روانکار های صنعتی

روانکارهای صنعتی چیست؟

روانکار های صنعتی ماده‌ای هستند است که به تسهیل حرکت نسبی سطوح در تماس با یکدیگر کمک می‌کند و باعث کاهش اصطکاک و سایش میان آن‌ها می‌شود.

اگر می‌خواهید شاهد پیشرفت شرکت خود باشید باید اطمینان حاصل کنید که تمام ماشین آلات شما سالم عمل می‌کنند و باعث افزایش بهره‌ وری و سودآوری کلی شما می‌ شوند که همه اینها را می‌ توان با استفاده از یک روانکار صنعتی مناسب به‌دست آورد .

داشتن تجهیزاتی که در تمام طول سال به درستی کار میکنند منجر به کاهش هزینه‌ های عملیاتی و در نتیجه کاهش کل هزینه مالکیت می‌شود. این امر منجر به افزایش بهره‌ وری عملیات شما _ سود آوری بیشتر و در نهایت رشد کسب و کار شما می‌شود.

به همین دلیل است که وبسایت B2wall راهنمای مفصلی تهیه کرده‌ که مهم‌ترین مفاهیمی را که باید در مورد یک روانکار صنعتی مورد توجه قرار گیرد را پوشش می‌دهد و مزایای استفاده از روانکار صنعتی، انواع آن و عواملی که هنگام انتخاب روانکار مناسب باید به آنها توجه کنید را میگوید .

انواع مختلفی از روانکارها در صنایع مختلف وجود دارد، از جمله معادن، ساخت و ساز، دریایی، کشاورزی، جنگل‌‌داری، تولید، مواد غذایی و روانکارهای صنعتی خودرو. همه آنها ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند و بهترین کار این است که از نوعی استفاده کنید که الزامات خاص عملکرد تجاری شما را برآورده می‌ کند .

کاربرد روانکارهای صنعتی در دنیای صنعت : تا پیش از سال ۱۸۵۶ میلادی روغن روانکار مورد استفاده به‌ منظور حرکت ابزارها و چرخ‌ها روغن‌ های گیاهی و حیوانی مثل روغن نهنگ و …. مورد استفاده قرار می‌گرفت . اما این نوع از روغن‌ ها به‌ خاطر مقاومت کمی دارند و سریع فاسد و غیر قابل استفاده می‌شدند . پیشرفت صنعت در استخراج نفت سبب تولید روغن‌ های برتر و بهتر به‌عنوان جایگزینی برای روغن‌های حیوانی و گیاهی شد . با گذشت زمان نیاز به روغن‌ های مناسب و با کیفیت بهتر برای صنعت بیشتر احساس شد. بر این اساس با انجام دادن یک سری کار های شیمیای بر روی روغن و تصفیه آن و اضافه نمودن مواد افزودنی موجب تولید روغن‌های صنعتی بهتر و مرغوب‌ تری شد . علم روانکاری از پرکاربردترین و مهم‌ت رین علومی است که در سطح جهان شناخته شده است زیرا انسان‌ها همیشه به کاربردهای این علم وابسته هستند. امروزه روغن صنعتی روانکاری در شکل‌ های مختلفی و به‌منظور تسهل در امر روانسازی دستگاه‌ ها و همچنین بالا بردن ایمنی آن‌ ها تولید می‌شوند که این امر در صنعت بسیار مهم و مورد توجه قرار گرفته است . روغن‌ های صنعتی روانکاری می‌توان به چند مورد مانند روغن ماشین‌ کاری، روغن گیرباکس، روغن هیدرولیک، روغن چرخ ‌دنده، روغن کمپرسورو.. اشاره نمود که در ادامه بحث به توضیح بیشتری در مورد روانسازها و انواع آن در شکل‌ها و حالت‌های گوناگون که هر کدام کاربرد مخصوص به‌خود را در صنعت دارند خواهیم پرداخت.

انواع روان کننده های صنعتی و کاربرد انها در جای مناسب:

  • گریس : هر زمان که متوجه نشتی شدید که باید آب‌بندی شود ، گریس باید روانکار انتخابی شما باشد ، به ویژه اگر در محیطی با آلودگی بالا قرار داشته باشد زیرا برای کنترل نشت بسیار عالی است . همچنین استفاده از گریس راحت‌ تر است و برای همه قطعات ماشین آلات و تجهیزات که دسترسی به آنها سخت است پیشنهاد می‌شود. علاوه بر این گریس‌ها در مورد کاهش نویز و روغن کاری ماشین‌ های فرسوده گزینه ی بسیار عالیی هستند .
  • روغن : روغن‌ زمانی کاربرد دارد که شما نیاز به روانکاری و خنک سازی ماشین آلات خود به طور همزمان دارید روغن‌ دارای ویژگی منحصر به فرد انتقال حرارت می‌باشد . گرما از یک بدنه روغن به بدنه دیگر منتقل می‌شود و سپس از طریق مبدل حرارتی به بیرون پمپ می‌شود . علاوه بر این ، روغن‌ راحت‌ تر پاک می‌ شود و به راحتی به سطح فلز متخلخل نفوذ می کند .
  • روغن کمپرسور : روغن‌ کمپرسور به طور هدفمند برای ارائه روانکاری فوق العاده و محافظت عالی حتی در معرض دمای بالا، برای کمپرسورهای هوا و پمپ‌های خلاء توسعه یافته‌ است. همچنین روغن کمپرسور برای محافظت از تجهیزات شما در برابر رسوب و ایجاد لجن طراحی شده و تمام قطعات دستگاه را بدون زحمت روانکاری می‌کند. این روانکار صنعتی به دلیل خواص ضد زنگ و ضد کف، ماشین آلات را در برابر تخریب، آسیب و تولید فوم محافظت میکند .
  • روغن انتقال حرارت : روغن انتقال حرارت معمولاً برای سیستم‌های گرمایش در صنایع مختلف مانند صنایع غذایی، صنایع شیمیایی، صنایع داروسازی، نساجی، صنایع تولید پلاستیک و صنایع تولید لاستیک استفاده می‌شود. این روانکار صنعتی بسیار سیال است و محدوده عملکرد بسیار وسیعی دارد. این روغن دارای اکسیداسیون و ثبات حرارتی چشمگیر و همچنین پایداری هیدرولیتیک فوق العاده‌ای است که از تغییر شکل آن‌ها پس از قرار گرفتن در معرض آب جلوگیری می‌ کند .
  • روغن دنده فشار قوی : روغن دنده فشار قوی روغن سنگینی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد . ویژگی اصلی این روغن ، توانایی آن در کار در دماهای مختلف شرایط کاری و بارهای سنگین و همچنین عملکرد عالی حتی در صورت مواجهه با فشار شدید است . با توجه به این تنوع این روغن برای مصارف صنعتی سخت توصیه می‌شود و بیشتر در صنایع دریایی _ کشاورزی _ معدن و ساختمان استفاده می‌ شود .
  • روغن توربین : روغن توربین به عنوان عامل روان‌ کننده و خنک‌ کننده برای انواع مختلف یاتاقان‌های توربین گاز _ بخار و آب استفاده می‌شود . ویژگی‌ های روغن توربین، آن را قادر می‌ سازد تا بلبرینگ‌ های توربین را ببندند بنابراین اطمینان حاصل می‌ شود که عملکرد آن کاملا ایمن و قابل اعتماد است . این روغن همچنین برای سیستم‌ هایی که نیاز به اکسیداسیون _ زنگ زدگی و محافظت در برابر خوردگی دارند توصیه می‌شود به این معنی که می‌ توان از آن حتی در شرایط سختِ کار نیز استفاده کرد .

روغن های صنعتی روانکاری بر اساس نوع حالت میتوان به 4 گروه تقسیم بندی شوند:

  • گریس ها
  • روان کننده های جامد
  • روان کننده های مایع
  • روان کننده های گازی

گریس :
از معروف‌ترین روانکارها گریس‌ها هستند که نه به‌صورت جامد هستند و نه مایع. این روانکارها از یک سفت کننده و یک نوع روغن پایه معدنی یا سنتزی به‌دست می‌آید . این روغن صنعتی زمانی کاربرد زیادی دارد که روانکاری با روانکارهای مایع سخت و مشکل باشد و امکان روانکاری مجدد به‌راحتی میسر نباشد.

این مواد با روغن ها تفاوت هایی دارد :

  • در واقع روغن هایی هستند که به انها زخیم کننده اضافه شده است .
  • تمامی روغن هارا میتوان به گریس تبدیل کرد ام برعکس این امر امکان پذیر نیست .
  • در دمای اتاق معمولا گریس ها جامد هستند درحالی که روغن ها مایع هستند.
  • گریس ها فقط در ماشین الات _ تجهیزات یا ابزار های صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند اما روغن ها علاوه بر موارد ذکر شده کاربرد های غیرصنعتی هم دارند .
روانکار ها (گریس)
گریس

روان کننده ی جامد :

از این نوع روان کارها به‌منظور کار در مکان‌ های مانند راکتوهای هسته‌ ای که در مقابل اشعه‌ های رادیواکتیو قرار دارند و نیز در شرایط ویژه مانند حرارت زیاد و بالا خلاء مورد استفاده قرار می‌گیرند . داشتن مقاومت بالا در حالت خلا فراریت کم و درجه حرارت‌های زیاد و نیز در مقابل انرژی‌ های ناشی از تابش مواد رادیواکتیو جزء مهم‌ ترین واصلی‌ ترین خواص مربوط به روانکار های صنعتی جامد است .

روان کننده ی مایع :

روغن‌ها مهم‌ترین روانکارهای مایع هستند که جزء رایج‌ترین و پر مصرف‌ترین روانکار صنعتی هستند که به دو دسته روغن‌های سنتزی و روغن‌های معدنی تقسیم می‌شوند و از نوع مشتقات نفت خام محسوب می‌شوند. روغن‌های معدنی به‌دلیل کاربرد بیشتر داشتن در تولید روانکارهای صنعتی در مقایسه با روغن سنتزی بیشتر تولید می‌شود. روغن سنتی به‌دلیل واکنش‌های مخصوصی که بر روی آن انجام می‌شود در مقایسه با روغن معدنی دارای قابلیت‌های بیشتری است .

روانکار ها مایع
روان کننده مایع

روان کننده های گازی :

یکی از مهمرین ویژگی روانکار های گازی این است که میزان ویسکوزیته آن با تغییر درجه حرارت زیاد تغییری نمی کند . به این سبب این روانکارها می‌توانند مورد استفاده گستره وسیعی از کاربردهای صنعتی قرار بگیرند. این نوع از روانکارها مانند بخارات مایع، هلیوم، هوا و… در مواردی مانند سرعت بسیار زیاد و بارکم درجه حرارت خیلی پایین و بالا و در شرایطی که پرتو های هسته‌ ای در محیط وجود دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند .

این نوع از روانساز های صنعتی عاری از ناخالصی هستند و دارای اصطکاک کمی هستند و حالت سرریزی که در ارتباط با گریس‌ها و روانکار های مایع پیش می‌ اید در روانکار های گازی وجود ندارد. خاصیت بالا نیامدن و سریز نکردن این روان کار می‌تواند به‌عنوان یک ماده مطمئن در صنایع شیمیایی دارویی ، غذایی استفاده شود. به‌دلیل سبک بودن آن نسبت به روانکار مایع با نادیده گرفتن وزن روانکار گازی باعث می‌شود در سرعت‌های خیلی زیاد جریان آن به‌طور مداوم و یکنواخت و آرام باقی بماند به این خاطر است که در یاتاقان‌ها با سرعت بسیار بالا نسبت روانکارهای مایع کارایی بهتری دارند.

ماشین ابزارهای سنگ‌زنی دقیق که با سرعت بالا کار می‌کنند، راکتور های اتمی _ توربین‌ های گازی _ ماشین‌ های ریسندگی _ موتور جت و … مواردی هستند که از روانکار های گازی در آن‌ها استفاده میشوند . چند مورد از روان کننده گازی میتوانیم به : هوا _ هلیوم _ بخار مایعات

وظایف و مزایای روان کننده های صعنتی:

اگر می‌خواهید راندمان را افزایش داده و عملکرد ماشین آلات و تجهیزات صنعتی خود را افزایش دهید استفاده صحیح از روانکار ها حیاتی است . مایعات مورد استفاده در کاربردهای صنعتی به منظور جلوگیری از آسیب یا مشکلات ناشی از خرابی طولانی شدن فواصل سرویس افزایش زمان کارکرد ماشین آلات و افزایش بهره‌ وری اطمینان لازم را فراهم کرده‌اند شما با یک روانکار صنعتی مناسب می‌توانید انتظار داشته باشید که بهره‌ وری تجهیزات به سطح بالاتری می‌ رسد و همچنین عملکرد آن را بهینه‌ تر می‌کنید. کارایی و مزایای روانکار صنعتی به عناصری نظیر شرایط کار دستگاه و نوع روانکار بستگی دارد.

برخی از مهمترین وظایف این روان کنند ها:

روان کنندگی و کاهش اصطکاک
جلوگیری از سایش و خوردگی
جذب و انتقال حرارت و خنک نمودن دستگاه
جلوگیری از ضربه و صدمه به قطعات در حین کار و حرکت
آب بندی بین فواصل
پیشگیری از خوردگی و فساد قطعات فلزی و پلاستیکی
جلوگیری از ته نشین شدن مواد نامرغوب و لجنی در روغن های صنعتی
تمیز کردن و شستشوی قطعات
پیشگیری از ته نشین شدن و آلودگی روغن در سیستم
افزایش قدرت و عملکرد موتور و بالا نگه داشتن راندمان
از سطوح در برابر زنگ زدگی و خوردگی محافظت می کند
صرفه جویی در مصرف انرژی
انتقال حرارت
انتقال انرژی هیدرولیکی
معلق نگه داشتن مواد زائد و جلوگیری از رسوب آنها بر روی قطعات سیستم
خفیف نمودن ضربات ناگهانی

نکته:

بهتر است بدانید روان کننده ها برای سیستم های مکانیکی نه تنها نیاز به اصطکاک و سایش را کاهش می دهد بلکه عملکرد سیستم را دو چندان می کند . تولیدکنندگان روانکار صنعتی تلاش می کنند فرمول های بهینه برای طراحی و تهیه این محصول پیدا کنند.

روانکار های صنعتی که معمولا به‌ طور عمده دارای منشأ نفتی هستند و از مهم‌ ترین روانکار های مورد استفاده در صنایع محسوب می‌شوند.
روغن‌های صنعتی دارای ویژگی‌های هستند که به شرح ذیل می‌باشد:
*اکسیده نشوند و در مقابل حرارت مقاوم باشند.
*تحت تأثیر حرارت زیاد و پس از کارمداوم در لابلای قطعات تشکیل رسوبات و مواد لجنی ندهد و دارای خاصیت پاک کنندگی خوب و مناسبی باشد.
*شاخص گرانروی بالایی را داشته باشد که برای روانکارهای صنعتی ویژگی مهمی محسوب می‌شود.
*روغن دارای ضریب اصطکاک بسیار کمی باشد.
*در زمان انجام فعالیت تولید کف نکند.
*بر روی قطعات فلزی خوردگی و زنگ‌زدگی ایجاد نکند.

روغن‌های صنعتی روانکاری در کاهش یا انتقال نیروی حرکتی، انتقال یا تولید انرژی_ایجاد هوای خنک کننده یا فشرده_کاربردهای ابزار ماشین آلات و بسیاری از حوزه‌ های دیگر تولید دارای نقش مهمی هستند . این روغن صنعتی معمولا به‌شکل‌ های مختلفی و بر پایه گیاهی و نفتی که به‌ طور عمده بر پایه مشتقات نفتی هستند تولید شده و در صنایع مختلفی کاربرد دارند. فعالیت‌ های زیادی هستند که تنها با وجود روانکار ها به‌صورت یکنواخت انجام می‌گیرند که در این مورد باید ایمنی سیستم‌ ها و ماشین‌ آلات به‌شکلی خاص در نظر گرفته شوند روانکارهای صنعتی نقشی مهم و قابل توجه در کارایی و بهبود بهره‌وری و کاهش مصرف انرژی دارند . این نوع از روغن‌ های صنعتی درروانکاری بسیاری از سیستم‌ های اجرایی سیستم‌ های هیدرولیکی _ چرخ دنده‌ها سهمی مهم و اساسی دارند در واقع بدون وجود روغن‌ های صنعتی دستگاه‌ها و ماشین آلات کارای چندانی نخواهد داشت و سریع خراب شده و کاربرد خود را در صنعت از دست خواهند داد .

پایه روغن صنعتی برای روانکار ها به 2 دسته تقسیم میشود:

1_روانکار صنعتی با پایه گیاهی

2_روانکار صنعتی با پایه نفتی

گیاهی:

از فرآوری گیاهان خاصی مانند : کلزا _ خردل _ کاستور روغنی بر پایه گیاهی تولید می‌شود که همراه با افزودنی‌های خاص منشأ تولید روغن صنعتی روانکاری بر پایه گیاهی تولید می‌گردد مهم‌ ترین ویژگی این روغن‌ ها این است که تجزیه بیولوژکی راحتی دارند . هزینه تولید این نوع از روانکارهای صنعتی بالا بوده و برای مدت زمان طولانی قابل استفاده نیستند به‌دلیل محدودیت‌های که منابع نفتی برای تولید انرژی دارند روغن‌های تولید شده از مشتقات گیاهی می‌ توانند در مواردی جایگزین خوبی برای روانکارهای صنعتی پایه نفتی باشند . مجموعه کینی اویل آماده هر گونه خدمات دهی به شما عزیزان در تمام نقاط ایران می‌باشد .

نفتی :

این نوع از روغن‌ها طیف زیادی از روغن‌های صنعتی مخصوص ماشین آلات صنعتی و ماشین آلات داخل منزل را شامل می‌شود و دارای استفاده‌های عمومی نیز هستند. این نوع از روغن‌های صنعتی به‌طور معمول در کوره‌های تقطیر نفت خام با گرفتن مواد مضری مانند فسفر، گوگرد و با اضافه کردن موادی که موجب افزایش خواص روغن می‌شود تولید می‌گردد. افزودنی‌های روغن موادی هستند که موجب پایداری ویسکوزیته روغن و ثابت ماندن مقاومت آن در دمای بالا می‌شود و در نهایت موجب حفظ خواص فیزیکی و شیمیایی روغن‌های روانکار صنعتی با پایه نفت در شرایط مختلف کاری می‌ شود .

مشخصات روان کننده های خوب و مناسب :

  • دارای نقطه جوش و نقطه انجماد کم
  • پایداری دمایی
  • پایداری هیدرولیکی
  • قابلیت تخریب پذیری
  • پیشگیری از خوردگی
  • مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون
  • شاخص ویسکوزیته بالا

انواع روغن های روانکار صنعتی :

  • روغن های هیدرولیک
  • روغن ها دنده
  • روغن های انتقال حرارت
  • روغن های توربین
  • روغن های کمپرسور
  • روغن های قالب
  • روغن های ترانس
  • روغن های نورد
  • روغن های برش
  • روغن های کشش
  • روغن های محافظ
  • روغن های سخت کاری فلزات
  • روغن های فرایند لاستیک
  • روغن های فلز کاری

در گروه اول: انواع روانکارهای مورد مصرف در صنایع بزرگ کشور مانند صنایع نفت_گاز و پتروشیمی _ سیمان _ فولاد _ لاستیک _ حمل و نقل _ خودروسازی و خودرو _ معادن _ سیم و کابل _ لوله سازی و … جای می گیرد .

در گروه محصولی دوم: محصولات خودرویی شامل روغن های بنزینی و دیزلی سنتتیک _ روغن موتورسیکلت _ روغن لنچ _ جت اسکی _ قایق های موتوری دو و 4 زمانه _ تراکتور و لوکوموتیو جای می گیرد . در کنار این دسته محصولی موتوری مواد شیمیایی متعلق به دسته بندی ملزومات خودرویی از جمله ضد یخ _ ادبلو و شیشه شور نیز در دست تولید می باشد .. روغن های دنده دستی و اتوماتیک ATF نیز از دیگر محصولات است .

محصولات تولید شده در این دسته های محصولی مطابق با استانداردهای داخلی و روز دنیا مانند API, DIN _ ASTM و نیز CE می باشد .

انتخاب روان کننده مناسب صنعتی متناسب با نیاز شما :

همانطور که مشاهده کردید انواع مختلفی از روانکارهای صنعتی در صنایع استفاده می‌شود و انتخاب صحیح آن ممکن است کمی چالش برانگیز باشد . به خصوص اگر برای اولین بار این کار را انجام دهید . اگر می‌خواهید حداکثر عملکرد _ بهره‌ وری و سودآوری خود را تضمین کنید استفاده صحیح از روانکارها حیاتی است .

اولین چیزی که باید تصمیم بگیرید این است که آیا بسته به نیازهای شخصی شما استفاده از روغن صنعتی مناسب‌ تر است یا گریس . در صورت نیاز به روانکاری که کنترل نشت _ کاهش سر و صدا و روانکاری مداوم را داشته باشد گریس را انتخاب کنید . از سوی دیگر اگر به محصولی نیاز دارید که دارای خاصیت روان‌ کنندگی و خنک‌کنندگی باشد روغن صنعتی گزینه مناسبی برای شما است .
توجه کنید که ویسکوزیته روغن پایه باید برای موردِ مصرفی شما مناسب باشد تا به نتایج مطلوب برسید . هنگام تصمیم‌ گیری در مورد ویسکوزیته به نوع بار_ سرعت _ فشار و همچنین شرایط محیطی و دمایی توجه کنید زیرا روغن‌ های دارای ویسکوزیته متفاوت با عوامل خارجی واکنش متفاوتی نشان می‌دهند . سایر عوامل کلیدی که باید مورد توجه قرار گیرد ، نوع اصطکاک و سرعت عملکرد محور سرعت ثابت یا متغیر است .

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

    1. سلام
      روانکار های روغنی روان و رقیق هستند ولی رونکار های گریسی غلیظ هستند و انتخاب ان بسته به نوع استفاده ان است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *