آشنایی با انواع سمپاش+ 3 فیلم از آن

[supsystic-slider id=1 position=”center”]

آشنایی با انواع سمپاش:

از سمپاش ها یا در واقع محلول پاشی برای پاشیدن انواع محلول ها مانند سموم دفع آفات، کودهای مایع و ریزمغذی ها، اسیدهای آمینه و آب برای شستشوی درختان و گیاهان و … بر روی محصولات زراعی و باغی و انواع سمپاش ها و دستی، موتوری، تراکتوری و … استفاده می شود. سمپاش های خودکششی را می توان برای سمپاشی روی گیاهان هدف استفاده کرد.

اجزای سمپاش ها با هم کار می کنند تا مایع را از مخزن مکش کنند، مایع را فشرده کنند و در نهایت مایع را با فشار زیاد به سمت هدف اسپری کنند.

انواع سمپاش:

سمپاش دستی

سمپاش پمپی

سمپاش موتور عقب

سمپاش موتوری چرخدار

سمپاش موتوری

سمپاش زنبه ای

سمپاش پشت تراکتوری

سمپاش کششی تراکتوری

و سمپاش خودکششی

سمپاش های دستی

سمپاش های دستی بیشتر در خانه ها یا باغ های کوچک استفاده می شود. این سم پاش در ظرفیت های 0.5 تا 5 لیتری موجود می باشد و سمپاشی با فشار دادن هوای داخل مخزن با استفاده از پمپ و سپس با بازکردن دریچه یا فشار دادن ضامن انجام می شود.

آشنایی با انواع سمپاش

بدنه این سم پاش ها پلاستیکی است و معمولاً فشار پاشش بالایی ندارند.

سمپاش کوله پشتی معمولا در مزارع کوچک یا گلخانه ها استفاده می شود.

ظرفیت این نوع سمپاش بین 10 الی 20 لیتر بوده و در نوع شارژی و پمپی یا مدل دوکاره آن در بازار موجود است که از هر دو نوع ذکر شده استفاده می کند.

هوای داخل مخزن این نوع سمپاش ها که از پلاستیک یا استیل می باشد با استفاده از پمپ یا الکتروپمپ فشرده شده و فشاری معادل 2 تا 8 بار ایجاد می کند و با بازکردن دریچه اسپری یا فشار دادن لنس پاشش می شود.

سم پاش پمپی شارژی و سم پاش پمپی بنزینی که در بین کشاورزان پر طرفدار هستند برای دفع آفات گیاهان و محصولات کشاورزی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. افرادی که در عرصه کشاورزی فعال هستند، می‌ دانند که برای داشتن محصول بهتر باید در زمان‌ های مشخص و دقیقی اقدام به سم پاشی محصولات کشاورزی با پمپ سم پاش کنند.

عملکرد سم پاش های گلوله ای با سمپاش های عقب موتوری متفاوت است.

با استفاده از موتور بنزینی دو زمانه یا چهار زمانه، پمپ متصل به آن می چرخد ​​و مکش و فشرده سازی مایع از مخزن آغاز می شود. سیال فشرده شده با فشاری معادل 10-15 بار به سمت لنج هدایت می شود و سپس روی درخت یا گیاه مورد نظر اسپری می شود.

مخازن این سم پاش ها در ظرفیت های 12، 14، 20 و 25 لیتری و از پلی اتیلن موجود می باشد.

تفاوت عملکردی سم پاش های پشتی اتومایزر که در واقع استانداردترین نوع سمپاش باغی و مزرعه ای در این نوع هستند، با سمپاش های پودری و مایع پخش شده با هوا یا هوای فشرده است، در حالی که سمپاش های پمپ اسپری مایع دارای هیدرولیک هستند.

نازل های این دستگاه معمولا دارای شیر تنظیم 4 جهته با قابلیت تغییر میزان خروجی سم می باشد و وظیفه این دستگاه هدایت مایع توسط نیروی جاذبه و یا با استفاده از پمپ گریز از مرکز در مدل های باغی می باشد.

این دستگاه همچنین مجهز به یک موتور توربین دو زمانه است که پروانه آن وظیفه فشرده سازی و هدایت هوا به سمت شلنگ و لوله باد را بر عهده دارد. باد پرفشار مایع خارج از نازل را خودکار می کند و آن را به سمت هدف هدایت می کند. این مکانیسم باعث صرفه جویی 50 درصدی در استفاده از آفت کش ها و آفت کش ها می شود.

از طرف دیگر، مخلوط هوا و مایع باعث می شود تا عمل کنترل آفات موثرتر باشد. همچنین امکان تجهیز این دستگاه به یک نازل میکرونی مجهز به دیسک دوار شیاردار که مایع را می شکند و قبل از وزش باد آن را خودکار می کند. این عمل باعث کاهش مصرف سموم و افزایش کارایی دستگاه می شود.

سمپاش موتوری چرخدار

سم پاش های موتور چرخ دار دارای موتور بنزینی چهار زمانه با قدرت 5 تا 5.5 اسب بخار می باشد.

مخزن بر روی شاسی لوله ای یا پروفیل آهنی قرار می گیرد، از پلی اتیلن یا فولاد ساخته شده و در ظرفیت های 100-200 لیتر موجود است. این سم پاش همانطور که از نامش پیداست قابل حمل بوده و دو رینگ و لاستیک در سایز 350*8 با اکسل به شاسی آن متصل شده است.

این دستگاه عملکردی مشابه سم پاش های پشت موتور پمپ دارد و قابلیت استفاده از پمپ های پیستونی و دیافراگمی را دارد.

نیروی مورد نیاز پمپ توسط یک موتور قوی بنزینی یا موتور الکتریکی تک فاز یا سه فاز تامین می شود.

مکش مایع داخل مخزن توسط پمپ انجام می شود، پیستون های مجهز به پکینگ مایع فشرده می شوند و در نهایت مایع فشار قوی از شیلنگ سم پاش و لنج به سمت هدف پاشیده می شود.

سم پاش های موتوری قابل حمل مشابه سم پاش های موتور چرخدار عمل می کنند با این تفاوت که مخزن ندارند.

جابجایی این دستگاه آسان است و برای مناطقی با حمل و نقل محدود یا مناطق صعب العبور مناسب است.

مخزن مناسب این دستگاه را می توان به صورت دائمی در باغ، گلخانه یا مزرعه نگهداری کرد و یا به صورت جداگانه جابجا کرد.

سمپاش زنبه ای:

یکی دیگر از انواع سمپاش ها دستگاه سمپاش زنبه ای می باشد. این نوع برعکس مدل‌های قبلی نام برده شده مخزن ندارد؛ اما به جای آن به یک موتور الکتریکی یا بنزینی مجهز می باشد که دارای یک عدد شیلنگ جهت ورود سم می باشد و یک شیلنگ هم برای خروج وجود دارد.

توجه داشته باشید که این نوع از دستگاه های سمپاش دارای قدرت پاشش بسیار خوبی هستند. به همین علت است که در اکثر زمین های کشاورزی بزرگ از این نوع سمپاش استفاده می‌شود. جالب است بدانید که با استفاده از دستگاه سمپاش زنبه ای می توان یک تانکر سم را در عرض چند ساعت بر روی محصولات کشاورزی پاشید. عملکرد سمپاش زنبه ای شبیه کارواش می باشد.

سمپاش های تراکتوری:

سم پاش های تراکتور پیشرفت بزرگی در آفت کش ها و کشاورزی هستند.

نیروی مورد نیاز سمپاش پشت تراکتوری از PTO تراکتور و نیروی مورد نیاز پمپ دستگاه و جک های کانواس در برخی مدل ها توسط مدار هیدرولیک تراکتور تامین می شود.

این سم پاش یک در دو نوع سواری و کششی موجود است. نوع سوار به سه نقطه یا بازوهای هیدرولیک تراکتور متصل می شود و مجهز به پمپ های پیستونی سرامیکی یا دیافراگمی است که نیروی مورد نیاز خود را همانطور که قبلا ذکر شد از تراکتور می گیرند.

برخی از مدل ها دارای پمپ گریز از مرکز یا سانتریفیوژ هستند.

این نوع سم پاش معمولاً مجهز به نازل های پلی اتیلن با ظرفیت های 200، 400، 600، 800، 1000 و 1200 لیتری است و در سایر مدل های پیشرفته و استاندارد دو مخزن دیگر برای شستشوی دستی و شستشوی سیستمی تعبیه شده است.

سم پاش های سواری به دلیل سرعت کمتر و له شدن محصول بیشتر مورد استقبال کشاورزان و به ویژه کشاورزان قرار می گیرد. حجم کم مخازن تنها عیب این نوع سم پاش است که در مدل های جدید حجم مخازن بیشتری با تراکتورهای توان بالاتر دارد.

سم پاش های پشت تراکتور سواری را می توان در باغ ها، مزارع، گلخانه ها و حتی در دام ها به ویژه دام ها استفاده کرد.

سمپاش پشت تراکتور صحرایی در دو مدل بوم و توربین موجود می باشد.

در مدل بوم بسته به حجم مخزن، قابلیت نصب بوم هایی با عرض کاری 8 متر تا 30 متر بر روی دستگاه موجود می باشد.

این نوع سم پاش بهینه و مناسب ترین نوع سم پاش و سمپاش کشاورزی در دنیا می باشد.

سم پاش های توربین صحرایی از دیگر انواع سم پاش های تراکتوری هستند و کاربرد اصلی آنها در مزارع وسیع گندم، جو، کلزا و صیفی جات می باشد.

به دلیل دقت پایین سمپاشی، از این نوع سم پاش برای از بین بردن علف های هرز استفاده نمی شود و برای مبارزه با آفات و حشرات پرنده مناسب است.

سم پاش متلاطم کراپ را می توان یکی از انواع سمپاش های اتمیزر کراپ دانست.

این نوع سمپاش از یک فن سانتریفیوژ قدرتمند استفاده می کند که نیروی مورد نیاز را از طریق گیربکس دو سرعته کمکی از تراکتور PTO دریافت می کند.

در سمپاش های اتومایزر انتقال مایع به نازل ها معمولا با پمپ گریز از مرکز فشار کم و یا نیروی ثقلی انجام می شود اما در توربولنت ها این عمل توسط پمپ فشار قوی انجام می شود.

ارتفاع پرتاب عمودی سمپاش های آشفته تا 20 متر و برد پرتاب افقی آنها بین 30 تا 50 می باشد.

سم پاش های تراکتوری مکانیزمی مشابه سمپاش های سواری دارند.

همانطور که از نامشان پیداست این سمپاش ها پشت تراکتور کشیده می شوند و متناسب با ظرفیت مخزن دارای یک محور و دو چرخ هستند و بنابراین دارای مخازنی با ظرفیت بیشتر هستند و بین 1000 تا 3000 لیتر داریم.

مخازن از پلی اتیلن، فولاد یا گالوانیزه ساخته شده اند.

سرعت کم، عدم کنترل پذیری و له شدن محصول از نقاط ضعف سمپاش های کششی می باشد.

سم پاش های کششی برای مزارع مجهز به توربو لاینر یا بوم مناسب هستند و معمولا سم پاش های ماله باغی مجهز به بادبزن باغی هستند که به آن اتومایزر باغی نیز می گویند.

سمپاش های خودکششی

ویژگی های سمپاش های خودکششی

سم پاش های خودکششی که هم در باغ و هم در مزرعه موجود هستند معمولاً مجهز به یک موتور دیزلی قدرتمند و مستقل هستند که برای تامین نیروی محرکه سیستم هیدرولیک، پیشرانه و پمپ سمپاش استفاده می شود.

اگرچه نوع باغی سمپاش های خودکششی تولید می کند، اما سری کراپ بوم آن که بیشتر با بوم هایی با عرض کار آنها استفاده می شود، تقاضای بیشتری دارد.

سم پاش خودکششی می تواند کل فرآیند استفاده از محصولات زراعی خشک را انجام دهد و به طور گسترده در محصولات زراعی خشک مانند گندم، ذرت، پنبه، سویا و محصولات سبزیجات مانند پیاز، زنجبیل و سیر استفاده می شود.

ویژگی های سم پاش خودکششی

1. راندمان کار بالا و شدت کار کم برای اپراتورها.

2. طراحی ساختار انسانی، عملیات ساده، آسان برای یادگیری و راحت.

3. ارتفاع بوم اسپری را می توان تنظیم کرد و ارتفاع بهینه پاشش را می توان با توجه به ارتفاع محصولات در دوره های مختلف رشد تعیین کرد.

4. پایه چرخ عقب قابل تنظیم است، که می تواند با توجه به عرض های مختلف رج از محصولات تنظیم شود.

5. با استفاده از انواع روش های کنترل کلاچ، می تواند کنترل فردی شروع، راه رفتن، پاشیدن و سایر اقدامات را تحقق بخشد.

6. سیستم اسپری وارداتی با کیفیت بالا را برای دستگاه بوم، با ذرات غبار ریز و خواص فیزیکی و شیمیایی یکنواخت اتخاذ کنید، که می تواند میزان استفاده از آفت کش ها را تا حد زیادی بهبود بخشد.

مبانی سمپاشی

تا این قسمت از مقاله به طور کامل با انواع سم پاش ها و تا حدودی با عملیات سم پاشی آشنا شدیم. در این قسمت از مقاله قصد داریم به مبانی سمپاشی پرداخته و آن را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

1. در وهله اول توجه داشته باشید که یکی از مواردی که موجب آسیب رسیدن به سمپاش می‌شود؛ نور خورشید است. پس توجه داشته باشید که دستگاه سمپاش خود را در هر نوعی که هست از نور خورشید دور کنید تا مخزن و شیلنگ های آن پوسیده نشود.

2. همچنین توجه داشته باشید که همیشه پس از این که کارتان با دستگاه سم پاش به اتمام رسید این دستگاه را با آب و مایع ظرفشویی چندین بار بشویید.

۳. یکی دیگر از مواردی که در مبانی سم پاشی باید گفته شود این است که دستگاه خود را در جایی قرار دهید که حیوانات جونده مانند موش از آن محل کار دور باشند. علت این امر این است که این جونده ها می توانند به قسمت های برقی و پلاستیکی دستگاه آسیب وارد کنند.

۴. توجه داشته باشید که پس از اتمام مرحله شست و شو قسمت های فلزی دستگاه سم پاش خود را با دقت بسیار خشک کنیم. همچنین توجه داشته باشید که دستگاه خود را در محل مرطوب قرار ندهید؛ زیرا این امر موجب زنگ‌زدگی دستگاه می‌شود.

5. سم پاش مورد نظر پس از اتمام کار باید کاملاً تخلیه شده و خشک شود. همچنین این قطعه باید در جای تاریک نگهداری شود.

6. سمی که آماده کرده اید باید در عرض چند ساعت مصرف شود و نمی توان آن را پس از چند روز استفاده کرد؛ زیرا این کار به گیاه و دستگاه شما آسیب وارد می کند.

مبانی سمپاشی

نکات مهم هنگام خرید سمپاش

انتخاب نوع: اولین نکته ای که هنگام خرید سم پاش باید به آن توجه داشته باشید، انتخاب یک نوع مناسب از آن جهت سهولت در انجام امر سمپاشی گل و گیاهان مورد نظرتان می باشد. برای این منظور پیشنهاد می کنیم قبل از اقدام به خرید خود حتما با مطالعه بخش قبلی از همین مطلب، نوع سمپاش مورد نیاز خود را انتخاب نمایید.

حجم مخزن: مورد دومی که همواره باید در خرید دستگاه های سمپاشی به آن توجه کنید، حجم مخزن محصول انتخابی شما است. یادتان باشد برای انتخاب یک سم پاش با حجم مخزنی مناسب حتما به حجم نیاز کاری خود و همچنین قابل استفاده بودن دستگاه مورد نظرتان برای انجام مصارف کوچک خانگی و یا بزرگ صنعتی حتما توجه داشته باشید.

جنس بدنه: معمولا جنس بدنه سم پاش ها یا از پلاستیک در نظر گرفته می شود و یا از جنس استیل ضد رنگ برای ساخت این قبیل محصولات کشاورزی استفاده می کنند. لازم به ذکر است جنس بدنه می تواند بر روی وزن نهایی محصول و همچنین ارزانی و یا گرانی آن نیز تاثیر بسزایی داشته باشد.

متراژ شلنگ: چنانچه از دستگاه های سم پاشی استفاده کردید که دارای شلنگ جهت انتقال و پخش بهتر مواد درونی خود هستند، بهتر است به طول شلنگ متصل به بدنه محصول خود توجه ویژه ای داشته باشید تا در هنگام انجام پروسه سمپاشی بر روی گونه های مختلف گل و گیاهی خود با مشکلات زیادی مواجه نشوید!

جنس و نوع لنس: بطور کلی لنس های نصب شده بر روی دستگاه های سم پاشی در دو نوع معمولی و تلسکوپی در بازار موجود هستند که تازه شما پس از انتخاب یک نوع مناسب برای لنس متصل به سمپاش مدنظرتان بایستی به فکر انتخاب میان جنس های استیل و یا فایبرگلاسی آن نیز باشید و بتوانید برای باغ و باغچه خود از یک دستگاه کاملا باکیفیت و مناسب استفاده نمایید.

میزان فشار: سم پاش ها عموما در دو حالت فشار ثابت و یا متناوب در بازار عرضه می شوند که در نوع ثابت، تمام محتویات درونی آنان تحت یک فشار ثابت از قسمت نازل محصول خارج می شود و در مدل هایی با فشار متناوب این شما هستید که می توانید به کمک پیچ تنظیم فشار و یا تلمبه دستی که در اختیارتان است، میزان فشار خروج محلول های مخصوص سمپاشی را از قسمت نازلی آن تعیین نمایید.

سهولت در استفاده: از دیگر فاکتورهای بسیار مهم در انتخاب و خرید سم پاش توجه به قابلیت استفاده آسان از آن است. برای این منظور توصیه می کنیم حتما به وزن و اندازه محصول مورد نظرتان در کنار برخورداری از یک دسته مناسب و حتی چرخ برای دستگاه های سمپاش بزرگتر نیز توجه لازم را داشته باشید.

قیمت سمپاش: قیمت سم پاش می تواند از چند ده هزار تومان آغاز و تا چند میلیون تومان نیز ادامه پیدا کند. نکته مهمی که شما خریداران عزیز این قبیل محصولات جانبی در حوزه کشاورزی باید به آن توجه داشته باشید، امکانات سمپاش و همچنین توانایی آن در امر پاشیدن سم به میزان مناسب و پخش یکنواخت آن در محل مورد نظرتان می باشد که قطعا باید با میزان بودجه شما نیز در تناسب کافی قرار داشته باشد.

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

    1. سلام ممنون. سم پاش های خودکششی که هم در باغ و هم در مزرعه موجود هستند معمولاً مجهز به یک موتور دیزلی قدرتمند و مستقل هستند که برای تامین نیروی محرکه سیستم هیدرولیک، پیشرانه و پمپ سمپاش استفاده می شود. سمپاش خود کششی خودش نوعی از سمپاش پشت تراکتوری محسوب میشه.

    1. درود بر شما. این دستگاه عملکردی مشابه سم پاش های پشت موتور پمپ دارد و قابلیت استفاده از پمپ های پیستونی و دیافراگمی را دارد.نیروی مورد نیاز پمپ توسط یک موتور قوی بنزینی یا موتور الکتریکی تک فاز یا سه فاز تامین می شود.

      مکش مایع داخل مخزن توسط پمپ انجام می شود، پیستون های مجهز به پکینگ مایع فشرده می شوند و در نهایت مایع فشار قوی از شیلنگ سم پاش و لنج به سمت هدف پاشیده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *