راهنما خرید دستگاه نشاکار

[supsystic-slider id=1 position=”center”]

دستگاه نشاکار یک انتخاب حرفه ای

خرید نشاکار سبزی با مناسب ترین قیمت از دغدغه های اصلی کشاورزان است. در این مطلب نشاکار را به شما معرفی می کنیم تا با ویژگی های منحصر به فرد نشاکار آشنا شده، قیمت نشاکار را با سایر محصولات مشابه مقایسه کرده و برای خرید نشاکار بهترین تصمیم را بگیرید.

انواع دستگاه ها

تولید کننده تخصصی تجهیزات کشاورزی، سازنده نشاکار حرفه ای مزرعه

تولید کننده ماشین ها، ربات ها و تجهیزات گلخانه ای و کشاورزی با تکنولوژی بالا یا نشاکار های تک می باشد که نهایت دقت و کیفیت را در طراحی و تولید نشاکار خود به کار بسته است.

فروش دستگاه نشاکار و سبزی به صورت نقد و اقساط از طریق وام جهاد کشاورزی امکان پذیر می باشد. برای انتخاب مدل دستگاه نشاکار مناسب با نوع کشت و شرایط مزرعه خود می توانید از اطلاعات این مقاله استفاده کنید.

نشاکار برای کاشت نشای طیف وسیعی از محصولات

دستگاه نشاکار علاوه بر کاشت نشای انواع صیفی و سبزی مانند گوجه فرنگی، کاهو، فلفل، هندوانه و … قادر است محصولاتی چون ذرت، چغندرقند، پنبه، کلزا و … را نیز به صورت نشاکاری کشت کند.

در صورتی که خودتان کشاورز و مزرعه دار هستید و کشت انواع محصولات را در دستور کار خود دارید؛ یا اینکه خدمات نشاکاری مکانیزه توسط دستگاه نشاکار را به سایر کشاورزان در منطقه خود ارائه می دهید، پیشنهاد ما به شما خرید دستگاه نشاکار است.

نشاکار؛ حداکثر تسلط اپراتور بر عملیات نشاکاری

نشاکار به گونه ای طراحی شده است تا بتواند انواع الگوهای نشاکاری را در مزرعه اجرا کند. عملکرد دستگاه نشاکار به نحوی است که بهترین کیفیت کاشت نشا در مزرعه تامین می گردد. نحوه قرار گیری نشمین اپراتور بر روی دستگاه نشاکار به صورتی است که اپراتور تسلط کامل بر نحوه کار و امکان دیدن ردیف نشاکاری دارد، تا در صورت بروز هرگونه مشکل احتمالی ناشی از شرایط خاص در هر مزرعه، بتواند نشاکاری را کنترل و یا متوقف کند.

موزع فنجانی آلومینیومی نشاکار

جلوی هر اپراتور یک واحد موزع نشا قرار گرفته است. اپراتور نشا را از سینی برداشته و در موزع قرار می دهد. جنس موزع نشا، در نشاکار از آلومینیوم می باشد که دوام طولانی و استحکام آن را تامین می کند. موزع آلومینیومی و لوله سقوط نشاکار سطحی بسیار صیقلی دارد و بدین ترتیب هیچگونه آسیبی در حین انتقال، در دستگاه نشاکار به نشا وارد نمی شود. ابعاد استوانه های موزع به گونه ای است که طیف وسیعی از انواع نشا در آن به خوبی جای می گیرد و بدون ایجاد ضربات مکانیکی به زمین انتقال می یابد.

ثابت ماندن عمق کاشت در ماشین نشاکار، تحت هر شرایطی!

یکی از مزایای نشاکاری صیفی جات با دستگاه نشاکار صیفی و سبزی، ثابت ماندن عمق کاشت در نشاکاری است. عمق کاشت در نشاکاری بسیار مهم است. نشاکاری توسط نیروی انسانی و به صورت دستی، علاوه بر آسیب های فیزیکی که برای کارگران زحمتکش به وجود می آورد، موجب خطا در عمق کاشت می شود. بدین ترتیب بخش زیادی از نشاهای گرانقیمت در عمق استاندارد استقرار نیافته و از بین می روند.

با خرید دستگاه نشاکار و نشاکاری با آن، عمق کاشت نشا، در اندازه استاندارد تنظیم شده و در تمام مزرعه یکنواخت خواهد بود. دستگاه نشاکار عملیات نشاکاری را در مزارع بزرگ با سرعت بسیار بالایی انجام می دهد و بدین ترتیب از فشار کار کارگران نیز کاسته خواهد شد.

دستگاه نشاکار
دستگاه نشاکار صیفی تیداپارس 18 ماه گارانتی تخصصی و 10 سال خدمات پس از فروش تیداپاراس را دارا می باشند.
 

نشاکار صیفی؛ دقیق و سریع

دقت کاشت نشا در نشاکار صیفی و سبزی بسیار بالاست. از تجربه خود در ساخت تجهیزات های تک سود جسته و بخش های قابل تنظیم دستگاه نشاکار را به نحوی طراحی کرده و ساخته است که حتی در شرایط ناهموار مزرعه، مناطق شیبدار، با انواع خاک و الگوهای کشت، دستگاه نشاکار با دقت بسیار بالا قادر به کار خواهد بود.

نشاکار : انتخاب حرفه ای ها

توصیه کارشناسان ما به شما خرید نشاکار  است. نشاکار دارای شاسی فولادی بسیار مستحکمی است که تمام اجزاء دستگاه نشاکار روی آن سوار می شوند. این شاسی بسیار متعادل بوده و حرکت روانی را در حین نشاکاری تامین می کند. هر واحد کارنده ی نشاکار مجهز به یک جفت فنر فشرده شده است که وظیفه کنترل نفوذ در خاک و تعلیق دستگاه را به عهده دارند.

فاصله بین ردیف های نشاکاری و همچنین فاصله بین نشاها در یک خط کاشت، در نشاکار قابل تنظیم است. بنابراین شما می توانید طیف وسیعی از محصولات را با آن کشت کنید. با خرید دستگاه نشاکار بهترین و با کیفیت ترین عملیات نشاکاری را تجربه خواهید کرد.

نشاکار سوارشونده

از این دستگاه به منظور عملیات نشاکاری شالی استفاده می گردد .

دستگاه نشاکار در دو مدل زیر وجود دارد :

1- مدل راه رونده

2- مدل سوار شونده

دستگاه مدل سوارشونده در مدلهای 6 و 8 ردیفه موجود می باشد .

این دستگاه دارای چهار چرخ و به صورت خودرو می باشد که به راحتی عملیات نشاکاری را با عملکرد بالاتر انجام می دهد .

دستگاه نشاکار از اجزای زیر تشکیل شده است :

1- شاسی دستگاه

2- موتور دیزل یا بنزینی

3- گیربکس انتقال نیرو

4- سیستم هیدرولیک

5- بخش کارنده  با فاصله کاشت 10 الی 21 سانتیمتر و فاصله بین هر دو ردیف 30 سانیتمتر می باشد.

دستگاه نشاکار سوارشونده به دلیل وجود دو کارنده برای هر ردیف در مقایسه با نشاکارهای راه رونده که یک کارنده برای هر ردیف دارند دارای عملکرد نشاکاری بیشتری می باشند.

و به راحتی بین اراضی شالیزاری قابل جابجایی می باشد .

چند نکته مهم در زمان خرید دستگاه نشاکار

باید در هنگام خرید دستگاه نشاکار به این موارد که چند ردیفه است و فاصله بین ردیف ها و عمق کاشت آن به چه شکلی می باشد توجه کرد. زیرا سرعت مناسب دستگاه سبب افزایش راندمان و پایین آمدن هزینه های مربوط به نیروی انسانی می شود. همچنین به تعداد کاشت نشا در هر ساعت هم باید توجه داشت، زیرا هرچه تعداد حفره بر روی موزع بیشتر باشد تعداد نشاء کاشته شده نیز بیشتر است.

قیمت دستگاه نشا کار

دستگاه نشاکار دارای انواع گوناگونی است که هریک مشخصات متنوعی دارند که در قیمتگذاری برای آنها موثرند.برای خرید دستگاه نشا و اطلاع از قیمت دستگاه نشا کار و همچنین دستگاه نشاکار شالی با کارشناسان فروش ما در سازوکشت تماس بگیرید.

دستگاه نشا برنج و صیفی

دستگاه نشا یا نشاکار یکی از حرفه‌ای ترین تجهیزات و ادوات کشاورزی است که کاشت محصولات نشا دار را انجام می‌دهد. مدل های مختلفی از دستگاه نشاکار به صورت نشاکار دستی، نشاکار ماشینی و نشاکار موتوری وجود دارد.
کاشت نشا فواید و مزایای بیشتری نسبت به کاشت مستقیم بذر دارد، در این روش مصرف آب به میزان زیادی کاهش می‌یابد، هزینه کمتری صرف مراحل کاشت و داشت می‌شود و زحمت نیروی انسانی کمتر می‌شود.

مدل های ماشینی و موتوری دستگاه نشاکار نیز کارایی مختلفی دارند و می توان با روشن کردن و هدایت آن ها چه به صورت دستی و چه با سوار شدن بر روی آن ها کار نشاکاری را انجام داد.با این دستگاه به راحتی می‌توان فاصله نشاها و عمق کاشت نشا را تنظیم کرد. همچنین بعضی از مدل‌های آن قابلیت آبیاری همزمان، قابلیت کاشت زیگزاگی، قابلیت کیدن نوار تیپ و … را نیز دارند.

نشاکار دستی

انواع نشاکار دستی از جنس استیل ساخته می‌شوند و دارای لوله بلندی هستند که فرد با دست نشا را از داخل لوله به محل مورد نظر کشت رها می‌کند و توسط دستگاه نشاکار در عمق  قرار داده می شود. انواع نشاکار دستی به دلیل راحتی استفاده و قیمت مناسب این روزها بسیار محبوب شده‌اند و با استفاده از آن باغداران در زمان کوتاهی انواع نشا را در زمین‌های خود می‌کارند.

مزایای استفاده از دستگاه نشاکار

دستگاه نشا کار دارای مزایایی است که استفاده از آن را در صنعت کشاورزی و باغبانی مفید می کند.
– استفاده از این دستگاه به کار سرعت و دقت بیشتری می دهد.
– هزینه ی کارگر به مقدار زیادی کاهش می یابد.
– کار نشاکاری به صورت کاملاً بهینه تر صورت می گیرد.
– دستگاه نشاکار در انواع مختلف و با قیمتهای متفاوت بر اساس نوع آن قابل خریداری است.
– قرار دادن نشا در عمق مورد نیاز و استاندارد
– خستگی کارگران به مقدار زیادی کاهش می یابد و نیازی به کار زیادی ندارند.

دستگاه نشاکار در چه نوع کشتی مورد استفاده قرار می گیرد؟

از دستگاه نشاکار می توان برای کشت انواع قلمه ها و نشاها استفاده کرد. شاید بتوان گفت رایج ترین استفاده از آن در شالیزارها و برنج کاری است که استفاده از دستگاه نشاکار سبب می شود تا بوته ها در ردیف های منظم و به سرعت کاشته شوند.

علاوه بر این در کاشت انواع سبزیجات و صیفی جات نیز می توان از این دستگاه استفاده کرد. برای کاشت بوته های گوجه فرنگی، فلفل، بادمجان و محصولاتی از این قبیل می توان از دستگاه نشاکاربهره برد و سرعت کار را به مراتب نسبت به روش سنتی افزایش داد.

پرکاربردترین دستگاه نشاکاری:

از این دستگاه میتوان برای کاشت انواع نشا و قلمه ها مانند گوجه فرنگی، بادمجان و انواع حبوبات مانند لوبیا و نخود و غیره استفاده کرد. یکی از مهمترین کاربردهای این دستگاه برای کاشت برنج است که به دستگاه نشاکاری برنج  معروف می باشد. چون کاشت نشای برنج از دیگر نشاها سخت تر است و باید در ردیف ها و فواصل کاملا منظم استفاده شود. بنابراین این دستگاه به خوبی از عهده آن برمی آید. مکانیزه کردن کشت نشای برنج باعث بالا رفتن سود و کیفیت این محصول می شود.

چرا نشاکاری می کنیم؟

سبزیجاتی که به وسیله نشا کشت می شوند. نسبت به سبزیجاتی که در مزرعه با بذر تولید می شوند، فصل رشد کوتاهتری دارند. به همین منظور تولید کنندگان با هدف تولید محصول زودرس، کاهش زمان تولید و برداشت دویا چند مرتبه محصول در طول یک فصل رشد از نشا استفاده می کنند. تولید نشا در محیط های کنترل شده این مزیت را دارد که از تنش های محیطی ، عوامل بیماری زا آفات و امراض مصون می باشند.

با استفاده از نشا می توان کوددهی و آبیاری را با راندومان بالاتری در اوایل دوره رشد اعمال نمود.

به عنوان مثال نشا اقلام سیفی جات را به مدت 40 روز در گلخانه ها می کاریم و سپس آن را به مزرعه انتقال می دهیم. که با اجرای این امر مصرف آب به طرز چشمگیری کاهش پیدا می کند. زیرا بخش زیادی از آب در دوران رشد و جوانه زنی مصرف می شود.

محصولات حاصل از نشا را می توان زودتر از آنهایی که از دانه روییده اند ،برداشت نمود. پرورش دهندگانی که از نشا استفاده می کنند می توانند از بازارهای اول فصل بهره مند شوند. و زمان لازم برای تولید یک محصول را کاهش دهند تا کشت دوم و سوم را طی یک فصل رشد تولید نمایند.

اجزای اصلی دستگاه نشاکار:

این دستگاه دارای اجزای مختلفی است. بسته به نوع دستگاه نشاکاری برخی اجزای آن با یکدیگر متفاوت است. اما ساختار و طراحی اکثر نشاکارها شباهت زیادی به هم دارد. با سایت راشاماشین همچنان همراه باشید تا در ادامه مطلب مهمترین اجزای این دستگاه را به اختصار توضیح دهیم. 

چرخ های نشاکار:

چرخ های نشاکار یا فشار دهنده بیشتر جنسی فولادی با روکشی پلاستیکی دارند. این چرخ ها میزان فشرده سازی خاک را کنترل می کند.  همین امر باعث می شود کمترین آسیب ممکن به نشا وارد شود.

سینی نشا:

این سینی ها برای پرورش نشا به کار می رود. بیشتر سینی های نشا جنس های استیرو فوم، پلی اتیلن، پلی استایرن و پلی پروپیلن است.

 درب بازکن بنزین:

در نشاکارهایی که با سوخت بنزین کار می کنند باک بنزین دارای دو در پوش داخلی و خارجی است . درپوش داخلی از جنس پلاستیک است و مانع بیرون ریختن سوخت می شود. درب خارجی از جنس بدنه دستگاه است و از سرقت سوخت ماشین جلوگیری می کند.

 کاربراتور دستگاه نشا:

یکی از اجزای مهم نشاکار کاربراتور دستگاه می باشد. در واقع کاربراتور پس از تبدیل سوخت دستگاه از مایع به پودر، مقداری از آن را به داخل منیفولد هوا می فرستد.

 پوسته گیربکس:

این پوسته از اجزای گیربکس محافظت می کند. جنس آن از چدن ریخته گری و نشکن است.

نکاتی در مورد خرید دستگاه نشاکاری:

برای خرید بهترین دستگاه نشاکار باید به نکات مهمی توجه کرد. اول این که این دستگاه چند ردیفه هستند. اینکه فواصل بین ردیف ها و عمق کاشت در هر دستگاه به چه صورت است یک نکته بسیار مهم می باشد. سرعت انتقال نشا به خاک هم خیلی مهم است. در صورتی که دستگاه سرعت مناسبی داشته باشد باعث افزایش عملکرد و کاهش هزینه نیروی انسانی می شود. از طرفی باید به بازدهی دستگاه نشاکار و اینکه در ساعت چه تعداد نشا توسط آن کاشته می شود هم توجه کرد.این بازدهی بستگی به موزع گردان و تعداد فنجان ها و یا حفره های روی موزع دارد.

 خرید دستگاه نشاکار از راشاماشین

همانطور که در مطالب بالا عنوان شد برای کشت انواع صیفی جات، سبزیجات و برنج کاری می توان از دستگاه نشاکاری استفاده کرد. سایت راشا ماشین یکی ارائه دهنده گان تجهیزات مدرن کشاورزی از جمله دستگاه نشاکاری در ایران است. شما می توانید در این سایت فروشگاهی مدل های مختلف دستگاه های نشاکار را مطابق با زمین های کشاورزی خود انتخاب کنید. همچنین به صورت آنلاین و یا ثبت سفارش می توانید از تخفیفات ویژه و مزایای خرید غیر حضوری این سایت بهره مند شوید.

راشا ماشین:

راشاماشین سازنده و وارد کننده انواع ماشین آلات و ابزارآلات باغبانی کشاورزی و صنعتی می باشد. به منظور دسترسی هر چه راحتتر کشاورزان و باغداران و مشتریان عزیز تمام کالاهای (وارداتی و تولید داخلی ) از قببیل انواع ادوات کشاورزی انواع تیلر و کولتیواتور بنزینی و گازوئیلی ، انواع تراکتورهای دوچرخ ایتالیایی و ادوات تیلر و تراکتورهای دوچرخ ، انواع سمپاش های زنبه ای و کوله ای و موتوری ، انواع علف زن های دوشی و پشتی ، چاله کن های تک تفره و دو نفره اره های زنجیری شارژی و بنزینی، انواع موتور برق های بنزینی و گازوئیلی و … اقدام به راه اندازیه وب سایت راشاماشین کرده است تا مشتریان عزیز از سرتاسر ایران به سادگی به طیف وسیع و متنوعی از این کالاها دسترسی داشته و اقدام به خرید و سفارش کنند.

دستگاه نشاء کار دستی قابلیت کاشت انواع نشاء صیفی جات، کاشت دانه های درشت و انواع غده ها مانند لوبیا و آفتابگردان، کاشت سیر، سیب زمینی، پیاز و … را دارد.

  • افزایش سرعت کشت و صرفه جویی در زمان
  • افزایش دقت و کنترل در کشت
  • کاهش آسیب فیزیکی به نشاء
  • کاهش هزینه های نیروی کار در زمان انتقال
  • سهولت کاشت نشاء در مزارع 
  • ارتفاع دهانه: ۱۴ سانتی متر
  • عمق کاشت: ۱۰ سانتی متر
  • قطر دهانه: ۱۵ سانتی متر

دستگاه نشاکار دستی کارابوژان ابزاری برای صرفه جویی زمانی و هزینه ای در کاشت بذر سبزیجات و گوجه فرنگی و گل و … می باشد. این ابزار با قیمت مناسب و کاربری آسان ، به ابزاری بسیار ضروری برای کاشت نهال سبزی و گل تبدیل شده است. کارکرد دستگاه به این صورت است که اپراتور بدون نیاز به خم شدن می تواند عملیات کاشت را انجام دهد.

دستگاه نشاکار دستی کارابوژان چیست؟

تولید نشا درسال های اخیر، به عنوان صنعتی اشتغال زا، پر درآمد و کاربردی در تمام جهان مطرح شده است. تولید نشا به دلیل نیاز به سازه ها و شرایط محیطی خاص پرورش، محیط کشت و ظروف کشت مخصوص، تیمار های خاص و داشتن تجربه ویژه در این زمینه، بیشتر تولید کنندگان سبزی و صیفی در سراسر دنیا را بر آن داشته است که نشا مورد نیاز خود را از موسسات خاص پرورش نشا تهیه کنند و کمتر تولید کننده ای خصوصا در سطوح بزرگ، مبادرت به تولید نشا، مورد نیاز می‌نماید. نشا ها محصولات باغی ویژه ای هستند، چون از طرفی محصول نهایی تولید کنندگان نشا به‌ حساب می‌ آیند و از طرف دیگر ماده اولیه با ارزشی جهت شروع کشت یک محصول بوده و محصول نهایی آن عاید تولید کنندگان سبزی خواهد بود. دستگاه نشاکار دستی کارابوژان جهت کشت انواع نشاء صیفی و سبزی و نهال و همچنین انواع غده ها نظیر سیر ، سیب زمینی، پیاز قابل استفاده می باشد. دستگاه نشاکار دستی کارابوژان ابزاری است بسیار ساده با طراحی حرفه ای با ورق ضخیم همراه با دو سم کشنده ست. در ادامه چندین نکته در مورد مزایای استفاده از دستگاه نشاکار دستی کارابوژان برای شما عزیزان آورده ایم. کاهش شدید هزینه های کارگری بدلیل نیاز به کارگر کمتر در زمان نشا کاری با استفاده از دستگاه نشاکار دستی کارابوژان را به همراه دارد. با استفاده از این دستگاه می توانید کنترل و دقت بیشتر در کشت را داشته باشد. به دلیل کاهش فشار جسمی کارگران در زمان کشت است. با استفاده از دستگاه نشاکار دستی کارابوژان صرفه جویی بسیار زیاد در زمان به دلیل سرعت کشت بالاتر توسط این دستگاه ست. سهولت کاشت نشا در مزارع مالچ کشی شده هنگام کار با دستگاه نشاکار دستی کارابوژان ست. همواره شما عزیزان می توانید این محصول را با بهترین قیمت و در کوتاه ترین زمان ممکن از سایت پالیز کشت خریداری کرده و همچنین ضمن تماس با شماره های ذکر شده در سایت از مشاوره رایگان کارشناسان ما نیز بهره ببرید. 

دستگاه نشاکار دستی کارابوژان چیست؟

تولید نشا درسال های اخیر، به عنوان صنعتی اشتغال زا، پر درآمد و کاربردی در تمام جهان مطرح شده است. تولید نشا به دلیل نیاز به سازه ها و شرایط محیطی خاص پرورش، محیط کشت و ظروف کشت مخصوص، تیمار های خاص و داشتن تجربه ویژه در این زمینه، بیشتر تولید کنندگان سبزی و صیفی در سراسر دنیا را بر آن داشته است که نشا مورد نیاز خود را از موسسات خاص پرورش نشا تهیه کنند و کمتر تولید کننده ای خصوصا در سطوح بزرگ، مبادرت به تولید نشا، مورد نیاز می‌نماید. نشا ها محصولات باغی ویژه ای هستند، چون از طرفی محصول نهایی تولید کنندگان نشا به‌ حساب می‌ آیند و از طرف دیگر ماده اولیه با ارزشی جهت شروع کشت یک محصول بوده و محصول نهایی آن عاید تولید کنندگان سبزی خواهد بود. دستگاه نشاکار دستی کارابوژان جهت کشت انواع نشاء صیفی و سبزی و نهال و همچنین انواع غده ها نظیر سیر ، سیب زمینی، پیاز قابل استفاده می باشد. دستگاه نشاکار دستی کارابوژان ابزاری است بسیار ساده با طراحی حرفه ای با ورق ضخیم همراه با دو سم کشنده ست. در ادامه چندین نکته در مورد مزایای استفاده از دستگاه نشاکار دستی کارابوژان برای شما عزیزان آورده ایم. کاهش شدید هزینه های کارگری بدلیل نیاز به کارگر کمتر در زمان نشا کاری با استفاده از دستگاه نشاکار دستی کارابوژان را به همراه دارد. با استفاده از این دستگاه می توانید کنترل و دقت بیشتر در کشت را داشته باشد. به دلیل کاهش فشار جسمی کارگران در زمان کشت است. با استفاده از دستگاه نشاکار دستی کارابوژان صرفه جویی بسیار زیاد در زمان به دلیل سرعت کشت بالاتر توسط این دستگاه ست. سهولت کاشت نشا در مزارع مالچ کشی شده هنگام کار با دستگاه نشاکار دستی کارابوژان ست. همواره شما عزیزان می توانید این محصول را با بهترین قیمت و در کوتاه ترین زمان ممکن از سایت پالیز کشت خریداری کرده و همچنین ضمن تماس با شماره های ذکر شده در سایت از مشاوره رایگان کارشناسان ما نیز بهره ببرید. 

نحوه استفاده دستگاه نشاکار دستی کارابوژان

* ابزار کشت نشا را از محل دسته میگیریم.
* نوک دستگاه را به صورت عمودی در خاک فرو می کنیم.
* با استفاده از دست دیگر ( یا اپراتور دوم ) نشا یا بذر را از قسمت بالای ابزار به داخل رها می کنیم.
* در مرحله بعد دسته ابزار را فشرده و ابزار را از خاک بیرون می کشیم
* با تکرار این عملیات ساده کشت در مزرعه به پایان رسیده و مزرعه را آبیاری می کنیم.

نشاکاری

عمل انتقال نشاء از خزانه به زمین اصلی برای انجام عمل کاشت را نشاکاری می‌نامند. در استان گیلان عملیات نشاء‌کاری از اوایل تا اواسط اردیبهشت‌ماه شروع می‌شود. در این موقع نشاء‌ها به اندازه طبیعی خود یعنی ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر رسیده و دارای ۴ تا ۵ برگ هستند. برای انجام نشاء‌کاری، باید نشاء‌ها از خزانه کنده شده و به زمین اصلی منتقل شوند قبل از کندن نشاء‌ها خزانه باید کاملاً آبیاری شود تا عمل کندن نشاء‌ها به آسانی صورت گرفته و به ریشه‌ها آسیبی وارد نگردد. عملیات کندن نشاء‌ها بطریق سنتی بوده و بوسیله دست انجام می‌گیرد. کاشت نشاء‌ها در زمین اصلی در استان گیلان توسط زنان و در استان مازندران توسط مردان ماهر شالیکار انجام می‌گیرد. نشاء‌ها بدقت و آرامی از داخل خزانه کنده می‌شوند و علفهای هرز آن جدا می‌گردند. از مهمترین علفهای هرزی که در این مرحله در خزانه زیاد دیده می‌شود علف هرز مهم شالیزار به نام سوروف است. که در مراحل اولیه رشد خود بسیار شبیه نشاء‌های برنج بوده و تنها کشاورزان با تجربه می‌توانند آنرا از برنج تشخیص داده و از نشاء جدا نمایند.

چرا نشاکاری؟

رشد گیاهان در زمان نشاکاری کاهش می یابد و حدود ۲ تا ۴ روز طول می کشد تا ریشه های جدید تشکیل شوند

کنترل علفهای هرز در بین ردیفهای نشاکاری شده ساده تر است.

در کشت مستقیم برنج، موشها ، پرندگان ممکن است پس از بذر پاشی از بذر برنج تغذیه کنند.

انتخاب نشاء خوب

نشاهای خوب رشد یکنواختی دارند رشد نامنظم نشاها ممکن است ناشی از غیر یکنواختی در موارد زیر باشد

پخش بذر در بستر بذر

جوانه زینی بذز

آماده کردن بستر بذر

آبیاری

قابلیت استفاده از مواد غذایی خاک

نشاکاری
نشاکاری

چرا چند نشاء در هر کپه؟

چند نشاء کاشته  می شود به این دلیل که اگر یک نشاء از بین برود نشاء باقی مانده میتواند  به اندازه کافی پنجه تولید کند ولی اگر یک نشاء کاشته شود باین نشاء از بین برود به کاشت مجدد نیاز است . در هر محل یا نقطه از کاشت بسته به رقم، واریته و همچنین ضعیف یا قوی بودن نشاء ۲ تا ۵ و گاهی اوقات تا ۷ عدد نشاء را اقرار می‌دهند

اگر نشایی از بین نرود تفاوتی از نظر عملکرد دانه بین وجود ۱ تا ۲ نشاء در هر کپه وجود ندارد

عمق مناسب کاشت نشاء برنج

عمق نشاکارى باید نسبتاً کم باشد عمق مناسب کاشت نشاء برنج ۳ الی ۴ سانتی متری سطح شالیزار می باشد. پنجه ها به طور معمول ۵ تا ۱۰ روز پس از نشاکاری شروع به رشد می کنند.  زیرا نشاءکارى عمیق مانع گسترش طبیعى ریشه مى‌شود به‌این معنى که چون ریشه جدید از گره‌هاى فوقانى ریزوم ظاهر مى‌شود اگر نشاءکارى عمیق باشد ریشه‌زائى و رشد طبیعى گیاه به‌تأخیر مى‌افتد با کاشت عمقی نشاء برنج  پنجه زنی را به تاخیر می اندازد

برگها قبل از نشاکارى بریده نشود

برگهای بلند و افتاده نشاهای بلند روی آب گل آلود شالیزار قرار میگرید این امر احتمال سرایت بیماریهای برگی را افزایش می دهد. بریدن برگها از این موضوع جلوگیری میکند. اما زخمهای حاصل ار بریدن برگها، به باکتریها اجازه نفوذ به برگها را میدهد بنابراین از بریدن برگها اجتناب کنید و نشاهای سالم را نشاکاری کنید

فاصله کاشت نشاء برنج

فاصله نشاءهاى برنج در زمین اصلى روى خطوط ۱۰ تا ۲۵ سانتى‌متر است؛ نشاءها به‌صورت کپه‌اى (چندین نشا در یک سوراخ) کاشته مى‌شوند. کاشت نشاء‌ها بسته به رقم و واریته برنج متفاوت می‌باشد بعنوان مثال در ارقام پر محصول برنج شیرودی ، که تولید پنجه‌های زیادی می‌نماید فاصله کاشت باید بیشتر در نظر گرفته شود. فاصله کاشت تابع حاصلخیزى مزرعه است؛ در اراضى سبک و کم‌قوت، نشاءها را معمولاً با فاصله کمتر و در اراضى پُرقوت و حاصلخیز، که امکان پنجه‌زائى زیاد است، با فاصله بیشتر از هم مى‌کارند.

  • در اثر کم شدن فاصله کاشت، تعداد پنجه در متر مربع افزایش می یابد
  • در اثر کم شدن فاصله بوته های بلند و ضعیف به وجود می آیند که به آسانی ورس می کنند
  • فاصله کاشت مناسب به کنترل علفهای هرز کمک میکند
  • فاصله کاشت مناسب به ظرفیت پنجه زنی رقم و حاصلخیزی خاک بستگی دارد
نشاء
نشاء

میزان بذر برنج

مقدار بذر با توجه به‌روش بذرکاری، شرایط خاک و مدیریت‌هاى زراعى متفاوت و بین ۸۵ تا ۱۷۵ کیلوگرم در هکتار متغیر است. مقدار بذر در روش‌هاى بذرکارى هوائى معمولاً بیشتر است. با مصرف بذر کمتر مى‌توان درصد پروتئین برنج را افزایش داد ولى عملکرد کاهش مى‌یابد. میزان بذر زیاد در اراضى حاصلخیز اگر با مصرف مقادیر زیادى کود همراه باشد احتمال خوابیدگى محصول را بالا مى‌برد و میزان عملکرد را کاهش مى‌دهد. با انتخاب واریته‌هاى پاکوتاه، مقاوم به‌خوابیدگی، پرمحصول، و کودپذیر مى‌توان این مشکل را حل کرد.

منابع غذایی جهت رشد

در ابتدا نشاء با استفاده از مواد غذایی موجود در اندوسپرم رشد میکند وقتی که نشاء بزرگتر شد، رشد آن تا حد زیادی به محیط خود، جهت تامین مواد غذایی وابسته می شود

 بعد از به وجود آمده ۴ برگ نشاء در اثر مواد غذایی جذب شده از طریق ریشه و مواد غذایی تولید در برگها رشد میکند

اندوسپرم در نشایی که به روش داپوگ تولید شده است، مواد غذایی خیلی کم در زمان نشاکاری دارد. در نتیجه این نشاء زودتر شروع به تولید مواد غذایی مورد نیاز خود می کند.

عمق آب

غرق آب کردن زیاد باعث افزایش ارتفاع نشاها و کم شدن رشد ریشه آنها می شود زیرا هوای موجود در خاک کم می شود این نشاهای بلند زمانی که نشاکاری شوند، به آسانی صدمه می بینند.

ریاد بود مقدار آب قابل استفاده برای گیاه در خزانه آبی باعث یکنواختی رشد ساقه می شود

توزیع نامنظم آب در یک خزانه دیم باعث غیر یکنواختی رشد می شود بنابراین رشد ریشه معمولا بسیار خوب می باشد. کافی نبودن آب باعث کند شدن رشد نشاء می شود

خیلی از افراد بر این باورند که نام دانه برنج از واژه به رنج آمده است. زمانی که شالی‌کاران با زحمات زیاد نشا برنج را از یک دانه بذر تبدیل به خوشه‌های سبز برنج تبدیل می‌کردند.
تولید برنج باتوجه‌به روش کشت آن در مناطقی که آب‌وهوای مرطوبی دارد، بهتر به عمل می‌آید. برنج از مهم‌ترین غلات در دنیا است و غذای اصلی بیش از نیمی از مردم در جهان است. اهمیت به روش کشت درست آن می‌تواند به تولید بیشتر آن منجر شود.

نشا برنج چیست؟

نشا برنج گیاه کوچک چند برگی است که از رشد بذر در محیط خزانه یا سینی نشا برنج تولید می‌شود. نشا برنج گیاه کوچکی است که قسمتی از رشد خود را در شرایطی کنترل شده گذرانده است.

ویژگی نشا برنج مناسب:

نشا برنج مناسب رشد یکنواختی دارد. فاقد حشرات و آفت است و رنگ آن سبز و بدون زرد شدگی است.

نشا برنج مناسب تحت عوامل زیر رشد یکنواختی خواهد داشت:

  • پخش یکسان بذر در بستر کشت
  • آبیاری مناسب
  • خاک حاصلخیز

نکات مهم در کاشت نشا برنج:

1. عمق مناسب در زمین
معمولاً عمق نشاکاری بین 3 الی 4 سانتی‌متر است. کاشت عمیق نشا برنج در زمین باعث رشد دیرتر ریشه‌های برنج می‌شود. پس با کاشت کم‌عمق‌تر مدت‌زمان رشد نشا برنج را بین 5 تا 10 روز محدود می‌کنند.

2. فاصله کشت نشا برنج
فاصله کشت نشا برنج در زمین حدود 10 تا 25 سانتی‌متر است. در نشاکاری، نشاهای آماده را در یک حفره قرار می‌دهند. قراردادن نشاها در زمین بستگی به واریته آنها دارد. اگر رشد ریشه‌های آنها زیاد باشد مانند برنج شیرودی، باید فاصله کشت نشا برنج بیشتر باشد.
به‌طورکلی اگر بخواهیم فاصله کشت نشا برنج را بر اساس معیار خاصی بگوییم. در مناطق حاصلخیز که امکان ریشه زدن نشاها بیشتر است، باید فاصله کشت هم بیشتر باشد و برعکس در مناطقی که زمین حاصلخیزی ندارند، به علت ضعف نشا برنج در ریشه زدن، فاصله کشت نیز کمتر می‌شود.

3. میزان بذر برنج
مقدار بذر برنج در هر هکتار بر اساس شرایط خاک، مدیریت زراعی و نوع واریته برنج تعیین می‌شود. معمولاً این مقدار می‌تواند بین 85 تا 175 کیلوگرم در هر هکتارمتغیر باشد.

4. عمق آب
میزان عمق آب زیاد باعث رشد نشا برنج به‌صورت یکنواخت می‌شود. همچنین بر افزایش ارتفاع نشاها و کم‌شدن رشد ریشه نیز تأثیر می‌گذارد. به‌طورکلی میزان آب در رشد نشا برنج یک عامل مهم است.

نشاکاری چیست؟

نشاکاری، عمل انتقال نشا برنج به زمین اصلی است. انتقال نشاها به دو عامل مهم بستگی دارد، رشد نشا برنج و فصل نشاکاری.

زمان مناسب برای نشاکاری:

به‌طورکلی کاشت برنج در سه مرحله انجام می‌شود:

  • مرحله اول که از اواخر اسفند شروع می‌شود شامل آماده‌سازی مزارع و خزانه گیری برنج است.
  • مرحله دوم نوبت کاشت نشا برنج در زمین است که در اردیبهشت انجام می‌شود.
  • مرحله سوم که مرحله برداشت برنج است، زمان آن شهریورماه است.

مراحل تولید نشا برنج:

بذر انتخاب شده برای تولید نشا برنج از محصولات سال قبل است. معمولاً بعد از برداشت برنج و خشک‌کردن برنج، مقداری بذر به‌صورت شلتوک و یا خوشه‌ای نگهداری می‌شود تا برای کشت برنج در سال بعد مورداستفاده قرار گیرد.

1. عملیات شستن بذر برنج:

بذرهای انتخاب شده را در ظرف یا حوضی پرازآب قرار می‌دهند. برای ضدعفونی‌کردن و جلوگیری از کپک‌زدگی معمولاً به آب، نمک نیز اضافه می‌کنند. نسبت نمک استفاده شده به میزان آب بستگی دارد و به طور تقریبی می‌توان گفت به‌ازای 18 لیتر آب، 3 تا 4 کیلوگرم آب کافی است.

2. جداسازی بذرهای پوک از بذرهای قوی:

زمانی که شلتوک‌ها در داخل آب و نمک ریخته شد، برخی از بذرهای پوک که قوه نامیه بالایی ندارند روی آب شناور می‌شوند و بذرهای باکیفیت در ته آب قرار می‌گیرند.
بذرهایی که در ته آب قرار گرفته‌اند را از آب خارج کرده و سپس با آب خالص به‌خوبی شستشو می‌دهند تا اثری از نمک بر روی آنها نماند.

3. قراردادن بذرها در کیسه:

در این مرحله بذرهای سالم که دارای قوه جوانه‌زنی زیادی هستند را در داخل گونی و یا کیسه قرار می‌دهند، نکته مهم در این مرحله میزان قرار دهی بذر برنج در گونی و یا کیسه است که باتوجه‌به ازدیاد حجم باید از حجم کیسه کمتر قرار دهیم.

4. قراردادن کیسه بذرهای برنج در آب:

پس از قراردادن مقدار مناسبی از بذرها در داخل کیسه، کیسه و یا گونی بذرهای برنج را داخل ظرف و یا حوض آب قرار می‌دهند. معمولاً در دمای مناسب این مرحله نیازی به زمان 2 تا 3 روز دارد. البته در این مدت به علت جذب بذرهای برنج، باید دائماً به حجم آب حوض و یا ظرف اضافه شود.

5. جوانه زدن بذرهای برنج:

پس از طی مراحل بالا، حالا بذرهای خیس‌خورده شده را بر روی سطحی صاف پهن می‌نمایند و روی این بذرها را با یک کیسه یا پارچه می‌پوشانند تا جوانه بزنند. مدت‌زمان این مرحله نیز در دمای مناسب بین یک 2 تا 8 روز طول می‌کشد.
درجه حرارت لازم برای جوانه‌دار شدن بذر بین 12 درجه تا 25 درجه سانتی‌گراد است.

6. آماده‌سازی نشا برنج:

به‌طورکلی کاشت برنج به دو روش نشایی و مستقیم تقسیم‌بندی می‌شود.
در روش کشت برنج به‌صورت نشایی میزان علف‌های هرز به حداقل می‌رسد و به همین علت این روش در مناطق حاصلخیز مانند مازندران و گیلان بسیار توصیه می‌شود.

تفاوت نشاکار برنج با نشاکار مزارع سبزی و صیفی

بسیاری افراد نشاکار را همان نشاکار برنج تصور می کنند. معمولا اغلب افراد خصوصا در کشور ما با شنیدن کلمه ی نشاکار به یاد نشاکاری برنج و دستگاه نشاکار برنج می افتند. حال آنکه سیستم کشت و در کل  زراعت برنج بطور کامل با زراعت دیگر محصولات زراعی متفاوت است. برنج زمین گل و بستر پر از آب داشته و ادواتی که برای این مزراع استفاده می شوند کاملا با کشت سبزی و صیفی و سایر تولیدات زراعی متفاوت می باشند. در کشاورزی ایران هم سازمان وزارت کشاورزی به درخواست انجمن تولیدکنندگان ماشین ها و تجهیزات کشاورزی ایران (اتماک) به تازگی اقدامات خوبی را در راستای جداسازی ادوات زراعت برنج از کشاورزی دیگر محصولات کشاورزی انجام داده اند.

ماشین کاشت نشا

ماشین آلات کشاورزی کاشت نشا: یکی دیگر از دستگاه‌های مهم کاشت است که می‌توان از آن برای استخراج گیاهان کاشته شده در نهالستان و کشت در زمین اصلی مثل گوجه‌فرنگی، تنباکو، برنج، بادمجان، کلم و کاهو و غیره. استفاده کرد.

مشخصات و انواع دستگاه کاشت ردیف کار یا خطی کار:

دستگاه ردیف کار یا خطی کار دستگاهی است که بذر انواع محصولات را در ردیف های با فاصله مشخص، در عمق مشخص کشت می کند. در این دستگاه ها فاصله بین ردیف ها و عمق کاشت معینمی باشد .

اما فاصله بین بذر ها در ردیف تعیین نمی شود و مُوَزِّع ها با سرعت مشخص بذر ها را از مخزن به کانال واحد های کارنده منتقل می کنند. مقدار بذری که ریخته شده در واحد طول (غالباً متر) قابل تنظیم است.

اما دستگاه دقیق کار علاوه بر کاشت بذر در عمق و فاصله ردیف مشخص، در هر ردیف بذر ها را نیز در فواصل معین کشت می نماید. با استفاده از ردیف کار، عملیات داشت و برداشت به علت ردیفی و منظم کاشته شدن بذر ها به راحتی انجام می شود.

نحوه کار انواع دستگاه کاشت ردیف کار

  1. ایجاد حفره و شیار در خاک برای کاشت بذر (ادوات شیار باز کن)
  2. کاشتن بذر به مقدار یکسان در خاک (بذر به صورت مکانیکی یا مکشی داخل لوله ای ریخته می شود که نهایتاً به شیار باز کن ریخته می شود).
  3. پوشاندن خاک روی بذر با چرخ های فشاری
  4. فشردن خاک روی بذر (برخی از ردیف کار ها این تجهیز را ندارند)

اجزاء دستگاه ردیف کار

دستگاه های ردیف کار مختلف ممکن است به تناسب کاربرد، شامل همه یا تعدادی از این تجهیزات باشند:

  1. شاسی دستگاه
  2. مخزن بذر
  3. سیستم های انتقال توان
  4. فاروئر ها (شیار بازکن ها)
  5. موزع ها (مکانیزم تنظیم کننده میزان ریزش بذر، موزع ها بذر را از مخزن بذر به لوله های سقوط می برند)
  6. کارنده ها (مکانیزم های قرار دهنده بذر در خاک)
  7. چرخ های فشار (چرخ های تثبیت کننده بذر در داخل خاک)
  8. وسایل پوشاندن بذر
  9. تنظیم کننده عمق کشت
  10. سیستم پنوماتیک و واحد گیربکس

انواع دستگاه کاشت خطی کار (ردیف کار)

۱) عمیق کار خطی کار

دستگاه بذر کار خطی کار کاشت بذر را به صورت خطی فراهم می کند. کارنده ها یا شیار باز کن های این خطی کار از نوع کفشکی بوده و بذر ها را بصورت یکنواخت در ردیف کاشت کشت می نماید.

شیار باز کن کفشکی از دو صفحه همگرا تشکیل شده که برای خاک های نرم و بدون کلوخه مناسب است. دستگاه دارای موزع های استوانه ای شیار دار می باشد .

که به کمک کپه های زیرین و اهرم های تنظیم آن می توان انواع بذر ها را از نظر ابعاد و اندازه کشت نمود. قسمت های پوشاننده بذر این دستگاه از نوع فنری هستند که موجب می شود بذر ها بطور یکنواخت و مناسب داخل خاک پوشیده شوند.

با استفاده از مکانیزم های تنظیم ریزش بذر می توان مقدار بذر کشت شده در هکتار را تنظیم نمود.

۲) دستگاه عمیق کار دیم

دستگاه عمیق کار دیم، بصورت ترکیبی عمل می کند. این دستگاه بذر و کود را به طور جداگانه در عمق های مشخص قرار می دهد و با پوشاندن خاک روی آنها از طریق چرخ های فشارنده باعث چسبندگی بین بذر و خاک می شود.

این عمل موجب حفظ رطوبت خاک می گردد. همچنین با حرکت این دستگاه روی زمین شیار های V شکل برای به دام انداختن آب باران و برف ایجاد می شود. دستگاه های عمیق کار در دو مدل با چرخ فشار لاستیکی و چرخ فشار فلزی تولید می شوند.

دستگاه عمیق کار با چرخ فلزی برای کار در اراضی سنگلاخی طراحی و ساخته شده و دستگاه عمیق کار چرخ لاستیکی برای کار در سایر اراضی کاربرد دارد.

فاصله بین ردیف های کشت، عمق کشت، میزان ریزش بذر و کود در این دستگاه قابلیت تنظیم دارند. موزع های بذر در ردیف کار دیم، استوانه ای و شیار دار بوده و موزع کود، دندانه دار است.

۳) دستگاه ردیف کار عمیق کار کشت مستقیم دیم

از چالش های پیش روی کارشناسان و مهندسین کشاورزی در بخش مکانیزاسیون و زراعت، استفاده از تکنولوژی های کشاورزی حفاظتی می باشد .که بیشتر در کشت دیم و محصولاتی نظیر گندم، جو و نخود و دیگر حبوبات مورد استفاده قرار میگیرند.

که در بخش های وسیعی از اراضی کشور کشت می شوند. بیشتر دستگاه های ارائه شده برای کشت دیم حفاظتی، به دلیل مطابقت نداشتن با شرایط کشت دیم اراضی کشور، مورد استقبال کشاورزان قرار نگرفته است.

دستگاه عمیق کار کشت مستقیم دیم، کاملا با شرایط کشت دیم کشور مطابقت دارند و در نوع خود اولین دستگاه مختص شرایط بومی کشور هستند. بیشتر آن ها دارای شیار باز کن های بیلچه ای و چرخ فشار دهنده می باشند.

۴) دستگاه بذر کار و کود کار جوی و پشته کار

دستگاه بذرکار کودکار جوی و پشته کار همزمان با کاشت بذر، کود را نیز داخل خاک قرار می دهد. این دستگاه دارای دو مخزن مجزا یکی برای کود و دیگری برای سم است. کارنده های کفشکی این دستگاه عمق کشت یکنواختی ایجاد می کنند.

دستگاه بذر کار و کودکار جوی و پشته کار، به موزع های از نوع استوانه ای شیار دار مجهز می باشد که با استفاده از اهرم های تنظیم، شرایط را برای کشت انواع بذر در ابعاد و اندازه مختلف فراهم می نماید.

فاروئر های این دستگاه ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر از هم فاصله دارند. این خطی کار می تواند جوی (برای آبیاری) و پشته (برای کاشت) ایجاد کند. توان دستگاه حدود ۷۵ اسب بخار است.

کارنده ها در پشته ایجاد شده، عملیات کشت را انجام می دهند. میزان ریزش کود و بذر در هکتار، فاصله بین کارنده ها و عمق کشت در این دستگاه قابل تنظیم می باشند.

۵) دستگاه بذر کار کود کار دیسکی

وجود بقایای گیاهی در اراضی آبی، علی رغم اینکه به رشد محصول کمک می کنند و هوادهی و تنفس خاک را بیشتر می کنند. اما در زمان کاشت مشکلاتی را برای دستگاه های بذر کار فراهم می کنند. با جمع شدن مقابل کارنده ها امکان کشت یکنواخت را از بین می برند.

برای اینگونه مزارع استفاده از دستگاه بذرکار کودکار دیسکی مشکل بقایای گیاهی را بطور کامل برطرف می نماید. بشقاب های بذرکار دیسکی با زاویه خاص خود بقایای گیاهی را برش زده و شیار مناسب را برای قرار گیری بذر فراهم می نمایند.

۴ عدد سست کننده که هم سطح با چرخ های عقب تراکتور هستند، در کلوخه ها فرو رفته، آنها را می کنند و زمین را آماده ایجاد شیار می کنند. این دستگاه دارای موزع های استوانه ای شیار دار می باشد که با تنظیم اهرم، امکان کاشت انواع بذر را فراهم می نماید.

فاصله بین ردیف های کاشت ۱۳۰ میلی متر، عمق کاشت بین ۲ تا ۱۰ سانتی متر و تعداد ردیف های کاشت از ۱۷ تا ۲۳ عدد متغیر هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *