اینورتر چیست؟ 5کاربرد اینورتر و انواع اینورتر

اینورتر چیست؟

اینورتر چیست؟ (علم الکترونیک): مبدل جریان مستقیم به جریان متناوب یا اینورتر (Inverter) به المان‌هایی گفته می‌شود که جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل می‌کند. هرگونه دستگاهی که برق DC را به برق AC تبدیل کند، اینورتر نامیده می شودمبدل (DC TO AC).

اینورتر چیست

موج تولیدی توسط اینورترها یک موج مربعی است که می‌توان با استفاده از فیتلرهای مخصوص (سلف و خازن) آن را به موج سینوسی تبدیل کرد. اینورترها هم به صورت تکفاز و هم سه فاز در بازار موجود می باشند. عملی که این مبدل ها انجام می‌دهند معکوس عملی است که یکسوکننده ها انجام می‌دهند. اینورترها قطعات متحرک ندارند و در طیف گسترده ای از ابزارهای کاربردی استفاده می شوند، از منبع تغذیه کامپیوتر گرفته تا ابزار بزرگ حمل و نقل فله. اینورترها معمولا برای تامین جریان AC از منابع DC مانند پانل های خورشیدی یا باتری مورد استفاده قرار می گیرند.

اینورتر نوسان ساز الکترونیکی قدرت بالا است.دلیل این نام گذاری آن است که این دستگاه عمل عکس مبدل برق AC به DC متداول را انجام می دهد. درواقع اینورتر یا درایو AC به دستگاهی گفته می شود كه به كمک آن می توان سرعت یك موتور AC سه فاز را كنترل كرد بدون آنكه قدرت و گشتاور موتور كاهش یابد. اینورترها در ظرفیت های مختلف ساخته می شوند مثلا برای یک موتور با توان 20 اسب بخار باید از اینورتر 20 HP استفاده كرد. از نظر ورودی اینورترها به دو دسته تک فاز و سه فاز تقسیم می گردند. البته خروجی همه آنها سه فاز است.

برای اینورترهای با توان بالای 3 اسب فقط از ورودی سه فاز استفاده می گردد. برخی از اینورتر های با توان پایین دارای هشداری مبنی بر عدم استفاده از آنها برای روشن کردن لامپ های فلورسنت معمولی هستند. دلیل این هشدار این است که خازن تصحیح توان به صورت موازی با لامپ وصل شده است. با برداشتن خازن مشکل رفع خواهد شد.

5کاربرد اینورتر

1-اینورتر یا درایو فرکانس متغیر، برای راه اندازی و کنترل دور موتور در بخش های مختلف صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

اینورتر چیست

2-منابع برق اضطراری

استفاده از باتری و اینورتر بعنوان منبع تغذیه اضطراری (یو پی اس) جهت تامین برق AC زمانی که برق اصلی در دسترس نیست. وقتی که برق اصلی مجددا برقرار شد ، از یکسو کننده برای شارژ کردن باتری ها استفاده می شود.

3-گرمکن القائى

از اینورتر ها برای بالا بردن فرکانس برق اصلی جهت استفاده در گرمکن القائى استفاده می شود. برای اینکار ابتدا برق اصلی با به DC تبدیل کرده و سپس بوسیله اینورتر برق DC را به AC با فرکانس بالاتر تبدیل می کنند.

4-انتقال انرژی به روش HVDC

در انتقال برق به روش HVDC (انتقال مقدار زیادی انرژی در مسافت‌های زیاد و با تلفات کم)، ابتدا برق AC به برق DC با ولتاژ بالا تبدیل شده و به مکان دیگری منتقل می شود. سپس در محل دریافت، به کمک اینورتر آن را به برق AC تبدیل می کنند.

5درایو فرکانس متغیر

درایو فرکانس متغیر یا VFD یک سیستم برای کنترل کردن سرعت چرخش یک موتور AC با کنترل کردن فرکانس برق اعمال شده به موتور الکتریکی است. اینورتر وظیفه کنترل برق را بعهده می گیرد. در اغلب موارد ، درایو فرکانس متغیر شامل یک یکسوساز است به طوری که برق DC مورد نیاز اینوتر از برق AC اصلی تامین می شود. از آنجا که در اینجا اینورتر یک عنصر اصلی است، بعضی اوقات درایو فرکانس متغیر به نام درایو اینورتر یا کلا اینورتر نامیده می شود.

اینورتر چگونه مصرف برق را کاهش میدهد؟

  1. اينورتر به صورت هوشمند ميزان بار وارده به موتور را تشخيص داده و متناسب با همان بار، به موتور جريان می دهد و اين جريان در بسياری از مواقع از جريان نامی موتور كمتر است. بنابراین موتور به میزان مصرف از شبکه جریان می کشد و نهایتا کاهش هزینه مصرف برق را خواهیم داشت.
  2. معمولا ادراه برق، مصرف کننده را به دلیل مصرف بار راکتیو از شبکه برق سراسری جریمه می کند، که این موضوع عموما با نصب بانک خازنی در کارخانجات مرتفع می شود. از آنجا که موتورهای القایی یکی از مصرف کنندگان اصلی بار راکتیو هستند، می توان با استفاده از اینورتر ها این مشکل را برطرف نمود. اینورترها در درون خود دارای بانک خازنی هستند و بنابراین مصرف بار راکتیو موتور را جبران می کنند و موتور در نهایت فقط مصرف کننده بار اکتیو از شبکه برق خواهد بود، لذا شامل جریمه نمی شود و نیاز به نصب بانک خازنی خارجی نخواهد داشت.
  3. به دليل آنكه موتور یک بار راكتيو روی شبكه دارد چنانچه از درايو برای راه اندازی و كنترل موتور استفاده گردد، چون درايو دارای یک بانک خازنی می باشد اين بار راكتيو را جبران می نمايد و تنها بار اكتيو را از شبكه برق مصرف می نمايد، بنابراين جريان مصرفی بسيار كاهش می يابد.
  4. در بسياری از كاربردها انرژی زيادی برای راه اندازی لازم است. موتور انتخاب شده را با توان بالاتری انتخاب می كنند بنابراين ميزان جريان زيادتری هم در حين كار از شبكه استفاده می كند. چنانجه از اینورتر استفاده شود، اينورتر به صورت كاملا اتوماتيک اين جريان را در حين راه اندازی به مقدار لازم افزايش و در حين كار به مقدار لازم كاهش می دهد، بنابراين به طور كلی هزينه برق مصرفی كاهش چشم گيری خواهد داشت.
  5. در بسياری از كاربردها به هنگام راه اندازی، موتور جريان بسيار بالایی از شبكه می كشد و موجب كاهش ولتاژ شبكه و ايجاد صدماتی به تاسيسات برق رسانی و ساير دستگاه ها می گردد، اين جريان به ۶ برابر جريان نامی موتور می رسد كه بسيار نامطلوب می باشد، چنانچه از اينورتر استفاده شود اين اضافه جريان بسيار اندک خواهد شد (حداکثر 0.2 برابر). به عنوان مثال اگر يک موتور با جريان نامی ۱۰ آمپر كار كند، در هنگام راه اندازی اين جريان به ۶۰ آمپر می رسد و در صورت استفاده از اینورتر اين جريان حداكثر به ۱۲ آمپر می رسد، كاهش جريان موتور به صورت اتوماتيک در هنگامی كه بار موتور كم می شود. اين قابليت به غير از كاهش هزينه برق مصرفی موجب افزايش طول عمر مفيد موتور خواهد شد.
  6. امكان استفاده از برق تكفاز ۲۲۰ ولت به جای سه فاز ۳۸۰ ولت برای راه اندازی موتور سه فاز حداكثر با توان 4 کیلووات به اين معنا كه می توان با برق خانگی یک موتور سه فاز را كاملا به صورت عادی راه اندازی نمود.
  7. در پمپ ها و فن ها ميزان دبی با سرعت موتور متناسب است، اما توان مصرفی با مكعب سرعت تناسب دارد. مثلاً اگر دور موتور به ميزان ۵۰% كاهش يابد آنگاه توان مصرفی لازم ۱۲.۵% خواهد بود و اين به مفهوم ۸۷.۵% صرفه جویی در انرژی است.

ديگر برترى دستگاههاى اينورترى ، بهره ورى اقتصادى آنها مى باشد . بعنوان مثال، مقدار جريان اوليه در يك دستگاه اينورتر

سه فاز با جريان خروجى 200 آمپر، 12 آمپر مى باشد. اما اين جريان در مدل هاى ترانسفورمر معمولى حدود 18 آمپر در جريانهاى مشابه است . اگر چه گاهى اوقات در زمينه صرفه جويى در تبديل سيستم هاى ترانسفورمر به اينورتر اغراق مى شود.

انواع اینورتر

اینورترها در تأمین انرژی الکترونیک و تجهیزات الکتریکی، دارای ولتاژ جریان مستقیم برق بسیار مفید هستند. علاوه بر این، آن‌ها به طور گسترده‌ای در مراحل معکوس‌سازی منابع تغذیه سوئیچینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مدارها براساس فن‌آوری سوئیچینگ و نوع سوئیچ، شکل موج، ورودی، فرکانس و شکل موج خروجی طبقه‌بندی می‌شوند. . گروه فنی مهندسی و بازرگانی پینیون فعال در زمینه فروش انواع اینورتر از برندها و مدل‌های مطرح دنیا می‌باشد.

اینورتر چه عملی انجام می دهد؟

  • شتاب دادن به بار
  • راه اندازی و قرار گرفتن در یک سرعت تنظیم شده
  • تغییر سرعت در حین راه اندازی
  • توقف بار

 مزایای استفاده از اینورتر

جریان راه اندازی پایین تر در مقایسه با روش های دیگر که باعث افزایش طول عمر موتور می شود. کاربرد اینورتر به عنوان راه انداز موتور مزایای بسیاری دارد که در ادامه بیان می کنیم.

  • صرفه جویی در انرژی وکاهش هزینه برق مصرفی
  • بالا بردن کارایی موتورهای AC
  • رنج گسترده ای از سرعت های مختلف و ایجاد گشتاور مورد نیاز
  • کاهش جریان های پیک موتور در هنگام راه اندازی
  • حفاظت از قسمت های مکانیکی سیستم و جلوگیری از تنش های ایجاد شده بر روی تجهیزات مکانیکی
  • جلوگیری از استهلاک ادوات مکانیکی از طریق کاهش جریان راه اندازی موتور
  • جبران سازی برخی خطا های شبکه
  • ایجاد گشتاور بالا در لحظه راه اندازی تا ۲۰۰% گشتاور نامی
  • جلوگیری از شوک های الکتریکی روی شبکه برق از طریق کاهش جریان راه اندازی موتور
  • افزایش طول عمر تجهیزات با تنظیم سرعت موتور با شرایط بار در حین کار
  • جایگزینی سیستم جدید راه اندازی موتور با تابلوهای قدیمی برق
  • اشغال کمتری از فضای تابلو و کاهش زمان مونتاژ تابلو و عیب یابی سریع به علت هوشمندی بالای سیستم
  • با کاهش دور موتور برای کاربردهایی که به دور کمتری از دور نامی موتور نیاز دارند، علاوه بر کاهش هزینه های نگهداری و تعمیر ادوات، توان مصرفی نیز به صورت تصاعدی کاهش می یابد.
  • باتوجه به سیستم گشتاور متغیر درایو (در مصارف پمپاژ آب) در صورت کاهش میزان آب ذخیره شده در چاه، گشتاور موتور تغییر خواهد کرد و به همان نسبت میزان برق مصرفی کاهش خواهد یافت.
  • حفاظت موتور و عیب یابی آن
  • توقف موتور بصورت کاملاً نرم و با شیب خطی 
اینورتر چیست

انواع اینورتر از نظر ورودی

اینورتر ها از لحاظ ورودی به دو نوع اینورتر تک فاز و اینورتر سه فاز تقسیم میشوند اما خروجی همه آنها سه فاز است

اینورتر تک فاز

اینورتر تک فاز خود به دو نوع اینورتر نیم پل و اینورتر تمام پل تقسیم میشود:

  • اینورتر نیم پل:اینورتر نیم پل یک بلوک ساختمانی اساسی در اینورتر تمام پل است.با دو سوئیچ ساخته میشود که در ان هرکدام از خازن‌ها دارای ولتاژ o/p است که معادل Vdc2 می‌باشد. علاوه بر این، در این نوع از اینورترهای تک فاز سوئیچ‌ها یکدیگر را متعادل می‌کنند. اگر یک سوئیچ فعال شود سپس به طور خودکار سوئیچ دیگر غیرفعال می‌شود.
  • اینورتر تمام پل: مدار اینورتر تمام پل، جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل می‌کند و با باز و بسته کردن سوئیچ‌ها در یک سری صحیح قابل دستیابی است. این نوع اینورتر دارای حالت‌های کاری متفاوت است که به سوئیچ‌های بسته بستگی دارد.

اینورتر سه فاز

نواع اینورتر سه فاز برای تغییر یک ورودی DC به خروجی AC  سه فاز استفاده می‌شود. سوئیچ‌های مورد استفاده در اینورتر سه فاز مکمل یکدیگرند. اینورترهای سه فاز در کنار منبع DC قرار می‌گیرند و ولتاژ قطب درون یک اینورتر سه فاز معادل ولتاژ قطب درون اینورتر نیم پل تک فاز است. این اینورترها دارای دو مد انتقال یعنی مد انتقال 120 درجه و مد انتقال 180 درجه هستند.

اینورتر ها از لحاظ موج ورودی؟

  • اینورتر موج مربعی: مناسب برای بارهای کاملاً مقاومتی و جزء نامناسب‌ترین موج‌های تولیدی توسط اینورترها است. شکل موج خروجی این انواع اینورتر مربع شکل است. استفاده از آن‌ها خیلی کم است چون اکثر دستگاه‌های برقی برای موج سینوسی طراحی می‌شوند و چنین اینورترهایی باعث آسیب به سیستم برقی می‌شوند. به دلیل کارایی کم، قیمت کمی دارند و برای دستگاه‌های محدودی بکار می‌روند.
  • اینورتر موج سینوسی اصلاح شده یا شبه‌سینوسی: ترکیبی از شکل موج مربعی و سینوسی، مناسب برای بارهای مقاومتی و خازنی، چرا که با بارهای القایی می‌تواند باعث ایجاد نویز شود، خروجی آن نه سینوسی و نه مربعی است. پرکاربردی‌ترین و اقتصادی‌ترین موج تولیدی، قابل کاربرد در وسایل برقی سبک مانند تلویزیون و رادیو و کامپیوتر و …
  • اینورترهای موج سینوسی خالص: قابل کاربرد در انواع تجهیزات الکتریکی و جزء بهترین اینورترها، مناسب از نظر انواع بارها، زیرا آن‌ها به طور خالص، موج سینوسی را برابر با شبکه برق خانگی ما بازتولید می‌کنند و از گرون ترین نوع اینورتر است که کاربرد وسیعی دارد.

اینورتر ها از نظر فاز و شکل موج خروجی

اينورترها از نظر فاز تبديل به دو نوع عمده تک فاز و سه فاز تقسيم بندی می شوند، همچنين از نظر شكل موج خروجی به چهار نوع زير قابل تقسيم هستند:

  • خروجی به شكل موج مربعی
  • خروجی به شكل سينوسی اصلاح شده
  • خروجی به شكل سينوسی اصلاح شده
  • خروجی به شكل سينوسی خالص

Click to see the price, specifications and other types of Schneider inverter

کاربرد اینورتر درصنعت

صنعت کشاورزی:

کشور ایران یکی از کشورهای جهان در استفادۀ نابجا از منابع آب شناخته شده و از این حیث از کشورهای کم آب آفریقایی نیز جلوتر است! با توجه به محدود بودن منابع آب های زیر زمینی و آثار مخرب زیاده روی در مصرف این منابع، از جمله حرکت آب های شور به سمت آب شیرین و به طور کلی در خطر افتادن محیط زیست، طرح کلی نظارت و کنترل بر مصارف چاه های آب در این مقاله بررسی می شود و اهمیت کاربرد اینورتر در مصارف مختلف از جمله کشاورزی مورد توجه قرار می گیرد.

مشترکین کشاورزی بزرگترین رقم انرژی را صرف موتور های الکتریکی به منظور پمپاژ آب می نمایند. به طور متوسط حدود ۶۱/۱ % از کل انرژی الکتریکی در بخش کشاورزی صرف موتورهای الکتریکی می شود.

آمار انرژی مصرفی در بخش موتورهای کشاورزی و همچنین نظارت و کنترل بر آب خروجی از چاه های آب، لزوم استفاده ازدرایو های صنعتی رامشخص می کند.

طرح استفاده از کنتورهای آب که قبلاً به منظور کنترل و نظارت بر مصارف چاه های آب به علت خرابی و از کارافتادگی کنتور از دور خارج گردید و همچنین طرح جاری که کنترل مصرف آب را از طریق میزان برق مصرفی و با استفاده از کنتورهای هوشمند اجرا می نماید، جواب گوی نظارت و کنترل کامل چاه های آب نخواهد بود.

همچنین در کنتورهای هوشمند کنونی به دلیل خطای احتمالی از جانب کشاورز، وی با قطعی برق در خصوص مصرف کیلووات ساعت مجاز، در دورۀ کوتاه مدت روبه رو می گردد و کشاورز در این حالت در دورهای فصلی مختلف با نبود آب و نهایتاً از دست رفتن محصول مواجه خواهد شد و نیز نمی توان میزان دقیق مصرف آب را دردوره های فصلی مختلف کنترل و نظارت نمود و یا از سوء استفاده های احتمالی نظیر تعویض موتور چاه و یا تغییر سایز لوله ها جلوگیری به عمل آورد.

اینورتر چیست

در صنعت جوشکاری

سیستم‌های جوشکاری که بر مبنای ژنراتورها و یا رکتیفایرها کار می‌کنند هرکدام دارای معایب و مزایایی زیادی در صنعت جوشکاری می‌باشند، اما در حال حاضر با توجه به پیشرفت علم و فناوری‌های مرتبط با مبحث جوشکاری تکنولوژی جدیدی به اسم اینورتر ظهور کرده که عملیات جوشکاری را بیش از پیش آسان نموده است.

مدتی است که این تکنولوژی در کشورهای صنعتی جای خود را باز کرده است. در کشور ما نیز، استفاده از دستگاه‌های اینورتر جوشکاری به گونه‌ای رواج یافته که سرمایه‌گذاران داخلی را مجاب به تولید این دستگاه‌ها کرده است. برای همین می‌توان امیدوار بود که در آینده‌ای نزدیک رقابتی تنگاتنگ با سایر محصولات و تجهیزات متناسب جوشکاری داشته باشد و توسعه‌ آن به مراتب گسترده‌تر شود.

اینورتر جوشکاری دستگاهی است که با کمک انرژی برق و حرارت بالایی که ایجاد می‌کند، دو قطعه را ذوب کرده و آنها را به هم می‌چسباند. به عنوان مثال اتصالات درهای آهنی منازل و ادارات به کمک فرآیند جوشکاری اتفاق افتاده است. طی این فرآیند، دستگاه جوش جریان برق را به یک میله به نام الکترود می‌رساند. اکترود که اغلب از جنس آهک، سلولز، اکسید سدیم، خاک رس و… ساخته شده، ذوب می‌شود و با پر کردن فضاهای خالی و در نهایت سرد شدن، اتصالات قوی را می‌سازد.

مزایای اینورتر جوشکاری چیست؟

مهم‌ترین مزیت‌های دستگاه جوش اینورتر شامل موارد زیر است:

کاهش حجم و وزن دستگاه:

برای تبدیل جریان برق AC به DC در دستگاه‌های جوش اینورتر، از فناوری جدیدی استفاده شده و این موضوع باعث شده سایز آنها کوچک‌تر شود. کاهش حجم و وزن دستگاه به شما اجازه می‌دهد آنها را در موقعیت‌های مختلف استفاده کنید.

راندمان:

با ساخت دستگاه جوش اینورتر شاهد راندمان حدود ۸۰-۹۰٪ هستیم درحالی‌که دستگاه جوش معمولی دارای راندمان قابل‌ توجهی پایین‌تر از حدود ۵۰٪ هستند و از طریق اتلاف گرما مقدار قابل‌توجهی از انرژی را از دست می‌دهند.

انعطاف‌پذیری:

می‌توان مقدار دقیق جریان خروجی را به کمک ولوم‌های نصب شده بر روی اینورترها تنظیم کرد. این قابلیت کنترل جریان منجر به انعطاف‌پذیری بالای این دستگاه‌ها برای کار با انواعی از الکترودها می‌شود.

کیفیت خروجی نهایی:

جریان این دستگاه جوشکاری قابلیت کنترل و کم زیاد کردن نسبت به کار را دارد. همین موضوع باعث شده خروجی نهایی کار و کیفیت آن، نسبت به خروجی دیگر دستگاه های جوش قدیمی بالاتر باشد.

افزایش سرعت کار:

فناوری به کار رفته در دستگاه جوش اینورتر، باعث می‌شود سرعت انجام فرآیند جوشکاری افزایش پیدا کند. این موضوع در واقع به این دلیل است که اینورترها با سرعت بیشتری الکترود را به نقطه ذوب می‌رسانند و در مدت زمان کمتری اجازه آغاز فرآیند جوشکاری را می‌دهند.

بدون قطعی در جریان:

دستگاه‌های جوشکاری عادی و قدیمی نوسانات ولتاژ و جریان زیادی را تحمل می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود حین کار با آنها، دستگاه به دفعات از حرکت بایستد. اما در مقابل دستگاه جوشکاری اینورتر، به دلیل فناوری پیچیده و جدیدش مقدار این قطعی‌ها را به صفر رسانده است و از ایجاد مشکل در خروجی کار جلوگیری می‌کند.

بازدهی بالا در درازمدت:

در واقع در دراز مدت به دلیل کاهش هزینه‌های برق، کیفیت خروجی کار، هزینه‌های نگهداری و… بازدهی مالی استفاده از دستگاه اینورتر به صرفه‌تر است.

استفاده از قدرت ژنراتور:

استفاده از برق ژنراتور با دستگاه جوش اینورتر بسیار بادوام است و می‌توان در مجموعه‌های ژنراتور قابل‌حمل کوچک‌تر نیز کار کرد و این چیزی که اغلب با ماشین‌های سنتی ترانسفورمر امکان‌پذیر نیست.

انواع حفاظت موتور

روش های حفاظت موتور به طور کلی، تجهیزات الکتریکی را در برابر کلیه حالت های ناخواسته که ممکن است باعث صدمه دیدن و یا خرابی دستگاه شود، حفاظت می کنند. منظور از حفاظت، اتخاذ تدابیر و استفاده از وسایلی است که بلافاصله پس از وقوع حالات ناخواسته و غیرعادی، وارد عمل شده و دستگاه مورد نظر را از مدار خارج می کنند. کاربرد اینورتر در حفاظت موتور به عنوان وسیله ای است که جریان راه اندازی را کاهش می دهد و از موتور به این طریق محافظت می کند. انواع حفاظت موتور را در ادامه معرفی می کنیم:

  • ایزولاسیون الکتریکی بین مدار قدرت وکنترل در ورودی، خروجی و تغذیه
  • اتصال کوتاه بین فازهای خروجی (بین فازهای خروجی، بین فازهای خروجی و زمین)
  • اضافه یا کاهش ولتاژ
  • اضافه جریان
  • جابجایی و قطع فازها
  • حفاظت در برابرتک فاز شدن
  • اضافه بار رله بای پس
  • اضافه بار
  • توالی فاز
  • حرارت داخلی موتور
  • زمان استارت طولانی
  • بی باری
  • تأخیر استارت مجدد
  • هشدار قبل از قطع و حساسیت قابل تنظیم در برابر عدم بالانس فازها
  • اضافه بار لحظه ای 
اینورتر چیست

کاربرد اینورتر در افزایش طول عمر تجهیزات و کاهش تعمیر و نگهداری

روش‌ های تک سرعتی موتور را به طور ناگهانی استارت می‌زنند و آن را در معرض گشتاور استارت بالا و نوسانات جریان قرار می‌دهند که تا ۱۰ برابر جریان بار کامل است. از سوی دیگر، اینورتر های AC به طور یکنواخت و تدریجی موتور را تا سرعت عملیاتی بالا می‌ برند تا موجب کاهش تنش مکانیکی و الکتریکی، کاهش هزینه‌ های تعمیر و نگهداری و افزایش عمر موتور و تجهیزات مربوطه شوند.

راه اندازهای نرم یا سافت استارترها قادر به افزایش سرعت موتور به طور تدریجی هستند، اما به دلیل ولت کنترل بودن تنها میتوانند جریان راه اندازی ۱۰ برابری را به ۵ برابر کاهش دهند اما در درایوها ما شاهد آن هستیم که جریان راه اندازی به ندرت بالاتر از جریان نامی موتور افزایش میابد و درایوها را می‌توان برنامه ‌نویسی کرد تا سرعت موتور را به طور بسیار تدریجی‌ تر و هموارتر بالا ببرند و می‌توانند موتور را با سرعتی کمتر از سرعت کامل به کار اندازند تا سایش و پارگی را کاهش دهند.

اینورتر های AC همچنین می‌توانند موتور را با الگوهای تخصصی به کار اندازند تا تنش مکانیکی و الکتریکی را به حداقل برسانند. به عنوان مثال، الگوی منحنی S را می‌توان به کاربرد نقاله اعمال کرد که موجب کنترل نرم‌ تر کاهش شتاب و افزایش شتاب می‌شود که باعث کاهش خلاصی می‌شود که می‌تواند هنگام افزایش یا کاهش شتاب نوار نقاله رخ دهد.

دلایل زیاد و مختلفی برای کاریرد اینورتر در صنعت وجود دارد. در برخی کاربردها از قبیل ماشین های کاغذ سازی نمی توانند بدون درایوها شروع به کار کنند، درحالی که در برخی کاربردهای دیگر مثل پمپ های سانتریفیوژ درایو ها می توانند به منظور (energy saving) صرفه جویی در انرژی بسیار مفید باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *