تراکتور دوچرخ

[supsystic-slider id=1 position=”center”]

یکی از جدید ترین انواع تیلر ، تراکتور های دوچرخ می باشند که در مدل های مختلف تولید می شوند . تراکتور دوچرخ نمونه کوچک شده تراکتور چهار چرخ می باشد که تقریباً همه توانایی های یک تراکتور را در حجم کوچکتر در خود جای داده است . از آنجا که به دلیل بزرگ بودن تراکتور چهار چرخ امکان تردد آن در باغات و بین درختان سخت می باشد .

همچنین سنگین بودن تراکتور چهار چرخ باعث می شود در زمین های شالیزار که باتلاقی است فرو برود و زمین را سفت و خاک و گل را فشرده کند ، لذا به وسیله ای با همان توانایی ها ولی وزن و حجم کمتر نیاز است که تراکتور های دو چرخ این شرایط را دارد .

تراکتور های دو چرخ علاوه بر باغستان ها و شالیزار ها در گلخانه ها و مزارع کوچک نیز کاربرد دارد . با توجه به هزینه خرید بالای تراکتور و بزرگ بودن و قدرت مانور کم تراکتور ها در زمین ها و باغات کوچک استفاده از تیلر کولتیواتور ( تراکتور دوچرخ ) گسترش زیادی در دنیا پیدا کرده است .

تراکتور های دوچرخ کاربرد بیشتری دارند . امکان نصب ادوات گوناگون مثل کلتیواتور تراکتور های دوچرخ را به یک ماشین همه کاره در زمین های کشاورزی تبدیل کرده است . با نصب کولتیواتور ، تراکتور های دوچرخ می تواند علاوه بر خاک ورزی های عمق زیاد ، در سطح بالایی و عمق کم هم عملیات خاک ورزی را انجام دهد .

فرمان تراکتور های دوچرخ :

طراحی بیشتر تیلر ها به گونه ای است که فقط از قابلیت تنظیم ارتفاع برخوردار است ؛ اما مهندسی فرمان تراکتور های دوچرخ کاملا متفاوت است . در تراکتور های دوچرخ اپراتور می تواند علاوه بر تنظیم ارتفاع فرمان بر اساس قد خود ، فرمان را در زوایای مختلف بچرخاند و به راحتی پشت دستگاه حرکت کند.

مفهوم فرمان متحرک در تیلر ها و تراکتور های دوچرخ معنای متفاوتی دارند ، به این صورت که در تیلر ها فرمان متحرک به جابجایی دستی فرمان ( پیج و مهره ) و چرخاندن فرمان به طرفین و بالا پایین می باشد . ولی در تراکتور های دوچرخ با استفاده از شاسی هایی برای جابجایی فرمان به طرفین و بالا پایین استفاده می شود .

زمانی که فرمان دستگاه را به طرفین جابجا می کنید و در زمان شخم زنی پا بر روی قسمت شخم زده شده نمی گذارید .

ویژگی های تراکتور دو چرخ :

قابلیت استفاده در همه زمین های کشاورزی و باغی را داشته و به دلیل قابلیت چرخش 180 درجه ای فرمان امکان نصب همه ادوات از جمله روتیواتور شخم زن ، دروگر علف چین ، دروگر گندم چین و هد چمن زن را به شافت خروجی دارد .

ادوات الحاقی دیگر مثل گاوآهن دوطرفه ، نهرکن ، مرزکش ، بیل تسطیح زمین ، پنجه غازی ، تریلی و صندلی نفربر ، نیز قابلیت نصب روی مالبند تراکتور دوچرخ را دارد که بعضی از این ادوات مدل ویژه تراکتور دوچرخ دارند و بعضی از آنها مثل مرزکش و پنجه غازی را با اندکی تغییرات می توان به دستگاه وصل کرد .

تراکتور دوچرخ بنزینی دارای گیربکس صنعتی با 4 دنده جلو و 3 دنده عقب می باشد که به همراه فرمان با قابلیت چرخش 180 درجه ، توانایی بالایی برای کار در شرایط سخت و در زمین های شیب دار را به آن داده است .

تراکتور دوچرخ علاوه بر داشتن قوی ترین گیربکس دارای قفل دیفرانسیل برای هر دو چرخ می باشد که تنها با فشار دادن اهرم مربوطه بر روی فرمان چرخ مربوطه قفل شده و چرخ دیگر حول آن چرخ می چرخد و برای دور زدن نیازی به فشار بر دست نمی باشد . این ویژگی برای زمانی که نیاز به چرخش فراوان مثل شخم زدن دور درختان می باشد کارآیی بالایی دارد .

موتور های قابل استفاده در تراکتور های دو چرخ بنزینی از 7 اسب بنزینی طرح هوندا 177 و 8.5 اسب بنزینی GX270 می باشد که رایج ترین مدل 7 اسب بنزینی طرح هوندا می باشد .

ادوات الحاقی به تراکتور دوچرخ :

مهمترین و اولین ادوات مورد استفاده برای خاک ورزی می باشد که به دوپیچ دور شافت خروجی تراکتور دوچرخ بسته می شود و برای انجام کار خود از قدرت کششی دستگاه استفاده می نماید و وظیفه شخم زدن زمین را دارد .

این گاوآهن از مدل دوطرفه بوده و پس از رسیدن به انتهای مسیر نیاز به برگشتن به نقطه شروع کار جهت ادامه شخم زنی نمی باشد و در همان انتهای مسیر با چرخش گاوآهن که با آزاد کردن ضامن و بطور دستی انجام می گردد ، فرایند شخم زنی از همان نقطه آخر و در مسیر برگشت ادامه می یابد . تیغه های گاوآهن پس از استفاده و فرسایش قابلیت تعویض را دارد .

  • گاری :

همه مدل های تراکتور دوچرخ قابلیت اتصال تریلی برای حمل بار را دارد که به مالبند دستگاه بسته می شود و در ابعاد مختلف و مدل های صندلی دار و ساده تولید می شود . تریلی ها بسته به قدرت تراکتور دو چرخ و اندازه خود تریلی قابلیت حمل بار از 300 کیلوگرم تا 1000 کیلوگرم را دارند .

گاری تراکتور دوچرخ
گاری
  • روتیواتور :

یکی از مهمترین و پرکاربرد ترین ادوات مورد استفاده در تراکتورهای دوچرخ ، روتیواتور می باشد که از یک محور و تعدادی تیغه خم تشکیل شده است که به دور محور بسته شده اند و به شافت خروجی تراکتور دوچرخ بسته می شوند و به کمک نیروی محرکه گیربکس دستگاه می چرخند .

روتیواتور SKN 80 CM:

تیغه های اروپایی و مونتاژ داخل که عرض کل دستگاه 80 سانتی متر می باشد و عریض ترین و ارزانترین روتیواتور برای تراکتور دوچرخ bcs740 در بازار است

روتیواتور
روتیواتور
  • دروگر ( کاتربار ):

از ادوات الحاقی مختص به تراکتور دوچرخ ایتالیایی می باشد که برخلاف دروگرهای تک کاره که از دستگاه خود جدا نمی شوند، این الحاقی را می توان هنگام کار به دستگاه متصل کرد و پس از اتمام کار از دستگاه جدا کرد . وظیفه اصلی این دروگر ها کندن علف های هرز و یونجه می باشد .

این الحاقی برای اتصال به دستگاه نیاز به یک واسطه دارد که به آن ترانسمیشن گفته می شود که وظیفه انتقال قدرت از گیربکس به هد را بر عهده دارد . ترانسمیشن در دو نوع روغنی و خشک وجود دارد که معمولاً از مدل روغنی به دلیل دوام بالاتر استفاده می شود .

دروگر یا کاتربار
دروگر ( کاتر بار )
  • ترانسمیشن :

ترانسمیشن واسطه اتصال شفت خروجی تراکتور دوچرخ و تیغه های دروگر است که کاور دروگر روی آن نصب می شود .

ترانمیشن
ترانسمیشن

انواع هد دروگر تراکتور دوچرخ :

  • دروگر( کاتربار) LVB 115 CM ناخن دار :

تیغه های این مدل ساخت اروپا می باشد و مناسب ترین قیمت را در بین هد دروگرها دارد . وظیفه ناخن ها هدایت علوفه ، یونجه و گندم دروشده به قسمت میانی دروگر جهت جمع آوری راحت آن می باشد .

  • دروگر (کاتربار) BCS – 115 CM ایتالیایی ناخن دار :

این هد کاملاً تولید شده در ایتالیاست که با کیفیت بسیار بالا و نسبتاً قیمت بالاتر موجود می باشد . وظیفه ناخن ها هدایت علوفه، یونجه و گندم دروشده به قسمت میانی دروگر جهت جمع آوری راحت آن می باشد .

  • دروگر ( کاتربار) BCS – 100 CM ایتالیایی :

این هد نیز کاملاً تولید شده در ایتالیاست که کیفیت بالایی دارد و نسبت به مدل های دیگر عرض کار کمتری دارد .

  • نهر کن تراکتور دوچرخ :

برای ایجاد جوی یا شیار جهت آبیاری استفاده می شود که به دوپیچ دور شافت خروجی تراکتور دوچرخ بسته می شود و برای انجام کار خود از قدرت کششی دستگاه استفاده می نماید .

نهر کن
نهر کن
  • هد چمن زن تراکتور دوچرخ :

این هد نیز به شافت خروجی دستگاه بسته می شود و وظیفه یک چمن زن را بدون هزینه اضافه برای خرید یک چمن زن کامل انجام می دهد. این الحاقی فعلاً در بازار کشورمان موجود نمی باشد .

هد چمن زن
هد چمن زن
  • هد علف خردکن تراکتور دوچرخ :

این ادوات الحاقی نیز به شافت خروجی دستگاه بسته می شود و برای خرد کردن علف ها استفاده می شود که در حال حاضر در ایران موجود نمی باشد .

هد علف خورد کن
هد علف خورد کن
  • هد برف روب تراکتور دوچرخ :

این هد نیز به شافت خروجی گیربکس تراکتور دوچرخ ایتالیایی بسته می شود و برای برف روبی و تمیز کردن مسیر از برف استفاده می شود. در حال حاضر هد برف روب در بازار کشورمان موجود نمی باشد .

هد برف روب
هد برف روب
  • هد جارو تراکتور دوچرخ :

این هد وسیله ای کارآمد برای تمیز کردن هر مسیر آسفالته یا بتونی می باشد که به شافت خروجی دستگاه بسته می شود ولی در حال حاضر در بازار موجود نمی باشد .

هد جارو
هد جارو
  • تیغه برف روب ( کودروب ) تراکتور دوچرخ :

تراکتور دوچرخ وسیله ای کارآمد برای برف روبی در فصل زمستان و کود ریزی زیر درختان می باشد که به دوپیچ دور شافت خروجی تراکتور دوچرخ بسته می شود .

تیغه برف روب
تیغه برف روب

قدرت تراکتورهای دو چرخ :

تراکتور های دوچرخ بر اساس موتوری که روی آن نصب می شود در دو نوع بنزینی و دیزلی ارائه می شود . قدرت و توان هر کدام از این مدل ها متفاوت می باشد . نوع دیزلی تیلر و تراکتورهای دو چرخ برای امور کشاورزی سنگین مناسب است .

مدل بنزینی این دو محصول هم در زمین های کوچک و عملیات سبک کشاورزی کاربرد بیشتری دارد . شما می بایست در گام اول متراژ زمین خود را مورد بررسی قرار دهید ، حجم کار خود را ارزیابی کنید و برآورد درستی از میزان عملیات شخم زنی و خاک ورزی خود داشته باشید .

ایمنی و ارتعاش فرمان :

در تیلرها هنگام عملیات خاک ورزی ارتعاشات زیادی به اپراتور منتقل می شود ، دلیل اصلی این اتفاق نبود چرخ و جایگزین کردن تیغه با چرخ ها می باشد . در تراکتور های دوچرخ ادوات خاک ورزی در قسمت پشت تراکتور نصب می شود . به همین دلیل اپراتور ارتعاشات کمتری احساس می کند . این امر موجب می شود راننده کنترل بهتری روی دستگاه و عملیات خاک ورزی داشته باشد .

* هر کدام از این عوامل می تواند بر نوع و توان محصولی که می خرید تاثیرگذار باشد .*

چند مورد از کاربرد های تراکتور دوچرخ :

  • خاک ورزی :

شخم زدن که با گاوآهن که به مالبند تیلر کلتیواتور بسته می شود انجام می پذیرد . خرد کردن کلوخ ها و از بین بردن علف های هرزکه با روتیواتوری که به جای چرخ ها بسته می شود انجام می پذیرد . دیسک زدن : این عمل با دیسک 2 پره ای که به دو سمت محور روتیواتور بسته می شود انجام می پذیرد .

  • شیار زنی :

برای ایجاد شیار یا نهر جهت انتقال آب با بستن الحاقی نهرکن به تیلر کولتیواتور 10 اسب میتوان این عمل را انجام داد . ایجاد پشته با کمک الحاقی پشته زن که به جای چرخ های تیلر کلتیواتور بسته می شود .

  • صاف کردن خاک و کود روبی :

به کمک لولر یا صاف کن که به مالبند تیلر کولتیواتور بسته می شود انجام می شود .

  • مرز بندی :

برای ایجاد مرز بین قسمت های مختلف زمین یا باغ می توان از مرزکش که به مالبند تیلر کلتیواتور بسته می شود استفاده کرد .

  • پمپ آب :

شافت خروجی گیربکس تراکتور های دوچرخ قادر به راه انداختن پمپ آب و انتقال آب از مخزن آب یا رودخانه به باغ می باشد . برای این منظور بایستی پمپ آب متناسب با قدرت تیلر کولتیواتور را بطور مستقیم یا با رابط فولی و تسمه به تیلر کولتیواتور کوپل کرد .

  • انتقال بار :

تیلر کولتیواتورها مخصوصاً مدلهای قویتر ( 7 اسب دیزلی به بالا ) قادر به حمل گاری با بار هستند که به مالبند تیلر کولتیواتور بسته می شود و بسته به قدرت تیلر کولتیواتور از 200 تا 700 کیلوگرم بار را میتواند جابجا کند .

نکات لازم جهت خرید تراکتور دوچرخ 740 بنزینی :

از آنجا که تراکتور دوچرخ یک محصول با قابلیت سفارشی سازی می باشد ضروری است که حین خرید به نکاتی توجه شود .

نوع موتور مورد استفاده در این دستگاه ها از جنبه سوخت مصرفی به دو نوع بنزینی و دیزلی ( گازوئیلی ) تقسیم بندی می شود که مدل بنزینی قیمت پایین تری داشته و از لحاظ قیمت قطعات موتور نیز دارای قیمت پایین تری می باشد . قیمت سوخت بنزین به نسبت سوخت دیزل گرانتر می باشد .

موتورهای بنزینی دارای آلایندگی کمتری به نسبت موتورهای دیزلی داشته و سروصدای کمتری نیز تولید می کنند . روشن کردن مدل های بنزینی مخصوصاً در هوای سرد راحتتر می باشد .

از لحاظ قدرت موتور های دیزلی قویتر از موتورهای بنزینی می باشند و در دور پایین موتور ، برتری قابل توجهی نسبت به موتورهای بنزینی دارند . چنانچه مایل به استفاده از روتیواتور شخم زن می باشید و از آنجا که روتیواتور در دور پایین کار می کند، بهتر است که دستگاه را با موتور دیزل سفارش دهید .

لاستیک در سه سایز 8–400 و 10–400 و 10–500 می تواند سفارش داده شود . سایز 8–400 کمترین قیمت را دارد و معمولاً با این مدل در سایت های فروشگاهی قیمت گذاری می شود ولی تعادل دستگاه با لاستیک کوچک کم بوده و بهتر است لاستیک 10–400 یا 10– 500 سفارش داده شود. چنانچه لاستیک 10–500 انتخاب شود برای عدم برخورد لاستیک با بدنه دستگاه لازم است کیت دوتایی واسطه چرخ نیز سفارش داده شود .

چنانچه موتور 7 اسب دیزل انتخاب شود میتوان مدل استارتی این موتور را نیز سفارش داد .

نانچه دستگاه قابلیت انتخاب نوع فرمان ( ثابت یا متحرک ) را دارد بهتر است که فرمان متحرک انتخاب شود ، بدلیل اینکه با هزینه جزیی کارایی دستگاه دوبرابر می شود .

برای استفاده از تراکتور دوچرخ 740 بنزینی لازم است به چند نکته توجه شود :

روغن مورد استفاده در موتور دستگاه بنا به فصل دو نوع 10W40 و 10W50 می باشد .

روغن مورد استفاده در هواکش روغنی از همان روغن موتور می باشد .

روغن دنده مورد استفاده در این دستگاه واسکازین 80W90 می باشد .

قبل از استفاده بایستی روغن موتور ، روغن هواکش و روغن دنده بررسی شود و چنانچه نیاز به تعویض یا اضافه کردن روغن باشد حتما پیش از روشن کردن دستگاه انجام گردد . سوخت دستگاه نیز لازم است تکمیل باشد . در موتورهای بنزینی لازم است از سالم و تمیز بودن شمع موتور نیز اطمینان حاصل شود .

پس از بررسی موارد بالا، دستگاه را در حالت خلاص قرار داده وچنانچه شافت PTO در حالت درگیر باشد ، آن را آزاد می کنیم . شیر باک را باز کرده تا سوخت به موتور برسد ، اهرم ایمنی روی فرمان را در حالت پایین قرار می دهیم ، سپس اهرم ساسات را کشیده و فرایند روشن کردن را با هندل یا سوئیچ استارت انجام می دهیم . پس از روشن شدن موتور اهرم ساسات را به جای خود بر میگردانیم و میزان سوخت ورودی را با اهرم گاز زیاد می کنیم .

حال میتوانیم با گرفتن کلاج و درگیر کردن گیربکس با اهرم دنده دستگاه را به حرکت در بیاوریم . پس از دنده زدن میتوان ادوات الحاقی را با اهرم PTO درگیر کرد .

هنگام استفاده از ادوات بایستی فاصله مناسب آن ادوات را با زمین در نظر گرفت .

تعویض روغن موتور :

روغن موتور را برای بار اول پس از 5 ساعت کار و برای بار دوم پس از 20 ساعت کار تعویض کنید و بعد از آن پس هر 50 ساعت کار روغن موتور تعویض گردد ( برای موتور از روغن 10W40 با API بالا ( CE ) وبه میزان 65 لیتر استفاده نمایید ) در مورد موتورهای بنزینی از روغن با استاندارد ( SF ) و بالاتر استفاده نمای dn .

  • واسکازین گیربکس :

واسکازین برای بار اول پس از 5 ساعت کار باید تعویض گردد و سپس گیربکس را با گازوئیل شستشو داده تخلیه نمایید و بعد از آن گیربکس را از واسکازین تکمیل نموده و پس از هر 1000 ساعت تعویض گردد ( برای گیربکس از واسکازین 80W90 و به میزان 2.5 لیتر استفاده گردد . )

نکته مهم:
هواکش دستگاه از نوع روغنی می باشد در کاسه هواکش به میزان 100CC روغن 10W40 بریزید و پس از هر 10 ساعت کار روغن داخل هواکش را تعویض و توری هواکش را تمیز نمایید .

مزایای تراکتور دوچرخ 740 بنزینی :

  • داشتن گیربکس کارآمد با 4 دنده جلو و 3 دنده عقب.
  • قابلیت انتخاب فرمان متحرک.
  • امکان نصب همه ادوات الحاقی.
  • امکان قفل دیفرانسیل جهت دور در جا و چرخش بر روی یک چرخ.

شناسایی بهترین زمان برای خرید تراکتورهای دوچرخ :

تراکتور های کشاورزی در فصل های گرم و زمان های درو و برداشت محصولات فروش بیشتری دارند . اگر می خواهید کمی کمتر از قیمت واقعی هزینه کنید بهتر است در زمستان یا پاییز برای خرید انواع تیلر و تراکتور های دوچرخ اقدام کنید . بعضی از شرکت ها به مناسبت های مختلف مثل نوروز و … جشنواره های پرتخفیفی برگزار می کنند .این جشنواره ها هم به نفع فروشنده است و هم خریدار. اگر بتوانید در یکی از این جشنواره ها خرید خود را انجام دهید تخفیف خوبی شامل حالتان می شود.

قیمت تراکتورهای دوچرخ :

در هر حال با توجه به کارکرد بهینه این ماشین ها قیمت فروش آن مقرون به صرفه می باشد . در B2WALL همواره قیمت های عرضه شده به نرخ کارخانه و شرکت تولید کننده است . زیرا در فرایند عرضه این محصولات واسطه ای وجود ندارد . تمام هزینه های جانبی که ممکن است در افزایش قیمت تیلرها و تراکتورهای دوچرخ موثر باشد در B2wall حذف شده است .

از طرف دیگر جشنواره ها و تخفیفات ویژه ای بر روی این محصول اعمال شده است ؛ همه این اقدامات برای رضایت مندی کشاورزان و زارعان زحمتکش این مرز و بوم انجام شده است ؛ هدف B2wall این است که قیمت محصول های این شرکت بسیار معقول تر از قیمت های موجود در سطح بازار باشد . البته شایان به ذکر است که با توجه به نوسانات بازار قیمت تراکتورهای دوچرخ ها هم دچار تغییر میشود .

گاو آهن چیست؟

گاوآهن یکی از ابزارهای خاکورزی استکه برای کندن، بریدن، شکستن لایه خاک و برگرداندن آن مورد استفاده قرار می گیرد.

امتیاز کاربر: 0.55 ( 2 نتایج)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *