راهنمای خرید دستگاه اینورتر (Inverter) 2022

اینورتر چیست و چه کاربردی دارد؟


اینورتر (Inverter) یا مبدل برق دستگاه الکترونیکی است که جریان مستقیم (DC) را به جریان متناوب (AC) تبدیل می کند. جریان AC تبدیل شده می توانند بر اساس نیاز در هر ولتاژ و فرکانسی باشد که بوسیله ترانسفورماتورهای مناسب و مدارها کنترل می شود .

کلمه اینورتر در لغت به معنی معکوس کننده است و دستگاهی است که برق DC را به برق AC تبدیل میکند. از ابتدای کشف برق، به راحتی برق AC را به برق DC تبدیل میکرده اند، اما در دهه های اخیر تبدیل برق DC به برق AC نیز به کمک درایوها امکان پذیر شده است

دستگاه اینورتر
اینورتر چیست؟

اینورترها (Inverter)قطعات متحرک ندارند و در طیف گسترده ای از ابزارهای کاربردی استفاده می شوند، از منبع تغذیه کامپیوتر گرفته تا ابزار بزرگ حمل و نقل فله. اینورترها معمولا برای تامین جریان AC از منابع DC مانند پانل های خورشیدی یا باتری مورد استفاده قرار می گیرند.

اینورتر (Inverter)نوسان ساز الکترونیکی قدرت بالا است. دلیل این نام گذاری آن است که این دستگاه عمل عکس مبدل برق AC به DC متداول را انجام می دهد. درواقع اینورتر یا درایو AC به دستگاهی گفته می شود كه به كمك آن می توان سرعت یك موتور AC سه فاز را كنترل كرد بدون آنكه قدرت و گشتاور موتور كاهش یابد. اینورترها در ظرفیتهای مختلف ساخته می شوند مثلاً برای یك موتور با توان 20 اسب بخار باید از اینورتر 20 HP استفاده كرد.

اینورترها سه کاربرد اصلی دارند و به این صورت شناخته شده اند:

  • اینورتر برق خودرو : اینورتر تبدیل برق ۱۲ ولت DC خودرو به برق شهری
  • اینورترجوشکاری: که برای مصارف جوشکاری به کار می رود.
  • اینورتر کنترل دور الکتروموتور و پمپ: که برای کنترل انواع الکتروموتور و پمپ صنعتی و خانگی به کار می رود.

کاربرد اینورتر

اینورتر Inverter اغلب در برق شهری و همچنین برای مصارف صنعتی و تجاری مورد استفاده قرار میگیرد. مشکل اصلی جریان AC این است که این نوع جریان، قابل دخیره برای استفاده در آینده نیست. به همین خاطر جریان AC تبدیل به جریان DC می شود و جریان DC در باتری ذخیره میشود و بعدا هر زمان که به جریان AC نیاز بود، جریان DC ذخیره شده به جریان AC تبدیل میشود تا در دستگاه هایی که با جریان AC کار میکنند مورد استفاده قرار گیرد. درایو برای تبدیل کردن جریان DC به انواع جریان AC با ولتاژ، تعداد فاز و فرکانس های مختلف مورد استفاده قرار میگیرد.

تفاوت برق AC و DC

برای درک بهتر نحوه کارکرد اینورترها بتدا لازم است بدانیم که جریان AC و DC چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند و چگونه تبدیل این دو جریان به یکدیگر باعث صرفه جویی در انرژی خواهد شد. تفاوت برق AC و DC در این است که در جریان AC، قطب های مثبت و منفی به طور مداوم تغییر میکنند که به تعداد دفعات تغییر قطب ها در ثانیه، فرکانس میگویند و واحد آن هرتز است. مثلا در ایران فرکانس برق شهری 50 هرتز است یعنی در یک ثانیه 50 بار قطب مثبت و منفی برق تغییر میکند.

AC_DC
AC_DC

علت اینکه برق شهری از نوع AC است این است که اولا برق تولید شده در نیروگاه ها به علت حرکت چرخشی ژنراتورها، ذاتا از نوع AC است و دلیل دوم که مهم ترین دلیل است این است که تلفات برق AC نسبت به برق DC به علت تغییر جهت الکترون ها خیلی کمتر است. برای درک علت کم بودن تلفات برق AC،

اگر یک سنگ را با دست پرتاب کنیم حداکثر 10 متر به جلو میرود حال اگر یک سنگ دیگر نیز اضافه کنیم و سنگ قلاب بسازیم و آن را پرتاب کنیم، مسافت خیلی بیشتری را طی میکند. ولتاژ AC عموما یا 220 ولت است مانند ایران یا 110 ولت مانند ژاپن. در 220 ولت تلفات وسیله برقی کمتر است و در 110 ولت تلفات جانی.

معرفی و مشخصات 3 مدل مهم از اینورتر hitek میپردازیم.

Hitek Electric Co., Ltd.، با نام Hitek Electric، در سال 1994 تاسیس شد. در Wenling واقع شده است. تمرکز این شرکت بر روی تولید اینورتر است و سهم بازار آن همیشه در صدر صنعت بوده است. این یکی از معدود تولید کنندگان اینورتر حرفه ای در تایوان است که تحقیق و توسعه، تولید و فروش را ادغام می کند.

سه مرکز اصلی تحقیق و توسعه در آلمان تأسیس شده است. شبکه فروش و نمایندگی های خدمات پس از فروش در استان های بزرگ، شهرها و مناطق خودمختار کشور توزیع شده و به اروپا، آمریکا، آسیای جنوب شرقی، خاورمیانه و سایر کشورها صادر می شود. پس از نزدیک به 20 سال توسعه جهشی، برای چندین سال متوالی به عنوان “ده برند برتر مبدل فرکانس ولتاژ پایین داخلی” رتبه بندی شده است.

اینورتر چیست ؟

اینورتر، اینورتر Inverter یا اینورتور برق یک دستگاه یا مدار الکترونیکی قدرت است که جریان مستقیم (DC) را به جریان متناوب (AC) تغییر می‌دهد.

فرکانس AC حاصل به دست آمده به دستگاه خاصی بستگی دارد. اینورترها برعکس یکسو کننده ها عمل می کنند که در ابتدا دستگاه های الکترومکانیکی بزرگی بودند که AC را به DC تبدیل می کردند.

ولتاژ ورودی، ولتاژ و فرکانس خروجی و مدیریت کلی توان به طراحی دستگاه یا مدار خاص بستگی دارد. اینورتر هیچ قدرتی تولید نمی کند. برق توسط منبع DC تامین می شود.

یک اینورتر قدرت می تواند کاملاً الکترونیکی باشد یا ممکن است ترکیبی از اثرات مکانیکی (مانند یک دستگاه چرخشی) و مدارهای الکترونیکی باشد. اینورترهای استاتیک از قطعات متحرک در فرآیند تبدیل استفاده نمی کنند.

اینورترهای قدرت در درجه اول در کاربردهای برق الکتریکی که در آن جریان و ولتاژ بالا وجود دارد استفاده می شود. مدارهایی که عملکرد مشابهی را برای سیگنال های الکترونیکی انجام می دهند که معمولاً جریان و ولتاژ بسیار کمی دارند، اسیلاتور نامیده می شوند.

انواع اینورتر Inverter

درایور میتواند بر اساس فاکتورهای متفاوت مانند موج خروجی، منبع، نوع سیم بندی و … به انواع مختلفی تقسیم شود.

  • اینورتر (Inverter)موج مربع: شکل موج خروجی ولتاژ برای این نوع درایو به شکل مربع است. این نوع درایو در بین انواع درایوها، کمترین استفاده را دارد زیرا اکثر لوازم خانگی بر اساس شکل موج سینوسی طراحی شده اند. اگر به وسیله ای که بر اساس ولتاژ با موج سینوسی کار میکند، ولتاژ موج مربعی بدهیم، دستگاه آسیب میبیند. این نوع درایورها ارزان قیمت هستند اما همانطور که گفته شد موارد استفاده از آن ها نیز خیلی کم است. این نوع درایورها اغلب برای دستگاه هایی با طراحی ساده که از موتور یونیورسال استفاده میکنند، مورد استفاده قرار میگیرد.
  • نمودار شبیه ساز موج مربع اینورتر
  • اینورتر (Inverter)موج سینوسی: شکل موج ولتاژ خروجی این نوع درایور به شکل سینوس است و نکته مهم و مزیت اصلی این نوع اینورتر است زیرا تقریبا تمام وسایل خانگی مورد استفاده با استفاده از موج سینوسی کار میکنند، پس این نوع درایو بهترین خروجی را میدهد همچنین اطمینان داریم که دستگاه ها به طور صحیح کار میکنند. این نوع درایوها گران قیمت هستند اما بیشترین استفاده را نیز دارند.
  • نمودار شبیه ساز موج سینوسی اینورتر
  • اینورتر(Inverter) موج سینوسی اصلاح شده: ساختار این نوع درایو، پیچیده تر از درایور موج مربعی است اما نسبت به اینورتر موج سینوسی ساختار ساده تری دارد. خروجی این نوع درایو نه کاملا شیبه سینوس است و نه کاملا شبیه مربع و درواقع چیزی بین این دو است.
  • نمودار شبیه ساز موج سینوسی اصلاح شده اینورتر

کاربرد اینورتر چیست ؟

اینورترها Inverter درایوهای AC یا VFD (درایو فرکانس متغیر) نیز نامیده می شوند. آنها دستگاه های الکترونیکی هستند که می توانند DC (جریان مستقیم) را به AC (جریان متناوب) تبدیل کنند. همچنین وظیفه کنترل سرعت و گشتاور موتورهای الکتریکی را بر عهده دارد.

موتورهای الکتریکی در اکثر وسایلی که ما برای انجام کارهایی مانند وسایل الکترونیکی کوچک، حمل و نقل و لوازم اداری استفاده می کنیم، یافت می شوند. این موتورها برای کار به برق نیاز دارند.

تطبیق سرعت موتور با فرآیند مورد نیاز برای جلوگیری از اتلاف انرژی ضروری است. در کارخانه ها، انرژی و مواد هدر رفته می تواند کسب و کار را در معرض خطر قرار دهد، بنابراین از اینورترها برای کنترل موتورهای الکتریکی استفاده می شود که بهره وری را افزایش می دهد و در مصرف انرژی صرفه جویی می کند.

یک درایو AC بین منبع تغذیه و موتور الکتریکی کار می کند. برق به درایو AC می رود و آن را تنظیم می کند. سپس قدرت تنظیم شده به موتور ارسال می شود.

یک درایو AC از یک واحد یکسو کننده، یک مدار میانی DC و یک مدار تبدیل معکوس تشکیل شده است. واحد یکسو کننده داخل درایو AC می تواند یک طرفه یا دو طرفه باشد.

اولی می تواند موتور را با گرفتن انرژی از شبکه الکتریکی شتاب داده و راه اندازی کند. یکسو کننده دو طرفه می تواند انرژی چرخش مکانیکی را از موتور گرفته و به سیستم الکتریکی بازگرداند. یک مدار DC توان الکتریکی را برای واحد تبدیل معکوس ذخیره می کند.

قبل از اینکه برق تنظیم شده توسط موتور دریافت شود، در داخل درایو AC فرآیندی را طی می کند. برق ورودی به واحد یکسو کننده می رود و ولتاژ AC به ولتاژ DC تبدیل می شود.

مدار میانی DC ولتاژ DC را صاف می کند. سپس در مدار تبدیل معکوس جریان می یابد تا ولتاژ DC را دوباره به ولتاژ AC تبدیل کند.

این فرایندها به درایو AC اجازه می دهد تا فرکانس و ولتاژ عرضه شده به موتور را بسته به نیاز فرآیند تنظیم کند.

هنگامی که ولتاژ خروجی در فرکانس بالاتری باشد سرعت موتور افزایش می یابد. این بدان معنی است که سرعت موتور را می توان از طریق رابط اپراتور کنترل کرد.

فواید Inverter :

  • ذخیره انرژی: کاربردهای فن و پمپ به طور قابل توجهی از درایوهای AC سود می برند. برتر از دمپرها و کنترل های روشن/خاموش، استفاده از درایوهای AC می تواند با کنترل چرخش موتور، مصرف انرژی را بین 20 تا 50 درصد کاهش دهد. شبیه کاهش سرعت ماشین است. به جای استفاده از استراحت، می توان با فشار ملایم پدال گاز، سرعت خودرو را کاهش داد.
  • شروع کننده های نرم : یک درایو AC موتور را با ارائه توان در فرکانس پایین راه اندازی می کند. فرکانس و سرعت موتور را به تدریج افزایش می دهد تا به سرعت مورد نظر برسد. اپراتورها می توانند شتاب و کاهش سرعت را در هر زمان تنظیم کنند که برای پله برقی ها و تسمه نقاله ایده آل است تا از ریزش بار جلوگیری شود.
  • جریان شروع کنترل شده : برای راه اندازی موتور، هفت تا هشت برابر جریان بار کامل موتور AC طول می کشد. درایو AC جریان راه اندازی را کاهش می دهد و در نتیجه موتور کمتری به عقب می پیچد و این باعث افزایش عمر موتور می شود.
  • کاهش اختلالات خطوط برق : راه اندازی یک موتور AC در سراسر خط می تواند تخلیه عظیمی را در سیستم توزیع برق ایجاد کند و باعث کاهش ولتاژ شود. تجهیزات حساس مانند رایانه ها و حسگرها با روشن شدن یک موتور بزرگ خاموش می شوند. درایو AC این کاهش ولتاژ را با حذف برق از موتور به جای خاموش شدن از بین می برد.
  • به راحتی جهت چرخش را تغییر می دهد : درایوهای AC می توانند عملیات شروع و توقف مکرر را انجام دهند. برای تغییر جهت چرخش پس از تغییر فرمان چرخش فقط به جریان کمی نیاز دارد. میکسرهای پایه می توانند خروجی مناسبی را به عنوان جهت چرخش تولید کنند و تعداد دورها را می توان با درایو اینورتر کنترل کرد.
  • نصب ساده : درایوهای AC از قبل برنامه ریزی شده اند. قدرت کنترل لوازم جانبی، خطوط ارتباطی و سرنخ‌های موتور از قبل سیم‌کشی شده‌اند. پیمانکار فقط باید خط را به منبع برقی که درایو AC را تامین می کند وصل کند.
  • حد گشتاور قابل تنظیم : درایوهای AC با کنترل دقیق گشتاور می توانند از موتورها در برابر آسیب محافظت کنند. به عنوان مثال، در یک دستگاه گیر کردن، موتور به چرخش خود ادامه می دهد تا زمانی که دستگاه اضافه بار باز شود. یک درایو AC را می توان طوری تنظیم کرد که مقدار گشتاور اعمال شده به موتور را محدود کند تا از حد مجاز گشتاور بیشتر نشود.
  • حذف اجزای محرک مکانیکی : یک درایو AC می تواند سرعت کم یا زیاد مورد نیاز بار را بدون دستگاه ها و گیربکس های افزایش یا کاهش سرعت ارائه دهد. این باعث صرفه جویی در هزینه های تعمیر و نگهداری و نیازهای فضای کف می شود.

کاربرد

  • ماشین آلات نساجی
  • ماشین های حکاکی
  • ماشین آلات مواد غذایی
  • فن های پمپ
  • پمپ های خورشیدی
  • ماشین آلات بسته بندی
  • ماشین های چاپ
  • ماشین آلات نجاری
  • ماشین آلات سرامیکی
  • و غیره

امکانات Inverter :

Folinn بر اساس الزامات کاربرد صنعتی پایداری بالا، اندازه کوچک و اشکال زدایی آسان، نسل جدیدی از اینورترهای فشرده را توسعه داده است. همچنین در این بخش به امکانات اینورتر hitek مدل F100 میپردازیم

  • طول عمر بالا 
  • قابلیت تعویض فن
  • کی پد جدا شونده
  • قابلیت نصب کی پد
  • توان اینورتر 2.2 کیلووات
  • دارای یونیت ترمز داخلی
  • دارای PID کنترلر داخلی
  • قابلیت ذخیر سازی انرژی
  • قابلیت کنترل میزان جریان 
  • برق ورودی تکفاز 220 ولت
  • دارای مد V/F و Vector Sensorless
  • دارای شیار روی بدنه اینورتر برای تهویه بهتر
  • قابلیت تغییر فرکانس در خروجی تا 1000 هرتز
  • قابلیت پشتیبانی از شبکه ارتباطی RS485 و Modbus RTU
  • قابلیت اتصال به موبایل و کامپیوتر جهت تنظیم پارامتر ها و بهینه سازی کارایی و مشاهده خطا های اینورتر
  • شرکت سازنده : HITEK
  • کشور سازنده : تایوان

اینورترInverter hitek مدل F200

اینورتر hitek مدل پمپ آب خورشیدی سری F200 یک اینورتر با کارایی بالا است که به طور ویژه برای صنعت پمپ های خورشیدی بر اساس F200 ساخته شده است.

 این محصول با استفاده از فناوری کنترل بردار با عملکرد بالا، همراه با الزامات کنترل کاربرد پمپ خورشیدی، می تواند عملکرد عالی کنترل PID، عملکرد ردیابی نقطه حداکثر توان، عملکرد خواب و بیداری هوشمند، تحت بار، هشدار کمبود آب و سایر کنترل ها را تحقق بخشد. و توابع حفاظتی سیم کشی آسان و عملکرد ساده را داراست.

کاربرد

  • پمپ های خورشیدی

امکانات

  • مقرون به صرفه عملکرد هزینه بالا
  • عملکرد حفاظتی پمپ آب موتور داخلی
  • بدون طراحی باتری، مناسب برای کاربردهای مختلف، نگهداری آسان
  • نظارت از راه دور
  • رابط استاندارد RS-485، ماژول GPRS اختیاری برای نظارت از راه دور سیستم پمپ آب خورشیدی / پارامترهای تاریخی در هر زمان،هر جا
  • نرم افزار انعطاف پذیر
  • مناسب برای موتورهای سه فاز ناهمزمان، ماژول های فتوولتائیک جریان اصلی
  • می تواند به کار برق سوئیچ کند
  • هوشمند و قابل اعتماد
  • پیشرو موتور و پمپ درایو فن آوری، 20 سال تجربه کاربرد در بازار
  • ماژول IGBT هوشمند داخلی، محافظ در برابر ولتاژ، بار، بیش از حد گرما و خشک کردن

اینورتر hitek مدل F300

اینورتر hitek مدل F300 آخرین نسل از اینورتر Inverter کنترل بردار با کارایی بالا است که توسط Hitek ساخته شده است.

کاربردها

  • ماشین آلات CNC
  • ماشین های سیم کشی
  • فن و پمپ
  • دستگاه سانتریفیوژ
  • ماشین آلات کاغذ سازی
  • بالابر
  • ماشین آلات بسته بندی
  • ماشین آلات درب آسانسور
  • دستگاه آبگیری
  • دستگاه قالب گیری تزریقی
  • ماشین آلات بالابر

امکانات

  • روش‌های کنترل غنی و الگوریتم جدید کنترل بردار بدون سنسور سرعت (SVC)، پایداری بهتر در سرعت پایین، فرکانس پایین قوی‌تر را به ارمغان می‌آورد.
  • ظرفیت بار و پشتیبانی
  • کنترل گشتاور SVC، از انواع کارت های PG پشتیبانی می کند، که می تواند کنترل حلقه بسته موتورهای ناهمزمان را با قدرتمندتر و عملکرد کنترل موتور به طور قابل توجهی بهبود یافته است.
  • گشتاور محدود به کنترل
  • ویژگی “بیل مکانیکی”، به طور خودکار گشتاور را در حین کار محدود می کند تا از سفرهای مکرر در جریان جلوگیری کند. حالت برداری می تواند کنترل گشتاور را درک کند.
  • مجهز به دو مجموعه از پارامترهای موتور، که می تواند کنترل سوئیچینگ دو موتور را تحقق بخشد.
  • کنترل برداری بدون سنسور سرعت (SVC)، کنترل بردار سنسور سرعت (VC)، کنترل V/F
  • خط مستقیم یا حالت S منحنی شتاب و کاهش سرعت، چهار نوع زمان شتاب و کاهش سرعت را می توان از طریق ترمینال انتخاب کرد.
  • ·       10 نوع منبع فرکانس اصلی و کمکی، که می تواند به طور انعطاف پذیر تنظیم فرکانس کمکی و سنتز فرکانس را درک کند.
  • انواع رمزگذار چندگانه در دسترس هستند
  • پشتیبانی از رمزگذار دیفرانسیل، رمزگذار UVW، حل کننده
  • دو مجموعه منحنی ورودی 4 نقطه ای برای استفاده انعطاف پذیرتر به ورودی آنالوگ اضافه شده است.
  • واحدهای ترمز داخلی 0.75 ~ 22 کیلووات با مشخصات مختلف، اگر نیاز به توقف سریع دارید، می توانید مستقیماً مقاومت ترمز را وصل کنید.
  • از طریق PLC داخلی یا ترمینال کنترل برای تحقق بخشیدن به حداکثر سرعت 16 قطعه عملیات سوئیچینگ چرخه خودکار، زمان ماندگاری، شتاب و کاهش سرعت هر بخش را می توان تنظیم کرد
  • همه سری از عملکرد ردیابی سرعت داخلی، حالت های ردیابی سرعت چندگانه، ردیابی سرعت قابل تنظیم.

ولتاژهای پایین و متوسط

AC به دو دسته ولتاژ پایین (LV) و ولتاژ متوسط (MV) طبقه بندی می شوند. در تهیه درایوهای AC، عوامل مختلفی باید در نظر گرفته شود.

یک درایو LV دارای خروجی 240 تا 600 ولت جریان متناوب (VAC) است. آنها معمولا در تسمه نقاله، کمپرسورها و پمپ ها استفاده می شوند. از آنجایی که درایوهای LV استرس کمتری به موتور وارد می کنند، حداقل تعمیر و نگهداری مورد نیاز است.

همچنین انرژی کمتری مصرف می کند. یک درایو LV فرکانس بالا و عملکرد بهتر موتور در ولتاژ پایین تولید می‌کند و در نتیجه هزینه تولید را کاهش می‌دهد.

از طرف دیگر، ولتاژ پایین جریان بیشتری ایجاد می کند. اگر درایوهای LV با ماشین‌های اسب بخار بالا (HP) استفاده شود، گرمای بیشتری تولید می‌کند و دمای اتاق را افزایش می‌دهد. جریان بیشتر به معنای گرمای تولید شده بیشتر است. نصب دریچه ها و تهویه مطبوع اضافی ضروری است.

موتورهای الکتریکی عظیم و چند مگاواتی در نیروگاه ها و کارخانه های فرآوری فلزات از درایوهای MV استفاده می کنند.

آنها خروجی 4160 VAC دارند اما می توانند تا 69000 VAC بروند. آنها برای دستیابی به ولتاژ خروجی بالا به ولتاژ ورودی بالایی نیاز دارند. از نظر هزینه، درایوهای MV به بریکرها و ترانسفورماتورهای بزرگتر و گران قیمت نیاز دارند. آنها از نظر فیزیکی در مقایسه با درایوهای LV بزرگتر هستند. درایوهای MV نیز بر خلاف درایوهای LV که می توانند توسط تیم تعمیر و نگهداری برق داخلی نگهداری شوند، تحت نظارت یک مهندس OEM تحت تعمیر و نگهداری منظم قرار می گیرند.

ولتاژ ورودی

یک دستگاه یا مدار اینورتر برق معمولی به یک منبع تغذیه DC پایدار نیاز دارد که بتواند جریان کافی برای نیازهای برق مورد نظر سیستم را تامین کند. ولتاژ ورودی به طراحی و هدف اینورتر Inverter بستگی دارد. مثالها عبارتند از:

12 ولت DC، برای اینورترهای مصرفی و تجاری کوچکتر که معمولاً از یک باتری قابل شارژ 12 ولت اسید سرب یا پریز برق خودرو کار می کنند.[3]

24، 36 و 48 ولت DC که استانداردهای رایج برای سیستم های انرژی خانگی هستند.

200 تا 400 ولت DC، زمانی که برق از پنل های خورشیدی فتوولتائیک باشد.

300 تا 450 ولت DC، زمانی که برق از بسته های باتری خودروهای الکتریکی در سیستم های خودرو به شبکه تامین می شود.

صدها هزار ولت، که در آن اینورتر بخشی از یک سیستم انتقال جریان مستقیم با ولتاژ بالا است.

نتیجه

شرکت ها و مصرف کنندگان معمولی در تلاش برای صرفه جویی در مصرف انرژی هستند. این امر باعث توسعه اینورترها در ماشین آلات و وسایل معمولی شده است. اینورترها مخفی و در اتاق هایی با تهویه مناسب ذخیره می شوند. با این وجود، آنها نقش مهمی در صرفه جویی در انرژی دارند. توانایی کنترل دقیق دستگاه های اداری بسته به تقاضا می تواند مصرف انرژی و ضایعات تولید را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

حال به معرفی و مشخصات انواع اینورتر Inverter Hitek می‌پردازیم :

اینورتر Inverter hitek مدل F100

Folinn بر اساس الزامات کاربرد صنعتی پایداری بالا، اندازه کوچک و اشکال زدایی آسان، نسل جدیدی از اینورترهای فشرده را توسعه داده است. در این بخش به کاربردها اینورتر hitek مدل F100 میپردازیم

ورودی های اینورتر Inverter

یک دستگاه اینورتر (Inverter)باید به یک جریان مستقیم نسبتاً پایدار متصل باشد تا بتوانند ولتاژ ورودی خود را تامین کند ولتاژ ورودی دستگاه اینورتر می تواند به صورت زیر باشد.

جریان مستقیم 12 ولت (برای مبدل های تجاری کوچک)
جریان مستقیم 24، 36 و 48 ولت (که استانداردهای مربوط به سیستم های انرژی خانگی هستند)
جریان مستقیم 200 الی 400 ولت (مناسب برای پانل های خورشیدی فوتوولتائیک (photovoltaic solar panels))
جریان مستقیم 300 تا 450 ولت (مناسب بسته های باتری وسایل نقلیه الکتریکی)
و صدها هزار ولت آمپراژ که در این حالت اینورتر بخشی از یک سیستم انتقال انرژی ولتاژ بالای جریان مستقیم خواهد بود.
فرم موجی خروجی سیستم اینورتر

از نظر ورودی اینورترها ( Inverter)به دو دسته تك فاز و سه فاز تقسیم می گردند. البته خروجی همه آنها سه فاز است. برای اینورترهای با توان بالای 3 اسب فقط از ورودی سه فاز استفاده می گردد.

خروجی های اینورتر(Inverter)
فرکانس های خروجی دستگاه های اینورتر طبق فرکانس خط استاندارد برق یعنی حدود ۵۰ تا ۶۰ هرتز می باشد با این حال ممکن است گاهی مواقع برای بهبود کار تبدیل کننده این فرکانس افزایش پیدا کند.

دستگاه اینورتر (Inverter)قادر است موج های زیر را تولید نماید:
موج های مربعی (square wave)
موج های سینوسی (sine wave)
موج های سیسنوسی اصلاح شده (Modified sine wave)
موج های سینوسی پالسی (pulsed sine wave) و …

برخی از اینورتر های با توان پایین دارای هشداری مبنی بر عدم استفاده از آنها برای روشن کردن لامپهای فلورسنت معمولی هستند. دلیل این هشدار این است که خازن تصحیح توان به صورت موازی با لامپ وصل شده است. با برداشتن خازن مشکل رفع خواهد شد.

اینورتر Inverter چگونه کار میکند

گفتیم که اینورتر ( Inverter) جریان DC را به AC تبدیل میکند. برای توضیح نحوه کار درایو باید ابتدا با نحوه کار ژنراتور و ترانسفورماتور و تفاوت بین این دو آشنا شویم.

ژنراتور یک دستگاه الکتریکی چرخان است که انرژی مکانیکی را از طریق پدیده طبیعی القای الکترومغناطیسی، به انرژی الکتریکی از نوع AC تبدیل میکند(مثل دینام دوچرخه). به طور کلی، ژنراتور از یک سیم پیج و یک آهنربای چرخان نزدیک به آن تشکیل شده است. به محض اینکه قطب های آهنربا به سیم پیج نزدیک میشوند، یک جریان القایی در سیم پیج به وجود می آید و در جهت مخالف چرخش آهنربا جریان میابد.

شبیه ساز نحوه کار اینورتر

حال بیایید ببینم که چگونه یک ترانسفورماتور کار میکند. ترانسفورماتور هم جریان AC القایی در سیم پیچ ایجاد میکند اما بر خلاف ژنراتور که با آهنربای دائم کار میکند، در ترانسفورماتور دو سیم پیچ وجود دارد، سیم پیچ اولیه و سیم پیچ ثانویه. سیم پیچ اولیه در ترانسفورماتور نقش آهنربای دائم در ژنراتور را بر عهده دارد.

به این صورت که وقتی جریان الکتریکی AC از آن عبور میکند، این سیم پیچ به یک آهنربای اکتریکی تبدیل شده و یک جریان مغناطیسی در اطراف خود ایجاد میکند. از آنجا که جهت جریان AC دائما در حال تغییر است، با تغییر جهت جریان، جهت قطب های میدان مغناطسی تولیدی نیز تغییر میکند و باعث ایجاد جریان القایی AC در سیم پیچ ثانویه میشود.

ایجاد جریان القایی در اینورتر

مزیت ترانسفورماتور این است که ولتاژ تولید شده در سیم پیچ ثانویه، لزوماً همانند سیم پیچ اولیه نیست و قابل کنترل است. اگر سیم پیچ ثانویه در مقایسه با سیم پیچ اولیه دو برابر شود، ولتاژ تولید شده در آن نیز دوبرابر ولتاژ سیم پیچ اولیه میشود. در واقع میتوان با تعداد سیم پیچی های متفاوت، ولتاژهای متفاوتی هم تولید کرد.

اگر در سیم پیچ اولیه به جای جریان AC، جریان DC برقرار کنیم، از آنجا که جهت جیان DC همواره ثابت است، هیچ نوع جریان القایی در سیم پیچ ثانویه تولید نمی شود، زیرا در این حالت قطب های میدان مغناطیسی ثابت هستند. اما اگر خودمان جهت جریان را به طور پیوسته و سریع تغییر دهیم، یک اینورتر خیلی ساده ساخته ایم. این اینورتر از نوع موج مربع است که فرکانس در آن وابسته به فاصله زمانی بین دو بار تغییر جهت جریان DC در سیم پیچ اولیه است.

ایجاد جریان القایی در درایور

اما چگونه میتوان به صورت خودکار این تغییر جهت دائم و پیوسته را به وجود آورد؟ با استفاده از یک مدار ترانزیستور یا حتی یک باتری و یک MOSFET و یا تریستور یا IGBT. در زیر یک تصویر شماتیک از ساختار اینورتر ساده مربعی را میتوانید ببینید.

شماتیک ساختار اینورتر ساده مربعی

ویژگی های اینورتر Inverter

كاهش انرژی مصرفی و لذا كاهش هزینه برق، كاهش جریان راه اندازی و در نتیجه طولانی شدن عمر موتور ، امكان تغییر سرعت موتور، امكان تغییر جهت حركت موتور، داشتن حفاظت در برابر اضافه بار، امكان كار موتور در شرایطی كه ولتاژ ورودی متغیر است، امكان كنترل از راه دور، ایجاد سرعت بیشتر از سرعت نامی موتور، برنامه ریزی كردن حركت.

اینورتر (Inverter) به صورت هوشمند میزان بار وارده به موتور را تشخیص داده و متناسب با همان بار، به موتور جریان می دهد و این جریان در بسیاری از مواقع از جریان نامی موتور كمتر است. دستگاهی الكترونیكی است كه بوسیله آن می توان سرعت موتورهای سه فاز را تغییر داد.

دیگر كاربردها و مزایای Inverter آن می توان به موارد زیر اشاره كرد :

  • **تنظیم كننده سرعت موتور (كنترل دور)
  • **تغیر دهنده جهت دور به راحتی و بدون نیاز به كنتاكتور
  • **روشن و خاموش نمودن موتور بدون نیاز به قطع و وصل برق اصلی
  • **كاهش ضربه های مكانیكی و در نتیجه افزایش طول عمر مفید قسمت مكانیكی
  • **حفاظت موتور در مقابل افزایش ولتاژ و جلوگیری از آسیب دیدن موتور

راه اندازی نرم موتور بدون هیچگونه ضربه به قسمتهای مكانیكی مثل كوپلینگها ، گیر بكسها ، تسمه ها ، زنجیرها و … و در نتیجه افزایش طول عمر مفید موتور و سایر قسمتهای مكانیكی را به دنبال خواهد داشت .

حفاظت موتور در برابر اضافه بار؛ در این حالت چنانچه بار موتور از مقدار معمول مجاز بیشتر شود ، اینورتر Inverter موتور را خاموش می نماید و به كاربر پیام اضافه بار نشان می دهد .

جلوگیری از گرم كردن و در نهایت سوختن موتور در كابرد هایی كه موتور به طور مداوم چپگرد و راستگرد و یا خاموش می شود

همچنین چون در بسیاری از كاربر دها انرژی زیادی برای راه اندازی لازم است موتور انتخاب شده را با توان بالاتری انتخاب می كنند بنابراین میزان جریان زیادتری هم در حین كار از شبكه استفاده می كند .

چنانجه از اینورتر استفاده شود ، اینورتر به صورت كاملا اتوماتیك این جریان را در حین راه اندازی به مقدار لازم افزایش و در حین كار به مقدار لازم كاهش می دهد ، بنابراین به طور كلی هزینه برق مصرفی ك اهش چشم گیری خواهد داشت .

اینورتر
اینورتر

در بسیاری از كاربردها به هنگام راه اندازی ،‌موتور جریان بسیار بالایی از شبكه می كشد و موجب كاهش ولتاژ شبكه و ایجاد صدماتی به تاسیسات برق رسانی و سایر دستگاهها می گردد . این جریان به 6 برابر جریان نامی موتور می رسد كه بسیار نا مطلوب می باشد .

چنانچه از اینورتر ( Inverter) استفاده شود این اضافه جریان بسیار اندك خواهد شد ( حداكثر 0.2 برابر ) به عنوان مثال اگر یك موتور با جریان نامی 10آمپر كار كند در هنگام راه اندازی این جریان به 60آمپر می رسد و در صورت استفاده از اینورتر این جریان حداكثر به 12آمپر می رسد .

كاهش جریان موتور به صورت اتوماتیك در هنگامی كه بار موتور كم می شود . این قابلیت به غیر از كاهش هزینه برق مصرفی موجب افزایش طول عمر مفید موتور خواهد شد .

امكان استفاده از برق تكفاز 220 ولت به جای سه فاز 380 ولت برای راه اندازی موتور سه فاز حداكثر با توان 3HP ( 2.2kw ). به این معنا كه می توان با برق خانگی یك موتور سه فاز را كاملا به صورت عادی راه اندازی نمود .

قابلیت داشتن دورهای مختلف به صورت حافظه ای .تبدیل یك موتور یك دور به یك موتور چند دور با سرعتهای دلخواه ،امكان ایجاد فشار ثابت در كاربرد پمپها به این ترتیب است كه با تغییر دور موتور فشار مورد نظر را ثابت نگه میدارد . به عنوان مثال فشار آب یك مخزن را ثابت نگه می دارد بنابراین در هنگام مصرف آب دور موتور به صورت خودكار زیاد می شود و در هنگامی كه آب مصرف نمی گردد دور موتور به صورت خودكار كاهش می یابد . بنابراین دور موتور با مقدار مصرف تغییر می نماید بنابراین آب با فشار ثابت به تمام نقاط می رسد .

مكان اتصال انكدر به اینورتر كه باعث می شود دور یك موتور با موتور دیگر یكسان شود .كنترل دور به صورت خودكار در مواردی كه لازم است دور موتور بسته به میزان محصول تولید شده تغییر كند . استفاده از اینورترها بر روی پمپ و فن و كمپرسورها در طی سال های اخیر بسیار گسترش یافته است

اینورتر جوشکاری
ا

استفاده از آنها برای كنترل دور موتورها مزایای زیادی دارد كه مهمترین آنها عبارتند از :

1- عدم نیاز به دستگاههای كنترل دبی مكانیكی.

2- ذخیره انرژی تا 50%

3- نبودن شوك راه اندازی.

4- افزایش عمر مفید قطعات مكانیكی.

از اینورترها (Inverter) در سه ناحیه استفاده می گردد :

1- فعالیتهای گشتاور ثابت مثل میكسرها , اكسترودرها , نوارهای نقاله و . . .

2- فعالیتهای توان ثابت مثل كشش و دستگاههای ماشینی.

3- فعالیتهای گشتاور متغیر مثل فن و پمپ.

در پمپها و فنها میزان دبی با سرعت موتور متناسب است. اما توان مصرفی با مكعب سرعت تناسب دارد. مثلاً اگر دور موتور به میزان 50% كاهش یابد آنگاه توان مصرفی لازم 12.5% خواهد بود و این به مفهوم 87.5% صرفه جویی در انرژی است.

تفاوت اینورتر Inverter و درایو

اینورتر در بازار به غلط به اسم درایور هم شناخته میشود. علت آن این است که قبل از اینکه کنترل دور موتور AC وجود داشته باشد، همه پروژه های کنترل دور با موتور DC انجام میشد. کنترل دور موتور DC به دو صورت انجام میشود:

  • مقاومت متغیر: به این صورت است از طریق کم و زیاد کردن ولتاژ، سرعت موتور کنترل میشود. مثلا به موتور 24 ولت، برق 12 ولت بدهیم. عمل کم و زیاد کردن ولتاژ از طریق یک مقاومت متغیر انجام میشود. در این حالت افت گشتاور زیاد است. مثلا اگر سرعت خیلی کم بشود، متور قدرت لازم برای حرکت را نخواهد داشت.
  • درایور: از طریق روشن و خاموش کردن های زیاد موتور، عمل کنترل دور انجام میشود. به این روش اصطلاحا روش PWM گفته میشود. این کار توسط یک برد الکترونیکی به نام درایور انجام میشود. این روش نسبت به حالت قبل افت گشتاور کمتری خواهد داشت.

از آنجا که در گذشته تنها وسیله کنترل دور موتور درایور بوده و اینورتر نیز عمل کنترل دور موتور را انجام میدهد، به همین علت در بازار به غلط به اینورتر Inverter ، درایور نیز گفته میشود. درایور مخصوص کنترل دور موتور DC است و اینورتر مخصوص کنترل دور موتور AC است. درایور ماهیت برق را تغییر نمیدهد و فقط با ولتاژ و جریان بازی میکند اما درایو علاوه بر بازی با ولتاژ و جریان، ماهیت برق را از طریق کنترل فرکانس تغییر میدهد.

تفاوت کنترلر با اینورتر Inverter و درایور

اینورتر و درایور عملی را انجام میدهند اما در مورد آن تصمیم گیری نمیکنند. کنترلر تحت شرایطی که از قبل برای آن تعریف شده، تصمیم میگرید که هر بار چه فرمانی به اینورتر و درایور بدهد تا آن ها با توجه به فرمان داده شده از طرف کنترلر عمل کنترل دور موتور را انجام دهند. به عنوان مثال در یک خودرو فرد راننده نقش کنترل را دارد و پدال ها نقش اینورتر و درایور را دارند.

انواع برند های اینورتر Inverter

اینورتر های اروپایی

: زیمنس و دانفوس از مهم ترین تولید کنندگان اینورتر های Inverter کنترل دور می باشند. زیمنس یک شرکت چند ملیتی آلمانی که دفتر مرکزی آن در مونیخ قرار دارد. این شرکت طیف گسترده ای از درایوهای فرکانس متغیر را تولید و با روش های پیشرفته روز دنیا تعمیر و نگهداری پیشگیرانه ای برای بخش های مختلف صنعت ارائه می دهد. در سال 2018، زیمنس یک سرویس درایو جدید به نام Extended Exchange راه اندازی کرد تا به مشتریان خود کمک کند تا از درایوهای Sinamics تا هفت سال محافظت کنند.

یکی دیگر از ارائه دهندگان سیستم های هوشمند، با حضور در بیش از 100 کشور جهان شرکت هلندی دانفوس میباشد. این شرکت از طریق 72 کارخانه خود فعالیت می کند و حدود 23 مرکز تحقیق و توسعه در سراسر جهان دارد. سال 2019، دانفوس شرکت UQM Technologies را که تخصص در موتور و اینورترهای با محدوده توان تا 250 کیلووات دارد، خریداری کرد.

اینورتر های کره ای:

برند های ADT-iMASTER , آی مستر و LS , ال اس از مطرح ترین برند های کره ای در ایران می باشند. اینورتر imaster را با نام اینورتر ADT هم می شناسند. به خاطر کیفیت رقابتی این درایو های کنترل دور با برند های اروپایی و قیمت مناسبشان در چند سال گذشته حجمه بسیار زیادی از آنان در صنعت به کار رفته که مقدار قابل توجهی از آن ها سهم ال اس (LS) می باشد.

اینورتر های چینی:

اینورترهای چینی به قدری زیاد می باشند که فقط در شهر شنزن حدود 11 هزار برند اینورتر مختلف یافت می شود. شاید بتوان گفت که مهم ترین آن INVT , اینوت می باشد که با قیمت مناسب خود کیفیتی بسیار خوب در اختیار خریدار قرار میدهد.

اینورتر های ایرانی :

اینورتر های ایرانی که امروزه در حال افزایش می باشند دایره وسیعی ندارد و میتوان به اینورتر های زیما و پرتوصنعت اشاره کرد؛ اما در کنار آن درایو هایی هم هستند که مونتاژ ایران می باشند و در کنار قیمت بسیار مناسب آن کیفیت بالایی دارند. یک نمونه از این درایوها، اینورتر پنتاکس میباشد که این اینورتر را می توانید از سایت مانا موتور با بهترین قیمت خریداری نمایید.

اینورتر های آمریکایی:

این اینورتر ها به دلیل عملکرد پایدار، ترکیب کاملی از ویژگی‌ها و فناوری های کنترل برداری، ویژگی‌های دینامیکی خوب و ظرفیت بسیار بالای اضافه بار، جایگاه مهمی در بازارهای جهانی VFD دارند. از برند های معروف می توان به ABB و Allen-bradley که دیگر زیر مجموعه ای از شرکت راکول میباشد اشاره نمود.

مزایای اینورتر:

افزایش راندمان (The efficiency) سیستم های دارای اینورتر Inverter

در هنگام کار کردن کولر با برق خودرو، ممکن است کولر نتواند با حداکثر توان خود کار کند و درجه حرارت را پایین بیاورد. استفاده از اینورتر باعث می شود که کولر بتواند از از انرژی برق ذخیره شده در اینورتر، برای استفاده از نهایت توان خودش برای پایین آوردن درجه حرارت، استفاده بکند.

تحمیل هزینه های عملیاتی کمتر (cheaper) به کاربر

در بسیاری از مواقع سیستم های اینورتر از سیستم های دیگر ارزان تر می باشد هزینه های استفاده از مصرف برق و هزینه‌های نگهداری این سیستم ها بسیار پایین است زیرا خرابی و فرسودگی در اینورتر ها کمتر از سیستم های معمولی است.

سرمایش و گرمایش سریع تر (Quicker cooling or heating)

این بیشتر سیستم های سرمایشی و گرمایشی هستند که از اینورتر استفاده میکنند و این باعث می شود که عملکرد سریع تری نسبت به سیستم هایی که بدون اینورتر کار میکنند داشته باشند. با این حال، این سرعت به مشخصات فنی خود سیستم نیز بستگی دارد. بهبود عملکرد سیستم‌سرمایشی و گرمایشی به دلیل این است که اینورتر می‌تواند باعث شود که دستگاه، نهایت توان خودش را به کار بگیرد و درجه حرارت داخل را نسبت به بیرون تنظیم و کنترل کند


عدم وجود نوسانات جریان برق

دستگاه اینورتر Inverter هیچ فشار اضافی را پر روی تامین کننده برق یا باطری وارد نمی کنند به همین دلیل نوسانات برقی اتفاق نخواهد افتاد.


افزایش عمر مفید قطعات

به دلیل عدم فشار و از بین رفتن دیرتر قطعات عمر مفید اجزای سیستم زیادتر است .

کاهش سر و صدا و نویز

سیستم هایی که از اینورتر استفاده میکنند کم سر و صدا تر هستند زیرا احتیاجی نیست که کمپرسور آنها چندین بار روشن شود در نتیجه صدا و نویز زیادی تولید نمی کنند به علاوه اینکه اگر اینورتر کوچک تری انتخاب کنید به خودی خود در کاهش آلودگی صوتی در سیستمهای سرمایشی بسیار تاثیر گذار است.

عملیات پایدارتر (stable operation)

سیستم هایی که از اینورتر Inverter استفاده میکنند کارکرد و عملیات پایدار تری دارند سیستمهای سرمایش گرمایشی که به این اصل خاموش نمی شوند.

معایب اینورتر

  • دستگاه های اینورتر و سیستم های دارای اینورتر بسیار گرانقیمت هستند.
  • اینورترها حتی اگر عملکرد دوگانه نداشته باشند با قیمت بسیار بالایی در بازار عرضه می شوند با این حال کسانی که آینده نگر هستند می دانند که هزینه های خرابی و نگهداری آن کمتر است و از این رو این گرانی قابل قبول است
  • هزینه تعمیرات اینورترها بالا است
  • هرچقدر انواع سیستم ها پیچیده تر باشد هزینه تعمیر آنها نیست افزایش می یابد
  • تکنسین های متخصص اینورترها به نسبت کمتر است
  • کمبود تعمیرکاران و متخصصان اینورتر

انواع مختلف اینورتر جوشکاری موجود در بازار ایران

انواع اینورتر Inverter جوشکاری در ایران استفاده می شوند که از لحاظ برند و کشور سازنده با یکدیگر متفاوت بوده و از سطح کیفیتی مختلفی برخوردارند. به عنوان مثال از جمله دستگاه جوش های با کیفیت می توان به مدل های اروپایی آن اشاره کرد که به همان اندازه که کیفیت خوبی دارند، قیمت نسبتا بالایی نیز داشته و استفاده از آن ها برای همه ی فعالان صنعتی مقدور نمی باشد.

کشور ایران نیز خود یکی از تولید کنندگان انواع اینورتر Inverter جوشکاری می باشد که محصولاتش نسبت به برند های ترکیه ایی و چینی از کیفیت بهتری برخوردار بوده و از آنجایی که محصول داخلی می باشد، به طبع قیمت مناسب تری نیز دارد.

طرز کار اینورتر Inverter چگونه است؟

حتی اگر شما یک فرد اهل کارهای فنی مربوط به برق و صنعت نباشید، حداقل در طول یک سفر تفریحی تابستانه، این احساس را تجربه کرده اید که چقدر خوب می شد اگر دستگاهی بود که بتوانم به کمک آن در دل جنگل و صحرا تلویزیون تماشا و یا لپ تاپم را شارژ کنم. در واقع، این یک مثال کوچک از نیاز بشر امروز به اینورترها که در انواع و سایزهای مختلف موجود هستند، می باشد. 

Inverter

به طور کلی اینورتر ها Inverter را می توان به دو دسته کلی زیر تقسیم کرد:

  • اینورتر متصل به شبکه ( Grid-tie inverters)
  • اینورتر جدا از شبکه (Off-grid inverters)

همان طور که از نام گروه اول مشخص است، اینورترهای متصل به شبکه، توانایی اتصال به برق شهری یا شبکه قدرت را دارند و معمولا به منظور مدیریت مصرف انرژی استفاده می شوند. همین طور این دستگاه ها به منظور برق پشتیبان در منازل و ادارات استفاده می شود که در این صورت قطعا همراه با پک باتری می باشند.

نوع جدا شبکه نیز برای مصارفی همچون سلول های خورشیدی که قرار نیست به شبکه متصل شوند استفاده می شوند و به منظور تامین برق به صورت شخصی استفاده می شوند. معمولا اینورترهای متصل به شبکه، به شبب قابلیت ها و سیستم های حفاظتی ای که دارند، گرانتر می باشند. بنابراین در این مقاله به بررسی نحوه عملکرد اینورترها خواهیم پرداخت.

اینورترها به طور کلی از اجزای اصلی زیر تشکیل شده اند:

  • اسیلاتور
  • مدار کنترلی
  • مدار درایو قطعات الکترونیک قدرت
  • کلیدهای قدرت فرکانس بالا
  • ترانسفرمر

طرز کار اینورتر Inverter

به بخش اصلی مقاله یعنی نحوه کار اینورتر رسیدیم. اینورتر با دریافت انرژی الکتریکی از یک پک باتری و یا خازن های لینک دی سی، برق دی سی را به برق متناوب با فرکانس و سطح ولتاژ مشخص تبدیل می کند. این عمل به وسیله خاموش و روشن شدن پیوسته کلیدهای قدرت انجام می شود. در واقع سمت اولیه ترانسفرمر به کار رفته در دستگاه اینورتر به وسیله پالس های الکتریکی که این پالس ها نیز به وسیله روشن و خاموش شدن ماسفت ها و یا ای جی بی تی ها و یا سایر کلیدهای الکترونیک قدرت تولید می شوند، شارژ می شود.

این پالس های متناوب باعث ایجاد یک شارپیوندی متناوب بین سیم پیچ های سمت اولیه و ثانویه ترانسفرمر می شوند. لازم به ذکر است که اگر اینورتر موتور مورد نظر به صورت افزاینده مدنظر است، در این قسمت با توجه به ولتاژ مورد نیاز، نسبت تعداد دور سمت اولیه و ثانویه ترانسفرمر تعیین می شود.

در ادامه شار پیوندی تولید شده، ولتاژ متناوب در سمت ثانویه ترانسفرمر القا می کند و نهایتا پس از شبکه جبرانساز، ولتاژ به ترمینال های خروجی تحویل داده می شود. اما روند توضیح داده شده، پروسه کلی تولید ولتاژ با فرکانس مطلوب در اینورترهای تک فاز و اینورتر سه فاز بود و بسته به نوع کاربرد اینورترها می توانند ساختار متفاوتی داشته باشند. به منظور تحویل توان با ویژگی های مدنظر جهت شارژ یک دستگاه و یا چرخش روتور یک موتور الکتریکی، اینورترها معمولا از کنترل پهنای پالس (Pulse Width Modulation) استفاده می کنند که در ادامه به بررسی آن پرداخته می شود.

کنترل به روش PWM

در واقع برای کنترل به روش PWM به دو موج کنترلی نیاز داریم؛ یکی موج کنترلی که با توجه به فیدبکی از خروجی می گیریم این موج تولید می شود و دومی موج حامل (carrier) می باشد. با مقایسه ی این دو موج، یک موج مربعی تولید می شود که با توجه به سیگنال فیدبک، هارمونیک اصلی موج تولید شده (به وسیله کلید زنی ماسفت ها و یا IGBT ها) معمولا سینوسی می باشد.

اینورتر (  Inverter) چگونه کار می کند
Inverter

همانطور که از شکل فوق مشاهده می‌ شود، موج مثلثی موج حامل می باشد که فرکانس این موج، فرکانس روشن و خاموش شدن کلید ها را نشان می دهد، و هرچه بیشتر باشد طبیعتا تلفات کلیدها بیشتر می شود اما در مقابل، هارمونیک موج خروجی کمتر می شود.

همچنین، سه موج سینوسی نشان داده شده، موج های کنترلی هستند که به وسیله سیستم کنترلی دستگاه اینورتر تولید می شوند و فرکانس آنها، فرکانس هامونیک اصلی موج خروجی را تعیین می کند. اگر ساختار اینورتر ( Inverter) را به صورت زیر در نظر بگیریم، کلید زنی بدین صورت خواهد بود که هر جا موج کنترلی مربوط به فاز A از موج حامل (carrier) بیشتر شود، کلید TA+ روشن می شود و هرجا موج کنترلی مربوط به فاز B از موج حامل (carrier) بیشتر شود، کلید TB+ روشن می شود و به همین صورت برای فاز سوم این اتفاق می افتد که در نتیجه ی آن یک موج مربعی به شکل زیر تولید می شود:

طرز کار اینورتر چگونه است؟
اینورتر چگونه کار می کند؟

حال با توجه به شکل زیر عملکرد یک اینورتر صنعتی ایرانی را برای یک توربین بادی را در نظر می گیریم:

نحوه کار اینورتر

با توجه به سیگنال مرجع Vdc که به کنترل کننده داده می شود، اینورتر سعی بر تثبیت ولتاژ خازن صافی ورودی خودش را دارد و از طرفی دیگر با چرخش محور توربین، خازن C1 شارژ می شود و اینورتر به منظور ثابت نگه داشتن ولتاژ ورودی خود، توان دریافتی را به شبکه انتقال می دهد؛ در مورد فرکانس اینورتر نیز در بالا توضیحاتی داده شده است.

در واقع با چرخش توربین به وسیله باد، انرژی مکانیکی تحویل ژنراتور داده می شود که ژنراتور یک ولتاژ سه فاز سینوسی به یکسوساز تحویل می دهد. مبدل بوستی که بین اینورتر و ژنراتور قرار داده شده است به منظور دنبال کردن نقطه حداکثر توان می باشد.

به عبارت دیگر، با توجه به اینکه سرعت باد ثابت نیست، مبدل بوست با توجه به سرعت مرجع+ Ω وظیفه دنبال کردن نقطه کاری می باشد که بتوان حداکثر توان را دریافت کرد. مثال ذکر شده به منظور توضیح نقش اینورتر در یک سیستم صنعتی بود و اینورترها بسته به نوع کاربرد ساختارهای متفاوتی خواهند داشت و در بالا در مورد طرز کار اینورتر پل کامل توضیح داده شد، اما اینورترها توپولوژی های متفاوتی دارند.

به عنوان مثال اینوترها منبع امپدانسی نوع دیگری از اینورتر ها می باشند که با استفاده از این نوع اینورترها Inverter دیگر به مبدل بوستی که در شکل بالا نشان داده شد، نمی باشد و اینورتر به تنهایی قابلیت تنظیم ولتاژ را خواهد داشت اما در مقابل باید به این نکته توجه کرد که اینورترهای منبع امپدانسی معمولا محدودیت فرکانس دارند که می توان به عنوان یک ویژگی منفی یاد کرد.

طرز کار اینورتر سه فاز Inverter

اصول کار اینورتر Inverter سه فاز به این شکل است که این اینورتر، سه کلید اینورتر تک فاز دارد که هر سوییچ می‌تواند به ترمینال بار متصل گردد. در سیستم کنترل پایه، می‌توان عملکرد سه سوییچ همگام شود به‌این‌ترتیب هر سوییچ روی 60درجه شکل موج o/p پایه کار می‌کند تا یک شکل موج o/p خط به خط که شامل شش مرحله است کار می‌کند. این شکل موج یک مرحله ولتاژ صفر بین دو بخش مثبت و منفی موج مربعی دارد. وقتی تکنیک‌های PWM بر اساس حامل روی این شکل موج‌ها اعمال شود، می‌توان شکل اصلی موج را به‌گونه‌ای گرفت که هارمونیک سوم لغو شود.

مهم‌ترین قابلیت این نوع اینورتر ( Inverter) تبدیل ورودی جریان DC به خروجی سه فاز AC است. هر اینورتر سه فاز پایه دارای سه سوییچ اینورتر تک فاز است. هر سوییچ می‌تواند به‌صورت هم‌زمان به سه ترمینال بار متصل کرد. در حالت عادی سه بازوی این اینورتر برای ایجاد ذخیره AC سه فاز، از زاویه 120 درجه تأخیر دارند.

نرخ سوییچ بکار رفته در اینورتر 50درصد است و سوییچینگ بعد از زاویه 60درجه انجام می‌شود. سوییچ‌ها مثلاً S1، S2، S3، S4، S5 و S56 یکدیگر را کامل می‌کنند. بنابراین اینورترهای سه فاز با یک فیوز در منبع DC مشابه قرار داده می‌شوند. ولتاژ قطب اینورتر سه فاز برابر با ولتاژ قطب داخل اینورتر نیم فاز با تک فاز است.

نحوه کار اینورتر

اینورتر ( Inverter) سه فاز دو حالت هدایتی 180 و 120 درجه دارند. در مود 120درجه، سوییچ به اندازه 120درجه روشن و 240 درجه خاموش خواهد بود. در اینورتر 180 درجه در هرلحظه همه سه مدار در حال هدایت‌اند و مدت‌زمان هدایت هر مدار به اندازه 180درجه است. در هرلحظه که یکی از مدارها خاموش می‌شود مدار دیگری روشن می‌گردد. به‌همین‌دلیل در آن با خطر اتصال کوتاه مواجه هستیم که در حالت 120درجه وجود ندارد چراکه در حالت 120 درجه به اندازه 60 درجه هدایت نداریم.

کاربرد اینورتر

همان‌طور که گفتیم اینورتر( Inverter) دستگاهی است که جریان مستقیم را به متناوب تبدیل می‌کند. آن‌ها در طیف بزرگی از ابزارهای کاربردی به کار می‌روند. می‌توان گفت آن‌ها نوسان‌سازهای الکتریکی باقدرت بالا هستند. با کمک اینورترها می‌توان سرعت موتور AC سه فاز را بدون کاهش قدرت و گشتاور موتور کنترل کرد. آن‌ها در ظرفیت‌های مختلفی موجود هستند. ورودی اینورترها می‌تواند تک‌فاز یا سه‌فاز باشد اما خروجی آن‌ها همیشه سه‌فاز است.

تمامی دستگاه‌هایی که موتور الکتریکی دارند می‌توانند با استفاده از اینورتر کنترل شوند. به‌این‌ترتیب می‌بینیم کاربرد اینورتر Inverter بسیار متنوع است اما در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کند. در بسیاری از ساختمان‌های بلند از این پمپ‌ها برای رساندن آب به طبقات بالا استفاده می‌شود. اینورتر( Inverter) موجب تنظیم سرعت گردش پمپ می‌گردد تا فشار در همه طبقات به‌صورت یکسان باشد و همه طبقات به آب دسترسی داشته باشند. در کشاورزی نیز برای انتقال آب در مسافت‌های طولانی از اینورتر استفاده می‌شود.

یکی از کاربردهای صنعتی مهم اینورترها، سانتریفیوژهاست. سانتریفیوژها موتورهایی با دور بالا هستند که در اثر چرخش آن‌ها ذرات از هم جدا می‌شوند. اینورتر باعث ثابت ماندن سرعت حرکت و یکنواختی آن می‌شود.

از کاربردهای ملموس‌تر اینورتر Inverter می‌توان به لوازم‌خانگی اشاره کرد. بسیاری از لوازم‌خانگی مثل یخچال، لباسشویی و ظرف‌شویی با موتور الکتریکی کار می‌کنند. در یخچال، عملکرد یخچال با توجه به میزان بار درون یخچال تنظیم می‌شود و درباره لباسشویی نیز دور موتور را تنظیم می‌کند. مهم‌ترین حوزه‌های به‌کارگیری اینورتر در موارد زیر است:

کاهش مصرف انرژی

اینورتر ( Inverter)با کنترل و بهینه‌سازی حرکت موتور الکتریکی باعث کاهش مصرف انرژی می‌شود. با توجه به اینکه درحال‌حاضر حدود 65 درصد میزان مصرف انرژی در صنایع مربوط به موتورهای الکتریکی است، استفاده از اینورتر بخصوص در فن‌ها و پمپ‌ها که پرمصرف هستند می‌تواند بهبود قابل‌توجهی ایجاد کند.

افزایش طول عمر موتور و تجهیزات

اینورتر(‌Inverter) فرکانس و ولتاژ موتور را کنترل می‌کند. به‌همین‌دلیل از آن در برابر آسیب‌هایی مثل پایین و بالا شدن ناگهانی ولتاژ محافظت می‌کند. به‌این‌ترتیب، شوک‌های زمان شروع بکار موتور از بین می‌رود، سرعت حرکت موتور همیشه در حالت بهینه می‌ماند و عمر آن بیشتر می‌شود.

برنامه‌ریزی فعالیت موتور

وقتی جریان خیلی زیاد یا کم می‌شود موتور الکتریکی خاموش می‌شود اما باوجود اینورترInverter این اتفاق نمی‌افتد. اینورتر جریان را در کنترل خود درمی‌آورد.

کیفیت روند کار و تولید

این یکی از مهم‌ترین کاربردهای اینورتر است. شوک‌های الکتریکی هنگام به‌کاراندازی سیستم که تا چند برابر توان اسمی آن می‌رسند می‌توانند آسیب‌های جدی به موتور وارد کنند و باعث کوتاه شدن عمر آن شوند. به‌همین‌دلیل اینورترها با از بین بردن این شوک‌های الکتریکی روند کار سیستم را بهبود می‌بخشند.

تفاوت‌های طرز کار درایو و اینورتر Inverter

بااینکه اینورتر (Inverter) و درایو، غالباً یکسان در نظر گرفته می‌شود اما آن‌ها در حقیقت تفاوت دارند. اینورتر جزئی از درایو الکتریکی است. اینورترها برق شهری را می‌گیرند و ولتاژ و فرکانس آن را تغییر می‌دهند. البته کاربرد آن‌ها متفاوت است مثلاً اینورترهایی که در پنل‌های خورشیدی بکار می‌روند می‌بایستی جریان خروجی کم اعوجاجی تولید کنند ولی وظیفه اصلی اینورترهایی که در آسانسور استفاده می‌شوند، کنترل سرعت و گشتاور موتور الکتریکی است.

درایو برای کنترل موتورهای الکتریکی استفاده می‌شود. درایوها باعث می‌شوند موتورهای الکتریکی به‌صورت نرم و آرام شروع به کار کنند. همچنین سرعت گشتاور آن‌ها را تنظیم کرده و باعث صرفه‌جویی در جریان اسمی و مصرف انرژی موتور الکتریکی می‌شوند. بااین‌حال اینورترها دستگاه‌هایی هستند که جریان مستقیم DC را به AC تبدیل می‌کنند.

در اینورترها Inverter تنها می‌توانیم ولتاژ و توان خروجی را مشخص کنیم اما در درایوهای صنعتی، ولتاژ، فرکانس و توان ورودی و خروجی دستگاه قابل تنظیم کردن است. اینورتر تنها جریان را از جریان مستقیم به متناوب تبدیل می‌کند اما درایو صنعتی، با استفاده از این جریان معکوس شده، دور موتور و گشتاور آن را کنترل می‌نماید. ازنظر ساختار فیزیکی نیز اینورترها قطعه متحرکی ندارند اما درایوها در داخل خود قطعات متحرک زیادی دارند.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های اینورتر Inverter و درایو در مورد جریان برق آن‌هاست. اینورترها تنها جریان را معکوس می‌کنند یعنی جریان مستقیم به متناوب تبدیل می‌شود اما درایوها با استفاده از مدار یک‌سوساز خود، جریان را یکسو می‌کنند. سپس ولتاژ DC تولید می‌کنند. این ولتاژ مستقیم، با توجه به نیاز موتور برای کنترل دور موتور و گشتاور آن، به ولتاژ AC با فرکانس و ولتاژ موردنیاز تبدیل می‌شود.

یکی از تفاوت‌های اینورتر Inverter و درایو در قیمت آن‌هاست. معمولاً قیمت درایو به‌خاطر قابلیت‌های بیشتری که دارد نسبت به اینورتر بالاتر است. بااین‌حال قیمت درایوهای مختلف به آپشن‌های مختلف آن‌ها، تک‌فاز یا سه‌فاز بودن، میزان توان آن‌ها و برند سازنده درایو بستگی دارد.

در این مقاله به معرفی اینورتر میپردازیم که اینورتر چیست و چه کاربردی دارد و انواع اینورترچیست، همچنین یکی از بهترین مدل اینورتر، اینورتر imaster را معرفی میکنیم.

Inverter چیست ؟؟

در پاسخ به این سوال که اینورتر چیست و چه کاربردی دارد باید بگوییم اینورتر (Inverter) در واقع یک مبدل جریان الکتریکی است که جریان مستقیم (DC) را به جریان متناوب (AC) تبدیل می کند.

فرکانس، توان و ولتاژ اینورترها می توان به مقدار دلخواه تنظیم کرد. در واقع وظیفه‌ی این مبدل ها برعکس کار یکسوکننده هاست. خروجی اینورتر یک موج مربعی است که می تواند با استفاده از فیلتر به جریان سینوسی تبدیل شود.

حال به این قمت مقاله میرسیم که مزایای اینورتر چیست : استفاده از اینورتر مزایایی دارد که قصد داریم در این بخش به آنها بپردازیم. اینورتر بسیار هوشمند عمل می کند.

اینورتر قادر است از روی میزان باری که به سمت موتور می رود جریان متناسب با آن را تشخیص داده و چرخش موتور را با آن هماهنگ کند. برای مثال هنگامی که لباسشویی در حال کار است سرعت چرخش موتور به میزان وزن لباسهای داخل آن بستگی دارد که توسط اینورتر تنظیم می شود.

مثال دیگر سرعت حرکت آسانسور است که با توجه به تعداد و وزن افراد داخل آن و توسط اینورتر تنظیم می شود.

اینورترها صرفه جویی خوبی در مصرف انرژی و در پی آن کاهش هزینه ها دارند. همچنین باعث می شوند موتورهای الکتریکی جریان راه اندازی برق کمتر و دوام و طول عمر بیشتری داشته باشند.

اینورتر با راه اندازی آهسته و نرم موتور باعث می شود عمر قطعات مکانیکی افزایش یابد و این به دلیل کم شدن ضربه های مکانیکی در بخش های متفاوت موتور میباشد.

همچنین اینورترها قابلیت تغییر سرعت دارند و می توانند سرعت و جهت حرکت موتور را تغییر دهند. از سوی دیگر، این قابلیت در اینورترها وجود دارد که برای حرکت موتور برنامه ریزی شوند.

با استفاده از اینورتر می توان موتور را بدون نیاز به قطع و وصل کردن برق ، روشن و خاموش کرد. بعلاوه، این دستگاه محافظت بیشتری را در برابر اضافه بار و سوختن برای موتور ایجاد می کند.

با استفاده از اینورترها میتوان در شرایطی که تغییرات دائم در ولتاژ ورودی وجود دارد از موتور حفاظت کرد. با استفاده از اینورترها می توان سرعت موتور الکتریکی را افزایش داد.

انواع اینورتر Inverter

اینورتر Inverter از نظر ورودی؟!

اینورترها از لحاظ ورودی به دو نوع اینورتر تک ‌فاز و اینورتر سه‌ فاز تقسیم می‌گردند اما خروجی همه‌ آن‌ها سه فاز است.

اینورتر تک فاز Inverter

اینورتر تک فاز خود به دو نوع اینورتر نیم پل و اینورتر تمام پل طبقه‌بندی می‌شود:

  • اینورتر نیم پل: اینورتر نیم پل یک بلوک ساختمانی اساسی در اینورتر تمام پل است. با دو سوئیچ ساخته می‌شود که در آن هرکدام از خازن‌ها دارای ولتاژ o/p است که معادل Vdc2 می‌باشد. علاوه بر این، در این نوع از اینورترهای تک فاز سوئیچ‌ها یکدیگر را متعادل می‌کنند. اگر یک سوئیچ فعال شود سپس به طور خودکار سوئیچ دیگر غیرفعال می‌شود.
  • اینورتر تمام پل: مدار اینورتر تمام پل، جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل می‌کند و با باز و بسته کردن سوئیچ‌ها در یک سری صحیح قابل دستیابی است. این نوع اینورتر دارای حالت‌های کاری متفاوت است که به سوئیچ‌های بسته بستگی دارد.

اینورتر سه فاز Inverter

انواع اینورتر سه فاز برای تغییر یک ورودی DC به خروجی AC  سه فاز استفاده می‌شود. سوئیچ‌های مورد استفاده در اینورتر سه فاز مکمل یکدیگرند. اینورترهای سه فاز در کنار منبع DC قرار می‌گیرند و ولتاژ قطب درون یک اینورتر سه فاز معادل ولتاژ قطب درون اینورتر نیم پل تک فاز است. این اینورترها دارای دو مد انتقال یعنی مد انتقال 120 درجه و مد انتقال 180 درجه هستند.

اینورترها از لحاظ موج تولیدی Inverter

  • اینورتر موج مربعی: مناسب برای بارهای کاملاً مقاومتی و جزء نامناسب‌ترین موج‌های تولیدی توسط اینورترها
  • اینورتر موج سینوسی اصلاح شده یا شبه‌سینوسی: ترکیبی از شکل موج مربعی و سینوسی، مناسب برای بارهای مقاومتی و خازنی، چرا که با بارهای القایی می‌تواند باعث ایجاد نویز شود، پرکاربردی‌ترین و اقتصادی‌ترین موج تولیدی، قابل کاربرد در وسایل برقی سبک مانند تلویزیون و رادیو و کامپیوتر و …
  • اینورترهای موج سینوسی خالص: قابل کاربرد در انواع تجهیزات الکتریکی و جزء بهترین اینورترها، مناسب از نظر انواع بارها، زیرا آن‌ها به طور خالص، موج سینوسی را برابر با شبکه برق خانگی ما بازتولید می‌کنند.

معرفی و مشخصات دستگاه اینورتر imaster

کمپانی ADT در سال 1999 در شهر سئول کشور کره جنوبی تاسیس گردید که با تولید اینورترهای کنترل دور، اینورترهای مخصوص تردمیل و روش های تبدیل انرژی کار خود را آغاز کرد. شرکت ADT کره جنوبی با شرکت های زیاد دیگری هم همکاری دارد.

اینورتر imaster در واقع همان اینورتر ADT ساخت کره جنوبی میباشد. اینورترهای ساخت کره جنوبی با نام تجاری imaster به بازار عرضه شده است. اینورتر imaster هم اکنون دارای 4 محصول متفاوت میباشد که هر کدام دارای ویژگی های مختص به خود بوده و با کارایی‌های متفاوت در صنعت استفاده می‌گردد.

انواع اینورتر Inverter

انواع اینورتر بصورت زیر می باشد.
اینورتر ماشینی و یا خودرویی
اینورتر صنعتی
اینورتر خورشیدی

اینورتر شارژر دار یا سانورتر
اینورتر متصل به شبکه
اینورتر مستقل از شبکه
اینورتر موج سینوسی خالص
اینورتر موج شبه سینوسی
اینورتر کنترل دور یا فرکانسی

ینورتر ماشینی و یا خودرویی
این نوع اینورتر ها در ماشین مورد استفاده قرار میگیرند و همچنین توان هایی بین 100 وات الی 1000 وات را پوشش میدهند. معمولا از شارژر فندکی برخوردار هستند.

اینورتر صنعتی
اینورتر های صنعتی از توان و کیفیت بالاتری نسبت به اینورتر های ماشینی برخوردار هستند. و از آنها میتوان برای کار های سنگینتری مانند جوشکاری و دریل کاری و دیگر استفاده کرد.

اینورتر خورشیدی
همانطور که از نام این نوع اینورتر مشخص است برای استفاده در سیستم های خورشیدی و پنل های خورشیدی مورد استفاده قرار میگیرد.

اینورتر شارژر دار یا سانورتر
این نوع اینورتر ها را میشود نیز به عنوان برق اضطراری مورد استفاده قرار داد. این نوع اینورتر ها به همراه شارژ باتری با برق شهر هستند.

اینورتر متصل به شبکه
اینورتر های متصل به شبکه نیاز به باتری ندارند و مستقیم به پنل خورشیدی وصل میشوند. این نوع اینورتر ها برق تولید شده از پنل خورشیدی را به شبکه برق شهری تزریق میکنند.

اینورتر مستقل از شبکه
این نوع اینورتر ها ار نوع اینورتر سینوسی هستند و با باتری کار میکنند. و برق ذخیره شده در باتری را به 220 ولت تبدیل میکنند.

اینورتر کنترل دور یا فرکانسی
این نوع اینورتر جهت تغییر فرکانس موتور ها مورد استفاده قرار میگیرند و تبدیل ولتاژِی انجام نمیدهند.

دستگاه اینورتر iMASTER مدل U1

دستگاه اینورتر  U1-iMASTER براساس فناوری فوجی FUJI ژاپن توسط کمپانی ADT کره جنوبی مونتاژ و در اختیار مشتریان این محصول در کره قرار گرفته است .

با توجه به بحث بالا، کلیه پارامترها و نحوه عملکرد این اینورتر دقیقا مشابه مدل MINI – FRENIC  میباشد .

 مدلهای مختلفی از این درایو براساس میزان ولتاژ ورودی تولید شده است . مدل تکفاز 220 ولتی این درایو از قدرت 0.4 کیلووات تا 2.2 کیلووات و مدل سه فاز این محصول با ورودی 380 ولت در محدوده توانی 0.4 کیلوات تا 4 کیلوات تولید شده است.

دستگاه اینورتر شرکت کره ای  iMaster  در سه نوع با کاربردهای عمومی سبک و سنگین و فوق سنگین طراحی و ساخته شده است

اینورتر imaster U1 شباهت زیادی به برند فوجی ژاپن مدل FRENIC_MINI دارد.از ویژگی‌های این دستگاه اینورتر پر قدرت بودن ، دارای عملکردی بی نظیر، ظاهری زیبا و در دو نوع تکفاز و سه فاز می‌باشد.

اینورتر imasterU1 مدل تکفاز دارای رنج توانی 0.4KW تا 3.7KW و اینورتر imasterU1 مدل سه فاز دارای رنج توانی 0.4KW تا 4KW میباشد که بر روی کیپد آن ولوم وجود دارد. این نوع اینورتر دارای ورودی/ خروجی آنالوگ و دیجیتال میباشد. اینورتر imaster U1 قابلیت تولید فرکانس 0.1 هرتز تا 400 هرتز در خروجی را دارد .

اینورتر imaster A1

اینورتر imaster A1 برای کارهای پرقدرت و سنگین استفاده می‌شود. اینورتر A1 از توان 5.5KW تا توان 160KW تولید میشود اما تا توان 132KW در بازار ایران موجود می‌باشد.

اینورتر A1 ظاهری زیبا ، عملکردی قوی، نرم افزار و سخت افزار حرفه ای دارد. اینورتر A1 برای کاربردهای سنگین و فوق سنگین در صنعت مورد استفاده قرار میگیرد.

اینورتر Inverter A1 برای کاربردهای سنگین و فوق سنگین در صنعت مورد استفاده قرار میگیرد.

اینورتر imaster E1

اینورتر imaster E1 از توان 4KW تا توان 350KW تولید میشود.این نوع اینورتر دارای توان دو پله ای میباشد.

اینورتر E1 همانند اینورتر مدل A1 پرقدرت و سنگین کار بوده و برای تمام کاربردهای صنعتی قابل استفاده میباشد. اینورتر E1 تا توان 22KW یونیت بریک داخلی دارد.

اینورترInverter imaster C1

اینورتر imaster C1 در رنج توان‌های 5.5kw تا توان 22kw تولید می‌گردد. این نوع اینورتر هم پرقدرت و سنگین کار میباشد. دارای ولوم تغییر دهنده فرکانس بوده، ظاهری زیبا، نرم افزاری قوی و کیفیت و قیمت رقابتی دارد.

اینورتر C1 در تمامی توان ها مجهز به یونیت بریک داخلی میباشد. اینورتر نسبت به عمده برندهای آسیایی دارای تنوع بیشتری بوده و دارای قیمت و کیفیت رقابتی میباشد.

اینورتر imaster در حال حاضر بهترین و مناسبترین جایگزین برای درایوهای آسیایی و اروپایی با کیفیت می‌باشد. اینورتر imaster دفترچه راهنما و کاتالوگ فارسی به همراه خود دارند که این امر باعث آسانی در نصب و راه اندازی می‌گردد.

اینورتر imaster سری U1 ، A1 ، E1 و C1 به دلیل اینکه قابلیت تغذیه گشتاور بالا در فرکانس های پایین را درار هستند، بهترین گزینه برای تمامی کاربردهای صنعتی سبک و سنگین میباشند.

به طور مثال از اینورتر imaster در توان های متفاوت میتوان برای کاربر جرثقیل، بالمیل، تاورکرین، آسیاب، میکسر(Mixer)، اکسترودر، کانوایر، اگزاست فن، بالابر، صنایع نساجی، صنایع پتروشیمی، معدن و… استفاده کرد.

اینورتر imaster از تمام حفاظت های الکتریکی برخوردار میباشد. حفاظت در برابر اضافه جریان خروجی، اضافه بار، اضافه ولتاژ در ورودی، ولتاژ برگشتی بالا، اضافه حرارت، نقصان ولتاژ، اتصال کوتاه در خروجی و… توسط درایوهای imaster به خوبی انجام میپذیرد.

شما می‌توایند با مراجعه به سایت فروش B2wall به قیمت و مشخصات دستگاه‌های اینورتر imaster دسترسی پیدا کنید.

اینورتر سری iMASTER ADT از نظر سخت افزار و نرم افزار کاملا حرفه ای و بدون نقص طراحی شده اند به همین دلیل بدون اغراق میتوان گفت یکی از اینورترهای درجه یک که در بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی مورد استفاده قرار می گیرد iMASTER می‌ باشد. جهت دریافت اطلاعات دقیق تر ، راهنمایی جهت خرید و لیست قیمت اینورتر imaster با واحد فروش و فنی B2wall در ارتباط باشید.

اینورتر های imaster  با نام‌های دیگر هم در ایران معرفی می‌شود:

  • اینورتر  ADT نامی شناخته شده در بازار ایران
  • اینورتر  ADT
  • اینورتر  IMASTER
  • اینورتر آیمستر

سری‌های اینورتر imaster

  • اینورتر  iMaster سریU1 
  • اینورتر iMaster سری   C1
  • اینورتر iMaster سری A1
  • اینورتر iMaster سری  E1

ویژگی‌های اینورتر imaster

  • در دو مدل تک فاز و سه فاز
  • برنامه پذیری راحت
  • قابلیت تحمل اضافه بار تا 150 درصد برای یک دقیقه
  • قابلیت کنترل PID
  • دارای پورت RS485
  • نصب و را اندازی آسان
  • دارای گارانتی معتبر
  • دارای مد های کنترلی و آپشن های حفاظتی موتور را دارا می باشد
  • خدمات پس از فروش

کاربرد اینورتر‌های imaster

  • کاربری فن
  • دستگاه بافندگی
  • کمپرسور ها
  • پمپ
  • بوستر پمپ ها
  • دستگاه چاپ
  • نوار نقاله ها
  • بالابرها و چرثقیل

جمع بندی Inverter

با توجه به اینکه اینورتر های سری iMASTER ADT کره جنوبی در چهار مدل مختلف با ویژگی های خاص تولید می شوند متناسب با هر پروژه میتوان بهترین گزینه را در بین اینورتر های سری iMASTER ADT انتخاب و سیستم را با عملکردی دقیق راه اندازی کرد.

تاکنون اینورتر های Inverter سری iMASTER ADT در تمام صنایع و جهت راه اندازی اکثر ماشین آلات صنعتی مورد استفاده قرار گرفته اند و خوشبختانه رضایت مشتریان را به همراه داشته است. اینورتر های سری iMASTER ADT جهت راه اندازی میکسر، سانتریفیوژ، بالمیل، تاورکرین، جرثقیل، کانوایر، اکسترودر، صنعت نساجی، معدن، ماشین آلات تولید کاغذ، دستگاه های کشش مفتول و انواع و اقسام کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *