردکن ها مخزن دار، می توان از مخزن فیلتر دار برای تصفیه آب در آنها استفاده نمود.آبسردکن های یخچال دار معمولا یک کابین کوچک یخچالی به حجم 20 لیتر در قسمت پایین دارند. کاربر از این طریق می تواند انواع آبمیوه ، نوشابه و … در داخل این محفظه خنک نگه دارد.

استفاده از این دستگاه ها در محیط کاری و اداری می تواند بسیار مفید واقع گردد.در آبسردکن های کابین دار، نیز یک محفظه کوچک همانند آبسردکن های یخچال دار وجود دارد، با این تفاوت که این کابین مجهز به سیستم سرمایشی نمی باشد. می توان برای قرار دادن لیوان ها ، بسته های چای آماده ، نسکافه و … از این کابین استفاده کرد.

تفاوت یخ و برف:

یخ کلمه ای است برای شکل جامد آب، صرف نظر از اینکه چگونه یا کجا تشکیل شده است یا مولکول های آب چگونه در کنار هم قرار گرفته اند. یخ یخ است.و تکه های یخ یخ هستند. وبرف نوعی یخ است.

برف چیست؟

برف به معنای بارشی است که به صورت آب یخ زده می‌بارد. اگر آب کریستال تشکیل دهد، دانه های برف خواهید داشت. انواع دیگر برف عبارتند از: ریم و گروپل که یخ هستند اما کریستال نیستند. شما می توانید برف را مانند یخی که از آسمان می بارد در نظر بگیرید. بسیاری از مردم برف را دقیقاً بر حسب کریستال‌های برف تصور می‌کنند .

وقتی مولکول‌های آب به هم متصل می‌شوند و به شکل یک الگوی کریستالی شبیه کربن تشکیل می‌شوند که یک الماس را تشکیل می‌دهند.برف در مقابل فراستیخبندان و برف هر دو از بخار آب موجود در هوا رشد می کنند. با این حال، برف در اتمسفر در اطراف ذرات معلق ریز (مانند گرد و غبار) تشکیل می شود، در حالی که یخ در نزدیکی زمین روی سطوح جامد، از جمله شیشه های پنجره، تشکیل می شود.

حقایق جالب در مورد برف و یخ و آیا این درست است که هیچ دو دانه برفی یکسان نیستند ؟

در حالی که دو پوسته می توانند با چشم غیر مسلح یا زیر بزرگنمایی نور دقیقاً یکسان به نظر برسند، در سطح مولکولی تقریباً غیرممکن است که دو پوسته یکسان باشند. بنابراین پاسخ می تواند درست یا نادرست باشد.شما می توانید با پرتاب یک فنجان آب تازه جوشیده به هوا در یک روز بسیار سرد برای مثال 30 درجه فارنهایت زیر صفر برف فوری بسازید.

در برخورد با آب جوش بسیار مراقب باشید.می‌توانید آب فوق‌العاده خنک کنید آن را زیر نقطه انجماد اعلام شده خنک کنید، بنابراین در صورت نیاز به یخ تبدیل می‌شود . یک بطری باز نشده از آب مقطر یا تصفیه شده را در فریزر قرار دهید و آن را به مدت 2.5 ساعت خنک کنید، سپس آن را از فریزر خارج کنید. اگر بطری را تکان دهید یا آن را باز کنید و به سرعت آب را روی یک تکه یخ بریزید، می توانید آب را فوراً منجمد کنید. اگر روش دوم را امتحان کنید، آب اغلب از قالب یخ به سمت عقب در بطری منجمد می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *