2 نوع انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی از خانگی تا صنعتی

[supsystic-slider id=1 position=”center”]

نحوه ی تولید رب گوجه فرنگی خانگی

2نوع انواع دستگاه رب گوجه فرنگی از خانگی تا صنعتی
انواع دستگاه تولید رب گوجه

مرحله اول(انواع دستگاه تولید رب گوجه) : گوجه فرنگی‌ها را بشویید و خرد کنید

خاصیت رب گوجه فرنگی همواره مورد توجه بوده است. طرز تهیه رب گوجه فرنگی  در خانه به این صورت است که ابتدا باید گوجه‌ها را خوب بشورید و زمانی که کاملا خشک شدند گوجه‌ها را چهار یا هشت قاچ کنید و در ظرف بزرگ بریزید، روی گوجه‌ها نمک بپاشید و به مدت ۲۴ ساعت زیر آفتاب مستقیم و گرم تابستان بگذارید.

هر چند ساعت یک بار گوجه‌ها را هم بزنید که کپک نزند و یک رب گوجه فرنگی سالم داشته باشید. تا زمانی که پوست گوجه فرنگی از گوشت آن کاملا جدا شده و گوجه‌ها خوب آب بیندازند. در این مدت یک پارچه توری تمیز روی ظرف بیندازید.

مرحله دوم (انواع دستگاه تولید رب گوجه) : گوجه فرنگی‌ها را صاف کنید

حتما بخوانید  بهترین و قوی ترین خوراکی های ضد گرسنگی و چاقی برای این‌که پوست و تخم گوجه فرنگی‌ها را جدا کنید به یک تشت، یک آبکش و یک صافی نیاز دارید. ظرف را زیر آبکش بگذارید و سپس یک بار با آبکش و یک بار با صافی ریز گوجه‌ها را صاف کنید. در این مدت با دست تمیز و شسته شده گوجه‌ها را فشار دهید و چنگ بزنید تا پوست و تخم گوجه جدا شود و آبش گرفته شود و داخل تشت ریخته شود.

مرحله سوم(انواع دستگاه تولید رب گوجه) : آب گوجه فرنگی‌‌ها را بجوشانید

حالا آب گوجه صاف شده را در یک قابلمه مناسب بریزید و روی شعله ملایم گاز بپزید. چند ساعت زمان برای پختن رب لازم است. در این فاصله مرتب باید رب را هم بزنید تا ته نگیرد. رب گوجه باید آن‌قدر بپزد تا به غلظت مناسب برسد و آب آن کاملا تبخیر شود.

در واقع زمانی که رب گوجه شروع به قل زدن کرد و حباب‌های بزرگ که می‌خواهند به اطراف پخش شوند روی آن تشکیل شد باید مراقب رب باشید و مرتب آن را هم بزنید تا ته نگیرد. مراقب باشید حباب‌ها روی دست و صورت‌تان نپاشند و از دستکش استفاده کنید.

 مرحله چهارم(انواع دستگاه تولید رب گوجه) : نمک را اضافه و رب گوجه را بسته‌بندی کنید

در این مرحله از رب گیری خانگی نمک را اندازه کنید و روغن را هم اضافه کنید. وقتی رب گوجه به غلظت مورد دلخواه شما رسید زیر قابلمه را خاموش کنید و زمانی که رب کاملا سرد شد در ظروف کاملا خشک و کاملا تمیز و بدون بو بریزید. این روش برای فصل تابستان و مناطق بسیار گرم مناسب است و یک رب گوجه آفتابی خوش طعم و خوش رنگ به شما می‌دهد.

انواع دستگاه تولید رب گوجه

چه کنیم که رنگ رب گوجه فرنگی قرمز شود؟

برای اینکه رب گوجه قرمز و خوش رنگ شود، از جدا کردن رب که به دیواره دیگ یا قابلمه چسبیده و افزودن آن به عصاره در حال جوشیدن رب گوجه خودداری کنید. این کار باعث تیره و سیاه شدن رب می‌شود. همچنین باید از گوجه ‌فرنگی‌های سالم و خوشرنگ برای تهیه رب استفاده کنید.

فوت و فن‌های مهم تیره نشدن و کپک نزدن رب گوجه خانگی با دستور مادربزرگ‌ها

انواع دستگاه تولید رب گوجه

*از آن جایی که در اخبار می‌شنویم که طرز تهیه رب گوجه با کدو در رب‌ گوجه فرنگی‌های کارخانه‌ای متداول است، بهتر است خودتان در خانه طرز تهیه رب گوجه به روش سنتی را انجام دهید.

*یک روش دیگر برای گرفتن پوست و تخم گوجه فرنگی این است که گوجه فرنگی‌ها را بشورید و آنها را با چرخ گوشت و یا دستگاه غذاساز خرد و پوره کنید به طوری که پوست و تخم آن‌ها گرفته شود. به این ترتیب گام اول در رفع تلخی رب گوجه را برمی‌دارید.

*برای داشتن یک رب گوجه فرنگی خوشرنگ باید بدانید که رب گوجه فرنگی چه خانگی و سنتی تهیه شود و چه کارخانه‌ای باید به رنگ گوجه فرنگی باشد نه تیره‌تر و نه خیلی روشن‌تر. اگر خیلی قرمز و تیره باشد یعنی از مواد افزودنی و رنگ در آن استفاده شده و اگر خیلی روشن و کم‌رنگ باشد به این معناست که از گوجه نامرغوب و نارس در تهیه آن استفاده شده است.

*مهم‌ترین دلیل کپک زدن رب گوجه فرنگی آب موجود در آن است. یکی از روش های نگهداری رب خانگی برای این‌که رب کپک نزند باید کاملا حین پخت آب آن تبخیر شود. نشانه تبخیر کامل آب رب گوجه فرنگی این است که وقتی قاشق را در رب فشار می‌دهید آب در قاشق جمع نشود.

*یکی از بهترین راه‌ها برای کپک نزدن رب گوجه فرنگی این است که روی آن را با روغن زیتون یا روغن مایع بپوشانید.

*در مجموع رب گوجه فرنگی خانگی چون مواد نگهدارنده ندارد مستعد کپک زدن است. برای استفاده از رب قاشق کثیف، خیس و مرطوب، چرب یا قاشقی که در دهان زده‌اید به کار نبرید.

2نوع انواع دستگاه رب گوجه فرنگی از خانگی تا صنعتی
انواع دستگاه تولید رب گوجه

طرز تهیه رب گوجه با چرخ گوشت

در این روش لازم نیست گوجه فرنگی‌ها را در آفتاب نگه دارید تا نرم شود. می‌توانید در طرز تهیه رب گوجه به روش جدید و با چرخ گوشت، گوجه فرنگی‌ها را بعد از شستن و خشک شدن با چرخ گوشت، چرخ کنید و عصاره به دست آمده را بجوشانید و رب گوجه درست کنید. این روش را با عنوان تهیه رب به روش فوری هم می‌شناسند

تولید رب گوجه فرنگی خانگی:

در ایران از قدیم رسم تهیه رب گوجه در اواخر فصل تابستان که گوجه فرنگی ها آب دار و فراوان بودند رایج بوده است. انواع دستگاه تولید رب گوجه

اما تارخچه تهیه و تولید رب گوجه برای اولین بار به کشور ایتالیا بر می‌گردد. اگر شما می خواهید رب گوجه را در خانه بدون مواد نگه دارنده و سالم تهیه کنید در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم جهت تهیه رب گوجه فرنگی خانگی

 گوجه فرنگی به میزان دل‌خواه (۱ صندوق )1.

 نمک برای یک صندوق یک پیمانه2.

روغن مایع 1 فنجان برای یک صندوق 3.

طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی :

برای تهیه رب گوجه فرنگی خانگی در ابتدا تمام گوجه ها را کامل بشویید. سپس در جای مناسب قرار دهید تا کاملا خشک شود.

پس از خشک شدن گوجه ها آن ها را برش دهید. توجه داشته باشید که هرچه برش ها کوچک تر، روند پخت و پوره شدن زودتر انجام می‌شود.

بر روی گوجه های برش داده شده نمک بپاشید و در ظرف سر بسته ای زیر نور آفتاب به مدت 24 ساعت قرار دهید.

در این مدت گوجه ها باید آب انداخته باشند و پوست آن ها جدا شده باشد. سپس آن‌ها را در آب‌کش بزرگی بریزید، بریزید آن ها را چنگ بزنید تا آب گوجه ها گرفته و پوست آن جدا شود.

پس از آن گوجه ها را در قابلمه مناسب ریخته و بر روی گاز با شعله مستقیم و کم قرار دهید. در این مرحله مرتب رب را هم زنید تا ته نگیرد و نسوزد.

پس از چند ساعت مقدار دل‌خواه نمک و روغن را به رب اضافه کنید. به طور میانگین 4 تا 5 ساعت زمان مناسبی است تا رب به غلظت مناسب برسد و آب آن کاملا تبخیر شود.

در آخر پس از رسیدن رب به غلظت مورد نظرتان زیر آن را خاموش کنید. پس از خنک شدن در ظرف های شیشه ای بریزید. اکنون شما می‌توانید از رب گوجه سالم و خانگی خود لذت ببرید.

نکته مهم: بهتر است تا 24 ساعت درب شیشه ها را نبندید و روی آن را با پارچه توری بپوشانید تا از ترکیدگی شیشه جلوگیری شود.

انواع دستگاه تولید رب گوجه

 رب گوجه فرنگی چطور در کارخانه تولید می‌شود؟ انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی

انواع دستگاه تولید رب گوجه

از پرمصرف ‌ترین چاشنی‌های غذا در بین ایرانیان است، که در غذاهای مختلف به صورت سرخ کرده یا پخته استفاده می‌شود. در زمان‌های گذشته مردم خودشان رب گوجه فرنگی را برای مصرف یک ‌ساله خود در خانه طبخ می‌کردند.

با افزایش جمعیت، رشد صنعت، رشد آپارتمان نشینی و کمبود وقت، این وظیفه به کارخانه‌های تولید مواد غذایی تحویل داده شد.

در حال حاضر اکثریت مردم از رب گوجه‌ فرنگی صنعتی استفاده می‌کنند. این محصول از مزرعه تا فروشگاه مراحل مختلف و متنوعی را طی می‌کند. برای برخی افراد دانستن طرز تهیه رب گوجه ‌فرنگی در کارخانه جالب توجه است.

ترکیبات رب گوجه فرنگی صنعتی انواع دستگاه تولید رب گوجه

انواع دستگاه تولید رب گوجه

رب گوجه فرنگی برای اولین بار در خانه‌ها و کارخانه‌های ایتالیایی تولید شد. ایتالیایی‌ها برای طعم دار کردن پاستاهای خود با طعمی متفاوت و جدید، تصمیم گرفتند سسی از عصاره گوجه فرنگی تهیه کنند و این شد که سیسیل و دیگر شهرهای جنوب ایتالیا به مهد رب گوجه فرنگی تبدیل شدند.

در حال حاضر هم کشورهای حاشیه مدی ترانه از پیشتازان تولید و مصرف رب گوجه فرنگی در دنیا هستند. شاید برایتان جالب باشد بدانید بیشتر ساکنان می ترانه جیح می‌دهند رب گوجه را خالص مصرف نکنند و با ترکیب آن با موادی مانند روغن زیتون و انواع سبزی‌های تازه، طعم دلپذیری به غذایشان بدهند. آن‌ها معمولاً رب را مانند ما ایرانی‌ها سرخ نمی‌کنند و دوست دارند طعم خود رب زیر زبانشان بیاید.

معرفی مراحل تهیه انواع دستگاه  تولید رب گوجه

طرز تهیه رب گوجه فرنگی در کارخانه مستلزم عبور از مراحل زیر می‌باشد:

دریافت گوجه فرنگی .1

خیساندن وشستشوی مقدماتی گوجه .2

سرورتینگ و شستشوی گوجه.3

خردکردن گوجه .4

پخت اولیه.5

فیلتراسیون .6

تانک فرموله.7

تغلیظ آب گوجه.8

پاستوریزاسیون.9

پرکردن در قوطی ودر بندی.10

پاستوریزاسیون قوطی پر شده.11

عبور از زیردوش آب سرد.12

خشک کردن.13

اتیکت زنی وبسته بندی.14

عرضه به بازار.15

انواع دستگاه تولید رب گوجه

شرح طرز تهیه رب گوجه فرنگی در کارخانه و انواع دستگاه تولید رب گوجه

گوجه فرنگی درسبد یا جعبه‌های 25 کیلوگرم وارد کارخانه می‌شود و پس از توزین در سکوی بارگیری قرار می‌گیرد و کالای توزین شده و با سبد تحویل گرفته می‌شود.

درمحل سکوی بارگیری یک حوضچه سیمانی قرار دارد که کف آن از صفحات مشبک پوشانده شده و پر از آب است. گوجه‌ها از سبد در آب حوضچه تخلیه می‌شود؛ البته کف حوضچه دارای شیب مناسب است. بطوری که با باز کردن دریچه خروج، گوجه‌ها به راحتی همراه آب درکانال جاری می‌شوند.

این کانال دارای لوله‌های هوا است. هوای دمیده شده از این لوله ها سبب به غلیان در آمدن گوجه‌ها و درنتیجه شستشوی بهترگوجه ها می‌شود.

سپس گوجه‌ها برای شستشوی نهایی از زیر دوشهای آب رد شده وروی میز سورتینگ قرار می‌گیرند. گوجه فرنگی‌ها درحین عبور از روی سورتینگ توسط کارگرانی که در دو طرف میز قرار دارند مورد بازرسی قرار می‌گیرند وگوجه های نامناسب وکال و لهیده و یا چیزهای دیگری مثل چوب و غیره که احتمالاً همراه گوجه باشند از گوجه‌ها جدا می‌شوند.

گوجه‌های تمیز شده پس از عبور از زیر دوش آب که شستشوی نهایی را انجام می‌دهد وارد خرد کن می‌شود و توسط تیغه‌های متحرک خرد کن زیر سقف متحرک ، خرد می‌شوند. گوجه‌های خرد شده وارد مخزنی با حجم حدود یک متر مکعب به نام بالانس تانک می‌شوند.

دستگاه‌های خردکن دارای انواع مختلفی بوده ولی برای گوجه فرنگی از نوع شانه‌ای و یا دیسکی استفاده می‌گردد که نوع شانه‌ای ضمن اینکه برای گوجه فرنگی استفاده می‌شود برای خرد کردن میوه‌های نسبتاً سفت مثل سیب، گلابی و حتی چغندر نیز قابل استفاده می‌باشد.

انواع دستگاه تولید رب گوجه

تفاوت این دو شیوه پیش پزی فقط در میزان حرارتی است که به گوجه فرنگی داده می‌شود. این حرارت سبب می‌شود تا راندمان آبدهی در مرحله فیلتراسیون افزایش یابد و آنزیم پکتیناز از بین برود و در نتیجه رب تولیدی از ویسکوزیته مناسبی برخوردار باشد.

همچنین بار میکروبی کاهش یافته و به فرآیند سالم سازی درمراحل بعدی کمک می‌کند و به علت متلاشی و در اثر نرم شدن بافت گوجه‌ها عمل آبگیری آسان‌تر شده و استهلاک صافی‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

گوجه‌های خردشده پس از عبور از پری هیتر وارد صافی می‌شوند. این صافی‌ها دو یا سه مرحله‌ای می‌باشند، بطوریکه تفاوت مراحل مختلف در قطر توری‌های آن می‌باشد.

توری مرحله اول با سوراخهای با قطر یک و مرحله دوم حدود 0.7 میلی متر می‌باشد. مراحل مختلف اولاً برای بالابردن کیفیت وکمیت آب گیری می‌باشد و ثانیاً بسته به شرایط مواد اولیه می‌توان به دلخواه از بعضی مراحل استفاده کرد و یا آن را از دور خارج کرد.

آب گوجه وارد تانک فرموله که مخازنی از جنس استیل می‌باشد، می‌شوند. در این مخازن به میزان حداکثر 3 درصد وزن محصول نهایی به آب گوجه نمک طعام افزوده می‌شود.

آب گوجه فرموله شده توسط پمپ وارد دیگ تغلیظ یا بچ می‌شود. البته نمک را می‌توان درمحصول نهایی پس از خروج از دیگ تغیلظ اضافه کرد اما به دلیل بالابودن ناخالصی درکشور ما و لزوم افزودن آب نمک بجای نمک خشک این کار اگر در تانک فرموله انجام شود بهتر است. آب گوجه می‌تواند دریک یا دو یا چند مرحله تغلیظ شود. آب گوجه در دیگ تغلیظ تحت خلأ و بصورت غیرمستقیم با بخار حرارت می‌بیند و آب خود را از دست می‌دهد.

انواع دستگاه تولید رب گوجه

رب گوجه فرنگی آماده شده از دیگ تغلیظ وارد مخزن ذخیره می‌شود. پس از جدا سازی آب گوجه (میوه) آن را به مخزن جهت تغلیظ هدایت کرده که از این مخزن جهت شارژ دستگاه تغلیظ استفاده می‌گردد، چون ممکن است بلافاصله از آب گوجه فرنگی تولید شده استفاده نگردد لذا باید در مخزن نگهداری شود.

مخازن آب گوجه فرنگی از جنس استنلس استیل بوده و جهت جلوگیری از ته نشین شدن (دو فازشدن) آب و جلوگیری از کف بهتر است که دارای همزن باشد.

گوجه از مخزن ذخیره با عبور از دستگاهی مشابه پری هیتر پاستوریزه شده و در درجه حرارت حدود 85 درجه سانتیگراد حرارت می‌بیند.

وقتی غلظت مواد جامد در آب رب گوجه فرنگی به عدد 28 رسید، آن را داخل قوطی‌های مخصوص یا ظروف مشابه بسته بندی می‌کنند.

قوطی‌های پرشده از رب گوجه فرنگی درب گذاری می‌شوند

انواع دستگاه تولید رب گوجه

.

پس از دربندی قوطی‌ها از تونل بخار عبور داده می‌شوند، بطوریکه حرارت مرکز قوطی به 90 درجه سانتیگراد برسد و پاستوریزه گردد. نگهداری زمان اقامت محصول درحرارت مذکور بستگی به نوع ظرف بسته بندی و اندازه آن دارد.

پس از عبور ازتونل بخار، قوطی از زیر دوش آب سرد عبور می‌کند. سپس قوطی از زیر یک پنکه که هوای گرم می زند عبور کرده و خشک می‌شود. پس ازبسته بندی رب، می‌بایست قوطی‌ها را استریل نمود. برای این کار از تونل پخت  استفاده می‌شود.

در این مرحله قوطی اتیکت خورده و در کارتن بسته بندی می‌شود. محصول تولید شده به انبار محصول حمل و پس ازطی مدت قرنطینه (حدود 15 روز) درصورت منفی بودن نتیجه آزمایشات قابل عرضه به بازار می‌باشد

انواع دستگاه تولید رب گوجه

فواید و خاصیت درمانی رب گوجه فرنگی و ارزش غذایی آن(انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی)

از جمله فواید و خواص رب گوجه فرنگی، آنتی اکسیدان بالا و میزان زیاد ویتامین C در آن است. یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی ۳ تا ۶ درصد از مقدار توصیه شده روزانه شما از آهن، پتاسیم و ویتامین های گروه B را در بر می گیرد.

در این مقاله از مجله کوروش نگاهی انداخته ایم به عوارض و مضرات و خاصیت و فواید درمانی رب گوجه فرنگی برای سلامت کودکان و بزرگسالان و ارزش غذایی آن. رب گوجه فرنگی که سرشار از فواید بی نظیر برای سلامت بدن است از به جوش آمدن گوجه فرنگی تازه تهیه می شود.

گوجه فرنگی تا زمانی که آب آن تقریبا تخریب شود، می جوشد. سپس آن را صاف می کنند تا پوست و دانه ها را جدا کنند. رب گوجه فرنگی حداقل برای چند ساعت پخته می شود تا رطوبت آن بخار شود و به یک خمیر غلیظ تبدیل شود.

در برخی موارد طی پروسه تهیه رب گوجه فرنگی، به آن نمک و روغن زیتون نیز اضافه می کنند اما برخی برندهای تجاری، چاشنی ها و شیرین کننده های دیگری مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا به آن اضافه می کنند.

میزان کالری و ارزش غذایی رب گوجه فرنگیروش(انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی)

کالری یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی نسبتا کم است. این میزان رب تقریبا کمتر از ۱۴ کالری دارد و به همین دلیل رب گوجه برای دیابت یک ماده غذایی مفید است. همچنین رب گوجه فرنگی فاقد هرگونه چربی است. با این حال میزان ویتامین A در یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی بسیارقابل توجه است.

این میزان تقریبا ۲۴۴ واحد ارزیابی شده است. اگر چه میزان ویتامین C موجود در گوجه فرنگی تازه بسیار بیشتر از رب گوجه فرنگی است، اما باید گفت یک قاشق رب گوجه فرنگی هم حاوی ۳.۵ میلی گرم ویتامین C است.

این میزان ویتامین C برای یک قاشق غذاخوری از یک ماده غذایی نسبتا زیاد است.

رب گوجه فرنگی حاوی ویتامین K و انواع ویتامین B است. میزان آهن موجود در آن در یک قاشق غذاخوری از آن تقریبا ۵ میلی گرم است. از جمله فواید دیگر این ماده غذایی مقدار زیاد پتاسیم موجود در آن است

رب گوجه فرنگی بهترین منبع لیکوپنروش (انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی)

رب گوجه فرنگی به عنوان بهترین منبع طبیعی لیکوپن محسوب می شود. لیکوپن یک آنتی اکسیدان قوی از خانواده ویتامین گروه A است.

نصف فنجان رب گوجه فرنگی حدود ۳۰ میکروگرم لیکوپن دارد. این آنتی اکسیدان قدرتمند در از بین بردن رادیکال های آزاد مخرب در بدن بسیار تاثیر گذار است. لیکوپن مانع از ابتلای سرطان معده، ریه، پروستات و سکته مغزی می شود.

رب گوجه فرنگی فواید زیادی در پیشگیری و درمان سرطان پروستات دارد. تحقیقات نشان داده است که افرادی که لیکوپن بیشتری مصرف می کنند، به دلیل میزان بالای آنتی اکسیدان کمتر در معرض سرطان پروستات قرار می گیرند.

لیکوپن خطر ابتلا به سکته مغزی را نیز در مردان کاهش می دهد. رب گوجه فرنگی حاوی مقادیر زیادی لیکوپن است

میزان بالای ویتامین C از جمله فواید رب گوجه فرنگی

ویتامین C موجود در رب گوجه فرنگی بسیار زیاد است. یکی از خواص و فواید ویتامین C میزان زیاد آنتی اکسیدان در آن است. ویتامین C می تواند کلاژن تولید کند و در صافی و محکم شدن پوست بسیار تاثیرگذار است. یک قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی تقریبا شامل ۳.۵ میلی گرم ویتامین C است.

فواید رب گوجه فرنگی در جلوگیری از پیریروش(انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی)

یکی از فواید و خواص درمانی رب گوجه فرنگی که حاوی مقدار زیادی گوجه فرنگی است، کمک به جذب اکسیژن از طریق پوست است. به همین دلیل مصرف این ماده غذایی در جلوگیری از علایم پیری و جوانسازی و سالم سازی پوست تاثیر زیادی دارد. لیکوپن موجود در رب گوجه فرنگی خاصیت ضد آفتابی طبیعی دارد.

این موضوع باعث می شود تا با مصرف آن، پوست ما در مقابل اشعه خورشید کمتر آسیب ببیند.

تقویت سیستم ایمنی بدن کودکانروش (انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی)

از جمله فواید رب گوجه فرنگی، کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان است. میزان بالای ویتامین C موجود در رب باعث جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا می شود. محققان می گویند ویتامین C گوجه فرنگی در جلوگیری از مسمومیت ناشی از سرب در کودکان نیز بسیار مفید است.

با این حال توصیه می شود تا سن ۸ ماهگی به کودکان و نوزادان رب گوجه فرنگی داده نشود. همچنین زمان مصرف آن بهتر است کمی آن را گرم کرده و تفت بدهید. این کار باعث جذب بیشتر لیکوپن های موجود در رب گوجه فرنگی می شود.

روش نگه داری رب گوجه فرنگیروش (انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی)

زمانی که از رب گوجه فرنگی استفاده می کنید برای حفظ خواص و فواید آن بهتر است آن را در ظرف شیشه ای یا پلاستیکی قرار دهید. فضای یخچال و فریزر کردن رب گوجه مناسب ترین روش‌ها برای نگهداری رب گوجه فرنگی است.

معمولا توصیه می شود که از ظرف های فلزی برای نگه داری رب گوجه فرنگی استفاده نشود. همچنین زمان مناسب نگهداری رب گوجه فرنگی هم مهم است.

چرا که گوجه فرنگی باعث خرده شدن فلز و تجزیه آن می شود. گاهی اوقات این موضوع باعث می شود تا فلز موجود در ظرف با رب گوجه فرنگی مخلوط شود. بنابراین حاوی مواد مضری برای بدن شما خواهد بود

درمان میخچه پا با رب گوجه فرنگی (انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی)

در کتاب‌های طب سنتی و قدیمی، به درمان میخچه با گوجه‌فرنگی و رب گوجه‌فرنگی اشاره شده است. پس از بررسی‌های انجام شده و انجام آزمایشات، نتایج جالبی به دست آمد

ساختار رب گوجه‌فرنگی در برابر میخچه مانند آبی بر روی آتش است.

رب گوجه ساختاری دارد که می‌تواند این ضایعه پوستی را کنترل و آن را برطرف کند. اما نحوه استفاده از رب گوجه برای برطرف کردن میخچه چگونه است؟

ابتدا پای خود و محل ظهور میخچه را با مقداری آب ولرم شسته و سپس آن را خشک کنید. مقداری از رب گوجه را روی میخچه بمالید. اندازه رب گوجه به صورتی باید باشد که تمام اطراف میخچه را در بر بگیرد.

حال می‌توانید با یک پلاستیک و یا گاز استریل آن را بسته و مدتی به همان حال رها کنید. هر چقدر که اندازه و عمق میخچه بیشتر باشد، باید مدت زمان قرار دادن رب گوجه بر روی محل میخچه نیز بیشتر شود.

مثلا می‌توانید شب‌ها قبل از خواب این کار را انجام دهید. در آخر، محل رب گوجه را بشویید. این کار را دو بار در روز و حداقل به مدت یک هفته انجام دهید. مواد گوجه‌فرنگی و میخچه پوستی با یکدیگر درگیر می‌شوند. اما پایان این نبرد تنها یک برنده دارد، آن هم شما هستید.

(انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی)

روش درمان میخچه پا با گوجه فرنگی(انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی)

با استفاده از یک عدد گوجه فرنگی می توانید به راحتی میخچه پا را درمان کنید. برای این منظور یک عدد گوجه فرنگی را از وسط نصف کنید و نصف آن را بر روی میخچه قرار دهید.

پس از قرار دادن گوجه فرنگی می توانید با دستمال یا بانداژ آن را محکم به پا متصل کنید و بگذارید حدود 12 ساعت روی پا بماند. البته اگر میخچه مدت طولانی است که وجود دارد،

بهتر است چند ساعت بیشتر روی پا بماند. با این کار با راحتی و طی یک روز، میخچه را درمان کنید.

مزایای درمان میخچه پا با گوجه فرنگی

استفاده از رب گوجه‌فرنگی برای درمان میخچه دارای مزایای ویژه ای است. به همین جهت بسیاری از افراد استفاده از آن را به دیگر روش‌های درمان این ضایعه ارجح می‌دانند. این ویژگی‌ها به این صورت هستند:

1.کم هزینه بودن

2.ساده بودن

3.طبیعی بودن

4.نماندن جای پوسیدگی و آثار میخچه روی پوست

5.عدم رشد مجدد میخچه در آن ناحیه در ۷۰ درصد موارد

6.بدون درد و خونریزی

البته توجه داشته باشید استفاده از رب گوجه‌فرنگی مرغوب یک شرط اساسی برای درمان است. به این دلیل که در یک رب گوجه بی‌کیفیت یا خراب و فاسد شده، مواد معدنی توانایی مقابله و پاکسازی سلول‌های مرده پوست را ندارند. استفاده از رب گوجه‌فرنگی کارخانه‌ای گزینه‌ای مناسبی برای درمان میخچه است.

(انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی)

درمان‌های طبیعی دیگر میخچه(انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی)

به غیر از درمان میخچه با رب گوجه‌فرنگی، درمان‌های طبیعی دیگری نیز وجود دارند. البته در میان این درمان‌ها استفاده از رب گوجه فرنگی گزینه مناسب‌تری است. 

فوت و فن‌های مهم کپک نزدن رب گوجه‌فرنگی خانگی

– بهتر است برای تهیه رب گوجه فرنگی از گوجه‌های گوشتی و قرمز استفاده کنید. گوجه فرنگی‌های گلخانه‌ای برای پخت رب مناسب نیستند.

– در مجموع رب گوجه فرنگی خانگی چون مواد نگهدارنده ندارد، مستعد کپک زدن است. برای استفاده از رب قاشق کثیف، خیس و مرطوب، چرب یا قاشقی که در دهان زده‌اید به کار نبرید.

– مهم‌ترین دلیل کپک زدن رب گوجه فرنگی آب موجود در آن است. برای این‌که رب کپک نزند باید کاملا حین پخت آب آن تبخیر شود. نشانه تبخیر کامل آب رب گوجه فرنگی این است که وقتی قاشق را در رب فشار می‌دهید آب در قاشق جمع نشود.

(انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی)

مضرات رب گوجه‌فرنگی(انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی)

گوجه فرنگی یک گیاه سمی بوده و خاستگاه این گیاه از منطقه آمریکای جنوبی و مرکزی ست و در دوره استعمار قدیم توسط اسپانیایی‌ها به همه دنیا انتقال یافت.

بعد از مدتی با تغییرات ژنتیکی و پیوند، مقدار سم آن را کاهش دادند تا کشنده نباشد و آن را به مصرف عمومی تبدیل کردند به گونه‌ای که در حال حاضر هیچ خانه‌ای نیست که از آن استفاده نکند که این موضوع بسیار قابل تأملی ست.

روش جلوگیری از کپک زدن رب خانگی(انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی)

اما نگه داری و روش تهیه رب خانگی اصول خاصی دارد که ما در این بخش از سایت حرف تازه برای شما بازگو میکنیم تا زحماتتان هدر نرود .
ابتدا باید عرض کنیم که نصف ماندگاری رب خانگی به روش درست کردن و قوام آمدن آن بستگی کردند که دو عامل بسیار مهم است:
۱- غلظت و بدون آب بودن
۲- نمک
یعنی هر چه غلظت رب بیشتر باشد ماندگاری بیشتری دارد و اجازه دهید رب تان خوب بجوشد و قوام بیاید و آبش کشیده شود.

عامل دوم نمک زیاد است که باعث ماندگاری بیشترش میشود.
سعی کنید نمک بیشتری بریزید، اما حواستان باشد نمک غذا را کمتر بریزید تا غذایتان شود نشود.
حتما نیز روی ظرف هایی که فعلا مصرف نمیکنید و مازاد است روغن جامد بریزید تا از هوا کشیدن رب جلوگیری کند و کپک نزند
این دو روشی است که قدیمی ها و مادر بزرگ های قدیمی اعمال میکردند تا رب را بدون یخچال نگه دارند.
در ادامه چند روش امروزی را برایتان توضبح میدهیم تا رب خانگی که با زحمت و سختی پختید بیشتر سالم بماند.

(انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی)

روش نگهداری رب گوجه فرنگی خانگی(انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی)

در بخش زیر چند روش نگه داری رب خانگی را برای شما بیان کردیم.

۱-رب گوجه باید حتی المکان غلیظ باشد و برسد. رب اگر به غلظت کافی برسد تا مدت ها کپک نمی زند و سالم می ماند.

۲- برای نگهداری رب بهتر است از ظروف شیشه ای استفاده کنید. اینکار علاوه بر اینکه سالم تر است باعث می شود رب دیرتر خراب شود.

۳- ظرفی که رب را قرار است در آن بریزید باید کاملاً خشک و تمیز باشد.

روش جلوگیری از کپک زدن رب خانگی(انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی)

اما نگه داری و روش تهیه رب خانگی اصول خاصی دارد که ما در این بخش از سایت حرف تازه برای شما بازگو میکنیم تا زحماتتان هدر نرود .
ابتدا باید عرض کنیم که نصف ماندگاری رب خانگی به روش درست کردن و قوام آمدن آن بستگی کردند که دو عامل بسیار مهم است:
۱- غلظت و بدون آب بودن
۲- نمک


یعنی هر چه غلظت رب بیشتر باشد ماندگاری بیشتری دارد و اجازه دهید رب تان خوب بجوشد و قوام بیاید و آبش کشیده شود.
عامل دوم نمک زیاد است که باعث ماندگاری بیشترش میشود.
سعی کنید نمک بیشتری بریزید، اما حواستان باشد نمک غذا را کمتر بریزید تا غذایتان شود نشود.


حتما نیز روی ظرف هایی که فعلا مصرف نمیکنید و مازاد است روغن جامد بریزید تا از هوا کشیدن رب جلوگیری کند و کپک نزند.
این دو روشی است که قدیمی ها و مادر بزرگ های قدیمی اعمال میکردند تا رب را بدون یخچال نگه دارند.
در ادامه چند روش امروزی را برایتان توضبح میدهیم تا رب خانگی که با زحمت و سختی پختید بیشتر سالم بماند.

روش نگهداری رب گوجه فرنگی خانگی(انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی)

در بخش زیر چند روش نگه داری رب خانگی را برای شما بیان کردیم.

۱-رب گوجه باید حتی المکان غلیظ باشد و برسد. رب اگر به غلظت کافی برسد تا مدت ها کپک نمی زند و سالم می ماند.

۲- برای نگهداری رب بهتر است از ظروف شیشه ای استفاده کنید. اینکار علاوه بر اینکه سالم تر است باعث می شود رب دیرتر خراب شود.

۳- ظرفی که رب را قرار است در آن بریزید باید کاملاً خشک و تمیز باشد.

۴- روی رب را روغن بریزد تا هوا وارد رب نشود و رب کپک نزند. بهتر است روغن جامد آب کنید و روی تمام شیشه های رب بریزید. روغن باعث می شود هوا به داخل شیشه نفوذ نکند.

۵- در هنگام پخت همانطور که در بالا هم توضیح دادم، در آخر پخت به رب روغن اضافه کنید تا ماندگاری رب افزایش یابد.

۶- درب ظرف رب باید کاملاً محکم شود تا جلوی ورود هوا به آن گرفته شود.

۷- بعد از پختن رب و ظرف کردن رب، ظرف رب را یک شبانه روز برعکس از طرف درب ظرف قرار دهید تا هوای داخل شیشه کاملاً از ظرف خارج شود.

۸- به رب گوجه در هنگام پخت نمک بزنید تا مانع از خراب شدن رب شود.

۹- ظرف رب را در جای خنک قرار دهید.

۱۰- برای برداشتن رب همیشه از قاشک تمیز و خشک استفاده کنید و بعد از برداشتن مقدار مورد نیاز خودتون درب رب را زود ببنید تا خیلی با هوا تماس نداشته باشد.

۱۱- اگر رب در یک ظرف بزرگ است، بهتر است آن را به ظرف های کوچکتر تقسیم کنید و روی هر ظرف را روغن بریزید تا دیرتر خراب شود. ظرف که کوچک باشد زودتر مصرف می شود در نتیجه خراب نمی شود.

۱۲- وقتی رب را باز می کنید باید حتماً آن را در یخچال قرار دهید تا خراب نشود.

(انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی)

روش نگهداری رب گوجه فرنگی خانگی در فریزر(انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی)

بهترین روش برای قرار دادن رب داخل فریز، ریختن رب گوجه داخل کیسه فریزی و پهن کردن آن است.
به طوریکه ضخامت لایه رب، در حدود یک سانتی‌متر باشد. به این روش برای هر بار مصرف به راحتی میتوانید یک تکه از رب یخ زده را جدا کرده و بقیه را در فریزر قرار دهید.

مطمئن باشید دمای فریزر رب گوجه رو تا ماه‌ها سالم نگه می‌دارد.

* استفاده از شیشه و یا ظرفی که درب محکمی دارد (البته میتوانید از دبه و ظرف های نوشابه خانواده و ظروف نگه داری غذا نیز استفاده کنید و منعی ندارد)
شیشه به ماده‌ی داخلی‌اش واکنش نمی‌دهد و این کمک می‌کند رب شما خالص و تازه بماند

 ریختن لایه نازک روغن بر روی رب
همانطور که گفته شد، مهمترین دلیل ایجاد کپک بر سطح رب گوجه فرنگی، واکنش آن با اکسیژن هوا است.
یکی از راهکار‌های قدیمی نگهداری رب گوجه فرنگی در منزل، ریختن لایه نازکی روغن روی ظرف رب است.

این کار سبب می‌شود که اکسیژن رسانی به رب گوجه متوقف شود و رب دیگر کپک نزند.

* استفاده از ظرف‌های کوچ(انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی)


اگر رب را در حجم زیاد تهیه کرده‌اید، حتما بعد از بازشدن در ظرف اصلی، رب را در ظروف کوچک و دردار، تقسیم‌بندی و در طبقات بالایی یخچال نگهداری کنید.


بهتر است، از شیشه‌های مخصوص طراحی شده برای نگهداری رب استفاده کنید که یک حلقه و بَست در اطراف آن وجود دارد، تا از ورود هوا تا حد ممکن جلوگیری کند.


همچنین رب گوجه را یکجا داخل ظرف نریزید، بلکه هر چند قاشق که میریزید، قاشق را چند بار بصورت خطی در ظرف حرکت دهید تا حباب یا فضایی از هوا در زیر رب باقی نماند تا موجب کپک زدن و فساد رب در آینده شود.

* هرگز قاشق خیس و یا چرب برای برداشتن رب استفاده نکنید
برای اینکه مدت طولانی‌تری رب‌ها سالم و تازه بمانند، هرگز قاشق خیس و یا چرب را وارد ظرف نکنید چرا که اینکار باعث کپک زدن رب خانگی شما می‌شود.


از قاشق تمیز و خشک کنید
یک توصیه قدیمی برای نگهداری رب گوجه فرنگی برای مدت طولانی و جلوگیری از کپک نزدن آن، استفاده از قاشق خشک و تمیز برای برداشتن رب است؛ بنابراین توصیه می‌شود هرگز قاشق چرب یا خیس را داخل ظرف رب خود نزنید.

بیشتر بخوانید : نحوه نگهداری و خشک کردن بادام تازه و گردوی تازه در منزل

البته فریزر و یا یخچال تفاوتی ندارد و در هر کدام قسمت که جا داشته باشید میتوانید نگهداری کنید.
می‌توانید یکی از شیشه‌های مورد نیاز را در طبقات بالایی یخچال بگذارید و ما بقی را در فریزر بگذارید و به مرور خارج کنید.
نکته‌ مهم: که در اینجا وجود دارد این است که اگر قصد دارید رب خانگی خود را در فریزر نگهداری کنید، ظرف‌ها را کاملا پر نکنید تا در فریزر نترکند.

رب گوجه فرنگی خانگی بهتر است یا صنعتی(انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی)

به نظر متخصص رب گوجه فرنگی خانگی بهتر است یا انواع صنعتی و این که باید به چه هشدار هایی برای استفاده از آن ها دقت کرد؟

اگر دو کفه یک ترازو را در نظر بگیرید، رب گوجه خانگی را در یک کفه و انواع آماده و صنعتی را در کفه دیگر بگذارید، شاید به دلایل مختلف رب گوجه های خانگی کفه سنگین تری داشته باشند. 

مثلاً در رب گوجه فرنگی خانگی آن مواد افزودنی که به شکل استاندارد هم گفته می شود می توان در رب استفاده کرد، وجود ندارد. ارگانیک بودن رب گوجه فرنگی به نوعی در بهتر شدن سطح سلامت کمک شایانی خواهد کرد.

اما انواع خانگی را با حرارت مستقیم غلیظ می کنند، از سویی همین حرارت مستقیم سبب می شود تا ویتامین های گوجه فرنگی به شدت کاهش یابد و آن خواص درمانی گوجه فرنگی تازه را در رب گوجه نداشته باشیم.

عدم استفاده از حرارت مستقیم در رب گوجه های صنعتی برگه برنده این نوع رب های آماده می باشد. 

با بررسی های دقیق تر شاید استفاده از رب خانگی بهتر باشد، ولی اگر هم رب گوجه مطمئن و خانگی نیافتید، حتماً از رب گوجه های صنعتی استاندارد و معتبر بدون ذره ای ناخالصی از کدو و پیاز و سیب زمینی یا رنگ های شیمیایی استفاده کنید.

دانستنی های لازم برای گوجه فرنگی(انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی)

رب‌ گوجه‌فرنگی ازجمله فرآورده‌هایی است كه تولید آن در سال‌های اخیر از رشد بسیار زیادی برخوردار بوده است.

این محصول یكی از مهم‌ترین چاشنی‌‌های غذاهای ایرانی است و علاوه بر آن، ماده اولیه بسیاری از محصولاتی نظیر سس‌ها و كنسروهای مختلف به شمار می‌آید.


اما چه تفاوتی میان رب‌های صنعتی و خانگی وجود دارد؟ آیا می‌توان رب‌ گوجه‌فرنگی را به عنوان یك محصول با ارزش غذایی بالا در نظر گرفت؟
گوجه‌فرنگی میوه‌ای ارزشمند است كه اولین‌بار در آمریكا شناخته شد.

این میوه قبل از رسیدن نارس بوده و حاوی ماده‌ای سمی به نام «سولانین» است كه مصرف آن مخاطره‌آمیز است.

این میوه پس از آن كه رسید، قرمز و آبدار شده و فاقد سولانین و قابل مصرف می‌شود

. در واقع نوعی آنتی‌اكسیدان به نام «لیكوپن» مسوول ایجاد رنگ قرمز در گوجه‌فرنگی است كه می‌‌تواند با رادیكال‌های موجود در بدن كه موجب بروز سرطان و بیماری‌های قلبی و پیری زودرس می‌شود مبارزه كند.


معمولا لیكوپن گوجه‌فرنگی زمانی بیشترین تاثیر را دارد كه كمی حرارت دیده تا قابلیت‌های مهم و جذب آن در بدن افزایش یابد. بنابراین رب‌ گوجه‌فرنگی از این نظر گزینه مناسبی است.

اما نكته قابل توجه آن كه وقتی گوجه فرنگی در معرض فرآیند حرارتی قرار گیرد، علاوه بر آن كه اصطلاحا پخته می‌شود، حرارت زیاد سبب كاهش ویتامین‌ها و املاح معدنی موجود در آن می‌شود،

به طوری كه میزان ویتامین‌های آن براساس فرآیند حرارتی احتمال دارد از 5 تا 40 درصد كاهش یابد كه این اتلاف مواد مغذی در روش خانگی به دلیل استفاده از حرارت مستقیم و كنترل نشده بسیار بیشتر است.


نگهداری گوجه‌فرنگی به مدت زیاد قبل از فرآیند نیز می‌تواند یكی دیگر از علل افت مواد مغذی و مواد پكتینی محصول شود،‌ اما در عوض مزیت رب‌های خانگی آن است كه از مواد افزودنی یا نگهدارنده در آن استفاده نمی‌شود.


معمولا گوجه‌فرنگی دارای انواع زیادی است اما آنهایی را كه برای تولید رب مورد استفاده قرار می‌‌دهند به 2 گروه گرد و گلابی شكل تقسیم می‌شوند.

انواع «گرد» معمولا آبكی و دارای مواد جامد بالا و خوشرنگ هستند ولی انواع «گلابی» شكل سفت‌تری دارند و دارای مواد جامد كمتر اما مواد پكتینی بیشتری هستند.


معمولا گوجه‌فرنگی مورد استفاده برای رب را از انواعی كه دارای پوست نازك، بافت نرم، مواد جامد زیاد، رنگ قرمز تند، طعم مطلوب، عاری از كپك، بدون هسته درشت و كاملا رسیده باشد انتخاب می‌كنند.
توصیه‌ها
رب گوجه‌فرنگی بعد از باز شدن باید در داخل یخچال نگهداری شود. یكی از اتفاقات طبیعی كه برای این محصول می‌افتد كپك‌زدگی آن است كه به خاطر شرایط نامطلوب نگهداری ایجاد می‌شود.

بنابراین برای جلوگیری از كپك‌زدگی رب در یخچال دمای آن را به دمای ‌4 درجه سانتیگراد برسانید، در یخچال را زیاد باز و بسته نكنید، بیش از حد ظرفیت یخچال را پر نكنید،

از قرار دادن میوه و سبزی آلوده در یخچال خودداری كنید و حتما رب را درون ظروف شیشه‌ای و دردار نگهدارید.

اگر باز هم در محصول كپك‌زدگی مشاهده شد، كافی است بخش كپك‌زده را به صورت عمیق جدا كرده و یك لایه روغن در سطح آن بمالید تا عمل اكسیژن‌رسانی متوقف و از تشكیل كپك جلوگیری شود.

در غیر این صورت می‌توانید رب را داخل فریزر نگهداری كنید.

(انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی)

توجه :

از خرید رب‌های بی‌نام و نشان و فاقد تاریخ مصرف و مجوز بهداشت خودداری كنید. در رب‌های تقلبی به دلیل استفاده از مواد نامطلوب و عدم انجام فرآیند پاستوریزاسیون از مواد رنگ‌دهنده و نگهدارنده استفاده می‌شود.

این رب‌ها معمولا بسیار پررنگ و بدون مزه بوده و گاهی نیز به دلیل استفاده از مواد نگهدارنده در بیرون از یخچال هم كپك نمی‌زنند.

(انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی)

مراحل تهیه رب گوجه فرنگی(کنسرو) عبارتند از:

الف- دریافت گوجه فرنگی از مزارع

 ب- شستشو و جدا کردن

پ- خرد کردن و له کردن

 ت- حرارت دادن پالپ (قسمت گوشتی میوه)

 ث- خارج کردن بذر و پوست 

 ج- صاف کردن و تصفیه گوشت توسط صافی

 چ- تغلیظ گوشت تا حصول غلظت دلخواه

ح- پرکردن در قوطی یا سایر ظروف نگهداری

ادامه در ادامه مطلب

(انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی) در تولید رب گوجه فرنگی پس از شستشو و جدا کردن میوه­ها و بازرسی روی نوار نقاله اقدام به خرد کردن و له کردن گوجه فرنگی می­نمایند که این عمل توسط دستگاه Helix حلزونی که گوجه­ها را در حین انتقال له می­کند انجام می­گیرد این عمل بیشتر به روش گرم انجام می گیرد (Hot break) که در آن گوجه­ها قبل یا بعد از پالپ کردن توسط پیشگرمکن حرارت می­دهند.

با استفاده از این دستگاه آنزیم­ها و مواد مضر از بین رفته و بافت میوه آماده صاف کردن می­شود ضمناً عمل پالپ کردن توسط پالپر انجام می­گیرد. سپس گوجه فرنگی له شده به داخل 2 یا 3 صافی پمپ می­شود تا پوست و بذر آن جدا شود.

در تانک­هایی که آب حاصل از صافی­ها به آنها منتقل می­شود به هنگام تصفویه ایجاد کف می شود مواد کف دار اغلب ذرات قرمزی را که از رنگ دانه حاصل می شود تولید می کنند که در نهایت باعث سیاه شدن رنگ می شود برای دفع این اشکال هواگیر مناسب بین صافی و تانک قرار می­دهند.

بعد از صاف کردن آب گوجه فرنگی به دستگاه­های تغلیظ (evaporator) هدایت می­شوند در این مرحله با تبخیر آب بر مقدار مواد جامد آن افزوده می­شود تا غلظت به حد دلخواه برسد غلظت­های متداول برای رب 28 تا 30 درصد می­باشد که توسط رفرکتومتر اندازه گیری می­شود.

پس از رسیدن بریکس (غلظت) به اندازه استاندارد که حدود 30 درصد می­باشد. محصول را برای پر کردن به دستگاه های پرکننده انتقال می­دهند این دستگاه ها انواع متفاوتی دارند.

چنانچه بخواهیم رب تولیدی را در قوطی پر کنیم از دستگاه پر کن دو پیستونی استفاده می شود و چنانچه بخواهیم رب را در شیشه پر کنیم می توانمیم از همین دستگاه و پر کن های ردیفی استفاده نمایئم  برای دربندی بسته­ها نیز چنانچه در قوطی فلزی پر شده باشند.

از دستگاه دربندی مضاعف و چنانچه در شیشه پر شده باشند از دستگاه­های دربندی تک هد و چند هد استفاده می­شود برای قوطی­های شیشه­ای بسته بندی ثانویه شرینگ پر ضروری است ولی برای بسته­های فلزی نیازی به بسته بندی شرینگ نیست و باید بسته بندی در کارتن بسنده کرد.

ماشین آلات(انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی)

1- (انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی)دستگاه خیس کردن و شستشوی گوجه فرنگی :

در این دستگاه به محصول در حین عمل، هوای فشرده وارد می­کنند تا گوجه­ها به همدیگر مالیده و به صورت معلق  به نحو موثرتری تمیز شوند.

2- (انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی)helix حلزونی و دیگر خرد کننده­ها : هلیکس حلزونی در حین انتقال گوجه­ها را له می­کند کار این دستگاه مانند گوشت چرخ کن می­باشد که با چرخش هلیس داخل گوجه­ها له می­شوند.

پالپر اولین دستگاه صافی است و شکل آن به صورت استوانه ایی بوده در داخل آن یک صافی نسبتاً درشت وجود دارد.

قطر منافذ توری 1 میلی متر می­باشد، پوست و بذر از داخل توری به درون یک کانال هدایت می­شود پالپرها بیشتر در صنایع تولید رب گوجه فرنگی و تولید پوره مورد استفاده قرار می گیرد دستگاه خرد کن گوجه فرنگی  به دو طریق ساخته می­شوند. در یک نوع از این دستگاه­ها، در داخل محفظه وسیله­ای تعبیه شده است.

این سیستم برای مواقعی که بذر تهیه می­شود، مناسب نیست. زیرا باعث شکستن بذرها و در نتیجه حذف قدرت رویشی آن می­شود. بنابراین برای این منظور دستگاه له کننده را به شکلی می­سازند که گوجه فرنگی از بین دو غلطک ضد رنگ عبور کند.

عمل خرد کردن توسط دو روش Hotbreak یا cold brak انجام می­گیرد. در روش hot break گوجه­ها قبل از پالپ کردن یا بلافاصله پس از له کردن برای عقیم کردن آنزیم پکتینار حرارت داده می­شوند.

3- (انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی)پیشگرمکن: اکثر پیشگرمکن ها به شکل استوانه­ای ساخته می­شوند، لوله­هایی به قطر 5 تا 5/3 سانتی متر در داخل آن تعبیه می­گردد.

با این دستگاه آنزیم­ها و مواد مضر از بین رفته بافت میوه آماده صاف شدن می­شود- سیستم هات بریک: یک نوع سیستم کاهش اندازه است.

در دستگاه هایی که تاکنون برای روش هات بریک متداول بوده است، پوره سبزی ها و میوه ها را برای مدتی در معرض گرما قرار می­دادند، ولی به علت قرارگرفتن در مجاور اکسیژن ، کیفیت رنگ واکنش مواد حساس موجود در عصاره اکسید شده و تغییر ماهیت می­دهد.

تاکنون اساس سیستم های قدیمی هات بریک و سایر پوره های میوه ای این بوده که فقط قوام محصول حفظ شود. در یک سیستم جدید، که کمپانی رسی- کتلی به نام آلدراد و طراحی کرده است.

ادعا دارد که علاوه بر طعم، کیفیت، رنگ و سایر موارد حساس به گرما حفظ می­شود و با یک فن خلاء زیادی ایجاد شده و اکسیژن آزاد عصاره تخلیه می­گردد. و اثر هات بریک از یک سری ملزومات و اجزاء تشکیلات شده که به شرح زیر می­باشد:

الف- پمپ حجمی انتقال دهنده محصول به تانک تحت خلاء ب: سیستم کاهش اندازه محصول ج: تانک تخلیه کننده اکسیژن از محصول د: پمپ حجمی انتقال محصول به مسیر حرارت دهنده ح: تانک تزریق محصول به ابتدای محصول حرارت دهنده و: پمپ سانتریفوژی برای گردش محصول در مسیر گرمکن ز: گرمکن­های افقی یا عمودی برای حرارت دادن محصول ح: تابلوی کنترل پنوماتیکی

در این سیستم گوجه فرنگی یا میوه درسته به سیستم تحت خلاء هدایت می شود سپس از طریق کاهش اندازه اکسیژن  باقیمانده حذف می شود که ممکن است تحت فشار قرارگیرد.

در این مرحله آنزیم به حرارت غیر فعال می شودمعمولاً محصول اولیه تغذیه شده به سیستم با محصولی که قبلا حرارت داده شده مخلوط می شود تا آن آنزیم های آن غیر فعال شوند.

یک سیستم کاملا جدید ابداع شده که عملیات خرد کردن،جدا شدن بذر، پالپ کردن، پروازش و همگن سازی در یک مجموعه صورت می گیرد.

کلی روش خورد کردنی که همراه با حرارت دادن باشد آسیاب کردن داغ (hot break)اتلاق می شود و بهتر است گوجه فرنگی را قبل از له کردن حرارت داده حرارت دادن قبل دادن قبل از له کردن باعث انهدام آنزیم ها می شود.

با این کار اجسام پکتینی تغییر ماهیت پیدا نمی کنند علاوه بر این مواد صمغی که از بذرهای گوجه فرنگی منتشر است همراه با پکتین ها وارد رب شده و رب قوام و سفتی پیدا می کند. درجه حرارت در این روش 65 تا 90 درجه سانتی گراد می باشد.

. کار می­رود. در این روش مواد غذایی مانند رب گوجه فرنگی از داخل لوله های نازک عبور کرده و از خارج با بخار آب دما داده می­شود برای جلوگیری از سوختگی سطحی یک سری تیغه های ویژه غذا ر از جدار تراشیده و به جلو می­ رانند.  : برای حذف آب اضافی از تبخیر کننده­های تحت خلاء استفاده می­شود.

استفاده از سیستم خلاء موجب می­شود که تغلیظ در زمان کوتاه­تر و در دمای کمتر صورت گیرد و در نتیجه رنگ محصول بهتر حافظ شود.

دستگاه های Evaporator مجهز به وسایل خودکار اندازه گیری بریکس هستند و وقتی بریکس به 18 رسید، پمپ های دستگاه وارد عمل شده و رب را به قسمت دیگری که در آن خلاء قوی تری است منتقل می­کنند.

خلاء قوی تری در این مرحله سبب سهولت خروج بخار از رب در دمای پایین می شود و استفاده از دمای پایین تر موجب بهبود رنگ رب می شود.

عمل تغلیظ در مواردی که نمک اضافه نشده باشد تا رسیدن به بریکس 25 و چنانچه از رب حاصل برای فرآورده های استفاده شود که رنگ آنها خیلی مطرح نیست می­توان تبخیر را تا رسیدن به بریکس حدود 44 ادامه داد. 

4- (انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی)صافی پالپر: برای حذف دانه و پوسته و سایر ناخالصی­های احتمالی از فیلترهای دو یا سه مرحله­ای استفاده می­شود که استوانه­ای شکل هستند و قطر سوراخ­های آنها ½-1/6 mm و گاهی 2 mm برای مرحله اول 0/6- 8/0mm برای مرحله دوم و 0/3- 0/4 mm برای مرحله سوم یا finisher است که به ترتیب ذرات درشت و متوسط و ریز را جدا می­کند

۵-(انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی)پاستوریزاتور لوله ای: قبل از بسته بندی باید برای افزایش دمای رب و ایجاد بخار برای پر کردن فضای قوطی عمل گرم کردن مقدماتی را توسط این دستگاه انجام داد.

(انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی)

۶-(انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی)دربندی مضاعف(انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی)  : عمل دربندی قوطی های رب فلزی توسط ویژه ای که به اسامی فارس، والس و seamer نامیده می شود و به صورت دسته نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک کار می کند انجام می گیرد.

این عمل در دو مرحله صورت گیرد در مرحله اول در اثر فشار قره قره های مرحله اول ماشین دربندی، بدنه و سر شکل گرفته و قلاب سر قلاب بدنه را می پوشاند در مرحله دوم مرحله اول کنار رفته و قرقره های مرحله دوم وارد عمل شده و قلاب های و رفته را تحت فشار قرار می دهد و قلاب ها روی همدیگر قرار می گیرند و در ربندی قوطی شکل می گیرد.

۷-(انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی)ک هد و چند هد: این دستگاه کاملا اتوماتیک بوده و برای بستن درب پلیفر پلاستیک بر روی انواع بطری طراحی شده است ارتفاع هد (head) دستگاه ربندی بطری از ارتفاع 152m تا 343m قابل تنظیم شدن می باشد.

تغذیه درب دستگاه، رب مورد نیاز را جهت دربندی به صورت اتوماتیک آماده به کانال انتقال درب بر روی دهانه بطری هدایت می نماید تمام قطعات در محصول از استیل ASIA 316 ساخته می شود.

۸-(انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی)ینگ پک: برای بسته بندی ثانویه قوطی فلزی و شیشه ای از این دستگاه استفاده می گردد بدین صورت که ابتدا به تعداد 6 یا 12 عدد از قوطی ها را بر روی سینی مقوایی قرار داده و سپس به وسیله نوار نقاله به داخل دستگاه هدایت می شود.

مشخصات فنی دستگاه شرینگ پک (انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی):

ابعاد: 3500× 1400×2000 mm

طول نوار نقاله: 1800mm

برق مورد نیاز: 380 V-20 A

سرعت: قابل تنظیم تا 9 بسته در دقیقه

ابعاد بسته بندی: ارتفاع 300 میلی متر، عرض 400 میلی متر، طول 500 میلی متر شاسی ورق 3 میل آهن با پوشش رنگ آپوکسی برد هیتر کشویی با عیق پشم سنگ مجهز به سیستم رنسر یا فیلم باز کن اتوماتیک مجهز به سیستم خنک کن از مزایای این دستگاه می باشد.

بسته بندی گوجه فرنگی (در بشکه وانواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی)     

در ادامه گوجه فرهنگیهای تمیز شده به دو عدد پمپ خرد کردن [1]  انتقال می یابند و پس از خرد شدن ، به مخزن هت بریک[2] هدایت می شوند. این مخزن، مجهز به یک کویل چرخان بوده و گوجه فرنگیهای خرد شده را بطور یکنواخت تا دمای 100 درجه سانتیگراد حرارت می دهد سپس پالپ حرارت دیده توسط پمپ به بخش استریلیزه منتقل شده و در آنجا تا دمای حدود 112 درجه سانتیگراد حرارت می بیند، بدین ترتیب آنزیم پکتیناز موجود در بافت گوجه فرنگی غیر فعال می گردد.

پس از این مرحله پالپ حاصل تا دمای 100 درجه سانتی گراد در مخزن فلش[3] خنک شده و این پالپ توسط نیروی جاذبه به بخش پالپر- تصفیه کننده منتقل می شود تا پوست، دمبرگ، ساقه و غیره جدا شده و در نهایت دانه ها و فیبر موجود در پالپ نیز خارج گردند.

در ادامه، آب گوجه فرنگی تصفیه شده توسط نیروی جاذبه به مخزن خوراک تبخیر کننده انتقال می یابد. در این مخزن، آب گوجه فرنگی بطور مداوم توسط همزن، همزده می شود سپس توسط پمپ به تبخیر کننده دو مرحله [4] انتقال یافته و در آنجا غلظت مواد جامد آب گوجه فرنگی از 5/5 درصد به 32 درصد می رسد .

رب حاصل توسط پمپ به مخزن نگهداری هدایت شده وسپس به مبدل حرارتی صفحه ای منتقل می شود. در این مبدل حرارتی، ابتدا رب گوجه فرنگی تا دمای 104 درجه سانتی گراد خنک می گردد.

رب گوجه فرنگی خنک شده توسط پمپ به سیستم پرکن آسپتیک انتقال یافته و در بشکه های مناسب پر می شود و بشکه های حاوی محصول تحت شرایط استریل، دربندی می گردند. محصول تولیدی بصورت آسپتیک در بشکه های استیل بسته بندی می شود.

(انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی)

کارخانه رب گوجه فرنگی (TOMATO PAST eplant) 

محصول تولیدی به مراکز فروش و مصرف کنندگان صنعتی یعنی تولید کنندگان سس، کچاب، آبیموه، سوپ، پیتزا و غیره عرضه می گردد در مورد مصرف کنندگان صنعتی بزرگ رب گوجه فرنگی را در بشکه های 200 لیتری بسته بندی می کند.

تا بدین ترتیب هزینه های بسته بندی و حمل ونقل محصول کاهش یابد جهت احداث یک کارخانه رب گوجه فرنگی به سرمایه گذاری اولیه بالایی نیاز است چون اکثر ماشین آلات مورد نیاز از جنس استیل ضد زنگ بوده و در طراحی ساختمان کارخانه استاندارداهای شدید بهداشتی باید رعایت گردند.

بیش از نیمی از هزینه ماشین آلات کارخانه به تنهایی مربوط به تبخیر کننده و دستگاه های بسته بندی می باشد جهت دستیابی به محصول با رنگ، طعم، و ارزش تغذیه ای قابل قبول به تعدادی اپراتور آموزش دیده و اعمال روشها کنترل کیفی مناسب نیاز می باشد .

(انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی)عواملی مهمی که بر سود آوری عملیات تولید تأثیر دارند عبارت اند از:

 1.  کیفیت و هزینه گوجه فرنگی تاز

  2. طول فصل برداشت گوجه فرنگی

  3. هزینه قوطی های لازم جهت بسته بندی

  4. هزینه سوخت برای تولید بخار لازم در تبخیر کننده

مواد جانبی اصلی مورد نیاز کارخانه شامل آب و بخار می باشد و بیشتر این هزینه های جاری مربوط به مواد خام، قوطی ها و سوخت است.

(انواع دستگاه تولید رب گوجه فرنگی)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *