انواع دستگاه برداشت (17 نوع) در کشاورزی و مزایای آنها :

[supsystic-slider id=1 position=”center”]

برداشت محصول نتیجه زحمت های کشاورز در مراحل تهیه و آماده کردن زمین ، کاشت ، داشت می باشد و هر چقدر این مرحله دقیق تر و بهتر انجام گیرد سود بیشتری برای کشاورز دارد و او را دل گرم تر و علاقه مند تر به کار کشاورزی می کند و به زندگی او آسایش و رفاه را می بخشد .

مسلما برداشت محصول به وسیله ماشین سریع تر و بهتر از وسایل دستی است و به کشاورز فرصت می دهد تا از زمان های صرفه جویی شده برای گسترش سطح کشت و تهیه بذر و بستر خوب استفاده لازم را ببرد . عملیات برداشت به مجموعه اعمالی اطلاق می گردد که پس از عملیات داشت شروع شده و به خروج محصول از مزرعه خاتمه پیدا می یابد.

آن چه محصول خوانده می شود، در گیاهان مختلف متفاوت است. برگ و ساقه یونجه یک محصول است ولی ریشه چغندر قند نیز یک محصول به حساب می آید. نی شکر ها و بلال های شیرین هر یک ، محصول شمرده می شوند. غلاف و دانه های نخود، محتوی آن، خوشه های گندم و کاه ،غده های زیر زمینی ، نیز محصول هستند. به همین سبب ماشین های متنوعی برای برداشت محصولات گوناگون و متناسب با نوع محصول ساخته شده اند.

مضافاً که گاهی برای برداشت یک محصول ممکن است از چندین ماشین بهره گرفته شود. یونجه، می تواند نمونه خوبی از این نوع محصول به حساب بیاید.

مکانیزه شدن کشاورزی علاوه بر اینکه هزینه های اولیه را کاهش می دهد، هم چنین باعث افزایش عملکرد نیز خواهد شد.

بیشتر کشورهای جهان که امروزه در کشاورزی بسیار موفق هستند و بخش عمده ای از درآمد کشور را بر اساس کشاورزی به دست می آورند، موفقیت های روز افزون خود را مدیون ماشین های کشاورزی مفید و به ویژه ماشین های برداشت می باشند.

در همه ی مراحل آماده سازی خاک، کاشت، داشت و برداشت ماشین های کشاورزی می توانند وارد زمین های کشاورزی شوند.

برداشت مکانیزه به چه صورت است؟

به صورت کلی محصول های کشاورزی را می توان به دو شکل برداشت کرد:

برداشت به صورت دستی: برداشت دستی عبارت است از درو کردن، جدا کردن محصول از شاخه و یا بریدن ساقه ها.همان طور که از نامش مشخص است برداشت به صورت دستی با دست یا چاقو و توسط نیروهای انسانی انجام می پذیرد.

برداشت مکانیکی: همچنین برداشت محصول با ابزار مکانیکی که کنترل آن توسط انسان انجام می شود، برداشت مکانیکی محسوب می شود. توجه داشته باشید که این ابزار ها می توانند بسیار ساده باشند و یا ماشین ها هوشمند و پیچیده باشند.

انواع دستگاه برداشت

این دستگاه ها دارای تنوع زیادی هستند. با در نظر گرفتن بعد های زمین، انواع محصول ها، بعد های کشت و کار، بودجه ایی که در نظر گرفته شده است دسته بندی می شوند.

اما مهم ترین نوع دسته بندی ماشین های برداشت، بر حسب نوع محصولی است که برداشت می کنند؛ ماشین های دروگر برای برداشت دانه های غلات، دستگاه های جمع کننده برای برداشت کردن محصول هایی مانند ذرت، دستگاه های خرد کن برای کنترل علف های هرز و دستگاه های سنگ شکن نمونه هایی برای دستگاه های برداشت به حساب می ایند.

این ماشین ها محصول های علوفه ای که به آن ها کمباین هاروستر نیز گفته می شود محصول های مد نظر را درو کرده، در صورت نیاز عمل خرمن کوبی و بوجاری کردن را نیز انجام می دهند.

برخی از ماشین ها عملیات بسته بندی را نیز هم زمان با برداشت انجام می دهند. محصول هایی مانند گندم، جو، چاودار، ذرت، سویا، کتان، آفتاب گردان و کلزا را می توان با این دستگاه ها برداشت نمود. در ادامه از هر نوع محصول مثالی خواهیم داشت:

انواع دستگاه برداشت سیب زمینی ( یکی از انواع دستگاه برداشت ):

انواع دستگاه برداشت سیب زمینی و به طور کلی محصول هایی که زیرخاک وجود دارد. پروسه ی عمل برداشت مکانیزه در تمامی این ماشین ها به صورت تقریبی یکسان است:

ماشین به وسیله ی یک خیش سطح خاک را زیر و رو خواهد کرد تا سیب زمینی ها به روی خاک قرار گیرند.

سیب زمینی ها به همراه خاک اطراف آن وارد به مکان هایی برای غربال سازی و جداسازی خاک می شوند.

در ادامه سیب زمینی ها به بخش پشتی ماشین انتقال خواهند یافت؛ به این بخش واحد جداسازی گفته می شوند.

در مرحله بعد سیب زمینی ها به یک میز منتقل خواهند شد و در ادامه کلوخ، سنگ و عناصر خارجی درشت از میان محصول ها حذف می شود.

در انتها سیب زمینی ها توسط یک آسانسور به مخزن های بزرگ سیب زمینی انتقال می یابند و پس از تکمیل شدن ظرفیت مد نظرهر جعبه یا کیسه، آن را در همان بخش از زمین رها کرده و مخزن دیگری را برای ان جایگزین می کنند.

بعضا این مخزن ها می توانند ماشین های باری در نظر گرفته شوند که به موازات ماشین برداشت در سطح مزرعه حرکت می کنند.

البته در ایران اغلب این ماشین های سیب زمینی فقط وظیفه ی خارج سازی محصول از زمین را بر عهده دارند، نیروهای انسانی به دنبال ماشین ها حرکت می کنند و سیب زمینی هایی که توسط ماشین روی خاک آمده اند را درون کیسه ها پر می کنند.

انواع دستگاه برداشت (سیب زمینی)
انواع دستگاه برداشت (سیب زمینی)

انواع دستگاه برداشت انگور ( یکی از انواع دستگاه برداشت ):

عمل برداشت کردن مکانیزه انگور بسیار به افزایش عملکرد باغ انگور شما کمک خواهد کرد.انگور ها در برداشت مکانیزه بلافاصله پس از جدا سازی از شاخه درون مخزن های خنک کننده فرو خواهند رفت.

این ماشین به گونه ای طراحی شده است که از روی داربست های انگور عبور می کند. در هنگام عبور، درون مخزن ماشین میله های نصب می شوند تکانه هایی با دامنه ی حرکت کوتاه وبا شدت پایین ایجاد می کنند. به طور معمول در هر دقیقه ۵۶۰-۴۸۰ تکانه به وسیله این میله ها ایجاد می شود.
دانه های انگور در اثر برخورد با این تکانه ها از خوشه جدا شده و درون مخزن قرار می گیرند. در برخی ماشین ها، دانه های انگور از روی سطح های لرزان و مشبکی عبور می کنند که باعث جدا کردن برگ و شاخه هایی که احتمالا در میان ان ها وجود دارند می شود.

دستگاه برداشت انگور
انواع دستگاه برداشت (دستگاه مخصوص برداشت انگور)

انواع دستگاه برداشت میوه های هسته دار ( گیلاس، آلو، شلیل ) ( یکی از انواع دستگاه برداشت ):

برای برداشت کردن مکانیزه میوه هایی که هسته دارمی باشند، ماشین های برداشت کمی متفاوت تر عمل خواهند کرد.

این ماشین ها دارای صفحه های بسیار بزرگی هستند که در زیر تاج درخت قرار می گیرد، گیره هایی که قطر آن ها قابل تنظیم می باشد به پایین تنه درخت متصل خواهند شد و توسط راننده ی ماشین قفل می شود.

بعد از قرار گرفتن صفحه به زیر تاج درخت و متصل شدن گیره به پایین تنه ی درخت، ماشین شروع به وارد کردن تکانه های منظم از طریق گیره به درخت خواهد کرد. انجام این کار به مدت ۲۰-۳۰ ثانیه ادامه پیدا خواهد کرد.

در طول این مدت میوه های رسیده به همراه مقداری از برگ و سرشاخه ها روی صفحه خواهد ریخت. در ادامه عمل این صفحه به سمت ماشین دیگری هدایت می شود و بار را در مخزن آن تخلیه می کند.

این مخزن دارای یک صفحه ی متحرک برای عمل جدا سازی ناخالصی ها از آلو ها می باشد. جدا کننده ها در هر ماشین مختلف هستند، می توانند با ایجاد جریان باد شاخ و برگ ها را خارج ساخته و یا صفحه های مشبک آن ها را غربال کنند. نوع جدا کننده برحسب حساسیت میوه به ضربه های مکانیکی یا اندازه و وزن میوه ها طراحی می شوند. در انتها میوه ها درون یک مخزن بزرگ قرار خواهند گرفت و به انبار منتقل خواهند شد.

انواع دستگاه برداشت (میوه های هسته دار)

انواع دستگاه برداشت گوجه ( یکی از انواع دستگاه برداشت ):

همان طور که اطلاع دارید گوجه ها در رسیدن محصول برخوردار از انواع مختلف هم رس و ناهم رس هستند.در بعضی از ارقام همه گوجه ها روی بوته هم زمان به مرحله ی برداشت رسیده و در بعضی ارقام به مرور زمان برداشت انها می رسد.

در صورتی که یک کشاورز بخواهد از برداشت مکانیزه بهره ببرد به او توصیه می شود از ارقام هم رس استقاده کند، چون در برداشت مکانیزه ماشین بوته ها را به صورت کلی از خاک خارج کرده و وارد آسانسور اولیه می کند.

بعد از ان بوته ی گوجه به همراه خاک از آسانسور اولیه بالا می روند، درپایان گوجه ها به همراه مقداری اندکی از سرشاخه ها باقی می مانند.

در پایان مسیر یک بخش دیگر برای جداسازی پایانی وجود دارد. زمان دور زدن گوجه ها و تغییر مسیر دادن آن ها به سمت جلوی ماشین برداشت، بخش جدا کننده با ایجاد کردن جریان هوای شدید ناخالصی ها را به طور کامل جدا می کند.

زمانی که گوجه ها دوباره به ابتدای ماشین می رسند به وسیله ی آسانسور خارج کننده به ماشین باری که به موازات ماشین برداشت حرکت می کند منتقل خواهد شد.

پیشرفته ترین ماشین برداشت گوجه
انواع دستگاه برداشت (پیشرفته ترین ماشین برداشت گوجه)

انواع دستگاه برداشت نیشکر ( یکی از انواع دستگاه برداشت ):

روش اول به صورت نیمه مكانیزه

در ابتدای این روش زمین با وسایلی مانند آتش یا شعله افكن سوزانده می شود و به این ترتیب برگ ها را می سوزاند، ولی به دلیل اینکه ساقه ها قطور و مرطوب هستند، به همین دلیل نمی سوزند و به طور كامل بر روی زمین باقی می مانند. بعد از ان كارگرهایی که ساتور دارند، نی ها را از سطح زمین برش داده و بر روی زمین پخش می كنند. بعد از ان، بار كن نیشكر ساقه هایی که ردیف شده اند را از روی زمین به كمك چنگك های خود بلند می کند و به تریلر یا كامیون منتقل می كند.

روش دوم انجام عمل به طور چند مرحله ای

در این روش طی چندین مرحله عمل برداشت صورت می گیرد:

  • مزرعه را با شعله افکن اتش می زنند.
  • به كمك ماشین نی ریز یا با دست ساقه را برش داده یا ردیف می کنند.
  • با كمك باركن محصول را جمع آوری و بارگیری می کنند.
  • با وسیله ی نقاله‌ ی خودگردان مخصوص( نقاله ی خوگردان سبدی دارد كه پس از پر شدن، نی ها را به داخل تریلر یا كامیون منتقل خواهد کرد ) نی را از مزرعه تا جاده های اختصاصی حمل مب کنند.
  • به وسیله ی کامیون و تریلر نی را تا كارخانه حمل میکنند.

به طرز گسترده در منطقه هایی كه امكان استفاده از این ماشین ها به صورت یك مرحله ای وجود ندارد از این روش بهره برده می شود. در زیر بعضی از ادواتی كه در بر داشت چند مرحله ای نیشكر مورد استفاده قرار می گیرد بیان شده است. این ادوات عبارت هستند از :

مورد اول : تریلر بل: این ابزار در آفریقای جنوبی طراحی شد و مورد استفاده قرار گرفت. این ابزار دارای یك تیغه در قسمت انتهایی است كه شیبی در سمت مخالف زمین دارد و در پشت تراكتور قرار می گیرد و ساقه های ریخته شده بر روی سطح زمین را بر داشت می کند و برای منتقل کردن به كارخانه آماده می كند.
مورد دوم :سیستم ماسكن: در سیستم های بارگیری از عقب توسط تریلر های بل به دلیل این كه یك تریلر در پشت تراكتور قرار می گیرد، مسافتی که طی می شود نسبتا زیاد خواهد بود كه به صرفه به حساب نمی اید.

برای رفع این مشكل از سیستم ماسكن كه در كنیا، مالاوی، آفریقای جنوبی، تانزانیا و زامبیا به صورت گسترده استفاده می شود، بهره برده می شود كه دارای یك تراكتور است و در قسمت پشتی دارای ۵ مخزن می باشد و از پهلو عمل جمع كردن نی ها را انجام می دهد. عمل بار کردن به وسیله ی جرثقیل های مخصوص انجام می شود.

مورد سوم :تریلر جاكوبیل: این تریلر هم در آفریقای جنوبی طراحی وساخته شد . این وسیله هم مانند تریلر بل می باشد اما این تفاوت وجود دارد كه از سه سمت عمل بارگیری در آن امكان پذیر است. از جلو ، از سمت راست و از سمت چپ.

روش سوم برداشت یك مرحله ای

در این روش از برداشت کردن، تمامی مراحل بر داشت به وسیله ی ماشین برداشت نیشكر ( Sugarcane Harvester ) انجام می شود و انسان به صورت مستقیم با نی ها در تماس نخواهد بود.

انواع دستگاه برداشت (ماشین برداشت نیشكر)

ماشین برداشت نیشكر به دلیل متنوع بودن سلیقه شركت های سازنده، دارای تنوع بسیار زیادی است. در بعضی موارد، فقط از نقاله برای منتقل کردن نی های بریده شده استفاده می شود و در بعضی دیگر، این كار به وسیله ی غلطك انجام می شود. در بعضی موارد نی ها به صورت تكه تكه تولید می شوند و در بعضی دیگر به صورت یكپارچه، اما ماهیت كاری تمام این دستگاه ها مشابه به یكدیگر است.

بخش های مختلف یك ماشین برداشت نیشكر ( Sugarcane Harvester ) عبارت است از

به صورت كلی یك ماشین برداشت کردن نیشكر از سیستم تغذیه، سیستم تمیز كننده و سیستم بالا برنده یا آسانسور تشكیل شده است.

الف) سیستم تغذیه

1- بخش جداكننده ی محصول به شرح زیر است :
این بخش دارای چهار ردیف میله ی مارپیچی یا هلیسه است و در هر سمت دو عدد از آن قرار داده شده است. نسبت به ی كدیگر با زاویه ای قرار داده شده اند و برای جدا كردن ردیف های كشت شده مورد استفاده و بهره قرار می گیرند.

این عمل با واسطه شدن چرخش بر خلاف جهت یك دیگر هلیسه ها انجام می شود. شیبی که بر روی مارپیچ ها موجود است عملكرد كاری این وسیله را افزایش می دهد. لازم به ذکر این مورد می باشد که در زیرِ هر یك از جداكننده های محصول یك عدد كفشی که قابل تنظیم است قرار گرفته است كه بر اندازه و حسب عمقی که مورد نظر كشاورز است، تنظیم می شود.

2- بخش استوانه‌ ی ضربه زن به شرح زیر است:
این وسیله که قابل تنظیم است شامل استوانه ای است كه بر روی آن دندانه هایی وجود دارد كه این دندانه ها باعث خم شدن سر نیشكر به جهت جلو می شود. بر حسب شرایط های مختلف آب و هوایی تنظیم می شود و به عنوان یكی از عوامل مؤثر در تطبیق برداشت كننده های نیشكر با شرایط محتلفی مانند بارش ها، باد های شدید و تنوع در واریته های نیشكر به حساب می اید.

3- بخش قطع كننده های پایه‌ ی نیشكر به شرح زیر می باشد :
این بخش دستگاه شامل صفحه هایی به شکل بشقاب قابل تعویضی است كه بر روی آن در حدود 5 تیغه قرار می گیرد.( در صورتی که تیغه ها کند شود می توان ان ها را عوض کرد ). صفحه های گفته شده با سرعت زیاد می چرخند و به واسطه ی ضربه هایی كه به قسمت ابتدایی ساقه ( طوقه ) وارد می كنند عمل بریدن ساقه ها را انجام می دهد. برش دادن به صورت دقیق اهمیت فوق العاده ای بر درصد جوانه زنی نی هایی که بریده شده اند دارد.

4- بخش استوانه های بلند كننده ی نی به شرح زیر است:
این بخش شامل استوانه ای است كه ساقه هایی که در قسمت های قبلی بریده شده اند را بلند كرده و به غلطك های انتقال، منتقل می كند. این وسیله برای عمل تنظیم کردن مطلوب خوراك دهی اهمیت بسیار زیادی دارد.

5- بخش غلطك های تغذیه به شرح زیر می باشد :
شامل استوانه هایی كه به صورت افقی قرار گرفته اند می شود و كار انتقال به صورت مستمر نی هایی که بریده شده اند را انجام می دهد.به دلیل شناور و قابل تنظیم بودن این استوانه ها یا غلطك ها، نی ها با اندازه هایی مختلف، بدون آسیب دیدن قسمت های مستعد جوانه زنیشان به چاقو‌ی تكه تكه كننده منتقل می شوند.

6- بخش خردكننده های استوانه ای دوار به شرح زیر می باشد :
این قسمت دارای محوری است به صورت استوانه ای شكل كه به صورت افقی در پشت غلطك های تغذیه قرار گرفته است و شامل چهار سری چاقو های تیز است.فاصله ی چاقو و زاویه و نحوه ی برش نی ها را می توان تنظیم نمود.به كمك این چاقو ها نی های نیشكر به قطعه های مورد نظر بریده می شود.

ب) سیستم تمیز كننده

1- بالازن (Topper) به صورت زیر توصیف می شود :
بالازن برای بریدن قسمت هایی که بالای نیشكر كه از نظر مواد قندی فقیر است مورد كاربرد دارد. قسمت های بالایی نیشكر در طول فرآیند برداشت، از نی ها جدا می شوند و به زمین بر می گردد.

بالازن ها شامل دو نوع تك برش و ریز كننده هستند. در انواع تك برش فقط عمل برش دادن و دور كردن قطعه های برش خورده از ردیف برداشت انجام می گیرد. از این نوع بالازن ها در زمین هایی كه میزان تجزیه ی مواد آلی انها زیاد می باشد استفاده می شود. نوع ریز كننده همان طور كه از نامش پیدا است علاوه بر جدا كردن، وظیفه ی ریز كردن قسمت های بالا ی نیشكر را نیز به عهده دارند و در زمین هایی كه برای زیر خاك كردن بقایا ی گیاهی از شخم بهره می برند استفاده می شود.

به صورت كلی بالازن ها دو سری از صفحه ی تیغه ای هستند كه بر خلاف جهت یك دیگر چرخیده و عمل برش دادن را صورت می دهند. ( تصویر بالا سمت چپ )

2- شرح چاقوهای لبه دار عبارت است از :
این قطعه دارای یك صفحه ی مدور است كه چاقو هایی بر روی آن جای گرفته است. به شکل عمودی می چرخد و در بالای هر جدا كننده‌ی محصول یك عدد از این چاقو ها قرار می گیرد و وظیفه ی بریدش دادن ساقه های درهم پیچیده و جدا كردن آن ها را دارد. این بخش این كمك را می كند که تغذیه به صورت مناسب و صحیح انجام گیرد و ردیف ها به صورت كامل، مجزا شوند.
تمیز كننده ها را می توان به دو دسته ی اولیه و ثانویه تقسیم کرد. این قسمت این وظیفه را دارد که ضایعات همراه نی های نیشكر را جدا کند.

ماشین برداشت نیشکر
انواع دستگاه برداشت (ماشین برداشت نیشکر)

سیستم بالا برنده :

به صورت كلی سیستم بالا بر از چند سری غلطك همراه با چرخ و زنجیر و نقاله تشكیل شده است كه وظیفه‌ ی انتقال مواد را به عهده دارد. این بخش به دلیل معلق بودن و داشتن قابلیت تحمل وزن زیاد در هوا، بسیار سخت و محكم است و قطعه های آن به صورت یكپارچه به یك دیگر متصل شده اند.( این بخش در هر دقیقه در حدود 10 تن از نی هایی که بریده شده اند را در حدود 5/4 متر از سطح زمین بلند می كند)

جهت بالابرها را می توان تنظیم نمود و می تواند به صورت راست ریز یا چپ ریز باشد. علاوه بر این از نظر ارتفاع نیز قابل تنظیم کردن می باشند.

انواع دستگاه برداشت گل زعفران ( یکی از انواع دستگاه برداشت ):

از ماشین آلات کشت زعفران می‌توان به دستگاه برداشت اشاره کرد. دستگاه برداشت گل زعفران که به آن دستگاه گل جمع‌ کن هم گفته می شود، می‌ تواند در کم تر از چند ساعت، گل‌ های زعفران یک مزرعه چند هکتاری را در فصل برداشت زعفران، جمع آوری کند. این دستگاه تاثیر مثبتی بر افزایش سرعت برداشت دارد و دیگر نگرانی به خاطر از دست دادن ساعت طلایی برداشت نخواهید داشت.

از پرهزینه‌ترین قسمت‌های کاشتن سنتی زعفران، برداشت کردن گل‌ های زعفران است که به طور معمول با کمک کارگران زیاد و به وسیله ی دست انجام می‌شود و به این دلیل بسیار هزینه‌ بر بوده و این عامل می‌ تواند روی قیمت زعفران هم تاثیر گذار باشد. اما با استفاده از دستگاه گل جمع‌ کن، این هزینه به حداقل خود خواهد رسید.

برای مثال : برای برداشت یک مزرعه ای که سه هکتار زعفران است به حداقل ۱۰ نیروی کاری و ۱۰ روز زمان نیاز خواهیم داشت. اما با کمک این دستگاه می توانیم در یک روز و در کمتر از شش ساعت تمامی گل‌ ها را برداشت کنیم. البته متناسب با نوع و مدل دستگاه این زمان می‌تواند متغیر باشد و برداشت گل زعفران با کمک دستگاه گل جمع‌ کن، مستلزم کاشت ردیفی پیاز ها است. با این‌حال صرفه‌ جویی کردن در زمان و هزینه با کمک این دستگاه مهم بسیار مورد توجه می باشد.

انواع دستگاه برداشت (برداشت زعفران)

انواع دستگاه برداشت پیاز زعفران ( یکی از انواع دستگاه برداشت ) :

پیاز زعفران بعد از ان که در خاک کاشته می شود، حدود پنج الی هفت سال می‌ تواند در آن باقی مانده و بعد از آن باید ان را از خاک خارج کرد.

یکی از ماشین آلات کشت زعفران که در این فرایند به کمک کشاورز ها می‌ آید، دستگاه برداشت پیاز زعفران است. این دستگاه مکانیزه، می تواند زمین را شخم بزند و پیاز ها را از خاک جدا و بیرون اورده و روی زمین قرار می دهد. سپس کشاورز ها می‌ توانند پیاز هایی که عاری از خاک هستند را از روی سطح زمین جمع‌ آوری کنند.

مزیت استفاده از این دستگاه هم مثل دیگر دستگاه های مورد استفاده در صنعت زعفران، این است که باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه ها می شود. چرا که می‌ توان با سرعت بسیار بیشتری و بدون نیاز به نیروی کار بسیار، پیاز ها را از خاک خارج کرد.

انواع دستگاه برداشت چغندر :

تکامل ماشین های برداشت چغندر قند در کشور هایی که پیشرفته اند به قدری همراه با موفقیت بوده است که در حال حاضر کمتر کشاورزی به چشم می اید که چغندر قند کشت کند اما فاقد یکی از انواع دستگاه برداشت برای این محصول باشد.

حتی افراد کشاورزی که تنها هکتار کمی از زمین را محصول چغندر قند می کارند نیز می توانند مالک یک ماشین برداشت چغندر قند که یکی از انواع دستگاه برداشت است باشد. گفته شده است که طوقه زدن ها و چغندر قند کن هایی وجود دارند که این توانایی را دارند تا حدودی برداشت با دست را آسان تر کنند .

اصولا ماشین های برداشت چغندر قند امروزی ( یکی از انواع دستگاه برداشت )، از تکامل همین طوقه زن ها و چغندر کن های ساده ساخته شده اند.

ماشین های برداشت چغندر قند ( یکی از انواع دستگاه برداشت ) می تواند دارای انواعی مانند کششی یا خودرو باشند . نوع کششی این نوع از انواع دستگاه برداشت چغندر را یک تراکتور می کشاند و با محور تواندهی تراکتور کار می کند .

نوع خودرو این نوع از انواع دستگاه برداشت چغندر دارای یک موتور است که حرکت رو به جلو ماشین و حرکت قسمت های مختلف ان توسط همان موتور تامین خواهد شد. ماشین های برداشت چغندر قند خودرو ( یکی از انواع دستگاه برداشت چغندر ) یک مخزن چغندر قند دارد که این مخزن چغندر قند می باشند که این مخزن می تواند بعد از پر شدن چغندر ها را به طور اتوماتیک تخلیه کند و به این خاطر دیگر نیازی به یک تراکتور و تریلی در حال حرکت کردن در کنار ماشین ( یکی از انواع دستگاه برداشت چغندر )برای تخلیه چغندر های برداشت شده در داخل تریلی نمی باشد.

به هر صورت ، طرز کار این ماشین های خودرو بسیار شبیه به طرز کار سایر ماشینهایی است که دارای یک نوع وسیله چغندرکن و طوقه زن می باشند .

قسمت هایی که در برداشت چغندر مهم هستند ( یکی از انواع دستگاه برداشت چغندر ) عبارتند از : برگ زن ، طوقه زن ، کنار زن طوقه ، چغندر کن.

البته یک دستگاه برداشت چغندر قند ( یکی از انواع دستگاه برداشت ) ممکن است دارای قسمت های دیگری مانند تمیز کننده ، مخزن چغندر قند و نقاله بارگیری کننده نیز باشد.

انواع دستگاه برداشت ( دستگاه برداشت چغندر )

طرز کار کلی انواع دستگاه برداشت چغندر ( یکی از انواع دستگاه برداشت ):

در هنگام انجام کار ، چرخ های ماشین برداشت چغندر را باید طوری تنظیم کرد که بین دو ردیف کشت حرکت کنند. هم چنین باید چرخ های تراکتور را نیز به همین ترتیب تنظیم کرد. برای مثال اگر فاصله ای که به بین ردیف های کشت قرار می گیرد ۵۰ سانتی متر باشد ، فاصله ای که چرخ ها از یک دگیر می گیرند ( وسط تا وسط ) باید ۱۵۰ سانتی متر باشد . ماشین برداشت چغندر ( یکی از انواع دستگاه برداشت ) باید به گونه ای هدایت شود که چرخ کنگره دار طوقه زن تقریبا از روی بخش وسط موجود در ردیف کشت حرکت کند.

هنگامی که چرخ مورد نظر از روی سر چغندر بالا برود ، چاقوی افقی به دنبال آن بالا خواهد رفت و وقتی با ادامه دادن حرکت ماشین به سمت رو به رو می رود ، قسمتی از طوقه چغندر را می برد . اگر کنار زن طوقه در قسمت پشت سر طوقه زن قرار گرفته باشد ، برگ ها و طوقه هایی که بر روی ردیف کشت ریخته شده اند، به سبب انگشتی های لاستیکی کنار زن طوقه به یک طرف ردیف چغندر ها پرتاب خواهند شد.

در زمان جلو رفتن ماشین چغندر ها که اکنون فاقد برگ و طوقه هستند ، در بین دو تیغه چغندر کن و یا دو چرخ چغندر کن قرار می گیرد. وقتی حرکت ماشین را ادامه می دهیم چون فاصله بین دو تیغه یا دو چرخ در عقب کمتر از قسمت جلوی آنها است ، چغندر ها از زمین بیرون آورده خواهند شد.

چغندر هایی که بیرون امده اند ، روی تسمه نقاله ای که موجود در عقب چغندر کن است می افتند و از آنجا به مخزن چغندریا قسمت تمیز کن منتقل می شوند و بالاخره به وسیله بالا بر هایی خاص و مخصوص به داخل تریلی یا کامیون منتقل می شوند و از مزرعه خارج می شوند.

اگرچه بهتر است در برداشت هر کدام از محصولات کشاورزی گفته شده از انواع دستگاه برداشت مخصوص به همان محصول استفاده شود اما اگر برای عمل برداشت چغندر قند از دستگاه های برداشت چغندر استفاده نشود ، در اغاز برگ و طوقه چغندر ها را به وسیله یک ماشین برگ زن یا طوقه زن قطع می کنند و سپس بلا فاصله و پشت سر آن ، یک ماشین چغندر کن به حرکت در می اید و چغندر ها را از زمین در می آورد.

انواع دستگاه برداشت ( دستگاه برداشت چغندر )
انواع دستگاه برداشت ( دستگاه برداشت چغندر )

انواع دستگاه برداشت زیتون ( یکی از انواع دستگاه برداشت ):

در تولید زیتون مرحله برداشت ان یکی از مرحله های طاقت فرسا، پر هزینه و زمان بر است. برداشت زیتون به روش نادرست، باعث به وجود امدن خسارت هایی جبران ناپذیر به این محصول و کم بار شدن درخت آن در سال های بعدی را به دنبال خواهد داشت.

روش هایی که برای برداشت زیتون استفاده می شود بخاطر روش هایی که در کاشت استفاده شده، اندازه و شکل درخت و توپوگرافی باغ تعیین می شود. معمولا از سه روش برای برداشت زیتون استفاده می شود:
برداشت دستی ، برداشت ماشینی و ترکیبی از روش های دستی و ماشینی . از معمول ترین روش های برداشت در جهان برداشت دستی است که خیلی زمان بر و پر هزینه است. اما برداشت ماشینی به دو صورت ضربه زدن و لرزاندن درخت زیتون می باشد و حتی گاهی از ترکیب دو روش ماشینی و دستی برای برداشت زیتون می توان استفاده کرد.

برخی از انواع دستگاه برداشت زیتون عبارت هستند از:

1- دستگاه برداشت که در برگیرنده درخت است .
این دستگاه این قابلیت را دارد که به راحتی درخت را احاطه کند و عمل برداشت زیتون را انجام دهد. این ماشین برای برداشت واریته های پا کوتاه که با فاصله و شیوه خاصی کاشته می شوند، استفاده می شود. یک نمونه از این ماشین می تواند حدود 250 الی 400 درخت را در ساعت کمی در حدود یک ساعت برداشت کند.
2- شیکر های نیوماتیکی دستی

شیکر های نیوماتیکی دستی متصل به یک کمپرسور استاندارد هستند. سری که در این شیکرها قلابی شکل است به شاخه درخت آویزان می شود و شاخه را می لرزاند که باعث ریختن زیتون ها در داخل تور هایی که در زیر درخت پهن شده اند می شود.

3- ماشین برداشت شانه ای کنار گذر
ماشین برداشت شانه ای شامل می شود از یک پلت فرم خودگردان به همراه چند هد دورانی که مجهز به دندانه های پلاستیکی در یک جهت و یک قاب در برگیرنده زیتون و در نهایت یک سیستم نقاله برای منتقل کردن زیتون ها می باشد. این ماشین این توانایی را دارد که در حدود 60 ثانیه محصولات یک درخت را برداشت کند.

4- شانه های نیوماتیکی دستی
شانه های دندانه دار در سایز های متفاوتی برای نفوذکردن به داخل شاخه های درخت زیتون طراحی و ساخته می شوند. به نحوه ای که عمل شانه زنی با دندانه ها بدون اینکه به میوه اسیب برساند ، عملیات برداشت را انجام می دهد.

این نحوه برداشت برای درختانی که بزرگ هستند یا درختانی که چند تنه هستند بسیار مناسب است و راندمان برداشت آن معادل راندمان برداشت 4 یا 5 نفر کارگر است که به روش دستی زیتون را برداشت می کنند.

– شیکرهای متصل به تراکتور
ماشین برداشت از نوع ارتعاشی یا شیکر هایی که متصل به تراکتور هستند به خاطر ایجاد ارتعاش کمتر نسبت به انواع قبلی ای که ذکر شد، آسیب کمتری به درخت وارد می کنند. محرک به یک تراکتور متصل می شود و از یک پمپ هیدرولیک برای منتقل کردن توان به هد لرزاننده استفاده می کند. تور هایی برای جمع کردن زیتون زیر درخت قرار داده می شوند و اپراتور تنه درخت را با ماشین می گیرد و به مدت 10 تا 15 ثانیه می لرزاند و در نهایت زیتون ها به داخل تورهایی که برای جمع کردن پهن شده بودند ریخته می شوند.

انواع دستگاه برداشت ( دستگاه برداشت زیتون )

انواع دستگاه برداشت ردیفی پیاز و سیر مدل RE150-1 ( یکی از انواع دستگاه برداشت ):

خصوصیات این نوع از انواع دستگاه برداشت به شرح زیر است :

  • دارای توانایی برداشت پیاز، سیر و محصول های غده ای مشابه هستند .
  • الویتور عریض لاستیکی اروپایی با استحکام بسیار عالی دارند .
  • یک الویتور طویل برای کاهش دادن صدمه های مکانیکی به غده ها را دارند .
  • استحکام کافی برای برداشت در خاک های سنگین را دارند .
  • مجهز به کلاچ صفحه ای برای محافظت از سیستم انتقال نیرو هستند .
انواع دستگاه برداشت ( دستگاه برداشت ردیفی سیر و پیاز )

طراحی کردن، ساختن و ارزیابی کردن ماشین برداشت‌ پشت تراکتوری سیر ( یکی از انواع دستگاه برداشت ) :

عمل برداشت سیر یکی از مشکل ­ترین مرحله ها در فرایند تولید این محصول به حساب می اید و به هزینه و کارگر زیادی نیازمند است . در ایران به جز عملیات خاک‌ ورزی، بقیه­ ی مرحله های تولید سیر اغلب به روش دستی و غیر مکانیزه انجام می­ شود. به همین دلیل، ماشینی طراحی، ساخته و ارزیابی برای رفع این مشکل شد، که ابتدا بوته ­های سیر را به کمک تیغه و دو تسمه بیرون کشنده که v شکل است از زمین خارج و بعد از ان سر زنی انجام می­ پذیرد.

میزان توانی که مورد نیاز برای حرکت کردن تسمه­ های بیرون‌کشنده و واحد سر زنی از چرخ حامل ماشین تامین می شود. تأثیر دو عامل سرعت پیشروی دستگاه در سه سطح متفاوت 3، 4 و 5 کیلومتر در ساعت و سرعت خطی تسمه­ های بیرون ­کشنده در سه سطح مختلف 2/1، 4/1 و 6/1 برابر با سرعت پیشروی، بر انجام عمل برداشت و سر زنی صحیح بررسی شد.

آزمایش­ هایی که مربوط به ان است، به شکل آزمایش فاکتوریل در قالب طرح به صورت کاملا تصادفی با سه بار تکرار انجام شد. نتیجه های این بررسی این را نشان داد که دستگاه برداشت سیر ( یکی از انواع دستگاه برداشت ) در سرعت پیشروی 3 کیلومتر در ساعت دارای بهترینعملکرد برداشت است. همچنین مناسب ­ترین سرعت پیشروی تاثیر گذار بر بالا ترین کیفیت سر زنی سرعت 3 کیلومتر در ساعت و  نسبت سرعت خطی 2/1 سرعت پیشروی برای تسمه ­های بیرون­کشنده به­ دست آمده است.

انواع دستگاه برداشت نخود ( یکی از انواع دستگاه برداشت ):

در حال حاضر عمل برداشت نخود در ایران به شکل دستی به وسیله کارگران به سختی و با راندمان کم انجام می شود و ساز و کار های موجود برای برداشت نخود نیز تلفات دانه ی بسیاری دارند. به همین دلیل هدف طراحی، ساخت و ارزیابی ماشین برداشتی است که توانایی این را داشته باشد که دانه و غلاف نخود را از بوته سر پا در مزرعه با تلفات کم برداشت کند.

به این منظور سه روش برداشت، شامل جدا کردن دانه و غلاف از بوته، کندن بوته از خاک و بریدن ساقه برای بررسی قرار می گیرند. نیرویی که برای جدا کردن دانه و غلاف از ساقه لازم می باشد با استفاده از ابزاری که در ازمایشگاه ساخته شده، اندازه گیری گردید و میانگین این نیرو برابر با n 99/5‏ محاسبه شد. پس از انجام مطالعات امکان سنجی، یک ماشین برداشت نخود پشت تراکتوری مدل سازی، طراحی و ساخته شد که توانایی این را داشته باشد که غلاف را از بوته بدون خرمن کوبی جدا کند.

دانه و غلاف به وسیله انگشتی هایی که روی دماغه نصب شده اند از بوته جدا می شود. بعد از تعیین کردن سرعت دورانی چرخ فلک با استفاده از سرعت پیشروی ماشین و شاخص دینامیکی، محصولی که برداشت شده با کمک چرخ فلک به سمت ورودی ساز و کار انتقال مواد حرکت می کند.

مواد برداشتی توسط این ساز و کار به ارتفاع یک متری از سطح زمین منتقل می شود و از آنجا به داخل گونی هدایت می گردد. با در نظر گرفتن این که اندازه دهانه انگشتی بر تلفات محصول اهمیت دارد، اثر 5 اندازه دهانه انگشتی ( 3، 4، 5، 6 و cm7 ) بر تلفات دانه مورد بررسی قرار گرفته اند و نتیجه ها نشان داد که دهانه های 4 و 5 سانتی متری عملکرد بهتری دارند. برای بهینه سازی هد ماشین، دو دماغه مختلف ساخته شده (با اندازه دهانه 4 و cm 5) به همراه چهار سرعت چرخ فلک (0، 50، 73 و rpm103) در مزرعه برای ارزیابی قرار گرفتند.

نتیجه هایی که از آزمایش ها به دست امده اند نشان دادند که جهت کاهش دادن تلفات محصول در ماشین، باید اندازه دهانه انگشتی cm 4 و سرعت چرخ فلک rpm 73 باشد. ارزیابی کردن این ماشین نشان داد که تلفات برداشت با ماشین آزمایشی ساخته شده در حد مجاز تلفات برای برداشت نخود (5%) بوده است ضمن توجه به این که تفاوت معنی داری نیز با تلفات در برداشت دستی ندارد. مقایسه کردن ظرفیت مزرعه ای ماشین و کارگری نشان داد که ماشین به جای 35 نفر در یک ساعت (در هکتار) کار خواهد کرد.

انواع دستگاه برداشت ( دستگاه برداشت نخود )

انواع دستگاه برداشت گل گاو زبان :

در حال حاضر کل برداشت گل گاوزبان به شکل دستی انجام می شود که مانند سایر برداشت های دستی هزینه بالای کارگری و زمان بر بودن مهم ترین عامل محدود کننده توسعه کشت این گیاه می باشد. برای طراحی کردن و ساخت این ماشین از ساز و کار جارو برقی الگو برداری شده است اما با این تفاوت وجود دارد که به جای موتور برقی از یک موتور احتراقی استفاده شده است .

براساس بررسی هایی که انجام شده است برای برداشت یک کیلوگرم گل گاوزبان به یک نفر نیروی کارگری نیاز داریم . در حالی که با استفاده از این ماشین در روز به صورت میانگین حدود سه و نیم کیلوگرم گل گاوزبان می توانیم برداشت کنیم. بر اساس مشاهده های انجام شده بر روی گل هایی که به صورت مستقیم از دهانه گل توسط این دستگاه برداشت شد حدود 5 آسیب مشاهده شده شده در سایر موارد هیچ گونه آسیب جدی بر روی گل مشاهده نشد.

انواع دستگاه برداشت

انواع ماشین برداشت پیاز یکی از انواع دستگاه برداشت :

در زمین های وسیع با الگوی کاشت ردیفی، مناطق با دستمزد کارگری بالا و برای مصارف غیر تازه خوری خوراکی پیاز، برداشت به صورت تمام خودکار درخور و مناسب می باشد. و توجیه دارد با کمباین تمـام عملیات برداشت، شامل برگ زنی، کندن، تمیز کردن و جمـع آوری پیاز فقط و فقط در یک مرحله و در یک تردد ماشین صورت انجام می پذیرد.

اغلب از دو نوع مکانیسم در کمباین ها جهت عملیات برداشت کردن پیاز استفاده می شود که به شرح زیر می باشد :

نوع یک : در یک مکانیسم قسمت های هوایی گیاه در ابتدا به وسیله برگ زن با تیغه های دوار افقی بریده خواهند شد. و بعد از ان غده ها به همـراه با خاکی که در اطـراف آن می باشد به وسیله ی یک تیغه، کنده خواهد شد و به قسمت بالا بر و تمیز کننده و بعد از ان به مخـزن انتقال خواهند یافت.

نوع دو : در ساز و کار دیگـر هم زمـان با سست ساختن و ریشه زني غده های پیاز به وسیله یک تیغه که از زیر ناحیه ریشه عبور می کند. بخش سبزینه ( برگ ها ) به وسیله دو تسمه بالا بر که در جهت مخالـف هم مي گردند، چنگ زده می شوند و به بالا کشیده می شوند. در حینی که به بالا حرکت می کنند ، غده ها از خـاک تمیز شده و پس از برگ زني به مخزن انتقال خواهند یافت .

تشکیل یافتن کلوخه های هم شکل و هم اندازه با غده های پیاز در منطقه های اصلی پیاز کاری کشور و الگوی کشت درهم استفاده کردن از کمباپن در برداشت پپاز را امکان پذپر نمی سازد.

در اغلب کشور های دنیا نیز به خاطر موتردی از قبیل : ترمیم صدمـه های مکانیکی و افزایش انبار مانی محصول در برداشت کردن دو مرحلـه ای ( عملیات سر زنی قبل پا بعـد از کندن پیاز ) مصـرف تازه خـوری پیاز ( صدمـه های مکانیکی بالا در کمباین )، هزینه بالا ای که مالکیت کمباین دارد و نیازمند بودن بازار به عرضـه تدریجـی محصـول، از ماشین های مخصـوص برای هریک از مرحله های عملیات برداشت استفاده می شود.

یکی از انواع دستگاه برداشت ( برداشت کرتی پیاز )

 انواع دستگاه برداشت گل از گیاه دارویی بابونه ( یکی از انواع دستگاه برداشت ):

این ماشین که یکی از انواع دستگاه برداشت است در دو نوع دستی و مکانیزه ساخته و عرضه شده است. دستگاه اول که مکانیزه می باشد، با در نظر گرفتن نیاز مزرعه‌های کشت گیاهان دارویی و معطر که سطحی معادل با یک هکتار را دارا می باشند طراحی شده است. مشخصات این نوع از انواع دستگاه برداشت با ارتفاع تیغه برداشت، سر شاخه یا گل‌ های گیاه از سطح زمین، قابل تغییر می باشد. ارتفاع این دستگاه، فاصله بین چرخ‌ ها و طول دستگاه نیز بر مبنای محصولی که قابل برداشت است توسط ماشین طراحی شده است.

 دستگاه دوم که دستی می باشد، برای زمین‌ های کوچک که بیشتر از مزارع کشور را تشکیل می‌ دهند طراحی شده است که شامل اسکلتی است که بر روی دو چرخ در جلو و یک چرخ در عقب قرار داده شده اند و برای هدایت کردن ماشین توسط دست است. 

عملکرد این نوع از انواع دستگاه برداشت :

در این دستگاه گل‌ هایی که بریده شده اند به وسیله ی تیغه برداشت، قطع و به طرف عقب تیغه هدایت می‌ شوند. پس از اینکه سبد محصول پر شد می‌ توان آن را خالی کرد. کارتک برداشت سر شاخه‌های گل دار گیاهان دارویی که سبک است و جلوی آن از تیغه شانه‌ داری تشکیل می‌ شود، که به یک دسته فلزی وصل است که کارگر به راحتی جهت برداشت سر شاخه یا گل‌ های گیاهان دارویی که در اطراف مزرعه به وسیله ماشین قابل برداشت نباشد، از آن استفاده می‌ کند. ابعاد آن ۳۰ در ۲۵ سانتی متر است. 

مزایای استفاده از انواع دستگاه برداشت گل از گیاه دارویی بابونه

با در نظر گرفتن این که در فصل برداشت پیدا کردن کارگر سخت می باشد و عموما هم کارگرانی غیر متخصص هستند که در نهایت باعث برداشت بی‌ کیفیت شده و نوع تخریب در هنگام برداشت دستی افزایش پیدا می کند، ماشین‌ های برداشت مکانیزه و دستی می‌ توانند دارای عملکرد خوبی باشند. این ماشین‌ ها هر هکتار زمین را در دو الی سه ساعت برداشت می‌ کنند که استفاده از آن ها در حدود سی درصد کاهش هزینه ها را به دنبال خود دارد. از سوی دیگر تمام قطعه های ماشین تولید داخلی کشور شمرده می شوند .

انواع دستگاه برداشت ( برداشت مکانیزه بابونه )

انواع دستگاه برداشت پنبه که یکی از انواع دستگاه برداشت می باشد :

غوزه به همراه پنبه های محتوی آن به وسیله ماشین از بوته ها جدا خواهند شد .
ایراد و عیب این نوع از انواع دستگاه برداشت این می باشد که به خاطر این که پنبه غوزه موجود است و جهت منتقل کردن ان به کارخانه وش و پنبه آن زمان طولانی را می طلبد و این که ماشین چند بار به زمین ورود نمی کند از مزیت های این دستگاه است . اگر منطقه باد خیز باشد از غوزه چین استفاده خواهد شد و اگر بادی موجود نباشد از پنبه چین استفاده خواهد شد. 

هادی در قسمت جلوی ماشین وجود دارد که ساقه را بلندی زده و به طرف ماشین هدایت می کند .غوزه چین در پشت هادی قرار دارد و از نوع انگشتی و یا غلطکی می باشد.
تمیز کن و تفاله به صورت صفحه ای که سوراخ دارد که در بعضی ماشین های جدید قرار داده اند که در زیر چرخ های دارای انگشتی قرار دارد و محصول روی آن ریخته شده و بعد از این که نا خالص های ان جدا شده، پنبه تمیز شده به داخل بار کش یا مخزن می رود.

در غوزه چین ،تنظیمی که مهم است تنظیم کردن دقیق غلطک ها است که فاصله بین تیغه و غلطک و یا دو غلطک اگر زیاد باشد غوزه چیده نمی شود و اگر فاصله کم باشد، ساقه برگ نیز زیاد وارد ماشین می گردد که به وسیله اهرمی که در نزدیک راننده است تنظیم می گردد و سرعت مناسب بستگی به پر پشت بودن و یا کم پشت بودن محصول دارد. سرعت متوسط با ماشین یک ردیفه بین 1 تا 5/2 هکتار در ساعت است.

شرح پنبه چین ها عبارت است از

که فقط الیاف را از غوزه جدا خواهد کرد و ماشین آن ( یکی از انواع دستگاه برداشت ) از نوع سواری بوده که دارای یک یا بند استوانه عمودی دوار که بر روی آن چندین سوزن به نام انگلشتی تعبیه شده اند ( به صورت زیگ زال ) که استوانه ها در حین به چرخش در امدن ، انگشتی ها در غوزه ها فرو رفته و پنبه ها را از داخل آن بیرون خواهد اورد.

بعد از ان از انگشتی ها از میان صفحه های استوانه ای شکل عمودی به نام پنبه گیر یا عبور کرده و پنبه ها گرفته شده و بعد پنبه ها به سمت سبد یا سمت پنبه هدایت شده و در ادامه چرخش انگشتی های دستگاه از استوانه دیگری به نام تمیز کن که صفحه های ان همیشه مرطوب است پنبه ها کوه می شود لذا علاوه بر هزینه ها، خاک مزرعه تیز کوبیده خواهد شد.

یکی از انواع دستگاه برداشت ( برداشت پنبه )

انواع دستگاه برداشت گل همیشه بهار عبارت است از :

عنوان اختراع دستگاه برداشت گل هميشه بهار زمينه فني مكانيك و كشاورزي گياهان دارويي در حيطه ‌هاي مختلف كاربرد هاي نسبتا زیادی دارند.گل هميشه بهار تا مدت‌ ها به عنوان گياهي زينتي کاشته می شد تا اين كه خواص دارويي آن شناخته شد و به ان را به عنوان گياه دارويي مورد استفاده قرار دادند. استفاده از نيروي انساني براي برداشت دستي گل هميشه بهار پرهزينه ترين عمليات در توليد آن می باشد و از طرفي هم باعث افزايش زمان برداشت مي‌ شود.

علاوه برمشكلات ناشي از افزايش زمان و هزينه ‌هاي برداشت دستي گل توسط نيروي انساني، به دليل نياز به نيروي زياد كارگر براي برداشت گل در زمان كوتاه، مشكل نبود نيروي كارگر نيز وجود دارد. بخش عمده اي از محصول گل هميشه بهار در اثر تاخير در زمان برداشت و يا استفاده از روش هاي نامناسب برداشت از بين مي رود.

دستگاه برداشت گیاهان دارویی ( انواع دستگاه برداشت )

بهترين زمان برداشت گل هميشه بهار وقتي می باشد كه محصول به طور كامل به گل نشسته باشد. تاخير در برداشت سبب بذر دهي گياه می شود و باعث افت كيفيت محصول و كاهش ميزان محصول توليدي مي ‌شود. از طرف ديگر اگر گل ‌ها بلافاصله پس از باز شدن چيده شوند، جوانه‌ هاي زايشي جديد به وجود مي‌ آيند كه باعث افزايش محصول توليدي مي‌ شود و با برداشت به موقع و سريع آن توسط دستگاه مي ‌توان دفعات برداشت گل در طول دوره رويشي را افزايش داد.

لذا با ساخت دستگاه برداشت گل‌هميشه‌ بهار تمامي مشكلات فوق برطرف شده و كيفيت و سرعت برداشت گل همیشه بهار افزايش مي يابد. دستگاهی که طراحي شده داراي قابليت برداشت سريع نهنج ‌هاي گل هميشه بهار از بوته می باشد. دستگاه طراحي شده نيروي محركه خود را توسط كارگر تامين میکند، حركت اجزاء و ساير قطعات آن به واسطه چرخ زمين گرد آن تامين مي ‌شود، اين دستگاه بدون سر و صدا می باشد، نياز به نيروي متخصص براي كاربري آن ندارد، قابليت مانور پذيري بالا دارد و حجم كم آن اين قابليت را به دستگاه می بخشد كه در مزارع كوچك و گلخانه‌ ها به راحتي كار كند.

انواع دستگاه برداشت
انواع دستگاه برداشت

مزایای استفاده از انواع دستگاه برداشت عبارت است از :

  • عمل برداشت به موقع محصول ها پیش از پیر شدن، مرگ و حمله ی آفت ها که در افزایش عملکرد خیلی موثر است.
  • برداشت محصولات با کمترین تلفات را به همراه دارد؛ در برداشت محصول با نیروی انسانی مورد هایی از جمله خطای انسانی، خستگی نیروها و دسترسی نداشتن به برخی نقاط باغ تلفات محصول خیلی بیشتر خواهد بود.
  • بالا بودن سرعت برداشت کردن موجب منتقل شدن به موقع و صحیح محصول به انبار های نگهداری می شود.
  • بعضا ماشین های برداشت به همراه با انجام عمل برداشت کردن، شاخه های سال جاری درختان را قطع می کنند که تا حدودی هرس مورد نیاز در زمستان را سبک تر می کند.
  • استفاده کردن از ماشین برداشت می تواند هزینه ی کشاورز را تا حد بسیار زیادی کاهش بدهد.
  • کاهش سطح زباله ی رها شده در زمین و باغ بعد از برداشت محصول با ماشین برداشت نسبت به برداشت دستی بسیار چشم گیر است.
  • یکی از بزرگ ترین مزایای ماشین های برداشت صرفه جویی در زمان با برداشت مکانیزه به حساب می اید.
انواع دستگاه برداشت

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

    1. یک ماشین برداشت نخود پشت تراکتوری مدل سازی، طراحی و ساخته شد که توانایی این را داشته باشد که غلاف را از بوته بدون خرمن کوبی جدا کند.
      برای اطلاعات بیشتر میتوانید به مقاله انواع دستگاه برداشت (17 نوع) در کشاورزی و مزایای آنها مراجعه کنید.

    2. یکی از بهترین دستگاه برداشت سیر و پیاز، دستگاه برداشت مدل RE150-1 است.
      برای اطلاعات بیشتر میتوانید به مقاله انواع دستگاه برداشت (17 نوع) در کشاورزی و مزایای آنها مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *