انواع گاوآهن (11) و کاربرد آنها{خرید اقساطی}

فهرست محتوایی مقاله

در این مقاله میخواهیم با انواع گاوآهن و کاربرد آنها آشنا شویم.

گاوآهن که به آن خیش نیز گفته میشود یکی از مهمترین وسایل و تجهیزات پر کاربرد خاک ورزی در صنعت کشاورزی بوده است که برای شخم زدن و زیر و رو کردن خاک و آماده ­سازی زمین­ کشاورزی برای کشت انواع محصولات کاربرد دارد.

استفاده از انواع گاوآهن علاوه بر اینکه باعث بالارفتن سرعت و دقت در زمان کار و تولید بیشتر محصولات با کیفیت بالا می ­شود، باعث بالا رفتن راندمان و سوددهی نیز خواهد شد.

انواع گاوآهن
انواع گاوآهن و کاربرد آنها

انواع گاوآهن و کاربرد آنها :

گاوآهن یا خیش انواع مختلفی نیز دارد تا باغداران و کشاورزان به راحتی با توجه به محیط و بستر کشت و نوع زمین خود، گاوآهن انتخاب و خریداری کنند، لازم است تا قبل از خرید با مدل ها و کارکرد دستگاه ها آشنا شوید تا خریدی مطمئنی داشته باشید.

1.گاوآهن سه خیش:

ویژگی فوق العاده گاوآهن سه خیش:

از ویژگی های اصلی و عمده گاوآهن سه خیش این است که محصولی بسیار محکم است چرا که جنس آن از فلز های مرغوب و مقاومی چون فولاد تهیه می شود، این محصول دارای تیغه هایی بزرگ و با استحکامی است که در سه رده طراحی شده است که این تیغه ها با مقاومت بالایی که دارند هنگام کار به خوبی در خاک فرو می روند و خاک را زیر و رو می کنند و به خوبی بذر ها را می پوشانند تا از رشد بیشتر و بالاتری برخوردار باشند.

این محصول به گونه ای طراحی شده است که با وسیله ای چون تراکتور بر روی زمین کشیده می شود و از کارایی و عملکرد فوق العاده ای برخوردار می باشد، این نوع گاو آهن انواع مختلفی دارد که در اندازه و مدل های مختلفی تولید می گردد و دارای تیغه هایی بسیار تیز می باشد که در عمق زمین فرو می روند و به راحتی خاک را زیر و رو می کند.

گاوآهن سه خیش قابلیت های مختلفی دارد و استفاده از این محصول نقش عمده ای در بالا بردن تولیدات کشاورزی محسوب می شود چرا که کار را بسیار راحت نموده است و در کم ترین زمان با استفاده از این وسیله استاندارد و سنگین و درجه یک می توان به بهترین گونه زمین را شخم زد.

مقایسه گاوآهن 3 خیش با گاوآهن 4 خیش:

گاوآهن سه خیش و چهار خیش را اگر بخواهیم با هم مقایسه کنیم هر دو این محصول جنسی بسیار با استحکام دارند و محصولی بسیار محکم و سنگین می باشند و دارای تیغه هایی قوی و تیز هستند که به راحتی در زمین فرو می روند و کارایی فوق العاده ای دارند.

این دو گاوآهن با هم تفاوت هایی دارند و گاوآهن 4 خیش داری ۴ تیغه است و سایزی بزرگ تر نسبت به گاوآهن ۳ خیش دارد و هر دو در رنگ ها و مدل های متفاوتی تولید می شوند، گاو آهن ۴ خیش سایزی بزرگ تر نسبت به گاو آهن های مرغوب ۳ خیش دارد و از آن برای شخم زدن زمین های بزرگ تر استفاده می نمایند و از آنجایی که ۴ تیغه می باشد وزن آن سنگین تر است.

انواع گاوآهن دارای عملکرد بسیار خوبی می باشد و در تولید آن استاندارهای لازم به خوبی رعایت می شود که تیغه های انواع آن از جنس های مرغوب و بسیار مقاومی تولید می گردد و دارای سنگینی و ضخامت بسیار خوبی می باشد که این سنگینی آن باعث می شود با عمق بیشتری در خاک فرو رود بدون این که فشار زیادی به آن وارد شود.

انواع گاوآهن
گاوآهن سه خیش

2.گاوآهن 4 خیش:

گاوآهن چهار خیش از پرکاربردترین انواع گاوآهن است که در باغات و مزارع از آن استفاده می شود. بیشترین استفاده از گاوآهن چهار خیش در خاک ورزی اولیه است. ولی خرید گاوآهن چهار خیش تنها به خاک ورزی زمین خلاصه نمی شود از آن می توان برای کنترل علف های هرز و هوارسانی دادن خاک هم استفاده کرد.

گاوآهن چهار خیش تشکیل شده از یک محور اصلی است که بر روی یک شاسی با قابلیت اتصال به پشت تراکتور طراحی و تولید شده است. عملکرد گاوآهن چهار خیش به اینگونه است که به پشت تراکتور متصل می شود و بر روی زمین کشیدهمی شود. در اثر کشیده شدن خیش های این گاوآهن بر روی زمین، ابتدا خاک شکاف داده شده و سپس زیر و رو می شود و در نهایت عمل شخم انجام می شود.

گاوآهن چهار خیش نسبت به نوع دو خیش و سه خیش خود در مدت زمان کوتاه تری خاک ورزی زمین را انجام می دهد برای مزارع متوسط و نسبا بزرگ مناسب است. همچنین این گاوآهن مناسب کشاورزانی است که زمین کوچکی دارند ولی می خواهند در وقت و انرژی خود صرفه جویی کنند.

مشخصات گاوآهن چهار خیش:

انواع: برگردان دار بشقابی، چیزل، زیرشکن و کولتیواتور پنجه غازی

تعداد خیش: دو ، خیش و چهار خیش

گاوآهن چهار خیش دارای تیغه فولادی ضد سایش و ضد زنگ است و به صورت نوک تیز خاک را زیر و رو می کند.

این گاوآهن ها در اندازه های مختلف 12، 14، 16 و 18 اینچ تولید می شود و عمق شخم کردن آن متفاوت و بالای 25 سانتی متر می باشد.

خرید گاوآهن چهار خیش:

قبل از خرید گاوآهن چهار خیش توجه داشته باشید که آن را به چه عنوانی و در چه زمین زراعی استفاده می کنید.

استفاده های متنوع و متفاوت در انواع مختلف این محصول ممکن است شما را در خرید این محصول گمراه کند.

توصیه می کنیم قبل از خرید با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید تا خریدی مطمئن داشته باشید.

۱: گاو آهن چهار خیش چگونه کار می کند؟

گاو آهن چهار خیش به صورت نوک تیز خاک را زیر و رو می کند.

۲: گاو آهن چهار خیش چه کاربردی دارد؟

گاو آهن چهار خیش باعث افزایش نفوذ آب و هوا در خاک و از بین رفتن حشرات، تخم و یا لارو می گردد.

3.گاوآهن قلمی:

طریقه کار گاو آهن قلمی به این صورت بوده که رویه خاک را شکاف می ­دهد ولی به طوری که خاک را برنمی­ گرداند. گاو آهن قلمی بخشی از کلوخ و سنگ های بزرگ و بقایای گیاهی را در سطح خاک باقی می گذارد . از این روش در کاشت های یکساله استفاده می­ شود و همچنین ازگاو آهن قلمی برای خاک ورزی نیمه شخم هم می­توان استفاده کرد.

 این دستگاه دارای سه تا دو ردیف پایه به صورت منحنی شکل بوده که به شاسی فولادی متصل شده است. این وسیله برای خاک ورزی نیمه شخم و زمانی ک فقط نیاز است سطح خاک شکاف داده شود استفاده می گردد.

2 نوع از انواع گاوآهن های قلمی:

  1. گاوآهن قلمی 6،8،9 شاخه یا خیش
  2. گاوآهن قلمی بدون فنر و پایه ثابت
انواع گاوآهن

در موارد زیر از گاوآهن قلمی استفاده میشود:

  • شل شدن خاک
  • شخم زدن زمین کشاورزی بدون برگرداندن خاک
  • قرار دادن علف های هرز، کلوخ، سنگریزه و … برروی خاک
  • سله شکنی و افزایش نفوذ پذیری آب در خاک
  • شکستن لایه سخت و متراکم شدن خاک

4.گاوآهن بشقابی و کاربرد آن:

گاو آهن بشقابی یکی از بهترین گاوآهن های موجود در ایران بوده است که از لحاظ نحوه تاثیر بسیار شبیه گاو آهن برگرداندار عمل می کند. از گاو آهن بشقابی در برگرداندن خاک های خشک ، سخت و همچنین خاک های دارای ریشه و زمین های خیلی ناهموار و خاک هایی که بقایای محصول در آن باقی مانده، استفاده می شود.

قطعات اصلی گاواهن های بشقابی :

یاتاقان بشقاب – چرخ شیار عقب – ساقه بشقاب – شاسی – محور عرضی جلو گاواهن – دکل – پایه – چرخ تثبیت عمق – پیچ تنظیم عرض برش – پیچ تنظیم عمق شخم – سیلندر های هیدرولیکی کنترل از راه دور.

انواع گاوآهن
انواع گاوآهن و کاربرد آنها


اصول کارکردن گاوآهن بشقابی:

گاو آهن بشقابی در زمان حرکت به سمت جلو و گردش بشقاب ها، به کمک زاویه مناسب بشقاب ها و وزن خود، در خاک نفوذ میکند و بقایای سطحی و همچنین خاک را برش می دهد و همزمان با گردش بشقاب ها، لایه شخم زده شده را جا به جا می کند. و همچنین هر چقدر سرعت تراکتور و گردش بشقاب ها بیشتر باشد عمق شخم کمتر خواهد بود.

از گاوآهن بشقابی در شرایط زیر استفاده میشود:

  • خاک های چسبنده که در آن ها گاو آهن برگرداندار حالت خاک چسبی دارد.
  • زمین هایی با بقایای گیاهی بسیار
  • خاک های خیلی خشک و سخت که در این خاک ها گاو آهن برگرداندار به سختی می تواند نفوذ کند.
  • به شخم زدن عمیق نیاز دارد (۴۰-۳۰/۵ سانتی متر)

اجزای تشکیل دهنده گاوآهن بشقابی:

  • شاسی
  • عامل خاک ورز گاواهن بشقابی
  • ساقه
  • چرخ شیار عقب
  • محور عرضی جلو گاو آهن بشقابی

تنظیمات گاوآهن بشقابی:

1.تراز کردن گاوآهن: مانند گاوآهن برگرداندار بايد تراز طولی و عرضی انجام شود.
2.تنظیم عرض کار: مانند گاوآهن برگرداندار انجام میشود. البته در گاوآهن بشقابی تاثير متقابل در عمق و عرض كار وجود دارد. يعنی با افزايش عمق، عرض كار دستگاه هم زياد می شود.
3.تنظیم عمق کار: مانند گاوآهن برگرداندار تنظيم عمق با تنظيم بازوهای کششی پایین انجام می شود. البته در گاوآهن بشقابی، نفوذپذيری بشقاب به داخل خاک كم می باشد. به همین دلیل برای افزايش عمق، علاوه بر تنظيم بازوهای هيدروليک، بايد دستگاه را به نحو مقتضی سنگين کرد.

5.گاو آهن های دیسکی:

این نوع گاوآهن ها در آمریکا مورد استفاده قرار می گیرند و 80 تا 90
درصد بقایای گیاهی را برگردان می کند و تنها فقط 10 تا 20 درصد بقایا در سطح
خاک باقی می ماند.

انواع گاوآهن
انواع گاوآهن و کاربرد آنها

6.گاو آهن های چیزل:

این نوع از گاو آهن ها به صورت مساعد و با ملایمت 70 درصد بقایا را دفن میکند و باقی را در سطح خاک می گذارد و فاصله چیزل ها و سرعت تراکتور تعیین کننده میزان کمی کار بوده است.

برخلاف بسیاری از ادوات خاک ورزی و انواع گاوآهن، گاوآهن چیزل خاک را بر نمی گرداند. این ویژگی، گاوآهن چیزل را تبدیل به یک ابزار مفید در انواع کشاورزی بدون خاک ورزی و یا با خاک ورزی حداقل کرده که با هدف ساییدگی فرسایش و حفظ مواد آلی خاک و باقی ماندن بقایای گیاهی بر سطح خاک در طول سال انجام می گیرد.

از سوی دیگر میزان مقاومت کششی کار با گاوآهن چیزل در واحد عرض و در عمق کار یکسان در حدود نصف مقاومت کششی گاوآهن های برگردان دار بوده و در نتیجه استفاده از این گاوآهن مصرف سوخت را نسبت به گاوآهن برگردان دار کاهش خواهد داد، این در حالی است که سرعت کار شخم نسبت به گاوآهن برگرداندار حدود دو برابر بیشتر خواهد بود.

این مشخصات باعث شده، برخی استفاده از گاوآهن چیزل را به عنوان روشی پایدار و مفید نسبت به سایر گاوآهن ها مانند گاوآهن برگردان دار برشمرند. استفاده از این گاوآهن در مناطق خشک و نیمه خشک مانند مناطق مرکزی و شرقی ایران توصیه می شود. گاوآهن چیزل با توجه به توان تراکتور در دسترس، با تعداد مختلف شاخه طراحی و ساخته می شوند.

چیزل را در زمین های آبی و دیم می توان به کار برد. از آنجا که ساختمان سنگین تری نسبت به کولتیواتور دارد، برای خاک ورزی اولیه مناسب تر است. توجه داشته باشید که چیزل اصولا مناسب زمین های خشک و متراکم است. عمق کار آن بین 20 تا 30 سانتیمتر بوده و این امکان وجود دارد که چیزل با دیگر ادوات پشت تراکتوری ترکیب شود. ترکیب روتیواتور با چیزل، روتوچیزل و چیزل به همراه غلطک، چیزل پیلر نامیده می شود. توجه داشته باشید که بر روی تمامی چیزل ها امکان نصب غلطک به منظور شکستن کلوخ و تسطیح زمین یا نصب باله تیغه ای به منظور برش ریشه وجود دارد.

انواع تیغه های چیزل

  • قلمی
  • بیلچه ای
  • پنجه غازی

تیغه قلمی در شخم های پاییزه، حفر، بهم زدن و خرد کردن خاک کاربرد دارد. تیغه های بیلچه ای در شخم پاییزه و برای جلوگیری از فرسایش خاک استفاده می شود. تیغه های پنجه غازی نیز برای تهیه بستر بذر و از بین بردن علف های هرز و عملیات آیش تابستان است.

خرید گاو آهن چیزل

خرید گاو آهن چیزل باید با رعایت نکاتی صورت گیرد، تا محصولی که خریداری می کنیم کارایی خوبی داشته و به صرفه باشد.

قبل از هر چیز نوع کاربرد خود را در نظر بگیرید، این دستگاه ها انواع مختلفی از نظر تعداد تیغه، از نظر ابعاد، عرض و مدل دارند که هر کدام مناسب استفاده های مختلف می باشد.

برای خرید گاوآهن از بین نمونه های پیشرفته و باکیفیت اقدام به خرید کنید.

می توانید عکس مدلهای مختلف را دیده و تمامی مشخصات آنها را بخوانید سپس تصمیم به انتخاب محصول مناسب بگیرید.

در خرید محصول توجه به تعداد تیغه ها، میزان عرض دستگاه، اندازه و تعداد شاخه ها و نوع کاربری و دیگر موارد لازم و ضروری است.

قیمت گاو آهن چیزل + خرید و فروش

قیمت گاوآهن چیزل را معیارهای مختلفی تعیین می کنند.

کیفیت دستگاه و نوع عملکرد آن، تعداد تیغه هایی که دارد، سایز و اندازه دستگاه و عرض آن موارد مهمی هستند که بر اساس آنها نرخ ها تعیین می‌شود.

موضوع دیگر واردات و صادرات گاوآهن است، که مورد مهمی بر نوسان قیمت ها می باشد.

اگر محصول به صورت مستقیم و بدون واسطه ارائه شود تمامی واسطه ها از میان برداشته شده و کالا با همان قیمتی که کارخانه ارائه می دهد به دست مصرف کننده می رسد.

قیمت گاواهن بین 10 میلیون تا 26 میلیون تومان می باشد.

۱.گاو آهن چیزل مناسب استفاده در چه زمین هایی می باشد؟

گاو آهن چیزل در انواع زمین های آبی و دیم قابلیت استفاده دارد.

۲. گاو آهن چیزل در چه عرض هایی ساخته می شود؟

گاو آهن چیزل در عرض های مختلف 90 تا 75 سانتی متر ساخته می‌ شود،

7.گاوآهن برگردان­دار و کاربرد آن:

گاو آهن برگرداندار از قدیمی ترین انواع گاوآهن های در دنیا بوده است که در برخی از کشورها استفاده از آن منسوخ شده است. با استفاده از گاوآهن برگرداندار مقدار مشخصی از خاک را از عمقی معین برداشته و بعد از چرخاندن با زاویه مشخص، آن را به یک سمت برمی­ گردانند. گاوآهن برگرداندار بیشترین کاربرد را دارد و از لحاظ تعداد خیش و عملکرد تقسیم بندی می­شود.

انواع گاوآهن و کاربرد آنها

این گاو آهن در هنگام کار خاک را بریده و بالا می آورد که در آخر خاک را برمی گرداند. این گاو آهن یکی از بهترین گاو آهن ها بوده است و برای شخم زدن زمین، کنترل علف های هرز و همچنین تهویه زمین کاربرد زیادی دارد. بازوی هیدرولیکی گاو آهن قادر است از طرف راست تراکتور تا ۱۵۰ سانتی متر جابجا شود و زیر درخت برود.

محدوده شخم گاو آهن برگرداندار ۱ متر و حداکثر عمق آن ۲۰ سانتی متر است. میزان نیروی لازم برای این دستگاه ۵۰ تا ۶۰ اسب بخار می باشد و همچنین این گاو آهن برای انواع تراکتور فرگوسن، فیات و رومانی مناسب بوده است.

گاوآهن برگردان­دار از نظر نحوه اتصال به سه صورت می باشد:

گاوآهن سوار:

گاوآهن کشاورزی سوار به طور کامل بر روی سیستم هیدرولیک تراکتور سوار میشود.

گاوآهن نیمه سوار:

گاو آهن نیمه سوار به این صورت است که قسمت جلو توسط هیدرولیک تراکتور و قسمت عقب نیز توسط چرخ ها نگه داشته می شود.

گاوآهن کششی

اجزای تشکیل دهنده گاوآهن برگردان­دار :

  • خیش
  • تیغه
  • صفحه برگردان
  • پیشانی
  • سر خیش
  • دنباله
  • کفش
  • پاشنه
  • تنه
  • قاب
  • کارد
  • خیش پیش بر
  • چرخ تثبیت
  • چرخ های حامل
  • دسته اتصال

8.گاوآهن زیر شکن:

این گاو آهن در سایز های کوچک، بزرگ و متوسط وجود دارد. گاو آهن سایز بزرگ برای باز کردن و شکستن لایه های زیر زمین خاک که بهم فشرده شده اند به کار می رود. گاوآهن زیر شکن خاک را در عمق 45-75 سانتی متری باز کرده و آن را در راس اسکنه های کوچک و بیلچه های کوچک و قابل تعویض سوار می کند. در این نوع گاو آهن شکل بیلچه و عرض آن که روی گاو آهن نصب می شود به شرایط کار نیز وابسته است.

توان موردنیاز:

هر شاخه زیرشکن برای کشیده شدن نیاز به حداقل ۶۰ اسب بخار توان کششی تراکتور دارد.

اشکال زیرشکن:

شاخه‌های زیرشکن به صورت C شکل یا L شکل راست یا L شکل کج ساخته می‌شوند، گفته می‌شود زیرشکن‌های C شکل به توان کششی کمتری نیاز دارند.

زیرشکن‌ها برای مقاصد زیر استفاده می‌شوند:

  • خرد کردن لایه سخت زیرین خاک
  • ایجاد کانال زه کشی به کمک سمبه
  • زیرخاک کردن کابل و لوله

یکی از مشخصات گاوآهن مدل زیرشکن آن است که تعداد شاخه های آن ها با یکدیگر متفاوت می‌ باشد و ممکن است آن ها را در انواع نمونه های 1 تا 13 شاخه ای ببینید که انتخاب آن ها نیز بر حسب نوع خاک و زمین خواهد بود.

یکی دیگر از ویژگی‌ های این محصول آن است که با استفاده از فلزات و تجهیزاتی بسیار محکم و مقاوم تولید می گردد و به همین علت است که محصول نهایی از مقاومت زیادی در برخورد با سنگ ها برخوردار می باشد.

از دیگر خصوصیات این محصول آن است می تواند به میزان زیادی سبب صرفه جویی در زمان شود، زیرا با حرکت تراکتور شروع به کار کرده و فعالیت خود را به سرعت انجام می دهد ویژگی اش اسکلت مقاوم است.

خرید گاوآهن زیرشکن

برای خرید گاوآهن زیرشکن باید نکات اساسی و مهم را در نظر بگیرید که یکی از مهمترین آن ها کیفیت این محصول است و در واقع باید از مقاومت بسیار بالایی بهره مند باشد تا در شرایط محیطی گوناگون نیز عملکرد خود را انجام دهد.

یکی دیگر از نکات مهم پیش از تهیه این محصول توجه به تعداد شاخه های آن می باشد زیرا همان طور که بیان کردیم با یکدیگر تفاوت هایی دارند و خریداران باید با توجه به کاربرد مورد نظر آن را انتخاب نمایند.

با توجه به این که این گاوآهن توسط کشور های مختلفی تولید می گردد معمولا متقاضیان به برند آن توجه زیادی نشان می‌ دهند تا از محبوبیت آن اطمینان یابند.

قیمت گاوآهن زیرشکن:

قیمت گاوآهن مدل زیرشکن همیشه ثابت نمی باشد چون عوامل متفاوتی می توانند سبب ایجاد نوسان در هزینه‌ ها و همچنین تغییر میزان خرید و فروش شوند که یکی از مهم ترین آن ها نرخ ارز است.

در حال حاضر قیمت این گاوآهن با توجه به مدل و کاربرد آن حدود15000000 الی 24000000 تومان خواهد بود و با توجه به کیفیتی که این محصول دارد و نوع قطعات استفاده شده برای تولید آن هزینه ها نیز متغیر هستند.

۱: گاوآهن زیرشکن کاربردش در کشاورزی چیست؟

گاوآهن زیرشکن کاربردش نابودی علف هرز است.

۲: گاوآهن زیرشکن چه مدل هایی در بازار موجود است؟

گاوآهن زیرشکن دو مدل بشقابی و برگردان دار در بازار وجود دارد.

9.گاوآهن دوار یا رتیواتور:

بهترین گاو آهن ها در ایران گاو آهن دوار یا رتیواتور است. انرژی مناسبی برای خاک ورزی در این گاو آهن در مقایسه با گاو آهن برگرداندار در حدود سه برابر است. تیغه هایی که در این گاوآهن استفاده میشود، به صورت مارپیچی روی محور گردنده نصب شده است تا در یک زمان، بیش تر از یک تیغه با سطح خاک برخورد نکند. در غیر این صورت نیز باعث میشود شخم ناهموار شود.

انواع گاوآهن و کاربرد آنها

از گاوآهن دوار برای تهیه بستر بذر،خرد کردن بقایای گیاهی ،وجین، سله شکنی، مخلوط کردن آن ها با خاک و اختلاط کود ها با خاک نیز استفاده می شود.

به طور کلی گاو آهن دوار برای موارد زیر استفاده می شود :

  • چراگاه ها را احیا می کند
  • احیا کردن زمین ها
  • بر هم زدن خاک باغات میوه
  • بر هم زدن خاک هنگام کاشت نواری
  • خرد کردن ساقه بقایای گیاهی و اختلاط آن ها با خاک
  • عملیات وجین ،سله شکنی در محصولاتی که به صورت ردیفی کشت می شوند.

اجزای تشکیل دهنده گاو آهن دوار:

  • تیغه ها
  • جعبه دنده
  • محور توان دهی
  • حفاظ خاک گاو آهن
  • محور اصلی گردنده
  • اهرم های تنظیم کننده
  • چرخ ها و کفشک های تنظیم عمق

انواع روتیواتور از نظر تعداد تیغه ها 

از لحاظ تعداد تیغه ها و ردیف ها نیز روتیواتورها دارای تنوع هستند که عبارتند از:
– ۳۲ تیغه هیدرولیک ۸ پر
– ۲۴ تیغه ثابت سبک ۶ پر
– ۴ تیغه معمولی
– ۶ تیغه کشویی دستی

شکل تیغه ها نیز متفاوت است و به صورتهای زیر وجود دارد:

– تیغه ال
– تیغه سی
– تیغه گلدونی
-تیغه بادله ای

10.روتیواتور سنسوردار

رتیواتور سنسوردار به پشت تراکتور متصل می­شود و کاربرد آن در باغات و مزارع برای شخم ­زنی ردیف­ های بین درختان و سطح مزارع است. این دستگاه دارای سنسور الکتریکی است که در حین حرکت در فضای کاری، اگر به درخت یا مانعی برخورد کند، برمی گردد و در مسیر بدون مانع پیش می­رود. انواع رتیواتور سنسوردار با ابعاد کوچکتر و با کاربرد در باغات و فضاهای تنگ تر را می توان به تیلر متصل کرد و برای زمین های وسیع کشاورزی و مزارع به پشت تراکتورهای بزرگ متصل می شوند.

11.روتیواتور سنسوردار باغی

بهترین زمان برای استفاده از روتیواتور سنسوردار باغی در طول بهار است. کاربرد این نوع از ابزار باغی قبل از کاشت بوده و برای زیر و رو کردن خاک و نابود کردن علف های هرز استفاده می شود. روتیواتور سنسوردار باغی خاک را نرم کرده و هوادهی می کند، دراین صورت گیاه می­تواند رشد بهتری داشته باشد. جهت به حرکت درآوردن رتیواتور باغی در زمین­ های کوچک و باغ ها، آنها را به تیلرها متصل می­کنند. در باغاتی که کشت ردیفی دارند از روتیواتور سنسوردار باغی برای افزایش سرعت و کیفیت شخم زنی می­توان استفاده نمود.

این دستگاه سنسور دار در باغهای پسته در استانهای مختلف ایران مورد استقبال و استفاده باغداران قرار گرفته است.


جهت مشاهده مقاله بهترین راهنمای خرید گاوآهن کلیک کنید.


گاو آهن چیست؟

گاوآهن یکی از ابزارهای خاکورزی استکه برای کندن، بریدن، شکستن لایه خاک و برگرداندن آن مورد استفاده قرار می گیرد.

امتیاز کاربر: 0.55 ( 2 نتایج)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *