انواع کارواش اتوماتیک

انواع کارواش اتوماتیک

کارواش اتوماتیک چیست ؟

دستگاه کارواش اتوماتیک یا دستگاه شستشوی ماشین سیستمی است مکانیزه که برای شست و شو اتوماتیک و خودکار خودروهای سنگین طراحی و تولید شده است. ساختار دستگاه های کارواش از جنس فولاد است و روکش گالوانیزه دارد که ایمنی دستگاه و مقاومت دستگاه را در شرایط کاری مرطوب بسیار افزایش می دهد .

این دستگاه کارواش اتوماتیک از اجزا هوشمند حفاظتی و کنترلی تشکیل شده که ایمنی وسایل نقلیه را در حین انجام عملیات شست و شو تضمین می کند. از پیشرفته ترین و نوین ترین فناوری های روز که در طراحی و ساخت سیستم شستشو اتوماتیک بهره گیری و استفاده شده در نتیجه آن تجهیزاتی با کیفیت، ایمن ، قابل اطمینان و با دوام عرضه شده است و شست و شویی با کیفیت بی نظیر و ایمنی منحصر به فرد ارائه می دهد.

راه اندازی کارواش اتوماتیک شامل نصب ماژول های مهمی می باشد مثل کانوایر یا نوار نقاله، نازل های پاشش آب و مواد شوینده،خشک کن ، برس، انواع سنسورهای هوشمند و … که عملکرد هماهنگ آن ها با هم دیگر باعث شستشو خودرو با کیفیت بیش تر و مطلوب تر می شود .

این انواع دستگاه کارواش به دو دسته کارواش دروازه ای و کارواش تونلی با ویژگی های گوناگون تقسیم بندی می شوند که می توان موقع خرید دستگاه کارواش اتوماتیک متناسب با تجهیزات هر مدل می توان هزینه آن را نیز براورد کرد.

عکس شستشوی خودرو با کارواش اتوماتیک
کارواش اتوماتیک

عملکرد کارواش های اتوماتیک چیست ؟

به طور کلی مکانیزم شست و شو در کارواش تمام اتوماتیک به این صورت است :

مرحله اول پیش شست و شو که آب با فشار قوی روی بدنه پاشش می شود و جرم چسبیده شده به بدنه خودرو را می شوید و پاک میکند، پاشش شامپو و پاشش فوم روی بدنه خودرو از طریق نازل ها، برس زنی ای که با شامپو و فوم های موجود ماشین را شست و شو می دهد، آب کشی نهایی که آلودگی ها و مواد شوینده باقی مانده را از اتومبیل پاک می کند، پاشش واکس که هم به منظور زیبایی و جلا دادن و هم برای کمک به تجمیع قطرات آب برای سهولت در کار خشک کردن انجام می شود و در نهایت آخرین مرحله خشک کردن است که با پاشش هوا با فشار روی بدنه انجام می شود.

در هنگام راه اندازی کارواش اتوماتیک باید به این نکته نیز توجه کرد که مرحله پیش شست و شو همیشگی نیست و بهره گیری از این مرحله باعث می شود که قبل از ورود به مراحل شست و شو، ماشین از شن و ماسه و آلودگی های بزرگ پاک شود و ضمن سهولت فرایند شست و شو، با کشیدن برس روی بدنه، آسیبی به بدنه خودرو وارد نشود به دلیل خرده سنگ های روی بدنه و همچنین باقی ماندن شن و ماسه در لابه لای برس ها موجب آسیب به برس ها نشود.

عکس مراحل احداث کارواش اتوماتیک
کارواش اتوماتیک

انواع کارواش تمام اتوماتیک :

دستگاه های کارواش تمام اتوماتیک به صورت موجود می باشد : 1 ) کارواش های تونلی و 2 ) کارواش های ریلی .

اگرچه پایه ی عملکرد این دو سیستم حدودا مشابه یکدیگر می باشد، هزینه کارواش ماشین شوی متناسب با تجهیزات و نوع دستگاه متفاوت می باشد. در کارواش ریلی ماژول ها روی دستگاه به صورت ثابت و یک جا قرار گرفته اند و دستگاه با حرکت به جلو و عقب، خودرو را شست و شو می دهد اما در کارواش تونلی ماژول ها از هم جدا هستند و خودرو روی نوار نقاله حرکت کرده و با رسیدن به ماژول های مختلف، در زیر دستگاه شست و شو می شود.

خرید دستگاه کارواش اتوماتیک و راه اندازی کارواش اتوماتیک تونلی برای مکان هایی با تعداد مراجعه کنندگان زیاد بسیار مناسب می باشد اما با وجود مزیت ها و پشتیبانی کردن از تعداد بیشتر خودرو، فضای زیادتری را نسبت به کارواش ریلی نیاز دارد. دستگاه های ماشین شوی دروازه ای و تونلی قابلیت شست و شو انواع ماشین های سواری، ون و وانت را دارند.


دو نوع دیگر کارواش اتوماتیک دروازه ای و تونلی هستندکه در ادامه مقایسه میکنیم

کارواش دروازه ای

متداول ترین نوع از این دستگاه کارواش تمام اتوماتیک دروازه ای هستند. در هنگام استفاده از این دسته از تجهیزات شستشوی اتومبیل، راننده خودرو را در محل تعیین شده قرار می دهد و با ثابت شدن ماشین دستگاه کارواش دروازه ای شروع به کار کرده و اطراف آن حرکت می کند. کارواش های دروازه ای مدل های متنوعی دارد و هر یک از آن ها دارای قابلیت تعریف برنامه های مختلف شستشو هستند، برنامه هایی از قبیل پاشش فوم، پاشش واکس، شستشوی تایر، رینگ و … .

آپشن های کارواش ماشین دروازه ای بر اساس سلیقه ها و خواسته های مشتریان متفاوت است. همان طور که پیش تر به آن اشاره شد کارواش تمام اتوماتیک دروازه ای به منظور کاهش مصرف آب تازه از سیستم احیای آب استفاده می کند. کارواش دروازه ای در مدل های سه برسه و پنج برسه موجود بوده و می تواند دارای خشک کن داخلی و یا خارجی باشد. مدل های هیبریدی این دستگاه کارواش این اجازه را به کاربران می دهد تا از میان شستشو با برس، شستشوی بدون برس و یا ترکیبی از برس و پاشش آب فشار قوی گزینه مورد نظر را انتخاب کنند.

مشاهده کارواش دروازه ای پیشران مدلAires3

کارواش تونلی

کارواش اتوماتیک تونلی سریع ترین نوع دستگاه میباشد نحوه عملکرد دستگاه های کارواش تونلی به شکلی است که به دلیل وجود کانوایر شستشوی هم زمان چند خودرو امکان پذیر می گردد. کارواش تونلی قابلیت استفاده از محصولات گوناگون همانند فوم های رنگی، واکس های محافظ و … را دارد و مشتری هر یک را به دلخواه انتخاب می نماید. بهترین نکته در ارتباط با کارواش تونلی این است که هیچ زمان اضافه ای برای انجام بخش های مختلف طول نمیکشد.

علاوه بر این با استفاده از دستگاه چرخ های اتومبیل به طور کامل شستشو و درخشان می شود. کارواش های تونلی مختلفی بر اساس تعداد وسایل نقلیه مراجعه کننده در هر ساعت طراحی شده اند. کارواش تونلی مجهز به کانوایر فولادی است که ماشین ها را در امتداد تونل انتقال می دهد و بسته به نوع آن ها از ۵۰ تا ۱۰۰ خودرو در هر ساعت شستشو می شود. ماشین شوی تونلی نیز همانند دروازه ای امکان استفاده از دو آب متفاوت یعنی آب معمولی یا بازیافتی برای شستشو و آب تصفیه شده یا تازه را برای آب کشی نهایی دارد که سبب بهینه سازی مصرف آب می شود.

عملکرد کارواش اتوماتیک تونلی

دستگاه کارواش اتوماتیک

ساختار کارواش اتوماتیک به گونه ای هوشمند طراحی شده که دیگر نیازی به نیروی خدماتی نباشد. سرعت و شستشوی خودرو در این سیستم ها باعث شده تا نتیجه مطلوب مشتریان در پایان فرآیند شستشو ایجاد شود. این دستگاه مکانیزه صرفا برای شستشوی تخصصی خودرو تهیه و ساخته شده و اتوماتیک بودن آن بدین معنی است که عملیات نظافت صنعتی با این دستگاه بدون دخالت دست و تنها توسط خود کارواش و ابزار نظافت مکانیزه بخصوص آن به انجام می رسد، از ویژگی های بارز این دستگاه کارواش ماشین این است که دیگر با کمک آن خسته نمی شوید و کیفیت کار با آن به شکلی خاص ارتقا میابد و نیز زمان انجام عملیات به شکلی خاص کاهش می یابد.

همزمان با پیشرفت روز افزون تکنولوژی ، دستگاه های کارواش اتوماتیک به تدریج جایگزین روش های سنتی شده و به علت سرعت و کیفیت بالاتر ، مقرون به صرفه بودن و سازگاری بیشتر با محیط زیست به شدت مورد استقبال قرار گرفته اند . بدون تردید رشد روز افزون بازار دستگاه های کارواش اتوماتیک علاوه بر رضایت خاطر مشتریان، موجب استقبال سرمایه گذاران از راه اندازی این مدل از دستگاه های شستشوی ماشین شده اند.

کارواش ماشین سواری شوی

این نوع کارواش صرفا به منظور نظافت صنعتی بدنه خودرو سواری و شاسی بلند ساخته و پرداخته شده و با بهره گیری از سیستم کنترل هوشمند خود به سهولت قادر است هرگونه لکه و کثیفی را از روی بدنه ماشین بدون هیچ گونه نقص و صدمه ای پاک می کند و پس از آن از هرگونه لکه ای سطح شسته شده را به بهترین نحو ممکن خشک می کند.

ویژگی های دستگاه کارواش ماشین شوی
  • ساختار دروازه ای شکل
  • حرکت دستگاه بر ریل در طول خودرو
  • دارای نازل پاشش آب و واکس و مواد شوینده
  • برخوردار از سیستم خشک کم اتوماتیک

کارواش سنگین شوی

دستگاهی اتوماتیک و فوق پیشرفته بی نیاز از دخالت دست مناسب استفاده برای وسایل نقلیه سنگین از جمله اتوبوس و مینی بوس و کامیون و تریلی با کیفیت خارق العاده و باورنکردنی است، دستگاه کارواش تمام اتوماتیک سنگین شوی در مدت بسیار کوتاهی تمام قسمت های وسیله نقلیه را چه در بخش عقب چه در قسمت جلو به صورت کامل نظافت می کند و از مزیت های بسیار زیادی برخوردار است.

ویژگی های ماشین شوی سنگین
  • سرعت بالا و صرفه جویی در زمان
  • برخوردار از برس هایی از جنس پلی پروپیلن
  • انعطاف بسیار زیاد
  • پاک کننده آلوده های مناطق دور از دسترس

نوع دیگر دسته بندی دستگاه کارواش ماشین کارواش تونلی و ریلی است که همانطور که در این مقاله ملاحظه کردید توضیحات در مورد آنها داده شد .

دستگاه کارواش اتوماتیک و ویروس کرونا !!!

یکی از اقدامات شرکت های تولید کننده کارواش اتوماتیک برای مقابله با شیوع ویروس کرونا استفاده از این دستگاه شستشوی ماشین برای ضدعفونی نمودن خودرو های خدمات درمانی بوده است. با بروز ویروس خطرناک کرونا همه به فکر مبازره با این بیماری افتاده و سعی دارند تا از گسترش این بیماری مهلک جلوگیری کند و بیماران و پرسنل بیمارستانی را از ابتلا به این مرض مصون بدارند، پس بهترین راه نصب درگاه مکانیزه ضدعفونی درب خروجی و ورودی هر یک از مراکز بهداشتی و ضدعفونی روزانه آمبولانس ها و کادر پزشکی پس از انتقال بیماران است.


جهت مشاهده کاربرد ها و مزایای کارواش + تجهیزات جانبی کلیک کنید.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *