مواد مورد استفاده در دستگاه دایکاست و 2 نوع کاربرد آن

مواد مورد استفاده در دایکاست

[supsystic-slider id=1 position=”center”]

ریخته گری تحت فشار ( دایکست ) یا به عبارتی دایکاست که معمولا به منظور ساخت قطعاتی که از جنس آلیاژهای غیر آهنی است مورد استفاده قرار می‌گیرند. آلیاژهایی همچون آلمینیوم و مس و روی و منیزیم از متدوال ‌ترین مواد مورد استفاده در دستگاه دایکاست هستند. البته این دستگاه جهت ساخت قطعات چدنی هم کاربرد زیادی دارد. و همان طور که می دانید طبیعتا جنس مواد مورد استفاده در کاربری‌های مختلف با یک دیگر متفاوت است.

به همین دلیل است که ، عنوان دایکاست در صنایع مختلف همراه با عبارت مواد مصرفی داخل آن‌ها مثل دایکاست آلمینیوم یا دایکاست زاماک یا دایکاست منیزیم شناخته می ‌شود.

کاربرد آلمینیوم یکی از پر کاربرد ترین مواد مورد استفاده در دستگاه دایکاست

از پرکاربردترین روش‌های ریخته گری تحت فشار یا دایکاست، دایکاست آلمینیوم می باشد که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در صنایع خودروسازی قطعات آلومینیومی جایگزین قطعات فولادی و آهنی هستند. این مواد به دلیل وزن پایین‌تر، مصرف سوخت خودروها را بسیار کاهش می‌دهند. معمولا قطعات لوازم خانگی و کانکتورهای الکترونیکی هم به روش دایکاست آلومینیوم ساخته می‌شوند.

چارچوب پنجره، چوب پرده، پارتیشن ، اتصالات لوله‌کشی ( پایپینگ و تاسیسات بهداشتی ساختمان ها ) و نمای آلومینیومی ساختمان‌ها نیز توسط روش‌های ریخته گری تحت فشار ( دایکاست یا دایکست ) ساخته می‌شوند.

مواد مورد استفاده در دستگاه دایکاست
نمونه‌ای از یک فیتینگ آلومینیومی مورد استفاده در پایپینگ(مواد مورد استفاده در دستگاه دایکاست)
نمونه‌ای از قطعات آلومینیومی ساخته شده به روش دایکاست(مواد مورد استفاده در دستگاه دایکاست)

کاربرد زاماک در دایکاست چیست ؟

زاماک با نام انگلیسی ( zamak ) ، یکی از آلیاژ های فلز روی با آلومینیوم، منیزیم و مس است که به عنوان زیر مجموعه آلیاژ روی و آلومینیوم در نظر گرفته می‌شود. زاماک zamak ، یکی از مواد مورد استفاده در دستگاه دایکاست کاربرد بسیار زیادی در صنایع اتومبیل ‌سازی دارد. خصوصیت مقاومت و سختی بالای این آلیاژ است که، آن را به یک گزینه مناسب برای ساخت قطعات به روش ریخته گری تحت فشار تبدیل می‌کند.

دایکاست روی ، در ساخت سیستم ‌های سوخت‌ رسانی ، سیستم‌ های ترمز و سیستم ‌های سرمایشی خودروها کاربرد بسیار زیادی دارد. از دیگر کاربرد ها و قابلیت‌های دایکاست زاماک ساخت قطعات الکترونیکی و قطعات پیچیده هستند.

کاربرد منیزیم در دایکاست از بهترین مواد مورد استفاده در دستگاه دایکاست چیست ؟


هشتمین عنصر فراوان بر روی کره زمین ، منیزیم است . فراوانی این فلز

باعث می شود، هزینه ساخت قطعات منیزیمی نسبت به فلزات دیگر کاهش یابد.

قطعات ساخته شده به روش دایکاست منیزیم از وزن پایین برخوردار هستند. به همین دلیل، این روش در صنایع تولید لوازم خانگی، بدنه قطعات الکترونیکی، اجزای خودروها مسابقه ‌ای و تجهیزات هوافضا به کار برده می ‌شود.

ساخت بخش‌های مختلف خودرو توسط دایکاست منیزیم(مواد مورد استفاده در دستگاه دایکاست)

کاربرد قلع در دستگاه دایکاست

فلز قلع ، فلزی با دمای ذوب پایین است، روانگرایی بالا در حالت مذاب دارد و از جمع شدگی پایین در حین فرآیند انجماد برخوردار است. مشخصات مکانیکی و غیر سمی قلع، این فلز را به گزینه مناسب برای دایکاست قطعات با دقت بسیار بالا تبدیل کرده‌ اند. دایکاست قلع معمولا به منظور ساخت وسایل تزیینی و جواهرات مورد استفاده قرار می ‌گیرد. قطعات کوچک و حساس لوازم خانگی، توربین‌ها ، ژنراتورها، موتورها و تجهیزات حمل مواد غذایی هم به وسیله این روش ساخته می‌شوند.

دایکاست برنج و دایکاست چدن

علاوه بر موارد ذکر شده، دایکاست برنج و دایکاست چدن نیز کاربرد فراوانی در ساخت و تولید قطعات مختلف دارند.

 در واقع، ویژگی‌های مکانیکی، خواص ترمودینامیکی و پارامترهای اقتصادی، عواملی هستند که باعث انتخاب مواد مناسب در فرآیند ریخته گری تحت فشار برای کاربردهای متفاوت می‌شوند.

ریخته گری تحت فشار معمولا به منظور ساخت قطعاتی از جنس آلیاژهای غیر آهنی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. آلیاژهای آلومینیوم، مس، منیزیم و روی از متدوال‌ ترین مواد مورد استفاده در این روش ریخته گری هستند. از این‌ رو، همانطورکه گفتیم عنوان دایکاست در صنایع مختلف به همراه عبارت مواد مصرفی در آن‌ ها (نظیر دایکاست آلومینیوم یا دایکاست زاماک) شناخته می‌ شود.


جهت مشاهده مقاله قالب دستگاه دایکاست کلیک کنید.


نوشته های مشابه

‫16 دیدگاه ها

  1. سلام ممنون از مقاله خوبتون در مورد مواد مورد استفاده در دستگاه دایکاست خیلی کمک به من کرد جهت راه اندازی کار خودم!

  2. سلام داخل مقاله تون در مورد از پرکاربردترین روش‌های ریخته گری تحت فشار یا دایکاست، دایکاست آلمینیوم می باشد گفتین آیا دستگاه دایکاست آلمینیوم سایت معتبری می شناسید خرید کنم؟؟

    1. سلام جهت خرید داخل سایت b2wall.com شده دستگاه های دایکاست را مشاهده و در صورت خرید یا جهت درخواست قیمت با پشتیبان فروش از طریق رایچت در ارتباط باشید.

    1. در صنایع خودروسازی قطعات آلومینیومی جایگزین قطعات فولادی و آهنی هستند. این مواد به دلیل وزن پایین‌تر، مصرف سوخت خودروها را بسیار کاهش می‌دهند. معمولا قطعات لوازم خانگی و کانکتورهای الکترونیکی هم به روش دایکاست آلومینیوم ساخته می‌شوند.

    1. چارچوب پنجره، چوب پرده، پارتیشن ، اتصالات لوله‌کشی ( پایپینگ و تاسیسات بهداشتی ساختمان ها ) و نمای آلومینیومی ساختمان‌ها نیز توسط روش‌های ریخته گری تحت فشار ( دایکاست یا دایکست ) ساخته می‌شوند.

    1. زاماک با نام انگلیسی ( zamak ) ، یکی از آلیاژ های فلز روی با آلومینیوم، منیزیم و مس است که به عنوان زیر مجموعه آلیاژ روی و آلومینیوم در نظر گرفته می‌شود.

    1. زاماک zamak ، یکی از مواد مورد استفاده در دستگاه دایکاست کاربرد بسیار زیادی در صنایع اتومبیل ‌سازی دارد. خصوصیت مقاومت و سختی بالای این آلیاژ است که، آن را به یک گزینه مناسب برای ساخت قطعات به روش ریخته گری تحت فشار تبدیل می‌کند.

    1. قطعات ساخته شده به روش دایکاست منیزیم از وزن پایین برخوردار هستند. به همین دلیل، این روش در صنایع تولید لوازم خانگی، بدنه قطعات الکترونیکی، اجزای خودروها مسابقه ‌ای و تجهیزات هوافضا به کار برده می ‌شود.

    1. ریخته گری تحت فشار معمولا به منظور ساخت قطعاتی از جنس آلیاژهای غیر آهنی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. آلیاژهای آلومینیوم، مس، منیزیم و روی از متدوال‌ ترین مواد مورد استفاده در این روش ریخته گری هستند. از این‌ رو، همانطورکه گفتیم عنوان دایکاست در صنایع مختلف به همراه عبارت مواد مصرفی در آن‌ ها (نظیر دایکاست آلومینیوم یا دایکاست زاماک) شناخته می‌ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *