مقایسه خشک کن های خانگی و صنعتی

یکی از بهترین راه‌هایی که با کمک آن می‌توانید میوه و سبزیجات خود را برای مدت طولانی‌تری نگه‌داری کنید خشک کردن آن‌ها با استفاده از خشک کن مواد غذایی می باشد. کاهش و حذف میکروارگانیسم های بیماری زا و افزایش طول عمر مواد غذایی، از عمده دلایل خشک کردن محصولات غذایی است، چراکه محیط های آبی و مرطوب زمینه ی مناسب را برای رشد و گسترش انواع الودگی ها فراهم می کنند. در حقیقت با از بین بردن رطوبت این مواد غذایی تازه، ماندگاری آن‌ها را افزایش می‌دهید.

انواع روش های خشک کردن مواد غذایی:

خشک کردن طبیعی :

در این نوع روش خشک کردن مواد غذایی ، با به کار گرفتن عوامل طبیعی موجود در طبیعت، مانند انرژی خورشیدی انجام می شود.

خشک کردن مصنوعی :

در این روش خشک کردن مواد غذایی، از ماشین آلات خشک کن برای حذف و جذب آب اضافی موجود در مواد غذایی استفاده می شود و در نتیجه مدت زمان نگهداری مواد غذایی را افزایش می دهد.

معمول ترین روش در گذشته برای خشک کردن مواد غذایی، میوه‌ها و سبزیجات استفاده از نور آفتاب بود؛ اما این روش معایب و مضرات بسیاری همچون زمان‌بر بودن،امکان آلوده شدن مواد غذایی و عدم کنترل بر میزان خشک شدن مواد غذایی را داشت. سال‌ها بعد با تولید انواع دستگاه خشک کن نوین امکانات و مزایای بسیاری در اختیار افراد قرار گرفت، ضمن اینکه هیچ یک از معایب بالا در این دستگاه‌ها دیده نشد.

دستگاه  های خشک کن مواد غذایی را به لحاظ تکنیکی و نوع تکنولوژی مورد استفاده برای ساخت آنها میتوان در دسته های مختلفی تقسیم نمود که ویژگی و کارایی هر یک از انواع خشک کن با دیگری تفاوت هایی داشته و برای انجام کاری مشخص تولید شده اند. لازم به ذکر است که نحوه کار این دستگاه‌ها با یکدیگر یکسان است. اما این تجهیزات در یک چیز متفاوت هستند و آن هم حجم میوه خشک تولید شده توسط هر یک از آن‌ها است. اگر قصد خرید یکی از این تجهیزات را دارید، در ادامه با ما همراه باشید.

دستگاه های خشک کن مواد غذایی از لحاظ حجم محصول تولید شده به دسته های زیر تقسیم می شود:

دستگاه  خشک کن خانگی:

دستگاه fooddryer خانگی مدلS102.

-دستگاه خشک کن نیمه صنعتی:

دستگاه خشک کن میوه نیمه صنعتی تک کابین (60kg) گازی:

مدل دستگاه: F60ag

ظرفیت اسمی :60 کیلو روزانه

سینی: دارد

سوخت مصرفی: گاز

توان :2000 وات

جنس بدنه: دوجداره گالوانیزه

رنگ بدنه: استاتیک کارخانه

ایفن: دارد

تعداد موتور گردش هوا:2 عدد

تعداد کانال تخلیه رطوبت:1 عدد

چرخ : دارد تابلو

برق: تمام اتومات

– دستگاه  خشک کن صنعتی:

خشک کن صنعتی مدل DS-1200 رویشگر:

این نمونه از خشک کن صنعتی برای خشک کردن انواع سبزیجات و میوه ها قابل استفاده می باشد . این مدل از خشک کن رویشگر (DS-1200) برای راه اندازی یک کسب و کار صنعتی قابل استفاده می باشد.این مدل از خشک کن های رویشگر را معمولا در کارخانجات تولید میوه و سبزی خشک استفاده می کنند.

کسانی که قصد فعالیت در زمینه خشک کردن محصولات را دارند و به فکر راه اندازی یک خط تولید هستند با استفاده از خشک کن صنعتی رویشگر فعالیت خود را شروع می کنند.در این دستگاه توسط دمنده، دمای مورد نیاز جهت خشک شدن وارد سیستم شده و با مدت زمان بسیار کوتاهتری در مقابل سیستم سنتی محصولات خشک شده و در اختیار شما قرار می گیرید گردش هوا باعث خارج شدن رطوبت از مواد خوراکی و در نتیجه خشک شدن آن ها می شود .

دستگاه رویشگر دارای سیستم گرمایشی با مشعل گازی است و از لحاظ مصرف انرژی نسبت به دستگاه های خشک کن میوه و سبزی موجود در بازار برتری دارد .

• سوخت مصرفی دستگاه رویشگر گاز طبیعی می باشد.

• ابعاد سینی های رویشگر ۹۰ *۴۰ سانتیمتر می باشد.

• ارتفاع هر سینی ۵ سانتی متر و فاصله طبقات از یکدیگر حدود ۱۰ سانتیمتر می باشد.

• جنس جداره خارجی دستگاه رویشگر از گالوانیزه پیش رنگ فولاد مبارکه می باشد. قابلیت سفارشی سازی به استیل را دارد.

• ابعاد دستگاه :
ابعاد کابین : ۱۷۰*۴۸۰*۲۲۰ سانتیمتر است.
ابعاد کوره : ۱۰۰*۲۲۰*۱۱۰سانتیمتر است.

دستگاه خشک کن خانگی :مصرف روزانه میوه و سبزیجات در بسیاری از خانواده ها باعث شده است که آنها برای کاهش هزینه های خود از میوه ها و سبزیجات خشک که طول عمر و ماندگاری بیشتری دارند، استفاده نمایند. از همین رو، فروشندگان و تولیدکنندگان زیادی در سراسر کشور با آگاهی از چنین نیاز و خواسته ای در بازار محصولات غذایی، برای تولید انواع مختلفی از خشک کن میوه ها، سبزیجات ، مواد غذایی و گیاهان دارویی  اقدام نموده اند.

همزمان با پیشرفت دانش و تکنولوژی، دستگاه های  خشک کن مواد غذایی در مدل های مختلف آن مورد توجه بسیاری از افراد جامعه قرار گرفته و از طریق قابلیت های در نظر گرفته شده برای هریک از این دستگاه ها می توان فراورده های متنوعی از انواع میوه و سبزیجات را در منازل و یا کارگاه های تولیدی کوچک و متوسط برای عرضه و فروش در بازار مهیا نمود.

دستگاه خشک کن میوه خانگی همان طور که از نام آن مشخص است برای مصارف خانگی کاربرد داشته و حجم اندک یا متوسطی از انواع مواد غذایی را برای مصرف شخصی در مدت زمانی اندک و باکیفیت مطلوب واحدهای تولیدی بزرگ خشک می کند. دستگاه  خشک‌کن خانگی از سینی‌هایی تشکیل شده است که روی یکدیگر قرار دارند.

در واقع در این دستگاه سینی‌ها در فاصله کمی از یکدیگر و به صورت طبقه‌ای طراحی شده‌اند. به دلیل بهره‌مندی از این شیوه طراحی، انتقال حرارت بین سینی‌ها به راحتی صورت گرفته و میوه‌ها وسبزیجات سریع‌تر خشک می‌شوند.
لازم به ذکر است که قیمت  خشک‌کن‌های خانگی از دستگاه‌های نیمه صنعتی و صنعتی پایین‌تراست.

دستگاه خشک کن صنعتی: اگر قصد راه‌اندازی یک کسب‌وکار خانگی را دارید‌، می‌توانید از دستگاه‌های  خشک ‌کن صنعتی استفاده کنید. این تجهیزات ابعاد و اندازه بزرگتری نسبت به  خشک ‌کن‌های خانگی دارند و از این رو حجم بیشتری از میوه و سزیجات خشک را تولید می‌نمایند.

دستگاه های خشک کن صنعتی معمولا به صورت تک کابین و یا چند کابین در ابعاد مختلف طراحی و تولید شده و از سوخت مصرفی گاز و یا برق برای راه اندازی آن استفاده می شود. جنس بدنه و سینی های دستگاه خشک کن میوه و سبزی صنعتی بسیار باکیفیت بوده و در برابر هرگونه فشار و یا ضربه احتمالی به راحتی آسیب نخواهد دید،همچنین همانطور که انتظار میرود قیمت خشک کن های صنعتی از خانگی بیشتر است.

دستگاه خشک کن کابینی:

این مدل دستگاه در انواع مدل های مختلف ( تک کابین، دو کابین و سه کابین) تولید می شوند که محصولات مختلفی هم چون میوه، سبزی، گوشت و دیگر محصولات دارویی و شیمیایی را خشک می کنند.

خشک کن های کابینی دارای سینی هایی از جنس کروم آبکاری شده یا استیل هستند که تعداد و ابعاد آن ها ظرفیت دستگاه را مشخص می کند.

دقت به ظرفیت تولید و اندازه دستگاه میوه خشک کن خانگی و صنعتی با توجه به میزان انتظارات فرد برای استفاده از قابلیت های آن و همچنین مساحت فضای محیط (منزل، مغازه، کارگاه یا کارخانه) بسیار مهم و حائز اهمیت است، به طوری که حتما به هنگام خرید باید چنین مشخصه هایی را مد نظر قرار داد. از سوی دیگر، تعداد و سایز سینی های دستگاه های خشک کن مواد غذایی نیز بر حسب اندازه و مدل آن متفاوت است و هر شخص با توجه به نیاز و بودجه خود می تواند برای خرید یکی از مدل های مختلف این دستگاه در ابعاد مشخص اقدام نماید.

مشاهده انواع دستگاه خشک کن:

از دیگر نکات حائز اهمیت در خصوص خرید دستگاه خشک کن مواد غذایی خانگی و صنعتی به نوع سوخت مصرفی آنها مربوط می شود که در سه نوع برقی، گازی و یا گازوئیلی در بازار موجود هستند. استفاده از دستگاه های دوخت پلاستیک و سایر تجهیزات بسته بندی در کنار دستگاههای میوه و سبزی خشک کن نیز می تواند باعث افزایش جذابیت، کیفیت و ماندگاری محصولات تولیدی و فروش بیشتر آن ها شود

تفاوت خشک کن گازی و برقی:

خشک کن

انرژی گرمایی توسط مشعل‌های گازی و در کوره‌های محفظه دستگاه خشک کن گازی تولید شده و سپس توسط فن‌ها و سیستم گردش هوا به محفظه ترولی میوه ، سبزی و مواد غذایی منتقل می‌شود. این نوع از میوه خشک کن نسبتا حجیم است و ابعاد بزرگی دارد؛ حدودا 1 الی 2 لیتر گاز در هر ساعت مصرف می‌کند. به نسبت ابعاد، توانایی خشک کردن 60 الی 70 کیلو میوه را داشته و عموما کاربرد صنعتی دارد؛ البته می‌توان به عنوان خشک کن خانگی یا نیمه صنعتی هم از آن استفاده کرد.

دستگاه خشک کن برقی:

 خشک کن های برقی اکثرا دارای ظرفیت کوچکتری بوده و به عنوان دستگاه های خانگی مورد استفاده قرار میگیرند.  در دستگاه میوه خشک‌کن برقی، میزان مصرف برق آن به دلیل اندازه کوچکی که دارد بسیار کم می باشد،همچنین تامین حرارت برای خارج شدن آب میان بافتی در میوه و سبزی ها توسط المنت های تعبیه شده انجام میگیرد و به همین دلیل کیفیت المنت میتواند عامل اصلی در مصرف برق بشمار آید. در نظر داشته باشید که با توجه به ظرفیت پایین دستگاه اگر المنت ها کیفیت و استاندارد های لازم را داشته باشند مصرف برق دستگاه خریداری شده  استاندارد میباشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *