سمپاش پشت تراکتوری چیست به همراه 2 فیلم

[supsystic-slider id=1 position=”center”]

سمپاش پشت تراکتوری چیست؟

سمپاش پشت تراکتوری ابزار و ملحقات ارزشمندی هم در کشاورزی و هم در باغبانی هستند.

سمپاش ها به اندازه کافی کاربردی و کارآمد هستند تا در زمان شما صرفه جویی کنند و حشره کش ها، قارچ کش ها، علف کش ها، آفت کش ها و سایر اجزا را سریعتر پخش کنند.

سمپاش پشت تراکتوری چیست

از سمپاش پشت تراکتوری برای سمپاشی در اراضی وسیع استفاده می شود. سم پاش های تراکتوری به دو دسته کلی سمپاش پشت تراکتوری کشنده و سمپاش پشت تراکتوری سوارشونده تقسیم می شوند.

از سم پاش‌های کششی در مقیاس بزرگتر استفاده می‌شود و سمپاش‌ پشت تراکتوری سوار شونده در اراضی کوچکتر استفاده می‌شوند و فاقد چرخ و شاسی هستند. نحوه اتصال سمپاش کششی به تراکتور در یک نقطه است اما اتصال سمپاش سوار شونده در سه نقطه است.

سمپاش پشت تراکتوری و مزایای استفاده از آن

  • کاهش هزینه های کارگری و افزایش سرعت سمپاشی
  • عدم ریزش کود و سم روی زمین که موجب جلوگیری از هدر رفتن سم یا محلول می شود.
  • یکسان بودن قطر سموم خارج شده
  • یکنواختی پاشش بالا
  • کاهش هزینه عملیات سم پاشی
  • افزایش سرعت سمپاشی

مشخصات فنی سمپاش پشت تراکتوری

انواع سمپاش ها با توجه به نوع پمپ سمپاش، نوع موتور سمپاش و جنس بدنه که از جنس پلی اتیلن یا گالوانیزه در ساخت آن استفاده شده است دارای دامنه قیمتی متفاوتی می باشند. سمپاش پشت تراکتوری توان لازم خود را برای سمپاشی از محور شافت PTO تراکتور می گیرند. نکته مهم در انتخاب سمپاش پشت تراکتوری، کیفیت لوازم استفاده شده می باشد که باید مورد توجه مصرف کننده قرار گیرد. سمپاش پشت تراکتوری دارای انواع ظرفیت ها می باشد. اما معمولاً مخازن 200، 400، 600 و 800 لیتری از نوع سوار شونده و 1000 و 2000 لیتری از نوع کششی هستند.

از نکات حائز اهمیت در مورد سمپاش ها پشتیبانی و خدمات پس از فروش می باشد. ما اعتقاد داریم فروش پایان کار نیست، بلکه آغاز یک تعهد است و فامکو افتخار دارد در کنار کشاورزان و مشتریان عزیز در راستای پیشرفت و تعالی کشور گام بردارد.

اجزای مختلف بکار رفته در سمپاش پشت تراکتوری:


شاسی سم پاشدر سمپاش پشت تراکتوری شاسی به کار رفته است. برای اینکه در صورت تکان دادن سمپاش پشت تراکتوری در مزارع مشکلی برای شاسی پیش نیاید و از خطر شکستن شاسی جلوگیری شود تولید کنندگان شاسی را از فولاد آب دیده می سازند. نگهداری مخزن پمپ و بوم در سمپاش پشت تراکتوری بر عهده شاسی می باشد.


بوم سمپاش
بوم سمپاش یکی از مهمترین قطعات سمپاش های پشت تراکتوری به حساب می آید. همه قطعات در سمپاش پشت تراکتوری با همکاری هم محلول ها و کودها را به بوم سمپاشی منتقل می کنند.طول بوم سمپاش به حجم مخزن و توان پمپ  بستگی دارد. طول بوم شاسی در دستگاه سمپاش پشت تراکتوری در حدود 8 تا 26 متر است که این حدود در سمپاش پشت تراکتوری متغییر می باشد.

به طور کلی باید گفت که یک دستگاه سمپاش با دارا بودن یک شاسی بسیار قوی، که توان نگهداری و حمل تمامی تجهیزات را داشته باشد، و یک مخزن کاملا مرغوب طبق استاندارد های جهانی که از بهترین نوع پلی اتیلن ساخته شده باشد، و موتور یا پمپی که قابلیت پاشش یا دوام در مقابل هر نوع فشاری را داشته باشد، و یا تمامی تجهیزاتی که به آن اشاره نشده، همه و همه در ادامه خلاصه می شود به امر پاشش و خروج سموم مورد نظر طبق خواسته ما.

پس به همین منظور همانطور که نمامی قطعات از اهمیت بالایی برخوردار می باشند، بوم یا بال نیز از اهمیت بالاتری برخوردار می باشد . چرا که تمامی موارد ذکز شده منتهی می شود به همین یک امر، و تمامی تجهیزات باید در یک طیف خاصی کار خود را انجام دهند تا در نهایت با له ها بتوانند پاشش مناسبی را به مرحله اجرا بگذارند.

بوم های مورد نظر برای انواع مختلف سمپاش از ۸ متر شروع شده و تا ۲۶ متر نیز ادامه پیدا می کند. که این طول پاشش در کشورهای پیشرفته در زمینه کشاورزی نیز به دو برابر این نیز افزایش پیدا می کند. به طور کلی هرچقدر طول بوم در یک دستگاه سمپاش بلند تر شود نازل های خروجی آن نیز افزایش می یابد، و پمپ نیز می بایست با قدرت بیشتری کار کند.

هر کدام از سمپاش های موجود در بازار با توجه به دیگر تجهیزات آن نیز طول بومشان مشخص می شود. در برخی مواقع دیده شده که کشاورزان طبق نظر خود اقدام به تغییر بوم و یا افزایش طول آن می کنند، این کار از جانب خودشان کاملا دقیق می آید. ولی لازم به ذکر است که این کار می بایست زیر نظر متخصصین ماشین ساز صورت پذیرد.

پمپ
پمپ در سمپاش پشت تراکتوری شامل مکش و پاشش سموم است. پمپ وظیفه دارد کودها و محلول ها را در دستگاه مکش کند.

سمپاش پشت تراکتوری بوم دار و یا توربین باغی و زراعی و نمونه های سمپاش پشت تراکتوری لانس دار نیز همگی با توجه به قدرت موتور و یا پمپ سمپاش طرحی و تولید می شوند. اگر به صورت کلی به این موضوع بپردازیم، یکی از ارکان اصلی در یک دستگاه سمپاش پمپ آن می باشد چرا که بخش عظیمی از قیمت در یک دستگاه را پمپ آن متحمل می شود. و اگر دیگر تجهیزات نیز دچار تخریب شوند به راحتی امکان جا به جایی یا تعویض آن وجود دارد. اما اگر پمپ دچار مشکل شود خلع بزرگی را در سمپاش به وجود می آورد.

پمپ ها در نمونه ها و قدرت های مختلفی در بازار موجود می باشد که هر کدام با توجه به نوع کار و قدرت لازمه به کار گرفته می شود. شاید این سوال برای برخی از خریداران به وجود آید که آیا نمونه های دست دوم  نیز قدرت نمونه های نو را دارد.

به این سوال جوابی غیر از این نمی توان داد که اگر پمپ دستگاه سمپاش دست دوم مورد نظر یا نو نیز می بایست یا نمونه ایتالیایی باشد یا نمونه ترک، چرا که این دو نمونه از استاندارد های بالایی برخوردار می باشند و به طور کلی در سالیان متوالی تست کار خود را پس داده اند و به همین منظور کشاورزان و باغداران بسیاری تا حرف از این تجهیزات به میان می آید در ذهنشان این دو برند نقش می بندد.

گاردن
گاردن به عنوان یک محور انتقال نیرو در جهت به حرکت در آوردن دستگاه سمپاش پشت تراکتوری فعالیت می کند. و ظیفه این اجزاء انتقال نیروی مورد نظر به موتور سمپاش پشت تراکتوری است.

گاردن سمپاش پشت تراکتوری جهت اتصال پمپ سمپاش به شفت خروجی تراکتور


مخزن سمپاش
جنس مخزن در سمپاش پشت تراکتوری پلی اتیلن است. یکی از ویژگیهای مخزن سمپاش پشت تراکتوری این است که در برابر سموم مقاومت بالایی دارد.مخازن سمپاش یکی از ارکان اصلی در یک دستگاه به شمار می آید چرا که مخزن می بایست ساعت ها محلول سموم را نیز در خود نگه دارد.

به همین منظور  میبایست جنس این مخازن از موادی باشد که واکنش های شیمیای عکس درون آنها رخ ندهد. و یا رسوب نکند، چرا که با بروز یک چین مشکلی امکان گرفتگی نازل ها تا ۹۰ درصد افزایش  می یابد که این مشکل به خودی خود عمر دستگاه مربوطه را کاهش می دهد.

تمامی مخازن در ۳ رنگ سبز ، زرد ، و سفید خلاصه می شوند. که نمونه سبز آن با نام سبز طرح ترک شناخته شده است که جزو پر طرفدار ترین مخازن به شمار می آید، و طراحی آن طبق استاندارد ها اروپائی می باشد.

نمونه زرد رنگ آن نیز از جنس پلی اتیلن مرغوب تولید می شود که این نمونه نیز در بین کشاورزان جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده است. نمونه سفید رنگ آن به نسبت طرح سبز و زرد نیز از کیفیت کمتری نیز برخوردار می باشد.

مزایای استفاده از سمپاش پشت تراکتوری:

  • عملیات پاشیدن سموم را بطور یکنواخت انجام می دهد
  • نسبت به سایر سمپاش های دیگر، مصرف سم را تا 50 درصد کاهش می دهد
  • سبب حفظ محیط زیست می گردد
  • سرعت عملیات سمپاشی را تا 7 برابر بالاتر می برد
سمپاش توربین دار باغی یا سمپاش اتومایزر

سمپاش اتومایزر باغی یا همان سمپاش پشت تراکتوری باغی که دارای دو نوع توربین دار کششی و سوار کننده بوده و برای پاشش سم های و کود های شیمیایی در باغات مناسب می باشد. از بین برنده عفونت و آلودگی در محیط باز و سالن های بسیار بزرگ است. به این مدل سمپاشی مکانیزه گفته می شود. در ظرفیت های 800، 1000، 1500، 2000 لیتری به دو صورت سوار شونده و کششی موجود می باشند. طول پاشش در سمپاش توربین دار باغی 5 الی 6 متر است.

ویژگی های انواع سمپاش توربینی زراعی

  1. قابلیت تنظیم زاویه فن
  2. راندمان کاری بالا
  3. پخش یکنواخت سم
  4. در دو حالت کششی و سوار شونده
  5. جنس بدنه توربین از ورق گالوانیزه
  6. جنس مخزن پلی اتیلن
  7. قابلیت شستشوی دستی و مداری
  8. ضد عفونی کردن و رفع آلودگی در محیط های باز
  9. دارای شاسی مقاوم
  10. همزن برای انواع سموم
  11. مجهز به پمپ های پیستونی و دیافراگمی
  12. لوله خرطومی با قابلیت پاشش 35 تا 40 متر در دو جهت عمودی و افقی
  13. مجهز به صافی و فیلتر خارجی با چهار مرحله فیلتراسیون
  14. دارای فشار شکن
  15. لوله خرطومی دارای سیستم هیدرولیکی

مزایای سمپاش توربولاینر

  • پاشش یکنواخت تمام سطوح
  • حذف نیرو انسانی و خطاهای ناشی از آن
  • مصرف سم کم تر
  • کمک به خاک و محیط زیست
  • سرعت عملیات سمپاشی را افزایش می دهد.

مزایای سمپاش اتومایزر باغی

  • دارای شاسی مستحکم با رنگ کوره ای الکترواستاتیک مقاوم در برابر آفتاب است.
  • سیستم پرکن مخزن
  • جنس مخزن از پلی اتلین مقاوم در برابر انواع سموم
  • مجهز به صافی و فیلتر های خارجی که باعث جلوگیری از آسیب پمپ و نازل می شود.
  • دارای فشار شکن برای کنترل در کار و کنترل جریان
  • مجهز به گیربکس های دو سرعته
  • قابلیت تنظیم فن هوادهی
  • مجهز به نازل ضدچکه
  • دارای همزن هیدرولیکی برای همزدن انواع سم
سمپاش پشت تراکتوری سوار شونده

این سم پاش ها چرخ و شاسی ندارند و کلاً به تراکتور وابسته هستند. با قرار دادن آن ها روی شاسی و چرخی که پشت تراکتور قرار گرفته و اتصال سه نقطه یعنی، محور به PTO تراکتور و دو بازوی هیدرولیک، عمل سمپاشی انجام می شود. مخازن سمپاش پشت تراکتوری سوارشونده گنجایش 200، 400، 600 و 800 لیتری دارد. دارای قابلیت اتصال به انواع تراکتور ها و پاشش یکنواخت محلول توسط نازل ها می باشد. از ویژگی های سمپاش پشت تراکتوری بوم دار می توان به درب سوپاپ اطمینان، مقاومت در برابر اشعه آفتاب اشاره کرد.

انواع سمپاش پشت تراکتوری:

سمپاش پشت تراکتوری بوم دار و انواع آن :

این سمپاش فقط برای سمپاشی مزارع طراحی شده است.در کشور ما بطور معمول با مخزن ۴۰۰ لیتری و بوم ۸ متری ساخته می شود. بهترین سمپاشی که بیشترین مبارزه کارایی در مبارزه باعلف های هرز را دارد این نوع سمپاش است.

 انواع سمپاش پشت تراکتوری بوم دار  :

الف)سمپاش بوم دار سوار شونده:

کاملا وابسته به تراکتور بوده و به اتصال سه نقطه تراکتور شمال شافت و دو بازوی هیدرولیک ازنزدیک نیاز دارد.

ب)سمپاش بوم دار کششی:

نیمه وابسته به تراکتور است .برای تامین انرژی پمپ صرفا از شافت استفاده می شود.با نصب سمپاش بر روی یک شاسی دارای دو چرخ نیازی به استفاده از بازوهای هیدرولیک نیست.

ج)سمپاش بوم دار خود کششی:

کاملا مستقل بوده و هیچ نیازی به ماشین های کشاورزی ندارد.

سمپاش پشت تراکتوری بوم دار :

سمپاش پشت تراکتوری بومدار با طراحی های متنوعی که در ساختار آنها به وجود آمده، کارآیی هر یک را به نوعی خاص کرده است. دستگاه های سمپاشی یکی از اعضای خانواده ادوات کشاورزی محسوب می شود. که کار سمپاشی در مزارع و باغات را بر عهده دارد، و با توجه به سم مورد نظر، و نوع پاشش، و زمین مذکور، نوع این دستگاه تغییر می کند.

دستگاه های سمپاش پشت تراکتوری بوم دار با توجه به قدرت موتور و مخازن آنها ، متراج و بلندی بومشان تغییر می کند. و در صورت افزایش سطح پاشش، می بایست قدرت موتور این دستگاه ارتقاع پیدا کند تا عمل پاشش را در تمامی خروجی ها به یک اندازه تنظیم شود. در برخی موارد خریدار قصد بر این را دارد تا برخی از تجهیزات مانند موتور دستگاه را قوی تر کند،

برای مثال سفارش سمپاش 800 لیتری را داده و قدرت موتور آن را به بالا ترین حد ارتقاع دهد، در این موارد با نظر مهندس و طراح اصلی این دستگاه ها امکان این امر وجود دارد. به این دلیل که به نسبت قدرت موتور، برخی از تجهیزات نیز ملزم به ارتقاع به سطح بالاتر نیز می باشند. و این امر اگر با نظر کارخانه صورت پذیرد بدون شک بازدهی بالاتر، و دوام بیشتری را نیز به همراه دارد.

تذکر :

لازم به ذکر است برخی از سموم که می بایست به خاک نفوذ کند، با ترکیب آن با آب، و در زمان آبیاری این عمل صورت می پذیرد. و دستگاه سمپاش زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که، احتیاج بر این باشد تا سموم مورد نظر به صورت مصتقیم بر روی گیاه، یا برگ درختان نشسته و تاثیرات خود را نشان دهد.

ویژگی سمپاش پشت تراکتوری  باغی بوم دار

  • جهت پاشش سموم و کودهای شیمیایی مایع
  • مخزن های مقاوم در مقابل خوردگی سموم شیمیایی و از جنس پلی اتیلن
  • دارای بوم با وزن سبک و مقاوم فولادی
  • ارتفاع پاشش قابل تنظیم 30 الی 120 سانتی متر و عرض کارکرد 8، 10، 12 و 16 متر
  • تجهیز شده با پمپ های پیستونی و دیافراگمی ایتالیایی
  • شامل همزن هیدرولیکی
  • قابلیت نصب بر روی تمام تراکتورهای کشور

سمپاش پشت تراکتوری لانـس دار :

دستگاه های سمپاش پشت تراکتوری لانس دار در دو نمونه سوار شونده، و کششی موجود می باشد. نمونه سوار شونده سمپاش پشت تراکتوری لانس دار با مخزن هایی در گنجایش ۲۰۰، ۴۰۰، ۶۰۰، و ۸۰۰، لیتری، و کشنده سمپاش پشت تراکتوری لانس دار با مخزن ۱۰۰۰، و ۲۰۰۰، لیتری بوده، که شاسی آن از بهترین کیفیت فولاد ساخته شده است، و موتور آن نیز از دو نمونه ایتالیایی، و ترک بوده که با توجه به درخواست خریدار تائین می شود.

سمپاش پشت تراکتوری لانس دار:

به سمپاشی گفته می شود که به وسیله شیلنگ عمل پاشش صورت می پذیرد. و در بسیاری از مراکز نیز کاربرد بسیاری از خود نشان داده است. و در برخی قسمت ها یا مناطق که امکان انتقال دستگاه به آن مشکل می باشد، به وسیله این نمونه از سمپاش صورت می پذیرد.

مشخصات سمپاش پشت تراکتوری لانس دار :

  1. مخـزن ۳ تکه که شامل، مخزن اصلی، شستشوی دست، و مدار سمپاش می باشد. که تمامی موارد با توجه به انتخاب مشتری صورت می پذیرد.
  2. دارای همزن هیدرولیکی.
  3. دارای پر کن مکشی بوده که از آلودگی محیط جلوگیری می کند.
  4.   مجهز به شیلنگ جمع کن قرقره ای.
  5. دارای سیستم جک چرخ دار برای راحتی در تنظیم ارتفـاع.

خرید سمپاش پشت تراکتوری لانس دار جهت سمپاشی، و مبـارزه با انـواع مختلف آفـات و بیماری های گوناگون در تمامی محـصولات باغی و زراعی مورد استفاده قرار می گیرد. در ضمن شستشو و ضـدعفونی تمامی مراکز، یا محیط دامداری و مرغـداری ها نیز از دیگر کارآیی های این دستگاه می باشد.

امروزه تجهیزات زیاد و متنوعی برای رسیدگی به امور تجهیزات کشاورزی و باغبانی ایجاد شده است که به باغبانان و کشاورزان کمک شایانی نموده و به عبارتی کار آن ها را راحت تر می نماید. سمپاش یکی از مهم ترین تجهیزات برای انجام کارهای کشاورزی و باغبانی می باشد که باید در هر زمین کشاورزی یا هر باغ وجود داشته باشد. 

نوشته های مشابه

‫33 دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید
    بنظرتون کدوم یکی از سمپاش ها بیشترین کارآیی رو برای سمپاشی مزارع بزرگ داره.آیا سمپاش پشت تراکتوری بهترین گزینه هست؟

    1. سلام ممنون از شما. بله اگر حمل ونقل تراکتور توی این مزارع امکان پذیر باشه بهترین گزینه سمپاش پشت تراکتوری بوم دار هست ولی اگر امکان پذیر نباشه سمپاش پشت تراکتوری لانس دار بهترین گزینه هست.

  2. سلام وقت بخیر. تفاوت سمپاش پشت تراکتوری لانس دار و سمپاش پشت تراکتوری بوم دار چیه؟

    1. سلام.ممنون..سمپاش پشت تراکتوری لانس دار جهت سمپاشی، و مبـارزه با انـواع مختلف آفـات و بیماری های گوناگون در تمامی محـصولات باغی و زراعی مورد استفاده قرار می گیرد. در ضمن شستشو و ضـدعفونی تمامی مراکز، یا محیط دامداری و مرغـداری ها نیز از دیگر کارآیی های این دستگاه می باشد.
      برای کارهای زراعتی بزرگ و مزارع با هکتار زیاد مانند گندم‌زارها، شالیزارها، زمین‌های یونجه و غیره
      نوعی سمپاش وجود دارد به نام سمپاش پشت تراکتوری بوم دار که مخصوص این کار طراحی شده است. مخازن این سمپاش بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ لیتر گنجایش داشته و با داشتن یک بوم بلند به طول هشت متر می‌تواند مساحت بسیاری را در مدت زمان کمی سمپاشی کند.

  3. سلام وقت بخیر…آیا سمپاش های توربولاینر و ازاین قبیل سمپاش ها جزء سمپاش پشت تراکتوری محسوب میشوند؟

    1. سلام. بله سمپاش پشت تراکتوری توربولاینر ، سمپاش پشت تراکتوری لانس دار و از این قبیل سمپاش ها باید به تراکتور متصل شوند. و جزء سمپاش های پشت تراکتوری محسوب می شوند.

    1. سلام ممنون..بعضی از سمپاش ها مثل سمپاش اتومایزر، سمپاس پشت تراکتوری بوم دار و سمپاس پشت تراکتوری لانس دار رو میشه به تراکتورهای گلدونی متصل کرد.

    1. سلام ممنون. از مزیت های سمپاش پشت تراکتوری: کاهش هزینه های کارگری و افزایش سرعت سمپاشی
      عدم ریزش کود و سم روی زمین که موجب جلوگیری از هدر رفتن سم یا محلول می شود.
      یکسان بودن قطر سموم خارج شده
      یکنواختی پاشش بالا
      کاهش هزینه عملیات سم پاشی
      افزایش سرعت سمپاشی
      می باشد.

    1. سلام، سمپاش پشت تراکتوری به دو دسته کلی سمپاش پشت تراکتوری بوم دار و سمپـاش پشت تراکتوری لانـس دار
      تقسیم می شود.

  4. باسلام و خسته نباشید..چند نوع سمپاش پشت تراکتوری در کشاورزی مورد استفاده قرار میگیره؟

    1. سلام ممنون از شما.به طور کلی سمپاش پشت تراکتوری به دو دسته سمپاش پشت تراکتوری کششی یا کشنده و سمپاش پشت تراکتوری سوار شونده تقسیم میشود.

    1. سلام. در دستگاه سمپاش پشت تراکتوری طول بوم در حدود 8 تا 26 متر است که این حدود در سمپاش پشت تراکتوری متغییر می باشد.

    1. سمپاش‌ پشت تراکتوری سوار شونده در اراضی کوچکتر استفاده می‌شود که فاقد چرخ و شاسی هستند و کاملا وابسته به تراکتور بوده و به اتصال سه نقطه تراکتور شمال شافت و دو بازوی هیدرولیک ازنزدیک نیاز دارد.

    1. سلام ممنون. بله در صورت نیاز امکان نصب همزن وجود دارد اما با استفاده از قابلیت برگشت سم در پمپ بدون نصب همزن هم این امکان وجود دارد.

    1. سلام. برای درخواست قیمت و راهنمایی درباره سمپاش پشت تراکتوری 600 لیتری با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

    1. سلام از سمپاش پشت تراکتوری برای سمپاشی در اراضی وسیع استفاده می شود. سم پاش های پشت تراکتوری به دو دسته کلی سمپاش پشت تراکتوری کشنده و سمپاش پشت تراکتوری سوارشونده تقسیم می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *